Besluit van de Minister van Algemene Zaken van Sint Maarten houdende regels omtrent instelling van een Interdepartementale samenwerkingscommissie wederopbouw Tijdelijke regeling Interdepartementale samenwerkingscommissie wederopbouw

Geldend van 30-10-2018 t/m heden

Intitulé

Tijdelijke regeling van de Minister van Algemene Zaken van de 8e maart 2018 tot instelling van een Interdepartementale samenwerkingscommissie wederopbouw (Tijdelijke regeling Interdepartementale samenwerkingscommissie wederopbouw)

DE MINISTER VAN ALGEMENE ZAKEN,

Overeenkomstig het gevoelen van de ministerraad;

In overweging genomen hebbende:

dat het, vooruitlopend op de instelling bij landsverordening van een Nationaal Programmabureau Wederopbouw, noodzakelijk is een tijdelijke interdepartementale samenwerkingscommissie wederopbouw in te stellen welke op zodanige wijze is ingericht dat deze alle noodzakelijke voorbereidingshandelingen kan treffen voor de op- en inrichting van het Nationaal Programmabureau Wederopbouw met uitzondering van de werving en selectie van de kandidaat-directeur en kandidaat-medewerkers van het Nationaal Programmabureau Wederopbouw;

dat deze commissie tevens is belast met de coördinatie en ondersteuning van projecten die, vooruitlopend op de instelling van een Nationaal Programmabureau Wederopbouw, reeds worden aangevangen en die gefinancierd kunnen worden uit het Wederopbouwfonds voor Sint Maarten, alsmede met de advisering van de ministerraad, door tussenkomst van de Minister van Algemene Zaken, over de voorbereiding van overeenkomsten die het Land met de Wereldbank wenst te sluiten ten behoeve van de instelling en uitvoering van het Wederopbouwfonds voor Sint Maarten;

Gelet op artikel 20, tweede lid, van de Landsverordening inrichting en organisatie landsoverheid;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

    • a.

      minister: Minister-President, Minister van Algemene Zaken;

    • b.

      ambtenaar: ambtenaar als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Landsverordening materieel ambtenarenrecht;

    • c.

      organisatieonderdeel: organisatieonderdeel als bedoeld in artikel 1, tweede lid, van de Landsverordening inrichting en organisatie landsoverheid;

    • d.

      Wederopbouwfonds: fonds dat bij overeenkomst tussen Nederland en de Wereldbank wordt ingesteld ten behoeve van de wederopbouw van Sint Maarten.

  • 2. Onder ambtenaar wordt in deze regeling en de daarop berustende bepalingen mede verstaan: degene die op grond van een benoeming, een aanstelling, of een arbeidsovereenkomst naar burgerlijke recht, een dienstverband heeft met het Land.

Artikel 2

Er is een Interdepartementale samenwerkingscommissie wederopbouw.

Artikel 3

De Interdepartementale samenwerkingscommissie wederopbouw heeft tot taak:

  • a.

    alle noodzakelijke voorbereidingshandelingen te treffen voor de feitelijke instelling en oprichting van het Nationaal Programmabureau Wederopbouw, met uitzondering van de werving en selectie van de kandidaat-directeur en kandidaat-medewerkers van het Nationaal Programmabureau Wederopbouw;

  • b.

    de ministerraad, de betreffende ministeries of daaronder ressorterende organisatieonderdelen, te adviseren en ondersteunen ten aanzien van de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van projecten die, vooruitlopend op de instelling en oprichting van het Nationaal Programmabureau Wederopbouw, worden geïdentificeerd door de ministerraad en welke kunnen worden gefinancierd door het Wederopbouwfonds voor Sint Maarten;

  • c.

    de minister te adviseren en te ondersteunen bij de voorbereiding en totstandbrenging van overeenkomsten die het Land beoogt te sluiten met de Wereldbank tot uitvoering van het Wederopbouwfonds voor Sint Maarten; en,

  • d.

    de minister te adviseren en te ondersteunen bij de algemene voorlichting over de samenwerking tussen Sint Maarten en de Wereldbank ten behoeve van de wederopbouw.

Artikel 4

  • 1. Als lid van de Interdepartementale samenwerkingscommissie wederopbouw worden aangewezen:

    • a.

      voorzitter: de minister;

    • b.

      financieel beheerder: Roxanne Howell;

    • c.

      procurement adviseur: Olivia Lake;

    • d.

      procurement adviseur: Thijn Laurensse;

    • e.

      financieel beheerder: Julisa Frans;

    • f.

      financieel beheerder: Sandro Garcia;

    • g.

      juridisch adviseur: Jennifer Pawirodihardjo-Fer;

    • h.

      juridisch adviseur: Abel Knottnerus;

    • i.

      communicatieadviseur: Giselle York;

  • 2. De Interdepartementale samenwerkingscommissie kan zich, na toestemming van de minister, door andere personen doen bijstaan voor zover dat voor de vervulling van haar taak nodig is.

Artikel 5

  • 1. De Interdepartementale samenwerkingscommissie wederopbouw voorziet in diens eigen werkwijze.

  • 2. Ter uitvoering van diens taken, genoemd in artikel 3, onderhoudt de Interdepartementale samenwerkingscommissie wederopbouw, zo nodig, contact met de contactpersonen per ministerie. De commissie kan de contactpersonen werkzaamheden opdragen voor zover de uitvoering van diens taak zulks vereist.

  • 3. Contactpersonen als bedoeld in het tweede lid, worden aangewezen door de minister die het betreft, op voordracht van de secretatis-generaal die het betreft.

  • 4. Voor iedere contactpersoon kan een plaatsvervangend contactpersoon worden aangewezen. Het derde lid is van overeenkomstige toepassing.

  • 5. Bij de aanwijzing, bedoeld in artikel 4, eerste lid, en in het derde en vierde lid van dit artikel, wordt in overweging genomen dat de werkzaamheden ten behoeve van de Interdepartementale samenwerkingscommissie wederopbouw voorrang hebben op werkzaamheden als bedoeld in Hoofdstuk VII, paragraaf 2, van de Landsverordening materieel ambtenarenrecht.

Artikel 6

De Interdepartementale samenwerkingscommissie wederopbouw rapporteert maandelijks aan de ministerraad over de uitvoering van de taken, genoemd in artikel 3.

Artikel 7

Deze regeling treedt, gezien het spoedeisend belang hiervan als bedoeld in artikel 127, derde lid, van de Staatsregeling, in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het Afkondigingsblad waarin deze wordt geplaatst en vervalt op een door de Minister te bepalen tijdstip.

Ondertekening

Deze regeling wordt met de toelichting in het Afkondigingsblad geplaatst.
De zevende maart 2018
De Minister van Algemene Zaken
Uitgegeven de achtste maart 2018
De minister van Algemene Zaken
Namens deze,
Hoofd Afdeling Juridische Zaken & Wetgeving

Toelichting

Algemeen deel

Inleiding

In september 2017 hebben de orkanen Irma en Maria een enorme ravage aangericht op Sint Maarten. De regering van Sint Maarten heeft daarop een grootschalig herstel- en wederopbouwprogramma opgezet onder de naam ‘Building Back Better’. Sinds januari 2018 wordt Sint Maarten in de verdere ontwikkeling en uitvoering van dit programma ondersteund door de Wereldbank. De directe aanleiding voor deze ondersteuning is dat Nederland geldelijke middelen beschikbaar heeft gesteld voor een Wederopbouwfonds voor Sint Maarten. De geldelijke middelen in dit Wederopbouwfonds kunnen door tussenkomst van de Wereldbank besteed worden aan herstel-, wederopbouw- en veerkrachtprojecten op Sint Maarten.

Naar het oordeel van de regering kan de voorbereiding, coördinatie, uitvoering en evaluatie van de door het Wederopbouwfonds gefinancierde projecten niet binnen de reguliere ambtelijke organisatie beslag krijgen. De regering acht het noodzakelijk om een nieuw bestuursorgaan in het leven te roepen die wordt belast met deze taken. Dit bestuursorgaan, genaamd het Nationaal Programmabureau Wederopbouw, zal op korte termijn middels een landsverordening worden ingesteld.

Vooruitlopend op de instelling van het Nationaal Programmabureau Wederopbouw, is het noodzakelijk om een tijdelijke implementatiestructuur te creëren. In deze voorbereidende fase, zullen de betrokken ministeries verantwoordelijk zijn voor de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van de door het Wederopbouwfonds gefinancierde projecten. De ministeries worden daarbij ondersteund door een tijdelijke Interdepartementale Samenwerkingscommissie wederopbouw (hierna te noemen: commissie). Het voorzitterschap en de eindverantwoordelijkheid voor deze commissie ligt bij de Minister van Algemene Zaken (hierna te noemen: de minister), die ook verantwoordelijk is voor rapportage aan de ministerraad.

De onderhavige regeling ziet op de instelling van de tijdelijke commissie wederopbouw. Deze commissie is op zodanige wijze ingericht dat deze alle noodzakelijke voorbereidingshandelingen kan treffen voor de op- en inrichting van het Nationaal Programmabureau Wederopbouw met uitzondering van de werving en selectie van de kandidaat-directeur en kandidaat-medewerkers van het Nationaal Programmabureau Wederopbouw. De commissie is tevens belast met de coördinatie en ondersteuning van projecten die, vooruitlopend op de instelling van een Nationaal Programmabureau Wederopbouw, reeds worden aangevangen en die gefinancierd kunnen worden uit het Wederopbouwfonds voor Sint Maarten. De commissie heeft daarnaast de taak om de ministerraad te adviseren over de voorbereiding van overeenkomsten die het Land met de Wereldbank wenst te sluiten ten behoeve van de instelling en uitvoering van het Wederopbouwfonds voor Sint Maarten.

De taak van de commissie

De commissie heeft als taak:

  • a.

    de noodzakelijke voorbereidingshandelingen te treffen voor de feitelijke instelling en oprichting van het Programmabureau Wederopbouw;

  • b.

    de ministerraad, de ministeries of de daaronder vallende organisatieonderdelen adviseren en ondersteunen ten aanzien van de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van projecten;

  • c.

    de minister te adviseren en te ondersteunen bij overeenkomsten tussen het Land en de Wereldbank, en ook bij de algemene voorlichting over de samenwerking tussen Sint Maarten en de Wereldbank.

Deze taken zijn vooruitlopend op en ter voorbereiding van de instelling en oprichting van het Programmabureau Wederopbouw.

 

De leden van de commissie

 

De commissie bestaat uit tien leden, die in de onderhavige regeling zijn aangewezen, namelijk een voorzitter, een vice-voorzitter, twee procurement adviseurs, twee financieel beheerders, twee juridisch adviseurs, een communicatieadviseur en een secretaris. Het feit dat de minister politiek verantwoordelijk is voor de commissie heeft een doorslaggevende rol gespeeld bij de aanwijzing van de minister als voorzitter van de commissie. De keuze voor de andere leden is gegrond op de ruime kennis en ervaring van die leden op het terrein waarvoor ze zijn aangewezen. De minister heeft, gelet op de wettelijke en technische complexiteit van de te volgen procedures voor de wederopbouw van Sint Maarten, gekozen voor een praktisch en zo deskundig mogelijke commissie die de opgelegde taak op een professionele wijze moet uitvoeren.

 

Contactpersonen van de commissie

 

De commissie onderhoudt bij het uitvoeren van diens taak nauw contact met contactpersonen van elk van de zeven ministeries. Deze contactpersonen worden op voordracht van de secretaris-generaal van het betreffende ministerie door diens minister aangewezen. Dit geldt ook voor de aan te wijzen plaatsvervangers. De commissie kan met toestemming van de minister ook andere personen dan de contactpersonen benaderen voor bijstand.

 

De tijdelijkheid van de onderhavige regeling

 

Deze regeling tot instelling van de commissie is van tijdelijke aard. Hiervoor is al aangegeven dat de commissie de voorloper is van het bij landsverordening in te stellen en op te richten Programmabureau Wederopbouw. Zodra dat Programmabureau wettelijk is ingesteld en opgericht, houdt de commissie op te bestaan. Het Programmabureau Wederopbouw neemt dan alle taken van de commissie over.

 

Financiële paragraaf

 

Deze regeling heeft geen gevolgen voor de Landskas. De leden, de plaatsvervangende leden en de contactpersonen zijn al in dienst van het Land. Hun lidmaatschap van de commissie voeren ze uit als ambtenaren van het Land. Indien de commissie met toestemming van de minister een beroep doet op anderen dan de betreffende contactpersonen en dit extra kosten met zich brengt, zullen deze kosten in principe worden gedekt uit begrotingsposten van het Ministerie van Algemene Zaken, en indien nodig uit begrotingsposten van een ander ministerie in overeenstemming met de betreffende minister.

  

Artikelsgewijs deel

 

Artikel 1

 

Artikel 1 bevat de definitie van enkele begrippen die in deze regeling worden gebruikt.

 

Artikelen 2 tot en met 6

 

Deze artikelen houden bepalingen in over de taak en de leden van de commissie (artikelen 3 en 4), de contactpersonen die de commissie ondersteunen bij de uitvoering van diens taak (artikel 5) en de rapportage aan de ministerraad (artikel 6). In het Algemeen deel is reeds voldoende stilgestaan bij deze onderwerpen, zodat hiermee kan worden volstaan.

 

Artikel 7

 

Dit artikel regelt de inwerkingtreding van deze regeling. De regeling treedt, gezien het spoedeisende belang hiervan als bedoeld in artikel 127, derde lid, van de Staatsregeling, in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het Afkondigingsblad waarin het wordt geplaatst. Artikel 7 bepaalt voorts dat deze regeling vervalt op de datum van de inwerkingtreding van de landsverordening tot instelling van het Nationaal Programmabureau Wederopbouw. Dit laatste heeft tot gevolg dat ook de commissie dan ophoudt te bestaan.

De Minister van Algemene Zaken