Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR602876
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR602876/1
Regeling vervallen per 11-11-2021
Verordening commissie bezwaarschriften 2017
Geldend van 19-09-2017 t/m 31-12-2019
Intitulé
Verordening commissie bezwaarschriften 2017De raad van Venray,
gelezen voorstel van burgemeester en wethouders van 14 november 2016 (Gemeenteblad 2016, nr. 427);
gelezen het advies van de commissie Werken en Besturen van 30 november 2016,
besluit:
1. Vast te stellen de Verordening Commissie bezwaarschriften gemeente Venray 2017, onder
gelijktijdige intrekking van de Verordening commissie bezwaarschriften 2011 (21 juni 2011,
Gemeenteblad 2011, nr. 178, aangepast bij besluit van 18 december 2012,
Gemeenteblad 2012, nr. 377).
Verordening Commissie bezwaarschriften gemeente Venray 2017
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;
b. commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften zoals bedoeld in
artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2 Inleidende bepaling commissie
1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten
van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.
2. De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen
besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering
onroerende zaken, alsmede ten aanzien van bezwaarschriften ingediend tegen besluiten op
grond van de Participatiewet, Ioaw, Ioaz en het Bbz 2004.
Artikel 3 Samenstelling van de commissie
1. De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.
2. De voorzitter, de leden en eventuele plaatsvervangers worden door de gemeenteraad, op
voordracht van het college van burgemeester en wethouders, benoemd, geschorst en
ontslagen.
3. De (plaatsvervangend) voorzitter en de leden van de commissie zijn niet:
a. lid van een bestuursorgaan van de gemeente Venray;
b. werkzaam voor of onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Venray;
c. in het laatste jaar voorafgaand aan de benoeming lid geweest van of werkzaam zijn geweest voor een bestuursorgaan van de gemeente Venray;
d. woonachtig in de gemeente Venray.
4. De commissie regelt de vervanging van de (plaatsvervangend) voorzitter.
Artikel 4 Secretaris
1. De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.
2. Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.
Artikel 5 Zittingsduur
1. De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier
jaren. Zij kunnen maximaal twee maal vier jaar worden herbenoemd.
2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.
3. De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie
vervullen totdat in de opvolging is voorzien.
Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift
1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.
2. Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in
handen van de commissie gesteld.
Artikel 7 Bemiddeling
Namens de commissie onderzoekt de secretaris of de zaak minnelijk kan worden geschikt alvorens een bezwaarschrift in behandeling wordt genomen.
Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Algemene wet bestuursrecht worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:
a. artikel 2:1, tweede lid;
b. artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;
c. artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door
de commissie;
d. artikel 7:4, tweede lid;
e. artikel 7:6, vierde lid.
Artikel 9 Vooronderzoek
1. De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te
winnen of te laten inwinnen.
2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen
advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te
verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college
vereist.
Artikel 10 Hoorzitting
1. De secretaris van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de
belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de
commissie te laten horen.
2. De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Algemene wet
bestuursrecht.
3. Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij
daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.
Artikel 11 Uitnodiging zitting
1. De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken
voor de zitting schriftelijk uit.
2. Binnen vier dagen na de dag van verzending van de uitnodiging kunnen de
belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter
verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.
3. De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van
de zitting aan de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan meegedeeld.
4. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te
staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.
Artikel 12 Quorum
Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.
Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.
Artikel 14 Openbaarheid zitting
1. De zitting van de commissie is in beginsel openbaar. Uitgezonderd zijn zittingen aangaande
zaken van personele aard en inzake sociale zekerheidswetgeving.
2. De deuren kunnen overigens worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een
van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een
verzoek doet.
3. Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen
openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.
Artikel 15 Schriftelijke verslaglegging
1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Algemene wet bestuursrecht vermeldt de
namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.
2. Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat
verder ter zitting is voorgevallen.
3. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond zoals bedoeld in
artikel 13, tweede lid, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in
elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.
4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag
kunnen worden gehecht.
5. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.
Artikel 16 Nader onderzoek
1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek
wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere
commissieleden dit onderzoek houden.
2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de
commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.
3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen
een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een
verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op een
dergelijk verzoek.
4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op
de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Artikel 17 Raadkamer en advies
1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te
brengen advies.
2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.
3. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.
4. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid
dat verlangt.
5. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het
bezwaarschrift.
6. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.
Artikel 18 Uitbrengen advies en verdaging
1. Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 14 en
eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig
uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.
2. Indien naar het oordeel van de commissie de termijn van 12 weken, als bedoeld in
artikel 7:10, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht, ontoereikend is voor
achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, wordt
de mogelijkheid van verdaging als bedoeld in artikel 7:10, derde lid, van de Algemene wet
bestuursrecht, toegepast. Daartoe is door de bevoegde bestuursorganen mandaat verleend
aan de administratief-juridisch medewerkers Bestuurszaken.
3. Van een besluit tot verdaging ontvangen de belanghebbenden een afschrift.
Artikel 19 Jaarverslag
De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli aan de bestuursorganen van de gemeente verslag uit van haar werkzaamheden in het voorgaande kalenderjaar.
Artikel 20 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de datum van haar bekendmaking.
Artikel 21 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening Commissie bezwaarschriften 2017’.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2016.
2. De Verordening Commissie bezwaarschriften gemeente Venray 2017 niet eerder bekend te maken dan, en zo spoedig mogelijk na, benoeming van de nieuwe, externe commissieleden.
3. In te stemmen met het bijgevoegde voorstel tot aanpassing van de bezwaarprocedure, conform het raadsbesluit tot het instellen van een commissie bezwaarschriften die volledig uit externe leden bestaat.
4. Het college op te dragen om zorg te dragen voor de uitvoering van dit voorstel.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 20 december 2016
Ondertekening
, voorzitter , raadsgriffier
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl