Verordening elektronische kennisgeving provincie Utrecht 2014

Geldend van 19-04-2014 t/m heden

Intitulé

Verordening elektronische kennisgeving provincie Utrecht 2014

Verordening elektronische kennisgeving provincie Utrecht 2014

Provinciale Staten van Utrecht in vergadering bijeen op maandag 10 maart 2014;

Gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten van 20 januari 2014, afdeling VEH, nummer 80F00590;

Overwegende dat een verordening noodzakelijk is om te kunnen volstaan met elektronische kennisgeving van niet tot een of meer geadresseerden gerichte berichten

Gelet op artikel 145 van de Provinciewet en artikel 2:14, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht

Besluiten

Tot vaststelling van de volgende Verordening elektronische kennisgeving provincie Utrecht 2014:

Artikel 1. Elektronische kennisgeving

  • 1 Het is mogelijk berichten van het provinciebestuur die niet tot een of meer geadresseerden zijngericht, uitsluitend elektronisch te verzenden, tenzij een wettelijk voorschrift zich daartegen verzet.De verzending geschiedt door plaatsing op de website www.officielebekendmakingen.nl.

  • 2 Onder berichten worden in elk geval verstaan kennisgevingen van ontwerpbesluiten, besluiten,aanvragen en meldingen.

Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1 Deze verordening treedt in werking op de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

  • 2 Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening elektronische kennisgeving provincie Utrecht2014.

Ondertekening

Voorzitter,
Griffier,
 

Toelichting

1. Wettelijke grondslag

Artikel 145 Provinciewet Artikel 2:14, tweede lid, Algemene wet bestuursrecht

2. Beoogde effect

Het bereiken van meer mensen met minder middelen, met aandacht voor degenen die digitaal minder vaardig zijn.

3. Argumenten

Met elektronische kennisgeving van berichten die niet tot één of meer geadresseerden zijn gericht, isdeze overheidsinformatie beter toegankelijk voor de meeste mensen. Iedereen heeft immers op elk gewenst moment kosteloos toegang tot deze informatie en ook eerdere publicaties zijn makkelijker teraadplegen.

Tegenwoordig heeft bijna iedereen internet en kan zich via www.mijnoverheid.nl abonneren op elektronisch beschikbare overheidsinformatie. Op die manier kan iedereen heel gerichte informatie in zijn mailbox krijgen, of via sms op zijn mobiele telefoon, over ontwikkelingen binnen een zelf gekozen straal vanaf werk of woning. Het bereik van elektronische verzending zou daarom wel eens groter kunnen zijn dan het bereik van de traditionele publicatie in een huis-aan-huisblad; Elektronische kennisgeving is efficiënter, want de overheid kan de informatie zelf op de website plaatsen; voor publicatie in een krant is altijd een derde partij nodig voor het opmaken en plaatsen van de advertentie; Elektronische kennisgeving is daardoor, en door het ontbreken van plaatsingskosten, ook goedkoperen betekent dus een beperking van de overheidsuitgaven.

4. Kanttekeningen

Degenen die wonen of werken in de provincie Utrecht zijn gewend aan papieren kennisgeving, er is dus risico dat zelfs de digitaal vaardige burger elektronische kennisgevingen over het hoofd ziet Bovendien zullen er altijd burgers zijn die geen internet hebben en die dus nooit bereikt zullen worden met elektronische kennisgeving.

5. Financiën

Overstappen op digitale kennisgeving levert een jaarlijkse besparing op van circa € 200.000,--. Daarop moeten natuurlijk de kosten van communicatie na inwerkingtreding van de verordening in mindering gebracht worden. Die kosten worden voor het eerste jaar grofweg geschat op € 30.000,-- en zullen daarna verder dalen. Deze besparing compenseert op termijn de eerder door het Rijk gekorte apparaats-kosten (1).

6. Realisatie

De verordening treedt in werking op de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin de verordening wordt geplaatst.

7. Juridisch

Het was enige tijd onduidelijk of de rechter digitale kennisgeving op een website zou zien als een “andere geschikte wijze” en of een provinciale of gemeentelijke verordening wel als een voorschrift als bedoeld in artikel 2:14 tweede lid Algemene wet bestuursrecht zou worden beschouwd. Dit is inmiddels door diverse uitspraken afdoende aangetoond .

8. Europa

n.v.t.

9. Communicatie

Er wordt een communicatieplan opgesteld dat voorziet in gefaseerde invoering. In eerste instantie beperktde elektronische kennisgeving zich tot de berichten die afkomstig zijn van de afdeling Vergunningverlening en Handhaving. Na maximaal een jaar wordt bezien of ook de overige kennisgevingen voortaan elektronisch gedaan kunnen worden. Zo kunnen degenen die wonen of werken in de provincie Utrecht geleidelijk wennen aan deze nieuwe manier van communiceren. Het communicatieplan voorziet ook in gerichte communicatie vooraf, tijdens en na inwerkingtreding van de verordening om te waarborgen dat iedereen die in de provincie Utrecht woont of werkt bijtijds geïnformeerd is over de nieuwe manier van kennisgeven. De informatie wordt periodiek herhaald. Voor burgers zonder internet wordt voorzien in een mogelijkheid om toch blijvend geïnformeerd te kunnen worden. Nadat GS en PS akkoord zijn wordt bijgevoegd nieuwsbericht op de website van de provincie geplaatst.

10. Bijlagen

Nieuwsbericht

Artikelsgewijze toelichting

Overheden brengen besluiten op twee manieren naar buiten: -Door bekendmaking -Door kennisgevingen over besluiten

Deze verordening heeft uitsluitend betrekking op elektronische kennisgevingen. Voor bekendmakingen is nl. geen verordening nodig. Artikel 3:42, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht regelt immers dat besluiten van algemene strekking, zoals beleidsregels, plannen met besluitkarakter, aanwijzingen van toezichthouders e.d., elektronisch bekend gemaakt mogen worden in een van overheidswege uitgegeven blad. Voor algemeen verbindende voorschriften regelt de Provinciewet sinds 1 januari 2014 dat deze uitsluitend digitaal bekend gemaakt mogen worden. Dat gebeurt door publicatie in een elektronisch provinciaal blad. Beschikkingen die gericht zijn tot één of meer belanghebbenden, worden bekend gemaakt door toezending of uitreiking, en de Algemene wet bestuursrecht regelt onder welke voorwaarden dat elektronisch kan. Kennisgevingen laten een besluit niet in werking treden, maar zijn bedoeld om het voor potentieel geïnteresseerden mogelijk te maken kennis te nemen van besluiten, ontwerpen en andere berichten van een overheid die voor hen van belang kunnen zijn. Bijvoorbeeld om te laten weten dat een bepaalde vergunning is aangevraagd, dat de overheid ergens mee heeft ingestemd, dat er een ontwerp-beschikking ter inzage is gelegd, dat er zienswijzen ingediend kunnen worden of bezwaar ingesteld enz. Soms doet een overheid zo’n kennisgeving op eigen initiatief, vaak moet het op grond van een wet. Als bijvoorbeeld de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van de Algemene wet bestuursrecht wordt gevolgd, moet de overheid op grond van artikel 3:12, eerste lid van die wet, kennis geven van het ontwerpbesluit.Dat moet dan in “een of meer dag-, nieuws-, of huis-aan-huisbladen of op een andere geschikte wijze”.Die “andere geschikte wijze” mag ook elektronische kennisgeving zijn. Aangezien het echter berichten zijn die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, geldt dan bovendien artikel 2:14, tweede lidvan de Algemene wet bestuursrecht: verzending van zulke berichten mag niet uitsluitend elektronisch, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald. Inmiddels is in de jurisprudentie meer dan eens uitgemaakt dat een gemeentelijke of provinciale verordening als zo’n wettelijk voorschrift moet worden beschouwd (2). Het doel van deze verordening digitale kennisgeving is het bieden van een wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 2:14 van de Algemene wet bestuursrecht, zodat juridisch kan worden volstaan met uitsluitend elektronische kennisgeving in de gevallen waarin aanvullende kennisgeving op andere wijze niet nodig is om degenen voor wie de kennisgeving bedoeld is, voldoende te bereiken.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1, lid 1

Dit artikel gaat over de kennisgeving van bijvoorbeeld ontwerpbesluiten, besluiten, aanvragen, meldingen en andere berichten van de provincie Utrecht. “Kennis geven” is in de Algemene wet bestuursrecht de algemene term voor het naar buiten brengen van sommige besluiten en van documenten waarvan het van belang is dat alle potentieel geïnteresseerden daar daadwerkelijk kennis van kunnen nemen.

Met dit artikellid wordt voldaan aan de eis van artikel 2:14, tweede lid Algemene wet bestuursrecht dat er voor het uitsluitend elektronisch mogen publiceren van kennisgevingen een wettelijk voorschrift moet bestaan. Het artikel regelt verder dat de verzending bestaat uit plaatsing op de website www.officielebekendmakingen.nl. Het artikellid bepaalt ook dat een wettelijk voorschrift zich kan verzetten tegen uitsluitend elektronisch publiceren. Soms spreekt een specifieke wet bijvoorbeeld uitsluitend van kennisgeving in een dag-,nieuws- of huis-aan-huisblad en biedt dus niet de mogelijkheid tot kennisgeving “op een andere geschikte wijze”. Dan is het uitsluitend elektronisch kennisgeven eenvoudigweg niet mogelijk. Kennisge-vingen op grond van de Wet ruimtelijke ordening hebben een eigen publicatieregime waardoor ookdeze kennisgevingen in het algemeen niet onder het bereik van deze verordening kunnen vallen. Enbij toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure zal met uitsluitend elektronischekennisgeving soms toch niet voldaan worden aan artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht,omdat de kennisgeving niet daadwerkelijk iedereen kan bereiken die naar verwachting bedenkingenkan hebben tegen het ontwerpbesluit. Kortom: aanvullende of afwijkende publicatieverplichtingenblijven ongewijzigd van toepassing.

De kennisgevingen zullen via de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (GVOP) worden geplaatst op de website www.officielebekendmakingen.nl. Op de website van de provincie Utrecht staat een hyperlink naar de daar gepubliceerde regelingen en andere berichten. De website www.officielebekendmakingen.nl is ook te bereiken via www.overheid.nl/lokale wet- en regelgeving en www.overheid.nl onder het kopje “lokale bekendmakingen” (zoekfunctie via een kaart), zodat de kennisgevingen ook in de nieuwe situatie goed vindbaar zijn.

Artikel 1, lid 2

Dit artikellid maakt duidelijk welke ruime betekenis het begrip “berichten” heeft. Zo ruim is het ook in artikel 2:14, tweede lid, van de Awb bedoeld.

(

Bijlage

NIEUWSBERICHT

Provincie Utrecht stapt over op digitale kennisgeving

Met ingang van 1 april 2014 stapt de provincie Utrecht over van advertenties in kranten naar elektronische kennisgevingen op de website www.officielebekendmakingen.nl. Het gaat om berichten vanuit de afdeling Vergunningverlening en handhaving, bijvoorbeeld over de Wet bodembescherming.

Voor de groep burgers die niet bereikt wordt met elektronische kennisgeving, blijft de informatie in geprinte vorm beschikbaar. Deze kan men ophalen of zich kosteloos laten toesturen.

Het Rijk streeft er naar dat alle overheden in 2017 volledig digitaal werken. Iedereen heeft dan het recht zijn zaken met de overheid volledig elektronisch af te handelen en alle informatie komt online beschikbaar. Er zijn al diverse stappen gezet op de weg naar een volledig digitale overheid in 2017.

Voor meer informatie: Marlies Verhoef, tel. 030 – 258 2007 M 06-18300472 of e-mail: marlies.verhoef@provincie-utrecht.nl