Regeling vervallen per 03-02-2021

Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2020

Geldend van 04-02-2020 t/m 02-02-2021

Intitulé

Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2020

1. Inleiding

Het op 14 april 2018 vastgestelde ‘Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving’ (VTH-beleid) beschrijft een doelgerichtere werkwijze dan voorheen. In lijn met ontwikkelingen als de Omgevingswet wordt niet langer gekeken vanuit het perspectief van de dwingende instrumenten die je als overheid inzet, maar er wordt gekeken op welke manier de doelen uit het beleid bereikt kunnen worden. De Provincie Noord-Brabant heeft in 2019 ons VTH-beleid aangehaald als voorbeeldfunctie voor andere gemeenten.

Dit Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (UVTH) beschrijft hoe we het VTH-beleid praktisch vertalen naar de uitvoeringspraktijk.

Doelen centraal: van denken naar werken

Dit programma verwoordt de methodiek hoe we de denkwijze, zoals beschreven in het VTH-beleid, omzetten in een werkwijze. ‘Omwerken’ zou je het kunnen noemen en dat is natuurlijk net als omdenken geen sinecure.

Eerst het centraal stellen van het doel en dan bedenken welke acties en welke instrumenten nodig zijn, dat is de kern van het omdenken. Vanuit deze koppeling van denken naar werken is de opzet van het UVTH ontstaan ‘Dat is het’, wat meteen inhoud is van het UVTH:

- Doelen

- Acties

- Thema’s

- Instrumenten/middelen

- Systematiek

- Houvast

- Evaluatie

- Toezicht (van de Provincie)

In 2019 is voor de eerste keer op deze werkwijze het UVTH opgesteld. Werken vanuit de doelen, de professional zal moeten bepalen welke acties en welke instrumenten het beste ingezet kunnen worden om het doel te bereiken. Het UVTH beschrijft de methodiek om te komen tot goede, doelgerichte acties.

In het programma Omgevingswet (zowel provinciaal als het huidige gemeentelijke programma Omgevingswet gezamenlijk met gemeente Waalre en Best) wordt het UVTH als voorbeeld gezien voor het ‘nieuwe werken’ onder de Omgevingswet. De Omgevingswet gaat namelijk eveneens uit van werken vanuit de doelen.

Afbakening en relatie tot andere uitvoeringsprogramma’s

Het UVTH gaat over de VTH-activiteiten binnen onze gemeente voor zover deze betrekking hebben op het fysieke domein. Activiteiten die soms onder dezelfde juridische reikwijdte vallen, zoals de Apv, maar direct betrekking hebben op bijvoorbeeld integrale veiligheid zijn niet in dit programma opgenomen, maar komen terug in het betreffende uitvoeringsprogramma van integrale veiligheid. Daarnaast blijft ook het strafrechtelijk deel bij dit UVTH buiten beschouwing.

Wettelijk kader

Het vaststellen en uitwerken van een UVTH is verplicht gesteld in het Besluit omgevingsrecht (Bor) en de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor). Met dit UVTH 2020 wordt invulling gegeven aan deze wettelijke verplichting. Het programma voor de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving vormt het hart van de beleidscyclus. Het UVTH komt voort uit de gestelde doelen uit het VTH-beleid en de daarbij gehanteerde strategie. De positie van het UVTH in de beleidscyclus wordt in de paragraaf 5 ‘Systematiek’ nader toegelicht. Na vaststelling door het college wordt het UVTH ter kennisname aan de gemeenteraad aangeboden en in het kader van het interbestuurlijk toezicht aan de provincie toegezonden.

Regionaal Operationeel Kader milieutoezicht en vergunningverlening

De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (hierna: ODZOB) voert in opdracht van de gemeente taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking tot met name het onderdeel milieu (onderverdeeld in een basistakenpakket, verzoektaken en collectieve taken).

Regionaal Operationeel Kader Vergunningverlening 2020-2023 (ROK-VV)

Voor de uitvoering van vergunningverlening van de Wabo-milieutaken heeft de ODZOB het ROK-VV 2020-2023 opgesteld. Het ROK-VV bevat de uitgangspunten voor de Wabo-milieutaken die de ODZOB voor de regio uitvoert. De gemeente Veldhoven heeft een belangrijke bijdrage geleverd in de tot standkoming van het ROK-VV.

Vaststelling van dit UVTH 2020 stelt mede het ROK-VV vast. Omdat het ROK-VV nu voor de eerste keer wordt vastgesteld is deze opgenomen als bijlage en maakt onderdeel uit van het UVTH 2020.

Regionaal Operationeel Kader milieutoezicht 2018, strategie voor de uitvoering van het Wabo-milieutoezicht in Zuidoost-Brabant (ROK Milieutoezicht 2018)

Voor de uitvoering van milieutoezicht en –handhaving heeft de ODZOB het ROK Milieutoezicht 2018 opgesteld. In 2019 is het ROK Milieutoezicht 2018 binnen gemeente Veldhoven vastgesteld. Het ROK Milieutoezicht 2018 maakt ongewijzigd onderdeel uit van het UVTH 2020.

Taskforce Ontwikkelingen in de veehouderij

Als gevolg van de versnelling van de transitie van de veehouderij hebben de omgevingsdiensten in Noord-Brabant extra VTH werkzaamheden voor deze diensten in de periode 2020 t/m 2022 in beeld gebracht. Dit heeft geleid tot een maatregelenpakket opgenomen in de zogenoemde ‘Taskforce Ontwikkelingen in de veehouderij’. Wij zien dit als een branchgerichte aanvulling van beide ROK’s, vandaar dat met vaststelling van het UVTH 2020 ook het maatregelenpakket Taskforce Ontwikkelingen in de veehouderij wordt vastgesteld (zie hiervoor tevens paragraaf 12 ‘Thema’s en speerpunten’ onder thema milieu en bedrijven).

Het ROK milieutoezicht 2018 en ROK-VV zijn onderdeel van de gezamenlijke beleidscyclus zoals wettelijk voor gemeenten, provincies en omgevingsdiensten is voorgeschreven in artikel 7.2 van het Bor.

Doelen

De doelen voor het UVTH zijn gesteld in het VTH-beleid van de gemeente Veldhoven.

Deze gestelde doelen staan in het UVTH centraal en vormen de basis van het UVTH.

Onze ambities op h et gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn op hoofdlijnen: een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving voor onze inwoners en een goed werkklimaat voor onze bedrijven.

Om dit te bereiken zijn onze doelen voor de komende jaren:

• Het bevorderen van een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving;

• Het behouden van de ruimtelijke kwaliteit van ons openbaar gebied;

• Steeds betere afstemming tussen planvorming, vergunningverlening en toezicht en handhaving, maar ook tussen ons als gemeenten, onze ketenpartners, inwoners en bedrijven (initiatiefnemers en belanghebbenden);

• Het bevorderen van de eigen verantwoordelijkheid van de inwoners van onze gemeenten;

• Het leveren van een goede dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven.

In het UVTH is gekeken op welke manier deze doelen bereikt kunnen worden. Hierbij focussen we voornamelijk op de zaken die bijdragen aan onze doelen en –het belangrijkste- onze werkwijze stemmen we af op het te behalen doel.

De doelen zijn terug te vinden in paragraaf 9 ‘Tabel doelgericht inzetten van de acties en instrumenten binnen aangegeven thema’ van het UVTH. Aan elke doel zijn de onderwerpen Acties, Thema’s, Instrumenten/middelen en Houvast gekoppeld. Hieronder is voor het thema ‘Bestaande bouw (incl. illegale bouw)’ dit schematisch weergegeven.

afbeelding binnen de regeling

2. Acties

In het VTH-beleid is opgenomen dat de manier waarop we onze doelen willen bereiken het afstemmen is van de werkwijze per geval op het te bereiken doel. Bij ‘Acties’ wordt deze manier beschreven. Wat gaan we doen?

Onder het onderwerp ‘Actie’ zijn in de tabel van paragraaf 9 van dit UVTH de activiteiten benoemd die wij uitvoeren om het gestelde doel te bereiken. Het zijn daadwerkelijk werkwoorden (zinnen) die geformuleerd zijn. De acties zijn per thema (zie volgende paragraaf) specifiek benoemd. Het betreft werkzaamheden die wij op VTH-gebied (dagelijks) uitvoeren.

Enkele voorbeelden om het concreet te maken:

Doel:

Het bevorderen van een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving.

Actie (wat gaan we doen om dit doel te bereiken):

- Bouwen en slopen volgens Bouwbesluit (thema’s: Bouwen en slopen met vergunning en Bestaande bouw (incl. illegale bouw));

- Toetsen aan de Drank- en Horecawet en actueel beleid (thema: Horeca);

- Constateren/opheffen van een onveilige/ongewenste situatie (thema: Bestemmingsplannen).

Doel:

Het behouden van de ruimtelijke kwaliteit van ons openbaar gebied.

Actie (wat gaan we doen om dit doel te bereiken):

- Maken van een ruimtelijke afweging bij strijdigheid bestemmingsplan (thema: Bouwen en slopen met vergunning);

- Beschermen openbaar groen (thema: Gebruik openbare ruimte (incl. afval)).

Prioritering

Onze werkwijze voor het gebruik van vergunningverlening, toezicht en handhaving is om de ‘instrumenten’ (zoals vergunningverlening, toezicht en handhaving) zodanig in te zetten dat we een veilige, gezonde leefomgeving houden. Om dit te kunnen bereiken is het nodig om (de goede) prioriteiten te stellen. Hiervoor moet er inzicht zijn in de risico’s binnen een gemeente. Deze volgen uit de risicoanalyse en de toetsing op basis van risicoprofilering, opgenomen als respectievelijk bijlage 1 en 2 van het VTH-beleid 2018. De risicoanalyse is uitgevoerd op de verschillende beleidsvelden en geeft inzicht in de activiteiten waarbij zich de grootste risico’s kunnen voordoen. Per thema (o.a. milieu, bouwen) is een risico en prioriteit toegekend aan voorkomende activiteiten. Voor de prioritering van het UVTH wordt hierbij aangesloten.

Vanuit toezicht en handhaving is ook behoefte aan een prioritering op themaniveau. Concrete invulling hiervoor leent zich meer voor een praktisch ‘werkprogramma’. Vandaar dat er een ‘Werkprogramma toezicht en handhaving’ opgesteld gaat worden, wat praktische werkzaamheden beschrijft voor onze medewerkers toezicht en handhaving. Daarin zal ook een koppeling worden gelegd met de werkzaamheden van toezicht en handhaving vanuit Integrale Veiligheid. De uitgangspunten voor het opstellen van het werkprogramma zijn het UVTH en het Uitvoeringsprogramma Veiligheid De Kempen 2019-2020.

3. Thema’s

In lijn met het VTH-beleid is dit UVTH net als vorig jaar doelgericht. Het benoemen van thema’s is praktisch, ook in deze werkwijze. Het geeft een mogelijkheid om integraal te werken. De naam van een thema zal bij iedere professional immers een ander gevoel oproepen en dat is een goed startpunt om, vanuit je eigen discipline, juist die acties uit te voeren welke bijdragen aan de gestelde doelen. Voor het goed slagen van een thematische aanpak is er wel een thema-eigenaar noodzakelijk, een regisseur, die zich verantwoordelijk voelt voor de organisatie, de aanpak en de evaluatie van het thema.

De volgende thema’s maken onderdeel uit van dit programma:

Thema

Eigenaar thema

Bestaande bouw (incl. illegale bouw)

Coördinator vergunningen

Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)

Coördinator vergunningen

Bodem

Coördinator vergunningen

Bestemmingsplannen

Coördinator vergunningen/ondersteuning

Evenementen

Coördinator toezicht en handhaving

Gebruik openbare ruimte (incl. afval)

Coördinator toezicht en handhaving

Horeca

Coördinator toezicht en handhaving

Milieu en bedrijven

Coördinator vergunningen/ondersteuning

Natuurbescherming

Coördinator toezicht en handhaving

Een belangrijk ander domein met thema’s waarbij veel raakvlakken zijn met VTH is Veiligheid. Hiervoor is het Uitvoeringsprogramma Veiligheid De Kempen 2019-2020 in 2019 vastgesteld.

Vanuit dit programma kan een beroep worden gedaan op de VTH-instrumenten. Dit geldt ook voor thema’s vanuit andere (beleids-)domeinen. Daarnaast is een aantal thema’s samengevoegd. Uitvoeringsprogramma’s als deze zijn dus geen afdelings- of clusterjaarplannen, maar bevatten wel input hiervoor. Meer hierover is te lezen in de paragraaf 5 ‘Systematiek’. De thema’s zijn tekstueel uitgewerkt in paragraaf 11 ‘Thema’s en speerpunten’.

4. Instrumenten

In het VTH-beleid zijn ‘middelen’ opgenomen om de gestelde doelen te kunnen bereiken. Vergunningen, toezicht en handhaving zijn geen doel op zich, maar instrumenten die zodanig ingezet worden dat we steeds dichter bij ons doel komen.

In het uitvoeringsprogramma worden de ‘middelen’ uit het VTH-beleid benoemd als ‘instrumenten’.

De volgende instrumenten kunnen ingezet worden (uit de ‘gereedschapskist’) om bij te dragen aan een doel, gekoppeld aan een ‘actie’ en ‘thema’:

- Vergunningen, meldingen en vooroverleg;

- Toezicht en Handhaving;

- Dienstverlening.

Het belangrijkste doel van een vergunning is het borgen van de kwaliteit van de leefomgeving (veilig, gezond en duurzaam) en het bieden van rechtszekerheid. Het instrument meldingen is in de meeste gevallen te beschouwen als een lichte vergunning. Het beoordelen van de effecten en het bieden van rechtszekerheid blijven hierbij van belang. Toezicht en handhaving zijn twee aparte instrumenten. Het doel van toezicht is het voorkomen (dan wel beperken) van onveilige, ongezonde en niet duurzame situaties. Daarnaast is het belangrijk dat de ruimtelijke kwaliteit behouden blijft. Handhaving komt na toezicht. Wanneer sprake is van overtredingen, wordt bezien of en op welke manier bestuurlijk optreden noodzakelijk is. Het instrument dienstverlening is een bijzonder instrument. Dit komt omdat ‘het leveren van een goede dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven’ één van onze gestelde doelen is en daarnaast dus ‘dienstverlening’ als instrument is benoemd. Dit kan leiden tot verwarring. Daarom is er voor gekozen om dienstverlening als instrument in te zetten en niet als afzonderlijk doel op te nemen in de tabel van paragraaf 9 van dit UVTH. Dienstverlening geeft namelijk invulling aan alle andere doelen. Het VTH-beleid geeft een uitvoerige omschrijving wat precies onder de bovengenoemde instrumenten wordt verstaan.

In de tabel in paragraaf 9 van het UVTH zijn de bovengenoemde ‘instrumenten’ per doel gekoppeld aan een ‘actie’ en ‘thema’.

De inzet van de VTH-instrumenten heeft als voordeel dat je relatief eenvoudig kunt tellen hoe vaak je ze hebt ingezet. Het instrument dienstverlening is echter niet goed te tellen, dit doen we als het ware ‘tussendoor’. Je zal er een systeem naast moeten bouwen wil je hier wel iets over kunnen zeggen en daarbij de garantie hebben dat dat systeem gevuld wordt op de gewenste manier. Dit gaan we niet doen, want dat draagt niet bij aan het werken aan de doelen.

Desondanks is uit de monitoringgegevens van het UVTH 2019 toch naar voren gekomen dat dit een uitzonderlijk jaar is gebleken. In vergelijking tot de laatste jaren zijn er veel vergunningen van rechtswege ontstaan. Sinds de in werking treding van de WABO op 1 oktober 2010 zijn er tot 2019 in totaal 8 vergunningen van rechtswege verleend. Het jaar 2019 vult dit aantal met 7 aan tot 15. Daarbij vallen 2 periodes op. Veel aanvragen van december 2018 en aanvragen eind mei/begin juni 2019 zijn van rechtswege verleende vergunningen geworden. Oorzaak hiervan is onderbezetting (minder personele capaciteiten, door vertrek van collega’s).

In 2020 zal worden gewerkt aan het op peil krijgen van de capaciteit van het cluster Vergunningen, waardoor meer tijd vrij komt voor inzet van het ‘instrument: dienstverlening’. In paragraaf 6 ‘Houvast’ wordt hierop nog nader ingegaan.

Als het verder gaat over het tellen van de VTH-instrumenten heeft de verdergaande integratie dit ook al moeilijker gemaakt. Was een vergunning en het toezicht daarop jaren terug nog gericht op één activiteit, nu bevat deze vaak meerdere activiteiten. Zo had je vóór de Wabo bijvoorbeeld de milieuvergunning met milieutoezicht, de bouwvergunning met bouwtoezicht en de gebruiksvergunning met toezicht brandveiligheid. Drie vergunningen en drie keer toezicht met meerdere toezichtmomenten. Nu betreft het één omgevingsvergunning met de activiteiten milieu, bouw en gebruik brandveiligheid en zoeken we in het toezicht, waar efficiënt en mogelijk, de integraliteit.

Dat wat we nog wel kunnen tellen, geeft toch vaak inzicht voor het organiseren van de uitvoering en het geeft inzicht voor een buitenstaander. Daarom voor de beeldvorming hieronder een aantal feiten en cijfers over de te verwachten aantallen inzet aan instrumenten in 2020.

Vergunningen en meldingen

Omgevingsvergunningen en vooroverlegzaken

600

Sloopmeldingen

170

Meldingen milieu; activiteiten besluit (door ODZOB)

65

Aantal Apv meldingen

350

Aantal meldingen en vergunningen evenementen

180

Aantal drank en horecavergunningen en –meldingen

60

Toezicht

Meldingen stadstoezicht

2150

Bouwcontroles

450

Controles brandveiligheid gebouwen (door VRBZO)

60

Controles brandveiligheid evenementen (door VRBZO)

20

Milieutoezicht (door ODZOB)

50

Controles asbest gerelateerde sloopmeldingen (door ODZOB)

15

Handhaving

Haltafdoeningen Horeca

18

Strafbeschikkingen

72

WABO handhavingszaken

35

* De bronnen/systemen die geraadpleegd zijn voor deze aantallen zijn benoemd in de ‘monitoring 2019’ (zie ‘aantallen spreadsheet’, excellijst). Verdere toelichting hierover is opgenomen in paragraaf 7 ‘Evaluatie’.

5. Systematiek

In het VTH-beleid is de systematiek van de zogenaamde Big 8 uitgewerkt. Het VTH-beleid zelf is het strategisch beleidskader.

Dit UVTH is de invulling van wat in de Big 8 het ‘operationeel beleidskader’ genoemd wordt.

Operationeel beleidskader

Het operationeel beleidskader is het instrument dat het strategisch beleidskader vertaald voor ‘de werkvloer’.

Hierin wordt jaarlijks, in een uitvoeringsprogramma, beschreven hoe door de uitvoerende organisatie(s) invulling

gegeven wordt aan de gewenste aanpak en de gestelde doelen in het strategisch beleidskader.

Vanuit dit instrument start (via het station planning & control) de operationele cyclus.

afbeelding binnen de regeling

Zoals in het model te zien, maakt ook ‘planning & control’ (p&c) onderdeel uit van de operationele cyclus. Het UVTH haakt echter ook bij p&c aan, aan de kant van de strategische cyclus. De manager(s) van de afdelingen zullen met inzet van de p&c cyclus de uitvoering van het operationele beleidskader mogelijk moeten maken, dan wel via de rapportage en evaluatie input moeten geven over benodigde bijstellingen. De begroting is een belangrijk aspect van de p&c cyclus, hierin worden de (financiële) middelen beschikbaar gesteld. In paragraaf 10 van dit UVTH zijn de begrotingsaspecten welke een relatie hebben met UVTH uitgelicht.

Omdat we het UVTH, in de geest van doelgericht werken, vooral zien als het startschot van de operationele cyclus, volgt hieronder nog een korte toelichting op de onderdelen uit deze cyclus.

Voorbereiden

Onder dit element van de Big 8 vallen de diverse protocollen, werkinstructies, (beleids-)afspraken, ingerichte ICT en dergelijke. Het betreft de randvoorwaardelijke inregeling van de uitvoerende werkprocessen VTH.

Wat is aan de voorkant nodig om de acties die bijdragen aan de doelen te kunnen uitvoeren?

Omdat veel acties (voor grote delen) gekoppeld zijn aan thema’s, ligt er een belangrijke taak voor de eigenaren van deze thema’s om hier vorm aan te geven.

Uitvoeren

Binnen deze stap komt VTH tot uitvoering. Het betreft het verlenen van de vergunningen, het afleggen van de controlebezoeken, het starten van de repressieve handhaving, het houden van (voor)overleg, het toetsen van deelaspecten en dergelijke.

Om deze stap goed te kunnen uitvoeren, hoort hier ook het faciliteren van de beoogde inzet bij. Dit betreft de randvoorwaarden voor het uitvoeren van de inhoudelijke werkzaamheden zoals onder meer: een werkverdeling, beschikbaarheid van voldoende hulp- en financiële middelen en sturen op bezetting.

Hier vinden voornamelijk de acties plaats die bijdragen aan het behalen van onze doelen.

Kunnen het personeel en eventuele andere middelen direct op de gewenste manier ingezet worden?

Hier ligt een belangrijke taak voor zowel het lijnmanagement (afdelingshoofd in samenwerking met de coördinatoren) als voor de eigenaren van de thema’s. Maar zeker ook voor onze uitvoerende medewerkers.

Monitoren

De huidige geautomatiseerde systemen maken het mogelijk om op veel gewenste parameters en metadata op ieder gewenst moment een weergave te tonen. Net zoals het voorbereiden en uitvoeren kan dit dus continu plaatsvinden. Afhankelijk van de behoefte kan gekozen worden voor een set aan data ten behoeve van de gewenste monitoring. Zodoende kan de monitoring ingezet worden als hulpmiddel voor de uitvoering (is bijsturing nodig?), maar ook voor de beleidsevaluatie (onderdeel rapportage & evaluatie). Daarnaast vormt het samen met het operationeel beleidskader de input voor het onderdeel p&c.

Kunnen wij op doelniveau de output en outcome van onze acties bewaken en daar indien nodig op bijsturen?

Ook hier ligt weer een belangrijke rol voor het lijnmanagement en de eigenaren van de thema’s.

Het nieuwe doelgericht werken vraagt om een nieuwe richting, een nieuwe monitoring. In 2019 heeft voor de eerste keer een dergelijk monitoring plaatsgevonden. Hierbij is aansluiting gezocht bij de systematiek van het UVTH, door bij de monitoring de doelen centraal te stellen. Daar waar het UVTH ‘DAT IS HET’ als acrostichon heeft, hebben we de ‘DATI’ systematiek (Doelen, Acties, Thema’s, Instrumenten) toegepast bij de monitoring. Op deze wijze is een overzicht gemaakt waarbij aan de hand van voorbeelden vanuit de praktijk te zien is hoe de ‘actie’, ‘thema’ en ‘instument’ ingezet worden voor het behalen van een doelresultaat.

Onze medewerkers zijn actief bevraagd om goede voorbeelden te geven uit hun dagelijkse praktijk waaruit deze kijk op doelgericht werken is verwoord. Opvallend is dat van de 17 medewerkers, slechts 4 medewerkers gehoor hebben gegegeven aan deze oproep. Hieruit zijn wel interressante voorbeelden naar voren gekomen.

De monitoring van de doelen is op dit moment alleen nog uit te voeren aan de hand van de aangeleverde voorbeelden.

In het kader van de monitoring zijn deze voorbeelden volgens het DATI principe geanalyseerd. Dat wil zeggen dat het doel benoemd wordt bij het aangedragen voorbeeld en daarbij worden de Acties, het Thema, de Instrumenten en ook de Houvast weergegeven.

6. Houvast

Met de naam ‘Houvast’ van deze paragraaf bedoelen we de invulling van de pijlen in de Big 8. Als vooraf niet goed nagedacht wordt over hoe we samen de operationele en strategische cyclus moeten doorlopen en deze aan elkaar moeten koppelen, blijft de Big 8 slechts een model. ‘Houvast’ geeft de randvoorwaarden aan die nodig zijn om het werk te kunnen doen en te kunnen bepalen of de doelen behaald worden (dus incl. monitoring); de vraag “wat heb je nodig, om…?” aan de ‘eigenaar’, kan hier gesteld worden. Daarnaast is er de spanning met wat voorradig is (denk aan bv. financiële middelen of capaciteit). Het inzicht in de behoefte aan ‘Houvast’ maakt het statische Big 8 model praktisch en dus dynamisch.

Zoals uit de vorige paragraaf al blijkt, heeft de Big 8 geen begin en geen eind. Hetzelfde geldt voor de ‘Houvast’. We doen al veel in dit kader, vaak onbewust. Het zit ingebed in onze dagelijkse praktijk. Het is niet de bedoeling om dit nu in dit programma helemaal uit te gaan schrijven. Er is echter een aantal aspecten welke extra aandacht nodig hebben het komende jaar. We moeten een aantal acties uitvoeren om stappen te zetten die nodig zijn om de praktijk verder te laten verschuiven in het ‘omdenken’ van themagericht naar doelgericht. Deze acties en stappen geven we vanuit dit UVTH mee aan de eigenaren aan de start van een nieuwe operationele cyclus, een warme overdracht:

Het betreft de volgende aspecten:

Uitrol UVTH 2020

Om te waarborgen dat het UVTH een levend document blijft waardoor het doelgericht denken en werken in de praktijk continue toegepast wordt, zullen voor 2020 per kwartaal de betrokken medewerkers uitgenodigd worden voor bijeenkomsten waarin gevraagd wordt naar praktijkervaringen.

Hierdoor wordt ook meer houvast geboden voor het monitoren, waardoor de evaluatie en daarna het opstellen van het nieuwe uitvoeringsprogramma beter geborgd en werkbaar is.

Opstellen werkprogramma T&H

Er gaat een ‘Werkprogramma toezicht en handhaving’ opgesteld worden, wat praktische werkzaamheden beschrijft voor onze medewerkers toezicht en handhaving. De uitgangspunten voor het opstellen van het werkprogramma is het UVTH en het Uitvoeringsprogramma Veiligheid De Kempen 2019-2020.

Benoemen van speerpunten onder de thema’s

De eigenaren van de thema’s zullen ten behoeve van een goede uitvoering op concrete wijze de speerpunten uitwerken. Dit zal tijdig plaatsvinden waarbij aandacht is voor de doelstellingen van het UVTH, de wijze van monitoren en evalueren en vooral wanneer een doel bereikt is. De speerpunten zijn beschrijvend opgenomen in paragraaf 11 ‘Thema’s en speerpunten’.

Capaciteit

Bij de start van 2019 is de capaciteit welke in de begroting als basis voor dit programma is gebruikt niet aanwezig.

In 2020 zal worden gewerkt aan het op peil krijgen van de capaciteit van het cluster Vergunningen, waardoor meer tijd vrij komt voor inzet van het instrument ‘dienstverlening’.

Houvast voor instrument ‘dienstverlening’

In het UVTH 2019 is in de tabel van bijlage 3 ook de kolom houvast ingevuld. Hierin is beschreven op welke manier wij kunnen monitoren of de opgenomen ‘actie’ en ‘instrument’ bijgedragen hebben aan het gestelde doel.

Met name voor de het ‘instrument dienstverlening’ blijkt het moeilijk te zijn om een ‘houvast’ te bepalen. Dit komt ook naar voren uit de monitoring van het UVTH 2019.

Zoals in paragraaf 4 ‘Instrumenten’ is beschreven zijn er in het jaar 2019 veel vergunningsaanvragen van rechtswege verleende vergunningen geworden. Om het instrument ‘dienstverlening’ te kunnen monitoren wordt als traget gesteld dat in 2020 geen aanvragen van rechtswege worden verleend.

Gezien verder het aantal postief verleende vergunningen/meldingen en praktijkvoorbeelden van onze medewerkers collega’s van toezicht en handhaving, waarbij zonder inzet van het ‘instrument: handhaving’ overtredingen zijn opgelost, kan de conclusie getrokken worden (zonder hieraan aantallen aan te koppelen), dat dienstverlening bijdraagt aan alle gestelde doelen.

Evaluatie

In de Big 8 is de evaluatie (samen met de rapportage) gekoppeld aan de strategische beleidscyclus. Dit impliceert een 4-jaarlijkse strategische evaluatie voorafgaand aan het nieuwe strategische beleidskader (‘het plan’).

Deze 4-jaarlijkse evaluatie is echter een laatste evaluatie in de cyclus van 4 jaar. Ieder jaar wordt immers het UVTH geëvalueerd. En geeft daarmee input voor het UVTH het jaar er na.

Doorwerking van de monitoring/evaluatie in dit UVTH 2020

Als gevolg van de bevindingen uit de praktijk wordt de evaluatie opgesteld. De evaluatie van het UVTH 2019 is nog niet afgerond, vandaar bij het opstellen van het UVTH 2020 de gegevens van de uiteindelijke evaluatie op dit moment nog niet verwerkt kunnen worden.

Voordat de evaluatie plaatsvindt, heeft echter wel de monitoring van het UVTH 2019 plaatsgevonden. Op basis van de monitoring kunnen, vooruitlopend op de evaluatie, de volgende bevindingen genoemd worden welke zijn weerslag hebben gekregen in dit UVTH.

Bevindingen

1. Het borgen van het proces ‘omdenken naar omwerken’;

2. Herijken van de ‘Tabel doelgericht inzetten van de acties en instrumenten binnen aangegeven thema’ (indikken acties);

3. Speerpunten benoemen bij de opgenomen thema’s;

4. Uniforme bronnen/systemen gebruiken voor de wijze van meten in de aantallen van ‘instrumenten’;

5. Capaciteitsterkort cluster Vergunningen.

Verwerking in UVTH

Ad 1.

In het UVTH wordt de weg ingeslagen van themagericht naar doelgericht werken. In de dagelijkse aansturing komt dit cultuuraspect regelmatig aan bod. Hierbij wordt ook aangesloten bij de komst van de Omgevingswet het ‘werken vanuit de bedoeling’.

Deze denkwijze is intern gepresenteerd aan onze medewerkers in de zogenoemde ‘uitrol UVTH’. Deze uitrol heeft vrij laat in het jaar plaatsgevonden (door onder meer personeelswisselingen en capaciteitstekort).

Om de denkwijze en het UVTH een levend document te laten zijn in de dagelijkse praktijk, is in paragraaf 6 ‘Houvast’ is opgenomen dat de ‘uitrol van het UVTH’ in 2020 het gehele jaar door plaatsvindt.

Per kwartaal zullen hiervoor actief bijeenkomsten met onze medewerkers plaatsvinden.

Ad 2.

In de tabel in in bijlage 3 van het UVTH 2019, zijn ‘acties’ opgenomen welke in de praktijk een bijdrage leveren aan de gestelde doelen. Uit de monitoring is naar voren gekomen dat in deze tabel veel benoemde ‘acties’ dubbel zijn opgenomen.

Met onze medewerkers is in 2019 deze tabel opnieuw herijkt. Dit heeft geleid tot inhoudelijke aanpassingen van met name de opgenomen acties ten opzichte van de tabel in het UVTH 2019. Daarnaast is de tabel behoorlijk ingedikt. Zo zijn de dubbeltellingen eruit gehaald.

Ad 3.

De opgenomen thema’s in bijlage 3 van het UVTH 2019 zijn opnieuw tegen het licht gehouden. In het UVTH 2019 zijn er wel een aantal speerpunten uit de thema’s te halen, maar niet concreet benoemd. Vandaar dat er nu ook concrete speerpunten zijn benoemd die onder de thema’s vallen (zie paragraaf 11 ‘Thema’s en speerpunten’ in dit UVTH). Hieraan is tevens een opdracht voor de eigenaren van de thema’s gekoppeld om de speerpunten praktisch en concreet (SMART) te maken. Dit element is ook terug te vinden in de paragraaf 6 ‘Houvast’. Daarbij is ook de relatie gelegd met de gestelde doelen.

In de monitoringsfase is aan onze medewerkers gevraagd om voorbeelden aan te dragen vanuit de praktijk waarbij doelgericht is gewerkt.

Bij deze aangedragen voorbeelden worden ook voorbeelden genoemd die niet vallen binnen het domein Wabo/fysieke leefomgeving. Het betreffen dan voorbeelden vanuit toezicht en handhaving, waar ook taken/werkzaamheden uitgevoerd worden voor het taakveld integrale veiligheid. Deze werkzaamheden tussen het Wabo/fysieke domein en integrale veiligheid lopen vaak door elkaar heen, waardoor een scheiding hierin moeilijk is te bepalen.

Ook is de algemene behoefte van toezicht en handhaving om het UVTH uit te bereiden met meer thema’s en hieraan een prioritering en werkprogramma te koppelen.

In paragraaf 2 ‘Instrumenten’ en paragraaf 6 ‘Houvast’ van dit UVTH 2020 is opgenomen dat een concrete invulling van koppeling en prioritering van thema’s in werkzaamheden tussen Wabo/fysiek domein en integrale veiligheid, zich meer leent voor in een ‘werkprogramma’.

Voor toezicht en handhaving zal derhalve een ‘Werkprogramma toezicht en handhaving’ worden opgesteld, dat praktische werkzaamheden beschrijft voor onze medewerkers van toezicht en handhaving. De uitgangspunten voor het opstellen van het werkprogramma zijn het UVTH en het Uitvoeringsprogramma Veiligheid De Kempen 2019-2020.

Ad 4.

In het UVTH 2019 is in paragraaf 4 ‘Instrumenten’ voor de beeldvorming een aantal feiten en cijfers over de te verwachten aantallen aan inzet van instrumenten in 2019 opgenomen. In de monitoring 2019 van het UVTH 2019 zijn deze verwachten aantallen afgezet tegen de daadwerkelijk gerealiseerde aantallen.

Hieruit komt naar voren dat er een groot verschil is tussen beide aantallen. De oorzaak hiervan ligt waarschijnlijk in de ‘wijze van meten’. Het inzichtelijk maken van de inzet van de ‘instrumenten’ in aantallen, kan namelijk via verschillende gemeentelijke bronnen/systemen opgehaald worden, waardoor niet geheel duidelijk is uit welk bron/systeem de aantallen opgehaald zijn. Door niet op dezelfde uniforme wijze te meten, worden ‘appels met peren’ vergeleken.

In de monitoring 2019 van het UVTH 2019, is opgenomen vanuit welke bronnen/systemen de aantallen afkomstig zijn (zie ‘aantallen spreadsheet’, excellijst). Deze bronnen/systemen zijn ook geraadpleegd voor de cijfers van de te verwachten aantallen inzet van instrumenten in dit UVTH 2020 in paragraaf 4 ‘Instrumenten’. Door dezelfde bronnen/systemen te gebruiken in het UVTH en de monitoring, is geborgd dat er een unforme ‘wijze van meting’ plaatsvindt.

Ad 5.

Bij de start van 2019 is de capaciteit welke in de begroting als basis voor dit programma is gebruikt niet aanwezig. Hierdoor is er een capaciteitstekort geweest bij cluster Vergunningen. Als gevolg daarvan zijn er meer vergunningsaanvragen van rechtswege verleende vergunning geworden.

In 2020 zal worden gewerkt aan het op peil krijgen van de capaciteit van het cluster Vergunningen. Op dit moment staan twee vacatures open voor het werven van medewerkers voor het cluster Vergunningen.

Toezicht

Toezicht slaat in dit geval niet op ons instrument toezicht, maar op het Interbestuurlijk toezicht (IBT). Het Interbestuurlijk toezicht is een wettelijke taak van de provincie.

De provincie houdt onder meer toezicht op de taken vergunningverlening, toezicht en handhaving door gemeenten.

Volgens de Wabo moeten wij altijd een actueel beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving hebben en jaarlijks een uitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving vaststellen. De provincie controleert of deze documenten tijdig bestuurlijk worden vastgesteld en of de inhoud voldoet aan de wettelijke eisen. Vanaf 1 juli 2017 is het Bor gewijzigd. Daardoor zijn de wettelijke procescriteria ook van toepassing op het onderdeel vergunningverlening en op de taken die voortvloeien uit algemene regels zoals afhandeling van meldingen. In 2019 heeft de provincie voor de eerste keer ook het onderdeel vergunningverlening meegenomen in de beoordelingsronde van het systematisch toezicht op de VTH-documenten. Uit deze beoordeling kan de conclusie getrokkken worden dat voldaan is aan de wettelijke vereisten van de Wabo, Bor en Mor. Met het vaststellen van dit UVTH wordt wederom voldaan aan deze wettelijke vereisten.

Daarnaast dienen wij een evaluatieverslag vast te stellen. Aan het begin van 2020 wordt de evaluatie van het UVTH 2020 vastgesteld.

9.Tabel doelgericht inzetten van de acties en instrumenten binnen aangegeven thema

Doel: Het bevorderen van een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving

Actie

Thema

Instrument

Houvast

 

 Bestaande bouw (incl. illegale bouw)

 

 

Bouwen en slopen volgens Bouwbesluit

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Constateren/opheffen van een onveilige/ongewenste situatie

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast (legalisering)

 

 

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen situatie

Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)

Bouwen en slopen volgens Bouwbesluit

Dienstverlening

Duurzaam bouwen advies buiten reikwijdte instrument

Vergunningen

Aanpassen plan n.a.v. toets

Toezicht

Aanpassingen n.a.v. constaterin-gen. Adviseren om (ver)bouw veiliger uit te voeren

Handhaving

Gedwongen aanpassingen n.a.v. constateringen

Bouwen overeenkomstig (private) afspraken

Dienstverlening

Gecommuniceerd advies duurzaamheid

Vergunningen

Overeengekomen voorwaarden gekoppeld

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Bestemmingsplannen

Inbreng / toetsen bestemmingsplannen (ambities) milieu, duurzaamheid en gezondheid

Dienstverlening

Aantal adviezen + duurzaamheid in plan opgenomen

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast (legalisering)

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen situatie

Bodem

Signaleren van bodemactiviteiten/grondstromen

Toezicht

Opvolging signaal (Odzob)

Bijhouden bodeminformatiesysteem en verstrekken informatie

Dienstverlening

Frequentie opgevraagde bodemgegevens (intern/extern)

Uitbesteden beoordeling en toezicht/handhaving sanering bodem

Vergunningen

Overeengekomen voorwaarden gekoppeld

Toezicht

Aantal bodem-meldingen en aantal bodem-controles behan-deld en uitge-voerd door de ODZOB

Handhaving

Aantal bodem-meldingen en handhavingsacties uitgevoerd door de ODZOB

Evenementen

Toetsen evenement aan landelijke regels en actueel lokaal beleid

Vergunningen

Aanpassing plan na toetsing / weigering

Toezicht

Hoeveel en wat (rapportages)

Constateren/opheffen van een onveilige/ongewenste situatie

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast (legalisering)

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen situatie

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Evenementen

Overleg met betrokken externe partijen

Dienstverlening

Aanpassen plan na overleg externen + aanpassen toezicht na overleg externen

Gebruik openbare ruimte (incl. afval)

Opruimen (gevaarlijk) afval

Dienstverlening

Hoeveel en wat (onderscheid drugs ander afval)

Dader achterhalen / handhaving van afvalmelding

Handhaving

Hoeveel en wat (pv's)

Toezien en ongedaan maken ongewenste activiteiten

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen situatie

Toezien naleving voorschriften/vergunning

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen

Zorgdragen voor gewenst gebruik openbaar gebied vergunningen/meldingen Apv

Dienstverlening

Hoeveel en wat, aanpassing plan nav toets

 

Vergunningen

Hoeveel en wat  

In behandeling nemen (klachten)meldingen openbare ruimte

Toezicht

Hoeveel en wat (rapportages)

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat inzet bestuursrecht (en strafrecht)

Horeca

Toetsen aan de DHW en actueel lokaal beleid

Vergunningen

Nadere gegevens opvragen om te voldoen / weigeren vergunning

 

 

Toezicht

Hoeveel en wat (rapportages)

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Horeca

Constateren/opheffen van een onveilige/ongewenste situatie

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast (legalisering)

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen situatie (hoeveel boetes / intrekken vergunning)

Informeren over wetgeving en lokale regels

Dienstverlening

Duidelijkheid geven om overtreding tegen te gaan

Maken van afspraken over voldoen aan gezondheidsaspecten (bovenwettelijk)

Dienstverlening

Afspraken nakomen

Milieu en bedrijven

Adviseren bij veranderen/oprichten (risico)bedrijven

Dienstverlening

Aanpassingen plan

 

 

Vergunningen

Hoeveel en wat

Afstemmen toezichtprogramma

Toezicht

Hoeveel en wat

Afstemmen Odzob in relatie tot (risico)inrichtingen en activiteiten

Vergunningen

Hoeveel en wat

 

 

Toezicht

 Toezichtprojecten

 

 

Handhaving

 Hoeveel en wat

Doel: Het behouden van de ruimtelijke kwaliteit van ons openbaar gebied

noot: ruimtelijke kwaliteit is vaak hetzelfde als het veelgebruikte en herkenbare leefbaarheid

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Bestaande bouw (incl. illegale bouw)

Constateren/opheffen van een onveilige/ongewenste situatie

Dienstverlening

Hoeveel en wat

 

 

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast (legalisering)

 

 

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen situatie

Toetsen aan ambitiedocument samen voor ruimtelijke kwaliteit

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Vergunningen

Aanpassingen plan n.a.v. ambitiedocument

Toezicht

Hoeveel en wat

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)

Toetsen bestemmingsplan

Vergunningen

Hoeveel geen vergunning + aantal aanvragen passend binnen bestemmingsplan

Maken ruimtelijke afweging bij strijdigheid bestemmingsplan

Vergunningen

Aantal (gemotiveerde) vergunningen niet passend binnen bestemmingsplan

Bestemmingsplannen

Constateren/opheffen van een onveilige/ongewenste situatie

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast (legalisatie)

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Handhaving

Hoeveel en wat + gedwongen aanpassingen situatie

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Gebruik openbare ruimte (incl. afval)

In behandeling nemen meldingen openbare ruimte

Toezicht

Hoeveel en wat (rapportages)

Achterhalen dader / handhaving van afvalmelding

Handhaving

Hoeveel en wat (pv's)

Laten opruimen (gevaarlijk) afval

Dienstverlening

Hoeveel en wat (onderscheid drugs ander afval)

Beschermen openbaar groen

Vergunningen

Hoeveel en wat

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Handhaving

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Evenement

Beschermen openbaar groen

Dienstverlening

 Hoeveel en wat

 

 

Toezicht

 Hoeveel en wat

 

 

Handhaving

 Hoeveel en wat

Horeca

Toetsen aan bestemmingsplan

Dienstverlening

Integraal: past horeca binnen bestemmingsplan

Doel: Steeds betere afstemming tussen planvorming, vergunningverlening en toezicht en handhaving, maar ook tussen ons als gemeenten, onze ketenpartners, inwoners en bedrijven (initiatiefnemers en belanghebbenden)

Actie

Thema

Instrument

Houvast

 

Bestaande bouw (incl. illegale bouw)

 

 

Betrekken en afstemmen partners bij ongewenste situatie/gebruik

Dienstverlening

Hoeveel en wat

 

 

Vergunningen

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie aangepast

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat + situatie aangepast

Integreren belangen buiten toetsingskaders

Dienstverlening

Hoeveel advisering over aspecten buiten (juridische) kaders (voorwaardelijke verplichtingen)

Zorgen voor goede overdracht

Dienstverlening

Archiefbevragingen

Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)

Managen van verwachtingen

Dienstverlening

Samen met klant toegevoegde waarde benoemen

Delen bevindingen (asbest)sloop met Odzob

Toezicht

Samen zoeken naar efficiënte en effectieve methodiek

Integreren belangen buiten toetsingskaders

Dienstverlening

Advisering over aspecten buiten (juridische) kaders (voorwaardelijke verplichtingen)

Zorgen voor goede overdracht

Vergunningen

Overdrachtsformulier vergunningen – toezicht + begeleidende brief

Toezicht

Rapportage toezicht naar handhaving

Handhaving

Hoeveel rapportages toezicht naar handhaving

Geven van uitleg

Dienstverlening

Uitleg over regelgeving, incl. vooroverleg

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Bestemmingsplannen

Zorgen voor goede overdracht

Vergunningen

Hoeveel en wat + bestemmingsplan aangepast, beleid gemaakt

 

Toezicht

Hoeveel en wat + bestemmingsplan aangepast, beleid gemaakt

Handhaving

Hoeveel zaken niet in orde

Zaakgericht werken

Vergunningen

Deelzaken uitgezet/zaakgericht advies

 

 

Toezicht

Deelzaken uitgezet/zaakgericht advies

Handhaving

Hoeveel zaken niet in orde

Evenementen

Informeren van organisatoren

Dienstverlening

Duidelijkheid geven om evenement veilig plaats te laten vinden en beperken van overlast

Maken van afspraken met externe partijen

Dienstverlening

Afspraken voor veilig evenement en beperken van overlast

Informeren van andere belanghebbenden

Dienstverlening

Duidelijkheid / begrip en vermindering van klachten

Maken van afspraken en overleggen met interne clusters en afdelingen

Vergunningen

Afstemming tussen verschillende vakgebieden voor veilig evenement

 

 

Toezicht

Warme overdracht van vergunningen naar toezicht

Handhaving

Niet nakomen van de gemaakte afspraken

Gebruik openbare ruimte (incl. afval)

Inrichten en bemensen 'frontoffice'

Dienstverlening

Hoeveel en wat

Afstemmen met getuigen

Handhaving

Hoeveel en wat (pv's)

Opruimen/saneren (gevaarlijk) afval door Odzob/B&R

Dienstverlening

Hoeveel en wat (onderscheid drugs ander afval)

Delen praktijkervaring (risicovolle) locaties

Dienstverlening

Bevindingen doorgeven aan B&R (Welke resultaten? Wat wordt er gedaan?)

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Horeca

Informeren van inrichtinghouder

Dienstverlening

Duidelijkheid geven gewenste horeca

Maken van afspraken met toezicht

Vergunningen

Afstemming tussen vergunningen en toezicht

 

 

Toezicht

Duidelijkheid voor toezicht

Handhaving

Wanneer en hoe handhaven

Milieu en bedrijven

Adviseren bij veranderen/oprichten (risico)bedrijven

Milieu en bedrijven

Vergunningen

Beoordeling evaluatie Odzob, opdrachtenportefeuille

Afstemmen toezichtprogramma

Milieu en bedrijven

Toezicht

Beoordeling evaluatie Odzob, opdrachtenportefeuille

Informeren bedrijven en burgers

Milieu en bedrijven

Dienstverlening

Brieven en mondeling

Natuurbescherming

Zijn van oor- en oogfunctie voor SSiB

Toezicht

Hoeveel en wat

 

 

Handhaving

Hoeveel en wat

Bestemmingsplannen

Thema gericht gezamenlijk controleren van activiteiten ( zoals actiedagen, permanente bewoning recreatieparken en campings)

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie

Toezicht

Hoeveel en wat + situatie

Handhaving

Hoeveel en wat + situatie

Afstemmen IV/politie/eigenaar park (permanente bewoning recreatieparken en camping)

Dienstverlening

Hoeveel en wat + situatie

uiteraard is integraal werken bij alle thema's van toepassing; dat betekent dat als we iets controleren over een ander thema dat dit opgepakt wordt (geen hokjes)

Doel: Het bevorderen van de eigen verantwoordelijkheid van de inwoners van onze gemeenten

 

 

 

 

Actie

Thema

Instrument

Houvast

 

Bestaande bouw (incl. illegale bouw)

 

 

Beschikbaar stellen hulpmiddel zelfcontrole (brandveiligheid)

Dienstverlening

Welk middel is beschikbaar (we weten van een app)

Attenderen op kwaliteit behoud bestaande bouw

Dienstverlening

Wat en hoe (attentie voor teveel bureaucratie)

Verzoeken om burenakkoord

Dienstverlening

 

Bewustmaken van evt. overlast/gevolgen door handelen

Dienstverlening

Wat en hoe (attentie voor teveel bureaucratie). Hoeveel extra communicatie (krant/website/fb)

 

Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)

 

Aanleveren goede ruimtelijke onderbouwing door klant

Dienstverlening

Verstrekken richtlijn/handboek

 

 

Vergunningen

Verleende vergunningen

Verzoeken om burenakkoord

Vergunningen

Aansturen op burenakkoord

 

Toezicht

Onderling oplossen i.p.v. regels handhaven

Verzoeken om betrekken belangen buurt

Vergunningen

(Laten) organiseren van bijeenkomsten

 

Toezicht

Onderling oplossen i.p.v. regels handhaven

Aansturen op volledige aanvragen

Vergunningen

Vermindering leges volledige aanvraag

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)

Niet beginnen voor vergunningverlening

Vergunningen

Vermindering leges niet illegaal beginnen

 

 

Toezicht

Vermindering leges niet illegaal beginnen

Bouwen met certificaat

Vergunningen

Vermindering leges bouwen onder certificaat

 

 

Toezicht

Vermindering leges bouwen onder certificaat

Evenementen

Oplossen van klachten door organisatie

Dienstverlening

Direct oplossen van klachten

Vergunningen

Na contact gemeente oplossen van klachten

 

 

Toezicht

Wordt gehandeld op klachten

Handhaving

Klachten worden niet opgelost

Informeren van omwonenden door organisatie

Dienstverlening

Zijn omwonenden op de hoogte gebracht / duidelijkheid verschaffen

Zorgen voor verkeersveiligheid

Vergunningen

Verkeersborden plaatsen

 

 

Toezicht

Zijn verkeersborden goed geplaatst

Handhaving

Gedwongen aanpassingen

Zorgen voor veilige situatie

Dienstverlening

Goede evenementenaanvraag met veiligheidsplan

Vergunningen

Goede vergunning met veiligheidsplan

 

 

Toezicht

Constateren of aan veiligheidsplan voldaan wordt

Handhaving

Gedwongen aanpassingen

Beperken van overlast

Dienstverlening

Duidelijke afspraken maken

Toezicht

Afspraken nagekomen

Handhaving

Gedwongen aanpassingen

Actie

Thema

Instrument

Houvast

Gebruik openbare ruimte (incl. afval)

Bewustmaken omgeving/vervuilers

Dienstverlening

Brieven, publicaties, aanspreken

Horeca

Zorgen dat horeca-inrichting voldoet

Vergunningen

Inrichtingsformulier tekenen

 

 

Toezicht

Is horeca-inrichting juist uitgevoerd

Handhaving

Gedwongen aanpassingen

Beperken van overlast

Dienstverlening

Afspraken over het uitoefenen van horeca-inrichting

Milieu en bedrijven

Informeren bedrijven en burgers

Dienstverlening

Brieven en mondeling

11. Begrotingsaspecten UVTH

De begroting 2020 is vastgesteld en daarmee zijn de middelen voor het UVTH geborgd. Het betreft de volgende kostenplaatsen:

Nummer

Taakveld

Kostenplaats

Kosten (x1000)

210210

Veiligheid

Omgev.handh.en-toez./Apv&bijz.wetten

€ 220

210212

Veiligheid

Omg.vergunn.-meld./Apv-bijz.wetten

€ 152

270400

Volksgezondheid en milieu

Omg.vergunn.-meldingen/milieu

€ 156

270402

Volksgezondheid en milieu

Omgevingshandhaving en –toezicht/milieu

€ 321

280302

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omg.vergunn.-meld./bouw & brandveiligh

€ 782

280303

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omg.vergunn.-meld./Apv-bijz.wetten

€ 4

280305

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omgevingsvergunn. en -meldingen Algemeen

€ 1

280307

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omg.handh.&toez./bouw,brandveiligh.en RO

€ 404

280308

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omgev.handh.en -toez./wonen-bouwen

€ 13

Eigen personeel

In de kostentoerekening (urenbegroting) van de gemeente Veldhoven is te zien hoe de kosten over de eerder genoemde kostenplaatsen per functionaris zijn verdeeld.

In dit uitvoeringsprogramma is uitgegaan van een volledige formatieve bezetting zoals deze ten tijde van de begroting bekend was.

Voor een gedetailleerd overzicht kunnen het beste de hiervoor genoemde urenbegrotingen (per afdeling) geraadpleegd worden, hieronder een samenvatting.

Kostenplaats

Afdeling

Cluster

Uren

Omgev.handh.en-toez./Apv&bijz.wetten

Mens en Omgeving

Handhaving en Toezicht

2430

Ondersteuning

730

Vergunningen

9

Omg.vergunn.-meld./Apv-bijz.wetten

Mens en Omgeving

Handhaving en Toezicht

1291

Ondersteuning

1884

Vergunningen

20

Beheer en Realisatie

Planvorming

75

Facilitair Bedrijf

Informatie-management

154

Omg.vergunn.-meldingen/milieu

Mens en Omgeving

Ondersteuning

70

Vergunningen

1823

Omgevingshandhaving en –toezicht/milieu

Mens en Omgeving

Handhaving en Toezicht

415

Ondersteuning

340

Vergunningen

127

Omg.vergunn.-meld./bouw & brandveiligh

Mens en Omgeving

Ondersteuning

2588

Vergunningen

8565

Beheer en Realisatie

Planvorming

75

Facilitair Bedrijf

Informatie-management

400

Facilitair Bedrijf

KCC

230

Omg.handh.&toez./bouw,brandveiligh.en RO

Mens en Omgeving

Handhaving en Toezicht

1385

Ondersteuning

1385

Vergunningen

4812

Facilitair Bedrijf

Informatie-management

400

Herz/part wijz. Bestemmingsplannen alg.

Regie en Ontwikkeling

Ruimte

3050

Inzetbaar budget

Na de inzet van uren van eigen personeel is de tweede grootste post voor de uitvoering van de VTH taken het budget gereserveerd voor de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (Odzob).

Met de Odzob zijn in het werkprogramma 2020 de volgende budgetten afgesproken:

Product

Budget (x1000)

Vergunningverlening

€ 107

Toezicht en Handhaving

€ 124

Juridische ondersteuning

€ 2

Klacht/melding behandelen

€ 14

Omgevingskwaliteit

€ 10

Milieuonderzoek, -beleid en – advies

€ 2

Geluidsmetingen

€ 6

Bestuurlijke en ambtelijke ondersteuning

€ 9

Totaal

€ 252

Daarnaast is aangegeven dat buiten dit werkprogramma in 2020 fors meer afname verwacht wordt van circa € 210.000. Naast de producten uit het werkprogramma brengt de Odzob ook de zogenaamde collectieve taken in rekening, deze bedragen in 2020 in totaal circa € 46.000 voor Veldhoven.

12. Thema’s en speerpunten

In deze paragraaf worden per ‘thema’ de speerpunten benoemd voor 2020. Het betreffen de onderstaande thema’s die ook terugkomen in de tabel van paragraaf 9 in dit UVTH 2020:

• Bestaande bouw (incl. illegale bouw);

• Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij);

• Bestemmingsplannen;

• Bodem;

• Evenementen;

• Gebruik openbare ruimte (incl. afval);

• Horeca;

• Milieu en bedrijven;

• Natuurbescherming.

De eigenaren van de thema’s zullen zo snel mogelijk in het jaar moeten zorgen voor een slim geformuleerde concrete en meetbare aanpak van de hieronder genoemde speerpunten. Hierbij moeten de doelen van het UVTH centraal staan en moet vooraf duidelijk geformuleerd worden wanneer succes is behaald, zodat monitoring en evaluatie mogelijk is.

Thema: Bestaande bouw (incl. illegale bouw)

Het Bouwbesluit 2012 is opgebouwd uit nieuwbouwvoorschriften en voorschriften voor bestaande bouw. De nieuwbouwvoorschriften gelden voor nieuw te bouwen bouwwerken en

ook voor te verbouwen bouwwerken. Voor bestaande bouw gelden andere voorschriften.

Een bestaand bouwwerk kan op ieder willekeurig moment anders gebruikt worden dan voorzien tijdens de bouw. Als het grote wijzigingen betreft is integraliteit en samenwerken met andere vakgroepen een belangrijk facet. Belangen uit ‘andere regelgeving’ komen vaak in aanraking met een zeer ver gedereguleerde bouwregelgeving. Maar integraliteit gaat ook uit naar de klant.

Indien het bouwwerk niet legaal is zal onderzocht moeten worden of het wenselijk is dit te legaliseren. Hierbij gaat het ook om de toegevoegde waarde van het legaliseren. Legaliseren enkel om de regel toe te passen voegt niets toe. De doelen staan voorop. Het principe van high trust – high penalty gaat wel op als blijkt dat niet aan de doelen (en dus legalisatie) voldaan kan worden. De overtreder heeft in dat geval een risico genomen en zal de consequenties moeten aanvaarden.

Binnen het thema ‘bestaande bouw (incl. illegale bouw)’ komt het volgende speerpunt aan de orde:

Speerpunt: Werken aan relatie met VRBZO.

De Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) voert controles uit aan de hand van een door hen geprioriteerde controlelijst. In kader van relatiebeheer met het VRBZO is gebleken dat zowel intern bij de gemeente als bij VRBZO verschillende contactpersonen zijn, waardoor niet altijd duidelijk is welke taken/werkzaamheden uitgevoerd worden. In 2020 zal de structuur in de relatie(beheer) met de VRBZO in beeld gebracht worden. Hierdoor ontstaat er inzicht in rollen en taken zowel intern als extern, zodat er op een efficiënte manier samengewerkt kan worden met onze partner VRBZO.

Thema: Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)

Een thema waar al vele jaren de instrumenten Vergunningen, Toezicht en Handhaving op gericht zijn, is ‘Bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)’. Daarnaast vindt binnen dit thema ook veel dienstverlening plaats, zowel intern als extern is er een behoefte aan dienstverlening welke strekt buiten de VTH-instrumenten, maar alles van doen heeft met de activiteit bouw of sloop. Denk hierbij aan het wijzen van onze klanten op de (eigen) verantwoordelijkheden zoals verplichtingen in het kader van natuurvergunningen (bijvoorbeeld in relatie tot stikstofdepositie). Het adviseren m.b.t. actuele ontwikkelingen zoals gasloos bouwen en actuele subsidiemogelijkheden. Maar ook wateroverlast, aansluiting riolering, het verkrijgen van een huisnummer i.v.m. elektriciteitsaansluiting, het gebruik of ontraden van bouwmaterialen/-methoden, de bereikbaarheid van het bouwterrein en het betrekken van de buren. Daarnaast zijn er ook intern veel belangen welke hun bron vinden in de bouw of sloopactiviteit; actuele geometrie en BAG, WOZ, Bibob en ondermijning, verkeer, economische zaken en beheer en realisatie van het openbaar gebied. Ook onze partners ODZOB en VRBZO hebben regelmatig een belang bij vooral de grotere projecten, bijvoorbeeld als het gaat over brandveiligheid (bereikbaarheid, bluswatervoorzieningen) en milieuzoneringen.

Behalve bovenstaande, lang niet volledige opsomming van dienstverleningsaspecten, zijn de juridische toetsingskaders van VTH ook nog wel degelijk een belangrijk aspect. Deze hebben een basis, vooral in de Wabo, het bestemmingsplan en het Bouwbesluit. Daarnaast spelen ook nog andere beleidskaders een rol. Bij vergunningverlening passen we de methodiek van de zogenaamde risicoprofilering toe. Hierbij beoordeelt de zaakcoördinator vanuit de vraag van de klant welke toegevoegde waarde de inzet van het instrument vergunningen in dat specifieke geval heeft. Er worden 3 risicoprofielen benoemd: Bezwaar/illegaliteit, verminderde ruimtelijke kwaliteit openbaar gebied en situaties van onveiligheid, ongezondheid en lage duurzaamheid. Het is evident dat een klein bouwwerk in een straat die al veel van dergelijke bouwwerken bevat op al deze onderdelen een laag risico scoort en dus weinig toetsing verlangt. Terwijl een grote loods met een nieuwe detailhandelsfunctie buiten het centrum vraagt om een nauwkeurige toets, analyse en gedegen besluitvorming en dus rechtsbescherming.

Binnen het thema ‘bouwen en slopen met vergunning (en vergunningsvrij)’ komen de volgende speerpunten aan de orde:

  • Speerpunt: Risicoprofilering van vergunningen laten aansluiten met toezicht

In 2019 is als uitdaging opgenomen om de aansluiting van de risicoprofilering van vergunningen te maken met toezicht. Er is helaas nog geen zichtbare aansluiting gerealiseerd. Vandaar dat dit speerpunt wederom wordt opgenomen voor 2020.

In essentie is de aanpak bij toezicht en handhaving gelijk, deze zal echter nog uitgewerkt moeten worden.

  • Speerpunt: Woningbouwversnelling

In 2020 gaat de woningbouwversnelling spelen. Behalve voorzien in de interne en externe versnelling, moet ook oog gehouden worden voor aanvragen die niet onder de woningbouwversnelling vallen.

  • Private Kwaliteitsborging

In het kader van kwaliteitsborging lopen proefprojecten. Belangrijk is om in 2020 als gemeente positie in te nemen in deze projecten.

  • Stikstofdepositie bij bouwactiviteiten

De diverse ontwikkelingen rondom het Programma Aanpak Stikstof (PAS) die zich in 2019 hebben voorgedaan zullen in 2020 blijvend aandacht vragen. In het kader van dienstverlening zullen de medewerkers voorzien moeten worden van een instructiekader.

Thema: Bestemmingsplannen

Bestemmingsplannen zijn de onderleggers van ons ruimtelijk beleid, de toetssteen waar wat ‘mag’. Met de komst van de Omgevingswet gaat het steeds meer om het mogelijk maken van kansrijke initiatieven, zeker waar deze onze samenleving versterken. In het huidige stelsel komen we de nu geldende bestemmingsplannen nog steeds tegen, ook al kijken we met een Omgevingswetbril naar de vraag van de klant en bij opvallend geconstateerd gebruik van gronden en gebouwen tijdens toezicht. Ook in 2020 zullen we de ‘instrumenten’ welke we kunnen inzetten op het thema ‘bestemmingsplannen’ vaak in combinatie met integrale veiligheidsthema’s actief inzetten.

Binnen het thema ‘bestemmingsplannen’ komen de volgende speerpunten aan de orde:

  • Speerpunt: Permanente bewoning recreatieparken

Het reeds ingezet project Permanente bewoning recreatieparken wordt verder voortgezet. Integraal samenwerken vanuit verschillende vakgebieden, zowel intern als extern is hierbij van groot belang.

  • Speerpunt: Ondermijnend gebruik van gebouwen en terreinen

Gebruik van gebouwen en terrein in strijd met de bestemming en waarbij tevens ondermijnende activiteiten plaatsvinden blijft een actie waarvoor wij onze instrumenten inzetten. Denk hierbij onder andere aan garageboxen en bedrijventerreinen.

  • Speerpunt: Veiligheids-, gezondheids-, leefbaarheids- en duurzaamheidsaspecten

Het betreft hier deze aspecten waarbij zich een acuut aandienende geprioriteerde problematiek voordoet.

  • Speerpunt: Toetsen aanvragen aan bestemmingsplan

Uiteraard blijven we reguliere aanvragen ook toetsen aan het bestemmingsplan.

Een bijzondere positie zal de komende jaren ingenomen worden door de woningbouwversnelling. Er zal sprake zijn van geprioriteerde projecten.

Thema: Bodem

De ODZOB voert de toezichts- en handhavingstaken uit op het gebied van bodem namens de gemeente. Dit vindt met name plaats op basis van ingediende schriftelijke (BBK)meldingen of door burgers gesignaleerde en gemelde grondverzetactiviteiten. Met ingang van 1 januari 2019 beschikt de afdeling Mens en Omgeving niet meer over een eigen bodemcoördinator.

Binnen het thema ‘bodem’ komen de volgende speerpunten aan de orde:

  • Speerpunt: organisatie bodemtaken

Vanuit de ODZOB wordt een medewerker ingehuurd die (de coördinatie rondom) de gemeentelijke bodemtaken uitvoert. Dit betreft onder meer het afhandelen van interne adviezen bodem ten behoeve van vergunningen en bestemmingsplannen, het beoordelen van bodemrapporten en het voorbereiden / afhandelen van interne opdrachten voor het uitvoeren van bodemonderzoeken. Ook zal in 2020 een nieuw bodeminformatiesysteem (Squit IBIS) worden geïmplementeerd. Onze bodemkwaliteitskaart wordt geactualiseerd, inclusief PFAS.

  • Speerpunt: regionaal bodemtoezicht

In 2020 wordt naar verwachting regionaal bodem(toezicht)beleid vastgesteld, wat nu in voorbereiding is bij de ODZOB. Na vaststelling zal dit leiden tot meer risicogericht regionaal bodemtoezicht. Vooruitlopend hierop is er in 2019 al gestart om het behandelen van bodemmeldingen en het toezicht hierop risicogerichter uit te voeren. Dit wordt in 2020 voortgezet.

Thema: Evenementen

Begin 2020 is het bestaande evenementenbeleid van de gemeente Veldhoven aangepast. Alle huidige beleidsdocumenten zijn omgevormd tot één ‘Uitvoeringsnota evenementen in Veldhoven’. Hierdoor is er een meer uniform beleid gekomen voor alle evenementen. Belangrijke aanpassing is dat de kermissen in Veldhoven geen afzonderlijk beleid/regels meer hebben. Ook zij vallen voortaan onder de nieuwe Uitvoeringsnota. Met betrekking tot het uitvoeren van de VTH-taken voor evenementen wordt in het beleid de relatie gelegd met het VTH-beleid en het UVTH.

Binnen het thema ‘evenementen’ komen de volgende speerpunten aan de orde:

  • Speerpunt: Uitrol nieuwe ‘Uitvoeringsnota evenementen in Veldhoven’

Begin 2020 is de ‘Uitvoeringsnota evementen in Veldhoven’ vastgesteld. Wijzigingen ten opzichte van het bestaande beleid is dat kermissen onder deze nota komen te vallen en de geluidsnormen zijn aangepast. In 2020 zal ingezet worden op de uitrol van deze uitvoeringsnota zowel intern als extern. Met name voor de kermissen binnen Veldhoven zal hier extra ingezet worden op begeleiding van de organisatoren.

  • Speerpunt: Alcoholgebruik van jeugd onder de 18 jaar

Het gebruik van alcohol van jeugd onder de 18 jaar dient tegengegaan te worden. Hierin zal in 2020 door de Boa’s toezicht plaatsvinden. Voor controle wordt gebruik gemaakt van externe Boa’s. Ook tijdens het 2 jaarlijkse horecaoverleg tussen KHN-Veldhoven en de gemeente wordt dit als integraal onderwerp meegenomen.

  • Speerpunt: Veiligheid

Veiligheid is een belangrijk onderdeel van evenementen. Zowel bij vergunningverlening als toezicht en handhaving wordt veiligheid in de breedste zin van het woord bij de toetsing als prioriteit meegenomen.

  • Speerpunt: Geluid

Klachten over evenementen richten zich vaak op geluidsoverlast. In de nieuwe uitvoeringsnota evenementen zijn de geluidsnormen veranderd. Vandaar dat in 2020 extra toezicht plaatsvindt of voldaan wordt aan deze gestelde normen.

Thema: Gebruik openbare ruimte (incl. afval)

Het doel van de projecten opgenomen in dit thema is zorgen voor een veilige, gezonde, duurzame en leefbare/aantrekkelijke gemeente. Om dit te verwezenlijken, wordt toezicht gehouden en indien nodig gehandhaafd op het reclamebeleid en het plakken en bekladden van zaken. Ook wordt toezicht gehouden en eventueel gehandhaafd in het City-centrum. Daarnaast is een belangrijke taak binnen dit thema het afhandelen van meldingen vanuit het meldpunt (bijvoorbeeld overlastmeldingen en zwerfvuil). Op een aantal projecten wordt projectmatig gewerkt (bv. hondenoverlast, vuurwerkoverlast, afval en toezicht op geprioriteerde locaties). Bij woningontruimingen wordt assistentie verleend aan de woningstichting/opdrachtgever.

In 2018 is een handhavingsvisie: Handhaving 2.0 opgesteld. Deze visie geeft invulling aan de gedragsverandering welke antwoord geeft op de uitgangspunten van het VTH beleid en dus een belangrijk bijdrage levert aan dit programma. Door onze medewerkers wordt zoveel mogelijk opgelost in de fase van toezicht (constatering), door toepassing van wat we in het VTH beleid dienstverlening noemen.

De inzet van het instrument vergunningen binnen dit thema betreft evenementen- en omgevingsvergunningen met betrekking tot de toets aan het bestemmingsplan. Deze inzet is echter al verwerkt bij meer specifieke thema’s. Specifiek vallend onder dit thema zijn de vergunningen en meldingen voor het gebruik van openbaar gebied zoals voor terrassen, maar ook bouwmateriaal en –materieel.

In 2020 zal het gebruikmaken van driehoeksborden uitbesteed worden aan een externe partij, in beginsel voor 5 jaar. Dit heeft als gevolg dat deze werkzaamheden bij vergunningen komen te vervallen. De toezichts- en handhavingstaken hierop blijven ongewijzigd.

Binnen het thema ‘gebruik openbare ruimte (incl. afval)’ komen de volgende speerpunten aan de orde:

  • Speerpunt: Meldingen/vergunningen openbaar gebied

In 2019 is gebleken dat bij gebruik van het openbaar gebied door derden het steeds vaker voorkomt dat niet voldaan aan de vergunning/meldingvoorwaarden. In enkele gevallen wordt openbaar gebied ook illegaal gebruikt (zonder vergunning/melding). In 2020 zal gekeken worden naar het proces om hiertegen daadkrachtiger op te kunnen treden.

  • Speerpunt: Project interventies bijplaatsingen (zwerfafval)

Veldhoven heeft overlast van bijplaatsingen (zwerfafval) bij ondergrondse containers. Deze bijplaatsingen bestaan vooral uit oud papier en kartonnen dozen, grofvuil en restafvalzakken. Vandaar dat er een project loopt om met gerichte interventies bijplaatsingen te verminderen. Vanuit toezicht en handhaving zal in 2020 gecontroleerd worden of de genomen interventies bijdragen aan het verminderen van het aantal bijplaatsingen (zwerfafval).

Thema: Horeca

In 2020 zal overeenkomstig/met in achtneming van het geactualiseerde Preventie en Handhavingsplan ‘Alcohol’ en het Sanctiebeleid ‘Alcohol en Horeca’ toezicht en handhaving worden ingezet. Het plan geeft meer aandacht aan de bewustwording en verantwoordelijkheid van ouders voor de jongeren. In het plan worden ouders instrumenten geboden om alcoholgebruik onder jongeren tegen te gaan. De bedoeling is om preventief te kunnen handelen bij alcoholgebruik onder jongeren. In 2020 zal repressieve handhaving worden ingezet als opvolging op geconstateerde overtredingen. De constateringen worden gedaan door politie, collectieven of de toezichthouders. Voor de controle van jeugd onder de 18 jaar wordt gebruik gemaakt van externe Boa’s (o.a. P1). Regionaal wordt samengewerkt met de gemeente Best en Waalre voor de inzet van controleurs in het kader van de Drank- en Horecawet. Tot slot worden ook integrale controles bij de horeca uitgevoerd bij 10% van de vergunninghouders op grond van onder andere (kleine) milieu en bouwvoorschriften. Dit zijn 13 horecagelegenheden. Het doel van dit project is om te zorgen dat de gecontroleerde bedrijven voldoen aan de geldende wet- en regelgeving voor hun lokaliteit. Dit draagt bij aan veilige, duurzame en leefbare horecaondernemingen. Het e.e.a. vindt plaats in overeenstemming met het Preventie en Handhavingsplan ‘Alcohol’ en het Sanctiebeleid ‘Alcohol en Horeca’.

Daarnaast is in 2019 de Horecanota gemeente Veldhoven vastgesteld. In deze horecanota wordt met betrekking tot de VTH-taken een relatie gelegd met het VTH-beleid en het UVTH. Voor inzet van het ‘instrument: dienstverlening’ is verder in de Horecanota nog specifiek opgenomen dat in 2020 een project gaat lopen om de horecaondernemingen te bezoeken in het kader van het thema ‘toegankelijkheid’. Het betreft hier dienstverlening naar horecaondernemers toe om bij te kunnen dragen aan een onderneming die toegankelijker wordt voor mensen met een beperking.

Binnen het thema ‘horeca’ komen de volgende speerpunten aan de orde:

  • Speerpunt: Uitvoering Horecanota gemeente Veldhoven

Op 2 juli 2019 is de Horecanota gemeente Veldhoven vastgesteld. Deze nota geeft een integraal helder overzicht van de huidige lokale (beleids)uitvoering en voorziet in een aanschreping van (beleids)uitvoering en actualisatie van nieuwe ontwikkelingen op gebied van horeca. In 2020 zal verder uitvoering worden gegeven aan het (beleids)uitvoeringskader van de Horecanota gemeente Veldhoven.

  • Speerpunt: Alcoholgebruik van jeugd onder de 18 jaar

Het gebruik van alcohol van jeugd onder de 18 jaar dient tegengegaan te worden. Hierin zal in 2020 door de Boa’s toezicht plaatsvinden. Voor controle wordt gebruik gemaakt van externe Boa’s. Ook tijdens het 2 jaarlijkse horecaoverleg tussen KHN en de gemeente wordt dit al intergraal onderwerp meegenomen.

  • Speerpunt: Speelautomaten

Om consumenten te beschermen, kansspelverslaving te voorkomen en illegaliteit en criminaliteit tegen te gaan, is (ondermeer) voor het aanwezig hebben van speelautomaten binnen een inrichting een vergunning Wet op de kansspelen nodig.

In 2020 zal extra gecontroleerd worden of de benodige vergunningen aanwezig zijn.

  • Speerpunt: Drank- en horecavergunningen

Tijdens controles bij horecainrichtingen wordt de drank- en horecavergunning gecontroleerd. In de gevallen dat uit deze controles blijkt dat de leidinggevende is gewijzigd, zal in 2020 deze leidinggevende getoetst worden op zedelijkheid en levensgedrag zoals opgenomen in de Drank- en horecawet.

Thema: Milieu en bedrijven

Ook in 2020 voert de ODZOB geheel onder mandaat de milieucontroles in de gemeente Veldhoven uit. Het doel van deze controles is om de gecontroleerde inrichtingen binnen de kaders van de milieueisen veilig, gezond en duurzaam te laten functioneren. Het Algemeen bestuur van de ODZOB heeft het Regionaal operationeel kader milieutoezicht 2018 (ROK Milieutoezicht 2018) vastgesteld, de invulling van het Uitvoeringsprogramma TH met betrekking tot de onderdelen waar de ODZOB voor aan de lat staat. Veldhoven zet in om aan de voorkant zo veel mogelijk sturing te geven aan de integratie van de gemeentelijke en regionale ambities. De uitkomst van dit ROK geeft ruim antwoord op onze ambities en maakt daarmee integraal onderdeel uit van het UVTH van Veldhoven. Bij vaststelling van het UVTH 2019 is het ROK-TH eveneens vastgesteld. Het ROK Milieutoezicht 2018 wordt ook in 2020 toegepast als regionale strategie voor de uitvoering van onze basis- en verzoektaken van de ODZOB.

Behalve voor het ‘instrument: toezicht’ en het eventueel daarop volgende ‘instrument: handhaving’, is de ODZOB ook onze uitvoeringspartner als het gaat om het ‘instrument: vergunningen/meldingen’ voor de activiteit milieu.

In 2019 heeft de Odzob het Regionaal operationeel kader vergunningverlening 2020-2023 (ROK-VV) vastgesteld. Voor de uitvoering van Wabo-milieutaken vergunningverlening en afhandelen meldingen binnen Veldhoven wordt aangesloten bij het vastgestelde ROK-VV. Vaststelling van dit UVTH stelt mede het ROK-VV vast. Hierdoor wordt het ROK-VV toegepast als regionale strategie voor de uitvoering van uniforme Wabo-milieu vergunningverlening en afhandelen van milieumeldingen.

In 2020 zal deze nieuwe (risicogerichte) werkwijze worden geïmplementeerd bij de ODZOB. Dit betekent dat vergunningen en meldingen met een hoger (milieu of bestuurlijk) risico met een hogere zorgvuldigheid worden beoordeeld en behandeld ten opzichte van vergunningen en meldingen met een lager risico.

Ook zal in 2020 voor een of meer specifieke branches worden bezien of de milieuvergunningen van specifieke bedrijven dienen te worden geactualiseerd.  

De drie omgevingsdiensten ODBN, OMWB en ODZOB hebben als gevolg van de versnelling van de transitie van de veehouderij in de extra VTH werkzaamheden voor de diensten in de periode 2020 tot en met 2022 in beeld gebracht. Het betreft o.a. de stoppersregeling, de warme sanering varkenshouderij, het voldoen aan de Provinciale Verordening natuurbescherming en de vervolgactiviteiten voor vergunningverlening uit het project Intensivering Toezicht veehouderijen (ITv). Om het werk voor de agrarische vergunningverlening uit te voeren is een ambtelijke Taskforce aan de slag gegaan.

Op basis van het advies van de ambtelijke taskforce heeft de bestuurlijke taskforce een positief advies gegeven aan de Algemene Besturen van de 3 omgevingsdiensten van Brabant.

Op 21 november 2019 heeft het AB van de ODZOB ingestemd met het rapport van de Taskforce en de maatregelpakketten.

De ODZOB heeft nu de deelnemende gemeentes gevraagd om het Taskforce rapport ‘Meer dan de som der delen’ ook door de colleges te laten vaststellen, voor zover voor de uitvoering van deze maatregelen ook inspanningen van uw gemeente nodig zijn.

Voor Veldhoven zijn deze inspanningen slechts zeer beperkt. Omdat wij in de aanpak duidelijk dezelfde lijn herkennen als in het UVTH, geloven in het collectief en omdat deze als een branchegerichte verbijzonderde aanvulling te zien is van beide ROK’s willen wij het rapport dan ook via deze weg onderdeel laten zijn van ons UVTH en daarmee vaststellen.

Dienstverlening is een minder belicht instrument bij de omgevingsdienst. Vanuit de relatie die de gemeente heeft met de Veldhovense bedrijven en hun partners kunnen wij hier extra waarde toevoegen. Een van de (milieu)accountmedewerkers/adviseurs is met ingang van 1 januari 2019 niet meer werkzaam bij de gemeente Veldhoven. Omdat de dienstverlening erg relatie afhankelijk is, zal dit een extra investering kosten om het niveau van dienstverlening op peil te houden.

Binnen het thema ‘milieu en bedrijven’ komen de volgende speerpunten aan de orde:

  • Speerpunt milieutoezicht ODZOB 2020

Uit het toezichtsprogramma 2020 van de ODZOB blijkt dat er in 2020 structureel meer aandacht wordt gegeven aan de analyse en opvolging van milieuklachten over bedrijven. Daarnaast zullen er ook in overleg met gemeenten specifieke bedrijven / branches worden geselecteerd om beter invulling te geven aan de regionaal vastgestelde bestuurlijke prioriteiten, zoals ondermijning/illegaliteit, energietransitie en probleemlocaties. Voor 2020 is milieutoezicht onder meer gepland voor mestfraude, risicobedrijven, legionella, energiebesparing en lokale aandachtsbedrijven.

  • Speerpunt informatieplicht energiebesparing

Daarnaast zijn er (administratieve) controles gepland in het kader van de naleving en opvolging ‘Informatieplicht energiebesparing’, waarbij bedrijven verplicht de landelijk vastgestelde erkende energiebesparingsmaatregelen per branche dienen te melden en uit te voeren.

Verder is er nog branchegericht toezicht gepland bij te selecteren bedrijven in de horecasector, de afvalbranche, vuurwerkbedrijven en bedrijven met grotere stookinstallaties.

Thema: Natuurbescherming

Natuurbescherming ziet ondermeer op de flora en fauna binnen de gemeente Veldhoven.

Binnen het thema ‘natuurbescherming’ komt het volgende speerpunt aan de orde:

  • Speerpunt: project “Samen sterk in Brabant” (SSiB)

Om de flora en fauna binnen de gemeente Veldhoven te beschermen, gaat de gemeente in 2019 verder met het regionale project “Samen sterk in Brabant” (SSiB). Dit project wordt uitgevoerd met ondersteuning van de Boa’s.

n.b. Natuurbescherming in relatie tot stikstofdepositie in natura 2000 gebieden is opgenomen onder bouwen en slopen met vergunning.

Ondertekening