Regeling vervallen per 21-01-2020

REGELINGGEGEVENSVERSTREKKINGBASISREGISTRATIEPERSONENVIANEN 2015

Geldend van 06-01-2014 t/m 20-01-2020 met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014

Intitulé

REGELINGGEGEVENSVERSTREKKINGBASISREGISTRATIEPERSONENVIANEN 2015

Burgemeester en wethouders van de gemeente Vianen besluiten,

Gelet op de

  • ·

    Artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen

  • ·

    Wet bescherming persoonsgegevens

  • ·

    Gelet op artikel 156 Gemeentewet

  • ·

    Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Vianen 2015

Vast te stellen de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Vianen 2015

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Vianen worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1 kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen (mutatieverstrekking) en door middel van verstrekking van selecties uit de basisregistratie.

  • 3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

  • 4. Binnengemeentelijke organen zijn verplicht om bij de uitvoering van hun taken gegevens uit de basisregistratie personen te gebruiken. De bij de gemeente gebruikte registraties zijn hiertoe via de gegevensdistributiefunctie gekoppeld met de basisregistratie.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Vianen en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Vianen was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;

  • 2. Over een ingezetene van de gemeente Vianen kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;

  • 3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;

  • 4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden

  • 1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling;

  • 2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 6 januari 2014.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking BRP Vianen 2015.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 22-12-2015

De burgemeester, De secretaris,

de heer W.G. (Wim) Groeneweg de heer W. (Wabe) Wieringa

Bijlage 1

Behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Vianen 2015 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt. In de derde kolom is opgenomen op welke wijze gegevens (kunnen) worden verstrekt. In de 4e kolom is opgegeven welk gegevens verstrekt kunnen worden.

Organisatieonderdeel

Taak/wettelijk kader

Wijze verstrekking

Profiel

 

 

1. adhoc vragen

2. selectie

3. systematische verstrekking

(zie onder)

Team Dienstverlening

- Wet basisregistratie personen, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk Wetboek, Nationaliteitswetgeving, Paspoortwet en regelgeving, Rijbewijzen, Regelgeving verklaring omtrent gedrag, Wet op de lijkbezorging 

- Leegstandswet (historie bewoning)

- APV, Wet op de kansspelen, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Winkeltijdenwet

- Drank- en Horecawet

- Gehandicaptenparkeerkaarten

- Archiefwet, Postregistratie, Dispensatie niet openbare archiefstukken

- Financiële administratie, Wet Waardering onroerende zaken, Legesheffing

- Uitvoering overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot taakveld van dit team behoren.

1, 2, 3

 

1, 3

1, 3

1

1

1, 3

1, 3

1

A

 

C

D

D

E

E

C

E

Team Participatie

- Wet Maatschappelijke Ondersteuning, JeugdwetLeerplichtwet,

- Leerlingenvervoer, RMC-functie

- Wet Rampen en zware ongevallen/CRIB

- Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen

- Uitvoering overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot taakveld van dit team behoren.

1, 2, 3

1, 2, 3

1, 2

1

1

B

B

B

B

E

Team Recreatie

- Uitvoering overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot taakveld van dit team behoren.

1, 2

E

Team Ruimtelijke Ordening & Projecten

- Toezicht op / handhaving van Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en de APV

- Huisvesting

- Uitvoering overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot taakveld van dit team behoren.

1, 3

1

1

E

C

E

Team Openbare Ruimte

- Begraafplaatsen, Wet op de lijkbezorging

- Geo-informatievoorziening

- Uitvoering overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot taakveld van dit team behoren.

1, 3

3

1

C

E

E

Team Concernzaken

- Beheer gegevens- en zakenmagazijn, distributiefunctie persoonsgegevens

- Jubileaoverzichten tbv felicitaties burgemeester

- Uitvoering overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot taakveld van dit team behoren.

3

1, 2

1

A

C

E

Team Bedrijfsadvisering

- Personele regelingen, Wachtgeldregelingen, pensioenen (ex-)wethouders

- Uitvoering overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot taakveld van dit team behoren.

1

1

E

E

Vervolg bijlage 1: Profielen voor te verstrekken gegevens

Gegevenscategorie

Profiel A

Profiel B

Profiel C

Profiel D

Profiel E

Persoon

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Ouders

Ja

Ja

Ja

 

 

Nationaliteit

Ja

Ja

Ja

 

 

Huwelijk/partnerschap

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Overlijden

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Inschrijving (datum)

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Verblijfplaats

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Verblijfplaats (historie)

Ja

Ja

Ja

Ja

 

Kinderen

Ja

Ja

Ja

 

 

Verblijfstitel

Ja

Ja

 

 

 

Gezag

Ja

ja

 

 

 

Reisdocumenten

Ja

 

 

 

 

Kiesrecht

Ja

 

 

 

 

Afnemers

Ja

 

 

 

 

Aantekeningen

Ja

 

 

 

 

Administratieve data

Ja

 

 

 

 

Verwijzing

Ja

ja

ja

ja

ja

Aangehaakte gegevens

Ja

 

 

 

 

Bijlage 2

Behorend bij artikel 3 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Vianen 2015

(Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding).

Gewichtig maatschappelijk belang BRP

Categorie derde BRP

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme

Bibliotheken

Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente

Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen

Maatschappelijke dienstverlening

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van

Algemene en geestelijke gezondheidszorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Kinderopvangwerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van kinderopvangwerk

Jeugdwelzijnswerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van jeugdwelzijnswerk

Ouderenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van ouderenzorg

Gehandicaptenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociale werkvoorziening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociaal - Juridische zorgverlening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Schuldhulpverlening

Schuldhulpverleningsinstanties

Bevorderen van de zelfredzaamheid

Thuiszorgorganisaties

Maatschappelijke of filantropische doelen

Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude

Woningcorporaties 1)

 

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg

Ziekenhuizen

Onderwijzen van de jeugd

Onderwijsinstellingen

  • 1)

    Woningcorporatie Lekstede is vrijgesteld van legesheffing

Toelichting: Regeling gegevensverstrekkingen BRP Vianen 2015

Algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

De wetgever heeft met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wbrp) vervangen. Dit heeft als gevolg, dat het bestaande gemeentelijk kader voor de GBA-systemen aangepast moet worden aan de nieuwe wet en dat landelijk gegevens beschikbaar komen van personen die een relatie hebben met de Nederlandse overheid en/of niet in Nederland woonachtig zijn.

Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wbrp is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.

De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatie­voorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Vianen.

Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Vianen en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Vianen aan de vereisten zoals gesteld in de Wbrp.

De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Vianen over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wbrp die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Vianen beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Vianen.

Derde

Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Vianen woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Vianen op grond van artikel 3.2 Wbrp.

Zolang de Wbrp door de gemeente Vianen wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Vianen beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Vianen woonachtig zijn, dient de gemeente Vianen het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Vianen. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

Beperkt set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden. 

Artikel 4. Inwerkingtreding en citeertitel

De regeling gegevensverstrekking BRP Vianen 2015, waarmee deze regeling kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag na de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 6 januari 2014. Gelet op de korte invoeringstermijn, is het noodzakelijk deze regeling met terugwerkende kracht vast te stellen.