Regeling vervallen per 31-12-2019

Vergoedingsregeling inconveniënten

Geldend van 18-05-2016 t/m 30-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016

Intitulé

Vergoedingsregeling inconveniënten

Burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen;

overwegende dat de gemeente Tholen een vergoedingsregeling kent voor ambtenaren die belast zijn met zware onaangename of gevaarlijke arbeid;

dat het noodzakelijk is deze vergoedingsregeling te wijzigen in verband met de inpassing van het nieuwe beloningshoofdstuk 3 van de CAR/UWO;

gelet op het instemmingsadvies van de commissie voor Georganiseerd Overleg van 14 december 2015;

b e s l u i t e n:

vast te stellen de volgende 'Vergoedingsregeling inconveniënten'.

Artikel 1 - Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

1. Inconveniënt:

een omstandigheid, voortvloeiend uit het werk, de werkmethode en/of werkomgeving, die als bezwarend wordt ervaren en die onvermijdbaar is bij de uitvoering van de aan de ambtenaar opgedragen werkzaamheden.

2. Functie:

de functie, die door een ambtenaar wordt uitgeoefend, die niet hoger gewaardeerd is dan schaal 6 en waarbij een inconveniënt is vastgesteld. Voor de gladheidsbestrijding gaat het hierbij om de functie van waker of voorman en niet om de eigen functie van de ambtenaar.

Artikel 2 - Inconveniëntentoelage

  • 1. Aan de ambtenaar, die een functie uitoefent waarbij een inconveniënt is vastgesteld, wordt door burgemeester en wethouders een toelage op het salaris verleend;

  • 2. De toelage bedraagt per maand een bepaald percentage, dat is afgeleid van het maximum van schaal 3 van bijlage IIA van de CAR/UWO;

  • 3. Dit percentage bedraagt onderverdeeld naar zwaarte van de volgende functies:

    • a.

      Teammedewerker bovenwijks team *): 2,5%;

    • b.

      Teammedewerker buitendienst: 1%;

    • c.

      Teamleider bovenwijks team: 1,25%;

    • d.

      Teamleider buitendienst: 0,5%;

    • e.

      Monteur: 2,5%.

    *) met uitzondering van medewerkers bouwploeg en vrachtwagenchauffeur

  • 4. De toelage zoals bedoeld in lid 3 wordt eerst toegekend als de werkzaamheden grotendeels een onderdeel uitmaken van de functie;

  • 5. Indien de functie in deeltijd wordt uitgevoerd, wordt de toelage berekend naar rato van het percentage deelbetrekking.

  • 6. Indien de werkzaamheden vallende onder het begrip inconveniënt geen structureel onderdeel uitmaken van de functie wordt de vergoeding als bedoeld in lid 3 op uurbasis uitbetaald.

  • 7. De vergoeding als bedoeld in lid 6 van dit artikel is een bepaald percentage van het maximum van schaal 3 van bijlage IIa van de CAR/UWO.

  • 8. Het percentage als bedoeld in het vorige lid bedraagt onderverdeeld naar zwaarte voor de volgende werkzaamheden:

    Categorie I: 2,50%

    • rioleringswerkzaamheden;

    • drainagewerkzaamheden begraafplaatsen;

    • bestratingswerkzaamheden.

    Categorie II: 1%

    • werken met motorzaag;

    • hout versnipperen;

    • werken met bosmaaier.

  • 9. De ambtenaar die buiten de voor zijn betrekking vastgestelde werktijden gedurende het winterseizoen geconsigneerd is in verband met de gladheidsbestrijding ontvangt hiervoor een vergoeding berekend naar 6 ½ % van 1/156 deel van het maximum van schaal 5;

  • 10. De ambtenaar die buiten de voor zijn betrekking vastgestelde werktijden gedurende het winterseizoen optreedt als wakercontroleur ten behoeve van de gladheidsbestrijding ontvangt hiervoor een vergoeding overeenkomstig het bepaalde van lid 9 van dit artikel, met dien verstande dat de uitkomst met 50% wordt verhoogd.

Artikel 3 - Tijdelijke toekenning inconveniëntentoelage

De inconveniëntentoelage wordt tijdelijk toegekend.

Indien het inconveniënt geheel of gedeeltelijk komt te vervallen, zal de toelage dienovereenkomstig worden aangepast. Deze toelage wordt per maand betaald.

Artikel 4 - Onvoorziene situaties

Ingeval van onbillijkheid of in situaties waarin deze regeling niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 5 - Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling treedt in werking met terugwerkende kracht op 1 januari 2016 en kan worden aangehaald als 'Vergoedingsregeling inconveniënten gemeente Tholen'.

  • 2. De 'Vergoedingsregeling Inconveniënten gemeente Tholen' vastgesteld op 4 juli 2006 wordt met ingang van 1 januari 2016 ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 26 april 2016.
Burgemeester en wethouders van Tholen,
De secretaris, De burgemeester,
w.g. P.C.M. van den Kieboom, eerste locosecretaris w.g. G.J. van de Velde-de Wilde