Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR345938
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR345938/1
Regeling vervallen per 27-07-2022
Mandaatregeling
Geldend van 01-01-2015 t/m 26-07-2022
Intitulé
MandaatregelingMandaatregeling gemeente Tynaarlo, vastgesteld 9 december 2014,
inwerkingtreding 1 januari 2015
MANDAATREGELING GEMEENTE TYNAARLO
Wat is mandaat?
Mandaat is de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan besluiten te nemen binnen de gestelde voorwaarden in deze mandaatregeling. Vooral het woordje namens is van belang, het betreft geen overdracht van bevoegdheden! Het bestuursorgaan, in dit geval de burgemeester of het college van burgemeester en wethouders, kan altijd de gemandateerde bevoegdheid zelf uitoefenen.
Mandaatregeling betreft ook volmachten
In deze regeling zijn ook volmachten opgenomen, de privaatrechtelijke tegenhanger van mandaat. De burgemeester kan ter zake van zijn bevoegdheid op basis van 171 Gemeentewet (vertegenwoordiging gemeente in en buiten rechte) volmacht verlenen aan een ander. Via de schakelbepaling artikel 10:12 Algemene wet bestuursrecht (Awb) is de afdeling in de Awb over mandaat van overeenkomstige toepassing op het verlenen van volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en op het verlenen van machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, aan een ander werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan.
Algemeen
In de praktijk hangt een effectieve toepassing van de mandaatregeling direct samen met het vertrouwen van de mandaatgever in degene die het mandaat heeft gekregen, dat deze laatste zal handelen in de geest van dat orgaan en bij twijfel hoe dit zou beslissen, de zaak aan het orgaan zelf zal voorleggen. Slechts het bestaan van deze vertrouwensbasis, die impliceert dat het bestuursorgaan de gemandateerde bevoegdheden slechts in uitzonderingsgevallen aan zich trekt, maakt een wezenlijke mandatering van bevoegdheden mogelijk. Bij de toepassing van dit besluit wordt het bestaan van vorenbedoelde vertrouwensbasis verondersteld.
Gebruik van mandaat
- 1.
Het besluit moet gebaseerd zijn op een wettelijke regeling en/ of schriftelijk vastgelegd beleid van het college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad.
- 2.
Mandaat is geregeld in afdeling 10.1.1 Awb, en is in principe mogelijk zonder wettelijke grondslag. Met andere woorden, mandaat is mogelijk indien een wettelijke regeling zich er niet tegen verzet.
- 3.
De bevoegdheid moet zijn opgenomen in deze mandaatregeling.
- 4.
Bij een negatief besluit: manager van tevoren raadplegen.
- 5.
De standpunten van degene die het mandaat heeft, degenen die hij raadpleegt en van evt. externe adviseurs mogen niet van elkaar verschillen.
- 6.
Bij vertegenwoordiging van de bestuursorganen in externe bezwaar- en gerechtelijke procedures, is een machtiging van het bevoegde bestuursorgaan nodig en vindt overleg plaats met de manager en de portefeuillehouder.
- 7.
Bij het indienen van verweerschriften namens de bestuursorganen, inzake bezwaarschriften, bedenkingen, beroepschriften, verzoeken om voorlopige voorziening en andere gerechtelijke procedures wordt dit gedaan in overleg met de manager en portefeuillehouder.
- 8.
Bij twijfel omtrent toepassing van de mandaatregeling, manager en portefeuille-
houder raadplegen.
- 9.
De manager is verantwoordelijk voor de afstemming met de (adjunct)-directeur.
Geen gebruik van mandaat
- 1.
Als bij de behandeling van een onderwerp blijkt, dat er sprake is van een grote mate van beleidsvrijheid en/of geen schriftelijk vastgelegd beleid.
- 2.
Indien het bestuursorgaan bij een specifiek onderwerp heeft aangegeven de besluitvorming voor eigen rekening te nemen.
- 3.
Bij persoonlijke betrokkenheid van een bestuurder of medewerker.
Ondertekening van mandaatbrieven
Namens het college van burgemeester en wethouders, namens de burgemeester
Naam, functie, plaats in de organisatie en handtekening van de gemandateerde.
Hierbij de heer, mevrouw vermelden met voorletter(s) achternaam en geen afkortingen gebruiken
Het bestuursorgaan ondertekent zelf:
- ¨
Brieven over onderwerpen die door het bestuursorgaan zijn behandeld.
- ¨
Brieven aan andere overheden.
- ¨
Brieven aan burgers omtrent gevoelige beleidsonderwerpen.
Budgethoudersregeling en gebruik mandaat
Bij verlening van mandaat moet ook sprake zijn van de bevoegdheid om te beschikken over de daarvoor benodigde financiële middelen. De regeling Budgethouders gemeente Tynaarlois hiervoor het aangewezen financiële kader.
Inkoop- en aanbestedingsbeleid en Mandaatregeling
Gebruik van een mandaat vindt plaats binnen de kaders van het inkoop- en aanbestedingsbeleid.
Procesbeschrijving projectmatig werken en Mandaatregeling
Gebruik van mandaat bij projecten vindt plaats binnen de kaders van de notitie ‘Projectmatig werken, hoe nu verder?’.
Sturingsnotitie Verbinding in Tynaarlo, duidelijk organiseren
Toepassing van deze mandaatregeling vindt plaats binnen de kaders van de sturingsnotitie Verbinding in Tynaarlo, duidelijk organiseren.
Toelichting bij de mandaatregeling
Hieronder volgt een overzicht van mandaten die voor alle teams gelden. Vervolgens is per team aangegeven welke mandaten zijn verleend. De gemandateerde werkzaamheden/bevoegdheden staan in de eerste kolom. Staat bij mandaatgever niets vermeld, dan zijn burgemeester en wethouders mandaatgever. Indien er sprake is van volmacht staat dit expliciet vermeld. De cijfers en afkortingen in de tweede kolom geven aan tot en met welk niveau de bevoegdheid is gemandateerd. Dit houdt in dat alle bovenliggende niveaus ook bevoegd zijn. Horizontale vervanging is mogelijk, tenzij specifiek aangegeven.. In de derde kolom staan eventuele bijzonderheden vermeld bij het gebruik van mandaat.
- ¨
1 = directeur/gemeentesecretaris
- ¨
2 = manager/projectleider
- ¨
3 = vakspecialist A en B, beleidsadviseur A en B
- ¨
4 = medewerker
- ¨
GO = Georganiseerd Overleg
- ¨
B&W = college van burgemeester en wethouders
- ¨
B = burgemeester
- ¨
VR = voorzitter rekenkamercommissie
Mandaatregeling gemeente Tynaarlo
-
Algemeen, GELDEND VOOR ALLE TEAMS
Taak/Mandaatgever
Aan wie
Rap
Het verzenden van ontvangstbevestigingen en brieven die uitsluitend mededelingen, inlichtingen of feitelijke informatie bevatten, alsmede het verstrekken van statistische gegevens. B, B&W
4
Verdaging of aanhouding beslissing op een aanvraag. B, B&W
2
Besluiten tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag, artikel 4:15 Awb
2
Horen van belanghebbende voorafgaand aan besluit, artikel 4:7 en 4:8 Awb
3
Wijzigen van in mandaat verleende vergunningen. B, B&W
2
Doorzenden van stukken die onjuist zijn geadresseerd
4
Het afwikkelen van administratieve procedures en het nemen van beslissingen van beleidsuitvoerende aard op grond van reeds vastgesteld beleid, binnen het specifieke mandaat van het betreffende team, waaronder de behandeling van aanvragen voor vergunningen, ontheffingen, subsidies, bijdragen, vergoedingen e.a. en andere verzoeken aan het gemeentebestuur, B, B&W
2
Indienen van aanvragen om vergunningen, ontheffingen, subsidies en dergelijke ingevolge wet- en regelgeving waarvan het primaat bij het team berust.
2
Correspondentie (vooraanschrijvingen e.d.) bij constatering overtreding van regelgeving, tot aan het moment van besluitvorming B, B&W
2
Het nemen van een invorderingsbeschikking, mede inbegrepen het toe- en/of afwijzen van een verzoek om een dergelijke beschikking door een derde
2
Het bekendmaken van besluiten
4
Vaststellen aanvraagformulier, artikel 4:4 Awb
2
Vaststelling inspraakprocedures en openbare voorbereidingsprocedures Awb (zienswijzezitting organiseren etc.)
2
Besluiten over vaststelling van verbeurde dwangsommen, 4:18 Awb
2
Vaststelling over besluiten over de vaststelling en de inhoud van verplichtingen tot betaling van geldschulden, afdeling 4:4 Awb
2
Het doen van aangifte van strafbare feiten, in afstemming met vakspecialist Verzekeringen
3
Het aanwijzen van ambtenaren met toezichthoudende en opsporingsbevoegdheden en het uitgeven van legitimatiebewijzen
2
BEZWAAR, VERWEER, BEROEP, KLACHT, VERZOEKSCHRIFT, WOB, WBP, REKENKAMER, INGEBREKESTELLING
Taak/Mandaatgever
Aan wie
Let op
Verdagen, aanhouden of doorzenden bezwaar- klacht of verzoekschrift B, B&W
4
Vertegenwoordiging, inclusief het voeren van schriftelijk en mondeling verweer bij de bezwaarschriftencommissie en bij de bestuursrechter en andere gerechtelijke procedures. B, B&W (volmacht en mandaat)
3
Afstem-ming met PHO en manager
Besluiten om als belanghebbende partij deel te nemen aan een juridische procedure of om de bezwaarprocedure over te slaan.
2
Beslissing op bezwaarschrift conform advies bezwarencommissie
2
Beslissing op bezwaar bij advies bezwarencommissie (kennelijk) niet-ontvankelijk en (kennelijk) ongegrondverklaring conform artikelen 7:3 en 7:11 Awb
2
Behandeling klachten, coördinatie klachten coördinator.
2
Beslissing inzake het verlenen van inzage van dossiers en stukken in verband met de Wet Bescherming Persoonsgevens. B, B&W
2
Opvragen justitiële documentatie. B, B&W
3
Besluiten op grond van de Wet openbaarheid bestuur, B, B&W, coördinatie Juridische Zaken
2
Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten die vallen binnen het budget van de rekenkamercommissie (volmacht en mandaat)
VR
Besluiten op verzoeken om ingebrekestelling, in overleg met Juridische Zaken
2
OVEREENKOMSTEN ALGEMEEN
Taak/Mandaatgever
Aan wie
Let op
Bevoegdheid tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten/verplichtingen tot € 100.000,-- exclusief BTW per transactie. Geen verplichtingen aangaan, die in de toekomst kunnen leiden tot een groter beslag op de financiële middelen of die een beleidswijziging inhouden. Maximale looptijd overeenkomsten vier jaar. (volmacht en mandaat)
1
Bevoegdheid tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten/verplichtingen tot en met € 25.000,-- Geen verplichtingen aangaan, die in de toekomst kunnen leiden tot een groter beslag op de financiële middelen of die een beleidswijziging inhouden. Maximale looptijd overeenkomsten vier jaar.(volmacht en mandaat)
2
Bevoegdheid tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten/verplichtingen tot een bedrag van € 1.500,-- voor zover medewerker is aangewezen als budgetbeheerder (volmacht en mandaat)
3
Taak/Mandaatgever
Aan wie
Let op
Bevoegdheid tot het aangaan en ondertekenen van huurovereenkomsten en ingebruikgevingsovereenkomsten. Geen verplichtingen aangaan die een beleidswijziging inhouden.
2
PERSONEELSZAKEN ALGEMEEN
Bevoegdheid
Grondslag CAR/UWO of anders
Aan wie
Let op
Vaststellen van regels over de ambtelijke organisatie van de gemeente, met uitzondering van de griffie (organisatiewijziging)
160 lid 1 onder c Gemeentewet
1
Het bepalen van de taakverdeling tussen de algemeen directeur en de adjunct directeur en het wijzigen/aanpassen van deze taakverdeling tussen algemeen directeur en de adjunct directeur.
Organisatieveror-dening
1
Vaststellen van bijzondere voorschriften op grond van artikel 1:4:1 sub a UWO
1:4:1 a
1
Opdracht tot geneeskundig onderzoek bij aanstelling
2:3
2
Openstellen vacature
en benoemen van personeel
2:4 en 2:5
1
2
Rapportage aan B&W
Uitvoering invulling van vacatures (na besluit openstelling directeur)
2
Besluiten tot externe inhuur (D-voorstel)
1
Uitvoering D-voorstel externe inhuur zonder formatieve consequenties
2
Detachering van personeelsleden
2
Verandering aanstellingsomvang
2:7 en 2:7a
1
Opdracht volledig een andere betrekking waar te nemen
3:1:2 lid 1
1
Opdracht tot (gedeeltelijke) waarneming andere betrekking en toekennen vergoeding
3:1:2 lid 5
1
Opdracht tot en vergoeding voor overwerk
3:2
2
Toelage onregelmatige dienst
3:3
2
Aanwijzen medewerkers die voor vergoeding beschikbaarheidsdienst in aanmerking komen
3:3:1
2
Toekennen ambtsjubileum gratificatie
3:5
2
Toekennen/wijzigen/intrekken persoonlijke toelage na bereiken maximum functionele schaal
3:7:8
2
Vaststellen andere omvang feitelijke arbeidsduur
4:1
2
Afdoen aanvragen in kader van cafetariamodel, conform lokale cafetariaregeling
Hoofdstuk 4a
2
Bevoegdheid
Grondslag CAR/UWO of anders
Aan wie
Let op
Toekennen uitkering FPU Gemeenten
5a:1
2
Buitendienststelling
7:2:6
1
Verzoek aan UWV maatregelen en voorzieningen herstel
7:2:7
2
Korten bezoldiging na 6, 12 respectievelijk 24 maanden ziekte medewerker
7:3
2
Verlenen (overlijdens)uitkering wegens arbeidsongeschiktheid in en door de dienst
7;5, 7:6
2
Vergoeding kosten geneeskundige verzorging arbeidsongeschiktheid in en door de dienst
7:7
2
Verplichtingen werkgever
7:9 lid 1 t/m 3
2
Sancties medewerker / opdragen van arbeid
Hoofdstuk 7
1
Verlenen ontslag op eigen verzoek
8:1
2
Verlenen ontslag wegens bereiken pensioengerechtigde leeftijd
8:2
2
Verlenen ontslag wegens reorganisatie
8:3
1
Verlenen ontslag wegens volledige arbeidsongeschiktheid
8:4
1
Verlenen ontslag wegens gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid
8:5
1
Verlenen ontslag onvoldoende meewerken aan re-integratie
8:5a
1
Verlenen ontslag wegens onbekwaamheid ongeschiktheid/toekennen aansluitende uitkering
8:6
1
Verlenen ontslag op andere gronden
8:7, 8:8
1
Aangaan/ondertekenen vaststellingsovereenkomst
160, 171 Gemeentewet
1
Besluit tot schorsing
8:15:1 en 8:15:2
1
B&W consultatie vooraf
Ontslagverlening na schorsing
8:15:3
1
B&W consultatie vooraf
Toekennen overlijdensuitkering aan nabestaanden van een ambtenaar
8:16:2
2
Gedeeltelijk ontslag bij gedeeltelijk terugbrengen formele arbeidsduur
8:17
2
Toestemming persoonlijk gebruik goederen of diensten
15:1b
2
Toestemming aannemen geschenken en gelden
15:1c onder a
2
Toestemming nevenactiviteiten
15:1e
2
Melding financiële belangen
15:1f
2
Aanneming en levering t.b.v. de openbare dienst
15:1g
2
Opdragen andere betrekking in dienstbelang
15:1:10 lid 1
1
Bevoegdheid
Grondslag CAR/UWO of anders
Aan wie
Let op
Opdragen van werkzaamheden en verrichten van beschikbaarheidsdiensten
15:1:10 lid 2 onder a, b en c / Regeling Beschikbaarheids-diensten
2
Opdragen andere werkzaamheden in buitengewone omstandigheden
15:1:11
1
Opleggen verhuisplicht
15:1:17
2
Verbod betreden arbeidsterrein
15:1:19
1
Toekennen reis- en verblijfkosten
15:1:22 lid 1 / Regeling Dienstreizen en verblijfkosten
2
Toekennen verzoek schadevergoeding kleding / motorvoertuig
15:1:23 lid 1 / lid 2
2
Toestemming gebruik eigen motorrijtuig
15:1:24
2
Opleggen verplichting tot het volgen van een opleiding
15:1:26
2
Toekennen extra verlof of gratificatie
15:1:28
2
Toepassen disciplinaire straffen
16:1:2 lid 1 onder a t/m i
1
B&W consultatie vooraf
Vastleggen afspraken in Persoonlijk Ontwikkelingsplan
17:1:1
2
Toekennen verhuiskostenvergoeding
18:1:2
2
Tegemoetkoming woon- werkverkeer respectievelijk pensionkosten in afwachting van verhuizing
18:1:6 lid 1 respectievelijk lid 2
2
Afsluiten van personeelsverzekeringen
160, 171 Gemeentewet
1
Attenties bij huwelijk, jubileum, geboorte, e.d.
Attentierichtlijn
2
Vaststellen van werkroosters
Regeling arbeidsduurverkorting en flexibele werktijden
2
Toekennen/Inhouden extra periodieke verhoging van het salaris
Bezoldigingsverordening/Regeling personeelsbeoordeling
2
Toekennen gratificatie/groepsgratificatie/tijdelijke persoonlijke toelage/bindingspremie
Bezoldigingsverordening/Regeling personeelsbeoordeling
2
Bevoegdheid
Grondslag CAR/UWO of anders
Aan wie
Let op
Aanwijzen medewerkers die voor toelage BHV in aanmerking komen
Regeling BHV
2 BHV
Aangaan stageovereenkomsten
Regeling stagiairs
2
Overschrijven verlof naar het volgend kalenderjaar
Regeling duur vakantieverlof
2
Opstellen personeelsadvertenties conform vastgestelde richtlijnen
Regeling werving en selectie
2 HRM
Alle correspondentie betreffende uitvoering/toepassing van overige rechtspositieregeling, vastgesteld personeelsbeleid en door het bevoegd gezag genomen uitvoeringsbesluiten
2
Verzuim; gesprekken, analyse, SMT
Verzuimprotocol/Wet Poortwachter
2
Arbo- en preventie
Arbeidsomstandig-hedenwet, Arbeidsomstandig-hedenbesluit, Arbeidsomstandig-hedenregeling, Arbobeleidsregels
2
KLANT EN CONTACTCENTRUM (KCC)
Taak / Mandaatgever
Aan wie
Let op
Afgifte Rijbewijzen, Wegenverkeerswet, B
3
Legalisatie handtekening, Legalisatiewet, B&W
3
Afgifte reisdocumenten, Paspoortwet, B
2
APV, Collecte, optocht, spandoek, geluidswagen, standplaats B, B&W
2
Ontheffing Winkeltijdenwet
2
APV straatartiest. B
3
Uitvoering Wet op de Kansspelen, B. B&W
2
Verlenen Gehandicaptenparkeerkaart, B&W
3
Optieverklaring Nederlanderschap, advisering naturalisatie, Rijkswet op het Nederlanderschap, B
3
Rijbewijzen, ongeldig verklaren en weigeren, B
2
Aangifte bij politie wegens valsheid in geschrifte, B
2
Advies verkrijging en verlies Nederlanderschap, B
2
Weigering Gehandicaptenparkeerkaart, B&W
2
Eenmalige benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
3
Aanwijzen trouwlocatie op basis van de verordening voor het aanwijzen van trouwlocaties gemeente Tynaarlo
3
Melding hulpvraag Wmo/Jeugdwet
4 (specialist sociaal domein)
TEAM BEHEER BASISREGISTRATIES
Taak/Mandaatgever
Aan wie
Rap
Aangewezen ambtenaar op grond van artikel H 4, K 8, K10, L 11, M 4 en M 14 van de Kieswet
3
Correspondentie stemlokalen en stembureauleden, B&W
3
Uitvoering wet GBA , B&W, voor zover dit betreft:
afgifte uittreksels G
Art 26 lid 2 ambtshalve inschrijving
Art 27 lid 2 ambtshalve inschrijving
Art 29 lid 2 ambtshalve inschrijving
Art 46 lid 3 ambtshalve inschrijving
Art 47 lid 2 ambtshalve inschrijving
Art 48 lid 2 ambtshalve inschrijving
Art 69 en 71 verzoek overleggen schriftelijke vertaling
Art 78 toezenden PL
Art 79 mededeling gegeven GBA en inzage
Art 80 mededeling wijziging naamgebruik
Art 81 mededeling verwijdering pers. gegevens
Art 82 mededeling verbetering pers. gegevens
Art 100 Verstrekkingen aan vrije derden
Art 102 mededeling aan betrokkene verstr.
pers. gegevens aan derden
Art 103 mededeling protocolgegevens
Art 104 mededeling verbetering na rechtm. uitschrijving
3
Wet GBA: afwijzen van aanvragen en voor zover algemene mandaatinstructie niet van toepassing is, B&W
Art 83 Wet GBA ambtshalve uitschrijving
2
2
Afgeven van een verklaring in het kader van de Wet kenbaarheid publieksrechtelijke beperkingen onroerende zaken
3
Besluiten op grond van de Verordening op straatnaamgeving en huisnummering
2
TEAM WMO en JEUGDHULP
Taak/Mandaatgever
Aan wie
Let op
WMO en Jeugdhulp algemeen
Cliëntondersteuning/melding/hulpvraag
Vooronderzoek
Gesprek
Verslag
3 (medewer-ker sociaal Team) en mandaat aan niet onder-geschikten, zijnde aange-wezen mede-werkers Stichting Trias, Noorder-maat en MEE)
Beoordelen aanvraag maatwerkvoorziening (goedkoopst adequaat)
3
Verstrekken, herzien, intrekken en terugvorderen maatwerkvoorziening in natura en/of PGB tot € 10.000,= (totale kosten gedurende indicatie)
3
Verstrekken, herzien, intrekken en terugvorderen maatwerkvoorziening in natura en/of PGB vanaf € 10.000,= (totale kosten gedurende de indicatie)
2
Afwijzen van een aanvraag van een (maatwerk)voorziening
2
Verstrekken maatwerkvoorziening in spoedeisende gevallen voor de duur van maximaal acht weken
3
Mandaat aan niet-onderge-schikten aangewe-zen medewerkers Stichting Trias, Noorder-maat en MEE, transferpun-ten gecontrac-teerde ziekenhui-zen
Rapporta-ge manager
Taak/Mandaatgever
Aan wie
Let op
Uitvoering tegemoetkoming meerkosten zorg
Mandaat aan niet-onderge-schikten: ISD AAT
Toezicht kwaliteit gecontracteerde partijen
2
Meldingen calamiteiten bij klachten zorg
2
Beoordelen, verstrekken, herzien, intrekken en terugvorderen maatwerkvoorziening in natura of PGB Beschermd Wonen
Centrum-gemeente Assen
Inkopen voorzieningen Beschermd Wonen
Centrum-gemeente Assen
Jeugdhulp specifiek
Cliëntondersteuning/melding/hulpvraag
Vooronderzoek
Gesprek
Verslag
3 en mandaat aan niet onder-geschikten, zijnde aange-wezen mede-werkers 2Noord en Noorder-maart)
Beoordelen en verstrekken van een overige voorziening, zijnde interventieniveau 4 (generalistische hulpverlening) door middel van een verwijsformulier
3 en mandaat aan (niet) onderge-schikten aangewe-zen medewer-kers met accreditatie POD3
Beoordelen, verstrekken, herzien en terugvorderen individuele voorziening, zijnde interventieniveau 5 en hoger ˂ 10.000,=
3 en niet onderge-schikten aangewe-zen medewer-kers 2Noord
Beoordelen, verstrekken, herzien en terugvorderen individuele voorziening, zijnde interventieniveau 5 en hoger ˃ € 10.000,=
2
Kernbeslissingen, het al dan niet indienen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor Kinderbescherming (volgens samenwerkingsprotocol) om veiligheid kind te bepalen
Driebesluit: 2 en 3 (procesco-ördinator) en aangewe-zen niet onderge-schikte 2Noord (gedrags-weten-schapper)
Verstrekken van een individuele voorziening in spoedeisende gevallen voor de duur van maximaal acht weken
3 en een aangewe-zen niet onderge-schikte 2Noord
Bieden van meld- en adviespunt Kindermishandeling en Huiselijk Geweld en behandelen van adviezen en meldingen
Mandaat aan niet onderge-schikte medewer-ker Veilig Thuis Drenthe als onderdeel van de GGD.
Bieden van gespecialiseerd case management in het gedwongen kader
Mandaat aan aangewe-zen niet onderge-schikte 2Noord
Machtiging en gebruik inzage in CORV
3 en aangewe-zen niet onderge-schikte 2Noord
TEAM INFORMATIEBEHEER
Taak/Mandaatgever
Aan wie
Rap
Uitvoering van artikelen 17, 18 en 20 van de Archiefwet 1995 en de Archiefverordening Tynaarlo.
3
TEAM VERGUNNINGEN ALGEMEEN
Taak / Mandaatgever
Aan wie
Let op
Verlenen van ontheffingen en/of vrijstellingen op grond van:
¨het bestemmingsplan
¨de Woningwet
2
2
Aanlegvergunning passend binnen regelgeving
2
Procedurestappen voorbereiding bestemmingsplannen
2
Beslissen op aanvragen en verzoeken om vrijstelling/ontheffing in het kader van:
Woningwet
Wet ruimtelijke ordening, in geval van artikel 3.18 (of artikel 19 eerste lid WRO) overleg met pfh
Bestemming
Bouwbesluit
Bouwverordening
2
Mandaat-lijst naar B en W
Sluiten van planschadeovereenkomsten, voor zover dit de standaardovereenkomsten betreft welke zijn vastgesteld door B&W .
3
Het verlenen van een ontheffing op basis van artikel 3.6, lid 1 sub c en d, artikel 3.22 en artikel 3.23 Wet ruimtelijke ordening
2
Het nemen van een projectbesluit op basis van artikel 3.10, lid 4 van de wet ruimtelijke ordening, conform de voorwaarden van de oude 19 lid 1 WRO
2
Het nemen van een besluit om een aanvraag tot een milieuvergunning in behandeling te nemen. (ontvankelijkheid)
2
Het toe- en/of afwijzen van een verzoek om handhavend op te treden
2
Het verlenen van een omgevingsvergunning waarbij ingekomen zienswijzen ongegrond zijn verklaard
2
Reactie of besluit naar aanleiding van ingediende zienswijzen
2
Beslissen omtrent sloopmeldingen, aanvragen welstandsadviezen,
3
Het verlenen van een sloopvergunning op basis van artikel 37, lid 1 Monumentenwet
2
Een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder f (Monumentenvergunning, Rijksmonumenten).
2
Het opheffen van een opgelegde bouw- of sloopstop, WABO
2
Handhavend optreden op basis van strijdig gebruik van gronden en bouwwerken.
2
Persoonsgebonden gedoogbeschikking voor de bewoning van een recreatiewoning conform vastgesteld beleid
2
Het opleggen van een aanwijzing, in de zin van artikel 65 Wet kinderopvang, overeenkomstig het beleid.
2
Besluit omtrent aanmerken van een hond als gevaarlijk
2
TEAM VERGUNNINGEN WABO
Taak/Mandaatgever
Aan wie
Let op
Ondertekening alle correspondentie die nav een aanvraag om omgevingsvergunning of schetsplan wordt gevoerd, tot aan het nemen van een besluit in de zin van de Awb. Te denken valt aan: Bewijs van ontvangst, Bericht van ontvangst, Opvragen gegevens/ontvankelijkheidtoets. Tenzij in deze mandaatregeling anders is bepaald.
4
Opvragen verklaring van geen bedenkingen aan de gemeenteraad ten behoeve van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 onder 3° (voorheen projectbesluit).
Geen mandaat
Buiten behandelingstellen van een aanvraag.
3
Wekelijks
Verdaging of aanhouding beslissing op een aanvraag.
3
Wekelijks
Geheel of gedeeltelijk intrekken aanvraag
3
Vaststelling ontwerpbeschikking Wabo, passend binnen gemeentelijk beleid
2
Geheel of gedeeltelijk intrekken van vergunningen
2
Procedurestukken Wabo
2
Afdoen meldingen Wabo
2
Afdoen kennisgevingen Wabo
2
Voornemen intrekken vergunning.
2
Beoordelen na besluitvorming aangeleverde stukken, zoals constructiegegevens, materiaalmonsters etcetera
2
Het besluiten op een verzoek om een omgevingsvergunning die (mede) bestaat uit een activiteit als bedoeld in 2.1 lid 1 onder c jo 2.12 lid 1 sub a onder 3°, mits geen zienswijzen zijn ingediend en het definitieve besluit niet afwijkt van het ter inzage gelegde ontwerp.
2
Wekelijks
Besluit op overige verzoeken om omgevingsvergunning, met inbegrip van weigeren en het stellen van voorwaarden en beperkingen. Met uitzondering van een omgevingsvergunning die een toestemming omvat als hieronder genoemd. Hieronder wordt ook verstaan het afgeven van een advies in die gevallen dat een ander bestuursorgaan het bevoegd gezag is.
2
Wekelijks
Een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder c (afwijken van bestemmingsplan, beheersverordening, exploitatieplan of voorbereidingsbesluit) indien de activiteit in strijd is met het bestemmingsplan of de beheersverordening indien de activiteit niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening en de motivering van het besluit een goede ruimtelijke onderbouwing bevat (voorheen projectbesluit).
Geen mandaat
Een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder f (Monumentenvergunning, Rijksmonumenten).
2
Een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder i (activiteiten in bij AMvB genoemde gevallen).
Geen mandaat
TEAM VERGUNNINGEN OVERIG
Taak/Mandaatgever
Aan wie
Let op
Alle correspondentie inzake handhaving tot aan besluitvorming. Tenzij hieronder anders is aangegeven.
2
Buiten behandeling laten verzoek om handhaving.
2
Invorderingsbesluit dwangsom, mede inbegrepen het toe- en/of afwijzen van een verzoek om een dergelijke beschikking door een derde.
2
Besluiten op basis van de Algemene Plaatselijke verordening. B, B&W
2
Uitvoering Wet op de kansspelen
2
Uitvoering Winkeltijdenwet
2
Uitvoering Speelautomatenverordening
2
Aanstelling verkeersregelaars
2
Aanwijzing dagen voor collectieve festiviteiten op grond van het Activiteitenbesluit en APV
2
Het op grond van de APV bevestigen van de kennisgeving incidentele festiviteiten met betrekking tot voorschriften geluid- en/of trillingenhinder op grond van het Activiteitenbesluit
2
Ontheffing van het verbod om vuur te stoken op grond van de Apv en de Wet milieubeheer, voor huidige locaties.
4
Uitvoering Precarioverordening
2
Besluiten omtrent tijdelijke gebruiksvergunningen
2
TEAM VERGUNNINGEN DRANK- EN HORECA
Taak/Mandaatgever
Aan wie
Let op
Ondertekening alle correspondentie nav een ingediende aanvraag, tot aan het besluit op de aanvraag. Te denken valt aan: ontvangstbevestiging en opvragen gegevens/ontvankelijkheidtoets.
5
Ontheffing ex artikel 35 Drank- en Horecawet
2
wekelijks
Stellen aanvullende voorwaarden aan ontheffing
2
Vergunning als bedoeld in artikel 3 Drank- en Horecawet
2
wekelijks
Stellen voorwaarden aan vergunning
2
Reactie of besluit naar aanleiding van ingediende zienswijzen
2
Intrekken vergunning
2
Intrekken ontheffing
2
Buiten behandeling laten aanvragen om ontheffing/vergunning
2
Opvragen justitiële documentatie, waaronder het politieregister
4
Opvragen gegevens in het kader van de Wet Bibob
4
Bureau Bibob verzoeken om een Bibob toets uit te voeren
4
Correspondentie handhaving tot aan besluitvorming
2
TEAM FINANCIEN
Taak / Mandaatgever
Wie
Let op
Het aantrekken van financieringsmiddelen en het uitzetten van overtollige middelen voor een periode langer dan een jaar. Conform de richtlijnen van het Treasurystatuut van de gemeente Tynaarlo
2
Pfh
verslag
Vertegenwoordiging bij het aangaan van overeenkomsten van geldlening (volmacht)
2
Mededeling raadsbesluit begrotingswijziging.
2
Autorisatie afdoening betalingsopdrachten
Comp-tabele
TEAM JURIDISCH
Taak / Mandaatgever
Wie
Let op
Correspondentie over verzekeringen
4
Schadeclaims (zaakschade) voor zover deze vallen binnen eigen risico (€ 2500,00)
4
Aansprakelijkstellingen
4
BUREAU INKOOP
Taak/Mandaatgever
Aan wie
Let op
Formulering opvragen offertes
3
Ondertekening Nota van Inlichtingen
3
Besluiten tot voorlopige gunning
3
Besluiten tot definitieve gunning tot € 25.000,--
2
Besluiten tot definitieve gunning tot en met € 100.000,--
1
Verzenden afwijzingsbrieven
3
TEAM SOCIAAL BELEID
Taak/ Mandaatgever
Aan wie
Let op
Voorbereiding en uitvoering raadsbesluiten over huisvestingskredieten.
2
Uitvoering Leerplichtwet, Leerplichtambtenaar
Leerplicht-ambtenaar
Besluiten omtrent subsidies op basis van de algemene ‘Subsidieverordening Gemeente Tynaarlo’ en de specifieke subsidieverordeningen en uitvoeringsregelingen tot € 5000.
2
Vaststellen definitieve subsidies (jaarlijks achteraf) binnen het gestelde in de subsidieverordening alsmede de gemeentelijke begroting.
2
Wijziging van de bestemming van subsidies, die blijven binnen de begroting
A: zonder beleidswijziging
B: met beleidswijziging
A: 2
B: B&W
Het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven voor posten binnen de begroting van Beleid en Projecten. B&W
2
Aangaan en ondertekening van contracten voor inhuur personeel van derden binnen toegekend budget, conform afgesproken procedures (mandaat en volmacht)
2
Beschikking als bedoeld in artikel 46 lid 1 Wet kinderopvang, waaronder ook wordt begrepen een weigering en buiten behandeling laten van een aanvraag
2
Vaststellen aanvraagformulier voor een aanvraag ex artikel 45 lid 1 en 2 Wet kinderopvang
2
TEAM FYSIEK BELEID
Taak/Mandaatgever
Aan wie
Let op
Besluiten omtrent subsidies op basis van de algemene ‘Subsidieverordening Gemeente Tynaarlo’ en de specifieke subsidieverordeningen en beleidsregels tot € 5000,--. B en W
2
Pfh.verslag
Voorbereiding Procedurestappen bestemmingsplannen
3
Indienen ruimtelijke plannen voor vooroverleg als bedoeld in artikel 3.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening.
3
Aangaan en ondertekenen van overeenkomsten aangaande woonwagenstandplaatsen
2
Het aangaan en ondertekenen van planschadeovereenkomsten, voor zover dit de standaardovereenkomsten betreft welke zijn vastgesteld door B&W (mandaat en volmacht)
2
Het elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-plannen
3
Vergunning tot tijdelijke verhuur van tijdelijke woonruimte
3
Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten voor E-oplaadpunten conform de vastgestelde uitgangspunten (mandaat en volmacht)
3
TEAM GRONDZAKEN EN LOCATIEONTWIKKELING
Taak /Mandaatgever
Aan wie
Let op
Correspondentie, waaronder mogelijkheid tot koop, met aspirant kopers bouwkavels
2
In optie geven, en verkopen van kavels voor woningbouw en bedrijven mits dit past binnen de voor de betreffende locatie vastgestelde grondexploitatiekaders én het daarvoor door het college vastgestelde uitgiftebeleid.(volmacht)
2
Toewijzing bouwterreinen (volmacht)
2
Het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven conform een door de raad vastgestelde bouwgrondexploitatieopzet.
2
Weigering toewijzing bouwterrein i.v.m. ontbreken van sociale en/of economische binding
2
Verhuur en verpachting van gronden en het vestigen van zakelijke rechten op basis vastgestelde richtlijnen (volmacht)
2
Beslissingen omtrent verkoop en in gebruik geven van strookjes grond op basis van vastgesteld beleid (volmacht)
2
Bevoegdheid tot het verkopen van groenstroken welke zijn aan te merken als snippergroen en mits dit past binnen het daarvoor vastgestelde beleid (volmacht)
2
Bevoegdheid tot het ondertekenen van de overeenkomsten die op basis van de specifiek voor dit team geldende gedeelte van dit ma n daatbesluit worden aangegaan (volmacht).
2
Sluiten van exploitatieovereenkomsten mits passend binnen vastgestelde geldende grondexploitatiekaders (een zogenoemde anterieure exploitatieovereenkomst) of een vastgesteld geldend exploitatieplan. (volmacht)
2
In behandeling nemen van bouwplannen en initiatieven en het voeren van correspondentie daarover
2
Procedurestappen voorbereiding bestemmingsplannen
2
Het elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-plannen
3
Sluiten van planschade en, voor zover dit standaardovereenkomsten betreft welke zijn vastgesteld door B&W
2
Het ondertekenen van planschadeovereenkomsten voor zover dit de standaardovereenkomsten betreft welke zijn vastgesteld door B&W (volmacht)
2
Sluiten van exploitatieovereenkomsten mits passend binnen vastgestelde geldende grondexploitatiekaders (een zogenoemde anterieure exploitatieovereenkomst) of een vastgesteld geldend exploitatieplan (volmacht)
2
Pfh
Verslag
Uitvoering Woningwet, in het bijzonder besluiten ten aanzien van het Gebruiksbesluit
2
Besluiten op aanvragen voor een starterslening
2
TEAMS INFRA EN GROEN
Taak / bevoegdheid
Aan wie
Let op
Beslissingen op grond van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen, B&W
2
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen
Voor wat betreft huurverlenging grafrechten, verlenen grafmonumenten, overschrijving graven, B&W
4
Wet op de Lijkbezorging, uitstel begrafenis, B
4
Verlening aansluitvergunning riolering
2
Vergunningverlening Nutsbedrijven
2
Afhandeling aanvragen subsidie oud papier
2
Beslissen op aanvragen om kapvergunningen, APV
2
Aanvragen van een kapvergunning.
2
Beslissen op een spoedkapvergunning
2
Gunning houtverkopen bosbedrijf (volmacht)
2
Informatie m.b.t. het verrichten van onderhoudswerken civiel, groen, e.d.
3
Aanvragen Subsidieregelingen bijdrage bos- en landschapsbouw
2
Vervoer van afvalstoffen i.b.v. vakdiploma afvalstoffen
4
Aanvraag kentekenbewijzen rollend materieel (volmacht)
2
Tijdelijke verkeersmaatregelen
2
Instellen van parkeerplaats voor gehandicapten
2
Ontheffing routering gevaarlijke stoffen
2
Verlening ontheffing blauwe zone
2
Verlenen van ontheffing van artikel 87 RVV 1990
2
Verlening van inritvergunning c.q. melding
2
Plaatsing aanbestedingsadvertenties
3
Uitvoering Wet Bodembescherming en de daarop gebaseerde besluiten
2
U.A.V. Hoofdstuk IV:
Aanvang, uitvoeringsduur, oplevering:
-§ 8 – 4: uitstel van oplevering:
-§ 10 – 2: mededeling aan aannemer van oplevering van het werk
-§ 10 – 3: mededeling aan aannemer tot ingebruikname van het werk vóór de oplevering
2
3
2
U.A.V. Hoofdstuk VI:
Werkterrein, reclame:
-§ 16 – 2: aanbrengen van reclame door de opdrachtgever op schuttingen en afrasteringen op het werk
-§ 18 –12: in overleg met aannemer aanwijzen van deskundige i.v.m. geschil
3
2
U.A.V. Hoofdstuk X:
Meer- en minderwerk:
-§ 36 – 2: overeenkomsten met de aannemer betreffende meer- en minderwerk, binnen het krediet
2
U.A.V. Hoofdstuk XI:
Betaling, b.t.w., kortingen, verpanding:
-§ 42 – 1: opleggen van kortingen op de aanneemsom i.v.m. te late oplevering van het werk
2
U.A.V. Hoofdstuk XIV:
Onvoorziene omstandigheden:
-§ 47 – 3: beslissingen m.b.t. onvoorziene omstandigheden t.a.v. het werk en verrekening van de daaruit voortvloeiende kosten
2
Aanvragen van bouw- of sloopvergunning (burgemeester Gemeentewet art. 171, lid 3)
2
Correspondentie inzake Motorrijtuigenbelasting
4
Behandeling meldingsplicht inritten APV
2
TEAMS VASTGOED, TOEZICHT EN HANDHAVING (VTH)
Taak/Mandaatgever
Aan wie
Let op
Het toe- en/of afwijzen van een verzoek om handhavend op te treden
2
Beslissen omtrent de opheffing van stookverboden
2
Stilleggen bouwwerkzaamheden, hiervoor wordt verwezen naar specifieke mandatering van medewerkers. Formele bekrachtiging door B&W achteraf.
2
Het opheffen van een opgelegde bouw- of sloopstop, WABO
2
Handhavend optreden op basis van strijdig gebruik van gronden en bouwwerken.
2
Het opleggen van een aanwijzing, in de zin van artikel 65 Wet kinderopvang, overeenkomstig het beleid.
2
Alle correspondentie tot aan besluitvorming. Tenzij hieronder anders is aangegeven.
2
Ontvangstbevestiging verzoek om handhaving.
4
Buiten behandeling laten verzoek om handhaving.
2
Invorderingsbesluit dwangsom, mede inbegrepen het toe- en/of afwijzen van een verzoek om een dergelijke beschikking door een derde.
2
Brieven n.a.v. bedrijfsbezoeken
2
Uitgifte sportaccommodaties, B&W
3
Uitvoering Precarioverordening
2
Uitvoering Marktverordening
2
Toewijzing van standplaatsen op de weekmarkten
2
Verlenen van standplaatsvergunningen Zuidlaardermarkt (eigen terrein)
2
Besluit omtrent aanmerken van een hond als gevaarlijk
2
Onder intrekking van de oude regeling wordt deze mandaatregeling vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder voor zover het hun eigen bevoegdheid betreft, in de vergadering van 9 december 2014 en treedt in werking op 1 januari 2015.
mr. J.Th. van Nieukerken P. Adema
gemeentesecretaris / directeur burgemeester
Vastgesteld door de burgemeester
P.Adema
burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl