Besluit informatiebeheer gemeente Voorst 2014

Geldend van 20-11-2014 t/m heden

Intitulé

Besluit, inhoudende voorschriften betreffende de aanwijzing van de archiefbewaarplaats, het beheer van de archiefbewaarplaats, het beheer van de documenten van de gemeentelijke organen, voor zover deze documenten niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats:

Besluit informatiebeheer gemeente Voorst 2014

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1

Dit besluit verstaat onder:

  • a.

    archiefverordening: de in artikel 30, eerste lid, artikel 32, tweede lid van de wet bedoelde verordening, vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 4 september 2006 en zoals nadien gewijzigd;

  • b.

    de archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats;

  • c.

    documenten: de in de Archiefwet 1995 wet in artikel 1 onder c bedoelde archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats;

  • d.

    beheer van documenten: het treffen van maatregelen en het aanbrengen van voorzieningen, die nodig zijn om documenten in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren;

  • e.

    informatiebestand: documenten, waarin een bepaalde fysieke of logische ordening gebracht is, of met een bestaand hulpmiddel gebracht kan worden;

  • f.

    informatievoorziening: het geheel van handelingen, samenhangend met de voorziening inrichting en het beheer van informatiesystemen en documenten;

  • g.

    de archiefregeling: Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap met betrekking tot de duurzaamheid en de geordende en toegankelijke staat van archiefbescheiden en de bouw en inrichting van archiefruimten en archiefbewaarplaatsen (Archiefregeling);

  • h.

    beheerder: de gemeentesecretaris is overeenkomstig artikel 3 van de Archiefverordening de aangewezen beheerder; hij heeft deze bevoegdheid overgedragen aan de archivaris voor de in de archiefbewaarplaats berustende overgedragen documenten en aan de senior documentaire informatieverzorger voor de niet overgedragen documenten.

De regeling is van toepassing op (digitale) documenten die ingevolge de voor de gemeente Voorst geldende selectielijst voor vernietiging in aanmerking komen, tenzij waar dit in dit besluit anders is bepaald.

Hoofdstuk 2 Archiefbewaarplaats en archiefruimten

Artikel 2

  • 1. De in artikel 31 van de wet bedoelde archiefbewaarplaats bevindt zich in het gemeentehuis te Twello.

  • 2. Plannen betreffende bouw, verbouwing, inrichting, verandering of ingebruikneming van de archiefbewaarplaats of archiefruimten behoeven de goedkeuring van burgemeester en wethouders.

Artikel 3

De gemeentesecretaris is belast met het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende overgedragen archiefbescheiden en documentaire verzamelingen.

Artikel 4

De gemeentesecretaris is bevoegd om in de archiefbewaarplaats archiefbescheiden en documentatie op te nemen afkomstig van particuliere organisaties of personen indien dit voor de kennis van de lokale of regionale geschiedenis van belang kan worden geacht.

Artikel 5

  • 1. Voorzover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, verricht de gemeentesecretaris desgevraagd onderzoek in de door hem beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve van gemeentelijke organen. Hij verstrekt daaruit op hun verzoek gegevens alsmede afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zonodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd.

  • 2. Voorzover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, is de gemeentesecretaris bevoegd ten behoeve van derden onderzoek te doen in de in de archiefbewaarplaats berustende archieven en

    verzamelingen. Hij verstrekt daaruit aan een ieder die zulks verzoekt afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zonodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd.

  • 3. De kosten voor het in het voorgaande lid beschrevene worden aan de verzoeker in rekening gebracht volgens een door de gemeenteraad bij verordening vastgesteld tarief. Alvorens de hier bedoelde werkzaamheden een aanvang nemen, wordt de verzoeker van dit tarief op de hoogte gesteld.

Artikel 6

  • 1. Als archiefruimte voor de bewaring van digitale archiefbescheiden, in afwachting van hun overbrenging naar een e-depot wordt aangewezen: het document managementsysteem (DMS).

  • 2. Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels stellen omtrent de raadpleging van de archiefbescheiden en het beheer van de ruimten waarin deze ter beschikking worden gesteld.

Artikel 7

  • 1. De gemeentesecretaris doet, indien hij daartoe aanleiding vindt, mededeling van zijn bevindingen over het beheer van de archiefbewaarplaats aan burgemeester aan wethouders.

    Hij geeft daarbij aan welke voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden genomen.

  • 2. Het jaarverslag wordt tweejaarlijks bij de bestuursrapportage aangeboden.

Hoofstuk 3 Verantwoordelijkheid voor de informatievoorziening

Artikel 8

  • 1. De gemeentesecretaris is belast met het geheel van de informatievoorziening voor de onder hem ressorterende taken alsmede met het beheer van de documenten van de alle organisatieonderdelen van de gemeente Voorst, voorzover deze niet zijn overgebracht naar

    de archiefbewaarplaats.

  • 2. De gemeentesecretaris doet indien hij daartoe aanleiding vindt, mededeling van zijn bevindingen over het beheer van documenten voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

  • 3. In opdracht van de gemeentesecretaris wordt het verslag horizontaal toezicht tweejaarlijks bij de bestuursrapportage aangeboden.

Hoofdstuk 4 Archiefvorming en -ordening

PRODUCTIE VAN DOCUMENTEN

Artikel 9

De gemeentesecretaris draagt er zorg voor, dat de vervaardiging van documenten op zodanige wijze en met zodanige materialen geschiedt dat hun houdbaarheid tenminste in overeenstemming is met de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

Artikel 10

De gemeentesecretaris draagt er zorg voor dat bij het wijzigen, verwijderen of vernietigen van documenten of onderdelen daarvan, de bij of krachtens de wet gegeven regels betreffende selectie en vernietiging worden toegepast.

Artikel 11

Van documenten, waarvan een exemplaar wordt verzonden, wordt een ander exemplaar bewaard als archiefexemplaar dat als zodanig door middel van kenmerken is geauthentiseerd.

Artikel 12

De beheerder draagt - voor zover van toepassing - zorg voor de opstelling van procedures voor documentenverkeer en de behandeling van ingekomen, uitgaande en interne documenten, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen.

IDENTIFICERING VAN DOCUMENTEN

Artikel 13

  • 1. Het senior medewerker DIV draagt er zorg voor, dat uit ieder document, dan wel uit daarbij behorende informatie, blijkt wanneer het document is ontvangen of opgemaakt, wie de afzender of vervaardiger is, op welke taak het document betrekking heeft, wat de status en het

    ontwikkelingsstadium van het document is, en wanneer en aan wie een exemplaar ervan is verzonden.

  • 2. Ten aanzien van documenten dienen kenmerken zodanig te worden vastgelegd, dat ze met behulp daarvan op eenvoudige wijze kunnen worden teruggevonden.

  • 3. Het vorige lid heeft geen betrekking op documenten, die niet benodigd zijn in het kader van uitvoering van taken en de verantwoording daarover of die niet in verband met enig wettelijk voorschrift worden opgemaakt, ontvangen of bewaard, dan wel geen verband houden met de communicatie met de burger.

Artikel 14

De gemeentesecretaris draagt zorg voor het opstellen van procedures, waarmee de registratie van documenten en hun afdoeningstermijnen worden bewaakt.

ORDENING EN TOEGANKELIJKHEID VAN DOCUMENTEN

Artikel 15

De beheerder draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande documenten in goede, geordende en toegankelijke staat worden gebracht en dat de ordening van de documenten geschiedt volgens een doelmatige en doeltreffende systematiek, als bedoeld in artikel 18 van de Archiefregeling.

Artikel 16

  • 1. De beheerder ziet erop toe, dat van informatiebestanden overeenkomstig artikel 18 van de Archiefregeling een inventaris wordt aangelegd en bijgehouden, waarin de informatiebestanden worden beschreven en in verband kunnen worden gebracht met de verschillende werkprocessen en taken.

  • 2. In afwijking van de Archiefregeling worden van op termijn vernietigbare digitale documenten op zijn minst de volgende gegevens vastgelegd:

    een beschrijving van het bestand, van het overheidsorgaan dat het heeft opgemaakt en ontvangen,

    het desbetreffende werkproces, begin- en einddatum en

    indien van toepassing de relatie met voor blijvende bewaring in

    aanmerking komende bestanden.

  • 3. Van vernietigbare digitale documenten worden alle in artikel 17 van de Archiefregeling opgesomde gegevens geregistreerd indien de toepassingsprogrammatuur, het platform of de besturingsprogrammatuur wordt vervangen voordat de bewaartermijn verstrijkt.

  • 4. De managers van de organisatieonderdelen stellen de senior medewerker DIV tijdig in kennis van het ontvangen of opmaken van systemen of informatiebestanden met een archieffunctie die uitsluitend op digitale wijze raadpleegbaar zijn.

  • 5. De senior documentair informatieverzorger doet zodra nodig opgave van de noodzaak tot conversie of migratie van documenten en informatiebestanden bedoeld in het eerste lid.

Artikel 17

Uit de in het vorige artikel beschreven inventaris blijkt te allen tijde op welk tijdstip de overbrenging heeft plaatsgevonden.

Hoofdstuk 5 Beheer van documenten

BEWARING VAN DOCUMENTEN

Artikel 18

Uit de in het vorige artikel beschreven inventaris blijkt te allen tijde op welk tijdstip de overbrenging heeft plaatsgevonden.

Artikel 19

De beheerder draagt er zorg voor, dat ten aanzien van het beheer van de archiefruimten, wordt voldaan aan de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

BEVEILIGING EN RAADPLEGING VAN DOCUMENTEN

Artikel 20

De beheerder draagt zorg voor de nodige informatiebeveiliging, die mede omvat de nodige procedurele en technische voorzieningen voor het tegengaan van wijziging, verwijdering, kopiëring of vernietiging van documenten die daarvoor gezien hun aard en status niet in aanmerking komen.

Artikel 21

De beheerder laat bijhouden welke documenten uit de onder zijn beheer staande archieven worden uitgeleend en laat controle uitoefenen op de tijdige terugbezorging ervan. Uitlening van documenten is slechts toegestaan aan functionarissen van de beheerseenheid, die ambtelijk zijn

belast met behandeling van de desbetreffende aangelegenheid en aan andere functionarissen na verkregen toestemming van het hoofd van de beheerseenheid.

Artikel 22

Het is verboden documenten uit informatiebestanden te verwijderen, tenzij ingevolge bij of krachtens de wet gegeven regels.

Artikel 23

  • 1. De beheerder draagt zorg voor de geheimhouding van daarvoor in aanmerking komende documenten.

  • 2. Raadpleging en uitlening van documenten, die aan enige bijzondere vorm van geheimhouding zijn onderworpen, is behoudens toestemming van burgemeester en wethouders slechts toegestaan aan die functionarissen van de beheerseenheid, die ambtelijk zijn belast met de

    behandeling van de betreffende aangelegenheid.

  • 3. De beheerder draagt er zorg voor, dat de in het tweede lid genoemde functionarissen aan degenen aan wie de uitvoering van dit besluit is opgedragen, meedelen welke documenten aan enige bijzondere vorm van geheimhouding zijn onderworpen. De beheerder bepaalt of

    verlenging van geheimhouding van de betreffende documenten noodzakelijk is.

  • 4. Aan het verlenen van toestemming als bedoeld in het tweede lid kunnen burgemeester en wethouders voorwaarden verbinden.

Artikel 24 (Vervreemding en overdracht van documenten)

Ten aanzien van besluiten tot vervreemding van documenten als bedoeld in artikel 7 van het Archiefbesluit 1995, wordt vooraf het advies van de archivaris ingewonnen.

VERVANGING VAN DOCUMENTEN

Artikel 25

Ten aanzien van besluiten tot vervanging van documenten door (digitale) reproducties wordt vooraf het advies van de archivaris ingewonnen.

SELECTIE EN VERNIETIGING VAN DOCUMENTEN

Artikel 26

  • 1. De beheerder zorgt voor het in een zo vroeg mogelijk stadium selecteren van documenten en informatiebestanden voor bewaring en vernietiging overeenkomstig de daarvoor bij en krachtens de wet gegeven voorschriften.

  • 2. Ingeval van selectie voor vernietiging worden de documenten en informatiebestanden voorzien van een kenmerk, dat de bewaartermijn aangeeft.

  • 3. Van deze bewaartermijn wordt tevens aantekening gehouden in de in artikel 17 van dit besluit bedoelde inventaris.

Artikel 27

De gemeentesecretaris stelt alvorens tot vernietiging van documenten over te laten gaan voor zijn beheerseenheid een lijst op van vernietigbare documenten met inachtneming van de geldende selectielijst.

OVERBRENGING VAN DOCUMENTEN

Artikel 28

Bij overbrenging van documenten als bedoeld in artikel 12 van de wet wordt, in het geval het in een informatiesysteem opgenomen documenten en informatiebestanden betreft, het informatiesysteem, voor zover onmisbaar voor raadpleging, overgebracht.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 29

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dag van bekendmaking.

Artikel 30

Met inachtneming van de datum van inwerkingtreding van dit besluit vervalt het besluit Informatiebeheer zoals vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorst van 2 november 2007.

Artikel 31

Dit besluit kan worden aangehaald als Besluit Informatiebeheer gemeente Voorst 2014.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders dd.16 september 2014
E.J.M. van Leeuwen,
Secretaris
drs J.T.H.M. Penninx
burgemeester

Toelichting

Dit Besluit Informatiebeheer is gebaseerd op artikel 7 van de Archiefverordening. Met dit besluit wordt beoogd de ambtelijke verantwoordelijkheid voor het beheer van documenten, het in goede, geordende en toegankelijke staat brengen en bewaren van documenten te regelen. Het besluit is daarbij zowel van toepassing op digitale documenten als op papieren documenten. Het is aangepast aan gewijzigde regelgeving (Archiefregeling en Wet Revitalisering Generiek Toezicht) en besluitvorming met betrekking tot vervanging van documenten door digitale reproducties. Het begrip documenten is gerelateerd aan het archiefrechtelijk begrip archiefbescheiden.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1:

In dit artikel is, onder h, beter uitgelegd wie de beheerder is.

Artikel 6:

Het Document Management Systeem (DMS) is aangewezen als bewaarplaats voor digitale bescheiden, zolang ze niet zijn overgebracht naar een e-depot.

Artikelen 7 en 8:

In deze artikelen is een lid opgenomen over de tweejaarlijkse aanbieding van een jaarverslag.

Artikelen 15 en 16:

De verwijzing naar artikelen van de Archiefregeling is gewijzigd.