Eilandsverordening regelende de heffing van leges, precariorechten en retributies en de inning van deze heffingen ten bate van het eilandgebied Sint Eustatius (Retributieverordening Sint Eutatius)

Geldend van 23-03-2013 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-03-2013

Intitulé

Eilandsverordening regelende de heffing van leges, precariorechten en retributies en de inning van deze heffingen ten bate van het eilandgebied Sint Eustatius (Retributieverordening Sint Eutatius)

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze verordening en de daarop rustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuurscollege: het bestuurscollege van het eilandgebied Sint Eustatius;

  • b.

    eilandsraad: de eilandsraad van het eilandgebied Sint Eustatius;

  • c.

    hoofd van de afdeling Financien: de ambtenaar belast met de leiding van deze afdeling;

  • d.

    ontvanger: de eilandsontvanger van het eilandgebied Sint Eustatius;

  • e.

    leges: rechten verschuldigd voor uit te geven vergunningen of te verstrekken stukken door of vanwege het eilandgebied indien deze van zegels dienen te zijn voorzien;

  • f.

    precariorechten: rechten verschuldigd voor het innemen van openbaar eilandsgrond of openbaar eilandswater of voor het hebben van voorwerpen in, onder, aan, op of boven het aan het eilandgebied in eigendom toebehorende en voor de openbare dienst bestemde gronden en wateren;

  • g.

    retributies: rechten geheven terzake van het gebruik, genot van de voor de openbare dienst bestemde werken, bezittingen of inrichtingen danwel wegens door of vanwege het eilandgebied aan derden bewezen diensten;

  • h.

    [vervallen]

Hoofdstuk II Retributies, leges en precariorechten

Artikel 2 Diensten

  • Ten bate van het eilandgebied Sint Eustatius wordt een retributie geheven voor de hierna verleende diensten door de afdeling Burgerlijke Stand van het eilandgebied Sint Eustatius naar de volgende grondslagen en tarieven:

  • I DIENSTVERLENING DOOR DE AMBTENAAR EN HULPAMBTENAAR VAN DE BURGERLIJKE STAND

      • 1.

        Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlijden van akten van erkenning, huwelijksaangifte en huwelijkstoestemming:

        • a.

          op het kantooradres van de ambtenaar voornoemd op werkdagen en gedurende kantoortijden, per akte: Naf. 150.00;

        • b.

          in een ingevolge boek 1 artikel 64 van het Burgelijk Wetboek van de Nederlandse Antillen bijzonder huis, per akte: Naf. 200.00.

      • 2.

        Het tarief bedraagt ter zake van het voltrekken van huwelijken:

        • a.

          ten burele van genoemde ambtenaren, op een werkdag, gedurende de normale kantooruren, per huwelijksvoltrekking: Naf. 200.00;

        • b.

          ten burele van de genoemde ambtenaren, op verzoek van een der partijen, op een werkdag buiten de normale kantooruren of op een zaterdag of zondag of hiermee gelijkgestelde feestdag, per huwelijksvoltrekking: Naf. 250.00;

        • c.

          in een ingevolge boek 1 artikel 64 van het Burgelijk Wetboek van de Nederlandse Antillen bijzonder huis, per huwelijksvoltrekking: Naf. 300.00.

  • II FAMILIE- EN TROUWBOEKJES

    Het tarief bedraagt ter zake van de afgifte van

    • a.

      een familieboekje of duplicaat daarvan: Naf. 25.00;

    • b.

      een trouwboekje of een duplicaat daarvan, in gewone uitvoering: Naf. 40.00;

    • c.

      een trouwboekje of een duplicaat daarvan, in luxe uitvoering: Naf. 75.00.

  • III AFSCHRIFTEN EN UITTREKSELS UIT DE REGISTERS VAN DE BURGERLIJKE STAND

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van:

    • a.

      een afschrift ener akte: Naf. 25.00;

    • b.

      een uittreksel: Naf. 15.00;

    • c.

      een akte met apostille: Naf. 35.00;

  • IV INLICHTINGEN UIT OF INZAGE IN DE REGISTERS VAN DE BURGERLIJKE STAND

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag en tot het verstrekken van inlichtingen inzake elke schriftelijke mededeling van inschrijving in de registers van de Burgerlijke Stand, betrekking hebbende op :

    • -

      akten van geboorten;

    • -

      huwelijksaangiften;

    • -

      huwelijk;

    • -

      echtscheiding; of

    • -

      overlijden.

    Onder vermelding van de naam en voornamen van de betrokken persoon of personen, de datum waarop deze voorvallen hebben plaats gehad en, ten aanzien van de akten van geboorte, tevens onder vermelding van de naam en voornamen van de ouder of ouders:

    • a.

      bij eenmalige verstrekking, per akte: Naf. 10.00;

    • b.

      periodieke verstrekking bij wijze van abonnement, waarbij de inhoud van de inlichtingen bij afsluiting volledig wordt aangeduid, per akte: Naf. 5.00.

    Ingeval deze gegevens worden gevraagd met vermelding van de adressen is verschuldigd het tarief berekend overeenkomstig het tabel vermeld onder onderdeel IX, ten derde, letter A-a, alsmede de bepaling van de laatste zin van onderdeel en, ingeval de inlichtingen periodiek worden verstrekt bij wijze van abonnement waarbij de inhoud van de inlichtingen bij het afsluiten van het abonnement volledig wordt aangeduid mede de vermindering aldaar onder A bedoeld.

    Het tarief bedraagt voor inzage in de registers van de Burgerlijke Stand per uur: Naf. 25.00

  • V IDENTITEITSBEWIJZEN EN ATTESTATIES DE VITA

    Het tarief bedraagt ter zake van voor het in behandeling nemen van

    een aanvraag tot het afgeven van:

    • a.

      een identiteitskaart: Naf. 25.00;

    • b.

      een identiteitskaart voor kinderen van 0-18 jr.: Naf. 15.00;

    • c.

      bij vermissing of verlies: Naf. 35.00;

    • d.

      een attestatie de vita: Naf. 5.00.

  • VI PASPOORTEN EN BEWIJZEN VAN NEDERLANDERSCHAP

    • 1.

      Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

      • a.

        Verstrekken van een nationaal paspoort: Naf. 65.00;

      • b.

        Nationaal paspoort voor kinderen 0-16 jr): Naf. 36.00;

      • c.

        Zakenpaspoort: Naf. 90.00;

      • d.

        Laisser-passer/noodpaspoort (bovenvermelde tarieven worden verhoogd met): Naf. 50.00;

      • e.

        ebijschrijving kinderen in nieuw uit te geven paspoort: Naf. 10.00.

      • f.

        sticker in paspoort voor kinderen: Naf. 15.00.

    • 2.

      Indien aan de aanvrager van een paspoort reeds een paspoort werd verstrekt, hetwelk bij de aanvraag wegens vermissing niet kan worden overlegd, wordt het tarief onder VI lid, ter dekking van administratieve kosten, verhoogd:

      • -

        bij een eerste vermissing met: Naf. 175.00;

      • -

        bij een tweede vermissing met: Naf. 300.00;

      • -

        bij derde en volgende vermissing met: Naf. 1000.00.

      • -

        bewijs van Nederlanderschap: Naf. 15.00.

    • 3.

      Bij spoedgevallen wordt het tarief onder lid 1 verhoogd met: Naf. 35.00.

    • 4.

      De in het eerste lid genoemde bedragen worden verhoogd met de op grond van het Besluit Paspoortgelden (Stb. 1991, 654) aan het Rijk verschuldigde kosten.

  • VII LEGALISATIE VAN HANDTEKENINGEN

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het doen van legalisatie van handtekeningen:

    per te legaliseren handtekening: Naf. 15,50.

  • VIII VERKLARINGEN IN HET BIJZONDER BELANG VAN DE AANVRAGER

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van elke schriftelijke verklaring in het bijzonder belang van de aanvrager, verband houdende met burgerlijke staat aanvrager: Naf. 15.00.

  • IX INLICHTINGEN UIT HET BEVOLKINGSREGISTER

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van schriftelijke inlichtingen uit het bevolkingsregister of het verblijfsregister:

    • 1.

      omvattende de naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres en het beroep van een persoon: Naf. 10.00.

    • 2.

      omvattende andere of uitgebreidere gegevens dan in dit onderdeel onder 1 bedoeld, betrekking hebbende op een persoon: Naf. 20.00.

      Onder de onder 2 bedoelde gegevens worden mede verstaan:

      • a.

        indien de persoon niet gehuwd is: de naam en voornamen van de ouder of ouders;

      • b.

        indien de persoon gehuwd is: de naam en voornamen van de echtgenoot of echtgenote en van de bij hem/haar inwonende wettige, gewettigde of erkende kinderen en/of stiefkinderen.

    • 3.

      betrekking hebben op meer dan een persoon en verstrekt op lijsten, kaarten of andere voor de verstrekking van meervoudige inlichtingen te bezigen stukken:

    • A.

      door middel van visuele selectie van de betreffende gegevens uit het bevolkingsregister of het verblijfsregister en van twee of meer personen:

      • a.

        Omvattend een of meer gegevens bedoeld onder IX ten eerste dan wel omvattende alle of een gedeelte van de wijzigingen die in de loop van een dag, week of maand in het bevolkingsregister of verblijfsregister zijn aangebracht in een of meer der gegevens bedoeld onder IX, ten eerste, of in een of meer van de volgende gegevens: nationaliteit, godsdienst, burgerlijke staat en betreffende:

    aantal ingeschreven personen

    vast bedrag

    vermeerderd met

    voor elke inschrijving boven

    van 2 t/m 10

    Naf. 15.00

    Naf. 2.00

    2

    van 11 t/m 20

    Naf. 20.00

    Naf. 3.00

    10

    van 21 t/m 40

    Naf. 35.00

    Naf. 5.00

    20

    van 41 en meer

    Naf. 50.00

    Naf. 10.00

    40

      • b.

        omvattend, behalve een of meer gegevens bedoeld onder IX, ten eerste, tevens een of meer der volgende gegevens: nationaliteit, godsdienst, burgerlijke staat en gezinsverband, het, ingevolge de tariefschaal, opgenomen in dit onderdeel, ten derde onder A-a verschuldigde, vermenigvuldigd met twee.

        Het recht verschuldigd voor hiervoren onder A. omschreven inlichtingen wordt verminderd met een/ vierde (1/4) ingeval de inlichtingen worden verstrekt per dag, per week of per maand, gedurende tenminste een kalenderkwartaal bij wijze van abonnement, waarbij de inhoud der inlichtingen bij afsluiting van het abonnement volledig wordt aangeduid.

    • B.

      door middel van het geheel of gedeeltelijk doorlopen van het bevolkings- of het verblijfregister:

      • a.

        ingeval het doorlopen langs mechanische weg geschiedt, per manuur: Naf. 100,00;

      • b.

        ingeval het niet langs mechanische weg geschiedt, per manuur, vermeerderd met Naf. 0,05 voor elke bij de verstrekking van inlichtingen per nader met name aangeduide persoon waarbij het aantal personen op tien of een veelvoud daarvan naar boven wordt afgerond. Naf. 60,00.

        Ingevolge dit onderdeel in meervoud of in afschrift verstrekte inlichtingen worden voor de berekening van de verschuldigde leges als een afzonderlijk stuk aangemerkt.

  • X INLICHTINGEN UIT HET KIEZERSREGISTER

    • 1.

      Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van schriftelijke inlichtingen uit het Kiezersregister omvattende twee of meer kiesgerechtigde personen in het Kiezersregister opgenomen gegevens is verschuldigd per kiesgerechtigde persoon: Naf. 7,50.

    • 2.

      Ingeval het Kiezersregister geheel of gedeeltelijk moet worden doorlopen voor de onder het eerste lid genoemde inlichtingen is verschuldigd per kiesgerechtigde persoon: Naf. 10,00.

    • 3.

      In afwijking van het in het eerste en tweede lid bepaalde is voor verstrekking van vorenbedoelde gegevens per stemdistrict verschuldigd een bedrag van maximaal Naf. 150,00.

    • 4.

      In afwijking op het derde lid is het tarief, indien de gegevens worden verstrekt ten behoeve van een plaatselijke, rechtspersoonlijkheid bezittende, politieke partij mits de verstrekking plaats heeft in de maand maart of in het tijdvak van dertig dagen volgende op de dag van kandidaatstelling en alleen voor de eerste verstrekking in genoemde tijdvakken, vastgesteld op Naf. 100,00.

      Ingevolge dit onderdeel in meervoud of in afschrift verstrekte inlichtingen worden voor de berekening van de verschuldigde leges telkens als een afzonderlijk stuk aangemerkt.

  • XI VERKLARING VAN ERFRECHT

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een verklaring van erfrecht, uitsluitend bestemd voor de Lands- of Eilandsontvanger, af te geven door of namens de Gezaghebber: Naf. 25,00.

Artikel 2A Havenidentificatiebewijs

  • Ten bate van het eilandgebied Sint Eustatius wordt een retributie geheven voor de hierna verleende dienst door de Havendienst van het eilandgebied Sint Eustatius naar de volgende grondslagenen tarieven.

    Het tarief bedraagt ter zake van het inbehandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een havenidentificatiebewijs:

  • 1. per kwartaal:

    • a.

      voor personeel werkzaam bij scheepsagenten: Naf. 50,=

    • b.

      voor duikschoolpersoneel en anderen die werkzaamheden voor ze verrichten: Naf. 35,=

    • c.

      voor bemanning van lokale boten: Naf. 35,=

    • d.

      voor zakenlieden (gebruikmakende van stuwage in de faciliteit): Naf. 35,=

    • e.

      voor personen werkzaam bij commerciele bedrijven: Naf. 35,=

  • 2. voor scheepsbemanning per keer aangedaan: Naf. 10,=

  • 3. per dag:

    • a.

      voor bezoekers die niet langer dan 24 uur blijven: Naf. 1,80

    • b.

      voor jachtbemanning: Naf. 1,80

Artikel 3 Vergunningen

[Vervallen]

Artikel 4 Precariorechten

Terzake van het hebben van voorwerpen onder, in, op, aan of boven de openbare weg of openbaar eilandswater wordt onder de naam precariorechten een recht geheven overeenkomstig de navolgende bepalingen en naar de volgende grondslagen en tarieven en te voldoen bij vooruitbetaling:

  • a.

    voor het opslaan van bouwmaterialen, puin of andere goederen per m2 en per week: Naf. 35.00;

  • b.

    voor het hebben van steigers en schuttingen, benodigd voor het verrichten van enig werk aan, op, in, of onder openbare eilandsgrond of eilandswater grenzende gebouwen of getimmerten per m2 aan de openbare dienst onttrokken grond / water:

    • -

      per week: Naf. 20.00;

    • -

      per maand: Naf. 50.00.

      Ingeval een steiger zodanig is geplaatst dat de onderliggende grond niet of vrijwel niet aan de openbare dienst wordt onttrokken en het verkeer over de door de steiger ingenomen grond mitsdien niet of niet noemenswaardig wordt belemmerd is per m2 ingenomen grond verschuldigd de helft van de hiervoor genoemde bedragen.

  • c.

    voor het plaatsen van tafeltjes, banken, stoelen of dergelijke voorwerpen voor cafe's, restaurants en soortgelijke inrichtingen op openbare eilandsgrond per m2 of minder, per jaar: Naf. 40.00;

  • d.

    voor kiosken, automaten, tenten, stenen gebouwen, getimmerten of permanente of semi-permanente inrichtingen, bestemd of gebruikt voor de verkoop van waren per m2 en per maand: Naf. 25.00;

  • e.

    voor tot verkoop bestemde goederen, die door de eigenaar of beheerder van een winkel, warenhuis of ander gebouw voor dit gebouw worden uitgestald per m2 en per jaar: Naf. 125.00;

  • f.

    voor luifels, balkons, erkers, zonneschermen en andere uitbouwsels of uitsteeksels, voor zover niet voor het maken van reclame benut of daarvoor dienende, per m2 oppervlakte en per jaar:

    • -

      voor de eerste 10 m2: Naf. 35.00;

    • -

      voor de volgende 40 m2; Naf. 25.00;

    • -

      voor elke m2 boven 50 m2 oppervlakte: Naf. 15.00.

  • g.

    voor ophaalbare zonneschermen, voor zover niet voor het maken van reclame benut of daarvoor dienende, de helft van het bedrag, verschuldigd ingevolge sub f.

  • h.

    lichtreclames, lichtbakken, lantaarns, schijnwerpers, uithangborden, uithangtekens, uitstalkasten, borden, platen, letters en dergelijke voorwerpen, gebezigd voor het maken van reclame voor onbepaalde tijd: per voorwerp per m2 per jaar: Naf. 150.00.

  • i.

    benzinepompen en tankinstallaties met toebehoren, de ondergrondse reservoires daaronder begrepen, alsmede de op- en inritten naar of van de installatie voor zover gelegen aan die van de openbare weg afgekeerde zijde van de pomp:

    • 1.

      voor de op of boven openbare eilandsgrond of openbaar eilandswater staande of gebouwde installatie per m2 en per jaar: 15 procent van de waarde per m2 grond, welke waarde het bestuurscollege vaststelt aan de hand van de waarde der omliggende grond of waterpercelen, of van overeenkomstige elders gelegen percelen vast te stellen waarde per m2 ingenomen grond;

    • 2.

      voor de in of onder openbare eilandsgrond of openbaar eilandswater gebouwde reservoirs, alsmede vorenbedoelde op- of inritten, per m2 en per jaar: een derde, 1/3, van het recht, berekend op de wijze als onder sub 1 aangegeven. De bij de installaties behorende leidingen, kabels, putdeksels en verdere bijkomende werken worden niet afzonderlijk berekend.

  • j.

    putten, bakken, tanks en dergelijke verzamelplaatsen van stoffen:

    • 1.

      een beerput, per jaar: Naf. 25.00;

    • 2.

      een andere put, bak, tank of dergelijke verzamelplaats van stoffen:

      • -

        per m3 per jaar, met een maximum van 2 jaar: Naf. 75.00;

      • -

        per m3 per jaar, voor een periode langer dan 2 jaar: Naf. 125.00.

  • k.

    aanlegplaatsen en -steigers, scheepshellingen, boothuisjes, plankiers, bruggen en soortgelijke inrichtingen en constructies per m2 of per meter en per jaar: Naf. 25.00;

  • l.

    muren of hekwerken: per strekkende meter, per jaar, Naf. 10.00;

  • m.

    garages, bergplaatsen, loodsen, wachtlokalen en soortgelijke inrichtingen, per jaar acht procent (8%) van de economische waarde van het onroerend goed hetgeen per periode van vijf (5) jaar door het bestuurscollege wordt vastgesteld;

  • n.

    pilaren, zuilen, palen of masten, niet te bezigen voor reclame doeleinden:

    • -

      per stuk en per jaar: Naf. 50.00.

  • o.

    kabels en leidingen:

    • -

      per strekkende meter en per jaar: Naf. 0,50;

    • -

      bovendien per wegkruising en per jaar: Naf. 15.00;

    • -

      voor het bovengronds aangelegde gedeelte van kabels en leidingen per strekkende meter per jaar: Naf. 10.00.

  • p.

    buizen, buisleidingen, kokers en duikers, met uitzondering van die welke voor de afvoer van huis- en hemelwater of faecalien zijn aangesloten op de openbare riolen:

    • -

      per strekkende meter en per jaar: Naf. 5.00;

    • -

      bovendien per wegkruising en per jaar: Naf. 15.00;

    • -

      voor het bovengronds aangelegde gedeelte van buizen en leidingen geldt een verhoging van 100% van de bovenstaande prijzen;

  • q.

    dammen, oeverbeschermingen, waterkeringen en andere dergelijke werken of inrichtingen in, onder of aan openbaar eilandswater: per 10 m2 of per strekkende meter en per jaar: Naf. 1.00.

Artikel 4A

Voor de berekening van de in voorgaand artikel opgenomen tarieven worden de onderdelen van tijd en afmeting naar boven afgerond op hele eenheden. Het recht wordt naar boven afgerond op veelvouden van Naf. 1,00. Het verschuldigde recht wordt, ingeval meer dan een tarief kan worden toegepast, berekend naar het hoogste tarief.

Artikel 4B

  • 1. Het precariorecht, genoemd in artikel 4, wordt geheven van degene:

    • a.

      die voor het innemen van openbare eilandsgrond of openbaar eilandswater of voor het hebben van voorwerpen in, onder, aan, op of boven openbare eilandsgrond of openbaar eilandswater de vereiste vergunning heeft verkregen of van de opvolger(s) in deze vergunning. De opvolger is gehouden binnen drie maanden na opvolging in het vergunningsrecht, dit ter kennis te brengen aan het bestuurscollege die de vergunning ten name van de nieuwe verkrijger stelt;

    • b.

      die zonder geldige vergunning openbare eilandsgrond of openbaar eilandswater heeft ingenomen, die zonder geldige vergunning voorwerpen in, onder, aan, op of boven openbaar eilandsgrond of openbaar eilandswater heeft aangebracht.

  • 2. Ingeval van een vennootschap, vereniging of stichting wordt het recht geacht mede geheven te zijn van de bestuursleden.

Artikel 4C

Geen precariorecht wordt geheven voor:

  • a.

    het hebben van voorwerpen in, onder, aan, op of boven openbare eilandsgrond of openbaar eilandswater door een publiekrechtelijk lichaam;

  • b.

    het hebben van palen en masten, kabels en leidingen in, onder, aan, op of boven openbare eilandsgrond of openbaar eilandswater, voor zover deze voorwerpen bestemd zijn en gebruikt worden voor:

    • -

      de ontvangst en/of verzending van telegrammen;

    • -

      de distributie van electriciteit en zich bevinden in het desbetreffende concessiegebied en aangebracht zijn op last van of met vergunning van het bestuurscollege e.e.a. op de wijze zoals het bestuurscollege dit heeft gelast. Indien wordt afgeweken van de eisen van het bestuurscollege geldt de in dit artikel bedoelde vrijstelling niet;

    • -

      het tot stand brengen van telefoonverbindingen.

  • c.

    het hebben van voorwerpen in, onder, aan, op of boven openbare eilandsgrond of openbaar eilandswater, welke aldaar ingevolge wettelijk voorschrift kosteloos of tegen een bij of krachtens dat voorschrift bepaalde vergoeding moeten worden gedoogd, dan wel aldaar op grond van een voor de inwerkingtreding van deze eilandsverordening gepasseerde akte of gesloten schriftelijke overeenkomst, kosteloos of tegen een in die akte of overeenkomst uitgedrukte vergoeding bevinden;

  • d.

    het hebben van voorwerpen in, onder, aan, op of boven openbaar eilandswater welke reeds aanwezig waren op het tijdstip van overdracht in eigendom van de grond of het water aan het eilandgebied, mits in de desbetreffende akte wordt bepaald dat wegens het hebben van deze voorwerpen geen of een in die akte te vermelden jaarlijkse vergoeding wordt gevorderd;

  • e.

    het hebben van brievenbussen, wegwijzers, verkeersborden en dergelijke uitsluitend in het algemeen belang geplaatste voorwerpen;

  • f.

    het hebben van gedeeltelijk in of plat tegen de gevel aangebrachte borden, platen, uitstalkasten, reliëfs, letters of soortgelijke voorwerpen, tenzij het betreft lichtreclame of voorwerpen die meer dan 20 centimeters uitsteken boven openbare eilandsgrond of openbaar eilandswater;

  • g.

    het hebben van over openbare eilandsgrond of openbaar eilandswater uitstekende goten en dakranden, gevelbanden of randen en andere soortgelijke tot het gebouw behorende uitsteeksels;

  • h.

    het innemen van openbare eilandsgrond of openbaar eilandswater of het hebben van voorwerpen in, onder, aan, op of boven openbare eilandsgrond of openbaar eilandswater waarvoor krachtens enig ander wettelijk voorschrift betaling aan het eilandgebied dient te geschieden.

Artikel 4D

  • 1. Aan hen, van wie vermoed wordt dat zij enig precariorecht verschuldigd zijn krachtens de bepalingen van deze eilandsverordening, kunnen aangifte formulieren worden toegezonden, waarvan het model wordt vastgesteld door of vanwege het bestuurscollege.

  • 2. Zij die een formulier, als in het vorige lid bedoeld hebben ontvangen zijn verplicht dit formulier binnen 14 dagen ingevuld en ondertekend in te leveren ten kantore als in het formulier aangegeven.

Artikel 4E

Voor gevallen van overeenkomstige aard als die welke in deze eilandsverordening zijn geregeld maar die niet zijn opgenomen in deze regeling, kan het bestuurscollege per geval een vergoeding vaststellen waarop de bepalingen van deze eilandsverordening geacht worden mede van toepassing te zijn.

Artikel 4F

Voorwerpen zich bevindende in, onder, aan, op of boven openbare eilandsgrond of openbaar eilandswater, voor welke ten onrechte geen rechten worden betaald, kunnen zo mogelijk op kosten van de overtreder, door of vanwege het bestuurscollege worden verwijderd, indien degene die ingevolge artikel 4B tot het betalen van het precariorecht gehouden is, na een desbetreffende vordering, weigert de voorwerpen te verwijderen.

Artikel 5 Stukken, niet zijnde vergunningen, afgegeven door het eilandgebied

  • Ten bate van het eilandgebied Sint Eustatius worden voor de hierna vermelde, vanwege het eilandgebied te verstrekken stukken, onder de naam "leges" retributies geheven naar de volgende grondslagen en tarieven:

  • I AFKEURING VAN LEVENSMIDDELEN EN VAN VEE

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een, in het belang van de verzoeker af te geven verklaring van afkeuring en/of vernietiging van levensmiddelen, vis, geslacht of gestorven vee wordt per verklaring een bedrag geheven van: Naf. 25.00.

  • II KEURINGSVERKLARINGEN

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een keuringsverklaring ingeval van verzending naar een bestemming buiten het eiland van vers, gekoeld, bevroren en/of gezouten vlees danwel gedroogde runderhuiden, schapen- en geitenvellen per 250 kilogram:Naf. 50.00. Een afwijkend gewicht wordt afgerond op een veelvoud van 250 kilogram.

  • III GEBRUIK SLACHTHUIS

    Voor het gebruik van het slachthuis wordt, ongeacht het dier, een retributie in rekening gebracht per uur:

    Afgerond naar boven op hele uren met een minimum van een (1) uur.

    • a.

      ongeacht het dier: Naf. 25.00;

    • b.

      rund: Naf. 45.00;

    • c.

      varken: Naf. 24.00;

    • d.

      schaap/geit: Naf. 10.00.

  • IV EXPLOSIEVE STOFFEN

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

      • 1.

        een vergunning ten behoeve van:

        • a.

          een, al dan niet tijdelijke, vergunning tot in-, uit- en doorvoer, opslag of het vervoeren van explosieve stoffen is een retributie verschuldigd van: Naf. 150.00;

        • b.

          het in voorraad hebben van vuurwerk of andere daarmee te vergelijken ontplofbare stoffen of calcium carbide; Naf. 150.00.

      • 2.

        Voor het ter beschikking stellen van een ingevolge voorwaarden van de in het eerste lid bedoelde vervoersvergunning voorgeschreven geleider per uur of een gedeelte daarvan:

        • a.

          gedurende de normale kantooruren Naf. 50.00;

        • b.

          buiten de normale kantooruren, op zaterdagen, zondagen of hiermee gelijkgestelde feestdagen: Naf. 100.00.

  • V GEZONDHEIDSVERKLARING

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een verklaring omtrent de gezondheidstoestand, af te geven ingeval van uitvoer van dieren Naf. 25.00.

  • VI TOEZICHT ELECTRICITEIT

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een schriftelijk bewijs van inschrijving in de daartoe bestemde registers van een door het bestuurscollege erkend installateur of voor de vernieuwing daarvan, als bedoeld in artikel 19, derde lid, van de beschikking van de 21ste februari 1930, nr.256 ter voldoening van artikel 12 van de Elektriciteitsconcessieverordening (P.B. 1928 nr. 47) O.B. 1920 nr. 47: Naf. 25.00.

  • VII BEWIJZEN ENZOVOORTS VOOR MOTORRIJTUIGEN

    • a.

      Het tarief bedraagt voor een door de bevoegde deskundige te verrichten keuring van een motorrijtuig en voor het bewijs dezer keuring: Naf. 50.00;

    • b.

      Kentekenplaat voor motorrijtuigen: Naf. 50.00.

  • VIII BEWIJZEN VAN RIJBEKWAAMHEID EN RIJVAARDIGHEID

    • A.

      het tarief bedraagt voor een door de daartoe bevoegde instantie te verrichten onderzoek naar de rijbekwaamheid en rijvaardigheid alsmede naar de kennis der verkeerswetgeving van belanghebbende en, in geval het bewijs daarvan is geleverd, voor de desbetreffende verklaring, per katagorie: Naf. 100.00;

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een:

    • B.

      rijbewijs: Naf. 50.00;

    • C.

      rijvergunning voor rijwielen met hulpmotor: Naf. 25.00;

    • D.

      rijvergunning, geldig voor ten hoogste drie maanden, af te geven aan een tijdelijk in de Nederlandse Antillen vertoevende persoon: Naf. 10.00;

    • E.

      vergunning om zich op de weg te bekwamen in het besturen van een motorrijtuig op twee of drie wielen: Naf. 25.00;

    • F.

      vergunning om een motorrijtuig onder zijn onmiddelijke toezicht door een ander te doen besturen en wel voor een:

      • a.

        bijzondere vergunning: Naf. 50.00;

      • b.

        algemene vergunning: Naf. 150.00.

  • IX MOTOR- EN PASSAGIERSVAARTIJIGEN

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van:

    • a.

      een bewijs van deugdelijkheid van een motor- of passagiersvaartuig, door of vanwege de havenmeester af te geven: Naf. 100.00;

    • b.

      een bewijs van keuring, ingeval van herkeuring van een motor- of passagiersvaartuig bij ombouw van dit vaartuig of haar machines: Naf. 100.00;

    • c.

      een bewijs van bekwaamheid waarbij door een bevoegde commissie onderzoek wordt verricht naar de bekwaamheid van belanghebbende om op te treden als schipper van een motor- of passagiersvaartuig en het bewijs daarvan is geleverd: Naf. 50.00.

  • X ZEEKAARTEN

    Voor af te geven zeekaarten: Naf. 50.00.

  • XI WERKBOEKJES EN ARBEIDSREGISTERS

    Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van:

    • 1.

      een werkboekje, bedraagt:

      • a.

        aan Nederlanders: Naf. 12,50;

      • b.

        aan andere personen: Naf. 60.00.

    • 2.

      een arbeidsregister bedraagt, bij een aantal werknemers van: 0 t/m 50 : Naf. 250.00 51 t/m 200 : Naf. 750.00 201 en meer: Naf. 1000.00;

    • 3.

      Indien aan degene aan wie een werkboekje c.q. een arbeidsregister reeds eerder werd verstrekt, hetwelk echter bij de aanvraag c.q. de afgifte niet, wegens vermissing, kan worden overgelegd, wordt het tarief onder lid 1 en 2 van dit artikel ter dekking van de administratieve kosten verhoogd met 75%.

  • XII INFORMATIE INZAKE BESCHIKBARE ARBEIDSKRACHTEN

    Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken door de afdeling Arbeidszorg van gegevens omtrent de beschikbaarheid van bepaalde arbeidsplaatsen bedraagt: Naf. 800.00.

    Indien de gegevens worden verzocht terzake van een leidinggevende funktie, bedraagt het tarief: Naf. 1500.00.

  • XIII FINANCIËLE STUKKEN

    Het tarief tot het afgeven van:

    • a.

      een exemplaar van de eilandsbegroting of eilandsafrekening met memorie van toelichting bedraagt: Naf. 100.00;

    • b.

      een exemplaar van een bedrijfsbegroting of bedrijfsrekening met memorie van toelichting bedraagt: Naf. 50.00;

    • c.

      een exemplaar van een suppletoire eilands- of bedrijfsbegroting met memorie van toelichting bedraagt: Naf. 25.00.

  • XIV AFGIFTE HUISNUMMERPLATEN

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een huisnummerplaat: Naf. 10.00.

Artikel 6 Diensten door de G.G.D.

  • Aan de Geneeskundige- en Gezondheidsdienst (G.G.D.) zijn de navolgende retributies verschuldigd voor de door deze dienst voor derden verrichte diensten volgens de onderscheidingen hierna vermeld en volgens de bij de onderscheidingen vermelde grondslagen en tarieven.

  • A. Quarantainegelden schepen:

    Voor een onderzoek ter verkrijging van het vrijstellingscertificaat van ontratting als bedoeld in artikel 15a van de Quarantaineverordening (P.B. 1931 no. 92) voor schepen met een bruto tonnage:

      • -

        tot en met 6.000 ton: Naf. 200.00;

      • -

        boven 6.000 ton tot en met 15.000 ton: Naf. 300.00;

      • -

        boven 15.001 ton tot en met 30.000 ton: Naf. 450.00;

      • -

        boven 30.001 ton tot en met 50.000 ton: Naf. 550.00;

      • -

        boven 50.001 ton: Naf. 700.00.

  • B. Ontsmettingsgelden:

    1. Voor de ontsmetting of ontgassing ter plaatse van:

    • -

      woonhuizen: Naf. 100.00;

    • -

      zakenpanden: Naf. 250.00;

    • -

      waterreservoirs: Naf. 100.00;

    • -

      erven f andere grondpercelen, per manuur: Naf. 50.00;

    2. scheepshutten, voor elke scheepshut of andere scheepsruimte: Naf. 75.00.

    3. vliegtuigen, voor elk vliegtuig: Naf. 150.00.

    Indien gebruik moet worden gemaakt van zwaar materieel is een extra bedrag verschuldigd, per keer: Naf. 200.00.

  • C. Ongediertebestrijding:

    Voor de bestrijding van ongedierte in:

    • -

      woonhuizen: Naf. 50.00;

    • -

      zakenpanden: Naf. 100.00;

    • -

      erven: Naf. 50.00.

  • D. Plaatsing en controle van rattegif:

    Voor werkzaamheden met betrekking tot het plaatsen en controleren van rattegif bij een commerciële instelling, voor plaatsing en hercontrolebeurten, inclusief rattegif: Naf. 150.00.

  • E. Opgraving, invoer, uitvoer van lijken:

    • -

      opgraving: Naf. 150.00;

    • -

      invoer, inclusief een verklaring van vervoer: Naf. 150.00;

    • -

      uitvoer, inclusief een verklaring van vervoer: Naf. 100.00.

  • F. Vaccinaties:

    Vaccinaties aan reizigers en schepelingen ter voorkoming van besmetting, ziekte of als preventieve maatregel voor het vormen van anti-stoffen als bescherming tegen ziekten in het buitenland, per vaccinatie: Naf. 15.00.

  • G. Periodieke controle en inenting exotische danseressen, per controle: Naf. 35.00.

Artikel 7 Diensten van de gezondheidsdienst van het ziekenhuis

Ten bate van het eilandgebied Sint Eustatius wordt een retributie geheven voor de hierna vermelde diensten van de gezondheidsdienst van het ziekenhuis van Sint Eustatius.

  • 1.

    Het beschikbaar stellen en gebruiken in het ziekenhuis van een kamer, 1e klasse, per dag per bed: Naf. 375.00.

  • 2.

    Idem van een kamer, 2e klasse, per dag, per bed: Naf. 275.00.

  • 3.

    Idem van een kamer, 3e klasse, per dag, per bed: Naf. 200.00.

  • 4.

    Idem van de isoleerkamer, per dag, per bed: Naf. 225.00.

  • 5.

    Idem van de kinderzaal (tot en met de leeftijd van 12 jaar) per bed, per dag: Naf. 125.00.

  • 6.

    Idem van de verloskamer (t.b.v. bevalling): Naf. 225.00.

  • 7.

    Het beschikbaar stellen en gebruiken in het ziekenhuis van een bedje van een pasgeborene bij de moeder op de kamer: Naf. 75.00.

  • 8.

    a. Het beschikbaar stellen en gebruiken van de ambulance, per rit overdag 06:00-23:00: Naf. 100.00;

    b. Het beschikbaar stellen en gebruiken van de ambulance, per rit 's nachts 23:00-06:00: Naf. 150.00.

  • 9.

    Het beschikbaar stellen en gebruiken van het mortuarium, per dag: Naf. 125.00.

  • 10.

    Voor het verrichten van assistentie bij een bevalling van PPK verzekerden en werknemers bij D.R.O.B.: Naf. 495.00.

  • 11.

    Idem voor SVB-verzekerden, eilandsambtenaren, landsambtenaren en particulier verzekerden: Naf. 800.00.

  • 12.

    Voor medische verzorging tijdens ziekenhuisopname, per dag: Naf. 45.00.

  • 13.

    Voor het gebruik van de polikliniek:

    • -

      voor een kleine ingreep ( E.H.B.O.): Naf. 50.00;

    • -

      voor een grote ingreep (E.H.B.O.): Naf. 75.00;

    • -

      voor wondverzorging: Naf. 55.00;

    • -

      voor een E.C.G.: Naf. 75.00;

    • -

      voor een X-ray/Audiografie: Naf. 75.00.

  • 14.

    Voor het verstrekken van een verzorgingspakket voor een pasgeborene: Naf. 53.00.

  • 15.

    Voor het inspuiten van insuline, per keer: Naf. 45.00.

  • 16.

    Voor het verstrekken van insuline t.b.v. personen die zelf inspuiten: Naf. 188.00.

  • 17.

    Voor het kopen van krukken:

    • -

      kleine: Naf. 112.50

    • -

      grote: 135.00.

  • 18.

    Voor het verrichten van een keuring als bedoeld in artikel 4, lid 2 van het Landsbesluit, houdende algemene maatregelen, van 8 april 1961 nr. 53 van een persoon die voor een in dat besluit genoemde inrichting werkzaamheden verricht bij de bereiding of het opdienen van eet- of drinkwaren of werkzaamheden verricht met betrekking tot het eet- en keukengerei of werkzaamheden verricht in een ruimte waarin eet- of drinkwaren worden bereid, opgediend, opgeslagen, bewaard, uitgestald of afgeleverd: Naf. 135.00.

  • 19.

    a. Voor het verrichten van onderstaande laboratorium testen:

    • a.

      Hematologie

      • *

        BSE/ESR: Naf. 15.00

      • *

        HB/HCT/WBC: Naf. 27.00

      • *

        Bloedingstijd/stollingstijd: Naf. 30.00

      • *

        SIK: Naf. 18.00

      • *

        PT/INR: Naf. 30.00

      • *

        APTT: Naf. 30.00

    • b.

      Urine

      • *

        Sediment: Naf. 30.00

      • *

        Dipstick: Naf. 18.00

      • *

        HCG: Naf. 30.00

      • *

        VOL echg: Naf. 48.00

    • c.

      Urine drugs

      • *

        THC: Naf. 97,50

      • *

        COC: Naf. 97,50

    • d.

      Chemie

      • *

        Bloedsuiker: Naf. 15.00

      • *

        Dagcurve 2x (N- +AL): Naf. 30.00

      • *

        Dagcurve 3x (N- AB+AL): Naf. 45.00

      • *

        Belasting curve ( G.T.T.): Naf. 126.00

      • *

        Chol: Naf. 18.00

      • *

        HDL - chol: Naf. 40,50

      • *

        LBL - chol: Naf. 56,25

      • *

        Triglycerides: Naf. 36.00

      • *

        Ind. bili: Naf. 22,50

      • *

        Dir. bili: Naf. 22,50

      • *

        BUN: Naf. 18.00

      • *

        KR: Naf. 22,50

      • *

        Kalium: Naf. 118.00

      • *

        Natrium: Naf. 18.00

      • *

        Calium: Naf. 18.00

      • *

        P: Naf. 27.00

      • *

        Mg.: Naf. 27.00

      • *

        HDL: Naf. 40,50

      • *

        CPK: Naf. 22,50

      • *

        Uric Acid: Naf. 18.00

      • *

        Tot Prot.: Naf. 13,50

      • *

        Albumine: Naf. 18.00

      • *

        Alk. Fosfatose: Naf. 18.00

      • *

        Gama GT: Naf. 22,50

      • *

        SGOT (ASAT): Naf. 22,50

      • *

        SGOT(ALAT): Naf. 22,50

      • *

        LDH: Naf. 22,50

      • *

        Amylase: Naf. 30.00

    • e.

      Parasitologie

      • *

        Tape test: Naf. 45.00

    • f.

      Bloedgroep: Naf: 33.00

    • g.

      Patalogie

      • *

        Pap test: Naf. 60.00

    • h.

      Serologie

      • *

        HIV: Naf. 33.00

      • *

        RPR: Naf. 6.00

      • *

        HbsAg: Naf. 42.00

      • *

        Chlamydia: Naf. 75.00

      • *

        Rubella: Naf. 111.00

      • *

        Toxoplasma: Naf. 82,50

      • *

        Dir/Coombs: 40,50

      • *

        Ind/Coombs: Naf. 40,50

    • i.

      Therapeutic drugs

      • *

        Digoxine: Naf. 82,50

      • *

        Tegretol: Naf. 112,50

      • *

        Phenobarbital: Naf. 112,50

      • *

        Phenytoine: Naf. 112,50

      • *

        Depahine: Naf. 82,50

      • *

        HbA,C: Naf. 60.00

      • *

        T4: Naf. 56,25

      • *

        TSH: Naf. 60.00

      • *

        FT4: Naf. 56,25

      • *

        PSA: Naf. 105.00

      • *

        FreePSA: Naf. 105.00

      • *

        Fe: Naf. 42.00

      • *

        Fe + bind Cap: Naf. 45.00

      • *

        CRP: Naf. 27.00

      • *

        Troponine: Naf. 60.00

      • *

        Ck-mb: Naf. 75.00

      • *

        T3: Naf. 69,75

      • *

        BHCG: Naf. 56,25

      • *

        LH: Naf. 56,25

      • *

        FSH: Naf. 56,25

      • *

        E2: Naf. 57.00

      • *

        Progesteron: Naf. 69,75

      • *

        Testosteron: Naf. 69,75

      • *

        Protactine: Naf. 56,25

      • *

        CA-125: Naf. 61,50

      • *

        CEA: Naf. 56,25

      • *

        Kweek: Naf. 165.00

      • *

        Anti-DNA: Naf. 76,50

      • *

        ANF: Naf. 76,50

      • *

        RF: Naf. 37,50

      • *

        Fotaat: Naf. 57.00

      • *

        B12: Naf. 57.00

      • *

        Rast/Allerg: Naf. 150.00

  • b. Voor alle testen die cito uitgevoerd worden moet Naf. 15.00 extra worden betaald.

  • 20.

    Voor personen znder enige vorm van verzekering wordt een deposito in rekening gebracht conform het navolgende tabel:

    1e klasse

    Naf. 1.125.00

    2e klasse

    Naf. 825.00

    3e klasse

    Naf. 600.00

    administratie kosten: bij gebruik maken van telefoon/fax

    Naf. 25.00

    administratie kosten: versturen rekeningen

    Naf. 2.00

    kopiën maken, per kopie

    Naf. 1.00

Artikel 8 Marien Milieu verordening Sint Eustatius

  • 1. Het tarief verbonden aan een vergunning of toestemming ingevolge de Marien Milieu Verordening (A.B. 1996, no. 3) bedraagt:

      • 1.

        vergunning betreffende het houden van een vulstation: Naf. 500.00;

      • 2.

        vergunning betreffende het commercieel vervoeren van personen binnen het Marien park: Naf. 500.00;

      • 3.

        vergunning betreffende het begeleiden van duikers: Naf. 500.00.

  • 2. Voor iedere vergunning als genoemd in lid 1 wordt ingaande het kalenderjaar na verlening van de vergunning een jaarlijks recht geheven van: Naf. 150.00.

Artikel 9 Eilandelijke heffingen

  • I. Motorrijtuigenbelasting

    De belasting ingevolge artikel 3 van de Motorrijtuigenbelastingverordening St. Eustatius (A.B. 1974, no. 1) zoals laatstelijk gewijzigd is als volgt samengesteld:

    Per jaar voor:

  • 1.

    • a.

      een motorrijtuig op drie wielen of meer bestemd voor personenvervoer met accomodatie voor maximaal 6 personen: Naf. 200.00;

    • b.

      een motorrijtuig op drie wielen of meer dat ingericht is voor vrachtvervoer en wordt bewogen door bezinemotor:

      • i.

        kleine en middelgrote: Naf. 250.00;

      • ii.

        grote met tonnage: Naf. 400.00;

      • iii.

        2 ton gratis, voor elke ton extra: Naf. 50.00;

    • c.

      bussen bestemd voor het openbaar vervoer:

      • i.

        voor maximaal tien personen: Naf. 250.00;

      • ii.

        voor 10 tot en met 12 zitplaatsen: Naf. 300.00;

      • iii.

        voor meer dan 12 zitplaatsen: Naf. 350.00;

    • d.

      taxi's: Naf. 250.00;

    • e.

      heftruckts/tractors etc.: Naf. 400.00;

      De eerste 2 ton is gratis, en voor elk ton extra: Naf. 50.00.

  • 2. een motorrijtuig op twee wielen, al dan niet met zijspan:

    • i.

      Bromfiets/Scooters: Naf. 125.00;

    • ii.

      Motorfiets: Naf. 125.00.

  • 3. Verhuurmotorrijtuigen:

    • i.

      Auto's: Naf. 250.00;

    • ii.

      Pickup truck: Naf. 300.00;

    • iii.

      Motorfietsen/scooters: Naf. 150.00.

  • 4. Stickers: Naf. 25.00.

  • 5. Kentekenplaten: Naf. 75.00.

Artikel 10 Administratieve bepalingen

Voor zover niet anders bepaald, is voor de afschriften van de vergunningen en stukken, vermeld in de artikelen 3 en, afgegeven gelijktijdig met of na afgifte van de oorspronkelijke vergunning of het oorspronkelijke stuk, aan leges verschuldigd Naf. 3.00 per afschrift.

Artikel 11

  • 1. De leges worden geheven van degene op wiens aanvrage dan wel ten behoeve van wie een in deze verordening omschreven dienst wordt verricht of een hierin genoemd stuk of vergunning wordt afgegeven.

  • 2. Indien het bestuurscollege de mening is toegedaan dat enig in deze verordening omschreven werkzaamheid door belanghebbende, zonder in het bezit te zijn van de vereiste vergunning, wordt verricht zullen de leges, onverminderd het bepaalde in artikel 23 in rekening worden gebracht als ware hij in het bezit van de vereiste vergunning.

Artikel 12

  • 1. Indien bij eilandsverordening niet anders is bepaald, zijn van de betaling van de leges vrijgesteld stukken, niet zijnde bewijzen van een vergunning:

    • a.

      welke ingevolge een wettelijk voorschrift kosteloos aan particuliere personen of instellingen moeten worden verstrekt;

    • b.

      welke door of vanwege het land, een eilandgebied of enig ander openbaar lichaam ten behoeve van hun dienst wordt verzocht, tenzij voor de verschaffing der inlichtingen, ter beoordeling van het bestuurscollege, extra kosten van personele of materiele aard moeten worden gemaakt, in welk geval deze extra kosten in rekening worden gebracht;

    • c.

      welke worden verstrekt in het persoonlijk belang van personen die door middel van een door het bevoegd gezag afgegeven bewijs, hetwelk niet ouder mag zijn dan een jaar, van hun onvermogen doen blijken.

  • 2. Indien bij eilandsverordening niet anders is bepaald, wordt na overlegging door belanghebbende van het bewijs, bedoeld in het vorige lid, sub c., mede vrijstelling van de betaling van de leges verleend voor de door of vanwege het eilandgebied verleende diensten, de Burgerlijke Stand betreffende, bedoeld in artikel 2, onderdeel 1, ten eerste sub b. en c. en ten tweede sub d. en e.

  • 3. De wijze waarop de in dit artikel bedoelde stukken worden verstrekt wordt door of vanwege het bestuurscollege bepaald.

  • 4. Van krachtens dit artikel ingevolge het eerste lid, onder a. en c., verleende vrijstelling moet op het betreffende stuk aantekening worden gesteld.

Artikel 13

  • 1. Van de betaling van retributies genoemd in artikel 2, onderdeel I, lid 1 en lid 2 uit hoofde van buitengewone omstandigheden, zijn vrijgesteld degenen die een bewijs van onvermogen overleggen dat niet ouder mag zijn dan een (1) jaar.

  • 2. Van de betaling van retributies genoemd in artikel 6 zijn geheel of gedeeltelijk vrijgesteld personen die in het bezit zijn van een PP-kaart als bedoeld in de eilandsverordening Bijstand Kosten Medische Hulp Sint Eustatius 1994 (AB 1993, nr. 19). In hoeverre houders van een PP-kaart dienen bij te dragen in de kosten als genoemd in artikel 6 wordt bepaald bij eilandsbesluit, houdende algemene maatregelen.

  • 3. Indien volgens wettelijk voorschrift gegevens kosteloos moeten worden verstrekt, danwel diensten kosteloos moeten worden verricht, worden er geen leges of retributies in rekening gebracht.

Artikel 14

De voldoening der schuldigde leges geschiedt bij vooruitbetaling aan de daartoe door het bestuurscollege aan te wijzen ambtenaren.

Artikel 15

  • 1. Leges worden voldaan door op het aan de verzoeker af te geven schriftelijk bewijs van de uit te geven vergunning of het te verstrekken stuk een of meer legeszegels te plakken tot het bedrag hetwelk is verschuldigd.

  • 2. In afwijking van het bepaalde in het eerste lid kan de voldoening der leges geschieden door middel van een stempelmachine, volgens door of vanwege het bestuurscollege te stellen regelen dan wel door middel van een door het bestuurscollege uitgegeven machtiging tot ontvangst.

  • 3. De ingevolge het eerste lid ontvangen leges worden door de in artikel 13 bedoelde ambtenaren verantwoord onder een doorlopend nummer in een register waarvan de bladen doorlopend genummerd zijn en waarvan het model door het Hoofd van de Afdeling Financiën ter Bestuurskantore wordt vastgesteld.

  • 4. De geplakte legeszegels worden voor de afgifte van het schriftelijk bewijs van de uit te geven vergunningen of het te verstrekken stuk door middel van een afstempeling voor verder gebruik ongeldig gemaakt.

Artikel 16

  • 1. Voor de vijfde van elke maand wordt door de in artikel 13 bedoelde ambtenaren aan het Hoofd van de afdeling Financiën ten Bestuurskantore een verantwoording overgelegd van de door middel van geplakte legeszegels ontvangen leges.

  • 2. Aan de in het eerste lid bedoelde funktionaris behoeven geen verantwoordingen te worden overgelegd van leges, ontvangen ten bate van een bedrijf als bedoeld in artikel 14 van de "Comptabiliteitsvoorschriften eilandgebieden" (P.B. 1953, no. 174)

Artikel 17

Het bewijs van betaalde leges dient te allen tijde op eerste aanvraag te worden vertoond aan de daartoe bevoegde ambtenaren.

Artikel 18

  • 1. Schriftelijke bewijzen van af te geven vergunningen en stukken, welke niet van de vereiste legeszegels zijn voorzien of waarvoor de verschuldigde leges niet zijn betaald, worden als niet-afgegeven beschouwd.

  • 2. Indien ten onrechte geen of te weinig leges zijn betaald is degene die ingevolge artikel 11 leges is verschuldigd, verplicht het schriftelijk bewijs van de afgegeven vergunning of het stuk, waarvoor geen of te weinig leges werden betaald, aan te bieden aan de ambtenaar met de inning der leges belast, ter voldoening van het niet of te weinig betaalde.

Artikel 19

  • 1. Indien blijkt dat ten onrechte geen of te weinig leges zijn betaald worden de niet of te weinig betaalde leges van de schuldenaar, zijn erfgenamen of rechtverkrijgenden nagevorderd, zolang niet sedert de datum waarop de leges, krachtens de bepalingen van deze verordening waren verschuldigd, driejaren zijn verstreken.

  • 2. De na te vorderen leges worden met het viervoud daarvan verhoogd indien niet of niet volledig is voldaan aan een of meer der verplichtingen bij deze verordening opgelegd, tenzij het bestuurscollege van oordeel is dat op grond van dwaling, verschoonbaar verzuim of niet aan de belastingplichtige te wijten oorzaken, redenen aanwezig zijn om deze verhoging niet of slechts gedeeltelijk toe te passen.

Artikel 20

De invordering van wegens navordering verschuldigde bedragen geschiedt door of namens de ontvanger van het eilandgebied, op grond van hem door of namens het Hoofd van de afdeling Financiën ten Bestuurskantore ter hand gestelde machtigingen tot ontvangst.

Artikel 21

Indien ten onrechte leges zijn betaald wordt het teveel betaalde bedrag zo mogelijk na inlevering van het schriftelijk bewijs van de afgegeven vergunning of het verstrekte stuk, ambtshalve terug gegeven door de ambtenaar met de inning der leges belast, zolang niet sedert de datum, waarop de leges werden betaald, drie jaren zijn verstreken.

Artikel 22

  • 1. Indien aan het bestuurscollege blijkt dat de retributie ten onrechte of tot een te hoog bedrag is geheven, kan het ambtshalve de vordering teniet doen of de te hoge vordering verminderen zolang niet sedert de datum waarop de retributie is verschuldigd vijfjaren zijn verstreken.

  • 2. Indien blijkt dat de retributie ten onrechte niet of tot een te laag bedrag werd geheven wordt het niet of te weinig gehevene nagevorderd zolang niet, sedert de datum waarop de retributie is verschuldigd, vijf jaren zijn verstreken. Het na te vorderen bedrag wordt met het viervoud daarvan verhoogd indien niet of niet volledig is voldaan aan een of meer der bij de eilandsverordening opgelegde verplichtingen tenzij het bestuurscollege van oordeel is dat op grond van dwaling of verschoonbaar verzuim of niet aan een vergunninghouder te wijten oorzaak of oorzaken, beweerde onbekendheid met de bepalingen van deze eilandsverordening niet inbegrepen, redenen aanwezig zijn om de verhoging niet of slechts gedeeltelijk toe te passen.

Artikel 23

  • 1. De belanghebbende kan binnen twee weken nadat hij van een ingevolge deze eilandsverordening aan hem opgelegde heffing of verhoging van een heffing kennis heeft gekregen doch uiterlijk binnen een maand na dagtekening van de mededeling of aanslag zijn bezwaren schriftelijk indienen bij het bestuurscollege.

  • 2. Het bestuurscollege beslist op het bezwaarschrift zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee maanden na ontvangst bij gemotiveerd besluit en geeft bij aangetekende brief of gewaarmerkt ontvangstbewijs hiervan kennis aan belanghebbende.

  • 3. Het bezwaar schort de verplichting tot betaling van enige heffing niet op.

  • 4. Het besluit van het bestuurscollege vermeldt, ingeval het bezwaar gegrond is bevonden, tevens het bedrag dat aan belanghebbende zal worden gerestitueerd of het bedrag dat zal worden verminderd van de heffing.

Artikel 24

  • 1. Tegen een beslissing van het bestuurscollege kan belanghebbende binnen twee weken na ontvangst van het besluit in beroep komen bij de Eilandsraad die in hoogste instantie beslist.

  • 2. De Eilandsraad beslist op het beroep zo spoedig mogelijk. Het bestuurscollege stelt de belanghebbende in kennis van de beslissing van de Eilandsraad.

  • 3. Artikel 22, lid 3 en 4 zijn van overeenkomstige toepassing op het beroep.

Artikel 25 Overgangsbepalingen

Bij aanvragen van vergunningen is voor toepassing van het tarief van deze verordening bepalend het tijdstip van indiening van de aanvraag.

Artikel 26 Straf- en slotbepalingen

  • 1. Het onjuist, onvolledig of niet doen van de opgaaf, bedoeld in artikel 5, met de bedoeling de retributie geheel of gedeeltelijk te ontduiken of het zonder een vergunning als bedoeld in artikel 3 handelen, wordt gestraft met een hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van ten hoogste vijfduizend gulden.

  • 2. De in het eerste lid strafbaar gestelde feiten worden beschouwd als overtredingen.

Artikel 27

Van alle in deze eilandsverordening vermelde stukken die betrekking hebben op leges, heffingen en precariorechten worden vorm en inrichting vastgesteld door het bestuurscollege hetwelk tevens nadere uitvoeringsvoorschriften en instrukties vaststelt.

Artikel 28

  • 1. Deze verordening treedt in werking op een bij besluit van het bestuurscollege vast te stellen tijdstip. Het tijdstip van inwerkingtreding kan voor de artikelen en artikelleden verschillend worden vastgesteld.

  • 2. Op de in lid 2 bedoelde tijdstippen vervallen de bepalingen van de "Retributieverordening Sint Eustatius 1976" (sedertdien gewijzigd) en van de eilandsbesluiten, houdende algemene maatregelen, die in het in lid 2 bedoelde besluit worden aangewezen door het bestuurscollege.

Artikel 29

Bij eilandsbesluit, houdende algemene maatregelen, kan het bestuurscollege ter uitvoering van de bepalingen van deze eilandsverordening, nadere regelen vast stellen indien de ondervinding de noodzakelijkheid ervan aantoont.

Artikel 30

Deze eilandsverordening kan worden aangehaald als "Retributieverordening Sint Eustatius 1997".