Regeling vervallen per 13-02-2021

Beleidsregels feestgeluid

Geldend van 26-02-2004 t/m 12-02-2021

Intitulé

Beleidsregels feestgeluid

Inhoudsopgave

  • 1.

    Algemeen

  • 2.

    Begripsomschrijvingen

  • 3.

    Bereik beleidsregels

  • 4.

    Reguliere geluidsnormen

  • 5.

    Anti-overlastnormen

  • 6.

    Bijzondere geluidsnormen voor de Voorstraat, het Treubplein en het Burgemeester van der Haarplein

  • 7.

    Tijden

  • 8.

    Voorbereiding gebruik afwijkingsbevoegdheid en toepassing bijzondere geluidsnormen voor de Voorstraat, het Treubplein en het Burgemeester van der Haarplein

1. Algemeen

Feesten en evenementen in horeca -, sport- en recreatie-inrichtingen (b.v. kantines) maar ook evenementen, muziek, feesten en dergelijke in de buitenlucht (b.v. koninginnendag) hebben een belangrijke maatschappelijke functie. Deze beleidsregels zijn bedoeld om voor dergelijke gebeurtenissen de daarmee gepaard gaande geluidbelasting zonder onevenredige hinder toe te laten.

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders richten zich naar deze beleidsregels bij het gebruik van hun bevoegdheden. Zij kunnen gemotiveerd afwijken van deze beleidsregels.

2. Begripsomschrijvingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    woning: gebouw of gedeelte van een gebouw dat voor bewoning wordt gebruikt of daartoe is bestemd, met uitzondering van een dienstwoning behorende bij een inrichting in de zin van artikel 1, eerste en vierde lid van de Wet milieubeheer waar een gebeurtenis als bedoeld onder 3.1 plaatsvindt;

  • b.

    geluidsgevoelige bestemmingen: gebouwen of objecten, aangewezen krachtens de artikelen 49 en 68 van de Wet geluidhinder, voor zover deze voor hun doel in gebruik zijn tijdens de gebeurtenis als bedoeld onder 3.1;

  • c.

    geluidniveau het niveau van het ter plaatse optredende geluid, uitgedrukt in dB(A), overeenkomstig de door de Internationale Elektrotechnische Commissie (IEC) opgestelde regels, zoals neergelegd in de IEC-publicatie nr. 651, uitgave 1979;

  • d.

    equivalent geluidniveau het gemiddelde van de afwisselende niveaus van het ter plaatse optredende geluid, gemeten in de loop van een bepaalde periode en vastgesteld en beoordeeld overeenkomstig de “Handleiding meten en re kenen industrielawaai, IL—HR—13—O1”, Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, 1981.

3. Bereik beleidsregels

3.1 Deze beleidsregels betreffen de volgende gebeurtenissen:

  • a.

    feesten, muziek, wedstrijden en dergelijke als bed oeld in artikel 2.1.4.1 van de Algemene plaatselijke verordening Voorschoten 1994;

  • b.

    evenementen als bedoeld in artikel 2.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening Voorschoten 1994;

  • c.

    collectieve festiviteiten als bedoeld in artikel 4.1.1, onder d, van de Algemene plaatselijke verordening Voorschoten 1994;

  • d.

    incidentele festiviteiten als bedoeld in artikel 4.1.1, onder e, van de Algemene plaatselijke verordening Voorschoten 1994;

  • e.

    het veroorzaken van geluidhinder met toestellen of geluidsapparaten als bedoeld in artikel 4.1.7 van de Algemene plaatselijke verordening voorschoten 1994.

3.2 Deze beleidsregels betreffen de bevoegdheid van de burgemeester om:

  • a.

    vergunning te verlenen voor feest, muziek, wedstrijd en dergelijke;

  • b.

    vergunning te verlenen voor evenementen;

  • c.

    incidentele festiviteiten te verbieden;

  • d.

    op te treden tegen niet vergunde evenementen feesten, wedstrijden en dergelijke

  • e.

    op te treden tegen verboden incidentele feesten

3.3 Deze beleidsregels betreffen de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders om:

  • a.

    nadere eisen te stellen als bedoeld in artikel 8.42 van de Wet milieubeheer;

  • b.

    het bij of krachtens de Wet milieubeheer bepaalde te handhaven;

  • c.

    ontheffing te verlenen van het verbod om met toestellen of geluidsapparaten geluidhinder te veroorzaken;

  • d.

    collectieve festiviteiten aan te wijzen;

  • e.

    het verbod om met toestellen of geluidsapparaten geluidhinder te veroorzaken te handhaven.

4. Reguliere geluidsnormen voor horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen:

De in de tabellen 1 en 2 vermelde normen voor het equivalent geluidniveau behoren bij het Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen milieubeheer.

Tabel 1 - maximaal equivalent geluidniveau op de gevel van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen

PERIODE;

OUDE HORECA *

OVERIGE HORECA, SPORT EN RECREATIE

7.00-19.00 uur

55 dB(A)

50 dB(A)

19.00-23.00 uur

50 dB(A)

45 dB(A)

23.00- 7.00 uur

45 db(A)

40 dB(A)

* voor in 1992 al bestaande horeca-inrichtingen geldt een overgangsregeling

Tabel 2 - maximaal equivalent geluidniveau binnen aan- en inpandige woningen en andere aan- en inpandige geluidsgevoelige bestemmingen

PERIODE;

OUDE HORECA *;

OVERIGE HORECA, SPORT EN RECREATIE

7.00-19.00 uur

40 dB(A)

35 dB(A)

19.00-23.00 uur

35 dB(A)

30 dB(A)

23.00- 7.00 uur

30 dB(A)

25 dB(A)

* voor in 1992 al bestaande horeca-inrichtingen geldt een overgangsregeling

Voor collectieve en incidentele festiviteiten mag van de reguliere geluidsnormen worden afgeweken, voor zover de naleving daarvan redelijkerwijs niet kan worden gev ergd. Hierna wordt onder 5 en 6 uitgewerkt welke geluidbelasting aanvaardbaar is bij collectieve en incidentele festiviteiten.

5. Anti-overlastnormen

In een woning of enig andere gebouw met een geluidsgevoelige functie moet overlast voorkomen worden. Om goed een gesprek te kunnen voeren, mag het geluidniveau niet meer bedragen dan 50 dB(A). Bij een geluidniveau van meer dan 25 dB(A) dreigt verstoring van de diepe slaap. Gelet op de verschuivingen in het gangbare dag- en nachtritme is het begin van de periode waarin diepe slaap mogelijk moet zijn gesteld op 1.00 uur en niet op 23.00 uur (het in de milieuwetgeving gebruikelijke omslagpunt tussen de avond en de nachtperiode).

Uitgaande van een geluiddemping bij een muur van een wat oudere woning van 20 dB (A) volgt uit het aanvaardbare binnenniveau de geluidbelasting die op de gevel kan worden geaccepteerd. Deze is in tabel 3 vermeld voor de volgende gebeurtenissen:

  • -

    feesten, muziek, wedstrijden en dergelijke;

  • -

    evenementen;

  • -

    collectieve en incidentele festiviteiten in horeca-, sport of recreatie-inrichtingen;

  • -

    toestellen en geluidsapparaten.

Tabel 3 - maximaal equivalent geluidniveau op de gevel van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen

PERIODE

MAXIMAAL EQUIVALENT GELUIDSNIVEAU

7.00-1.00 uur

70 dB(A)

1.00-7.00 uur

45 dB(A)

Voor zover het aanvaardbare binnenniveau de reguliere norm voor aan - en inpandige woningen overschrijdt, is dit vermeld in tabel 4.

Tabel 4 - maximaal equivalent geluidniveau vanwege horeca-, sport- of recreatie-inrichtingen binnen aan- of inpandige woningen en andere aan- of inpandige geluidsgevoelige bestemmingen

PLAATS EN PERIODE

MAXIMAAL EQUIVALENT GELUIDSNIVEAU

7.00-1.00 UUR

50 dB(A)

6. Bijzondere geluidsnormen voor de Voorstraat, het Treubplein en het Burgemeester van der Haarplein

Grootschaliger gebeurtenissen vinden vooral plaats aan en op de Voorstraat, het Treubpein en op het Burgemeester van der Haarplein. Om de levendigheid van de dorpskern te behouden wordt overlast in bepaalde mate geaccepteerd vanwege de volgende gebeurtenissen:

  • -

    feesten, muziek, wedstrijden en dergelijke in de Voorstraat, op het Treubplein en op het Van der Haarplein;

  • -

    evenementen in de Voorstraat , op het Treubplein en op het Van der Haarplein;

  • -

    collectieve festiviteiten in aan de Voorstraat en het Treubplein gelegen horeca-inrichtingen;

  • -

    geluidsapparaten in de Voorstraat , op het Treubplein en op het Van der Haarplein.

Dit houdt in dat het geluidniveau van luid spelende muziek binnen de woning (70 dB(A)) gedurende de in de milieuwetgeving gebruikelijke dagperiode bij wijze van uitzondering wordt geaccepteerd. Dit is ook het in tabel 6 voor aan- en inpandige woningen vermelde binnenniveau. Uitgaande van een

geluiddemping bij een muur van een wat oudere woning van 20 dB(A) volgt de waarde die op d e gevel wordt geaccepteerd (tabel 5).

Tabel 5 - maximaal equivalent geluidniveau op de gevel van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen

PERIODE

MAXIMAAL EQUIVALENT GELUIDSNIVEAU

7.00-23.00 uur

90 dB(A)

Tabel 6 - maximaal equivalent geluidniveau vanwege horeca-, sport- of recreatie-inrichtingen binnen aan- of inpandige woningen en andere aan- of inpandige geluidsgevoelige bestemmingen

PERIODE

MAXIMAAL EQUIVALENT GELUIDSNIVEAU

7.00-23.00 UUR

70 dB(A)

7. Tijden

Soms verhinderen de omstandigheden een deugdelijke geluidsmeting. Bijvoorbeeld omdat er verschillende geluidsbronnen zijn of omdat stemgeluid dat niet mee gerekend mag worden op een hoog geluidniveau voorkomt. Om in dergelijke gevallen overlast tegen te gaan wordt slechts voor de periode tussen 7.00 en 1.00 uur:

  • -

    vergunning verleend voor feest, muziek, wedstrijd en dergelijke;

  • -

    vergunning verleend voor evenementen op of aan de openbare weg;

  • -

    een collectieve festiviteit aangewezen;

  • -

    ontheffing verleend van het verbod om met geluidsapparaten geluidhinder te veroorzaken.

8. Voorbereiding gebruik afwijkingsbevoegdheid en toepassing bijzondere geluidsnormen voor de Voorstraat, Treubplein en hetBurgemeester Van der Haarplein.

Het toelaten van meer geluid dan in deze beleidsregels is vastgelegd , gebeurtenissen buiten de in deze beleidsregels genoemde tijden en het gebruik van de bijzondere geluidsnormen voor de Voorstraat, het Treubplein en het Burgemeester van der Haarplein voor gebeurtenissen die daar nog niet regelmatig plaatsvinden leiden tot een vergroting van de overlast die een extra zorgvuldige belangenafweging nodig maakt. Daarom worden omwonenden bij de besluitvorming besluiten betrokken door openbare voorbereiding met toepassing van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. De drijvers van de betrokken horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen en de aanvragers van een vergunning of ontheffing worden eveneeens bij de besluitvorming betrokken.

Voor de openbare voorbereiding van een besluit zijn ongeveer vier maanden nodig. Waar de ze tijd ontbreekt, is het nodig om van openbare voorbereiding af te zien. Dat is het geval:

  • -

    als het onmogelijk was om ten minste vier maanden voor de gebeurtenis de vereiste vergunning of ontheffing aan te vragen;

  • -

    wat betreft het terstond aanwijzen van een collectieve festiviteit als bedoeld in lid 4.1.2, vierde lid van de Algemene plaatselijke verordening Voorschoten 1994.

9. Overgangsmaatregel

Tot de in werkingtreding van de wet van 24 januari 2002 (Wet uniforme openbare voorbereidingsprocedure Awb, Stb. 54) wordt in onderdeel 8 “afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht” gelezen als “afdeling 3.5 van de Algemene wet bestuursrecht”.

Ondertekening

Vastgesteld op 23 december 2003, ieder betreffende zijn bevoegdheid
Burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten,
de secretaris, de burgemeester,
De burgemeester van de gemeente Voorschoten,