Tweede wijzigingsverordening van de verordening op de raadscommissies 2010

Geldend van 01-08-2012 t/m heden

Intitulé

Tweede wijzigingsverordening op de verordening op de raadscommissies 2010

De raad van de gemeente Utrechtse Heuvelrug;

Gelet op de Gemeentewet, artikel 82 van de Gemeentewet;

Gelet op het advies van de commissie bestuur en middelen voor het veranderen van de tekst over mobiele telefonie;

BESLUIT

Vast te stellen de Tweede wijzigingsverordening van de verordening op de raadscommissies 2010

A.

Toe te voegen aan artikel 1 Begripsomschrijvingen

f.zenden: het, via mail of post, doen toekomen van stukken of het doen toekomen van een link die het inzien van stukken via de gemeentelijke website mogelijk maakt.

B.

Artikel 10 Oproep te herzien (twee keer schrappen ‘schriftelijk’) zodat het luidt:

  • 1.

    De raadsvoorstellen en andere stukken worden zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk tien dagen voor een vergadering, op de website van de gemeente geplaatst.

  • 2.

    Na vaststelling van de agenda’s door de gemeenteraad, op voordracht van de agendacommisie, zendt de voorzitter de leden een oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.

  • 3.

    De agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de oproep aan de leden gezonden.

  • 4.

    Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 11, eerste lid, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden.

C.

Artikel 11 lid 1 te wijzigen (schrappen ‘schriftelijke’) zodat het luidt:

1.In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.

D.

Artikel 12 lid 1 te wijzigen (schrappen ‘schriftelijke’) zodat het luidt:

1.Stukken als bedoeld in artikel 10 worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor een ieder op het gemeentehuis en in openbare gebouwen in de dorpen ter inzage gelegd en op de website van de gemeente gepubliceerd. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 13. Indien na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

E.

Artikel 15 lid 2 te wijzigen (schrappen ‘schriftelijke’) zodat het luidt:

Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal fracties aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproep is gelegen.

F.

Artikel 18 Notulen te wijzigen zodat het luidt

Artikel 18 Overzicht van uitkomsten

  • 1.

    Het ontwerp-overzicht van uitkomsten wordt aan de leden van de commissie toegezonden, uiterlijk een week na de vergadering. Het wordt gelijktijdig toegezonden aan de overige personen die het woord gevoerd hebben en aan de leden van de raad.

  • 2.

    Tijdens de vergadering worden, zo mogelijk, het overzicht van uitkomsten van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 3.

    De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders, hebben het recht een voorstel tot wijziging van het overzicht van uitkomsten aan de raadscommissie te doen, indien het overzicht van uitkomsten onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient tenminste 48 uur voor de betreffende vergadering bij de commissiegriffier te worden ingediend.

  • 4.

    Het overzicht van uitkomsten moet bevatten:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de griffier, de commissiegriffier, de burgemeester en de wethouders, de secretaris en de ter vergadering aanwezige leden, allen voorzover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben, afzonderlijk wordt vermeld welke fracties afwezig waren;

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een samenvatting van het advies aan de raad onder vermelding van de fracties die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring, en met aantekening van de fracties die zich niet uitgelaten hebben;

    • d.

      bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 26 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 5.

    Het overzicht van uitkomsten wordt opgesteld onder de zorg van de commissiegriffier.

  • 6.

    Het vastgestelde overzicht van uitkomsten wordt door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

G.

Artikel 36 Verbod gebruik mobiele telefoons te wijzigen zodat het luidt:

In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen uitsluitend toegestaan zolang dit geen inbreuk maakt op de orde van de vergadering.

H.

  • 1.

    Deze wijzigingsverordening treedt in werking op 1 augustus 2012.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Tweede wijzigingsverordening van de verordening op de raadscommissies 2010.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 2 juli 2012.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
W. Hooghiemstra G.F. Naafs