Hardpiketregeling rampenbestrijding gemeente Steenwijkerland

Geldend van 01-07-2012 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2012

Intitulé

Hardpiketregeling rampenbestrijding gemeente Steenwijkerland

Vastgesteld bij collegebesluit van 16 april 2013 ter uitvoering van artikel 2:1B (lid 2c) van de CAR/UWO.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. Functionaris:

    de medewerker die door de gemeente is aangesteld om regionale piketdiensten te verrichten ten behoeve van de gemeentelijke kolom binnen de Veiligheidsregio IJsselland.

  • b. Officier van dienst bevolkingszorg:

    de medewerker die door de gemeente is aangesteld om regionale hardpiketdiensten te verrichten ten behoeve van de gemeentelijke kolom binnen de Veiligheidsregio IJsselland vanuit een officier van dienst functie.

  • c. Hardpiketdienst:

    frequent terugkerende dienst van één week (maandag 9.00 uur tot de volgende maandag 9.00 uur) met de verplichting van beschikbaarheid, bereikbaarheid en opkomst binnen een afgesproken tijd (tijd = vastgesteld bij regeling van de Veiligheidsregio) en op een afgesproken locatie.

  • d. Piketvergoeding:

    vergoeding voor functionaris.

  • e. Piketvergoeding officier van dienst:

    vergoeding voor officier van dienst bevolkingszorg.

  • f. Salaris:

    het salaris, als bedoeld in artikel 3:1, tweede lid onder b van de CAR-UWO.

  • g. Salarisschaal:

    de schaal als bedoeld in artikel 3:1, tweede lid onder a van de CAR-UWO.

  • h. Uurloon:

    het uurloon, als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid onder o van de CAR-UWO.

Artikel 2 Aanwijzing functionarissen

  • 1. Alle voor de hardpiketregeling rampenbestrijding in aanmerking komende functionarissen worden aangewezen door het college van burgemeester en wethouders.

  • 2. De door het college van burgemeester en wethouders aangewezen functionarissen zijn verplicht deel te nemen aan de hardpiketregeling.

  • 3. Bezwaren tegen deelneming aan de hardpiketregeling dienen schriftelijk en met redenen omkleed bij het college van burgemeester en wethouders te worden ingediend.

  • 4. Burgemeester en wethouders kunnen, indien hiervoor gegronde redenen aanwezig zijn, een als zodanig aangewezen functionaris ontheffen van de verplichting tot deelneming aan de hardpiketdiensten

Artikel 3 Dienstrooster

  • 1. De hardpiketdienst wordt bij toerbeurt verricht door functionarissen, op basis van een door of namens de Veiligheidsregio team Bevolkingszorg op te stellen rooster.

  • 2. Ruiling van dienst is mogelijk in overleg met of namens de Veiligheidsregio team Bevolkingszorg die het rooster opstelt.

Artikel 4 Geldelijke vergoedingen

  • 1. Voor het verrichten van hardpiketdiensten als bedoeld in deze regeling worden de navolgende vergoedingen toegekend:

    Voor Officier van dienst Bevolkingszorg:

    • a.

      10% van het eigen uurloon voor de uren van maandag tot en met zaterdag (minus de formele aanstellingsuren).

    • b.

      16% van het eigen uurloon voor de uren op zon- en feestdagen.

  • Voor de functionaris die is aangewezen voor hardpiketregeling rampenbestrijding:

    • c.

      6% van het eigen uurloon(voor de gehele hardpiketweek).

  • 2. De functionaris of officier van dienst Bevolkingszorg die ziek is en in het dienstrooster is of zou worden opgenomen, ontvangt een geldelijke vergoeding alsof de functionaris volgens het dienstrooster zijn/haar diensten zou hebben verricht. De functionaris of officier van dienst Bevolkingszorg die deze dienst overneemt, ontvangt hiervoor een vergoeding als bedoeld in deze regeling.

  • 3. Indien er werkelijk gewerkt wordt buiten de vastgestelde werktijden vindt er compensatie plaats via de overwerkregeling volgens artikel 3.2.1 CAR/UWO.

  • 4. Reis- en verblijfkosten bij daadwerkelijke inzet worden vergoed volgens de “Regeling Reis- en Verblijfkosten gemeente Steenwijkerland”

  • 5. De hardpiketvergoeding wordt achteraf per kwartaal uitbetaald op basis van het ingeleverde rooster. Reis- en verblijfkosten worden uitbetaald na inlevering van een ingevuld en ondertekend declaratieformulier.

Artikel 5 Onvoorziene gevallen

Voor gevallen waarin deze regeling niet of niet naar billijkheid voorziet, treffen burgemeester en wethouders een bijzondere regeling.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 juli 2012 en kan worden aangehaald als “Hardpiketregeling rampenbestrijding gemeente Steenwijkerland.

Aldus vastgesteld te Steenwijk,

burgemeester en wethouders van Steenwijkerland,

de secretaris, drs. S.S. Weistra

de burgemeester, M.A.J. van der Tas