Lokaal Veiligheidsplan Urk 2010-2019

Geldend van 01-11-2017 t/m heden

Intitulé

Lokaal Veiligheidsplan Urk 2018-2019

Integraal veiligheidsbeleid

Het bieden van veiligheid is van oudsher een belangrijke taak van de overheid. Samen met andere veiligheidspartners zoals politie, openbaar ministerie, brandweer, (jeugd) zorginstellingen en regionale veiligheidsorganisaties is de gemeente verantwoordelijk voor goed integraal lokaal veiligheidsbeleid. De gemeente brengt, onder verantwoordelijkheid van de burgemeester, partijen bij elkaar, zorgt dat doelen worden gesteld, acties worden uitgezet en afspraken worden nagekomen. Zo dienen alle betrokkenen, zowel intern als extern, gezamenlijk en samenhangend te werken aan een veiligere samenleving.

De burgemeester is wettelijk belast met toezicht en handhaving van openbare orde en veiligheid en is daarvoor als eerste aanspreekbaar en (politiek) verantwoordelijk. Door ontwikkelingen ten aanzien van bijvoorbeeld huisvesting asielzoekers, verwarde personen en terrorisme komen steeds meer veiligheidszaken bij de burgemeester te liggen. Werkzaamheden van andere portefeuillehouders hebben vaak raakvlakken met het integrale veiligheidsbeleid, waardoor veiligheid in principe kan worden beschouwd als een collectieve verantwoordelijkheid van het gehele college.

De gemeenteraad kan aanvullend veiligheidsprioriteiten vaststellen aan de hand van een kader en op basis van analyse van het “veiligheidsbeeld" (inclusief veiligheids- c.q. politiecijfers) en dient daarbij dan randvoorwaarden op te stellen en middelen beschikbaar te stellen welke nodig zijn voor een effectief integraal lokaal veiligheidsbeleid.

Lokaal veiligheidsplan 2018-2019

Volgens landelijke richtlijnen dient het veiligheidsbeleid uitgewerkt te worden in een uitgebreid vierjarig integraal veiligheidsplan. Op Urk wordt een pragmatisch (twee)jaarlijks lokaal veiligheidsplan (LVP) aan het college van B&W aangeboden. Dit betreft een beschrijving van de bestaande situatie met daarbij de lopende actiepunten (uitgaande van bestaande budget) met als doel daarmee aan te sluiten op de regionale veiligheidsstrategie en de vierjaarlijkse cyclus van de gemeenteraadsverkiezing.

Er vindt periodiek afstemming met de veiligheidspartners plaats en volstaan wordt met de informatie die reeds bekend is vanuit de overleggen met deze (externe) partners. Voor individuele inspraak zijn Urkers (via de gemeentepagina en sociale media) uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester.

Het LVP hangt samen met landelijke wet- en regelgeving en regionaal en gemeentelijk beleid, zoals de nieuwe drank- en horecawet, jeugdnota, beleidsvisie verslavingszorg, gezondheidsbeleid, structuurvisie, huiselijk geweld, horecaconvenant, antidiscriminatie- en sanctiebeleid e.d. Waar nodig wordt in deze notitie volstaan met een verwijzing naar deze documenten.

KaderLVP 2018-2019

De ambities van de gemeenteraad en het college van B&W geven richting aan het LVP. In het coalitie- c.q. collegeprogamma tot en met 2018 staan als relevante doelstellingen voor gemeente en (externe) veiligheidspartners: dat de gemeente openstaat voor particuliere initiatieven die zich richten op verantwoorde uitgaansmogelijkheden voor de (oudere) jeugd en dat de (jeugd)honken worden ondergebracht bij het jeugdbeleid.

Inmiddels is dit gerealiseerd en komen jeugdhonken inclusief toezicht en handhaving daarmee buiten dit lokaal veiligheidsplan zijn te vallen.

Het LVP staat verder in nauw verband met de Veiligheidsstrategie Midden Nederland 2015-2018. Deze strategie is een regionaal plan van (41) gemeenten, OM en politie, gebaseerd op de lokale integrale veiligheidsplannen en de landelijke prioriteiten van OM en politie. De input voor de regionale Veiligheidsstrategie wordt lokaal opgehaald en vertaald in gezamenlijke prioriteiten, strategische keuzes ten aanzien van de aanpak en doelstellingen/ambities. De strategie staat naast het integrale LVP en geeft aan op welke prioriteiten er regionaal een schepje bovenop wordt gedaan door met de gezamenlijke partners.

Volgens de strategie zijn de komende jaren de prioriteiten: 1. veilige buurten (aansluiten bij wensen en initiatieven buurten), 2. misdrijven met grote impact (huiselijk geweld en woninginbraak), 3. georganiseerde ondermijnende criminaliteit (één overheid tegen georganiseerde criminelen) en 4. persoonsgerichte aanpak (minder aanwas, recidive omlaag en goede combinatie van straf en zorg).

Volgens de landelijke handreiking Kernbeleid Veiligheid betreft integrale veiligheid de volgende vijf veiligheidsvelden: veilige woon- en leefomgeving, bedrijvigheid en veiligheid, jeugd en veiligheid, integriteit en veiligheid en tenslotte fysieke veiligheid. Het LVP betreft daarmee vooral de openbare orde en sociale veiligheid in de normale dagelijkse samenleving.

Rampenbestrijding en crisisbeheersing, zoals vastgelegd in het (concept) Beleidsplan 2015-2018 van de Veiligheidsregio Flevoland, inclusief volksgezondheid blijven verder buiten deze beperkte notitie. Dat geldt ook voor het voorkómen van problemen op het gebied van openbare orde en sociale veiligheid, omdat preventie weer onder andere beleidsvelden zoals verslavingszorg en jeugdzorg valt.

Communicatie

Na vaststelling door het college wordt het Lokale Veiligheidsplan Urk 2018-2019 als beleidsdocument gepubliceerd via de lokale krant en de gemeentelijke website. Dit is dan ter informatie aan de burgers en de gemeenteraad. De betrokken eenheden en veiligheidspartners kunnen dan eenvoudig terugzien wat hun actiepunten c.q. taken zijn.

Een actieve communicatie met inwoners zowel in voorlichtende c.q. preventieve zin als in de zin van informatie uitwisseling is ook belangrijk. Als inwoners weten dat de gemeente actief bezig is met het verbeteren van de veiligheid binnen de gemeente heeft dit een positieve bijdrage aan het veiligheidsgevoel.

Regelmatig dient er algemene informatie over het gemeentelijke veiligheidsbeleid via de mededelingenpagina in het plaatselijke weekblad te worden gepubliceerd. Daarnaast kan er ook maximaal gebruik gemaakt worden van de digitale (sociale) media zoals de gemeentelijke website, facebook en twitter. De gemeentelijke veiligheidscoördinator heeft daartoe twitteraccount en facebookpagina “Gemeente Urk Veilig”.

Evaluatie

Dit LVP is mede opgesteld op grond van de actuele veiligheids- c.q. politiecijfers tot en met 2016. Deze jaarcijfers komen steeds in het navolgende voorjaar beschikbaar. Het is de bedoeling dat dit LVP (vanaf) medio 2018 periodiek geëvalueerd wordt aan de hand van de cijfers van 2017. De verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen voor de gemeenteraads- verkiezingen 2018 worden dan ook zo mogelijk betrokken voor het navolgende LVP.

Veiligheidsbudget

Bij dit LVP is uitgegaan van het veiligheidsbudget dat beschikbaar is voor de komende jaren, na de ombuigingen c.q. bezuinigingen van het afgelopen jaar. Dit budget dat ter beschikking staat van de veiligheidscoördinator (VC) betreft in 2017 totaal € 150.953,00 waarvan rond € 120.047,00 aan HBO- en enige MBO-uren (juridisch medewerker, VC, vergunningverlener APV en DHW), € 30.906,00 voor overig (uitbesteding en materiaal). Daarnaast nog € 13.504,00 aan bijdragen voor evenementen (oranjevereninging c.q. koningsnacht en verkeersregelaars). Voor 2018 zal dit budget niet veel veranderen.

Het overige budget dat ter beschikking staat van de VC betreft totaal € 736.685,00 voor de afdracht aan de Veiligheidsregio Flevoland c.q. brandweerkazerne. Met daarnaast nog € 38.111,00 voor lokale kosten en uren rampenbestrijding en crisisbeheersing Bevolkingszorg, veelal geoormerkt geld ten behoeve van structurele regionale afspraken. Door implementatie van landelijke en regionale wetgeving is dit het afgelopen jaar verhoogd voor de benodigde professionalisering, inclusief extra regionale functies met piketregelingen e.d.

Omdat het (niet geoormerkte) budget, inclusief de personele capaciteit, beperkt is kan niet op elk onderwerp c.q. thema actie ondernomen worden en moeten er lokale prioriteiten worden gesteld. Rekening houdend met regionale en landelijke prioriteiten wordt geprobeerd hier zo goed mogelijk invulling aan te geven.

Integrale aanpak

De verantwoordelijkheid voor een veilige samenleving ligt niet alleen bij de gemeentelijke overheid. De gemeente is voor het welslagen van het veiligheidsbeleid afhankelijk van een groot aantal (externe) veiligheidspartners. De meest belangrijke hiervan is de politie. Deze opereert in de frontlijn terwijl de gemeente een meer regisserende rol heeft.

Deze regierol is primair gelegen in het bij elkaar brengen van veiligheidspartners, in het realiseren van afstemming tussen deze partners en, daar waar nodig, in het aanzwengelen van nieuwe activiteiten. Bij elk onderwerp moet bekeken worden welke partner ingeschakeld dient te worden. Daarbij moet de slagvaardigheid en doelmatigheid niet uit het oog worden verloren. Waar de gemeente zelf coördinator is, heeft zij eveneens de taak om de algehele voortgang te volgen en te bewaken.

Met het LVP wordt beoogd om op een integrale manier te werken aan het behoud of de verbetering van de lokale veiligheid in al haar facetten, onder verantwoordelijkheid en regie van het gemeentebestuur en in goede afstemming met ander gemeentelijk beleid, gemeentelijke eenheden en de externe veiligheidspartners.

Deze partners zijn onder meer de volgende organisaties: politie, openbaar ministerie, regionale brandweer, provincie, GGD Flevoland, jeugdzorg, Tactus, slachtofferhulp, reclassering, maatschappelijk werk, Caritas Urk, VVN Urk, Jongerenopvangwerk, Zorggroep O&N Land, St. Urk Promotie, Waypoint, winkeliersvereniging, woonstichting Patrimonium, BKU, beveiligingsbedrijven, horeca, kerken, scholen, (sport)verenigingen, Bezorgd Urk en (andere) bewoners- en burgergroepen.

Voor afstemming met de partners wordt bij het LVP volstaan met de informatie die bekend is bij de gemeentelijke veiligheidscoördinator en trainee IV, vanuit structurele lokale en regionale samenwerking (overleggen en documenten) met deze partners.

Structurele overleggen betreffen onder meer; Lokaal OOV-overleg met burgemeester en lokale politiechef (circa 12x/jaar); Driehoeksoverleg met burgemeester(s), regionale politie en openbaar ministerie (circa 3x/jaar); districtelijk veiligheidscollege met de burgemeesters, politie en openbaar ministerie (circa 6x/jaar); regionaal informatie- en expertisecentrum (RIEC) overleg (per casus); horecaoverleg met lokale en landelijke horeca (circa 4x/jaar).

Verder zijn er nog periodieke overleggen waar meerdere veiligheidspartners bij betrokken zijn zoals de werkgroep koningsnacht, het lokale IV evenementenoverleg en het regionale overleg hennepconvenant.

De onderwerpen die besproken worden tijdens de diverse overleggen worden ambtelijk mede voorbereid door de veiligheidscoördinators van de naburige Flevolandse gemeenten, samen met beleidsmedewerkers van de betrokken veiligheidspartners.

Afstemming met inwoners

Als aan burgers wordt gevraagd wat ze belangrijk vinden noemen zij (naast gezondheid) vaak het onderwerp veiligheid. Veiligheid is voor de meeste Nederlanders niet altijd vanzelfsprekend: velen worden geconfronteerd met de soms ingrijpende gevolgen van objectieve of subjectieve overlast, onveiligheid en criminaliteit. Geweld op straat en in huis, vernielingen, verkeersongevallen, alcohol- en drugsoverlast, diefstal, inbraken en overige criminaliteit trekken een wissel op het veiligheidsgevoel van inwoners.

Omdat veiligheid van oudsher hoog op de agenda staat van burgers dient het beleid van de gemeente op de inwoners, buurtverenigingen en andere organisaties afgestemd te worden. Daarbij kan van hen een eigen bijdrage worden gevraagd. Zeker in tijden van economische crisis is participatie van de Urker bevolking belangrijk, gericht op de problemen in hun buurt. Hierdoor raken de bewoners meer betrokken bij de veiligheid in hun dorp en buurt en wordt het sociale netwerk en de leefbaarheid versterkt.

Via de tweejaarlijks veiligheidsmonitor en de mogelijkheid tot speciaal overleg met de burgemeester, krijgen Urker inwoners de mogelijkheid hun stem te laten horen over veiligheid op Urk.

Veiligheidsbeeld t/m 2016 Urk

Op het gebied van openbare orde en veiligheid vallen de voornaamste trends van de afgelopen jaren af te lezen uit de veiligheidscijfers van de politie basisteam Noord-Flevoland zoals gepubliceerd door het regionale bureau Regionale Veiligheidsstrategie (RVS) Midden Nederland.

Analyse veiligheidsbeeld

Bovengenoemd veiligheidsbeeld met cijfers van politie en bureau RVS komen globaal overeen met andere bronnen zoals Waarstaatjegemeente.nl en de Veiligheidsmonitor. De absolute getallen zijn op Urk laag waardoor bepaalde procentuele verschillen tussen de diverse jaren overdreven groot kunnen zijn.

Wat opvalt uit deze cijfers is dat Urk ten aanzien van het totaal aantal misdrijven en niet-misdrijven niet alleen veel beter scoort dan de meeste gemeenten in Nederland, maar ook beter dan vergelijkbare buurgemeenten. Dit is niet alleen absoluut maar ook relatief gezien. Het aantal inwoners bij Urk is ongeveer de helft, de cijfers van de naburige gemeenten zijn echter meer dan dubbel.

De totale cijfers van misdrijven zijn de afgelopen jaren gedaald. Dit is ook het geval bij de buurgemeenten. Op Urk zijn er in 2016 circa 13% minder misdrijven dan in 2015. Dat is een prima signaal. Volgens landelijke vergelijkingen behoort Urk tot de “top tien” van veiligste Nederlandse gemeenten.

Er zijn drie tegenvallende cijfers in 2016, te weten fietsendiefstal, woninginbraken en bedrijfsinbraken. Cijfers van de eerste helft 2017 laten zien dat dit hopelijk “eenmalige uitschieters” betrof. De inbraken werden mogelijk door dezelfde verdachte(n) gepleegd en in 2016 zijn een paar keer meerdere fietsen “op de zelfde dag” gestolen met een busje.

Al met al valt uit de veiligheids- c.q. politiecijfers te concluderen dat de trend veelal de goede kant op gaat en dat het op Urk best wel goed gaat, ook met de Urker jongeren. Deze cijfers worden bevestigd door de positieve indruk die de lokale politiechef heeft over de ontwikkelingen op Urk als ook door cijfers uit andere bronnen, zoals bijvoorbeeld die van GGD Flevoland.

Volgens de GGD is er een positieve trend waarneembaar voor drugs gerelateerde cijfers. In het verleden stond Urk bovenaan en nu meer onderaan de Flevolandse lijst van drugsgebruik onder jongeren. Minder gebruik betekent ook minder (drugsgerelateerde) overlast en overtredingen. Dit is mede te danken aan de inzet van de organisaties en vrijwilligers die zich hiermee bezig gehouden hebben. Dit geeft goede moed voor de onderwerpen waar (preventief) nog veel werk te verzetten valt.

Veiligheidsthemas

Uit eerdergenoemde veiligheidsbeeld valt een over het algemeen positieve trend voor Urk af te lezen. Omdat stilstand vaak achteruitgang betekent wordt het ingezette beleid de komende jaren voortgezet en waar nodig geactualiseerd of verbeterd.

Bij de keuze voor de lokale prioriteiten (binnen de gestelde kaders) worden diverse criteria gebruikt zoals wet- en regelgeving, veiligheidsrisico, aantasting van persoonlijke veiligheid, maatschappelijke impact, voorkeur van inwoners en veiligheidspartners, geconstateerde trend en “last but not least” de kosten.

Omdat het budget, inclusief de personele capaciteit, beperkt is kan door de gemeente niet op elk (wettelijk verplicht) deelterrein extra actie worden ondernomen en moeten er keuzes gemaakt worden. Rekening houdend met regionale en landelijke prioriteiten wordt geprobeerd hier zo goed mogelijk invulling aan te geven.

Het voorliggend LVP betreft vooral speerpunten welke door de gemeente zelf uitgevoerd worden. Thema’s als schoolveiligheidsplannen, veiligheid op het gebied van milieu en de beveiliging van bedrijventerrein, waarvan de uitvoering is belegd bij respectievelijk scholen, omgevingsdienst en bedrijven worden hieronder dus verder niet uitgewerkt.

Speciale aandacht is er voor de Urker jeugd. Ook al geven ze relatief weinig overlast,de jongeren zijn een relatief groot deel van de Urker bevolking. Volgens de cijfers scoren ze prima v.w.b. criminaliteit en overlast. Om dit zo te houden is er voor hen extra aandacht binnen het LVP.

Op grond van bovengenoemde kader kiest en coördineert de gemeente Urk, naast de vele jaarlijks terugkerende onderwerpen op het gebied van openbare orde en sociale veiligheid, ieder jaar een aantal nieuwe of eenmalige lokale thema’s c.q. speerpunten. Hieronder worden voor de gemeente Urk van de vijf landelijke veiligheidsvelden (zoals opgesteld door de VNG) de 18 belangrijkste thema’s voor de komende jaren vermeld.

Veilige woon- en leefomgeving

1. H uiselijk geweld (huisverbod) ; 2. V eilige buurten (w oninginbrak en ) ; 3. V andalisme

en baldadigheid; 4 . Aso wet ( aanpak woonoverlast).

Bedrijvigheid en veiligheid

5. Overlast uitgaansgebied ; 6. B edrijfsinbra ken ; 7. E venementenbeleid ; 8. Uitwerking H orecanota ; 9. Opkopersregister.

Integriteit en veiligheid

10 . G eorganiseerde criminaliteit ( ondermijning ) ; 1 1 . Illegale feesten en l oterijen;

12. C ybercrime en p rivacy .

Jeugd en veiligheid

13. Brommerrijden koningsnacht ; 14. P ersoonsgerichte aanpak ; 15. O verlast bij hangplekken .

Fysieke veiligheid

16. Externe veiligheid ; 17. V erkeersveilig heid ( incl. wegomlegging en ); 18. N ieuwe omgevingswet .

UITVOERINGSPROGRAMMA

Van bovengenoemde 18 veiligheidsthema’s, waar de gemeente het komende jaar uitvoering aan geeft, wordt hieronder per speerpunt de problematiek, het verwachte doel (smart) en de actiepunten voor de (trainee) veiligheidscoördinator (VC), de gemeente (eenheden en clusters) en de lokale veiligheidspartners weergegeven.

1.Huiselijk geweld (huisverbod)

Het aantal uithuisplaatsingen is de laatste jaren meer dan vroeger. Dit kan ook komen doordat gezinsleden sneller aangifte (durven te) doen. Dit is ook een regionaal speerpunt.

Doel: Voorkomen dat het aantal huisverboden oploopt d e komende jaren.

Actie VC: Probeert bij een huisverbod verdere schade en herhaling te voorkomen.

Actie gem.: Eenheid DV ziet er op toe dat de procedures goed opgevolgd worden.

Actie partners: Politie, Veilig Thuis Flevoland en Steunpunt huiselijk geweld verwijzen betrokkenen volgens procedure tijdig door naar de juiste hulpverlening.

2.Veilige buurten (woninginbraken)

Voor een veilige buurt zijn (naast de fysieke woonomgeving) goede sociale netwerken in de buurt van groot belang. Dit is dan ook een regionaal speerpunt.

Doel: De succesvolle Whatsapp buurtgroepen verder uitbreiden naar andere buurten.

Actie VC: V erder uitbreiding bewerkstelligen en goede buurtgroepen belonen met een speciaal waarschuwingsbord voor op een lantaarnpaal aan het begin van de wijk.

Actie buurtwerk: samen met VC en politie Urk nieuwe buurgroepen begeleiden.

3.Vandalisme en baldadigheid

Geconstateerd wordt dat de maatschappij “verhuffert”. Dit laat zich ook op Urk terugzien in vandalisme en baldadigheid in de openbare ruimte.

Doel: Voorkomen dat maatschappelijke verhuftering verder oprukt op Urk.

Actie VC: Via preventieve acties en sociale media deze verhuftering aanpakken.

Actie politie: Samen met het OM de probleempersonen achtereenvolgens waarschuwen, bemiddelen voor professionele hulpverlening t/m strafrechtelijk aanpakken.

Actie partners: Probleempersonen ( met hun sociale netwerk) aanspreken om verdere overlast te voorkomen en zo nodig doorverwijzen naar professionele hulpverlening.

4.Aso wet (aanpak woonoverlast)

Door de Wet aanpak woonoverlast, ook bekend als de “Aso-wet”, krijgen gemeenten extra mogelijkheden om de woonoverlast aan te pakken. Via een last onder dwangsom of bestuursdwang kan de burgemeester een specifieke gedragsaanwijzing geven bij woonoverlast, zoals bijv. een tuin vol vuilnis of geluidsoverlast.

Doel: Streven naar minimale woonoverlast (van buren) voor alle Urker inwoners.

Actie VC: Via een beleidsdocument invulling geven aan implementatie van de Aso-wet.

Actie gem. en partners : Eerst via reguliere wegen en een integrale aanpak proberen de woonoverlast aan te pakken.

5.Overlast uitgaansgebied

Naast het aanwezige cameratoezicht dienen de gemaakte afspraken tussen gemeente en horeca in het horecaconvenant daadwerkelijk nageleefd te worden.

Doel: Streven naar minimale overlast in het uitgaansgebied door goede samenwerking.

Actie VC: Ziet toe op naleving van de afspraken en organiseert periodiek overleg hierover met burgemeester en horeca.

Actie horeca: Uitbaters leven de gemaakte afspraken ook daadwerkelijk goed na. Ze nemen hierin hun eigen verantwoordelijkheid.

Actie politie: Heeft naast openbare orde en veiligheid een oog en oor functie bij de horeca.

6.Bedrijfsinbraken

Inbraken op het bedrijventerrein dienen tegengegaan te worden met een integrale aanpak van bedrijven, gemeente, veiligheidspartners en particuliere beveiligingsbedrijven.

Doel: Het aantal bedrijfsinbraken door integrale samenwerking laten afnemen.

Actie VC: Succesvolle regionale of landelijke aanpakken , zoals bijv. Whatsapp groepen, nader onderzoeken en bespreken met betrokken partijen.

Actie politie : Prioriteit (blijven) geven aan bed rijfsinbraken en integrale samenwerking.

Actie partners : P olitie en gemeente voorzien van relevante informatie naar aanleiding van een (poging tot) inbraak.

7.Evenementenbeleid

Het pragmatische Urker evenementenbeleid dient geactualiseerd te worden naar aanleiding van de nieuwste handreiking vanuit de Veiligheidregio, met name op het gebied van veiligheid, risico’s en eigen verantwoordelijkheid van de evenementen organisatie. De evenementen worden in het vervolg “maandelijks” besproken in een integraal ambtelijk overleg.

Doel: Een actueel pragma tisch Urker evenementebeleid (2018) met periodiek overleg.

Actie VC: Maandelijks overleg over evenementen en veiligheid organiseren en houden.

Actie gem.: C l usters vergunningverlening, toezicht en handhaving) nemen ook deel aan het maandelijks overleg en de actualisatie van het beleid.

Actie partners: Politie, brandweer en (bij grote evenementen Veiligheidsregio Flevoland) adviseren ook tijdens dit overleg en ten aanzien van het beleid.

8.Uitwerking horecanota

De uitwerkingsnotitie die is opgesteld aan de hand van de horecanota dient (alsnog) verder te worden uitgevoerd. Ten aanzien van veiligheid betreft dit vooral toezicht en handhaving en het preventie- en handhavingsplan alcohol.

Doel: De in de Uitwerkingsnotitie horeca genoemde veiligheidsaspecten opvolgen.

Actie VC: Ziet toe op juiste toezicht en handhaving bij de (paracommerciele) horeca.

Actie gem.: E enheden DV en R&B leveren hun afgesproken bijdrage voor wat betreft genoemde actiepunten en toezicht- en handhavingsactiviteiten.

Actie partners: Betrokken veiligheidspartners (met name de horeca) leveren ook hun afgesproken bijdrage.

9.Opkopersregister implementeren

Inbraken nemen af als de inbrekers hun gestolen goederen niet meer kwijt kunnen bij helers in de regio. Door samen met naburige gemeenten in Flevoland de opkopers van tweedehands goederen te registreren in een landelijke database en ze te begeleiden met wet- en regelgeving geeft dit een rem op het aantal helers en inbraken.

Doel: Samen met de opkopers een regionale invulling geven a an landelijke wetgeving.

Actie VC: Opkopersnetwerk op Urk verder in beeld brengen en de benodigde toezicht en handhaving uitvoer en in goede samenwerking met de opkopers.

Actie politie : Opkopers controleren, zelfstandig en samen met de gemeentelijke VC.

10.Georganiseerde criminaliteit (ondermijning)

Ondermijning betreft diverse vormen van georganiseerde criminaliteit: misdaad zonder directe slachtoffers, met sociale en economische functies, geweld en corruptie, georganiseerde reacties op overheidsbeleid.Dergelijke criminaliteit dient (vertrouwelijk en integer) door de Veiligheidscoördinator aangepakt te wordenbinnen regionale samenwerkingsverbanden. De aanpak van ondermijning is ook een regionaal speerpunt.

Doel: Pr eventieve en repressieve aanpak van ondermijning binnen regionaal verband.

Actie VC: Neemt deel aan regionale overlegstructuren en incidentele werkgroepen en past zonodig de Wet Bibob toe. Laat ook een analyse maken van ondermijning op Urk.

Actie gem.: Alle eenheden melden verontrustende constateringen bij de VC (éénloket), volgens het protocol Melden opvallende zaken.

Actie partners: R elevante veiligheids informatie onderling uitwisselen met de VC. Dit alles volgens privacy wetgeving en binnen een samenwerkingsconvenant (RIEC) .

11.Illegale feesten en loterijen

In sommige (bedrijfs)panden worden herhaaldelijk feesten en loterijen op illegale wijze georganiseerd. Met extra toezicht en handhaving moet dit worden tegengegaan.

Doel: Tegengaan van (grotere) illegale feesten en l oterijen de komende jaren.

Actie VC: Vermoedens van illegale loterijen direct (laten) aanpakken c.q. aanschrijven.

Actie gem.: De vergunningverlener beziet per situatie of legalisatie al dan niet mogelijk is. Opgetreden wordt als er sprake is van illegale feesten en loterijen.

Actie politie: Heeft oog en oor functie v.w.b. loterijen en feesten en informeert de VC.

12.Cybercrime en privacy

De digitale wereld geeft nieuwe kansen maar ook bedreigingen. Zo zijn er steeds meer slachtoffers van internetfraude (cybercrime) en worden privacy gevoelige gegevens vaker foutief gedeeld, per ongelukt gelekt of gestolen. Het is een relatief nieuwe vorm van ondermijning die extra aandacht verdiend. Dit is dan ook niet voor niets een landelijks speerpunt van de politie.

Doel: Streven naar minder slachtoffers cybercrime en bewaken privacy gevoelige data .

Actie VC: Zorgt voor informatie richting inwoners, bedrijven en partners en draagt bij aan goede implementatie nieuwe p rivacy wetgeving .

Actie gem. : Ambtenaren en bestuursleden beschermen en delen privacy gevoelige informatie op de wettelijk voorgeschreven wijze.

Actie partners : Wet- en regelgeving en convenanten met de gemeente juist naleven. \

13.Onrust koningsnacht

De onrust aan het eind van Koningsnacht bij de bekende rotonde is één van de belangrijkste uitdagingen voor wat betreft openbare orde en veiligheid de komende jaren. Het zit in de cultuur van de Urker jeugd, en is dus een zaak van lange adem. Het plan van aanpak heeft de afgelopen paar jaar goed uitgepakt en het is dus zaak om het PVA jaarlijks te actualiseren en verbeteren waar mogelijk, vooral t.a.v. preventie.

Doel: Voorkomen c.q. g eleidelijke (natuurlijke) minimalisering van de overlast de komende jaren.

Actie VC: Past het plan van aanpak jaarlijks aan n.a.v. evaluaties met partners en gemeentebestuur en zorgt voor uitvoering van het plan van aanpak .

Actie gem.: C luster c ommunicatie zorgt voor j uiste communicatie en eenheden R&B en DV leveren mankracht voor hekwerk , toezicht, opruimen rommel en uitdelen hesjes e.d.

Politie: Samen met het OM in driehoeksverband optreden tegen overtredingen.

Actie partners : Werkgroep Koningsnacht treedt gedurende de overlast de-escalerend op.

14.Persoonsgerichte aanpak

Personen die vaker / structureel met de politie in aanraking zijn gekomen en (ernstige) overtredingen begaan vergen een integrale maatwerk aanpak van de betrokken veiligheidspartners. Dit is eveneens een belangrijk regionaal speerpunt.

Doel: Door een persoonsgerichte aanpak (PGA) probleempersonen dusdanig begeleiden dat ze weer aanhaken bij maatschappelijke normen en waarden.

Actie VC: Coördineren tussen cluster Sociaal D omein en de veiligheidspartners en indien nodig vanuit veiligheid deelnemen aan een (integraal) interventieteam.

Actie gem. : Cluster Sociaal D omein stelt per probleempersoon een integraal PGA op en ziet toe op verdere uitvoering daarvan , samen met partners en het sociale netwerk .

Actie partners: Dragen vanuit hun expertise bij aan de PGA waar ze betrokken bij zijn.

15.Overlast bij hangplekken

Ook al is het afgelopen periode rustiger geweest, toch blijven de hangplekken voor de jeugd (vooral in de zomer) permanent aandachtspunt voor gemeente en politie.

Doel: Overlast minimalis eren bij de diverse be kende hangplekken voor jongeren.

Actie VC: Stem af met betrokken veiligheidspartners zodra er melding is van overlast.

Actie gem.: DV en R&B zetten t oezichthouders in op het strand en bij de honken.

Actie p olitie : Spreekt (net als de gemeentelijke toezichthouders ) de jongeren aan ter voorkoming van verdere overlast en deelt indien nodig boetes uit.

Jeugd-/buurtwerkers: spreken jongeren aan en zorgen voor eventueel benodigde (professionele) hulpverlening.

16.Externe veiligheid

Door personele wisselingen heeft Externe Veiligheid tijdelijk minder prioriteit gekregen. Actualisatie van het Risicoregister ten behoeve van de Risicokaart is noodzakelijk.

Doel: A ctuele informatie voorziening voor inwoners en partners over Externe Veiligheid.

Actie VC: Ziet toe op juiste informatievoorziening via RRGS, ISOR en Risicokaart.

Actie gem. : Eenheden R&B en D V plaatsen (deels via de omgevingsdienst) tijdig de juiste informatie in bovengenoemde (landelijke) websites en R&B zorgt voor goede overgang in de nieuwe omgevingswet.

17.Verkeersveiligheid (incl. wegomleggingen)

De veiligheid van inwoners en bij scholen en behoeftes van veiligheidsdiensten dienen bij lokale en regionale verkeersplannen zo goed mogelijk (structureel) geborgd te worden.

Doel: Verkeersonveilige situaties aanpassen en voorkomen bij nieuwe planvorming.

Actie VC: Neemt deel aan de (opnieuw in te richten) verkeersadviesgroep (VAG) .

Actie gem.: R&B roept periodiek de VAG bijeen, past verkeersonveilige situaties aan en betrekt standaard een checklist ten behoeve van veiligheid bij nieuwe verkeersplannen.

Actie partne rs: Politie, brandweer e.a. partners dragen ( via de VAG ) bij aan de plannen .

18.Nieuwe omgevingswet

De in voorliggend plan genoemde als ook andere veiligheidsaspecten betrekken bij de voorbereidingen op de nieuwe omgevingswet.

Doel: Streven naar optimale veiligheid bij de integraal op te stellen omgevingsplannen. Met als subdoel een veilige inrichting van de fysieke (en sociale ) woonomgeving.

Actie VC: Deelname aan de gemeentelijke werkgroep(en) omgevingswet.

Actie gem. : Diverse eenhe den dragen via de werkgroep ook bij aan integrale veiligheid.

Actie partners: Alle nog te betrekken pa rtners ook i nput vragen voor integraal bele i d.