Verordening op de elektronische publicatie Steenwijkerland 2013

Geldend van 15-05-2013 t/m heden

Intitulé

Verordening op de elektronische publicatie Steenwijkerland 2013

De raad van de gemeente Steenwijkerland;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 23-4-2013, nummer 2013/27;

gelet op artikel 2:14, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 149 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de elektronische publicatie Steenwijkerland 2013

Artikel 1 Toepassingsbereik

Deze verordening is van toepassing op elektronische publicaties, als bedoeld in artikel 2 van deze verordening, afkomstig van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.

Artikel 2 Elektronische publicatie

  • 1. De volgende berichten worden elektronisch gepubliceerd in het door het college uitgegeven elektronisch publicatieblad, te vinden op www.steenwijkerland.nl/nieuws/bekendmakingen:

      • a.

        de bekendmaking van de besluiten van algemene strekking, die geschiedt met toepassing van artikel 3:42, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

      • b.

        de kennisgeving van het voornemen tot voorbereiding van een structuurvisie of bestemmingsplan als bedoeld in artikel 1.3.1, eerste lid, Besluit ruimtelijke ordening;

      • c.

        de kennisgeving van beleidsvoornemens, waarop inspraak op grond van de Inspraakverordening wordt verleend;

      • d.

        de kennisgeving van ontwerpbesluiten, als bedoeld in artikel 3:12, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

      • e.

        de wettelijk verplichte:

        • -

          kennisgeving van aanvragen om een besluit, om wijziging (van voorschriften) van een besluit of om gehele of gedeeltelijke intrekking van een besluit;

        • -

          kennisgeving of mededeling van verlening, verlening van rechtswege, verlenging van de beslistermijn, weigering, wijziging (van voorschriften) of geheel of gedeeltelijke intrekking van besluiten;

        • -

          kennisgeving van meldingen;

        • -

          kennisgeving of mededeling van overige berichten,

    tenzij bij wettelijk voorschrift een andere wijze van publicatie is voorgeschreven.

  • 2. Voorts worden in het elektronisch publicatieblad gepubliceerd andere dan de onder a t/m e genoemde berichten, die niet gericht zijn tot een of meer geadresseerden, als bedoeld in artikel 2:14, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 3 Bijzondere omstandigheden

In afwijking van hetgeen bepaald is in artikel 2 kan in bijzondere omstandigheden de publicatie plaatsvinden in de Steenwijkerland Expres of op een andere geschikte wijze.

Artikel 4 Informatieverstrekking in Steenwijkerland Expres

Over de publicatie in het elektronisch publicatieblad wordt op beknopte wijze informatie verstrekt in de Steenwijkerland Expres.

Artikel 5 Afschriften

Een ieder kan op verzoek een afschrift krijgen van de publicatie in het elektronische publicatieblad. De Legesverordening Steenwijkerland is hierop van toepassing.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 15 mei 2013.

Artikel 7 Overgangsbepaling

Indien ten tijde van de inwerkingtreding van deze verordening reeds van een ontwerp als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht kennis is gegeven in de Steenwijkerland Expres, geschiedt de mededeling van de bekendmaking van het hiermee samenhangende besluit eveneens in de Steenwijkerland Expres.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening op de elektronische publicatie Steenwijkerland 2013.

Ondertekening

De raad voornoemd,
de griffier, A.ten Hoff
de voorzitter, M.A.J. van der Tas

Toelichting op de Verordening op de elektronische publicatie Steenwijkerland 2013

Algemeen

Artikel 2:14, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bepaalt dat de verzending van berichten, die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, niet uitsluitend elektronisch geschiedt, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald.

Op basis van dit artikel is het mogelijk om vrijwel alle publicaties, die nu in een huis-aan-huisblad (in onze gemeente: de Steenwijkerland Expres) worden opgenomen, elektronisch te publiceren, mits dit bij wettelijk voorschrift is geregeld.

Vanwege de wens om de digitale mogelijkheden beter te benutten om aldus de dienstverlening te verbeteren, maar ook om de leesbaarheid van de gemeentelijke informatiepagina in de Steenwijkerland Expres te verbeteren, is besloten om door vaststelling van een verordening van deze wettelijke mogelijkheid gebruik te maken. Bijkomend voordeel is dat een aanzienlijke kostenbesparing wordt gerealiseerd doordat de omvang van de publicaties in de Steenwijkerland Expres sterk wordt ingeperkt.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

De toepassing van deze verordening is beperkt tot berichten, die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht. Een bericht kan een besluit zijn, maar bijvoorbeeld ook een ontwerpbesluit, een vergaderagenda of een uitnodiging voor een hoorzitting. De verordening geldt dus niet voor berichten die specifiek tot een of meer geadresseerden zijn gericht. Dergelijke berichten mogen volgens artikel 2:14, eerste lid, Awb alleen elektronisch worden verzonden voor zover de geadresseerde expliciet kenbaar heeft gemaakt via deze weg bereikbaar te zijn.

Artikel 2, eerste lid

Het is van belang het verschil tussen de termen bekendmaking, kennisgeving, mededeling voor ogen te houden. De bekendmaking, kennisgeving en mededeling is in meerdere artikelen in de Awb en in diverse bijzondere wetten geregeld.

Bekendmaking

Een besluit treedt niet inwerking voordat het is bekendgemaakt (art. 3:40 Awb).

Op grond van artikel 3:41, eerste lid, Awb geschiedt de bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager. Het gaat hierbij om beschikkingen als vergunningen op aanvraag, maar bijvoorbeeld ook om ambtshalve handhavingsbeschikkingen. De bekendmaking van beschikkingen valt niet onder deze verordening, omdat ze betrekking hebben op berichten die tot specifiek geadresseerden zijn gericht.

Artikel 3:42 Awb gaat over de bekendmaking van besluiten, die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht. Dergelijke besluiten van algemene strekking zijn – onder meer – algemeen verbindende voorschriften (zoals verordeningen en bestemmingsplannen), beleidsregels en aanwijsbesluiten. Deze besluiten worden op grond van het tweede lid van dit artikel bekendgemaakt door kennisgeving van het besluit of de zakelijke inhoud ervan in een van overheidswege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad dan wel op een andere geschikte wijze. Artikel 3:1, eerste lid, onder b, Awb bepaalt echter dat op besluiten, inhoudende algemeen verbindende voorschriften, afdeling 3.6 Awb (artikelen 3:40 t/m 3:45 Awb) niet van toepassing is. Bestemmingsplannen en wijzigings- of uitwerkingsplannen van het bestemmingsplan vallen ook onder de categorie algemeen verbindende voorschriften. Op grond van artikel 3.8 respectievelijk 3.9a van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) is op de bekendmaking van deze plannen, in afwijking van artikel 3.1, eerste lid, onder b, Awb, artikel 3:42 Awb weer wèl van toepassing. De Wro maakt het, onder bepaalde voorwaarden, overigens mogelijk om in plaats van een bestemmingsplan een beheersverordening vast te stellen. Deze beheersverordening is ook een algemeen verbindend voorschrift, maar – anders dan bij bestemmingsplannen – geldt voor een beheersverordening weer de hoofdregel van artikel 3:1, eerste lid, onder b, Awb.

Op de bekendmaking van algemeen verbindende voorschriften die door het gemeentebestuur worden vastgesteld, zoals gemeentelijke verordeningen en nadere regels, is artikel 139 van de Gemeentewet van toepassing. In een verordening kan worden geregeld dat de bekendmaking van gemeentelijke algemeen verbindende voorschriften (ook) elektronisch geschiedt. Voor de bekendmaking van deze besluiten gelden op grond van de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden echter aanzienlijke strengere technische eisen dan voor andere elektronische publicaties. Omdat de website van de gemeente Steenwijkerland niet aan deze eisen voldoet, worden de algemeen verbindende voorschriften, met uitzondering van bestemmingsplannen of wijzigings- of uitwerkingsplannen van een bestemmingsplan, vooralsnog niet elektronisch bekendgemaakt. Deze verordening heeft dus geen gevolgen voor de bekendmaking van verordeningen. Zij worden op de gebruikelijke wijze bekendgemaakt in het Gemeenteblad en de bekendmaking wordt gepubliceerd in de Steenwijkerland Expres. Vanaf 1 januari 2014 moeten verordeningen en vergelijkbare algemeen verbindende voorschriften echter elektronisch worden gepubliceerd, zodat vanaf die datum de bekendmaking ervan conform de gestelde zwaardere eisen zal moeten plaatsvinden. Voor de vaststelling van een beheersverordening geldt op grond van artikel 3.38 Wro nu al de verplichting dat de kennisgeving van dit besluit tevens langs elektronische weg geschiedt.

Deze verordening is daarom van toepassing op de bekendmaking van alle besluiten van algemene strekking, met uitzondering van de algemeen verbindende voorschriften, niet zijnde bestemmingsplannen en wijzigings- of uitwerkingsplannen van het bestemmingsplan. De formulering van artikel 2, eerste lid, onder a, van deze verordening geeft dit weer.

Kennisgeving of mededeling

Kennisgeving of mededeling betreft niet de bekendmaking als zodanig, maar – vaak wettelijk verplichte – (openbare) informatieverstrekking over de aanvraag van een besluit of over de bekendmaking van een besluit. Een kennisgeving of mededeling die betrekking heeft op een beschikking kan, anders dan de bekendmaking ervan, wèl onder deze verordening vallen. Soms bestaat daartoe een wettelijk plicht, zoals bijvoorbeeld op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Soms wordt van beschikkingen ook onverplicht openbare mededeling gedaan.

“tenzij bij wettelijk voorschrift een andere wijze van publicatie is voorgeschreven”

Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), waarin is bepaald dat de bekendmaking van verkeersbesluiten geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.

Artikel 2, tweede lid

Dit lid heeft betrekking op de niet wettelijk verplichte publicatie als een openbare kennisgeving van een hoorzitting van de bezwaarschriftencommissie of een niet wettelijk verplichte openbare kennisgeving van het verlenen van een vergunning.

Artikel 3

Door vaststelling van deze verordening wordt het elektronisch publicatieblad op de gemeentelijke website de officiële wijze waarop bekendmakingen, kennisgevingen, mededelingen en overig wettelijk verplichte publicaties van berichten die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, worden gepubliceerd. In bijzondere omstandigheden kan van deze hoofdregel worden afgeweken en officiële publicatie bijvoorbeeld alleen in de Steenwijkerland Expres plaatsvinden.

Artikel 4

In principe kan, als dit bij verordening is geregeld, volstaan worden met elektronische publicatie. Uit het oogpunt van een goede dienstverlening en kenbaarheid is ervoor gekozen om aanvullend een korte tekst in de Steenwijkerland Expres te plaatsen. Hierin wordt het onderwerp benoemd en wordt kort aangegeven op welke wijze de besluitvorming kan worden beïnvloed (inspraak, indienen zienswijze, bezwaar of beroep), maar wordt voor de officiële publicatie verwezen naar de gemeentelijke website. Door deze verordening is de publicatie op de gemeentelijke website de officiële publicatie; de tekst in de Steenwijkerland Expres betreft enkel informatieverstrekking over de officiële publicatie.

Artikel 5

Inwoners die bijvoorbeeld niet de mogelijkheid hebben om de publicaties op de gemeentelijke website te bekijken, kunnen op verzoek, en tegen betaling, een papieren afschrift van de elektronische publicatie ontvangen.

Artikel 7

Het is voor de inwoners verwarrend wanneer in de Steenwijkerland Expres kennis is gegeven van een ontwerpbesluit, maar de hiermee samenhangende latere besluitvorming digitaal wordt gepubliceerd. Om te voorkomen dat de publicatie in het voorbereidingstraject op een andere wijze plaatsvindt dan de publicatie van de mededeling van het besluit, is deze overgangsbepaling opgenomen. Deze bepaling is ook van toepassing, indien vóór de inwerkingtredingsdatum van deze verordening van het ontwerpbesluit kennis is gegeven in de krant, maar, vanwege onjuistheden in het ontwerpbesluit of vanwege procedurele onjuistheden, nà de inwerkingtredingsdatum van deze verordening een hernieuwd ontwerpbesluit met betrekking tot hetzelfde onderwerp ter inzage wordt gelegd. In dat geval wordt derhalve ook de ‘tweede’ kennisgeving in de Steenwijkerland Expres gepubliceerd en geschiedt de mededeling van de bekendmaking van het bijbehorende besluit eveneens officieel in de Steenwijkerland Expres. Opgemerkt wordt dat op grond van artikel 3.9 Wabo de mededeling van de bekendmaking van de omgevingsvergunning dient te geschieden op de wijze waarop het overeenkomstig artikel 3.8 Wabo kennis is gegeven van de aanvraag. Als voor de inwerkingtreding van deze verordening in de Steenwijkerland Expres kennis is gegeven van de aanvraag, dan moet dus, los van de inwerkingtredingsdatum van deze verordening, ook de mededeling in de Steenwijkerland Expres worden gedaan. Omdat dit reeds in de Wabo is bepaald, behoeft dit niet in een overgangsbepaling te worden geregeld.

Bijlage wettelijke bepalingen

Algemene wet bestuursrecht (Awb)

Artikel 2:14 Awb

Op grond van artikel 2:14, tweede lid, Awb geschiedt de verzending van berichten die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht niet uitsluitend elektronisch, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald. Op basis van dit artikel kan de verzending/publicatie van een bericht dat niet tot een of meer geadresseerden is gericht elektronisch plaatsvinden, mits dat geregeld is in een verordening.

Artikel 3:12 Awb

In artikel 3:12, eerste lid, Awb is bepaald dat het bestuursorgaan voorafgaand aan de terinzagelegging van het ontwerp daarvan kennis geeft in een of meer dag-, nieuws-, of huis-aan-huisbladen of op een andere geschikte wijze. Volstaan kan worden met het vermelden van de zakelijke inhoud.

Jurisprudentie

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft zich in recente uitspraken uitgelaten over kennisgeving via het internet (LJN-nummer: BX4675, BX4676, BX4681). De Afdeling overweegt het volgende.

Bij de toepassing van artikel 3:12, eerste lid, van de Awb komt het college een zekere vrijheid toe, mits aldus een geschikte wijze van kennisgeving van het ontwerpbesluit plaatsvindt. Volgens de memorie van toelichting bij de Wet uniforme openbare voorbereidingsprocedure Awb (Kamerstukken II, 1999-2000, 27 023, nr. 3, blz. 14) moet daarbij worden voldaan aan de voorwaarde dat de kennisgeving daadwerkelijk al diegenen kan bereiken die naar verwachting bedenkingen kunnen hebben tegen het ontwerpbesluit. Daarbij geldt het ambtsgebied van de betreffende gemeente niet als criterium, aldus de memorie van toelichting.

Wat de kennisgeving via de website van de gemeente betreft, overweegt de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State dat kennisgeving via het internet een geschikte wijze van kennisgeving als bedoeld in artikel 3:12, eerste lid, van de Awb kan zijn. Zoals wordt bevestigd in de memorie van toelichting bij de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer (Kamerstukken II 2001-2002, 28 483, nr. 3, blz. 24 en 38), is op de kennisgeving als bedoeld in artikel 3:12, eerste lid, echter tevens artikel 2:14, tweede lid, van de Awb van toepassing. Artikel 2:14, tweede lid, en artikel 3:12, eerste lid, van de Awb dienen in onderlinge samenhang aldus te worden uitgelegd dat op grond daarvan vereist is dat, in verband met de artikelen 3:11, eerste lid, en 3:15, eerste lid, van een ontwerpbesluit op ten minste één niet-elektronische, geschikte wijze als bedoeld in artikel 3:12, eerste lid, kennis wordt gegeven, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald.

Artikel 3:40 Awb

In artikel 3:40 Awb is bepaald dat een besluit niet inwerking treedt voordat het is bekendgemaakt.

Artikel 3:41 Awb

De bekendmaking van beschikkingen vindt plaats op grond van dit artikel 3:41, eerste lid, Awb. In dit artikel is bepaald dat de bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager.

Op grond van dit artikel bestaat er in principe geen verplichting om deze beschikkingen te publiceren in de Steenwijkerland Expres. Echter, om onduidelijkheid voor het indienen van bezwaarschriften te voorkomen, wordt daarvan soms toch kennisgegeven in de Steenwijkerland Expres. Door een korte mededeling in de Steenwijkerland Expres en publicatie op de website wordt onduidelijkheid voorkomen.

Artikel 3:42 Awb

In het tweede lid van artikel 3:42 Awb is het volgende bepaald:

De bekendmaking van besluiten van een niet tot de centrale overheid behorend bestuursorgaan die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in een overheidswege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze. Elektronische bekendmaking vindt uitsluitend plaats in een overheidswege uitgegeven blad, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald.

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

Artikel 3.8 Wabo

Op grond van artikel 3:8 Wabo geeft het bevoegd gezag bij de toepassing van titel 4.1 van de Algemene wet bestuursrecht tevens onverwijld kennis van de aanvraag om een omgevingsvergunning in een of meer dag-, nieuws- of huis-aan-huisbladen of op een andere geschikte wijze. Het vermeldt daarbij de in artikel 3.1, tweede lid, bedoelde datum waarop de aanvraag is ontvangen.

Artikel 3.9 Wabo

In artikel 3:9 Wabo is het volgende bepaald:

  • 1.

    Het bevoegd gezag beslist op de aanvraag om een omgevingsvergunning binnen acht weken na de datum van ontvangst van de aanvraag. Tegelijkertijd met of zo spoedig mogelijk na de bekendmaking:

    • a.

      doet het mededeling van die beschikking op de wijze waarop het overeenkomstig artikel 3.8 kennis heeft gegeven van de aanvraag, en

    • b.

      zendt het in bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën gevallen de daarbij aangewezen bestuursorganen een afschrift van die beschikking.

  • 2.

    Het bevoegd gezag kan de in het eerste lid bedoelde termijn eenmaal met ten hoogste zes weken verlengen. Het maakt zijn besluit daartoe bekend binnen de eerstbedoelde termijn. Het doet daarvan tevens zo spoedig mogelijk mededeling op de wijze waarop het overeenkomstig artikel 3.8 kennis heeft gegeven van de aanvraag.

  • 3.

    Paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht is, met uitzondering van de artikelen 4:20b, derde lid, en 4:20f, van toepassing op de voorbereiding van de beslissing op de aanvraag. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen categorieën gevallen worden aangewezen waarin de voorbereiding van de beslissing op een aanvraag wegens strijd met een voor Nederland verbinden verdrag of een voor Nederland verbindend besluit van een volkenrechtelijke organisatie is uitgezonderd van toepassing van de eerste volzin.

  • 4.

    Het bevoegd gezag doet zo spoedig mogelijk mededeling van de bekendmaking, bedoeld in artikel 4:20c van de Algemene wet bestuursrecht, op de wijze waarop het overeenkomstig artikel 3.8 kennis heeft gegeven van de aanvraag.

Wet op de ruimtelijke ordening (Wro)

In de Wro is ook het een ander geregeld. Een bestemmingsplan wordt bekendgemaakt in de Staatscourant. Daarvan wordt kennisgeving gedaan in een huis-aan-huisblad, of op een andere geschikte wijze. Verder zijn ruimtelijke plannen volgens wettelijk voorschrift beschikbaar op www.ruimtelijkeplannen.nl.