Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland houdende regels omtrent evenementen Beleidsregels evenementen gemeente Waterland 2018

Geldend van 21-12-2018 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland houdende regels omtrent evenementen Beleidsregels evenementen gemeente Waterland 2018

Op 4 december 2018 heeft ons college van burgemeester en wethouders de Beleidsregels evenementen gemeente Waterland 2018 vastgesteld. In de beleidsregels staan de voorwaarden die gesteld worden om een evenement te organiseren. U kunt hierbij onder andere denken aan de stukken die nodig zijn om een aanvraag in behandeling te nemen, welke tijden een evenement georganiseerd mag worden en de geluidsnormen die van toepassing zijn op de evenementen.

De Beleidsregels evenementen gemeente Waterland 2018 treden in werking de dag na bekendmaking.

U kunt de gehele regeling vinden op www.overheid.nl onder lokale wet- en regelgeving. Daarnaast ligt de regeling ter inzage tijdens de openingstijden van het gemeentehuis en ontvangt u op verzoek een afschrift.

N.B. Met vaststelling van deze nieuwe beleidsregels zijn de ‘beleidsregels evenementen binnenstad Monnickendam gemeente Waterland 2013’ ingetrokken.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,

overwegende dat het wenselijk is om beleidsregels vast te stellen voor evenementen, die gelden voor alle kernen van gemeente Waterland;

gelet op artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2:24, 2:25 en 2:25A van de Algemene Plaatselijke Verordening Waterland 2010,

BESLUIT:

Artikel 1. Begrippen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    Bbgbop: Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. Dit besluit geeft regels over het brandveilig gebruik van voor mensen toegankelijke plaatsen, voor zover dit niet in andere wetgeving is geregeld. Ook bevat dit besluit regels over de basishulpverlening op de voor mensen toegankelijke plaatsen;

  • b.

    bevoegd gezag: bestuursorgaan dat bevoegd is tot het nemen van een besluit

  • c.

    dB(A): decibelwaarde;

  • d.

    categorie A-evenement: een regulier evenement (laag risico) waarbij het (zeer) onwaarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu;

  • e.

    categorie B-evenement: een aandachtevenement (gemiddeld risico) waarbij het mogelijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu;

  • f.

    categorie C-evenement: een risicovol evenement (hoog risico) waarbij het (zeer) waarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu;

  • g.

    doorgaand verkeer: verkeer dat door een bepaald gebied gaat, maar niet zijn herkomst of bestemming in dat gebied heeft;

  • h.

    evenement: evenement als bedoeld in artikel 2:24 van de verordening;

  • i.

    evenementenverkeersregelaar: via e-learning gecertificeerde verkeersregelaar die tijdens evenementen het verkeer regelen conform de taakinstructie van de organisator;

  • j.

    feestdag: feestdagen als bedoeld in de Algemene termijnenwet;

  • k.

    gebied: het gebied dat in gebruik wordt genomen voor de evenementen;

  • l.

    gemeente: gemeente Waterland;

  • m.

    Natura 2000-gebied: een gebied dat wordt beschermd vanuit de Vogel- en Habitatrichtlijn. Volgens deze Europese richtlijnen moeten lidstaten specifieke diersoorten en hun natuurlijke leefomgeving (habitat) beschermen om de biodiversiteit te behouden;

  • n.

    omwonenden: bewoners van de woningen binnen het toepassingsbereik als bedoeld in artikel 2;

  • o.

    organisator: de partij die het evenement organiseert;

  • p.

    schrikhek: rood/wit waarschuwingshek die onder andere wordt gebruikt bij verkeersafsluitingen;

  • q.

    veiligheidsplan: plan van maatregelen om een evenement veilig te laten verlopen;

  • r.

    vergunning: vergunning als bedoeld in de artikel 2:25, 2:25a en 4:6 van de verordening;

  • s.

    verkeersplan: plan van verkeersmaatregelen om een evenement op het gebied van verkeer veilig te laten verlopen;

  • t.

    verordening: de Algemene Plaatselijke Verordening Waterland 2010.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Aanvragen om vergunning als bedoeld in de artikel 2:25, 2:25a en 4:6 van de verordening binnen de gemeente worden aan deze beleidsregels getoetst.

Artikel 3. Aanvraag vergunning en indieningsvereisten

  • 1. De vergunning dient schriftelijk te worden aangevraagd via het hiervoor ontwikkelde aanvraagformulier. Naast het aanvraagformulier zijn de volgende indieningseisen verplicht:

    • a.

      een situatietekening met de indeling van het evenemententerrein en/of bouwwerk op schaal inclusief maatvoering;

    • b.

      een draaiboek van het evenement, waarin onder andere het programma is opgenomen.

  • 2. Bij een categorie B- en of categorie C-evenement dient er naast de indieningsvereisten in het eerste lid ook een veiligheidsplan en verkeersplan te worden ingediend waarin alle aspecten van het evenement zijn beschreven.

  • 3. De evenementen die vallen onder de categorie B en C worden naderhand geëvalueerd.

  • 4. De burgemeester bepaalt welke categorie van toepassing is op het evenement.

  • 5. Indien er een tijdelijk bouwwerk op het evenemententerrein wordt geplaatst dienen er constructieve gegevens en een keuringsrapport of een productcertificaat te worden overlegd.

  • 6. Het vijfde lid is niet van toepassing als er sprake is van objecten zoals:

    • a.

      partytenten ten behoeve van een straatfeest;

    • b.

      springkussens;

    • c.

      marktkraampjes;

    • d.

      podia waarvan de hoogte maximaal circa 1 meter en zonder overkapping;

    • e.

      tenten met een vloeroppervlakte kleiner dan 50 m2.

  • 7. Naast een evenementenvergunning kan het ook zijn dat u een gebruiksmelding op grond van het Bbgbop dient in te dienen om een plaats of gedeelte van een plaats in gebruik te nemen of te gebruiken.

  • 8. Het zevende lid is niet van toepassing als een evenementenvergunning is vereist en in het kader daarvan de voor de gebruiksmelding benodigde gegevens al worden aangeleverd bij de aanvraag voor de evenementenvergunning.

Artikel 4. Termijn aanvraag

Een aanvraag voor een vergunning dient minimaal te worden aangevraagd:

  • a.

    een categorie A-evenement: 6 weken voorafgaand aan het evenement;

  • b.

    een categorie B-evenement: 12 weken voorafgaand aan het evenement;

  • c.

    een categorie C-evenement: 20 weken voorafgaand aan het evenement.

Artikel 5. Aandachtspunten

  • 1. Als de locatie van het evenement in strijd is met het bestemmingsplan voor die betreffende locatie, dient de organisator te beschikken over een omgevingsvergunning.

  • 2. In het belang van het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand, dient de organisator bij tijdelijke inrichtingen waar meer dan 50 personen gelijktijdig aanwezig zijn, te beschikken over een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik.

  • 3. Voor categorie B- en categorie C-evenementen dient uiterlijk 1 november de organisator melding te doen van het evenement dat in het daarop volgende jaar plaats vindt. De gemeente stelt op basis van deze meldingen een evenementenkalender op.

  • 4. De evenementen die op de evenementenkalender staan hebben voorrang op een evenement dat later wordt aangemeld.

  • 5. Jaarlijks terugkerende categorie A-evenementen gaan voor op nieuwe initiatieven, mits er minimaal zes weken voor het evenement een vergunning is aangevraagd of zes weken voor het evenement een kennisgeving is ingediend.

  • 6. Jaarlijks terugkerende categorie B-evenementen gaan voor op nieuwe initiatieven, mits deze vóór 1 november zijn aangemeld.

  • 7. Wanneer twee evenementen op dezelfde datum en/of plaats worden aangemeld, wordt gekeken naar de datum van binnenkomst van de aanmelding.

Artikel 6. Natura 2000

  • 1. Bij evenementen in of in de omgeving van een Natura 2000-gebied ligt de verantwoordelijkheid om aan te tonen dat de activiteiten geen negatief effect hebben op het gebied wat onder Natura 2000 valt bij de organisator.

  • 2. Voor er een vergunning wordt verleend dient de organisator een beoordeling te laten uitvoeren en een vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming voor gebiedsbescherming te overleggen.

  • 3. Het tweede lid is niet van toepassing als de organisator via de Regionale Uitvoeringsdienst kan aantonen dat de activiteiten geen negatief effect hebben op het Natura 2000-gebied.

Artikel 7. Beperking

  • 1. Het is niet toegestaan om in een kern meer dan twee aansluitende weekenden een evenement te organiseren waarbij tevens een ontheffing voor geluidhinder is benodigd voor het ten gehore brengen van versterkte (live)muziek.

  • 2. Er wordt per jaar per kern maximaal één vergunning voor een kermis verleend. Dit is inclusief een kermis die binnen een feestweek van een kern wordt georganiseerd.

Artikel 8. Bijzondere evenementen

  • 1. Vechtsportevenementen dienen onder auspiciën te staan van koepelorganisaties die aangesloten zijn bij de NOC*NSF.

  • 2. Er wordt geen vergunning verleend waarbij snelheids- en stuntwedstrijden met gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg en openbare plaatsen worden georganiseerd.

  • 3. Voor de invulling van het Jan Haringweekend worden aanvullende afspraken gemaakt.

Artikel 9. Begin- en eindtijden

  • 1. Een evenement mag niet starten vóór:

    • a.

      09.00 uur op maandag tot en met zaterdag en

    • b.

      13.00 uur op zondag.

  • 2. Een evenement mag niet later eindigen dan:

    • a.

      22.00 uur op zondag tot en met donderdag;

    • b.

      01.00 uur op vrijdag en zaterdag en

    • c.

      24.00 uur op een officiële feestdag.

  • 3. Voor een evenement in een openbare inrichting, zoals bedoeld in artikel 2:27 van de verordening, gelden de vastgestelde sluitingstijden conform artikel 2:29 van de verordening.

Artikel 10. Begin- en eindtijden muziek

  • 1. De begin- en eindtijden die voor livemuziek gelden tijdens evenementen zijn:

    • a.

      zondag tot en met donderdag van 14.00 tot 22.00 uur;

    • b.

      vrijdag en zaterdag van 14.00 tot 24.00 uur;

    • c.

      officiële feestdagen van 14.00 tot 24.00 uur.

  • 2. De begin- en eindtijden die voor achtergrondmuziek gelden tijdens evenementen zijn:

    • a.

      zondag tot en met donderdag van 13.00 tot 22.00 uur;

    • b.

      vrijdag en zaterdag van 13.00 tot 01.00 uur;

    • c.

      officiële feestdagen van 13.00 tot 24.00 uur.

Artikel 11. Openingstijden buitenbar

De openingstijden die voor een buitenbar gelden zijn:

  • a.

    zondag tot en met donderdag vanaf 13.00 tot 22.00 uur;

  • b.

    vrijdag en zaterdag vanaf 13.00 tot 01.00 uur;

  • c.

    officiële feestdagen vanaf 13.00 tot 24.00 uur.

Artikel 12. Geluidsnormen evenementen (buiten)

  • 1. Bij de beoordeling van de aanvraag om een vergunning voor livemuziek weegt het aspect gelijktijdigheid van livemuziek mee. Uitgangspunt is dat gelijktijdigheid bij livemuziek niet is toegestaan, tenzij na onderlinge afstemming tussen de organisatoren hierover blijkt dat andere afspraken gemaakt kunnen worden.

  • 2. Gelijktijdigheid van livemuziek is toegestaan indien de afstand tussen de podia minimaal 150 meter is en waarbij de geluidsboxen niet in elkaars richting geplaatst worden.

  • 3. Vergunningen worden pas verstrekt nadat het bevoegd gezag door alle organisatoren op de hoogte is gesteld van afstemming en eventueel gemaakte afspraken omtrent het ten gehore brengen van versterkte muziek. Zonder afstemming verleent het bevoegd gezag geen vergunning.

  • 4. Om overschrijding van de geluidsnormen te voorkomen wordt bij elke evenement waar versterkte (live) muziek ten gehore wordt gebracht een geluidsmeting uitgevoerd door de Omgevingsdienst IJmond.

  • 5. De geluidsnormen die tijdens evenementen gelden:

    Categorie

    Geluidsnorm

    Maximum aantal geluidsevenementen per kalenderjaar

    Gelijktijdig

     

    Onversterkte muziek, achtergrond-muziek, spreekinstallaties.

    <70 dB(A) op de gevel v/d dichtstbijzijnde woning.

    Geen.

    Ja

    Versterkte ’ muziek bij een live artiest

    105 dB(A) op twee meter van de speaker

    Maximaal twee weekenden evenementen achter elkaar. Daarna twee rustweekenden.

    Ja, tenzij in overleg tussen organisatoren minimaal 150 meter afstand.

    Versterkte muziek,

    bij dance evenementen en dj’s

    95 dB(A) op twee meter van de speaker

    Maximaal twee weekenden evenementen achter elkaar. Daarna twee rustweekenden.

    Ja, tenzij in overleg tussen organisatoren minimaal 150 meter afstand.

Artikel 13. Wegafsluiting bij evenementen

  • 1. Het bevoegd gezag weegt af of het noodzakelijk is het gebied rondom een evenement af te sluiten voor doorgaand verkeer.

  • 2. De wegafsluiting wordt geweigerd indien:

    • a.

      locaties of panden in het afgesloten gebied voor de hulpdiensten onvoldoende bereikbaar zijn;

    • b.

      de afsluiting een grote verkeersader of gebiedsontsluitingsweg betreft tenzij op andere wijze in de functie hiervan kan worden voorzien en (financiële) belangen van derden hierdoor niet onevenredig worden geschaad.

Artikel 14. Verkeersmaatregelen en inzet verkeersregelaar

  • 1. De gemeente zorgt voor de juridische afwikkeling en het ter beschikking stellen van materiaal (indien op voorraad) voor het afsluiten van het gebied voor doorgaand verkeer. De schrikhekken met C1-borden (verboden in te rijden voor alle verkeer) worden door de gemeente ter hoogte van de afsluiting geplaatst en na het evenement weer opgehaald.

  • 2. De organisator is, in overleg met de gemeente, verantwoordelijk voor het plaatsen van voldoende afzettingsmateriaal. Benodigde dranghekken dienen door de organisatie zelf bij de gemeentewerf opgehaald en teruggebracht te worden.

  • 3. De organisator is verantwoordelijk voor het inzetten van gecertificeerde evenementenverkeersregelaars bij wegafsluitingen. Het is noodzakelijk dat bij elke wegafsluiting bij een schrikhek een verkeersregelaar staat tot het moment dat de weg weer wordt vrij gegeven.

  • 4. De gemeente zorgt voor de juridische afwikkeling en het ter beschikking stellen van materiaal (indien op voorraad) voor het vrijmaken van parkeerplaatsen.

  • 5. Er moet altijd een doorgang (rijloper) van 3,50 meter breed en 4,20 meter hoog vrij zijn voor hulpverlenende voertuigen.

  • 6. Vanwege de bevoorradingmomenten en bereikbaarheid van winkels en bedrijven is de organisator er voor verantwoordelijk ondernemers zo snel mogelijk, uiterlijk twee weken van te voren, op de hoogte te brengen van de wegafsluitingen voor het evenement.

  • 7. Het bevoegd gezag kan, indien noodzakelijk en in overleg met de organisator, een locatie aanwijzen waar een fietsparkeerplaats ingericht wordt. De gemeente kan hiervoor dranghekken beschikbaar stellen mits voorradig.

Artikel 15. Gebruik van glas niet toegestaan

  • 1. Als tijdens evenementen buiten een horeca-inrichting dranken worden verstrekt is het gebruik van evenementenbekers en evenementenverpakkingen verplicht. Glaswerk is niet toegestaan.

  • 2. Aansluitend op het eerste lid is in de directe omgeving van het evenement het gebruik van evenementenbekers en evenementenverpakkingen verplicht. Het is niet toegestaan om glaswerk te serveren op het terras of dranken in glas te verkopen voor gebruik elders dan ter plaatse.

  • 3. Bij gebruik van glaswerk in een horeca-inrichting in de directe omgeving van een evenement waar ook dranken worden verstrekt dient er door de medewerkers van de horeca-inrichting op te worden toegezien dat er geen glaswerk mee naar buiten wordt genomen.

Artikel 16. Afval

  • 1. De organisator is verantwoordelijk voor:

    • a.

      het plaatsen van voldoende afvalbakken tijdens het evenement;

    • b.

      het schoonhouden/-maken van het evenementengebied en directe omgeving van het evenement;

    • c.

      het afvoeren van het afval.

  • 2. De gemeente stelt afvalbakken ter beschikking(indien op voorraad).

  • 3. Evenementenafval kan bij de milieustraat van de gemeente worden aangeleverd, onder de voorwaarde dat het afval is gescheiden in PMD, papier en restafval.

Artikel 17. Overgangsbepaling

Als voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze beleidsregels een aanvraag om vergunning is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze beleidsregels niet definitief op de aanvraag is beslist, worden daarop deze beleidsregels toegepast.

Artikel 18. Intrekken oude beleidsregels en besluiten

De ‘beleidsregels evenementen binnenstad Monnickendam gemeente Waterland 2013’ worden ingetrokken.

Artikel 19. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 20. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Beleidsregels evenementen gemeente Waterland 2018.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland, gehouden op 4 december 2018.

mr. N. van Ginkel MPM

gemeentesecretaris/algemeen directeur

L.M.B.C. Kroon

burgemeester

Bijlage 1 Aanvullende afspraken Jan Haringweekend Monnickendam, behorende bij artikel 8, derde lid van de ‘Beleidsregels evenementen gemeente Waterland’.

  • 1.

    Tijdens het Jan Haringweekend is het niet toegestaan om buiten tegelijkertijd op verschillende locaties (versterkte)livemuziek ten gehore te brengen. De zondag is hierop een uitzondering, dan is op twee locaties versterkte (live)muziek toegestaan. De verdeling van de muziek tijdens het Jan Haring weekend is als volgt:

    • -

      vrijdag 19.00 – 24.00 uur op één locatie versterkte muziek

    • -

      zaterdag 12.00 – 18.00 uur Meezingfestival

    • -

      zaterdag 19.00 – 24.00 uur op één locatie versterkte muziek

    • -

      zondag 15.00 – 22.00 uur op twee locaties versterkte muziek

  • 2.

    Bij gelijktijdige versterkte(live)muziek bedraagt de afstand tussen de podia minimaal 150 meter, waarbij de geluidsboxen niet in elkaars richting worden geplaatst.

  • 3.

    Uitgangspunt is om per organisator één (live) muziekevenement per Jan Haringweekend toe te staan.

  • 4.

    Voordat de vergunning wordt verstrekt is vooraf afstemming nodig tussen de organisatoren onderling en de gemeente. Hier kunnen eventuele onderlinge afspraken gemaakt worden. Zonder afstemming kan het bevoegd gezag besluiten geen vergunning te verlenen.

  • 5.

    Achtergrondmuziek kan gelijktijdig bij de verschillende festiviteiten plaatsvinden, waarbij de geluidsboxen niet in elkaars richting worden geplaatst.

  • 6.

    De begin- en eindtijden die voor achtergrondmuziek tijdens het Jan Haringweekend gelden zijn:

    • -

      vrijdag 13.00 – 01.00 uur

    • -

      zaterdag 18.00 - 01.00 uur

    • -

      zondag 13.00 – 22.00 uur.