Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tholen houdende regels omtrent behandeling van klachten (Klachtenverordening gemeente Tholen 2020)

Geldend van 29-04-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tholen houdende regels omtrent behandeling van klachten (Klachtenverordening gemeente Tholen 2020)

De raad van de gemeente Tholen;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 17 maart 2020

overwegende, dat op de behandeling van klachten tegen een bestuursorgaan van de gemeente titel 9.1 van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is;

dat hun raad op 23 oktober 2000 de Klachtenregeling gemeente Tholen 2000 heeft vastgesteld;

dat het gewenst is deze klachtenregeling te actualiseren zoals omschreven in voornoemd voorstel van het college;

gezien de instemming van de ondernemingsraad d.d. 5 maart 2020;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende verordening op de behandeling van klachten.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan: de gemeenteraad, (een lid van) het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester (tenzij handelend in zijn hoedanigheid als hoofd van politie);

  • b.

    klachtencoördinator: de functionaris als bedoeld in artikel 4

  • c.

    de wet: de Algemene wet bestuursrecht

Artikel 2 Registratie

  • 1. Een ingediende klacht wordt na registratie voorgelegd aan de klachtencoördinator.

  • 2. Een mondeling ingediende klacht wordt op schrift gesteld en ter ondertekening aan de klager voorgelegd, ter bevestiging van de juiste notering van de klacht.

Artikel 3 Klachtenbehandeling

  • 1. De burgemeester is belast met de voorbereiding van de beslissing op en de advisering over de klacht.

  • 2. Indien de klacht betrekking heeft op een gedraging van de burgemeester is de loco-burgemeester belast met de voorbereiding van de beslissing op en de advisering over de klacht.

Artikel 4 Klachtencoördinator

  • 1. Burgemeester en wethouders stellen een klachtencoördinator aan.

  • 2. De klachtencoördinator:

    • ziet erop toe dat de behandeling van een klacht conform het bepaalde in de wet en deze verordening plaatsvindt;

    • verleent medewerking bij het op schrift stellen van een klacht indien de klager dat wenst;

    • informeert de indiener van de klacht zo spoedig mogelijk na ontvangst van de klacht over de verdere procedure;

    • is in verband met de voorbereiding van de behandeling van de klacht bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen;

    • kan bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en deze zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist;

    • staat de burgemeester bij bij de voorbereiding van en advisering over de klacht;

    • adviseert het bestuursorgaan over het voorkomen van klachten;

    • bevestigt schriftelijk aan klager en aan degene over wie werd geklaagd dat de situatie als bedoeld in artikel 9:5 van de wet zich voordoet;

    • beslist, indien een situatie als bedoeld in artikel 9:10, lid 2, van de wet zich voordoet, of van het horen van de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft kan worden afgezien.

Artikel 5 Ontvankelijkheid

Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:

  • a.

    niet voldaan is aan het bepaalde in artikel 9:4, lid 2, van de wet en klager niet binnen twee weken na de datum waarop klager daarop is gewezen alsnog aan de vereisten heeft voldaan;

  • b.

    zij betrekking heeft op een gedraging als bedoeld in artikel 9:8, lid 1, van de wet;

  • c.

    er sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 9:8, lid 2, van de wet.

Artikel 6 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking daarvan.

  • 2. Met ingang van het in lid 1 bedoelde tijdstip wordt de Klachtenregeling gemeente Tholen 2000 ingetrokken.

Artikel 7 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Klachtenverordening gemeente Tholen 2020.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van

de gemeente Tholen in zijn openbare

vergadering van 16 april 2020.

G.J. van de Velde-de Wilde, voorzitter.

L. Vermeij, wnd. griffier