Regeling vervallen per 01-01-2020

Reglement burgerlijke stand Waalre 2019

Geldend van 07-05-2019 t/m 31-12-2019

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Waalre 2019

Het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Waalre;

gelet op het bepaalde in artikel 16, boek 1 van het Burgerlijke Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994, artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand, de artikelen 147 en 156 van de Gemeentewet, artikel 63 en 64 boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, artikel 5 van de Wet rechten burgerlijke stand en artikel 1:3 vierde lid jo. Artikel 4:81, eerste lid van de Algemene Wet Bestuursrecht

Gezien het besluit van de raad van de gemeente Waalre d.d. 1 maart 2011.

BESLUIT:

vast te stellen het Reglement burgerlijke stand Waalre 2019, houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau burgerlijke stand en aanwijzing van een locatie als huis der gemeente.

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijke Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Waalre of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, maar als zodanig is benoemd door het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre;

  • f.

    gemeentehuis: Het Huis van Waalre, Koningin Julianalaan 19, 5582 JV Waalre;

  • g.

    huis der gemeente: alle locaties welke bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen, waar huwelijken worden voltrokken, partnerschappen worden geregistreerd en een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet naar een huwelijk.

Artikel 2. (Buitengewoon) Ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Voor benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand komen uitsluitend in aanmerking ambtenaren die in dienst zijn van de gemeente Waalre en belast zijn met de werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee (artikel 16, lid 1, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

  • 3.

    Voor benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand komen in aanmerking:

  • a.

    personen die niet belast zijn met de werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand en in dienst zijn bij de gemeente Waalre, en die zich bereid hebben verklaard structureel huwelijken te voltrekken en partnerschappen te registreren dan wel het omzetten van een partnerschapsregistratie in een huwelijk;

  • b.

    de leden van het college;

  • c.

    personen die eenmalig een huwelijk zullen voltrekken of een partnerschap zullen registreren en die voldoen aan de voorwaarden als gesteld in de “Beleidsregels benoeming tot BABS voor één dag”.

Artikel 3. Taken

  • 1.

    De ambtenaren van de burgerlijke stand zijn belast met alle door de wet opgelegde taken;

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zijn uitsluitend belast met het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 4. Benoeming

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bij het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar in dienst is van de gemeente Waalre.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd voor een periode van maximaal 10 jaar.

  • 3.

    Indien een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in het jaar voorafgaande aan de herbenoeming geen huwelijk heeft voltrokken of een partnerschap heeft geregistreerd, kan het college besluiten een verzoek tot herbenoeming niet te honoreren.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders kunnen maximaal voor de periode dat zij hun functie als burgemeester, wethouder van de gemeente Waalre vervullen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd worden.

  • 5.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, als bedoeld in artikel 2, lid 3, sub c, wordt uitsluitend benoemd voor de éénmalige voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap. Deze wordt benoemd als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 6.

    Benoemingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden gerespecteerd.

Artikel 5. Mandaat

Het college mandateert met ingang van datum vaststelling van het Reglement burgerlijke stand Waalre 2019, de manager Dienstverlening (strategisch manager III) en de coördinator Dienstverlening Dienstverlening (medewerker beleidsuitvoering I) voor :

  • d.

    het benoemen van de in artikel 4, lid 2 en 4 bedoelde (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • e.

    het benoemen van de in artikel 4, lid 5 bedoelde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het éénmalig voltrekken van een huwelijk;

  • f.

    het aanwijzen van locaties als huis der gemeente.

Artikel 6. Locatie

  • 1.

    Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente Waalre hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 7. Voorwaarden voor aanwijzing van een locatie als huis der gemeente

  • 1.

    Het college kan andere locaties aanwijzen als huis der gemeente voor het voltrekken van huwelijken, registreren van partnerschappen, dan wel het omzetten van een partnerschap in een huwelijk.

  • 2.

    Voor het (eenmalig) aanwijzen van locatie gelden de “Beleidsregels aanwijzing van een incidentele trouwlocatie tot huis der gemeente” voor het éénmalig voltrekken van een huwelijk.

Artikel 8. Leiding van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het bureau burgerlijke stand in de organisatie van de gemeente Waalre ondergebracht bij de manager Dienstverlening. Deze is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 2.

    De leidinggevende kan anderen met de uitvoering belasten.

Artikel 9. Openstelling bureau burgerlijke stand

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistratie in het gemeentehuis geopend van maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 21.00 uur;

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistratie niet zijnde het gemeentehuis, geopend van maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 21.00 uur;

  • 3.

    Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand wordt op maandag en dinsdag om 09.00 uur de gelegenheid geboden tot kosteloze huwelijksvoltrekking, kosteloze partnerschapsregistratie of kosteloze omzetting partnerschap in een huwelijk.

    Voor de voltrekking hiervan gelden de volgende voorwaarden:

  • 1.

    van het bruidspaar of geregistreerd partners dient op het moment van de melding tenminste één persoon ingeschreven te staan in de Basis Registratie Personen (BRP) van de gemeente Waalre;

  • 2.

    de ceremonie vindt plaats in een geschikte ruimte in Het Huis van Waalre;

  • 3.

    bij deze ceremonie zijn maximaal 8 personen aanwezig (inclusief het bruidspaar en de getuigen);

  • 4.

    de ceremonie duurt maximaal 10 minuten en wordt voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • 5.

    er vindt geen voorgesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die de voltrekking sluit;

  • 6.

    er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;

  • 7.

    er is geen ondersteuning van een bode.

  • 4.

    Voor overige werkzaamheden is het bureau van de burgerlijke stand geopend op afspraak.

  • 5.

    Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de vastgestelde openstelling samenvalt met een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 6.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op tijdig verzoek van de belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zondag en andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 7.

    In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 10. Teruggaaf leges bij annulering huwelijk of geregistreerd partnerschap

Indien een voorgenomen huwelijk wordt geannuleerd, wordt op verzoek een teruggaaf verleend van al betaalde legeskosten. Het verzoek om teruggaaf moet worden ingediend gelijktijdig met het bericht tot annulering van het huwelijk.

De gemaakte administratieve kosten worden in mindering gebracht op de teruggaaf van de legeskosten. De hoogte van de teruggaaf is afhankelijk van het moment van annulering:

  • 1.

    De teruggaaf bedraagt 75% van de verschuldigde legeskosten wanneer de annulering wordt gedaan tot 8 weken voor de huwelijksdatum;

  • 2.

    De teruggaaf bedraagt 50% van de verschuldigde legeskosten wanneer de annulering wordt gedaan tot 2 weken voor de huwelijksdatum;

  • 3.

    De teruggaaf bedraagt 25% van de verschuldigde legeskosten wanneer de annulering wordt gedaan tot één dag voor de huwelijksdatum.

  • 4.

    Bij annulering van een kosteloos huwelijk worden € 50,-- administratiekosten in rekening gebracht;

Artikel 11. Bezoldiging (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1.

    De bezoldiging van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 3 lid 1 en 2 van dit reglement, vindt plaats op grond van een arbeidsrechtelijke overeenkomst;

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 3 lid 4 en 5 van dit reglement, hebben geen recht op bezoldiging van de gemeente Waalre.

Artikel 12. Schakelbepaling

De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekking zijn van overeenkomstige toepassing op het geregistreerd partnerschap, het sluiten van een geregistreerd partnerschap dan wel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 13. Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand gemeente Waalre 2019;

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de dag nadat het is bekend gemaakt;

  • 3.

    Het Reglement burgerlijke stand gemeente Waalre 2011 vervalt met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit reglement.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 9 april 2019.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre,

de secretaris, de burgemeester,

drs. J.W.F. Compagne drs. J.W. Brenninkmeijer