Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening Cliëntenberaad Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Geldend van 15-12-2005 t/m 31-12-2020

Intitulé

Verordening Cliëntenberaad Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Nr.: 13/1.

De raad van de gemeente Vianen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 november 2005.

Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening Cliëntenberaad Wet Maatschappelijke Ondersteuning

HOOFDSTUK I

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    WMO: Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

  • 2.

    Participatie: burgers en instellingen mee laten denken over te vormen beleid, te behalen resultaten en evaluatie.

  • 3.

    Cliëntenberaad: een georganiseerde vorm van participatie, met vertegenwoordiging van Viaanse burgers en vertegenwoordigers/belangenbehartigers van in Vianen gevestigde zorgvragers/cliëntenorganisaties, die een adviserende rol hebben richting de gemeente Vianen inzake de beleidsvoering omtrent de WMO.

  • 4.

    Leden: de vaste leden van het Cliëntenberaad WMO.

  • 5.

    Vervangende leden: bij afwezigheid kunnen de leden vervangen worden door de vervangende leden. De vervangende leden hebben bij afwezigheid van de vaste leden dezelfde privileges als de vaste leden.

Artikel 2 Doelstelling

Het Cliëntenberaad WMO heeft de volgende doelstelling:

Het bewerkstelligen dat belanghebbenden bij de WMO en het integrale gemeentelijke WMO-beleid door zelforganisatie vanuit onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het (mede) voor hen gevoerde gemeentelijk beleid.

HOOFDSTUK II

Artikel 3 Benoeming en zittingsduur leden Cliëntenberaad

  • 1. In het Cliëntenberaad zitten 10 personen, die deskundig zijn op het gebied van en/of actief betrokken zijn bij de ontwikkeling van het WMO beleid.

  • 2. Leden of vervangende leden van het Cliëntenberaad worden benoemd door burgemeester en wethouders.

  • 3. Een onafhankelijk voorzitter van het Cliëntenberaad wordt benoemd door burgemeester en wethouders.

  • 4. Het Cliëntenberaad kiest uit haar midden een penningmeester.

  • 5. De zittingsperiode geldt voor 4 jaar en kan eenmalig met 4 jaar verlengd worden.

  • 6. De leden treden gelijktijdig af, doch zijn eenmaal terstond herbenoembaar (zittingsduur van maximaal twee aaneengesloten raadsperiodes). Zij blijven hun functie waarnemen totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.

  • 7.

    • a)

      Indien in de situatie van een lid van het Cliëntenberaad gedurende zijn zittingsperiode verandering optreedt zodanig dat daardoor de (cliënt)relatie met de WMO wordt verbroken, dan kan hij de functie blijven waarnemen totdat de plaatsvervanger is benoemd met een maximale termijn van 12 maanden.

    • b)

      Indien iemand, zijnde een vertegenwoordiger uit een belangenorganisatie, uit het Cliëntenberaad treedt dan moet uit die organisatie die hij vertegenwoordigt een voordracht voor opvolging komen. Hiervan kan worden afgeweken wanneer met het oog op een betere afspiegeling de voorkeur moet worden gegeven aan een andere organisatie dan wel wanneer uit een beoogde organisatie geen kandidaten kunnen worden voorgedragen.

    • c)

      Indien een lid verhinderd is een vergadering van het Cliëntenberaad bij te wonen, kan hij zich laten vervangen door een andere vertegenwoordiger uit dezelfde belangenorganisatie of door een vervangend burger.

  • 8. De gemeente wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de communicatie met het Cliëntenberaad, als zijnde ambtelijk secretaris. Bij afwezigheid zorgt de gemeente voor vervanging.

HOOFDSTUK III

Artikel 4 Taken en bevoegdheden

  • 1. Het Cliëntenberaad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren aan burgemeester en wethouders over alle onderwerpen, die de vorming, de uitvoering, de controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid betreffen ten aanzien van de WMO.

  • 2. Tot deze onderwerpen behoren in ieder geval beleid, procedures, regelingen en alle andere zaken met een algemeen karakter.

  • 3. Tot deze onderwerpen horen niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben, alsmede over de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.

  • 4. Het Cliëntenberaad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan burgemeester en wethouders over het feit of de gemeente volledig gebruik maakt van de ruimte die de wetgever biedt.

  • 5. Het Cliëntenberaad is daarbij ook alert op ontwikkelingen, knelpunten in het huidige beleid en de WMO.

Artikel 5 Advies

  • 1. Door burgemeester en wethouders voorgelegde voorstellen dienen vertrouwelijk behandeld te worden, aangezien deze zich nog in de conceptfase bevinden.

  • 2. Het advies wordt op zodanig tijdstip gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 3. In het geval burgemeester en wethouders in een voorstel aan de gemeenteraad afwijken van het advies van het beraad, wordt dit bij het voorstel vermeld, waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies van het Cliëntenberaad is afgeweken.

  • 4. Burgemeester en wethouders voorzien het Cliëntenberaad van de informatie ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van het beraad.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1. Het Cliëntenberaad vergadert minimaal 5 maal per jaar of zoveel meer als waartoe zij besluit.

  • 2. Zowel op verzoek van het Cliëntenberaad als op verzoek van het burgemeester en wethouders kan een vergadering worden uitgeschreven waarbij beide partijen aanwezig zijn.

  • 3. De ambtelijk secretaris maakt van iedere vergadering een verslag op.

  • 4. Van overleg en afspraken met het Cliëntenberaad doet de ambtelijk secretaris binnen redelijke termijn schriftelijk rapportage aan het Cliëntenberaad. Daarbij wordt in ieder geval aangegeven wat er met de door het Cliëntenberaad gegeven adviezen is gedaan.

  • 5. De gemeente stelt vergaderruimte ter beschikking.

Artikel 7 Rol voorzitter, secretaris en penningmeester

  • 1. De voorzitter stelt in overleg met de ambtelijk secretaris de vergaderdata en –tijden vast.

  • 2. De voorzitter stelt de agenda van de vergaderingen vast, maakt de vergaderingen openbaar bekend, leidt de vergadering, handhaaft de orde, deelt de uitslag van de stemmingen mede.

  • 3. De voorzitter vertegenwoordigt het Cliëntenberaad naar buiten.

  • 4. Het Cliëntenberaad wijst uit hun midden een vervangend voorzitter aan.

  • 5. De ambtelijk secretaris registreert de inkomende en uitgaande stukken en zendt de stukken aan de leden van het Cliëntenberaad toe.

  • 6. De ambtelijk secretaris draagt in zijn algemeenheid zorg voor een goede ondersteuning van het Cliëntenberaad, opdat deze haar taak op een goede wijze kan uitvoeren.

  • 7. De penningmeester stelt de begroting op, voert het beheer over de kas en zorgt voor het financieel jaarverslag.

  • 8. De begroting dient uiterlijk 1 december overlegd te worden. Het financieel jaarverslag dient binnen een half jaar na het verstrijken van het jaar te worden opgesteld.

HOOFDSTUK IV

Artikel 8 Besluitvorming

  • 1. Voor het vaststellen van zowel interne als externe adviezen en standpunten hoeft het Cliëntenberaad geen eenduidig advies te geven.

  • 2. De leden van het Cliëntenberaad hebben stemrecht. De onafhankelijk voorzitter heeft geen stemrecht.

Artikel 9 Faciliteiten

  • 1. De kosten van het Cliëntenberaad komen in beginsel ten laste van de gemeente. Kosten kunnen worden gemaakt voor het inhuren van deskundigen, voor vorming en scholing van de leden, en organisatiekosten (huren van ruimte, administratiekosten).

  • 2. Burgemeester en wethouders stellen daartoe aan het Cliëntenberaad een zodanig budget beschikbaar, met een maximum van € 1.000,- op jaarbasis, dat zij in staat kan worden geacht haar adviserende taak op een goede wijze uit te kunnen voeren.

  • 3. Dit budget wordt jaarlijks toegekend op basis van een begroting, die door het Cliëntenberaad tijdig wordt overlegd.

  • 4. De voorzitter respectievelijk de leden ontvangen voor het bijwonen van een vergadering van het Cliëntenberaad een vergoeding met dien verstande dat zij per jaar niet meer dan 8 keer die vergoeding ontvangen.

  • 5. De vergoeding bedraagt € 30,00 per avond en zal op basis van een door de ambtelijk secretaris verstrekte presentielijst aan de leden worden uitbetaald. Deze vergoeding kan jaarlijks aangepast worden op basis van trendmatige verhoging.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Cliëntenberaad Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

  • 2. Deze verordening treedt in werking, met terugwerkende kracht, met ingang van 15 december 2005.

  • 3. Waar in deze verordening niet is voorzien, besluiten burgemeester en wethouders.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad voornoemd in zijn openbare vergadering 15 december 2005,

de griffier

C.J. Steehouwer

de voorzitter

mw. drs. D.A.M. Koreman