Regeling vervallen per 10-04-2013

Bezoldigingsreglement

Geldend van 01-01-2006 t/m 09-04-2013

Intitulé

Bezoldigingsreglement

Bezoldigingsreglement

Artikel 1  Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a

    arbeidsvoorwaardenregeling:de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Sittard-Geleen

  • b

    ambtenaar:

    • -

      de ambtenaar in de zin van de arbeidsvoorwaardenregeling;

    • -

      de werknemer als bedoeld in artikel 2:5:1 van de arbeidsvoorwaardenregeling;

  • c

    salaris: het salaris, als bedoeld in artikel 3:1 , tweede lid onder b, van de arbeidsvoorwaardenregeling;

  • d

    uurloon: het uurloon als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid onder o, van de arbeidsvoorwaardenregeling;

  • e

    salarisschaal: de schaal als bedoeld in artikel 3:1, tweede lid onder a, van de arbeidsvoorwaardenregeling, opgenomen als bijlage I van deze verordening;

  • f

    maximumsalaris: het hoogste bedrag van een salarisschaal;

  • g

    bezoldiging: de bezoldiging als bedoeld in artikel 3:1, tweede lid onder c, van de arbeidsvoorwaardenregeling;

  • h

    betrekking: de betrekking als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid onder b, van de arbeidsvoorwaardenregeling;

  • i

    volledige betrekking: de volledige betrekking als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid onder k, van de arbeidsvoorwaardenregeling;

  • j

    ijkbundel: het samenstel van alle per de aangegeven peildatum vastgestelde generieke en specifieke rolprofielen;

  • k

    rolprofiel: een typerende en niveaubepalende beschrijving van de generieke of specifieke rollen die de ambtenaar heeft te vervullen, aangevuld met de kenmerkende contacten, het werk- en denkniveau, een opsomming van de belangrijkste competenties, alsmede het schaalniveau (de functieschaal);

  • l

    overwerk: het overwerk als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid onder l, van de arbeidsvoorwaardenregeling.

  • m

    waarnemingstoelage: de toelage als bedoeld in artikel 3:1:2 van de arbeidsvoorwaardenregeling;

  • n

    toelage onregelmatige dienst: de toelage als bedoeld in artikel 3:3:1 van de arbeidsvoorwaardenregeling.

Artikel 2  Recht op salaris

Het recht op salaris gaat in op de dag waarop ook de aanstelling van de ambtenaar ingaat. Als in het aanstellingsbesluit geen datum van ingang is vermeld gaat het recht op salaris in op de dag waarop de ambtenaar feitelijk in dienst is getreden.

In geval van ontslag eindigt het recht op salaris op de dag waarop het ontslag ingaat.

Artikel 3  Gebroken tijdvakken

Wanneer het salaris of een toelage moet worden berekend over een gedeelte van een maand, wordt het bedrag per dag vastgesteld door het maandbedrag te delen door het aantal kalenderdagen van die maand.

Artikel 4  Onvolledige betrekking

Het salaris van de ambtenaar met een onvolledige betrekking wordt vastgesteld op een evenredig deel van het salaris dat voor hem zou gelden bij een volledige betrekking.

Artikel 5  Salarisbedragen

De salarissen van de ambtenaren, van wie het salaris niet bij of krachtens de wet is geregeld, worden vastgesteld op de bedragen volgens een van de salarisschalen zoals opgenomen in bijlage I van dit reglement.*

Artikel 6  Salarisbedragen

Burgemeester en wethouders stellen in het managementinstrument “Functiewaardering op basis van ijkbundel” nadere regels met betrekking tot

  • -

    de samenstelling en opbouw van de ijkbundel;

  • -

    de wijze waarop het management de rolprofielen dient te hanteren;

  • -

    de procedure volgens welke een rolprofiel van toepassing wordt verklaard op de ambtenaar.

De voor de ambtenaar geldende salarisschaal (de functieschaal) wordt bepaald door een van de rolprofielen uit de ijkbundel op hem van toepassing te verklaren.*

De ambtenaar kan in de naastlagere schaal (de aanloopschaal) worden ingepast als redelijkerwijs aannemelijk is dat de ambtenaar nog niet volledig voldoet aan de functie-eisen.

Voor een ambtenaar kan slechts een salarisschaal gaan gelden met een lager maximumsalaris dan dat van de reeds voor hem geldende salarisschaal als zich een van de hierna genoemde situaties voordoet:

  • -

    het aanvaarden van passende of gangbare arbeid,

  • -

    een functiewijziging als bedoeld in artikel 3:1, lid 7, van de arbeidsvoorwaardenregeling;

  • -

    bij wijze van disciplinaire straf.

Artikel 7  Periodieke verhoging van het salaris

Het salaris van de ambtenaar die voldoende functioneert, wordt binnen de voor hem geldende salarisschaal periodiek verhoogd tot het naasthogere bedrag. Beoordeling van de wijze van het functioneren vindt plaats aan de hand van de criteria inzet, werkresultaat en ontwikkeling in de functie.

De periodieke verhogingen worden toegekend aan de ambtenaar die het maximumsalaris van de voor hem geldende salarisschaal nog niet heeft bereikt, voor de eerste maal één jaar volgend op de eerste dag van de maand waarin hij is ingepast in de voor hem geldende salarisschaal en nadien telkens na een jaar.

Het tijdstip waarop ingevolge het vorige lid een periodieke verhoging wordt toegekend kan worden vervroegd als de wijze van functioneren of de ontwikkeling van de ambtenaar daartoe naar het oordeel van burgemeester en wethouders aanleiding geven.

Artikel 8  Periodieke verhoging van het salaris

Als het functioneren van de ambtenaar naar het oordeel van burgemeester en wethouders daartoe aanleiding geeft kan worden bepaald, dat de ambtenaar die het maximumsalaris van de voor hem geldende salarisschaal nog niet heeft bereikt, een extra periodieke salarisverhoging wordt toegekend tot een in de salarisschaal genoemd bedrag, niet uitgaande boven het maximumsalaris.

Bij de toepassing van het vorige lid blijft het tijdstip waarop ingevolge artikel 7 een periodieke salarisverhoging wordt toegekend onverlet, tenzij anders wordt bepaald.

Artikel 9  Periodieke verhoging van het salaris

Als een ambtenaar onvoldoende functioneert kan worden bepaald, dat voor hem de in artikel 7, lid 1, bedoelde salarisverhoging achterwege wordt gelaten.

Nadien kan worden bepaald dat de salarisverhoging die met toepassing van het eerste lid achterwege is gelaten, al dan niet met terugwerkende kracht alsnog wordt toegekend.

Van een beslissing tot toepassing van het eerste lid wordt de ambtenaar zo spoedig mogelijk, doch in elk geval vóór de datum waarop anders de salarisverhoging zou ingaan, schriftelijk mededeling gedaan, onder vermelding van de redenen die tot de beslissing hebben geleid.*

Artikel 10  Periodieke verhoging van het salaris

In het geval dat het functioneren van een ambtenaar niet kan worden beoordeeld vanwege langdurige afwezigheid (wegens ziekte of anderszins) kan de toekenning van de normale periodieke verhoging worden opgeschort tot het moment waarop het functioneren van deze ambtenaar wel kan worden beoordeeld.*

Artikel 11  Salaris bij bevordering naar hogere schaal

Wanneer de ambtenaar wordt bevorderd naar een salarisschaal met een hoger maximumsalaris wordt het salaris in de nieuwe schaal vastgesteld op het eersthogere bedrag in die schaal, waarmee gerealiseerd wordt dat het verschil tussen het nieuwe salaris en het oude salaris van de ambtenaar tenminste 75% bedraagt van het verschil tussen het bedrag dat de ambtenaar laatstelijk genoot en het naasthogere bedrag in die oude schaal, dan wel het naastlagere bedrag in die oude schaal, als het salaris in de oude schaal reeds overeenkwam met het hoogste bedrag uit die schaal.

Wanneer het tijdstip van bevordering samenvalt met het tijdstip waarop in de oude schaal de toekenning van een periodieke salarisverhoging als bedoeld in artikel 7 aan de orde is, wordt eerst in de oude schaal de periodieke salarisverhoging toegekend, waarna de bevorderingsregel als omschreven in het eerste lid toepassing vindt.

Artikel 12   Persoonlijke gratificatie

Als een ambtenaar een bijzondere prestatie heeft geleverd kan hem een gratificatie als bedoeld in artikel 15:1:28 van de arbeidsvoorwaardenregeling worden toegekend.

Artikel 13  Groepsgratificatie

Aan een groep ambtenaren die een bijzondere collectieve prestatie hebben geleverd kan een groepsgratificatie worden toegekend.

Artikel 14  Uitlooptoelage

Aan de ambtenaar die het maximum van de voor hem geldende functieschaal heeft bereikt, wordt bij voldoende functioneren een persoonlijke toelage toegekend in de vorm van een percentage van het maximumsalaris van die schaal.

De toekenning gebeurt volgens onderstaand schema:

2 jaar na het bereiken van het maximum

+ 2%;

1 jaar daarna

+ 2%;

1 jaar daarna

+ 2%;

1 jaar daarna

+ 2%;

1 jaar daarna

+ 3%.

De termijnen als bedoeld in het vorige lid kunnen niet worden vervroegd.*

Artikel 15  Arbeidsmarkttoelage/ bindingstoelage

Aan de ambtenaar kan om redenen van schaarste op de arbeidsmarkt of marktwaarde een arbeidsmarkt- of bindingstoelage worden toegekend.

De in het eerste lid bedoelde toelage wordt toegekend voor een tijdvak dat tevoren is vastgesteld, met inachtneming van een maximum van drie jaar.

De hoogte van de toelage als bedoeld in het eerste lid bedraagt ten hoogte 10% van het maximumsalaris van de voor de ambtenaar geldende salarisschaal.

De toelage als bedoeld in het eerste lid eindigt bij het verstrijken van het tijdvak als bedoeld in het tweede lid. Wanneer de arbeidsmarktsituatie waarop de toelage is gebaseerd nog steeds bestaat, kan de ambtenaar opnieuw een toelage als bedoeld in het eerste lid worden toegekend.

Artikel 16  Flexibele beloning

Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels vaststellen voor het voeren van een flexibel beloningsbeleid binnen het kader van de daarvoor vastgestelde budgetten.

Artikel 17  Waarnemingstoelage

Een waarnemingstoelage wordt toegekend conform hetgeen is geregeld in artikel 3:1:2 van de arbeidsvoorwaardenregeling.

Ten aanzien van een ambtenaar die is ingepast in salarisschaal 12 of hoger geldt, dat een toelage als bedoeld in het eerste lid pas wordt toegekend als de waarneming tenminste 20 volle werkdagen in zes aaneengesloten weken heeft geduurd.

Artikel 18  Overwerkvergoeding

Aan de ambtenaar die overwerk verricht wordt een overwerkvergoeding toegekend conform hetgeen is geregeld in de artikelen 3:2 en 3:2:1 van de arbeidsvoorwaardenregeling, zulks met inachtneming van de bijzondere voorschriften zoals vermeld in bijlage II van dit reglement.

Artikel 19  Toelage onregelmatige dienst

Aan de ambtenaar voor wie een lagere salarisschaal geldt dan schaal 12 en voor wie de werktijden zijn vastgesteld conform artikel 3:3 van de arbeidsvoorwaardenregeling, wordt een toelage toegekend met inachtneming van de voorschriften zoals vermeld in bijlage III van dit reglement.

Artikel 20  Toelage bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdienst

Aan de ambtenaar voor wie een lagere salarisschaal geldt dan schaal 12 en die buiten de werktijdenregeling als bedoeld in artikel 4:1 en 4:2 van de arbeidsvoorwaardenregeling ingevolge een schriftelijke aanwijzing van burgemeester en wethouders zich regelmatig of vrij regelmatig bereikbaar en beschikbaar moet zijn teneinde bij oproep arbeid te gaan verrichten, wordt een toelage toegekend met inachtneming van de bijzondere voorschriften zoals vermeld in bijlage IV van dit reglement.

Artikel 21  Afbouwtoelage

Aan de ambtenaar wiens bezoldiging als gevolg van het buiten zijn toedoen beëindigen of verminderen van een toelage als bedoeld in de artikelen 19 en 20 een blijvende verlaging ondergaat, wordt door burgemeester en wethouders een aflopende toelage toegekend, als:

  • a

    die blijvende verlaging ten minste 3% bedraagt van de som van het salaris en de toelage, als bedoeld in artikel 15, en

  • b

    de ambtenaar de toelage als bedoeld in de artikelen 19 en 20 direct voorafgaande aan het tijdstip van vorenbedoelde beëindiging of vermindering ervan, gedurende ten minste twee jaren zonder wezenlijke onderbreking heeft genoten.

In afwijking van het bepaalde in het eerste lid wordt aan de ambtenaar van 60 jaar of ouder wiens bezoldiging als gevolg van het buiten zijn toedoen beëindigen of verminderen van een toelage - als bedoeld in de artikelen 19 en 20 - een blijvende verlaging ondergaat, een blijvende toelage toegekend, als de ambtenaar de toelage als bedoeld in de artikelen 19 en 20 direct voorafgaande aan het tijdstip van vorenbedoelde beëindiging of vermindering ervan gedurende ten minste 10 jaren zonder wezenlijke onderbreking heeft genoten.

De in het eerste lid bedoelde aflopende toelage gaat, wanneer de ambtenaar de leeftijd van 60 jaar bereikt en hij onmiddellijk voor de aanvang van die toelage gedurende ten minste 10 jaren zonder wezenlijke onderbreking een toelage als bedoeld in de artikelen 19 en 20 heeft genoten, over in een blijvende toelage als bedoeld in het vorige lid.

Voor de toepassing van de voorgaande leden wordt onder wezenlijke onderbreking verstaan een onderbreking van langer dan twee maanden.

Burgemeester en wethouders stellen voor de uitvoering van dit artikel nadere regels vast.

Artikel 22  Afwijkende bepalingen

In afwijking van het bepaalde in artikel 6 vindt voor de ambtenaar die vast dan wel tijdelijk is belast met coördinatortaken, de beloning hiervoor plaats door toekenning van een toelage, zulks met inachtneming van de bijzondere voorschriften zoals vermeld in bijlage VI van dit reglement.

Artikel 23  Afwijkende bepalingen

De ambtenaar die vanwege in zijn gezondheidstoestand gelegen beperkingen zijn oorspronkelijke betrekking niet meer kan vervullen en aan wie in verband daarmee passende of gangbare arbeid wordt opgedragen, die is afgestemd op de voor hem vastgestelde (rest)arbeidscapaciteit, kan Burgemeester en Wethouders verzoeken om hem – in afwijking van hetgeen elders in dit reglement is bepaald – het salaris toe te kennen, dat overeenkomt met de aan die andere arbeid toe te kennen loonwaarde zoals die door de UWV is aangehouden bij de bepaling van de uitkeringsrechten wegens arbeidsongeschiktheid.

Artikel 24  Afwijkende bepalingen

Van artikel 5 en/of 6 wordt kan worden afgeweken ten aanzien van een ambtenaar, die bij de gemeente werkzaam is in het kader van gesubsidieerde arbeid.  

Artikel 25  Onvoorziene gevallen

Voor gevallen waarin dit reglement niet of niet naar billijkheid voorziet, treffen burgemeester en wethouders een bijzondere regeling.

Artikel 26  Slot- en overgansbepalingen

De ambtenaar die vanwege omstandigheden als bedoeld in het eerste lid, op 31 december 2000 in het genot was van een inconveniëntentoelage volgens de regeling van de voormalige gemeente Sittard, Geleen of Born wordt, te rekenen vanaf 1 januari 2001, geacht die toelage te hebben genoten op grond van dit artikel.

Artikel 27  Slot- en overgangsbepalingen

Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2006 en kan worden aangehaald als "Bezoldigingsreglement gemeente Sittard-Geleen".

Salaristabel

Salaristabel gemeenteambtenaren per 1 januari 2011, nieuwe structuur

periodiek

Schaal

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

0

1357

1390

1426

1468

1512

1616

1819

2089

2324

2510

1

1390

1438

1487

1536

1587

1692

1898

2176

2425

2629

2

1425

1487

1548

1604

1661

1768

1977

2262

2526

2748

1460

1535

1609

1671

1736

1844

2055

2349

2627

2867

4

1495

1583

1670

1739

1810

1920

2134

2435

2728

2986

5

1530

1631

1731

1807

1884

1995

2213

2522

2829

3105

6

1566

1679

1792

1874

1959

2071

2292

2609

2930

3224

7

1601

1727

1852

1942

2033

2147

2370

2696

3031

3343

8

1636

1776

1913

2010

2108

2223

2449

2782

3132

3463

9

1671

1824

1974

2077

2182

2299

2528

2869

3233

3582

10

1706

1872

2035

2145

2256

2374

2607

2956

3335

3700

11

1741

1921

2096

2213

2331

2450

2685

3042

3436

3819

periodiek

Schaal

10A

11

11A

12

13

14

15

16

17

18

0

2772

3016

3325

3634

4063

4319

4648

4980

5516

6119

1

2894

3143

3452

3761

4187

4469

4821

5182

5734

6354

2

3016

3270

3579

3886

4311

4619

4995

5384

5952

6588

3

3138

3397

3705

4010

4435

4769

5168

5587

6170

6823

4

3260

3523

3831

4135

4560

4919

5342

5789

6388

7057

5

3382

3650

3956

4259

4684

5070

5515

5991

6606

7291

6

3504

3778

4080

4383

4808

5220

5689

6193

6824

7525

7

3626

3903

4204

4507

4933

5370

5863

6395

7042

7760

8

3748

4027

4329

4632

5057

5520

6036

6597

7260

7994

9

3869

4151

4453

4756

5181

5670

6209

6799

7478

8229

10

3989

4276

4577

4880

5305

5820

6383

7001

7696

8463

11

4109

4400

4701

5005

5430

5970

6557

7203

7914

8697

 Overwerkregeling

De overwerkregeling regelt de vergoeding voor werkzaamheden die in dienstopdracht worden verricht buiten de vastgestelde werktijden. De regeling is gebaseerd op artikel 18 van het Bezoldigingsreglement gemeente Sittard-Geleen.

Artikel 1  Algemeen

De ambtenaar die op grond van een dienstopdracht verplicht is buiten de voor hem geldende werktijden werkzaamheden te verrichten, heeft recht op een tijdcompensatie van de gewerkte uren en een overwerkvergoeding in geld, hierna te noemen "opslag". Geen recht op deze opslag bestaat voor de ambtenaar die benoemd is in de betrekking van secretaris, adjunct-secretaris, lid van het managementteam, directeur of afdelingshoofd.

Artikel 2  Begrip "werktijden"

Onder "voor hem geldende werktijden" wordt verstaan:

  • -

    voor ingeroosterde ambtenaren:

  • -

    in het rooster vastgelegde arbeidsduur en -tijden;

  • -

    voor ambtenaren met variabele werktijden: op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: de uren tussen 7.30 en 18.00 uur.

Artikel 3  Tijdcompensatie

De tijdcompensatie is gelijk aan het aantal gewerkte uren. Deze compensatie wordt verleend op een zo vroeg mogelijk tijdstip, gelegen zo mogelijk binnen twee weken, doch uiterlijk binnen zes weken na de week waarin het overwerk is verricht. Afwijking hiervan is mogelijk op verzoek van de ambtenaar en voor zover de belangen van de dienst en de belangen van de andere ambtenaren dit toelaten. Kan geen tijdcompensatie worden verleend in overeenstemming met het in het hiervoor bepaalde, dan worden de gewerkte uren samen met de opslag, als bedoeld onder artikel 4, als één vergoeding uitbetaald op basis van het uurloon van de ambtenaar.

Artikel 4  Opslag

  • a

    De opslag wordt voor elk van de in aanmerking komende uren berekend naar een percentage van het uurloon van de ambtenaar. Dit percentage bedraagt:

100%

voor overwerk op een zondag tussen 0 en 24 uur;

75%

voor overwerk op een zaterdag tussen 0 en 24 uur;

75%

voor overwerk op een maandag tussen 0 en 6 uur;

50%

voor overwerk op een dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag tussen 0 en 6 uur;

50%

voor overwerk op een maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag tussen 20 en 24 uur;

25%

voor overwerk op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag tussen 6 en 20 uur.

  • b

    Voor overwerk op een nationaal erkende feestdag* en op de dag volgende op die feestdag tussen 0 en 6 uur, geldt het percentage ingevolge het voorgaande bepaald, onderscheidenlijk voor een zondag en voor een maandag tussen 0 en 6 uur.

  • c

    Voor overwerk op een lokaal aangewezen collectieve ADV- of feestdag* geldt het percentage ingevolge het gestelde onder a voor een zaterdag.

  • d

    Is voor de ambtenaar volgens rooster in plaats van een zondag, een feestdag of een zaterdag, een andere vrije dag aangewezen dan wordt overwerk op die dag beschouwd als overwerk op overeenkomstige uren verricht op onderscheidenlijk een zondag, een feestdag of een zaterdag.

Artikel 5  Overgangsrecht

Voor de ambtenaar die op 31 december 2000 in dienst was van de voormalige gemeente Geleen geldt in afwijking van het gestelde in de voorgaande bepalingen en bij wijze van individuele garantie dat:

  • -

    voor zover sprake is van deelname aan de gladheidbestrijding wordt de opslag berekend op basis van het uurloon van de ambtenaar, evenwel met dien verstande dat de berekeningsbasis tenminste 125% bedraagt van het uurloon, verbonden aan het maximumsalaris van schaal 3;

    • o

      voor zover sprake is van receptieoverwerk door medewerksters civiele dienst bedraagt de opslag tenminste 50% van het uurloon van de betrokken ambtenaar.

Artikel 6  Uitzonderingen

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd aan de ambtenaar die op grond van het bovenstaande geen aanspraak heeft op vergoeding voor overwerk in bijzondere gevallen een door hen te bepalen vergoeding toe te kennen, als en naarmate dit naar hun oordeel, gelet op de aard of omvang van het overwerk en de onvermijdelijkheid daarvan, redelijk is te achten. Deze overwerkvergoeding heeft een eenmalig karakter.

Toelage onregelmatige dienst

De toelage onregelmatige dienst is een vergoeding die wordt toegekend omdat de werktijden vallen buiten het reguliere patroon. Deze toelage geldt alleen voor ambtenaren die worden bezoldigd volgens een salarisschaal lager dan schaal 12.   De regeling is gebaseerd op artikel 19 van het Bezoldigingsreglement gemeente Sittard-Geleen.

Artikel 1  Algemeen

De ambtenaar heeft recht op een toelage onregelmatige dienst als zijn werktijden zijn vastgesteld, of bij rooster wisselende werktijden zijn vastgesteld, anders dan tussen 7.30 en 18.00 uur op maandag tot en met vrijdag.

Artikel 2  Berekening toelage onregelmatige dienst

De toelage onregelmatige dienst bedraagt per gewerkt uur een percentage van het voor de ambtenaar geldende salaris per uur en wel:

20%

voor de uren op maandag tot en met vrijdag tussen 6.00 en 8 00 uur en tussen 18.00 en 22.00 uur;

40%

voor de uren op zaterdag tussen 6.00 en 22.00 uur;

40%

voor de uren op maandag tot en met zaterdag tussen 0.00 en 6.00 uur en tussen 22.00 en 24.00 uur;

65%

voor de uren op zondag en op de feestdagen genoemd in artikel 4:2:1, derde lid, van de arbeidsvoorwaardenregeling, alsmede de lokaal aangewezen zgn. collectieve ADV-dagen.

Voor de in het vorige lid onder a genoemde morgen- en avonduren wordt de toelage slechts toegekend, als de arbeid is aangevangen vóór 7.00 uur, respectievelijk is beëindigd na 19.00 uur.

Artikel 3  Beperking recht op toelage onregelmatige dienst

In afwijking van het bepaalde onder artikel 2 heeft de ambtenaar geen recht op een toelage onregelmatige dienst, als in een week slechts op één aaneengesloten periode van ten hoogste 3 uur werktijd is vastgesteld op tijdstippen die gelegen zijn op:

  • -

    maandag tot en met vrijdag tussen 0.00 en 8.00 uur;

  • -

    maandag tot en met vrijdag tussen 18.00 en 24.00 uur;

  • -

    zaterdag.

In afwijking van het bepaalde in de vorige zin behoudt de ambtenaar zijn recht op toelage onregelmatige dienst  over de op zaterdag vastgestelde werktijd als voor hem reeds vóór 1 januari 1997 in de regel werktijd op zaterdag werd vastgesteld.

Artikel 4  Afbouwregeling bij wijziging of vervallen onregelmatige dienst

De ambtenaar komt in aanmerking voor een afbouwtoelage conform het bepaalde in artikel 21 van het Bezoldigingsreglement gemeente Sittard-Geleen.

De afbouwtoelage wordt berekend volgens de regels als omschreven in bijlage V.

Artikel 5  Hardheidsclausule

In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders een regeling treffen die het hiervóór bepaalde in de vorige leden aanvult of daarvan ten gunste van belanghebbende afwijkt.

Piketregeling

De piketregeling regelt de vergoeding in geld voor beschikbaarheids- en bereikbaarheidsdiensten. Zij is van toepassing in het geval compensatie in verlofuren niet mogelijk is en geldt alleen voor ambtenaren die worden bezoldigd volgens een salarisschaal lager dan schaal 12. De regeling is gebaseerd op artikel 20 van het Bezoldigingsreglement gemeente Sittard-Geleen.

Artikel 1  Algemeen

De ambtenaar die verplicht is zich buiten de voor hem geldende werktijden beschikbaar te houden ten behoeve van de dienst, heeft - als compensatie in de vorm van verlofuren niet mogelijk is - aanspraak op een financiële compensatie.

Artikel 2  Pikettoelage

De financiële compensatie, bedoeld onder artikel 1, wordt toegekend in de vorm van een pikettoelage als de piketdienst tenminste één maand tevoren is vastgelegd in het dienstrooster, dat op de ambtenaar van toepassing wordt verklaard.

Artikel 3  Piketvergoeding

De financiële compensatie, bedoeld onder artikel 1, wordt toegekend in de vorm van een piketvergoeding als de piketdienst wordt opgedragen zonder dat er sprake is van inroostering, als omschreven onder artikel 2.

Artikel 4  Berekening van de compensatie

De toelage bedraagt per uur van bereikbaarheid en beschikbaarheid 16% van het uurloon, zijnde 1/156e gedeelte van het salaris per maand, voor elk uur piketdienst vallend op: zondagen; nationaal erkende feestdagen*; lokaal aangewezen dienstvrije dagen*.

De toelage bedraagt 10% van het uurloon (zijnde 1/156e gedeelte van het salaris per maand) voor elk uur bereikbaarheid en beschikbaarheid, vallend op andere dagen als bedoeld in artikel 4, eerste lid.

De op basis van de leden 1 en 2 berekende toelage wordt vermenigvuldigd met de factor 0,75, 0,50 of 0,25. De bepaling van de vermenigvuldigingsfactor gebeurt afhankelijk van de mate waarin de opgedragen verplichte bereikbaarheid en/of beschikbaarheid leidt tot extra plaatsgebondenheid op of rond de plaats van tewerkstelling.

In naar het oordeel van burgemeester en wethouders daarvoor in aanmerking komende gevallen kan, zowel individueel als collectief, een afwijkende vergoedingsregeling worden getroffen

Artikel 1  Berekening afbouwtoelage

Voor de afbouwtoelage geldt als berekeningsbasis het bedrag, dat wordt verkregen door de toelage – als bedoeld in de artikelen 19 en 20 van het Bezoldigingsreglement gemeente Sittard-Geleen - over de 12 kalendermaanden, voorafgaande aan de beëindiging of vermindering van de toelage, te verminderen met het bedrag, dat de ambtenaar daarna in totaal per maand gaat genieten aan toelage en aan verhogingen van de som van het salaris en de toelagen als bedoeld in de artikelen 14 en 15 van het Bezoldigingsreglement gemeente Sittard-Geleen, anders dan die wegens generieke salarisverhogingen.

Artikel 2  Berekening blijvende garantietoelage

De uitkeringsperiode voor de afbouwtoelage is gelijk aan één vierde gedeelte van de periode, gedurende welke de ambtenaar voorafgaand aan de beëindiging of de vermindering van de toelage zonder wezenlijke onderbreking heeft genoten. De uitkeringsperiode wordt naar boven op een hele maand afgerond. Aan de uitkeringsperiode voor de afbouwtoelage is een maximum verbon€den van drie jaar.

De uitkeringsperiode wordt in drie gelijke delen gesplitst, waarbij -te beginnen met het eerste deel- naar boven op een hele maand wordt afgerond, met dien verstande dat de totale duur als bedoeld onder het eerste lid, niet mag worden overschreden. Gedurende deze drie deelperioden bedraagt de afbouwtoelage achtereenvolgens 75%, 50% en 25% van de berekeningbasis.

De afbouwtoelage wordt niet uitbetaald over een maand, waarop de berekeningsbasis minder is dan 3% van het salaris op de datum dat de toelage onregelmatige dienst beëindigd dan wel verminderd wordt plus eventuele vaste persoonlijke toelage ingevolge artikel 14 en 15 van de Bezoldigingsreglement.

Algemene salariswijzigingen leiden tot fictieve wijziging van de berekeningsbasis, respectievelijk van het salaris bedoeld onder het derde lid, zulks tot het percentage van deze generieke wijziging (of tot een bedrag naar rato als de salariswijziging niet of niet volledig in percenten plaatsvindt).

Artikel 3  Berekening blijvende garantietoelage

Het bepaalde in artikel 1 en 2, is van overeenkomstige toepassing op de blijvende afbouwtoelage zoals bedoeld in artikel 21, tweede lid van het Bezoldigingsreglement gemeente Sittard-Geleen.

Onverminderd het bepaalde in artikel 21, derde lid van het Bezoldigingsreglement gemeente Sittard-Geleen bedraagt de blijvende toelage het bedrag zoals dat op dat moment op de ambtenaar van toepassing is.

Coördinatortoelage algemeen

De coördinatortoelage is een afzonderlijk beloningscomponent voor een ambtenaar die vast dan wel tijdelijk is belast met coördinatortaken. De basis hiervoor is gelegen in artikel 22 van het Bezoldigingsreglement gemeente Sittard-Geleen waarin wordt bepaald dat de beloning voor coördinatortaken anders gebeurt dan op basis van het reguliere proces van functiewaardering.

Artikel 1  Omschrijving coördinatorrollen

Er wordt onderscheid gemaakt tussen :

  • 1

    Coördinatorrol A rolomschrijving De Coördinator A richt zich binnen de dagelijkse werkpraktijk op het functioneel en operationeel aansturen van de reguliere werkprocessen van de werkeenheid. De aansturing is complex doordat het merendeel van de volgende aspecten tegelijkertijd een rol speelt: Sterke fluctuaties in het werkaanbod, nog uit te kristalliseren processen, spreiding over verschillende locaties, intensieve afstemming met andere geledingen binnen de organisatie, ruime verantwoordelijkheden en bevoegdheden.hoofdtaken

    • -

      zorgdragen voor de dagelijkse leiding aan de werkeenheid, zowel functioneel als operationeel, hetgeen onder meer inhoudt:

    • -

      maken van werkafspraken en stellen van prioriteiten;

    • -

      coördineren en vakinhoudelijk afstemmen van de werkzaamheden binnen de werkeenheid;

    • -

      zorgdragen voor een effectieve inzet van mensen en middelen;

    • -

      toezien op de kwaliteit van de uit te voeren werkzaamheden;

    • -

      zorgdragen voor het realiseren van de resultaatverplichting conform plan, planning, administratie en budget en hierover rapporteren aan het afdelingshoofd;

    • -

      opstellen van (tussentijdse) rapportages met betrekking tot de bedrijfsvoering;

    • -

      optreden als primus inter pares;

    • -

      optreden als communicatieschakel en vertegenwoordigen van de werkeenheid naar andere geledingen binnen de organisatie;

    • -

      signaalfunctie (richting hiërarchische leiding) ten aanzien van personele aangelegenheden.

  • 2

    Coördinatorrol Brolomschrijving De Coördinator B richt zich binnen de dagelijkse werkpraktijk op het operationeel aansturen van de reguliere werkprocessen van de werkeenheid. De aansturing is overzichtelijk, eenduidig  en begrensd omdat het gaat om homogene werkzaamheden, uitgekristalliseerde processen binnen duidelijke kaders, een werkeenheid van beperkte omvang en beperkte verantwoordelijkheden en bevoegdheden.hoofdtaken

    • -

      zorgdragen voor de dagelijkse operationele leiding aan de werkeenheid, hetgeen onder meer inhoudt:

      • a

        maken van werkafspraken en stellen van prioriteiten;

      • b

        coördineren van de werkzaamheden binnen de werkeenheid;

      • c

        (mede) zorgdragen voor een effectieve inzet van mensen ;

    • -

      toezien op de kwaliteit van de uit te voeren werkzaamheden;

    • -

      meewerken aan en zorgdragen voor het realiseren van de resultaatverplichting conform plan, planning en administratie en hierover rapporteren aan het afdelingshoofd;

    • -

      optreden als primus inter pares;

    • -

      optreden als communicatieschakel en vertegenwoordigen van de werkeenheid naar andere geledingen binnen de organisatie;

    • -

      signaalfunctie (richting hiërarchische leiding) ten aanzien van personele aangelegenheden.

Artikel 2  Hoogte van de toelage

De hoogte van de toelage bedraagt :

  • 1

    bij coördinatierol A: ten hoogste het verschil tussen het maximum van de voor de ambtenaar geldende functieschaal en het maximum van de daarop volgende schaal (hierbij blijven de tussenschalen 10a en 11a buiten beschouwing);

  • 2

    bij coördinatierol B: ten hoogste de helft van het bedrag dat bij coördinatorrol A kan worden toegekend.

Artikel 3  Toekenning van de toelage

Te rekenen vanaf de datum waarop de ambtenaar wordt belast met een coördinatorrol wordt het bedrag van de toelage bepaald op 25% van het in artikel 2 bedoelde maximum. Na één resp. twee en drie jaar wordt de toelage verhoogd tot 50% resp. 75% en 100% van dat maximum. Voorwaarde daarvoor is dat de ambtenaar in de hem opgedragen coördinatorrol voldoende functioneert. Hiervan is sprake als inzet, werkresultaten en ontwikkeling aan de maat zijn.

In afwijking van het gestelde in het eerste lid kan tot toekenning van de maximale toelage worden besloten in situaties waarin hij geacht kan worden de coördinatorrol in al zijn facetten volledig en naar behoren te vervullen.

Artikel 4  Anticumulatie

Indien de ambtenaar wordt bezoldigd volgens een hogere schaal dan zijn functieschaal dan bedraagt de som van salaris en coördinatortoelage niet meer dan het maximumsalaris van de naasthogere schaal boven de functieschaal. Indien en voor zover die som uitgaat boven dat maximum wordt het bedrag van de overschrijding in mindering gebracht op de coördinatortoelage.


Noot
*

Voor de toepassing van deze bepaling geldt – onverminderd het bepaalde in de artikelen 22 en 23 – dat de salarisschalen 1, 2 en 3 slechts beschikbaar zijn ter handhaving van situaties, zoals die vóór de herindeling van de voormalige gemeenten Born, Geleen en Sittard zijn ontstaan.

Noot
*

Tijdens het jaarlijks tussen de ambtenaar en zijn leidinggevende te houden zgn. M&M-gesprek komt in ieder geval de vraag aan de orde of sprake is van zodanige wijzigingen in werk en taken, dat daarin aanleiding gevonden kan worden om op de functie een ander rolprofiel van toepassing te verklaren. Als daarover verschillen van inzicht bestaan wordt op verzoek van de ambtenaar hierover een besluit genomen, dat vatbaar is voor bezwaar en beroep ingevolge de Algemene wet bestuursrecht.

Noot
*

Voor een correcte toepassing van dit artikel geldt als uitgangspunt, dat de ambtenaar tijdig een signaal ontvangt, dat zijn wijze van functioneren als onvoldoende wordt beschouwd en dat hij rekening moet houden met het achterwege blijven van een periodieke verhoging. Een besluit tot het achterwege laten van een periodieke verhoging moet in ieder geval herleid kunnen worden naar een daarop betrekking hebbende aantekening in het verslag van het zgn. M&M-gesprek, tenzij duidelijk sprake is van disfunctioneren en/of incidenten nadat dit gesprek heeft plaatsgevonden.

Noot
*

Op deze bepaling kan een beroep worden gedaan indien sprake is van onafgebroken afwezigheid gedurende een langere periode dan zes maanden. Een opnieuw ingetreden periode van afwezigheid wordt daarbij geacht een voortzetting te zijn van een eerdere periode tenzij sinds het eindigen daarvan tenminste vier weken zin verstreken.

Noot
*

Het hanteren van de in dit artikel genoemde percentages is in afwijking van het gestelde in het derde lid toegestaan voor zover dat nodig is om bij bevordering recht te doen aan de bedoelingen van artikel 11.

Noot
*

Onder nationaal erkende feestdag wordt in dit geval verstaan: nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en de beide Kerstdagen (artikel 4:2:1 lid 3 van de arbeidsvoorwaardenregeling).

Noot
*

Onder lokaal aangewezen collectieve ADV-dagen worden verstaan de dagen/dagdelen die conform artikel 8 van de Werktijdenregeling gemeente Sittard-Geleen zijn aangewezen als dagen/dagdelen waarop de openbare dienst van de gemeente gesloten is. Onder lokaal aangewezen dienstvrije dagen worden verstaan de dagen/dagdelen die op grond van artikel 4:2:1, vierde lid, van de arbeidsvoorwaardenregeling zijn aangewezen als dagen/dagdelen waarop de openbare dienst van de gemeente dan wel onderdelen daarvan gesloten is, te weten: carnavalsmaandag en -dinsdag, Goede Vrijdag, Bevrijdingsdag (5 mei), de maandag en dinsdag van de voorjaarskermis te Geleen, één dag bij deelneming aan door of vanwege het personeel georganiseerde activiteiten en de namiddag van de laatste werkdag voor Kerstmis en Nieuwjaar.

Noot
*

Onder nationaal erkende feestdag wordt in dit geval verstaan: nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en de beide Kerstdagen (artikel 4:2:1 lid 3 Arbeidsvoorwaardenregeling).

Noot
*

Onder lokaal aangewezen dienstvrije dagen wordt verstaan: de dagen/dagdelen door burgemeester en wethouders op grond van artikel 4:2:1, vierde lid, van de Arbeidsvoorwaardenregeling aangewezen als dagen/dagdelen waarop de openbare dienst van de gemeente dan wel onderdelen daarvan gesloten is, te weten: Carnavalsmaandag en -dinsdag, Goede Vrijdag, Bevrijdingsdag (5 mei), de maandag en dinsdag van de voorjaarskermis in Geleen, een dag voor deelname aan door of vanwege het personeel georganiseerde activiteiten, de namiddag van de laatste werkdag voor Kerstmis en Nieuwjaar.