Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling nevenwerkzaamheden en financiële belangen voor ambtenaren van de gemeente Waalwijk

Geldend van 01-12-2011 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-12-2011

Intitulé

Regeling nevenwerkzaamheden en financiële belangen voor ambtenaren van de gemeente Waalwijk

Regeling nevenwerkzaamheden en financiële belangen gemeente Waalwijk

“respectvol, open en eerlijk samenwerken”

1. Inleiding

In 2003 is in de Ambtenarenwet een bepaling opgenomen die verplicht tot het maken van voorschriften omtrent de openbaarmaking van nevenwerkzaamheden verricht door aangewezen ambtenaren en die verplicht voorschriften vast te stellen over het melden van financiële belangen door aangewezen ambtenaren (Wet van 23 januari 2003, Stb. 2003, 60).

Deze voorschriften zijn nader uitgewerkt in de CAR-UWO artikel 15 lid e en lid f:

Nevenwerkzaamheden

Artikel 15:1:e

- 1. De ambtenaar is verplicht aan het college, op een door dit orgaan te bepalen wijze, opgave te doen van de nevenwerkzaamheden die hij verricht of voornemens is te gaan verrichten, die de belangen van de dienst, voorzover deze in verband staan met zijn functievervulling, kunnen raken

- 2. Er wordt een registratie gevoerd op basis van de ingevolge het eerste lid gedane opgaven

- 3. Het is de ambtenaar verboden nevenwerkzaamheden te verrichten waardoor de goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst, voorzover deze in verband staat met zijn functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd. Omtrent dit verbod kunnen nadere regels worden gesteld

- 4. Het college regelt de openbaarmaking van de in het eerte lid bedoelde nevenwerkzaamheden van de gemeentesecretaris en directeuren van gemeentelijke diensten en bedrijven, alsmede van andere ambtenaren aangesteld in een functie waarvoor ter bescherming van de integriteit van de openbare dienst openbaarmaking van nevenwerkzaamheden noodzakelijk is.

Melding financiële belangen

Artikel 15:1:f

- 1. Het college wijst ambtenaren aan die zijn aangesteld in een functie waaraan in het bijzonder het risico van financiële belangenverstrengeling of het risico van oneigenlijk gebruik van koersgevoelige informatie verbonden is.

- 2. De ambtenaar bedoeld in het eerste lid meldt aan het college, op een door dit orgaan te bepalen wijze, zijn financiële belangen respectievelijk bezit van en transacties in effecten, die de belangen van de dienst, voor zover deze in verband staan met de functievervulling, kunnen raken.

- 3. Er wordt een registratie gevoerd van de meldingen bedoeld in het tweede lid.

- 4. Het is de ambtenaar verboden financiële belangen te hebben, effecten te bezitten en transacties in effecten te verrichten waardoor de goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst, voorzover deze in verband staat met zijn functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd. Omtrent dit verbod kunnen nadere regels worden gesteld.

Bron: www.car-uwo.nl

2. Regeling nevenwerkzaamheden en financiële belangen

In Hoofdstuk 1 staan de regels opgenomen die betrekking hebben op nevenwerkzaamheden. In Hoofdstuk 2 zijn de regels opgenomen die betrekking hebben op financiële belangen. In Hoofdstuk 3 staan slotbepalingen opgenomen.

Het College van de gemeente Waalwijk;

Gelet op het bepaalde in artikel 15 van de CAR/UWO:

B e s l u i t e n:

Vast te stellen de volgende ‘Regeling nevenwerkzaamheden en financiële belangen’

HOOFDSTUK I NEVENWERKZAAMHEDEN

Artikel 1 Doelstelling registratie nevenwerkzaamheden

Deze regeling heeft ten doel de nevenwerkzaamheden van de ambtenaren van de gemeente Waalwijk te registreren die de belangen van de gemeente, voor zover deze in verband staan met de functievervulling, kunnen raken en het openbaar maken van de nevenwerkzaamheden die verricht worden door de ambtenaren die een functie als bedoeld in artikel 8 van deze regeling vervullen.

Artikel 2 Begripsbepaling nevenwerkzaamheden

Onder nevenwerkzaamheden worden verstaan al dan niet betaalde werkzaamheden die de ambtenaar buiten zijn functie uitoefent en die raakvlakken hebben of kunnen hebben met zijn functievervulling. Een nevenfunctie is een functie die naast de gemeentelijke functie vervuld wordt en waarin werkzaamheden verricht worden.

Artikel 3 Maatschappelijke betrokkenheid

  • 1. Het gemeentebestuur van Waalwijk waardeert het in algemene zin wanneer ambtenaren bestuurlijke functies vervullen in maatschappelijke organisaties of instellingen.

  • 2. In bijzondere gevallen kan de algemeen directeur, op verzoek van de ambtenaar en in overleg met diens leidinggevende, hiervoor bepaalde faciliteiten verlenen.

Artikel 4 Meldingsplicht nevenwerkzaamheden

  • 1.

    Deze regeling is van toepassing op:

    • a.

      de ambtenaar in de zin van artikel 1:1, lid 1 sub a van de CAR/UWO;

    • b.

      tevens kan de regeling van toepassing zijn op ambtenaren die in een andere arbeidsrelatie tot de gemeente staan (bijv. inhuur- of uitzendkrachten). Als hier sprake van is wordt de regeling met de betreffende persoon/partij besproken.

2. De ambtenaar als bedoeld in lid 1 is verplicht toestemming te vragen voor het uitoefenen van nevenwerkzaamheden door deze te melden bij de algemeen directeur, indien er sprake is van persoonlijke werkzaamheden (d.w.z. dat deze niet worden verricht op grond van de functie van en/of het ambtenaar zijn bij de gemeente) en voor zover de ambtenaar redelijkerwijs het vermoeden kan hebben dat:

  • a.

    er een relatie is, financieel of anderszins, tussen de gemeente en/of de functie van de ambtenaar en de organisatie waarvoor de nevenwerkzaamheden worden verricht; en/of:

  • b.

    er een risico is dat de nevenwerkzaamheden een goede functievervulling bij de gemeente in de weg staan.

    • 3.

      De verantwoordelijkheid voor het registreren van nevenwerkzaamheden valt onder de algemeen directeur. Dit laat onverlet dat ambtenaren zelf de verantwoordelijkheid dragen hun nevenwerkzaamheden te melden en zorgen dat de verstrekte informatie actueel blijft.

    • 4.

      De melding dient te geschieden door middel van het daartoe vastgestelde formulier ‘melding nevenwerkzaamheden’.

    • 5.

      Indien de ambtenaar twijfelt of zijn functie of werkzaamheden gemeld moeten worden, dient hij het al dan niet melden ervan te bespreken met zijn leidinggevende.

    • 6.

      Om de actualiteit van de nevenfuncties te waarborgen, wordt dit onderwerp jaarlijks in het functioneringsgesprek met de ambtenaar besproken.

    • 7.

      De gemelde nevenwerkzaamheden worden centraal geregistreerd door de afdeling P&O en bewaard in het digitale persoonsdossier van de betreffende ambtenaar.

    • 8.

      De in lid 1 van deze regeling bedoelde ambtenaren zijn verplicht wijzigingen te melden overeenkomstig het bepaalde in lid 4 en artikel 5.

Artikel 5 Verstrekken van gegevens nevenwerkzaamheden

De melding als bedoeld in artikel 4 bevat:

  • a.

    de hoofdfunctie van de in artikel 4 genoemde ambtenaar;

  • b.

    de nevenfunctie die de ambtenaar verricht, voor zover het een nevenfunctie betreft die de belangen van de gemeente, voor zover deze in verband staan met de functievervulling, kunnen raken;

  • c.

    de aard van de werkzaamheden van de nevenfunctie;

  • d.

    de naam van de organisatie waarbinnen de nevenfunctie wordt verricht;

  • e.

    de datum van ingang van de nevenfunctie;

  • f.

    het tijdsbeslag in uren per week;

  • g.

    of de nevenfunctie betaald of onbetaald wordt verricht;

  • h.

    of de nevenfunctie raakvlakken heeft met de hoofdfunctie.

Artikel 6 Toestemming nevenwerkzaamheden

  • 1. Toestemming tot het verrichten van de gemelde nevenwerkzaamheden wordt verleend door de algemeen directeur, daartoe gemandateerd door het College. De algemeen directeur geeft zo mogelijk binnen twee weken na het indienen van de aanvraag uitsluitsel over het wel of niet mogen verrichten van de nevenwerkzaamheden.

  • 2. Aan de toestemming kunnen door het college beperkingen of voorwaarden worden verbonden. Zo wordt een verzoek tot het mogen verrichten van nevenwerkzaamheden voor maximaal 2 jaar toegekend en kan dit op verzoek van de medewerker worden verlengd.

  • 3. Indien geen toestemming wordt verleend, wordt dit gemotiveerd aan de ambtenaar ter kennis gebracht. De ambtenaar kan hiertegen bezwaar maken bij het College.

  • 4. Toestemming of afwijzing wordt schriftelijk vastgelegd op het meldingsformulier.

Artikel 7 Voorwaarden nevenwerkzaamheden

Aan de ambtenaar aan wie toestemming is verleend om de nevenwerkzaamheden te verrichten, wordt in ieder geval de volgende algemene voorwaarden gesteld:

  • a.

    De ambtenaar houdt bij de nevenwerkzaamheden rekening met de belangen van de gemeente Waalwijk;

  • b.

    De ambtenaar zorgt dat (de schijn van) belangenverstrengeling zoveel mogelijk vermeden wordt;

  • c.

    Indien de nevenwerkzaamheden het voeren van een eigen bedrijf betreffen, dient de ambtenaar zijn risico’s zodanig te verzekeren, dat wordt voorkomen dat de gemeente op enigerlei wijze schade zal leiden ten gevolge van de uitoefening van de nevenwerkzaamheden. In geval werkzaamheden onder verantwoordelijkheid van een ander worden uitgevoerd dient de ambtenaar zich ervan te vergewissen dat deze de risico’s voldoende verzekerd heeft. Desgewenst kan de ambtenaar gevraagd worden een kopie van de ‘verzekeringspolis personeel/werknemers’ van de nieuwe werkgever te overleggen aan de gemeente.

  • d.

    Contacten met opdrachtgevers en/of klanten van de gemeente, ook wanneer deze in een andere rol opereren, dienen te worden gemeld, indien er sprake zou kunnen zijn van enige belangenverstrengeling of een risico daarop;

  • e.

    De ambtenaar dient in geval van nevenwerkzaamheden waarbij sprake is van een arbeidsverhouding (in loondienst) de regels van de Arbeidstijdenwet en daaruit voortvloeiende besluiten en voorschriften in acht te nemen;

  • f.

    Het is de ambtenaar niet toegestaan om gebruik te maken van faciliteiten, materialen of middelen van de gemeente ten behoeve van de uitvoering van nevenwerkzaamheden;

  • g.

    Het is de ambtenaar niet toegestaan om gebruik te maken van (voor)kennis of gegevens waarover hij uit hoofde van zijn functie en/of werknemerschap bij de gemeente beschikt of kan beschikken en die op enigerlei wijze tot oneigenlijke bevoordeling kan leiden;

  • h.

    De nevenwerkzaamheden worden geacht buiten de voor de ambtenaar gestelde werktijden te worden verricht. Ingevolge het tweede lid van artikel 3 kan de algemeen directeur in bijzondere gevallen afwijking van deze regel toestaan;

  • i.

    De ambtenaar bespreekt eventuele lastige situaties die zich voor kunnen doen, indien mogelijk vooraf, met zijn leidinggevende of in het geval van hoger leidinggevenden met de algemeen directeur;

  • j.

    De ambtenaar maakt geen misbruik van zijn ambtelijke functie of status om zo opdrachten voor een nevenfunctie te verwerven.

Artikel 8 Openbaarmaking nevenwerkzaamheden

  • 1. De geregistreerde nevenwerkzaamheden van de ambtenaren die de volgende functies vervullen worden openbaar gemaakt:

    • a.

      algemeen directeur;

    • b.

      directeur bedrijfsvoering en dienstverlening;

    • c.

      afdelingshoofden;

    • d.

      griffier.

  • 2. Het college kan op voordracht van de algemeen directeur andere functies aanwijzen waarvoor ter bescherming van de integriteit van de gemeente openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden noodzakelijk is.

Artikel 9 Wijze van openbaarmaking nevenwerkzaamheden

  • 1. Openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden van de in artikel 8 lid 1 genoemde ambtenaren geschiedt door een actuele opgave van nevenwerkzaamheden ter inzage te leggen op het gemeentehuis.

  • 2. De nevenwerkzaamheden van de algemeen directeur, de directeur bedrijfsvoering en dienstverlening en de griffier worden volledig gemeld op de website van de gemeente.

  • 3. De burgemeester is verantwoordelijk voor de registratievan nevenwerkzaamheden van de ambtenaren die een functie als bedoeld in artikel 8 lid 1 van deze regeling vervullen.

  • 4. De verantwoordelijkheid van burgemeester laat onverlet dat ambtenaren zelf de verantwoordelijkheid dragen hun nevenwerkzaamheden te melden en zorgen dat de verstrekte informatie actueel blijft.

HOOFDSTUK 2 FINANCIELE BELANGEN

Artikel 10 Doelstelling melding financiële belangen

Deze regeling heeft tot doel te regelen op welke wijze ambtenaren financiële belangen dienen te melden die de onafhankelijke besluitvorming in de weg kunnen staan. Het gaat dan om belangen in organisaties die een relatie met de gemeente Waalwijk hebben of kunnen krijgen.

Artikel 11 Begripsbepaling financiële belangen

Het begrip financieel belang is niet eenduidig. Onder financieel belang wordt in ieder geval verstaan het bezit van effecten, vorderingsrechten, onroerend goed, bouwgrond en een financiële deelneming in ondernemingen. Onder financiële belangen wordt eveneens verstaan negatieve financiële belangen zoals schulden die relevant kunnen zijn met het oog op belangenverstrengeling. Het college is bevoegd andere financiële belangen aan te wijzen.

Artikel 12 Meldingsplicht Financiële belangen

  • 1. Deze regeling is van toepassing op:

    • a.

      de ambtenaar in de zin van artikel 1:1, lid 1 sub a van de CAR/UWO;

    • b.

      tevens kan de regeling van toepassing zijn op medewerkers die in een andere arbeidsrelatie tot de gemeente staan (bijv. inhuur- of uitzendkrachten). Als hier sprake van is wordt de regeling met de betreffende persoon/partij besproken.

  • 2. De ambtenaar zoals bedoeld in lid 1 maakt melding van de financiële belangen via het formulier ‘melding financiële belangen’.

  • 3. Iedere ambtenaar als bedoeld in lid 1 is verplicht financiële belangen te melden het meldpunt integriteit, voor zover de ambtenaar redelijkerwijs het vermoeden kan hebben dat bij het hebben van of handelen in deze financiële belangen de goede vervulling van de functie of goede functionering van de openbare dienst, niet in redelijkheid is verzekerd.

  • 4. Ambtenaren in de volgende functies worden geacht te zijn aangesteld in een functie waaraan in het bijzonder het risico van financiële belangenverstrengeling is verbonden:

    • a.

      de algemeen directeur;

    • b.

      de directeur bedrijfsvoering en dienstverlening;

    • c.

      de afdelingshoofden;

    • d.

      overige ambtenaren die in de inventarisatie kwetsbare functies (zie bijlage d.d. april 2011) aangemerkt zijn als functies met een hoog risico.

  • 5. Het meldpunt integriteit beoordeelt vervolgens of de financiële belangen het risico van belangenverstrengeling met zich meebrengen voor betrokken ambtenaar en legt zo nodig de melding ter besluitvorming voor aan de algemeen directeur dan wel het College.

  • 6. De in lid 1 van deze regeling bedoelde ambtenaren zijn verplicht wijzigingen te melden via het formulier ‘melding financiële belangen’ aan het meldpunt integriteit te melden.

  • 7. De algemeen directeur meldt de op zijn persoon betrekking hebbende financiële belangen als bedoeld in deze regeling schriftelijk en met gebruik van het ‘meldingsformulier financiële belangen’ bij het college van burgemeester en wethouders.

  • 8. Indien de ambtenaar twijfelt of zijn financiële belangen gemeld moeten worden, dient hij het al dan niet melden ervan te bespreken met zijn leidinggevende.

Artikel 13 Informatieplicht

De ambtenaren als bedoeld in artikel 12 lid 1 van deze regeling zijn verplicht, op verzoek van het college van burgemeester en wethouders of de algemeen directeur, nadere gegevens te verstrekken over het financiële belang of daarmee gepaard gaande informatie.

Artikel 14 Verbod financiële belangen

  • 1. Het is elke ambtenaar overeenkomstig artikel 15:1f, lid 4 CAR verboden financiële belangen te hebben, effecten te bezitten en transacties in effecten te verrichten waardoor de goede vervulling van de functie of de goede functionering van de openbare dienst niet in redelijkheid zou zijn verzekerd. Dit verbod geldt voor alle ambtenaren, ongeacht of ze een meldplicht hebben of niet.

  • 2. Ongeacht of een dergelijke melding is gedaan kan het college het hebben van of handelen in financiële belangen waarvan het college van mening is dat de goede vervulling van de functie of goede functionering van de openbare dienst niet in redelijkheid is verzekerd, verbieden. Het college kan het hebben van financiële belangen onder voorwaarden toestaan. Het verbieden van financiële belangen legt men schriftelijk vast.

Artikel 15 Registratie financiële belangen

  • 1. De registratie van financiële belangen geschiedt door middel van opname van de gegevens die de ambtenaar, door middel van het meldingsformulier financiële belangen, kenbaar maakt in een register bij het meldpunt integriteit.

  • 3. De melding als bedoeld in artikel 12 omvat:

    • a.

      de functie die de ambtenaar bekleedt bij de gemeente Waalwijk;

    • b.

      de financiële belangen respectievelijk het bezit van en de transacties in effecten, die de belangen van de gemeente, voor zover deze in verband staan met de functievervulling, kunnen raken;

    • c.

      de ingangsdatum van de financiële belangen.

  • 4. Om de actualiteit van de financiële belangen te waarborgen, wordt dit onderwerp jaarlijks in het functioneringsgesprek met de ambtenaar besproken.

Artikel 16 Besluit College financiële belangen

  • 1. Indien het college van burgemeester en wethouders na advies van de algemeen directeur van oordeel is dat als gevolg van de gemelde financiële belangen de goede vervulling van de functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staan met de functievervulling, niet in redelijkheid is verzekerd, ontvangt de ambtenaar schriftelijk een gemotiveerd besluit omtrent de financiële belangenverstrengeling.

  • 2. Indien er sprake is van financiële belangenverstrengeling wordt in samenspraak met de betrokken ambtenaar naar een oplossing gezocht.

  • 3. In het uiterste geval kan de ambtenaar bij besluit van het college van burgemeester en wethouders worden verplicht het financiële belang af te stoten.

  • 4. Bij het aanhouden van de verboden financiële belangen kan bij besluit van het college van burgemeester en wethouders een disciplinaire straf worden opgelegd.

HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALINGEN

Artikel 17 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het college van burgemeester en wethouders een nadere voorziening treffen.

Artikel 18 Inwerkingtreding

  • 1.

    De regeling treedt in werking op 1-12-2011 en is met ingang van deze datum van toepassing op alle ambtenaren van de gemeente Waalwijk’

  • 2.

    De vigerende regelingen melding nevenwerkzaamheden en financiële belangen worden tegelijkertijd ingetrokken.

De regeling kan worden aangehaald als “Regeling nevenwerkzaamheden en financiële belangen voor ambtenaren van de gemeente Waalwijk”

Ondertekening

Waalwijk, 7-12-2011

Het College van de gemeente Waalwijk,

Drs. A. de Wit, Drs. A.M.P. Kleijngeld,
De secretaris De burgemeester

Bijlage 1

Melding nevenwerkzaamheden

Ondergetekende verzoekt u toestemming te verlenen voor het verrichten van de volgende nevenwerkzaamheden:

1.Hoofdfunctie:

2.Nevenfunctie:

3.Aard van de werkzaamheden in nevenfunctie

4.Instantie/organisatie voor wie de werkzaamheden worden verricht

5.datum ingang

6.Tijdsbeslag (in uren) per week

qBinnen werktijd

qBuiten werktijd

7.Vergoeding (alleen opgeven indien nevenwerkzaamheden binnen werktijd plaatsvinden)

8.Mogelijke raakvlakken met de hoofdfunctie

Datum

Handtekening

Naam werknemer

Leidinggevende (advies)

Akkoord/niet akkoord met verzoek

Toelichting:

Handtekening

Algemeen directeur

Akkoord/niet akkoord met verzoek

Toelichting:

Handtekening

Toestemming geldt tot

Aanvullende afspraken/voorwaarden (eventuele beperkingen die het college heeft gesteld aan de uitoefening van de nevenfunctie):

Bijlage 2

melding financiële belangen

Het is de ambtenaar verboden financiële belangen te hebben, effecten te bezitten en transacties in effecten te verrichten waardoor de goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst, voorzover deze in verband staat met zijn functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.

Het begrip financieel belang is zeer divers. Het kan gaan om het bezit van effecten, vorderingsrechten, onroerend goed, bouwgrond alsook om financiële deelneming in ondernemingen. Ook negatieve financiële belangen zoals schulden kunnen relevant zijn met het oog op belangenverstrengeling. Het gevaar van belangenverstrengeling ontstaat als een ambtenaar financiële belangen bezit die een onafhankelijke besluitvorming in de weg kunnen staan. Het gaat dan bijvoorbeeld om belangen in ondernemingen die een relatie met de gemeente hebben of kunnen krijgen.

Ondergetekende meldt de volgende financiële belangen

1. Financieel belang

Ingangsdatum:

Soort financieel belang:

2. eigen inschatting van mogelijke raakvlakken met de functie

Naam werknemer

Functie

Waalwijk d.d.

Handtekening

Advies meldpunt integriteit

Inschatting raakvlakken met functie

Akkoord/niet akkoord

Toestemming verlenen tot

Aanvullende afspraken/voorwaarden

Integriteitcoordinator

d.d.

Handtekening

Akkoord algemeen directeur

d.d.

Handtekening