Beleidsregels rijksbudget bewonersinitiatieven Krachtwijken

Geldend van 29-12-2011 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels rijksbudget bewonersinitiatieven Krachtwijken

Beleidsregels rijksbudget bewonersinitiatieven Krachtwijken

(collegebesluit van 13 december 2011)

Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende dat het gewenst is om ten behoeve van de uitvoering van het rijksbudget bewonersinitiatieven

Krachtwijken beleidsregels vast te stellen;

BESLUIT

vast te stellen de volgende

Beleidsregels rijksbudget bewonersinitiatieven Krachtwijken

GEMEENTEBLAD VAN UTRECHT 2011 Nr. 84

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

a.leefbaarheid: de kwaliteit van de woon- en leefomgeving. De kwaliteit van de woon- en leefomgeving wordt onder bepaald door:

* welzijn, sociale cohesie, het bevorderen contacten in de buurt, cultuur, sport en jeugd;

* openbare ruimte (onder meer groenvoorziening, woon- en winkelstraten, pleinen, straatmeubilair);

* verkeer (onder meer voorzieningen voor voetgangers en fietsers);

* communicatie en participatie (onder meer bewoners en bedrijven betrekken bij projecten en beleidsontwikkeling in hun wijk, buurt of straat) en

* veiligheid (onder meer sociale veiligheid, buurtpreventie, omgaan met overlast);

  • b.

    krachtwijken: de Utrechtse krachtwijken Overvecht, Kanaleneiland, Zuilen-oost en Ondiep;

  • c.

    rijksbudget bewonersinitiatieven Krachtwijken: het budget dat in de periode 2008 tot en met 2011 door het rijk beschikbaar is gesteld voor het verbeteren van de leefbaarheid in de krachtwijken;

  • d.

    initiatief: een initiatief om de leefbaarheid in een wijk, buurt of straat te verbeteren;

  • e.

    ondersteuning: het door de gemeente direct dan wel indirect faciliteren van, ondersteunen van, uitvoeren van dan wel financieel bijdragen aan een initiatief van bewoners om de leefbaarheid te verbeteren.

Artikel 2 Doelen

  • 1. Snel en flexibel inspelen op initiatieven en signalen uit de wijk ten behoeve van de door het gemeente-bestuur gewenste verbetering van de leefbaarheid in een wijk, buurt of straat.

  • 2. Bewoners ondersteunen om zelf de regie te nemen in het selecteren, financieren en uitvoeren van eigen initiatieven in de wijk.

  • 3. Bewoners stimuleren bij te dragen aan de verbetering van de leefbaarheid van de eigen leefomgeving.

Artikel 3 Procedure initiatief c.q. aanvraag

  • 1.

    Een initiatief wordt schriftelijk aan de wijkmanager voorgelegd met tenminste vermelding van:

    • a.

      ge gegevens van de aanvrager(s): naam en voorletters, postadres, telefoon en zo mogelijk het e-mailadres;

    • b.

      het doel van het initiatief en de wijze waarop het initiatief bijdraagt aan de leefbaarheid;

    • c.

      een beschrijving van het plan, het project of de activiteit onder vermelding van de plaats waar de activiteit plaatsvindt of waar de voorziening gemaakt moet worden;

    • d.

      een beschrijving waaruit duidelijk wordt wie het initiatief neemt of nemen, wat het draagvlak is, met wie of welke organisaties wordt samengewerkt, in welke mate aanvragers bereid zijn zelf mee te helpen bij de uitvoering van het initiatief en of van de doelgroep medewerking of een eigen bijdrage verwacht kan worden;

    • e.

      een planning (zonodig een globale planning);

    • f.

      een duidelijke omschrijving van de ondersteuning die van de gemeente wordt gevraagd.

Wanneer de ondersteuning geheel of gedeeltelijk uit financiële middelen bestaat, moet een kostenraming en de gewenste financiële bijdrage worden vermeld.

  • 2.

    Ter beoordeling van het initiatief kan de wijkmanager om meer gegevens vragen.

  • 3.

    Het initiatief moet door de aanvrager zijn ondertekend.

  • 4.

    Ondersteuning van het initiatief door de gemeente bedraagt in beginsel maximaal EUR 50.000,00. De wijkmanager kan echter besluiten initiatieven in behandeling te nemen waarvoor de gemeentelijke ondersteuning meer bedraagt dan EUR 50.000,00.

  • 5.

    Wanneer niet alle onderdelen van een initiatief voor ondersteuning in aanmerking komen kan een initiatief gedeeltelijk worden ondersteund.

  • 6.

    In Ondiep loopt tot eind 2011 een pilot met het vouchersysteem, de zogenaamde buurtbonnen. Eind 2011 wordt de pilot geëvalueerd en wordt besloten of de pilot wordt voortgezet dan wel beëindigd. Zie bijlage voor de afspraken hierover.

Artikel 4 Criteria

  • 1. Bij het toekennen van ondersteuning hanteert de gemeente de volgende vereisten en criteria:

    • a.

      Het initiatief draagt in voldoende mate bij aan de in artikel 2 geformuleerde doelen waarvoor ondersteuning wordt gegeven.

    • b.

      De doelgroep van een voorziening of activiteit is groter dan de initiatiefnemers alleen; er is sprake van een collectief belang van bewoners en ondernemers van een wijk, buurt of straat.

    • c.

      Het initiatief heeft betrekking op de verbetering van de leef- en woonomgeving van de initiatiefnemers en/of van de bewoners of ondernemers namens wie het initiatief wordt genomen. De uitvoering van het initiatief vindt plaats binnen één van de krachtwijken van de gemeente Utrecht.

    • d.

      Snelle uitvoering van het initiatief is mogelijk en van belang.

    • e.

      Er is draagvlak in de wijk, buurt of straat.

  • 2. Aan een initiatief kan in elk geval in de volgende gevallen ondersteuning worden onthouden:

    • a.

      Het initiatief heeft betrekking op de gemeentelijke organisatie.

    • b.

      Over het onderwerp van het initiatief zijn of waren op grond van gemeentelijke of wettelijke regelgeving, inspraak- of bezwaarprocedures mogelijk.

    • c.

      Het initiatief past niet binnen het beleid van de gemeente Utrecht.

  • 3. Een initiatief wordt in elk geval in de volgende gevallen niet ondersteund:

    • a.

      Het initiatief gaat over de uitvoering van besluiten van andere bestuursorganen waarop de gemeente geen beleidsvrijheid heeft (hieronder valt ook particulier eigendom).

    • b.

      Het initiatief heeft betrekking op gemeentelijke belastingen en tarieven.

    • c.

      Het initiatief heeft betrekking op geldelijke voorzieningen voor ambtsdragers, gewezen ambtsdragers dan wel hun nagelaten betrekkingen of hun rechthebbenden.

    • d.

      Het initiatief heeft betrekking op benoemingen van personen en/of functioneren van personen.

    • e.

      Het initiatief is strijdig met geldende wet- en regelgeving.

    • f.

      Het rijksbudget bewonersinitiatieven bevat geen financiële middelen.

  • 4. Ondersteuning kan afhankelijk worden gesteld van een eigen bijdrage van de aanvrager of de deelnemers. Ondersteuning kan worden onthouden als de door de aanvrager aan de deelnemers van de activiteiten gevraagde eigen bijdrage zo laag is of zal zijn, dat door een redelijke verhoging van deze bijdrage subsidieverlening achterwege kan blijven.

Artikel 5 Beschikbaar budget (subsidieplafond)

1.Van het rijksbudget bewonersinitiatieven krachtwijken is nog beschikbaar:

* Overvecht EUR 178.830,00

* Kanaleneiland EUR 0,00 (budget is reeds volledig besteed)

* Zuilen-Oost EUR 275.949,00

* Ondiep EUR 143.417,00

(dit budget wordt uitgegeven via de buurtbonnen; zie artikel 3, zesde lid).

2.Bijdragen hieruit kunnen slechts worden verleend voor zover het budget dit toelaat (zie artikel 4, derde lid sub f).

Artikel 6 Interne besluitvorming en informeren initiatiefnemer

  • 1. Bij de besluitvorming over ondersteuning worden de navolgende procedureregels worden gehanteerd.

    • a.

      Wanneer de gemeentelijke ondersteuning EUR 20.000,00 of minder bedraagt, verzoekt de wijkmanager, na beoordeling van het initiatief (aanvraag), aan de stedelijk programmamanager krachtwijken om beschikbaarstelling van de financiële middelen (via een intern ordernummer).

    • b.

      Wanneer de gemeentelijke ondersteuning meer dan EUR 20.000,00 en minder dan EUR 50.000,00 bedraagt, legt de wijkmanager via de stedelijk programmamanager krachtwijken een voorstel ter interne besluitvorming voor aan de wethouder krachtwijken en aan de wijkwethouder. De wethouders beslissen binnen vier weken. Zij kunnen deze termijn éénmaal met vier weken verlengen.

    • c.

      Wanneer de gemeentelijke ondersteuning meer dan EUR 50.000,00 bedraagt dan legt de wijkmanager via de stedelijk programmamanager krachtwijken een voorstel ter besluitvorming voor aan het college van burgemeester en wethouders.

    • d.

      De verstrekking van de financiële bijdragen aan de aanvrager vindt plaats overeenkomstig de daartoe wettelijk vereiste vorm en wijze.

  • 2. a. De wijkmanager informeert de initiatiefnemer binnen vier weken over de interne besluitvorming. Indien de ondersteuning in de vorm van een subsidie wordt verleend, stelt de wijkmanager in overeenstemming met de hiervoor onder eerste lid onder a t/m c aangegeven procedure binnen voornoemde termijn gelijktijdig de initiatiefnemer van de verlening in kennis door toezending van de subsidiebeschikking. Deze termijn kan met éénmaal vier weken worden verlengd.

    • b.

      Als de gemeente een initiatief niet ondersteunt, stelt de wijkmanager binnen vier weken de aanvrager hiervan schriftelijk in kennis.

    • c.

      Indien de ondersteuning in de vorm van een subsidiebeschikking wordt verleend, wordt het besluit genomen met in achtneming van het bepaalde in de Algemene subsidieverordening 2008.

Artikel 7 Inwerkingtreding

De beleidsregels rijksbudget bewonersinitiatieven Krachtwijken treden in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking.

Artikel 8 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als Beleidsregels rijksbudget bewonersinitiatieven Krachtwijken.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht op 13 december 2011.

De secretaris, De burgemeester,

Bekendmaking is geschied op 28 december 2011.

Deze verordening is in werking getreden op 29 december 2011.