Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente Schouwen-Duiveland 2009

Geldend van 25-06-2009 t/m heden

Intitulé

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente Schouwen-Duiveland 2009

De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;

overwegende, dat het wenselijk is dat de burgemeester - in het kader van een zorgvuldig personeelsbeleid - periodiek tijdens zijn ambtsperiode van de raad te horen krijgt hoe over zijn / haar functioneren wordt gedacht;

gelezen het voorstel van het fractievoorzitteroverleg van 11 juni 2009;

gelet op de artikelen 147 juncto 149 van de Gemeentewet;

besluit :

vast te stellen de navolgende

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente Schouwen-Duiveland 2009

Begripsomschrijvingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gesprekken: functioneringsgesprekken van de raad met de burgemeester;

  • b.

    commissie: de commissie die het functioneringsgesprek voert;

  • c.

    adviseurs: wethouder(s) of gemeentesecretaris die de commissie van informatie voorzien;

  • d.

    commissaris: commissaris van de Koningin in de provincie.

Algemene bepalingen

Artikel 2

  • 1.

    De raad voert jaarlijks gesprekken met de burgemeester en stelt daarvoor een commissie samen.

  • 2.

    Het verslag van het laatste gesprek in een ambtsperiode weegt mee bij het advies over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.

Procedure

Artikel 3

De griffier agendeert en organiseert de functioneringsgesprekken.

Samenstelling commissie

Artikel 4

  • 1.

    De commissie bestaat uit de voorzitters van de in de gemeenteraad vertegenwoordigde fracties.

  • 2.

    Bij afwezigheid kan een fractievoorzitter zich laten vervangen door een ander lid van zijn fractie.

  • 3.

    De commissie laat zich bijstaan door de griffier.

  • 4.

    De commissie kan zich laten informeren door adviseurs.

Voorzitterschap van de commissie

Artikel 5

  • 1.

    De waarnemend raadsvoorzitter is voorzitter van de commissie.

  • 2.

    De voorzitter leidt het gesprek.

  • 3.

    De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

  • 4.

    De commissie kan zich laten bijstaan door een externe gespreksleider.

Geheimhouding

Artikel 6

  • 1.

    De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.

  • 2.

    De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3.

    Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van adviseurs. Het op andere wijze buiten de kring van de raadsleden inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.

  • 4.

    De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 7, lid 1 en artikel 9, lid 4.

  • 5.

    De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 6.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten en het voeren van de correspondentie.

  • 7.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 8.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier, de adviseurs en een mogelijke externe gespreksleider.

Voorbereiding gesprek

Artikel 7

  • 1.

    Leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om, voor zover van toepassing, het voorgaand verslag in te zien.

  • 2.

    Leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren, waarbij de burgemeester in elk geval de op hem betrekking hebbende conclusies uit het laatste periodieke evaluatiegesprek van het college van burgemeester en wethouders inbrengt.

  • 3.

    Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging, die in ieder geval bevat plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten.

  • 4.

    Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig mee en zorgen zo mogelijk voor vervanging door een ander lid van de fractie.

Het gesprek

Artikel 8

  • 1.

    Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2.

    Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

  • 3.

    Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd.

  • 4.

    De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken: de burgemeester

    • a.

      als voorzitter van de raad en zijn rol in het fractievoorzitteroverleg;

    • b.

      als voorzitter van het college;

    • c.

      als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 van de Gemeentewet;

    • d.

      die invulling geeft aan de eigen portefeuille, vooral de handhaving van de openbare orde en veiligheid;

    • e.

      en zijn contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven;

    • f.

      als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie, rijk en Europa;

    • g.

      en zijn contacten met ambtenaren, vooral de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;

    • h.

      en zijn nevenfuncties en integriteit;

    • i.

      en zijn, aan de profielschets gerelateerde, competenties.

  • 5.

    In een tweede deel van het gesprek kan worden gesproken over de ontwikkelingen van de gemeente.

Verslaglegging

Artikel 9

  • 1.

    De griffier stelt een verslag op dat door de voorzitter en de burgemeester wordt ondertekend.

  • 2.

    Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek.

  • 3.

    Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene.

  • 4.

    Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester verstrekt, die dit verslag kan inbrengen in zijn periodieke klankbordgesprekken met de commissaris van de Koningin in de provincie.

Archivering

Artikel 10

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het vastgestelde verslag.

  • 2.

    Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd.

Slotartikelen

Artikel 11

Deze verordening treedt onmiddellijk in werking.

Artikel 12

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente Schouwen-Duiveland 2009.

Ondertekening

Vastgesteld door de raad van de gemeente Schouwen-Duiveland in zijn openbare vergadering van 25 juni 2009.
griffier, voorzitter,