Regeling vervallen per 01-02-2015

Verordening tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Tynaarlo 2010 en de wijziging van de wijzigingsverordening Alge

Geldend van 08-03-2014 t/m 31-01-2015

Intitulé

Verordening tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Tynaarlo 2010 en de wijziging van de wijzigingsverordening Alge

Verordening tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Tynaarlo 2010 en de wijziging van de wijzigingsverordening Algemene plaatselijke Verordening Tynaarlo 2010 van 2 februari 2010( wijzigingen in verband met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht)

Betreft:

Wijzigingsverordening Algemene Plaatselijke Verordening Tynaarlo 2010 (Kapverordening 2014)

De raad van de gemeente Tynaarlo;

gelezen het voorstel van het college van 11 februari 2014

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet

B E S L U I T:

vast te stellen de volgende verordening tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Tynaarlo 2010 en de wijziging van de wijzigingsverordening Algemene plaatselijke Verordening Tynaarlo 2010 van 2 februari 2010( wijzigingen in verband met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht);

Artikel I

De Wijzigingsverordening Algemene plaatselijke verordening Tynaarlo 2010 wordt als volgt gewijzigd;

Artikel II

De Algemene plaatselijke verordening Tynaarlo 2010 wordt als volgt gewijzigd;

A.De artikelen D. tot en met M. vervallen.

Artikel 4:10 Begripsomschrijvingen

1. In deze afdeling wordt verstaan onder:

a. achtererfgebied: erf achter de met het aangrenzend openbaar toegankelijk gebied evenwijdig gelegen lijn, die het hoofdgebouw raakt:

1. aan een niet naar openbaar toegankelijk gebied gekeerde zijgevel, op 1 m achter het snijpunt met de voorgevel, en, 2. aan een naar openbaar toegankelijk gebied gekeerde zijgevel, op het snijpunt met de achtergevel;

b. bebouwde kom: de bebouwde kom van de gemeente, vastgesteld ingevolge artikel 1, vijfde lid, van de Boswet;

c. bomensingel: lijnvormige element als begrenzing langs wegen of cultuurgronden, rond erven en of gebouwen. Een bomensingel heeft geen grondlichaam zoals een houtwal en kan variëren in breedte. d. boom: een houtachtig, overblijvend gewas met een stamdoorsnede van de stam van minimaal 10 centimeter op 1,3 meter hoogte boven het maaiveld;

e. boomwaarde: waarde van de boom vastgesteld volgens de methode Raad of het Rekenmodel boomwaarde;

f. dunning : velling ter bevordering voor de duurzame instandhouding van de houtopstand. Wordt de kroonsluiting teruggebracht tot minder dan 60%, dan is er sprake van kap;

g. hakhout: één of meer bomen of boomvormers, die na te zijn geveld opnieuw op de stronk uitlopen; h. houtopstand: één of meer bomen, hakhout, een houtwal, een beplanting van bosplantsoen; i. houtwal: lijnvormige element als begrenzing langs wegen of tussen cultuurgronden, landbouwgronden, weilanden en percelen. Een houtwal bestaat uit een grondlichaam met al dan of niet een greppel aan beide zeiden met daarop een struiklaag en eventueel een kruidenlaag en een bomenlaag;

j. kandelaberen: het uitdunnen van de kroon van een boom, waarbij de resterende takken tot ongeveer de helft van hun lengte worden teruggesnoeid, met dien verstande dat het in stand houden van de door kandelaberen ontstane kroonvorm onder het begrip knotten valt;

k. knotten: periodiek geheel of gedeeltelijk verwijderen van uitgelopen takhout tot op de oude snoeiplaats;

l. laanbeplanting: bomen die aan weerszijden van een weg of pad staan in een regelmatig ritme;

m. kweekgoed: bomen in alle boomsoorten bestemd voor verkoop en geteeld op daarvoor bestemde terreinen; n. monumentale boom: een boom met een leeftijd van minimaal 80 jaar. De boom is door zijn leeftijd en verschijning beeldbepalend, onvervangbaar voor het karakter van de omgeving en van landelijk belang. Een uitzondering op de leeftijd van 80 jaar kan gemaakt worden voor een herdenkingsboom of een boom met een grote dendrologische waarde. Verder mogen de bomen niet in een onherstelbare slechte conditie verkeren en volledig verval van de boom mag niet binnen tien jaar te verwachten zijn.

2. In deze afdeling wordt onder vellen mede verstaan rooien, met inbegrip van verplanten, alsmede het verrichten van handelingen, zowel boven- als ondergronds, die de dood of ernstige beschadiging of ontsiering van houtopstand ten gevolge kunnen hebben.

3. Voor het bepalen van de stamdoorsnede van een boom gelden de volgende richtlijnen:

1. de stamdoorsnede wordt gemeten op 1,3 meter boven het maaiveld;

2. bij meerstammige bomen geldt de doorsnede van de dikste stam.

Artikel 4:11 Kapverbod

1. Het is verboden zonder vergunning van het college de volgende werkzaamheden uit te voeren:

  • a)

    Kappen van een boom met een stamdoorsnede van 40 cm of meer wanneer deze niet in het achtererfgebied staat;

  • b)

    Kappen van een boom met een stamdoorsnede van 40 cm of meer in het achtererfgebied indien het totale perceel groter is dan 2000 m2;

  • c)

    Kappen van een monumentale boom of herdenkingsboom.

  • d)

    Knotten, kandelaberen of afzetten van hakhout wanneer de boom vergunningplichtig is zoals bedoeld in lid 1 onder a, b en c van dit artikel en deze maatregel voor de eerste maal wordt toegepast;

2. In afwijking van hetgeen bepaald is in lid 1 van dit artikel is voor het kappen van 200 m2 of meer aaneengesloten bosplantsoen, bos of bomensingel altijd een vergunning nodig.

3. In afwijking van hetgeen bepaald is in lid 1 van dit artikel is voor het kappen van 50 m2 of meer aaneengesloten houtwal altijd een vergunning nodig.

4. Er is geen vergunning nodig voor:

  • a)

    Kappen van een boom tot een stamdoorsnede van 40 cm wanneer de boom niet monumentaal is;

  • b)

    Kappen van een boom met een stamdoorsnede van 40 cm of meer in het achtererfgebied indien het totale perceel niet groter is dan 2000 m2 en de boom niet monumentaal is;

  • c)

    Houtopstanden die bij wijze van dunning worden geveld en deze niet monumentaal zijn;

  • d)

    Herhalen van eerder uitgevoerd onderhoud aan bomen of houtopstanden als het gaat om knotten of periodiek afzetten van hakhout;

  • e)

    Houtopstand die moet worden geveld krachtens de Plantenziektenwet of krachtens een aanschrijving op last van het college (artikel 4:12g), zulks onverminderd het bepaalde in de artikel 4:12d van deze verordening;

  • f)

    Kweekgoed ;

  • g)

    Kapwerkzaamheden die onder de Boswet vallen en waarvoor een boswetmelding gedaan is.

Artikel 4:11a Aanvraag vergunning

De vergunning moet aangevraagd worden middels het officiële formulier voor de omgevingsvergunning. Deze is te vinden via www.omgevingsloket.nl .

Artikel 4:12a Weigeringgronden

  • 1. Het college kan de vergunning weigeren dan wel onder voorschriften verlenen in het belang van:

    • a.

      natuur - en milieuwaarden ;

    • b.

      landschappelijke waarden ;

    • c.

      cultuurhistorische waarden ;

    • d.

      de beeldbepalende waarde ;

    • e.

      de waarde van de houtopstand voor stads- en dorpsschoon;

    • f.

      de waarde van de houtopstand voor recreatie en leefbaarheid;

  • 2. Een kapvergunning kan bovendien worden geweigerd op de enkele grond dat de bouw- of aanlegplannen nog niet definitief zijn.

  • 3. Het college kan bij het weigeren of onder voorschriften verlenen van een vergunning tevens de boomwaarde als motivering gebruiken. Zij verwijzen zo veel mogelijk naar bestemmings-, groen-, bomen- of landschapsplannen.

  • 4. Voor een monumentale boom of houtopstand wordt geen kapvergunning afgegeven, tenzij er naar het oordeel van het college sprake is van een ernstige bedreiging van de openbare orde en veiligheid, noodtoestand of andere uitzonderlijke situaties.

  • 5. De burgemeester kan toestemming geven tot direct vellen, indien er sprake is van grote gevaarzetting of vergelijkbaar spoedeisend belang.

Artikel 4:12b Vervaltermijn vergunning.

  • De vergunning vervalt indien daarvan niet binnen maximaal één jaar na afgifte volledig gebruik van is gemaakt.2. Het college kan in bijzondere omstandigheden de in lid 1 genoemde termijn verlengen.3. Als slechts een deel van de vergunde werkzaamheden zijn uitgevoerd is lid 1 van dit artikel niet van toepassing op de bijzondere voorschriften die gesteld zijn in een vergunning als bedoeld in artikel 4:12c en 4:12d.

Artikel 4:12c Bijzondere vergunningsvoorschriften

  • 1. Tot de aan de vergunning te verbinden voorschriften kan behoren het voorschrift dat binnen een bepaalde termijn en overeenkomstig de door het college te geven aanwijzingen moet worden herplant. Indien het gemeentelijk beleid of een bestemmings-, bomen-, groen-, of landschapsplan de te vellen houtopstand als waardevol omschrijft, wordt, zo veel mogelijk, een herplantplicht opgelegd

  • 2. Wordt een voorschrift als bedoeld in het eerste lid gegeven, dan kan daarbij tevens worden bepaald op welke wijze en binnen welke termijn niet-geslaagde beplanDe vergunning vervalt indien daarvan niet binnen maximaal één jaar na afgifte volledig gebruik van is gemaakt.2. Het college kan in bijzondere omstandigheden de in lid 1 genoemde termijn verlengen.

  • 3. Als slechts een deel van de vergunde werkzaamheden zijn uitgevoerd is lid 1 van dit artikel niet van toepassing op de bijzondere voorschriften die gesteld zijn in een vergunning als bedoeld in artikel 4:12c en 4:12d.ing in het kader van de herplantplicht moet worden vervangen.3. Tot aan de vergunning te verbinden voorschriften kunnen behoren aanwijzingen ter bescherming van in en rond de houtopstand voorkomende flora en fauna.

Artikel 4:12d Herplant-instandhoudingsplicht

  • 1. Indien de houtopstand waarop het verbod tot vellen als bedoeld in artikel 4:11 van deze afdeling van toepassing is, zonder vergunning van het college is geveld, dan wel op andere wijze teniet is gegaan, kan het college aan de zakelijk gerechtigde van de grond waarop zich de houtopstand bevond, dan wel aan degene die uit andere hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen te herbeplanten overeenkomstig de door hen te geven aanwijzingen binnen een door hen te stellen termijn.

  • 2. Wordt een verplichting als bedoeld in het eerste lid opgelegd, dan kan daarbij tevens worden bepaald op welke wijze en binnen welke termijn niet-geslaagde beplanting moet worden vervangen

  • 3. Indien een houtopstand waarop het verbod tot vellen als bedoeld in deze afdeling van toepassing is, in het voortbestaan ernstig wordt bedreigd kan het college aan de zakelijk gerechtigde van de grond waarop zich de houtopstand bevindt dan wel aan degene die uit andere hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen om overeenkomstig de door hen te geven aanwijzingen binnen een door hen te stellen termijn voorzieningen te treffen, waardoor die bedreiging wordt weggenomen.

Artikel 4:12e Schadevergoeding

Het college beslist op een verzoek om schadevergoeding op grond van artikel 17 juncto artikel 13, vierde lid, van de Boswet.

Artikel 4:12f Afstand van de erfgrenslijn

De afstand als bedoeld in artikel 5:42 Burgerlijk Wetboek wordt vastgesteld op 0,5meter voor bomen en op nihil voor heggen en heesters.

Artikel 4:12g Bestrijding van boomziekten

1. Indien zich op een terrein een of meer bomen bevinden die naar het oordeel van het college gevaar opleveren van verspreiding van een boomziekte is de rechthebbende, indien hij daartoe door het college is aangeschreven, verplicht binnen de bij aanschrijving vastgestelde termijn te voldoen aan de gestelde verplichtingen in de aanschrijving.

2. Het niet voldoen aan de in het eerste lid bedoelde aanschrijving biedt een basis voor de toepassing van bestuursdwang, waarbij de noodzakelijke werkzaamheden, voor risico en voor rekening van de aangeschrevene, door of namens de gemeente kunnen worden verricht.

Artikel 4:12h Monumentale bomen

1. Het college heeft een lijst met monumentale bomen en houtopstanden. Deze lijst bevat 3 categorieën van monumentale bomen en houtopstanden, namelijk:

- nationale geregistreerde bomen;

- provinciaal geregistreerde bomen;

- gemeentelijk geregistreerde bomen.

2. Voor iedere boom of houtopstand op de lijst wordt een voor ieder goed herkenbare omschrijving aangegeven met daarin het kadastrale perceelnummer en een aanduiding op de kaart, de eigenaar of de zakelijk gerechtigde, een foto en de reden van registratie.

3. Het college draagt er zorg voor dat de lijst iedere 5 jaar geactualiseerd wordt.

Artikel 4:12i Onderhoudsplicht monumentale bomen

Het college bezit een bijzondere onderhoudsplicht voor de eigen monumentale houtopstand zoals een goed beheerder betaamt.

Artikel 4:12j Bestemming monumentale bomen

Het college kan aan de standplaatsen van monumentale bomen de bestemming "groeiplaats boom" verlenen, onder vermelding van de stam- en kroonprojectie van deze bomen. Daarmee wordt de plek in het bestemmingsplan gereserveerd voor een (monumentale) boom ook nadat de bestaande boom gekapt wordt.

Artikel 4:12k Bescherming bomen

  • 1. Het is verboden om houtopstanden, die openbaar eigendom zijn; a. te beschadigen, te bekladden of te beplakken;

    b. daaraan snoeiwerk te verrichten behoudens door bevoegde ambtenaren of in opdracht van bevoegde ambtenaren, ter uitoefening van de aan hun opgedragen boomverzorgende taak;

  • 2. Het is verboden om een of meer voorwerpen in of aan een openbare houtopstand aan te brengen of anderszins te bevestigen, behoudens met een vergunning van het college.

B. Na artikel 4:12l worden twee nieuwe artikel ingevoegd, die luiden als volgt:

Artikel 4:12l Aansprakelijkheid

Degene aan wie een voorschrift als bedoeld in artikel 4:12e, eerste of tweede lid, of in artikel 4:12f, eerste of tweede lid, is gegeven, onderscheidenlijke een verplichting als bedoeld in artikel 4:12g is opgelegd, alsmede diens rechtsopvolger, is gehouden dienovereenkomstig te handelen.

Artikel 4:12m

Deze verordening treedt in werking 1 dag na de datum van bekendmaking .

Artikel 4:12n

Artikel 4:12n

Deze verordening wordt aangehaald als “Kapverordening 2014”.

Ondertekening

Vries, 4 maart 2014
De raad voornoemd,
P.Adema,
voorzitter
J.L. de Jong,
griffier

Toelichting Wijzigingsverordening APV Tynaarlo 2010 (Kapverordening 2014)

Artikel 4:10 lid 1. onder a. Achtererfgebied

Erf achter de met het aangrenzend openbaar toegankelijk gebied evenwijdig gelegen lijn, die het hoofdgebouw raakt:

1.aan een niet naar openbaar toegankelijk gebied gekeerde zijgevel, op 1 m achter het snijpunt met de voorgevel, en, 2. aan een naar openbaar toegankelijk gebied gekeerde zijgevel, op het snijpunt met de achtergevel;.

Achtererfgebied: Het achtererfgebied staat aangegeven met de zwarte lijn in de afbeelding.

Artikel 4:12a lid 1

Artikel 4:12a lid 1

a.Natuur- en milieu waarden

In zeer bijzondere mate aanwezig

De houtopstand huisvest flora of fauna zoals maretak, korstmossen, vleermuizen, marterachtigen of broedvogels of andere dieren die beschermd zijn volgens de Flora- en faunawet in tabel II en III.

In hoge mate aanwezig

De houtopstand maakt onderdeel uit van een ecologische eenheid en voegt als habitat voor flora en fauna een duidelijke schakel toe in het geheel. Daarnaast is de houtopstand van inheemse soort en maakt onderdeel uit van de Ecologische hoofdstructuur (EHS) of een ecologische verbindingszone (EVZ) zoals deze zijn vastgesteld door de provincie en/ of gemeente. Daarnaast ook broedvogels of andere dieren die beschermd zijn volgens de Flora- en faunawet in tabel I.

Geen extra waarde en daarmee geen weigeringsgrond

De houtopstand voegt niets extra’s toe aan het ecosysteem en maakt geen belangrijk onderdeel uit van een groter ecologisch geheel.

b.Landschappelijke waarden

In zeer bijzondere mate aanwezig

De houtopstand die bepalend is en een onmisbare schakel in landschappelijk karakteristieke beplanting.

In hoge mate aanwezig

1.De houtopstand maakt onderdeel uit van de landschappelijke beplanting die het oorspronkelijke landschapstype karakteriseert. 2. De houtopstand maakt onderdeel uit van een straat-laan of lijnvormige structuur, al dan of niet beschreven in het bomenstructuurplan. Indien de houtopstand wordt verwijderd ontstaat een ongewenste doorbreking van de structuur.

Geen extra waarde en daarmee geen weigeringsgrond

De beplanting heeft geen extra waarde voor de landschappelijk samenhang.

c.Cultuurhistorische waarden

In zeer bijzondere mate aanwezig

1.Maakt onderdeel uit van een beschermd stads- of dorpsgezicht (zie bestemmingsplan).

2.De houtopstand heeft een directe relatie met een bouwkundig, gemeentelijk provinciaal of rijksmonument.

In hoge mate aanwezig

1.De houtopstand speelt een rol van betekenis in de geschiedenis van de omgeving. Bijvoorbeeld markeert een bepaalde grens (grens- of bakenboom) is als herdenkingssymbool aangeplant, kruis-/kapelboom of is aangeplant bij een bijzondere nationale gebeurtenis of heeft een bijzondere snoei-of groeivorm. 2. De houtopstand stamt van de periode van vóór de aanleg van de wijk. Houtopstand is kenmerkend voor omgeving, geschiedenis. 3. Houtopstand maakt onderdeel uit van het stedenbouwkundig plan en is aangeplant met de aanleg van de wijk.

Geen extra waarde en daarmee geen weigeringsgrond

De houtopstand maakt geen onderdeel uit van een beschermd dorps- of stadsgezicht, is niet waardevol of monumentaal en is niet kenmerkend voor de historie van de wijk of omgeving.

d.Beeldbepalende waarde

In hoge mate aanwezig

1 Een waardering die wordt toegekend aan een boom die door zijn voorkomen de (landschappelijke) kwaliteit, de specificiteit en de herkenbaarheid van zijn omgeving verhoogt.

Afwijking hierop kan zijn indien een boom uniek is in zijn soort of dendrologisch waardevol is.

2.Bomen die in het straatbeeld en/of binnen het groenbeleid van de gemeente Tynaarlo een belangrijke rol spelen.

Geen extra waarde en daarmee geen weigeringsgrond

De houtopstand speelt geen bijzondere rol in het straatbeeld en/of binnen het groenbeleid van de gemeente Tynaarlo.

e.De waarde van de houtopstand voor stads- en dorpsschoon

In zeer bijzondere mate aanwezig

In principe heeft elke houtopstand waarde voor de leefbaarheid van zijn omgeving. Deze houtopstand heeft extra waarde voor de leefbaarheid omdat het de recreatieve waarde van de omgeving of het woongenot van mensen uit de hele wijk vergroot. Belevingswaarde op wijk- of dorpsniveau.

In hoge mate aanwezig

De houtopstand heeft extra waarde voor de leefbaarheid van zijn omgeving omdat het woongenot op buurt- of straatniveau vergroot.

Geen extra waarde en daarmee geen weigeringsgrond

De houtopstand heeft geen meerwaarde voor de recreatie of beleving van een omgeving, wijk of buurt. Belevingswaarde voor een enkel individu.

f.De waarde van de houtopstand voor de recreatie en leefbaarheid

In zeer bijzondere mate aanwezig

1.De houtopstand staat langs (fiets-/wandel)paden en / of zandwegen buiten de kernen. 2. De houtopstand maakt onderdeel uit van natuurgebieden. De houtopstand behoort tot de natuur en groenstructuur.

In hoge mate aanwezig

1.De houtopstand staat langs (fiets-/wandel)paden en / of zandwegen binnen de kernen. 2. De houtopstand maakt onderdeel uit van de (hoofd)groenstructuur, parken en speelplekken en/ of heeft een functie daarbinnen.

Geen extra waarde en daarmee geen weigeringsgrond

De houtopstand maakt geen onderdeel uit van een belangrijke groenstructuur of functionele recreatieve locatie. De houtopstand maakt geen onderdeel uit van een beplantingsstructuur.

Overige regelgeving waar men rekening mee dient te houden:

De Boswet; Houtopstanden en bossen die buiten die 'bebouwde kom Boswet’ liggen - alle houtopstanden van bomen die groter zijn dan 10 are; - bomen in een rijbeplanting, als de rij uit meer dan 20 bomen bestaat gerekend over het totale aantal rijen.

Een meldingsplicht in het kader van de Boswet geldt voor: kappen in een houtopstand die deel uitmaakt van een zodanig bij het Bosschap geregistreerde bosbouwonderneming en gelegen is buiten de bebouwde kom in de zin van de Boswet, indien de houtopstand een zelfstandige eenheid vormt die:

  • ·

    een oppervlakte beslaat van 10 are of meer; of

  • ·

    een rijbeplanting betreft die in zijn totaliteit meer dan 20 bomen omvat gerekend over het totale aantal rijen.

De Flora en faunawet

De Flora en faunawet is altijd van toepassing. Deze regelgeving geldt voor kap van vergunningplichtige en voor vergunningsvrije bomen maar ook voor onderhoudswerkzaamheden aan bomen.

Over deze wetten en regelgeving is meer informatie te vinden op http://www.hetlnvloket.nl