Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tiel houdende regels omtrent een sociale basis (Deelverordening Sociale Basis Tiel 2020)

Geldend van 01-01-2021 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tiel houdende regels omtrent een sociale basis (Deelverordening Sociale Basis Tiel 2020)

De raad van de gemeente Tiel;

overwegende dat de gemeente het veerkrachtiger en zelfredzamer maken van Tielse inwoners wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;

gelet op de Algemene subsidieverordening Tiel 2020;

besluit vast te stellen de Deelverordening Sociale Basis Tiel 2020:

Artikel 1. Definities

  • 1. Alle begrippen die worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Algemene Subsidieverordening gemeente Tiel 2020.

  • 2. In deze verordening bedoelen we met:

    • a.

      Eenmalige activiteitensubsidies:

      • Eenmalige activiteitensubsidies zijn subsidies voor een eenmalige activiteit waarvoor het college slechts voor een van tevoren bepaalde termijn subsidie wil verlenen.

    • b.

      Kalenderjaarsubsidies:

      • Kalenderjaar subsidies hebben betrekking op activiteiten die gedurende het jaar plaatsvinden.

    • c.

      Kwetsbare inwoners:

      • Inwoners voor wie (zelfstandig) deelname aan de maatschappij niet vanzelfsprekend is.

    • d.

      Mantelzorg:

      • Mantelzorg is zorg en ondersteuning die mensen vrijwillig en onbetaald verlenen. Dit is aan mensen met fysieke, verstandelijke of (sociaal)psychische beperkingen in hun sociale netwerk. Het gaat hierbij om hulp die de gebruikelijke hulp overstijgt. Gebruikelijke hulp is hulp die in redelijkheid mag worden verwacht van partners, ouders, kinderen of andere huisgenoten.

    • e.

      Preventie:

      • Het voorkomen en vroegtijdig ingrijpen bij problemen.

    • f.

      Participatie:

      • Het actief deelnemen aan maatschappelijke activiteiten.

    • g.

      Sociaal netwerk:

      • Huisgenoten of andere personen met wie de inwoner een sociale relatie onderhoudt (inclusief mantelzorgers).

    • h.

      Zelfredzaamheid:

      • Het vermogen van mensen om zichzelf te redden op alle levensterreinen met zo min mogelijk professionele ondersteuning en zorg.

Artikel 2. Reikwijdte

Deze deelverordening is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Doelstelling

Het vergroten van de zelfredzaamheid van kwetsbare Tielse inwoners.

Artikel 4. Activiteiten

  • 1. Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan de doelstelling zoals opgenomen in artikel 3 van deze deelverordening en waarin nog niet op een andere wijze wordt voorzien.

  • 2. De activiteit is ten minste gericht op:

    • a.

      het bieden van praktische hulp en steun en/of;

    • b.

      het ontdekken van talenten bij jeugdigen en/of;

    • c.

      het vergroten en onderhouden van vaardigheden.

  • 3. De activiteiten moeten bijdragen aan één of meerdere van de onderstaande thema’s:

    • a.

      Bevorderen Participatie;

    • b.

      Voorkomen eenzaamheid;

    • c.

      Ondersteunen of bevorderen van mantelzorg;

    • d.

      Ondersteuning opvoeding en ontwikkeling;

    • e.

      Bevorderen Sociaal netwerk;

  • 4. De activiteiten moeten:

    • a.

      aantoonbaar plaatsvinden in samenwerking met andere partijen;

    • b.

      aantoonbaar vraaggericht zijn.

Artikel 5. Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan (vrijwilligers)organisaties en verenigingen met een beperkte of volledige rechtsbevoegdheid die zonder winstoogmerk activiteiten ontwikkelen of wensen te ontwikkelen die aansluiten op de doelen van deze deelverordening.

Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1. De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten die overblijven na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van burgemeester en wethouders noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 4.

  • 2. Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten die door de subsidieontvanger zijn gemaakt vóór de indiening van de aanvraag.

  • 3. Niet in aanmerking komen kosten die op grond van een andere regeling in aanmerking komen voor subsidie.

Artikel 7. Hoogte van de subsidie

  • 1. Er zijn twee soorten subsidies. Jaarlijks stelt de raad voor deze deelverordening een subsidieplafond vast voor:

    • a.

      Kalenderjaarsubsidies;

    • b.

      Eenmalige activiteitensubsidies.

  • 2. De hoogte van de subsidie staat in verhouding tot de beoogde doelen en de gewenste effecten van de activiteit. Uitgangspunt voor de subsidieberekening is de door de aanvrager ingediende begroting en jaarrekening.

  • 3. De subsidie is gericht op activiteiten ten behoeve van Tielse inwoners. Bij activiteiten met een regionaal bereik wordt gekeken hoe het bereik van Tielse inwoners zich verhoudt ten opzichte van het totale bereik van de activiteit. Het aandeel aan Tielse inwoners is bepalend voor de maximale hoogte van de subsidie ten opzichte van de totale kosten van de activiteit.

  • 4. De hoogte van kalenderjaarsubsidies bedraagt:

    • a.

      Voor activiteiten tot € 2000,- per jaar niet meer dan 75% van de kosten tot een maximum van € 1.500,-

    • b.

      Voor activiteiten tot € 20.000,- per jaar niet meer dan 50% van de kosten tot een maximum van € 10.000

    • c.

      Voor activiteiten boven de € 20.000,- per jaar niet meer dan 33% van de kosten tot een maximum van € 20.000,-

  • 5. De hoogte voor eenmalige activiteitensubsidies bedraagt maximaal € 1.000 per activiteit. De hoogte van de eenmalige subsidie bedraagt nooit meer dan 50% van de totale kosten van de activiteit.

Artikel 8. Wijze van verdeling

  • 1. De verdeling van kalenderjaarsubsidies:

    • a.

      Indien het subsidieplafond wordt bereikt, vindt verstrekking van subsidie plaats in volgorde van de door burgemeester en wethouders aangebrachte rangschikking, totdat het voor de betreffende subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

    • b.

      Bij de rangschikking van de aanvragen kennen burgemeester en wethouders punten toe aan de hand van de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximum aantal:

      • 0 tot en met 3 punten: de mate waarin de activiteit bijdraagt aan het doel van deze deelverordening;

      • 0 tot en met 2 punten: de mate waarin de activiteiten bijdragen aan de thema’s zoals opgenomen in artikel 4 lid 3;

      • 0 tot en met 2 punten: de mate waarin de kosten in verhouding staan tot de beoogde resultaten;

      • 0 tot en met 1 punt: de mate waarin de organisatie in de aanvraag blijk geeft over verbinding met (maatschappelijke organisaties in) Tiel te beschikken;

      • 0 tot en met 1 punt: de mate waarin bij de voorbereiding en uitvoering van activiteiten de betrokkenheid van bewoners is geborgd;

  • 2. Wijze van verdeling eenmalige activiteitensubsidies

    • a.

      Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

    • b.

      Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

    • c.

      Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn door middel van loting gerangschikt.

Artikel 9. Aanvraag

In aanvulling op artikel 6 van de ASV Tiel 2020 moet aan elke aanvraag de jaarlijkse begroting van de aanvrager toe worden gevoegd.

Artikel 10. Aanvraagtermijn

  • 1. Op aanvragen voor een kalenderjaarsubsidie is artikel 7, eerste lid ASV Tiel 2020 van toepassing.

  • 2. Op aanvragen voor een eenmalige subsidie is artikel 7, derde lid ASV Tiel 2020 van toepassing.

Artikel 11. Aanvullende weigeringsgronden

Onder verwijzing naar artikel 9, derde lid, aanhef en onder f, van de ASV Tiel 2020 kan subsidieverlening geheel of gedeeltelijk worden geweigerd als:

  • a.

    er naar het oordeel van het college al voldoende aanbod is waarop de aanvraag betrekking heeft wat in de vraag voorziet;

  • b.

    de activiteiten naar het oordeel van het college te grote risico’s met zich mee brengen voor de ontwikkeling, gezondheid of veiligheid van deelnemers of andere betrokkenen;

  • c.

    de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien, die in strijd zijn met het algemeen belang of de openbare orde;

  • d.

    de activiteiten een politieke, godsdienstige of levensbeschouwelijke boodschap hebben;

  • e.

    aannemelijk is dat de activiteiten ook zonder subsidie zonder belangrijke vertraging zouden worden uitgevoerd

Artikel 12. Aanvullende verplichtingen

  • 1. Bij activiteiten waarbij wordt gewerkt met kwetsbare mensen, moeten de vrijwilligers beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

  • 2. Organisaties mogen geen inwoners op voorhand uitsluiten voor deelname aan activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd.

  • 3. Bij de communicatie over activiteiten dient er rekening te worden gehouden met inwoners die laaggeletterd zijn.

  • 4. Bij activiteiten waarbij een bijdrage wordt gevraagd aan deelnemers, wordt dit voor aanvang gecommuniceerd met deelnemers

Artikel 13. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen van één of meer artikelen of artikelleden van deze deelverordening afwijken, als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die, wegens bijzondere omstandigheden, onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 14. Slotbepalingen

  • 1. Deze deelverordening treedt in werking op 1 januari 2021

  • 2. Deze deelverordening wordt aangehaald als: deelverordening Sociale Basis Tiel 2020.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 14 oktober 2020

De griffier,

L. de Lange

de voorzitter,

ir. J. Beenakker

Toelichting op de Deelverordening Sociale Basis Tiel

Algemeen

In een Algemene subsidieverordening (hierna: ASV) wordt de hoofdstructuur van het subsidieproces neergelegd. De beleidsinhoudelijke elementen worden vervolgens in deelverordeningen vastgelegd. De bevoegdheid tot het vaststellen hiervan wordt in artikel 3 van de ASV gedelegeerd aan het college. In een deelverordening wordt in ieder geval vastgesteld welke activiteiten in aanmerking komen voor subsidie. Verder kan worden vastgesteld wat de doelgroep van de subsidie is, welke kosten in aanmerking komen, hoe het beschikbare budget wordt verdeeld over de aanvragen, enz. Ook kan op punten worden afgeweken van de hoofdregels zoals neergelegd in de ASV. Hierdoor is het mogelijk een deelverordening op maat te snijden. Zeker waar een deelverordening onder een Europees steunkader wordt gebracht verdient dit aandacht.

Onderwerp van deze deelverordening

Sociale Basis Tiel staat voor laagdrempelige (collectieve) ondersteuning gericht op participatie, preventie en zelfredzaamheid van inwoners van 0 tot 100+

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Geen toelichting nodig

Artikel 2

Geen toelichting nodig.

Artikel 3. Doelstelling

De gemeente Tiel is verantwoordelijk voor de uitvoering van een aantal wettelijke taken binnen het sociaal domein (Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet, participatiewet, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Wet publieke gezondheid, Wet verplichte GGZ). Vanuit deze wettelijke taken stelt de gemeente Tiel beleid op en wordt er voor gezorgd dat de basisvoorzieningen op orde zijn (Sociale Basis Tiel). Door middel van subsidie stimuleert de gemeente Tiel (vrijwilligers) organisaties die activiteiten organiseren die bijdragen aan dit beleid. Subsidie wordt beschikbaar gesteld voor activiteiten die bijdragen aan 1) het veerkrachtiger en zelfredzamer maken van kwetsbare Tielse inwoners en 2) aanvullend zijn op het bestaande beleid en aanbod.

Artikel 4. Activiteiten

De activiteiten moeten bijdragen aan het versterken van inwoners of het bevorderen van zelfredzaamheid. Dat kan op verschillende manieren:

  • 1.

    Door het bieden van praktische hulp en steun. Dat kan individuele ondersteuning zijn of ondersteuning aan groepen

  • 2.

    Door de mogelijkheid te bieden talenten te ontdekken; iedereen heeft talenten. Door deze talenten te ontdekken en ontwikkelen zet je mensen in hun kracht. Dat geeft zelfvertrouwen en maakt mensen weerbaarder.

  • 3.

    Door het versterken en behouden van vaardigheden en / of het aanleren van nieuwe vaardigheden; het is niet reëel te denken dat iedereen volledig zelfredzaam kan worden, is of kan blijven. Het is belangrijk om te ontdekken wat men zelf kan en waar ondersteuning nodig is om zo zelfstandig mogelijk te kunnen (blijven) functioneren in het dagelijks leven. Het versterken en behouden van vaardigheden en / of het aanleren van nieuwe vaardigheden helpt hierbij.

Lid 3:

  • a.

    Participatie gaat over meedoen in de samenleving via arbeid of dagbesteding, onderwijs, onderlinge hulp, vrijwilligerswerk, in verenigingen en sociale netwerken. Iedereen moet kunnen meedoen: jong of oud, man of vrouw, met beperking of zonder. Meedoen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Meedoen zorgt voor structuur, plezier en kan het gevoel van eigenwaarde versterken. Dat bevordert de zelfredzaamheid van mensen. De activiteit moet waarvoor subsidie wordt gevraagd moet de participatie bevorderen of stimuleren

  • b.

    Voorkomen eenzaamheid;

    Eenzaamheid is je niet verbonden voelen. Je ervaart een gemis aan een hechte, emotionele band met anderen. Of je hebt minder contact met andere mensen dan je wenst. Eenzaamheid gaat gepaard met kenmerken als negatieve gevoelens van leegte, verdriet, angst en zinloosheid en met lichamelijke of psychische klachten. Eenzaamheidgevoelens kunnen invloed hebben op je gezondheid, welzijn en kwaliteit van leven.

    De activiteit waar subsidie voor wordt aangevraagd moet bijdragen aan het voorkomen van eenzaamheid.

  • c.

    Ondersteunen of bevorderen van mantelzorg;

    Mantelzorg is zorg en ondersteuning gegeven aan een naaste (zoals partner, ouder, kind, buur, kennis) die chronisch ziek is en/of een beperking heeft. De mantelzorger geeft langdurig, intensief en onbetaald zorg en ondersteuning aan iemand met wie hij/zij een persoonlijke band heeft. Mensen kiezen er vaak niet bewust voor om mantelzorger te zijn of worden, de zorgtaken komen op hun pad. Mantelzorgers lopen een risico op overbelasting. De activiteit waar subsidie voor wordt aangevraagd moet bijdragen aan de ondersteuning van mantelzorgers

  • d.

    Ondersteuning opvoeding en ontwikkeling;

    Ondersteuning van opvoeding gaat over het ondersteunen van ouders bij de opvoeding om een optimale ontwikkeling van kinderen te bevorderen. Deze ondersteuning heeft bijvoorbeeld tot doel om de ouderlijke opvoedvaardigheden te verbeteren, opvoedcompetenties te vergroten, een positief ondersteunend opvoedklimaat te bevorderen en het sociale netwerk rondom gezinnen te versterken. Ondersteuning bij ontwikkeling gaat over de ondersteuning van jeugdigen zodat zij optimaal kunnen ontwikkelen en hun talenten kunnen ontplooien. Het gaat om activiteiten voor jeugdigen waardoor zij zich kunnen uiten en kind kunnen zijn. De activiteit waar subsidie voor wordt aangevraagd moet bijdragen aan de ondersteuning van opvoeding en / of de ontwikkeling van jeugdigen optimaliseren.

  • e.

    Bevorderen Sociaal netwerk;

    Een sociaal netwerk is een verzamelnaam voor het geheel aan betekenisvolle personen (zoals familie, vrienden, kennissen, collega’s) dat functioneert als ondersteuningsbron voor het eigen welzijn en dat van andere personen in het netwerk. Een sterk sociaal netwerk stelt mensen in staat om zichzelf persoonlijk te ontplooien, talenten te ontwikkelen en zelfvertrouwen te ontwikkelen, maar hebben ook een grote ‘zorgkracht’ in zich waardoor mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen. De activiteit waar subsidie voor wordt aangevraagd moet bijdragen aan het bevorderen van sociale netwerken.

Artikel 5. Doelgroep

Geen toelichting nodig

Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Lid twee: Subsidie wordt niet met terugwerkende kracht verleend.

Artikel 7. Hoogte van de subsidie

Lid een: Voor de Deelverordening Sociale Basis Tiel geldt dat er jaarlijks twee subsidieplafond worden vastgesteld door de gemeenteraad. Een subsidieplafond voor kalenderjaar subsidies en een subsidieplafond voor eenmalige subsidies.

Lid twee: de hoogte van de kosten moeten reëel zijn ten opzichte van de activiteit. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken hoeveel mensen er bereikt worden, met welk doel de activiteit wordt opgezet en welke kostenposten zijn opgenomen in de begroting. Ook kijken we of de bedragen in de begroting realistisch zijn.

Lid drie: de gemeente Tiel verstrekt alleen subsidie als het betrekking heeft op voor inwoners die in de gemeente Tiel wonen. Sommige activiteiten richten zich op inwoners uit meerdere gemeenten. Bij de berekening bepalen we hoe groot het bereik is van Tielse inwoners ten opzichte van inwoners buiten Tiel. Als dat op voorhand niet duidelijk is, kan dit op basis van het aantal inwoners berekend worden. De totale kosten voor de activiteit moeten hierin evenredig verdeeld worden over de gemeente. De maximale hoogte van de subsidie is gericht op dit evenredige deel van de kosten voor Tiel.

Lid vier: Het is niet reëel dat de activiteiten volledig gesubsidieerd worden door de gemeente Tiel. Afhankelijk van de totale kosten van de activiteit is een zekere mate cofinanciering of inzet van ‘ eigen middelen’ noodzakelijk om voor subsidie in aanmerking te komen. Hoe hoger de kosten van de activiteit hoe hoger de cofinanciering of inzet van ‘ eigen middelen’ noodzakelijk is. In totaal is de subsidie nooit hoger dan € 20.000, -

Artikel 8. Wijze van verdeling

Als er met subsidieplafonds gewerkt wordt, dan schrijft de ASV voor dat in de betrokken deelverordening de wijze van verdeling wordt bepaald. Zie ook de toelichting bij artikel 5 van de ASV Tiel 2020 voor aandachtspunten.

Lid een: Voor jaarlijkse subsidies is daarom een puntensysteem van toepassing. Alle aanvragen voor jaarlijkse subsidies moeten voor 1 oktober binnen zijn. Na 1 oktober worden de aanvragen beoordeeld of de aanvraag voldoet aan de bepalingen zoals opgenomen in de Algemene Subsidieverordening en de Deelverordening Sociale Basis Tiel. Als er meer subsidieaanvragen zijn, die voldoen aan de gestelde eisen, dan er budget beschikbaar is, wordt door middel van een onderlinge vergelijking beoordeeld hoe het beschikbare budget wordt verdeeld over de complete, tijdig ingediende aanvragen. De beoordeling vindt plaats op basis van een puntensysteem (tendersysteem). De aanvragen met de hoogste punten komen voor subsidie in aanmerking.

Lid twee: Eenmalige subsidieaanvragen kunnen het hele kalenderjaar door worden aangevraagd. Deze aanvragen worden op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, beoordeeld of de kosten voor subsidie in aanmerking komen. Als het subsidieplafond bereikt is kunnen in dat kalenderjaar geen eenmalige subsidies meer verstrekt worden.

Artikel 9. Aanvraag

Geen toelichting nodig

Artikel 10. Aanvraagtermijn

Lid een: aanvragen voor kalenderjaar subsidies worden uiterlijk 1 oktober voorafgaand aan het jaar of de jaren waarop de aanvraag betrekking heeft ingediend.

Lid twee: aanvragen voor eenmalige subsidies worden uiterlijk acht weken, voordat de aanvrager van plan is te beginnen met de activiteit, ingediend.

Artikel 11. Aanvullende weigeringsgronden

De ASV Tiel 2020 maakt het mogelijk om de daarin opgenomen weigeringsgronden bij deelverordening aan te vullen (artikel 9, derde lid, aanhef en onder f).

De aanvullende wijzigingsgronden zijn er omdat het geld maar een keer uitgegeven kan worden. Een belangrijk uitgangspunt is dat subsidie alleen wordt verleend als dit iets bijdraagt aan de doelstellingen zoals opgenomen in deze deelverordening. Activiteiten waar subsidie voor kan worden verleend, moeten aanvullend zijn op aanbod dat er al is. De activiteiten mogen niet leiden tot onveilige situaties.

Artikel 12. Aanvullende verplichtingen

Geen toelichting nodig

Artikel 13. Slotbepalingen

Geen toelichting nodig