Besluit gemeentegaranties

Geldend van 20-11-2004 t/m heden

Intitulé

Besluit gemeentegaranties

Besluit Gemeentegaranties.

Ter uitvoering van de Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Sittard – Geleen (ex art. 212 Gemeentewet), artikel 13, lid 3.

Inleiding

In een aantal gevallen is het wenselijk om financiële belangen in een andere (private) organisatie aan te gaan anders dan vanuit treasury-oogpunt. Een van de mogelijkheden hiervoor is het verstrekken van een garantie voor de betaling van rente en aflossing op een door die organisatie bij een derde partij af te sluiten geldlening.

De Raad heeft in haar vergadering van 15 december 2004 de zogenaamde Financiële verordening vastgesteld. In deze Verordening ex artikel 212 Gemeentewet, gemeente Sittard-Geleen staan de bepalingen met betrekking tot de garanties. Volledigheidshalve is in box 1 het relevante artikel uit de verordening opgenomen.

In het Treasurybesluit van de Gemeente Sittard-Geleen, dat door het college op 16 november 2004 is vastgesteld, is in het kader van risicobeheer ten aanzien van garanties bepaald dat deze uitsluitend in het kader van de uitoefening van de publieke taak worden verstrekt en alleen voor zover zij voortvloeien uit lopende contracten. Voor nieuwe garanties is bepaald dat deze niet meer worden afgegeven, tenzij zich een zeer uitzonderlijke situatie voordoet waarbij geen enkel ander alternatief (bv het geven van een eenmalige of periodieke subsidie) aanwezig is om het beoogde doel van de publieke taak te bereiken. In dat geval informeert het college in ieder geval vooraf de gemeenteraad en geeft pas een gemeentegarantie af nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.

Vaststelling College

Om door het college te kunnen worden vastgesteld is maatwerk vereist en moet een voorstel voor het afgeven van een gemeentegarantie minimaal de volgende elementen bevatten:

Omschrijving doel

Hierbij neemt de betreffende vakafdeling op:

  • ·

    Welke publieke taak gediend wordt;

  • ·

    De reden om het financieel belang aan te gaan;

  • ·

    Waarom geen alternatieven aanwezig zijn om het doel te bereiken.

Inzicht in risico

Uitgangspunt is dat inzicht moet worden verkregen in de aard en de omvang van de risico’s.

Vooraf wordt door de accountant een onderzoek ingesteld naar de huidige en verwachte toekomstige liquiditeitspositie en balanspositie van de instelling. Bij de balans wordt met name gekeken naar de verhouding tussen eigen en vreemd vermogen. Tevens dient inzicht te worden verkregen in de niet uit de balans blijkende verplichtingen. Voor het onderzoek wordt onder andere gebruik gemaakt van de meest recente jaarrekening met accountantsverklaring, de begroting van het lopende jaar, de meerjarenbegroting en de andere financiële zekerheden die gegeven kunnen worden om de risico’s voor de gemeente te beperken. Voorbeelden hiervan zijn medeborgstelling of contragarantie door een derde externe partij of verlening door de instelling van een hypotheek op het verbonden onroerend goed.

De uitslag van het onderzoek en de financiële risico’s die de gemeente loopt door het afgeven van de gemeentegarantie worden door de accountant in een rapport vastgelegd. Tevens vertaalt de accountant zijn bevindingen in een voorstel voor de hoogte van het bedrag dat de gemeente zou moeten storten in de algemene reserve garantieverplichtingen. Dit voorstel wordt in het collegevoorstel vermeld.

De looptijd van de gevraagde garantie en het rentepercentage van de onderliggende lening worden eveneens vermeld. Om een limiet te kunnen stellen aan de maximale omvang van de risico’s is het een absolute vereiste dat de rente gedurende de gehele looptijd van de lening vast staat. De afgegeven gemeentegarantie vervalt bij een juridische fusie van de instelling. In dit geval zal alvorens een nieuwe garantie kan worden afgegeven een nieuw onderzoek moeten worden ingesteld naar de huidige en toekomstige liquiditeitspositie van de nieuwe instelling en de risico’s die de gemeente loopt door het afgeven van de gemeentegarantie.

Aanwijzing dekkingsmiddelen

  • ·

    Afhankelijk van het rapport van de accountant en het daarin voorgestelde op te nemen bedrag om de risico’s af te dekken worden bij het betreffende product middelen aangewezen waaruit toekomstig de financiële verplichtingen voldaan kunnen worden in het geval de gemeente aangesproken wordt op de afgegeven garantie;

  • ·

    Deze middelen worden in de algemene reserve garantieverplichtingen gestort en mogen gedurende de looptijd van de garantie niet ingezet worden voor andere doeleinden;

  • ·

    Bij het toekomstig aanspreken van de gemeente op de afgegeven garantie komen de niet afgedekte verplichtingen ten laste van de prioriteiten in het betreffende jaar.

Voorwaarden garantie

Uit het voorstel moet blijken welke zekerheden zijn bedongen en welke aanvullende voorwaarden de gemeente verbindt aan de af te geven garantie. Deze voorwaarden en bepalingen maken een onlosmakelijk onderdeel uit van de garantieregeling.

Voorwaarden die te allen tijde moeten worden opgenomen zijn:

  • ·

    De bedongen zekerheden;

  • ·

    De rapportages die de instelling overlegt aan de gemeente:

    • o

      Jaarlijks, het jaarverslag en het daarop betrekking hebbende accountantsrapport;

    • o

      Periodiek, een rapportage over de bedrijfsvoering en financiën;

  • ·

    De eventueel door de gemeente te betalen rente en aflossing, uit deze borgstelling voortvloeiende wordt door de instelling als schuld aan de gemeente erkend en deze bedragen worden als zodanig in de jaarstukken tot uitdrukking gebracht;

  • ·

    Over de door de gemeente betaalde rente en aflossing wordt een rente vergoed, berekend tegen de dan geldende wettelijke rente;

  • ·

    De afgegeven gemeentegarantie vervalt bij een juridische fusie van de instelling. Het college kan besluiten of aan de nieuwe rechtspersoon desgewenst een nieuwe garantie wordt afgegeven.

Toezicht en rapportage

Uit het voorstel moet blijken hoe de betreffende beleidsafdeling periodiek toezicht uitoefent op de instelling. Via de instrumenten van de P&C cyclus wordt hierover aan het college en de raad gerapporteerd. Indien uit het toezicht blijkt dat corrigerende maatregelen noodzakelijk zijn, worden deze met spoed gerapporteerd.

Kosten garantie

Hier wordt aangegeven ten laste van welk product alle kosten (incidenteel en periodiek) verband houdend met de afgegeven garantie (inclusief de kosten van het onderzoek door de accountant en van de administratie) komen. Uiteraard dienen hiervoor binnen het product waarvoor de garantie geïnitieerd wordt de benodigde dekkingsmiddelen aanwezig te zijn.

Uitsluiting instellingen

Instellingen die een beroep kunnen doen op een waarborgfonds komen niet in aanmerking voor een gemeentegarantie.

Stappenplan afgifte gemeentegarantie:

De betreffende beleidsafdeling:

  • ·

    Ontvangt van de instelling een verzoek om gemeentegarantie;

  • ·

    Draagt zorg voor het instellen van een onderzoek door de accountant naar de huidige en verwachte toekomstige liquiditeitspositie van de instelling;

  • ·

    Biedt de stukken aan de concernstaf aan voor een toets op beleidsmatige aspecten, dekkingsmiddelen, bedongen zekerheden, integraliteit en procedurele aspecten waarna de stukken ter besluitvorming naar B&W gaan;

  • ·

    Rapporteert over de uitslag van het onderzoek middels een advies aan het College van Burgemeester en Wethouders;

  • ·

    Bij een positief advies gaat de B&W nota tevens vergezeld van een concept besluitblad.

  • ·

    De B&W nota dient de elementen genoemd onder vaststelling College te bevatten;

  • ·

    Het besluitblad dient minimaal de volgende onderdelen te bevatten:

    • o

      De wettelijke vormvereisten voor de garantstelling (een voorbeeld is als bijlage toegevoegd);

    • o

      De voorwaarden die de gemeente aan de instelling oplegt voor de garantstelling;

    • o

      De bedongen zekerheden;

    • o

      De instemming van het college met de overeenkomst van geldlening waarvoor de garantie wordt verleend;

    • o

      De aanwijzing van de dekkingsmiddelen voor de verlening van de garantie.

  • ·

    Rapporteert periodiek over de ontwikkeling van de risico’s op de reguliere momenten in de P&C cyclus (marap, jaarrekening). Als gevolg hiervan kan de reserve eventueel aangepast worden.

Conclusie:

Gezien de risico’s, werkzaamheden en soms specifieke benodigde kennis verband houdend met het afgeven en bewaken van garanties op geldleningen voor de gemeente is het zaak om zeer terughoudend om te gaan met het afgeven van garanties en hiervan alleen gebruik te maken als geen enkel ander middel beschikbaar is om hetzelfde doel te bereiken.

Bijlage:Voorbeeldbesluit bij gemeentegaranties:

Burgemeester en Wethouders van Sittard-Geleen;

gelet op het bepaalde in artikel 147, lid 2, artikel 108 en 188 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

  • I.

    Onder afstanddoening van alle rechten, bevoegdheden en verweermiddelen bij de wet aan borgen toegekend of nog toe te kennen, in het bijzonder van die welke de borg al dan niet te zijner bevrijding zou kunnen ontlenen aan het bepaalde in de artikelen 6:139, 6:154, 7:852, 7:853 en 7:856 van het Burgerlijk Wetboek, en voorts van alle rechten, welke de borg te zijner bevrijding zou kunnen ontlenen aan door haar met geldneemster gesloten overeenkomst(en) en/of gemaakte afspraken en aan door haar aan geldneemster in verband met deze borgtocht gestelde voorwaarden, zich borg te stellen voor de richtige betaling van rente en aflossing van een door apart af te sluiten geldlening ad € ,- ten behoeve van , onder de voorwaarde dat de volgende voorwaarden en bepalingen onderdeel uitmaken van de garantieregeling:

  • 1.

    Dat jaarlijks door aan de gemeente het jaarverslag en het daarop betrekking hebbende accountantsrapport wordt overgelegd;

  • 2.

    Dat maandelijks door aan de gemeente een rapportage over de financiële ontwikkelingen wordt overgelegd;

  • 3.

    Dat de eventueel door de gemeente te betalen rente en aflossing, uit deze borgstelling voortvloeiende door als schuld aan de gemeente wordt erkend en dat deze bedragen als zodanig in de jaarstukken tot uitdrukking worden gebracht;

  • 4.

    Dat over de onder 2 bedoelde bedragen een rente zal worden vergoed, berekend tegen de dan geldende wettelijke rente;

  • 5.

    Dat de afgegeven gemeentegarantie vervalt bij een fusie van . Het College kan besluiten of aan de nieuwe rechtspersoon desgewenst een nieuwe garantie wordt afgegeven;

    • II.

      De gemeente heeft voor de af te geven gemeentegarantie de volgende zekerheden bedongen:

    • III.

      De overeenkomst van geldlening, waarvoor de onder I genoemde garantie wordt verleend behoeft de instemming van het College van Burgemeester en Wethouders, terwijl het besluit terzake ter kennisname aan Gedeputeerde Staten van Limburg moet worden toegezonden.

    • IV.

      Een bedrag van € toe te voegen aan de algemene reserve garantieverplichtingen als dekking voor de risico’s van de af te geven garantie. Deze toevoeging komt ten laste van

Aldus besloten door het College van Burgemeester en Wethouders