Verordening cliëntenparticipatie Swi

Geldend van 02-07-2012 t/m heden

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Swi

De raad van de gemeente Valkenswaard;

 

Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders:

 

Gelet op artikel 147, eerste lid, Gemeentewet, artikel 47 van de Wet werk en bijstand

 

BESLUIT: vast te stellen de “Verordening cliëntenparticipatie Swi”

 

Artikel 1

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze Verordening wordt verstaan onder:

1. Regelingen : alle regelingen die door het Swi worden uitgevoerd

2. De gemeente: de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard;

3. Het college: de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard;

4. Belanghebbenden: personen die een uitkering of dienst van Swi ontvangen;

5. Maatschappelijke organisaties: instellingen die direct of indirect deel uitmaken van het dagelijkse leven van de bij de cliëntenparticipatie betrokken personen;

6. Cliëntenraad: een uit vertegenwoordigers van klanten bestaand gremium met taken en bevoegdheden zoals in deze Verordening omschreven.

7. Contractpartner: gemeente die volgens een dienstverleningsovereenkomst diensten afneemt van Swi.

Artikel 2: Instellen en in stand houden cliëntenraad, taak en doelstelling

1. Het college bevordert het instellen en in stand houden van de cliëntenraad.

2. Met de instelling van de cliëntenraad en het overleg wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van dienstverlening bij de uitvoering van de wet.

3. De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering en de controle van het gemeentelijke beleid ten aanzien van belanghebbenden betreffen.

4. De cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele belanghebbenden betrekking hebben.

Artikel 3: Samenstelling van de cliëntenraad, de voorzitter en secretaris

1. De cliëntenraad bestaat uit belanghebbenden en eventueel aangevuld met maximaal twee vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties.

2. De cliëntenraad bestaat uit minimaal 6 en maximaal 10 personen. (exclusief voorzitter en secretaris).

3. Er wordt gestreefd naar een evenredige verdeling van het aantal leden van de cliëntenraad tussen de betrokken gemeenten.

4. De vergaderingen worden voorgezeten door een onafhankelijke voorzitter, die geen lid is van de cliëntenraad. De voorzitter heeft een adviserende stem.

5. De voorzitter wordt voor de periode van vier jaar op persoonlijke titel benoemd door het college. De voorzitter kan eenmaal worden herbenoemd. Bij herbenoeming of voordracht van een nieuwe voorzitter is een advies van de cliëntenraad verplicht.

6. Het lidmaatschap van de cliëntenraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of het college.

7. De cliëntenraad wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris die door het college wordt aangewezen.

8. De ambtelijk secretaris draagt in ieder geval zorg voor:

a. uitnodiging voor de vergadering;

b. het in overleg met de voorzitter vaststellen van de agenda overeenkomstig de aangedragen voorstellen;

c. verzending van de agenda;

d. informatievoorziening ten behoeve van de leden en de voorzitter van de cliëntenraad;

e. reservering van de vergaderruimte,

f. verricht tevens taken als penningmeester;

g. vervanging van de voorzitter bij afwezigheid,

h. de verslaglegging van de vergaderingen, het samenstellen van de uitgebrachte adviezen en het bewaken van de voortgang en de afhandeling van de adviezen van de cliëntenraad aan het college.

Artikel 4: Benoeming van de leden

1. Het college benoemt de leden van de cliëntenraad.

2. De zittingsduur van de leden is vier jaar.

3. De leden zijn maximaal een keer herbenoembaar.

4. Nieuwe leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college gehoord de cliëntenraad.

5. Bij ernstig disfunctioneren van een van de leden, kan de cliëntenraad het vertrouwen in dat lid opzeggen. De voorzitter onderzoekt in overleg met de partijen het geschil, zoekt naar een acceptabele oplossing en/of verzoekt aan het college om de benoeming van het betreffende lid in te trekken.

Artikel 5: Beëindiging van het lidmaatschap

1. Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt indien het lid geen belanghebbende of vertegenwoordiger van maatschappelijke organisaties meer is.

2. Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt indien het lid aftreedt.

3. Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt indien de zittingsduur als bedoeld in artikel 4, tweede lid is verlopen.

4. In de gevallen, bedoeld in het eerste en tweede lid, blijft het lid de functie vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een maximale termijn van zes maanden.

5. Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt zodra het lid geen diensten van het Swi meer afneemt.

Artikel 6: Werkwijze

1. In het kader van cliëntenparticipatie vraagt het college de cliëntenraad om advies inzake het gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan zoals bedoeld in artikel 2 van deze verordening. De cliëntenraad adviseert niet over zaken die betrekking hebben op de Wet sociale werkvoorziening.

2. Er is minimaal een keer per jaar een overleg met de betrokken wethouders en de cliëntenraad.

3. De cliëntenraad Swi neemt deel aan de cliëntenparticipatie Werkplein Mercado door een lid van de cliëntenraad Swi af te vaardigen.

Artikel 7: Faciliteiten

1. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks in de begroting een budget van € 3.000 opgenomen.

2. Ten laste hiervan, kunnen ter beoordeling van het college, ondermeer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, organisatiekosten het inhuren van externe deskundigen en voorlichting.

3. De leden van de cliëntenraad en de voorzitter ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen van de cliëntenraad Swi en cliëntenraad Werkplein Mercado een algemene onkostenvergoeding van 45,00 euro per vergadering. De onkostenvergoeding is inclusief reiskosten en heeft geen invloed op de uitkering (artikel 31 lid 2 sub k van de wet).

4. Het college is bevoegd om bij prijsontwikkelingen de onkostenvergoeding, genoemd in artikel 7 lid 3, aan te passen.

5. De gemeente stelt vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar.

Artikel 8: Adviezen cliëntenraad

1. De adviezen van de cliëntenraad aan het college worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van de cliëntenraad.

2. Op verzoek kan het minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.

3. De cliëntenraad kan het college adviseren met betrekking tot de uitvoering van de regelingen, het voorgenomen beleid en wijzigingen van bestaand beleid.

Artikel 9: Slotbepaling

In alle gevallen waarin deze Verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 10: Inwerkingtreding

De Verordening cliëntenparticipatie Samenwerkingsverband werk en inkomen treedt in werking met ingang van 1 juli 2012. De voorgaande Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand van de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard, vastgesteld door de gemeenteraden, vervalt met de vaststelling van deze verordening.

Artikel 11: Citeertitel

Deze Verordening kan worden aangehaald als “Verordening cliëntenparticipatie Samenwerkingsverband werk en inkomen”.

 

Toelichting 1

ALGEMEEN

 

De Wet werk en bijstand schrijft in artikel 47 voor dat cliëntenparticipatie dient plaats te vinden en dat, in het verlengde van die verplichting, een verordening dient te worden opgesteld en goedgekeurd door de raad. Ingevolge die bepaling is de verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand tot stand gekomen. Hierbij dient rekening te worden gehouden met de samenwerking met het UWV.

Minimaal dient te zijn vastgelegd op welke wijze personen met een WWB uitkering, niet-uitkeringsgerechtigden en personen met een ANW uitkering of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:

periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;

deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

Door de verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand te verruimen tot alle regelingen die door het Samenwerkingsverband werk en inkomen worden uitgevoerd kan gevraagd en ongevraagd advies worden gegeven aan de colleges over alle uitkering en diensten die het Swi verzorgd.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de diverse omschrijvingen is aansluiting gezocht bij de formuleringen in de Wet werk en bijstand en/of bestaande regelgeving.

 

Artikel 2 Doelstelling

In dit artikel wordt de doelstelling beschreven. Belangrijk is dat de cliëntenraad ook ongevraagd kan adviseren. Door de verordening cliëntenparticipatie Swi kan de cliëntenraad op alle beleidsterreinen advies uit brengen. Behoudens het beleidsterrein WSW omdat zij over een eigen cliëntenraad beschikken.

 

Artikel 3 Beleidsterreinen

In dit artikel wordt beschreven over welk beleid de cliëntenraad adviseert. Advies wordt gevraagd bij de vaststelling van beleidskaders, verordeningen en beleidsregels op het terrein van de verschillende regelingen die het Swi uitvoert.

Bij de uitzonderingen is de Wet sociale werkvoorziening genoemd. De wetgever beoogt een organisatie die bestaat uit cliënten zoals bedoeld in artikel 1 van deze verordening. Het is belangrijk dat de samenstelling van de cliëntenraad daadwerkelijk representatief is voor de doelgroep bijstandsgerechtigden. Ten behoeve van de Wet sociale werkvoorziening opereert een afzonderlijk platform dat bestaat uit personen die over specifieke kennis beschikken op het gebied van handicaps en beperkingen.

 

Artikel 4 Samenstelling

Er is gekozen voor een mix van cliënten en vertegenwoordigers. Omwille van de werkbaarheid is ervoor gekozen het aantal leden en vertegenwoordigers beperkt te houden. Benoeming geschiedt voor een termijn van vier jaar, met een mogelijke herbenoeming voor telkens nog vier jaar. Voor die termijnen is gekozen teneinde voor de leden een groei in het raadslidmaatschap mogelijk te maken. In dit artikel wordt voorts de onverenigbaarheid van functies aangeduid.

Artikel 5 Beëindiging van het lidmaatschap

Een belangrijk uitgangspunt van de WWB is arbeidsre-integratie van uitkeringsgerechtigden.

In dit artikel wordt onder meer geregeld dat het lidmaatschap eindigt wanneer het lid geen cliënt/belanghebbenden of vertegenwoordiger meer is. Hierdoor blijft de binding met de doelgroep optimaal gewaarborgd.

Om te voorkomen dat leden plotseling wegvallen, en de cliëntenraad zijn taak niet meer naar behoren kan uitoefenen, is geregeld dat het lid de functie blijft vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een maximale termijn van zes maanden. Deze bepaling is mede van belang om nieuwe leden te kunnen voorbereiden op hun taak.

 

Artikel 6 Werkwijze

In dit artikel wordt het initiatief- en adviesrecht nader ingevuld. Essentieel is dat een advies op een zodanig tijdstip wordt gevraagd, dat dit kan worden toegevoegd aan de stukken die voor de besluitvorming beschikbaar worden gesteld. Dit is op deze wijze in ieder geval gewaarborgd.

Er is niet gekozen voor vaste overlegstructuur. De ervaring van de afgelopen jaren leert dat bijeenkomsten aan de hand van ontwikkelingen plaats vindt. Wel is geregeld dat er jaarlijks ten minste één overleg is met de betrokken wethouder

De ambtelijk secretaris biedt administratieve ondersteuning, maar is geen lid van de cliëntenraad.

De taken en verantwoordelijkheden zijn voldoende helder beschreven in dit artikel. De ambtelijk secretaris is binnen de ambtelijke organisatie het centrale aanspreekpunt voor de cliëntenraad.

 

Artikel 7 Faciliteiten

De cliëntenraad wordt actief voorzien van informatie.

De vakafdeling informeert, via de voorzitter, over actuele landelijke ontwikkelingen op de beleidsterreinen van het swi en stelt desgewenst vakliteratuur beschikbaar. De cliëntenraad kan beschikken over ruimte waar de leden elkaar buiten de plenaire vergaderingen kunnen ontmoeten. Het is noodzakelijk dat ook beschikt wordt over andere faciliteiten, behalve vergaderruimte. Te denken valt aan kopieerfaciliteiten, de mogelijkheid om gebruik te maken van een PC met internetverbinding etc. Het beschikbaar stellen van andere faciliteiten gebeurt in overleg. De cliëntenraad kan ook beschikken over een eigen budget voor de eigen activiteiten. Te denken valt aan het organiseren van thema-avonden, het inhuren van externe deskundigen etc. De leden kunnen aanspraak maken op een vaste onkostenvergoeding per bijgewoond overleg.

 

Artikel 8 Citeerartikel

Behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 9 Slotbepaling

Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels vaststellen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer meerdere faciliteiten noodzakelijk blijken. De verordening Cliëntenparticipatie Swi is op grond van artikel 8 Tijdelijke referendumwet referendabel. De datum van de inwerkingtreding moet daarom, met in acht name van artikel 22 Tijdelijke referendumwet, op tenminste 6 weken na datum publicatie gesteld worden.