Regeling vervallen per 01-12-2021

Re-Integratieverordening Participatiewet Sluis 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 30-11-2021

Intitulé

Re-Integratieverordening Participatiewet Sluis 2015

HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen

  • Artikel 1 Begripsomschrijving

    • 1.

      In deze verordening wordt verstaan onder:

      • a.

        doelgroep: personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a en personen als bedoeld in artikel 10 van de wet;

      • b.

        voorziening: een door het college aangeboden voorziening, waaronder begrepen sociale activering, een aanbod gericht op participatie en/of arbeidsinschakeling.

      • c.

        de wet: de Participatiewet;

      • d.

        UWV: Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen;

      • e.

        IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

      • f.

        IOAZ: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

      • g.

        het college: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Sluis;

      • h.

        de gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Sluis ;

      • i.

        Awb: de Algemene wet bestuursrecht;

      • j.

        werknemers in gesubsidieerde arbeid: werknemers als bedoeld in artikel 10, eerste lid van de wet;

      • k.

        traject: een met de belanghebbende overeengekomen, dan wel door het college aan hem opgelegd geheel van activiteiten gericht op het verkrijgen en behouden van betaalde arbeid;

      • l.

        plan van aanpak: de ondersteuning en de verplichtingen die als bijlage bij een besluit tot toekenning van algemene bijstand voor een jongere zijn opgenomen, zoals bedoeld in artikel 44, vierde lid van de wet.

      • m.

        arbeidsinschakeling: het verkrijgen van algemeen geaccepteerde arbeid.

      • n.

        startkwalificatie: een diploma van een opleiding als bedoeld in artikel 7.2.2, eerste lid, onderdelen b tot en met e, van de Wet educatie en beroepsonderwijs of een diploma hoger algemeen voortgezet onderwijs of voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, bedoeld in artikel 7 onderscheidenlijk 8 van de Wet op het voortgezet onderwijs.

    • 2.

      Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt, voor zover niet anders bepaald, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet.

Artikel 2 Opdracht college

  • 1.

    Het college biedt ondersteuning aan de doelgroepen genoemd in de Participatiewet.

  • 2.

    Het college zorgt voor een voldoende gevarieerd aanbod van voorzieningen.

  • 3.

    Het college zorgt voor evenwichtige aandacht voor alle in de wet genoemde doelgroepen.

  • 4.

    Het college kan bij het bepalen van het aanbod aan voorzieningen prioriteiten stellen in verband met de financiële mogelijkheden en in verband met maatschappelijke, economische en conjuncturele ontwikkelingen.

  • 5.

    Bij de keuze van de mogelijkheden van ondersteuning en het aanbieden van voorzieningen wordt door het college een afweging gemaakt, waarbij gekeken wordt of de ondersteuning of de voorziening, gelet op de mogelijkheden en capaciteiten van de cliënt, het meest doelmatig is met het oog op de arbeidsinschakeling.

  • 6.

    Het college houdt bij het aanbieden van de in deze verordening opgenomen voorzieningen rekening met de omstandigheden en functionele beperkingen van een persoon. De omstandigheden hebben in ieder geval betrekking op zorgtaken van die persoon en de mogelijkheid dat hij behoort tot de doelgroep loonkostensubsidie of gebruik maakt van de voorziening beschut werk. Onder zorgtaken wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      de opvang van ten laste komende kinderen tot vijf jaar, en

    • b.

      de noodzakelijkheid van het verrichten van mantelzorg.

      • 7.

        Het college bevordert de beschikbaarheid van voorzieningen voor de opvang van kinderen niet ouder dan 12 jaar van alleenstaande ouders, voor zover die opvang nodig is voor het volgen van een traject, plan van aanpak of voor deelname aan een voorziening, of voor het bereiken van het doel van een traject, plan van aanpak of een voorziening.

      • 8.

        Uitvoering van dit artikel vindt plaats binnen de daarvoor door de gemeenteraad beschikbaar gestelde middelen.

      • HOOFDSTUK 2 Doel en doelgroep

  • Artikel 3 Doel van de ondersteuning

  • 1.

    Het college biedt personen uit de doelgroepen van de wet ondersteuning aan bij arbeidsinschakeling en, voor zover het college dat noodzakelijk acht, een voorziening gericht op arbeidsinschakeling.

  • 2.

    Het college kan aan personen uit de doelgroepen van de wet, voorzieningen gericht op maatschappelijke participatie aanbieden.

  • 3.

    Het college kan aan personen uit de doelgroepen van de wet, onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden aanbieden die worden verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid en die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.

  • 4.

    Voor het verstrekken van voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling of maatschappelijke participatie aan personen aan wie het UWV een uitkering verstrekt sluit het college een overeenkomst met het UWV.

  • 5.

    Geen recht op ondersteuning bestaat indien sprake is van een voorliggende voorziening welke naar mening van het college in voldoende mate bijdraagt aan de re-integratie van de aanvrager.

  • Artikel 4 Verplichtingen

  • 1.

    Een persoon die door het college een voorziening wordt aangeboden is verplicht hiervan gebruik te maken.

  • 2.

    Een alleenstaande ouder aan wie een ontheffing is verleend zoals bedoeld in artikel 9a van de wet en die niet beschikt over een startkwalificatie is gehouden ten minste een voorziening te accepteren met scholing of een opleiding die de toegang tot de arbeidsmarkt bevordert, tenzij het college van oordeel is dat een dergelijke scholing of opleiding de krachten en bekwaamheden van de alleenstaande ouder te boven gaat.

  • 3.

    Het college kan een voorziening beëindigen als:

  • a.

    de persoon die aan de voorziening deelneemt zijn verplichting als bedoeld in de artikelen 9 en 17 van de wet, de artikelen 13 en 37 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers of de artikelen 13 en 37 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen niet nakomt;

  • b.

    de persoon die aan de voorziening deelneemt niet meer behoort tot de doelgroep;

  • c.

    de persoon die aan de voorziening deelneemt algemeen geaccepteerde arbeid aanvaardt waarbij geen gebruik wordt gemaakt van een in deze verordening genoemde voorzieningen, tenzij het betreft een persoon als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de wet;

  • d.

    naar het oordeel van het college de voorziening onvoldoende bijdraagt aan een snelle arbeidsinschakeling;

  • e.

    de voorziening naar het oordeel van het college niet meer geschikt is voor de persoon die gebruik maakt van de voorziening;

  • f.

    de persoon die aan de voorziening deelneemt niet naar behoren gebruik maakt van de aangeboden voorziening;

  • g.

    de persoon die aan de voorziening deelneemt niet meer voldoet aan de voorwaarden die in deze verordening worden gesteld om in aanmerking te komen voor die voorziening.

Artikel 5 Sluitende aanpak

Het college biedt iedere uitkeringsgerechtigde na inschrijving bij het UWV een voorziening aan, waar mogelijk een voorziening gericht op arbeidsinschakeling.

Artikel 6 Budget en subsidieplafonds

  • 1.

    Het college kan één of meer subsidie- of budgetplafonds vaststellen voor de verschillende voorzieningen. Een door het college ingesteld subsidie- of budgetplafond vormt een weigeringsgrond bij de aanspraak op deze specifieke voorziening, behoudens het gestelde in de wet.

  • 2.

    Het college kan een plafond instellen voor het aantal personen dat in aanmerking komt voor een specifieke voorziening.

    HOOFDSTUK 3 Voorzieningen en projecten

    Artikel 7 Participatieplaatsen

    • 1.

      Het college kan aan personen als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, een participatieplaats aanbieden.

    • 2.

      Het doel van een participatieplaats is re-integratie. De betrokkene moet werkervaring

    opdoen of tijd nodig hebben om te wennen aan werkgerelateerde aspecten.

    3.Het college plaatst een persoon alleen als er sprake is van een additionele functie: een

    speciaal gecreëerde functie of een al bestaande functie die alleen met speciale

    begeleiding verricht kan worden.

    • Artikel 8 Werkstage

    • 1.

      Het college kan aan personen die behoren tot de doelgroepen van de wet een werkstage aanbieden.

    • 2.

      Het doel van de werkstage is het opdoen van werkervaring dan wel het testen of uitproberen van een bepaalde werkomgeving of persoon. De betrokkene kan de werkomgeving testen; ook kan een werkgever de geschiktheid van betrokkene voor de aangeboden werkplek testen.

    • 3.

      Het college plaatst de persoon alleen indien door zijn plaatsing de concurrentieverhoudingen niet onverantwoord worden beïnvloed en indien door zijn plaatsing geen verdringing op de arbeidsmarkt plaatsvindt.

    Artikel 9 Detacheringsbaan

    • 1.

      Het college kan zorgen voor toeleiding van een persoon die behoort tot de doelgroepen van de wet of van de Wet sociale werkvoorziening naar een detacheringsbaan.

    • 2.

      De persoon wordt voor het verrichten van arbeid gedetacheerd bij een onderneming. De detachering wordt vastgelegd in een schriftelijke overeenkomst tussen zowel de werkgever en inlenende organisatie (detacheringsbedrijf) als tussen de werknemer en inlenende organisatie.

    • 3.

      Een persoon bedoeld in het eerste en tweede lid (werknemer) wordt uitsluitend geplaatst als hierdoor de concurrentieverhoudingen niet onverantwoord worden beïnvloed en er geen verdringing op de arbeidsmarkt plaatsvindt.

    Artikel 10 Werkgeverssubsidie

    • 1.

      Het college kan een werkgeverssubsidie aan een werkgever of een detacheringsbedrijf verstrekken gericht op arbeidsinschakeling.

    • 2.

      De verstrekking van werkgeverssubsidie is een generieke regeling.

    • 3.

      Het college verstrekt de werkgeverssubsidie alleen indien door de plaatsing de concurrentieverhoudingen niet onverantwoord worden beïnvloed en er geen verdringing op de arbeidsmarkt plaatsvindt.

    Artikel 11 No-riskpolis

    • 1.

      Het college kan de kosten van een no-riskpolis vergoeden of een verzekering hiervoor afsluiten.

    • 2.

      Het college legt in beleidsregels de doelgroep, duur en dekking van de no-risk polis vast

    • Artikel 12 Scholing

    • 1.

      Het college kan een voorziening in de vorm van scholing of een opleiding vergoeden gericht op arbeidsinschakeling of maatschappelijke participatie.

    • 2.

      Voor personen, bedoeld in artikel 7 eerste lid onder a, sub 4 en 7 van de wet, geldt de aanvullende voorwaarde dat de belanghebbende zich beschikbaar dient te stellen voor de arbeidsmarkt voor tenminste 12 uur per week.

    • 3.

      Scholing is vooral gericht op het behalen van een startkwalificatie of het behouden van arbeidscompetenties.

    • 4.

      Het college kan scholing of een opleiding aanbieden hoger dan het niveau van een startkwalificatie of ter behoud van arbeidscompetenties, mits het college van oordeel is dat deze opleiding de toegang tot de arbeidsmarkt bevordert.

    • 5.

      Het college biedt personen die gebruik maken van een participatieplaats zoals

    bedoeld in artikel 7 van deze verordening en die geen startkwalificatie hebben, 6

    maanden na aanvang van de participatieplaats een voorziening aan gericht op arbeidsinschakeling in de vorm van scholing of een opleiding.

    Artikel 13 Ondersteuning bij leerwerktraject

    Het college kan ondersteuning aanbieden aan een persoon uit de doelgroep ten aanzien van wie het college van oordeel is dat een leerwerktraject nodig is, voor zover deze ondersteuning nodig is voor het volgen van een leerwerktraject en het personen betreft:

    a.van zestien of zeventien jaar van wie de leerplicht of de kwalificatieplicht, bedoeld in de

    Leerplichtwet 1969, nog niet is geëindigd, of

    b.van achttien tot 27 jaar die nog geen startkwalificatie hebben behaald.

    Artikel 14 Projecten

    • 1.

      Het college wijst voor de uitvoering van en de exploitatie van een voorlichtings- en opleidingscentrum (VOC) voor de glastuinbouw Dethon aan als opdrachtnemer.

    • 2.

      Het college heeft voor haar re-integratietaken de beschikking over een Sociaal Activeringscentrum waarvoor PIBLW re-integratie BV is aangewezen als opdrachtnemer.

    • 3.

      Bij trajecten of projecten gericht op de aansluiting van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt kan het college nadere besluiten nemen over eventuele investeringen.

    • 4.

      Het college legt in beleidsregels de omvang en de hoogte van de bijdrage voor genoemde projecten vast.

    Artikel 15 Participatievoorziening beschut werk

    • 1.

      Het college kan de voorziening beschut werk aanbieden aan een persoon uit de doelgroep die door een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking een zodanige mate van begeleiding op en aanpassingen van de werkplek nodig heeft dat van een reguliere werkgever redelijkerwijs niet kan worden verwacht dat hij deze persoon in dienst neemt.

    • 2.

      Het college maakt uit de personen uit de doelgroep een voorselectie en wint bij het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen advies in voor de beoordeling of zij uitsluitend in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben.

    • 3.

      Om de in artikel 10b, eerste lid, van de Participatiewet, bedoelde werkzaamheden mogelijk te maken zet het college de volgende ondersteunende voorzieningen in: fysieke aanpassingen van de werkplek of de werkomgeving, uitsplitsing van taken of aanpassingen in de wijze van werkbegeleiding, werktempo of arbeidsduur.

    • 4.

      Het college bepaalt de omvang van het aanbod beschut werk en legt vast hoeveel plekken voor beschut werk de gemeente beschikbaar stelt. In verband hiermee overlegt het college met het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen, aan de gemeente gelieerde bedrijven en andere reguliere werkgevers.

    Artikel 16 Premie

    • 1.

      Het college kan aan personen een premie verstrekken.

    • 2.

      Het college verstrekt aan personen die gebruik maken van een participatieplaats zoals

    genoemd in artikel 8 van deze verordening eens in de zes maanden een premie van maximaal 250

    euro indien de werkzaamheden van betrokkene naar het oordeel van het college de

    arbeidsparticipatie bevorderen.

    Artikel 17 Overige voorzieningen

    Het college kan de hieronder genoemde voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling aanbieden:

    • a.

      (vormen van) Work First;

    • b.

      Werkervaringsplaatsen;

    • c.

      Proefplaatsingen;

    • d.

      plaatsingskosten/plaatsingsfee;

    • e.

      (intensieve) begeleiding/ondersteuning;

    • f.

      diagnostische instrumenten;

    • g.

      trainingen, cursussen;

    • h.

      integrale trajecten;

    • i.

      duale trajecten;

    • j.

      jobhunting, bemiddeling en nazorg;

    • k.

      Jobcoaching.

    Artikel 18 Overige vergoedingen

    Het college kan aan personen een vergoeding verstrekken voor kosten die gemaakt zijn in het kader van de arbeidsinschakeling, vrijwilligerswerk, het doen van onbeloonde maatschappelijk nuttige activiteiten of maatschappelijke participatie. Het kan hierbij gaan om de onderstaande kosten:

    • a.

      verhuiskosten in verband met aanvaarden van reguliere arbeid;

    • b.

      reiskosten;

    • c.

      onkostenvergoeding;

    • d.

      stagevergoeding;

    • e.

      kosten voor kinderopvang;

    • f.

      kosten van leermiddelen;

    • g.

      werknemersvoorzieningen;

    • h.

      overige kosten.

    HOOFDSTUK 4 Slotbepalingen

    Artikel 19 Voorliggende voorzieningen

    Het college verstrekt geen vergoeding voor kosten waarvoor, al dan niet door de gemeente, reeds een andere vergoeding wordt verstrekt.

    Artikel 20 Beleid

    Het college kan ten behoeve van de uitvoering van deze verordening nadere beleidsregels vaststellen.

    Artikel 21 Hardheidsclausule

    • 1.

      Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien onverkorte toepassing zou leiden tot onredelijkheid of onbillijkheid.

    • 2.

      In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

    Artikel 22 Citeertitel

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Re-integratieverordening Participatiewet”

    Artikel 23 Inwerkingtreding

    Deze verordening treedt op 1 januari 2015 in werking, onder gelijktijdige intrekking van de Re-integratieverordening Wet werk en bijstand 2012.

    Sluis, 20 november 2014

    De griffier, De voorzitter,

    mr.P.T.G.Claeijs mr. A.M.M. Jetten MSc

    ALGEMENE TOELICHTING

    Er is gekozen voor een algemene, globale verordening. Dit heeft te maken met de aard van de opdracht die de raad heeft gekregen, te weten het bij verordening regels stellen waarin het beleid van de gemeente ten aanzien van haar re-integratietaak wordt neergelegd. Hieruit moet onder andere aandacht blijken voor de in de Participatiewet onderscheiden doelgroepen en de daarbinnen te onderscheiden subgroepen. Dit leent zich niet tot het formuleren van gedetailleerde regels die op iedere situatie van toepassing zijn. Immers, re-integratie is maatwerk. Het is helemaal afhankelijk van iemands mogelijkheden en beperkingen wat in het concrete geval een passend re-integratietraject is. Daarom wordt aan het college de bevoegdheid gegeven om op een aantal punten eigen afwegingen te maken. Artikel 10 van de Participatiewet bepaalt dat personen uit de doelgroep aanspraak hebben op ondersteuning bij de arbeidsinschakeling en de door het college noodzakelijk geachte voorziening binnen de kaders van de re-integratieverordening. Daarom is ervoor gekozen in de verordening de voorzieningen vast te leggen die het college in ieder geval kan aanbieden.

    Met betrekking tot de volgende voorzieningen is de gemeenteraad verplicht om regels op te nemen in deze verordening:

    • -

      scholing of opleiding, bedoeld in artikel 10a, vijfde lid, van de Participatiewet (artikelen 8a, eerste lid, onderdeel c, en tweede lid, onderdeel c, van de Participatiewet);

    • -

      de premie, bedoeld in artikel 10a, zesde lid, Participatiewet (artikelen 8a, eerste lid, onderdeel d, en tweede lid, onderdeel c, van de Participatiewet);

    • -

      participatievoorziening beschut werk, bedoeld in artikel 10b van de Participatiewet (artikelen 8a, eerste lid, onderdeel e, en 10b, vierde lid, van de Participatiewet), en

    • -

      no riskpolis (artikel 8a, tweede lid, onderdeel b, van de Participatiewet).

    ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

    Artikel 1. Begripsomschrijving

    Hierbij wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de begripsbepalingen uit de Participatiewet.

    Artikel 2. Opdracht college

    De Participatiewet geeft in artikel 7 het college de verantwoordelijkheid voor het bieden van ondersteuning gericht op arbeidsinschakeling. Hoewel belanghebbenden aanspraak kunnen maken op ondersteuning, is er geen afdwingbaar recht op ondersteuning op de manier zoals de belanghebbende dat mogelijk het liefst zou zien. Het is aan het college om zorg te dragen voor voldoende aanbod van voorzieningen en spreiding over alle gemeentelijke doelgroepen, waarbij zij te maken kan hebben met beperkte financiële middelen, terwijl de vraag naar ondersteuning afhankelijk is van een veelheid aan sociaal-economische factoren. Het college kan een aanspraak op een voorziening niet weigeren. Als het budget niet toereikend is moet het college zorgdragen voor een alternatief.

    Het college houdt bij het aanbieden van een voorziening rekening met de combinatie arbeid en zorg, met de mogelijkheden en beperkingen van een cliënt maar ook met het uitgangspunt “de kortste weg naar duurzame arbeid”. Gesubsidieerde arbeid wordt op grond van de wet gezien als vorm van algemeen geaccepteerde arbeid, met dien verstande dat gesubsidieerde arbeid in principe geen einddoel is.

    Re-integratie moet bovendien de kortste weg naar arbeid zijn. Daarmee wordt niet alleen de tijd tussen de inzet van het instrument en de werkaanvaarding bedoeld, maar ook de inspanningen die het kost om dat doel te bereiken.

    Alleen als arbeidsinschakeling binnen afzienbare termijn niet tot de mogelijkheden behoort, kan zelfstandige maatschappelijke participatie een doel van de inzet van voorzieningen zijn.

    De uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de inhoud van het traject ligt bij het college. Binnen de grenzen van die verantwoordelijkheid wordt rekening gehouden met de wensen van de belanghebbende. De inhoud van het traject wordt besproken met de belanghebbende, vervolgens wordt door beide partijen een trajectplan ondertekend.

    Ook vergoeding van noodzakelijke reiskosten en kosten van kinderopvang worden aangemerkt als voorziening. Bij personen die nog op een oude WIW of ID baan werken is er sprake van een arbeidsovereenkomst met een werkgever en ligt de verantwoordelijkheid voor het al dan niet vergoeden van deze kosten bij de werkgever. Dit is voortzetting van bestaand beleid.

    Artikel 3. Doel van de ondersteuning

    Het uiteindelijke doel van de ondersteuning zoals in allerlei vormen is vastgelegd in deze verordening, is uitstroom (uit de uitkering) naar algemeen geaccepteerde arbeid. Hierbij wordt gestreefd naar duurzame arbeid. Als dit doel niet bereikbaar is, wordt gestreefd naar zelfstandige maatschappelijke participatie. Bij dit laatste valt te denken aan vrijwilligerswerk, mantelzorg en deelname aan activiteiten in wijk of buurt.

    In het derde lid is aangegeven dat het college ook onbeloonde nuttige werkzaamheden kan aanbieden. Het is de bedoeling dat deze werkzaamheden de afstand tot de arbeidsmarkt van betrokkenen verbeteren.

    In het vierde lid is, overeenkomstig artikel 7 zevende lid van de Participatiewet, geregeld dat het college ook personen met een uitkering van het UWV woonachtig in de gemeente Sluis kan ondersteunen bij de arbeidsinschakeling. De instrumenten en de voorwaarden worden in een overeenkomst met het UWV nader uitgewerkt. Achterliggende gedachte is dat ook deze inwoners van de gemeente op deze manier kunnen worden ondersteund bij het vinden van betaalde arbeid.

    Het vijfde lid geeft aan dat als er een trajectplan of een deel van een trajectplan op een andere wijze dan uit het budget voor re-integratieactiviteiten van de gemeente gefinancierd kan worden, er geen voorziening als gevolg van deze verordening zal worden verstrekt.

    Artikel 4. Verplichtingen

    In de wet zijn de verplichtingen die verbonden zijn aan het recht op een uitkering uitgebreid aangegeven. Het eerste en tweede lid sluiten aan bij de verplichtingen in de wet genoemd. Het derde lid legt een verbinding tussen de verplichtingen die worden verbonden aan de re-integratie van klanten en de maatregelen opgenomen in de Afstemmingsverordening Partocipatiewet, IOAW en IOAZ. In de Afstemmingsverordening staat het percentage vermeldt waarmee een uitkering kan worden verlaagd.

Artikel 5. Sluitende aanpak

De Participatiewet kent geen bepaling over sluitende aanpak. De wetgever gaat ervan uit dat door de systematiek van de wet er in de praktijk de facto een sluitende aanpak ontstaat. Desondanks is de gemeente van oordeel dat een sluitende aanpak geregeld dient te worden. In het beleid is vastgelegd dat voor iedereen een trajectplan of plan van aanpak dient te worden opgesteld. Alle beschikbare middelen zoals genoemd in de verordening kunnen ingezet worden. De prioriteit ligt bij het aanbieden van voorzieningen gericht op uitstroom voor de kansrijken. Voor uitkeringsgerechtigden zonder startkwalificatie geldt dat de prioriteit ligt bij het behalen van een startkwalificatie.

De mogelijkheid bestaat om van de algemene sluitende aanpak in specifieke, individuele gevallen af te wijken. Dit kan met name aan de orde komen voor diegenen die een ontheffing van de arbeidsverplichting hebben gekregen.

Artikel 6. Budget en subsidieplafonds

De gemeente kan, om de financiële risico’s te beheersen, een verdeling maken van de middelen over de verschillende voorzieningen. Als het college hiertoe overgaat, zal hierover ruim van te voren een besluit worden genomen. De wet stelt dat het ontbreken van financiële middelen geen reden kan zijn voor het afwijzen van een aanvraag voor een voorziening. Dit houdt in dat er geen algemeen plafond kan worden ingesteld. Wel kan per voorziening een plafond worden ingebouwd. Dit laat de mogelijkheid open om naar een ander instrument uit te wijken.

Artikel 7. Participatieplaatsen

In artikel 10a van de Participatiewet is de mogelijkheid opgenomen om aan de doelgroep Participatieplaatsen aan te bieden. Het college is van mening dat er vergelijkbare instrumenten zijn die gerichter bijdragen aan het uitgangspunt ‘de kortste weg naar werk’. In plaats van participatieplaatsen met in de wet opgenomen regelgeving biedt het college in artikel 8 de voorziening ‘werkstage’ aan.

Omdat in de Participatiewet is opgenomen dat in de verordening nadere regels met betrekking tot de premie, bedoeld in artikel 10a, zesde lid moeten staan is in artikel 7 de premie bepaald op nihil.

Artikel 8. Werkstage

In deze verordening is in aanvulling op de in de wet opgenomen Participatieplaatsen ook de voorziening Werkstage opgenomen. De werkstage kan in tegenstelling tot de Participatieplaatsen ook worden ingezet voor personen zonder een uitkering.

Als er sprake is van werken zonder dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst en als het uiteindelijk doel uit- of doorstroom naar algemeen geaccepteerde arbeid is, zet de gemeente het instrument werkstage in. Het leren werken staat hierbij steeds centraal. Er is weliswaar sprake van het persoonlijk verrichten van arbeid maar dit is overwegend gericht op het uitbreiden van kennis en ervaring van de belanghebbende. De Werkstage kan ook ingezet worden als proefperiode voor een werkgever en een persoon uit de doelgroep om ervaring met elkaar op te doen. Het doel van een dergelijke proefperiode is dat de betrokkene daarna geheel of gedeeltelijk door de werkgever in dienst genomen wordt.

Geen verdringing

In het derde lid is bepaald dat de werkstage uitsluitend wordt verstrekt als er geen verdringing van de arbeidsmarkt plaatsvindt. Het opvullen van een vacature is alleen toegestaan als de vacature niet is ontstaan door afvloeiing, maar door ontslag op grond van een van de volgende redenen:

  • -

    eigen initiatief van de werknemer;

  • -

    handicap;

  • -

    ouderdomspensioen;

  • -

    vermindering van werktijd op initiatief van de werknemer, of

  • -

    gewettigd ontslag om dringende redenen.

Artikel 9. Detacheringsbaan

De Participatiewet biedt de mogelijkheid personen uit de doelgroep een dienstverband aan te bieden om op detacheringsbasis werkervaring op te doen. In de verordening zijn de randvoorwaarden vastgelegd waarbinnen de banen vormgegeven worden.

Het eerste lid biedt de mogelijkheid tot het aangaan van het dienstverband. Het college zorgt ervoor dat een persoon een dienstverband krijgt aangeboden door een derde, de werkgever. Die derde kan bijvoorbeeld een detacheringsbureau zijn. In het tweede lid wordt bepaald dat het gaat om detachering. Daarbij worden op twee vlakken afspraken gemaakt. Ten eerste tussen het inlenende bedrijf en de werkgever. Hierin worden zaken geregeld als de verhouding tot de werkgever, de hoogte van de inleenvergoeding en de wijze waarop de begeleiding wordt vormgegeven. In de overeenkomst tussen werknemer en inlener worden afspraken gemaakt over werktijden, verlof en de inhoud van het werk.

Voor toelichting op het derde lid wordt verwezen naar de toelichting bij artikel 8.

Artikel 10. Werkgeverssubsidie

Doel van de werkgeverssubsidie is om uitkeringsgerechtigden die door de grotere afstand tot de arbeidsmarkt misschien (tijdelijk) minder productief zijn, sneller en makkelijker aan werk te helpen. Bijkomend doel is werkgevers die door een gebrek aan werkervaring van de genoemde personen huiverig zijn deze in dienst te nemen vanwege de extra financiële risico's die daaraan verbonden zijn te stimuleren tot het aangaan van een dienstverband. Door deze subsidiëring worden die financiële risico’s tijdelijk gecompenseerd. Uitgangspunt is dat belanghebbende, gedurende de periode dat de werkgeverssubsidie wordt verstrekt, aanvullende vaardigheden en werkervaring kan opdoen, zodat de afstand tot de arbeidsmarkt aan het eind van de subsidieperiode is verkleind.

Ten einde te voorkomen dat in het kader van Europese regelgeving sprake zou zijn van een aanmeldingsplichtige steunmaatregel is in lid 2 opgenomen dat het gaat om een generieke regeling. Dit betekent dat ieder bedrijf of onderneming ongeacht de vestigingsplaats van de onderneming of de plaats van tewerkstelling van de werknemer, een beroep kan doen op een werkgeverssubsidie, uiteraard voor zover aan de overige bepalingen van dit artikel wordt voldaan. Voor toelichting op het derde lid wordt verwezen naar de toelichting bij artikel 8.

Artikel 11. No-risk polis

De no-riskpolis kan worden ingezet als ondersteuning bij de arbeidsinschakeling (artikel 8a, tweede lid, onderdeel b, van de Participatiewet). Het college kan de kosten van de no-riskpolis voor werkgevers vergoeden (eerste lid). De no-riskpolis is een belangrijk instrument om aarzelingen bij werkgevers weg te nemen om mensen met arbeidsbeperkingen in dienst te nemen. De no-riskpolis zorgt ervoor dat de werkgever compensatie ontvangt voor de loonkosten, wanneer een werknemer met arbeidsbeperkingen ziek wordt. Een werkgever komt niet in aanmerking voor een no-risk polis als artikel 29b van de Ziektewet van toepassing is (artikel 8a, tweede lid, onderdeel b, van de Participatiewet).

De no-riskpolis is een verzekering waarbij de werkgever bij ziekte van de werknemer die een structurele functionele of andere beperking heeft of ten behoeve van wie die werkgever een loonkostensubsidie in aanmerking komt voor de no-riskpolis.

Omdat bij het vaststellen van deze verordening nog geen concrete polissen op de markt beschikbaar zijn is opgenomen dat het college de nadere voorwaarden in beleidsregels uitwerkt.

Artikel 12. Scholing

Scholing is een belangrijk middel om de kansen en vaardigheden op de arbeidsmarkt te vergroten. Vooral voor personen die nog geen startkwalificatie hebben zoals genoemd in het derde lid is scholing een belangrijk middel op weg naar duurzame inschakeling op de arbeidsmarkt. Voor degene die op eigen verzoek een ontheffing heeft van de arbeidsverplichtingen in verband met de zorg voor kinderen geldt dat deze verplicht is scholing tot het niveau van een startkwalificatie te aanvaarden. Indien men al in het bezit is van een startkwalificatie is betrokkene verplicht mee te werken aan een door het college als noodzakelijk aangemerkte scholing ter behoud van de arbeidsvaardigheden.

Het tweede lid geeft aan dat de scholing zowel aangeboden kan worden als voorziening of dat er middelen ter financiering van de scholing kunnen worden ingezet. Dit laatste kan van belang zijn indien de cliënt op eigen initiatief een vorm van scholing voorstelt die het college noodzakelijk acht, maar die niet in het reguliere scholingsaanbod is opgenomen.

Met de in dit artikel bedoelde scholing wordt met name arbeidsrelevante scholing bedoeld waar op korte of middellange termijn vraag naar is, en die tevens op korte of middellange termijn afgerond kan worden.

Artikel 13. Ondersteuning bij leerwerktraject

Personen uit de doelgroep kunnen in aanmerking komen voor de voorziening ondersteuning bij leer-werktrajecten. Het college moet dan wel van oordeel zijn dat een leer-werktraject nodig is en de ondersteuning nodig moet zijn voor het volgen van dat leer-werktraject. Dit is geregeld in artikel 10 en volgt uit artikel 10f van de Participatiewet.

Artikel 10f van de Participatiewet bepaalt voorts dat het college uitsluitend ondersteuning bij een leer-werktraject kan aanbieden aan personen:

-van zestien of zeventien jaar van wie de leerplicht of de kwalificatieplicht, bedoeld in de

Leerplichtwet 1969, nog niet is geëindigd, of

-van achttien tot 27 jaar die nog geen startkwalificatie hebben behaald.

De voorziening ondersteuning bij leer-werktrajecten is inzetbaar voor jongeren van zestien of zeventien jaar oud die dreigen uit te vallen uit school, maar middels een leer/werktraject alsnog een startkwalificatie kunnen behalen. Om te voorkomen dat jongeren onnodig uitvallen, wordt de mogelijkheid geboden extra ondersteuning te bieden. Deze voorziening kan ook worden ingezet ter voorkoming van schooluitval bij jongeren van achttien tot 27 jaar die door een leer-werktraject alsnog een startkwalificatie kunnen behalen.

Bijstandsgerechtigden jonger dan 27 jaar die uit 's Rijks kas bekostigd onderwijs kunnen volgen, zijn uitgesloten van ondersteuning op grond van artikel 7, derde lid, onder a, van de Participatiewet. Voor de conclusie dat een jongere uit 's Rijks kas bekostigd onderwijs kan volgen is vereist dat de jongere uit 's Rijks kas bekostigd onderwijs volgt of daarvoor in aanmerking komt. In het kader van artikel 7, derde lid, onder a, van de Participatiewet betekent dit dat het college vanaf het moment dat de jongere uit 's Rijks kas bekostigd onderwijs volgt of kan volgen geen ondersteuning bij de arbeidsinschakeling kan bieden.

In artikel 10f van de Participatiewet is bepaald dat het college onder omstandigheden ondersteuning kan bieden aan personen jonger dan achttien jaar en aan personen van achttien tot 27 jaar die nog geen startkwalificatie hebben behaald en voor wie een leer-werktraject nodig is. Er wordt vanuit gegaan dat het mogelijk is een leer-werktraject aan te bieden aan personen die voldoen aan het bepaalde in de artikelen 10 en 10f van de Participatiewet, in afwijking van artikel 7, derde lid, onder

a, van de Participatiewet.

Artikel 14. Projecten

De reden voor het vastleggen van deze projecten in deze verordening is dat bij het opzetten van bijvoorbeeld een proefkas en opleidingskas voor de glastuinbouw een blijvende infrastructuur moet worden opgezet. Het opstarten of voortbestaan mag niet in gevaar komen door een aanbestedingsprocedure of door een wisseling van exploitanten als gevolg van een aanbestedingsprocedure.

De organisatievorm, de hoogte van de bijdrage en de wijze van exploitatie zal door het college nader worden vastgesteld.

Bij vraaggerichte trajecten waarbij werkgevers een baangarantie afgeven kan sprake zijn van bijzondere en unieke situaties die niet vooraf in een verordening kunnen worden geregeld. In dergelijke gevallen kan het college nadere besluiten nemen of de vorm en hoogte van een eventuele bijdrage.

Artikel 15. Participatievoorziening beschut werk

Het college kan de voorziening beschut werk aanbieden aan een persoon uit de doelgroep die door een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking een zodanige mate van begeleiding op en aanpassingen van de werkplek nodig heeft dat niet van een reguliere werkgever redelijkerwijs niet kan worden verwacht dat hij deze in dienst neemt (eerste lid).

Stap 1: voorselectie

Ten behoeve van de participatievoorziening beschut werk voert de gemeente een voorselectie uit. Tijdens de voorselectie bepaalt het college welke mensen in aanmerking kunnen komen voor beschut werk, en op welk moment. In de verordening moet vastgelegd worden hoe zij deze voorselectie uitvoeren.

Het college kan ambtshalve vaststellen of een persoon uitsluitend in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden tot arbeidsparticipatie heeft (artikel 10b, eerste lid, van de Participatiewet). Hiervoor is dus geen aanvraag van een persoon nodig. Het college maakt uit de personen uit de doelgroep een voorselectie. Het college moet bij het UWV advies inwinnen voor de beoordeling of de geselecteerde personen uitsluitend in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben.

Stap 2: advies UWV

Het UWV adviseert het college met betrekking tot het oordeel of een persoon tot de doelgroep beschut werk behoort. Het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen voert op basis van landelijke criteria een beoordeling uit (artikel 10b, tweede lid, van de Participatiewet).

Stap 3: besluit gemeente

Op basis van het advies van het UWV beslist de gemeente of iemand tot de doelgroep 'beschut werk' behoort. Alleen als sprake is van een onzorgvuldige totstandkoming van het advies van het UWV, kan de gemeente besluiten het advies niet te volgen.

Stap 4: dienstbetrekking 'beschut werk'

Nadat is vastgesteld dat iemand tot de doelgroep 'beschut werk' behoort, zorgt de gemeente ervoor dat deze persoon in een dienstbetrekking onder beschutte omstandigheden aan de slag gaat (artikel 10b, derde lid, van de Participatiewet). Het kan dan gaan om een privaatrechtelijke of een publiekrechtelijke dienstbetrekking (artikel 6, eerste lid, onderdeel f, van de Participatiewet). Hoe de dienstbetrekking wordt georganiseerd, behoort tot de beleidsvrijheid van gemeenten. Een dienstbetrekking kan bijvoorbeeld worden georganiseerd via een gemeentelijke dienst, NV, BV of stichting. Ook kunnen personen (via detachering) in een beschutte omgeving bij reguliere werkgevers werken.

Naast het bepalen van wie in aanmerking kan komen voor beschut, zijn in deze verordening vastgelegd welke voorzieningen voor arbeidsinschakeling ingezet worden om deze dienstbetrekking mogelijk te maken (derde lid).

Omvang beschut werk

Het college bepaalt de omvang van het aanbod beschut werk en legt vast hoeveel plekken voor beschut werk de gemeente beschikbaar stelt. Het aanbod is mede afhankelijk van het aantal geschikte en beschikbare plaatsen bij werkgevers. Daarom moet het college overleg voeren met partners om de omvang van het aanbod te kunnen bepalen (vierde lid).

Artikel 16. Premie

Het college kan ingevolge artikel 31 tweede lid onder j en artikel 10a zesde lid van de wet een premie verstrekken om mensen te stimuleren uit te stromen naar arbeid. Als mensen geplaatst worden op een participatieplaats zoals genoemd in artikel 7 van de verordening wil de gemeente deze mensen een financiële stimulans bieden het werk te aanvaarden. Dit kan met behulp van een premie. Een premie zal jaarlijks nooit meer bedragen dan het bedrag genoemd in artikel 31 tweede lid onder j van de wet. Dit is een onbelaste vergoeding, dus is er geen sprake van een armoedeval.

Artikel 17. Overige voorzieningen

Alle door de gemeente aangeboden producten en instrumenten gelden als voorziening.

Artikel 18. Overige vergoedingen

Soms moeten extra kosten gemaakt worden in het kader van de arbeidsinschakeling of een traject. Het kan hier zowel trajecten gericht op arbeidsinschakeling als trajecten gericht op maatschappelijke participatie betreffen. Aantoonbare, reële kosten kunnen worden vergoed. Het college kan ter nadere uitvoering van dit artikel beleidsregels vastleggen. Als gevolg van artikel 31 lid 2 onder k van de Participatiewet is het mogelijk een kostenvergoeding te verstrekken voor het verrichten van vrijwilligerswerk en voor het verrichten van vrijwilligerswerk gericht op arbeidsinschakeling. Voor de hoogte van de vrij te laten bedragen wordt aangesloten bij de bedragen die in dit artikel van de Participatiewet worden genoemd en die zijn afgestemd op de fiscale forfaitaire vrijwilligersregeling.

Artikel 19. Voorliggende voorzieningen

Dit artikel beoogt dubbele subsidiëring van dezelfde kosten uit verschillende bronnen te voorkomen.

Artikel 20. Beleid

De wet vraagt aan de gemeenteraad om het re-integratiebeleid in een verordening vast te leggen. De belangrijkste voorwaarden en uitgangspunten zijn in de voorgaande artikelen vastgelegd. Het college kan nadere beleidsregels en een beleidsplan opstellen waarin de algemene uitgangspunten uit de verordening nader worden uitgewerkt

Artikel 21. Hardheidsclausule

Indien de toepassing van deze verordening tot onbillijkheden leidt, kan het college ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen. Van deze mogelijkheid dient zeer terughoudend gebruik gemaakt te worden, om het scheppen van precedenten tegen te gaan.

Artikel 22. Citeerartikel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 23. Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.