Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR271713
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR271713/1
Regeling vervallen per 24-08-2011
Algemene inkoopvoorwaarden waterschap Noorderzijlvest 2005
Geldend van 15-12-2005 t/m 23-08-2011
Intitulé
Algemene inkoopvoorwaarden waterschap Noorderzijlvest 2005Hoofdstuk 1 Algemene inkoopvoorwaarden
1. Definities
In deze inkoopvoorwaarden wordt verstaan onder:
- •
opdrachtgever: waterschap Noorderzijlvest
- •
leverancier: de natuurlijke of rechtspersoon, die zaken, werken, alsmede diensten
- •
aan de opdrachtgever levert.
- •
partijen: de opdrachtgever en de leverancier
- •
product: goederen, werken en diensten
- •
levering: het een of meer zaken in het bezit stellen van, respectievelijk in de macht brengen van de opdrachtgever, en de eventuele installatie / montage van deze zaken
- •
order: de opdracht tot levering.
2. Toepasselijkheid
-
1. In geval van strijdigheid prevaleren bijzonder overeengekomen verbintenissen boven deze
inkoopvoorwaarden.
-
2. Deze algemene inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op alle aanvragen, aanbiedingen en
overeenkomsten met betrekking tot de levering van een product aan de opdrachtgever door
de leverancier.
-
3. De algemene inkoopvoorwaarden van het waterschap Noorderzijlvest zijn volledig van
toepassing, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
-
4. Toepasselijkheid van eventuele algemene leverings- en/of betalingsvoorwaarden van de
leverancier wordt uitdrukkelijk afgewezen.
-
5. Orders, overeenkomsten en wijzigingen daarin zijn voor de opdrachtgever slechts bindend
indien zij schriftelijk en door daartoe bevoegde personen zijn geplaatst en/of aangegaan.
-
6. Afwijkingen van de onderhavige inkoopvoorwaarden zijn slechts geldig voor zover door
de opdrachtgever schriftelijk worden aanvaard en gelden slechts voor de order of overeenkomst
waarop ze betrekking hebben. Indien enige bepaling van deze algemene inkoopvoorwaarden
nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene
inkoopvoorwaarden volledig van kracht blijven.
3. Inschrijvingen
-
1. Bij inschrijvingen moet elke leverancier die een aanbod wenst te doen zijn inschrijving
uiterlijk op het tijdstip waarop de inschrijving sluit, zonder kosten voor de opdrachtgever,
(doen) afleveren op het adres van de opdrachtgever.
-
2. De opdrachtgever zal eerst na sluiting van het tijdstip van inschrijving de inschrijvingen
openen.
-
3. Inschrijvingen die niet uiterlijk op het tijdstip waarop de inschrijving sluit bij de opdrachtgever
zijn afgeleverd, zijn ongeldig, tenzij de opdrachtgever op grond van bijzondere
omstandigheden anders beslist.
4. Levertijd/aflevering
-
1. De leverancier is verplicht de bij order en/of overeenkomst gestelde termijnen na te komen
en op de daarbij gestelde plaats af te leveren. Bij niet voldoening van de leverancier aan
deze verplichting is de leverancier zonder ingebrekestelling in verzuim.
De opdrachtgever is dan gerechtigd zonder ingebrekestelling of rechtelijke tussenkomst en
onverminderd de verdere rechten van de opdrachtgever (zoals onder meer vordering tot
schadevergoeding) de order en/of overeenkomst te ontbinden, zonder dat de opdrachtgever
tot enige schadevergoeding is gehouden.
-
2. Leverancier dient dreigende levertijdoverschrijdingen onverwijld schriftelijk te melden aan
de opdrachtgever. Dit laat onverlet de eventuele gevolgen van deze overschrijding
ingevolge de overeenkomst of wettelijke bepalingen.
-
3. Indien de opdrachtgever, voordat de levering heeft plaatsgevonden, verlangt dat de zaken
en/of diensten op een andere dan in de order vermelde plaats en/of later tijdstip worden
afgeleverd, is de leverancier verplicht hieraan te voldoen.
-
4. Onder levering wordt mede verstaan levering van alle bijhorende hulpstukken en alle
bijhorende documentatie zoals tekeningen, kwaliteits-, keurings- en garantiecertificaten,
servicemanuals, instructieboeken, veiligheidsvoorschriften en handleidingen.
-
5. Onder levering wordt in dit artikel mede verstaan een deellevering.
5. Kwaliteit, garantie en keuring
-
1. De leverancier garandeert dat de geleverde producten beantwoorden aan de overeenkomst
en dat de zaken beschikken over de eigenschappen die zijn toegezegd, vrij van gebreken,
geschikt voor het doel waarvoor ze zijn bestemd en voldoen aan de wettelijke eisen en
overige overheidsvoorschriften, alsmede aan de eisen van binnen de branche gehanteerde
veiligheids- en kwaliteitsnormen, alle zoals deze gelden op het moment van levering.
-
2. De opdrachtgever is gerechtigd te allen tijde producten zowel tijdens de productie,
bewerking en opslag als na levering te (doen) keuren.
-
3. Op eerste verzoek zal leverancier toegang verschaffen aan opdrachtgever of diens
vertegenwoordiger tot de plaats van productie, bewerking of opslag. Leverancier zal
kosteloos zijn medewerking verschaffen aan de keuring.
-
4. Indien een keuring zoals bedoeld in dit artikel door toedoen van leverancier niet op het
voorgenomen tijdstip kan plaatsvinden dan wel een keuring moet worden herhaald, komen
de daaruit voor opdrachtgever voortvloeiende kosten voor rekening van leverancier.
-
5. De kosten van keuring, controle en/of beproeving zijn voor rekening van de leverancier.
Ditzelfde geldt voor herkeuring, respectievelijk hercontrole en herbeproeving.
-
6. Indien bij keuring, controle en/of beproeving voor, tijdens of na de levering de zaken
geheel of gedeeltelijk worden afgekeurd, zal de opdrachtgever dit aan de leverancier
schriftelijk (doen) melden.
-
7. In geval van afkeuring van de zaken tijdens of na de levering, gaan de eigendom en het
risico van de afgekeurde zaken op de leverancier over vanaf de datum van dagtekening van
de in het vorige lid bedoelde melding.
-
8. Indien als gevolg van de keuring blijkt, dat de levering niet voldoet aan de in de specificatie
en/of bestelling omschreven eisen, kan de opdrachtgever naar zijn keuze, onverminderd
zijn overige rechten:
- a.
Binnen een door de opdrachtgever te stellen termijn verbetering of herlevering door de
leverancier verlangen, zonder enige aanspraak van de leverancier op vergoeding.
- b.
De order of overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden zonder nadere ingebrekestelling
of rechterlijke tussenkomst.
- a.
-
9. Keuring van producten houdt levering noch afname in.
6. Risico- en eigendomsovergang
-
1. De eigendom en het risico van de producten gaat over op de opdrachtgever na aflevering op
de overeengekomen plaats en zonodig gemonteerd, respectievelijk geïnstalleerd door of
namens de leverancier en nadat deze producten door de opdrachtgever zijn goedgekeurd.
-
2. In geval van afkeuring of indien hetgeen door de leverancier is geleverd niet aan de
overeenkomst beantwoordt, heeft de opdrachtgever het recht binnen bekwame tijd, nadat
zij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had kunnen ontdekken, bij de leverancier te
reclameren. Bewerking, ingebruikneming, verwerking of doorlevering van de geleverde
zaken doet aan dit recht niet af.
-
3. De omstandigheid dat personeel van de opdrachtgever bij het in ontvangst nemen van
zaken een zgn. werkstaat, urenbriefje of iets gelijkwaardigs, ondertekent impliceert niet dat
de opdrachtgever daarmee verklaart dat de geleverde zaken zijn geaccepteerd.
-
4. In geval de opdrachtgever aan de leverancier materialen, zoals gereedschappen, tekeningen,
specificaties en software ter beschikking stelt ten behoeve van de nakoming van zijn
verplichtingen, blijven deze eigendom van de opdrachtgever. Leverancier zal deze
bewaren, afgescheiden van voorwerpen welke toebehoren aan hemzelf en derden.
Leverancier zal deze merken als eigendom van opdrachtgever.
-
5. Op het moment dat materialen, zoals grondstoffen, hulpstoffen en software, van de
opdrachtgever zijn verwerkt in zaken van de leverancier, is sprake van een nieuwe zaak
waarvan de eigendom aan de opdrachtgever toebehoort.
-
6. De te leveren producten zijn voor risico van de leverancier totdat zij op de overeengekomen
plaats zijn afgeleverd.
7. Prijs
-
1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, staat de overeengekomen prijs vast voor de
duur van de overeenkomst en omvat alle kosten en rechten zoals de kosten voor transport
en verzekering, de omzetbelasting en de invoerrechten, de verpakking en emballage met
uitzondering van leenemballage.
-
2. Betaling van de leverantie ontslaat de leverancier niet van enige garantie en/of
aansprakelijkheid, zoals deze voortvloeit uit de tussen partijen gesloten overeenkomst.
-
3. De valuta is de Euro.
8. Incassokosten
-
1. Indien de leverancier in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn
verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening in en buiten
rechte voor rekening van de leverancier. In ieder geval is de leverancier in het geval van
een geldvordering incassokosten verschuldigd. De incassokosten worden berekend
overeenkomstig het incassotarief zoals door de Nederlandse Orde van Advocaten in
incassozaken wordt geadviseerd.
-
2. De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten komen eveneens voor
rekening van leverancier.
9. Betaling
-
1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, geschiedt de betaling na deugdelijke levering
of uitvoering van de overeenkomst op factuur tegen de overeengekomen
betalingsvoorwaarden. Opschorting van betaling of verrekening door de leverancier, uit
welke hoofde ook, wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
-
2. Met de betaling wordt geen afstand gedaan van de rechten en vorderingen die de
opdrachtgever heeft.
-
3. Ter zake van iedere betalingsverplichting van de opdrachtgever jegens de leverancier, is de
opdrachtgever steeds gerechtigd tot verrekening met vorderingen die zij op de leverancier
heeft.
-
4. Opdrachtgever is gerechtigd de betaling en de overige overeengekomen prestaties op te
schorten, indien hij een tekortkoming in de zaken en de eventuele installatie/montage
daarvan constateert.
10. Intellectuele eigendom
-
1. De leverancier garandeert dat de gekochte goederen en toebehoren, alsmede de geleverde
goederen en diensten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert, vrij zijn van
alle bijzondere lasten en beperkingen, zoals bijvoorbeeld octrooirechten, merkrechten,
modelrechten, auteursrechten of andere rechten van derden.
-
2. De leverancier vrijwaart de opdrachtgever tegen alle aanspraken van derden die verband
kunnen houden met enige schending door de leverancier van het in lid 1 gestelde en zal de
opdrachtgever alle schade vergoeden die daarvan het gevolg is.
-
3. Ten aanzien van de door de opdrachtgever verstrekte tekeningen, ramingen, schema's
ontwerpen en dergelijke behoudt de opdrachtgever zich naast het eigendomsrecht ook het
auteursrecht voor. Deze mogen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de
opdrachtgever noch geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd en of aan derden worden
getoond of ter hand gesteld of door de leverancier worden gebruikt ter vervaardiging van
goederen of uitvoering van werken, waarop deze betrekking hebben.
-
4. Indien de geleverde prestatie bestaat uit het verlenen van diensten, draagt de leverancier het
auteursrecht uitdrukkelijk over aan de opdrachtgever en verricht daartoe, voor zover
noodzakelijk, op eerste verzoek van de opdrachtgever al die (rechts) handelingen die
daarvoor nodig zijn.
-
5. Indien door de opdrachtgever aan de leverancier gegevens van vertrouwelijke aard ter
beschikking zijn gesteld, die noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering van de opdracht,
is de leverancier verplicht te waarborgen dat de betreffende gegevens uitsluitend worden
gebruikt in het kader van de uitvoering van de opdracht en voorts onverwijld alle
maatregelen te treffen en aanwijzingen op te volgen die de opdrachtgever heeft gegeven.
De leverancier is voorts verplicht alle gegevens te retourneren, dan wel te vernietigen op
het door de opdrachtgever bij de verlening van de opdracht kenbaar gemaakte tijdstip. Bij
de verlening van de opdracht, dan wel zo spoedig mogelijk daarna, deelt de opdrachtgever
aan de leverancier mee, welke gegevens een vertrouwelijk karakter dragen.
-
6. Indien door de opdrachtgever aan de leverancier gegevens beschikbaar worden gesteld, die
noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering van de opdracht, maar waarvoor ten aanzien
van de opdrachtgever bepaalde beperkingen gelden voor wat betreft de verstrekking van die
gegevens aan derden, neemt de leverancier bij de uitvoering van de opdracht te allen tijde
dezelfde beperkingen in acht. De opdrachtgever vermeldt bij de verstrekking van de
opdracht, dan wel zo spoedig mogelijk daarna, om welke beperkingen het gaat. Lid 5,
laatste volzin, is van overeenkomstige toepassing.
11. Documentatie
-
1. De leverancier zal de opdrachtgever bij aflevering van het product voorzien van voldoende,
in de Nederlandse taal geschreven documentatie over de eigenschappen en gebruiksmogelijkheden
van het geleverde product. Een en ander conform de vigerende wetgeving.
-
2. De opdrachtgever is gerechtigd de documentatie voor gebruik in de eigen organisatie
geheel of gedeeltelijk te verveelvoudigen.
12. Verpakking
-
1. Zaken dienen behoorlijk te zijn verpakt, zodat zij bij normaal vervoer de plaats van
bestemming in goede staat bereiken. Leverancier is aansprakelijk voor schade veroorzaakt
door onvoldoende verpakking.
-
2. De opdrachtgever heeft te allen tijde het recht de (transport)verpakkingsmaterialen voor
rekening van de leverancier aan deze te retourneren.
-
3. Verwerking respectievelijk vernietiging van (transport)verpakkingsmaterialen dient onder
de verantwoordelijkheid van de leverancier volgens de geldende milieuregelgeving te
geschieden.
-
4. Bij het ter vervoer aanbieden en het vervoeren van gevaarlijke stoffen, dient leverancier
stipt te voldoen aan de desbetreffende wettelijke voorschriften en bepalingen van
internationale verdragen, conventies en overeenkomsten van vervoerders, geldig in die
landen waar de zaken zullen worden vervoerd.
-
5. Op verzoek van de opdrachtgever zal leverancier aan de opdrachtgever informatie
verschaffen over de samenstelling van deze gevaarlijke stoffen, dat bij het vervoeren,
opslaan en verwerken kan worden voldaan aan de betreffende wettelijke voorschriften en
bepalingen van internationale verdragen, conventies en overeenkomsten geldig in de in
lid 4 bedoelde landen.
13. Kwaliteit en garantie
-
1. De leverancier garandeert dat alle producten voldoen aan de daarvoor geldende
specificaties, voorts dat zij met goed vakmanschap zijn vervaardigd en verricht, van een
goede kwaliteit en vrij van constructie-, fabricage- en materiaalfouten zijn en dat hun
werking voldoet aan de in Nederland geldende wetten of andere van overheidswege
gegeven voorschriften.
-
2. De leverancier garandeert, dat de zaken geheel compleet en voor gebruik gereed zijn. Hij
zorgt ervoor dat onder meer alle onderdelen, hulpmaterialen, hulpstukken, gereedschappen,
reservedelen, gebruiksaanwijzingen en instructieboeken, die noodzakelijk zijn voor het
realiseren van het door de opdrachtgever schriftelijk aangegeven doel, worden meegeleverd,
ook indien zij niet met name zijn genoemd.
-
3. De leverancier garandeert dat het geleverde voldoet aan alle relevante wettelijke bepalingen
betreffende onder andere de kwaliteit, het milieu, de veiligheid en de gezondheid.
-
4. De leverancier verbindt zich alle gebreken die zich aan de geleverde producten voordoen
na de aflevering of voltooiing en gedurende een in de order dan wel overeenkomst bepaalde
periode vanaf de ingebruikstelling van het product waaraan of waarvoor de levering is
verricht voor zijn rekening binnen de door de opdrachtgever bij aanzegging gestelde
redelijke termijn weg te nemen door herstel, vervanging of aanvulling, tenzij blijkt dat deze
gebreken het gevolg zijn van een normale slijtage of onoordeelkundig gebruik door de
opdrachtgever.
-
5. Bij gebreke van behoorlijke nakoming en/of bij gebreke van nakoming binnen de gestelde
termijn alsmede in spoedeisende gevallen, heeft de opdrachtgever het recht voor rekening
en risico van de leverancier het nodige te verrichten of door derden te doen verrichten, mits
de leverancier hiervan zo spoedig mogelijk in kennis wordt gesteld.
Voornoemde periode wordt verlengd met het aantal dagen dat van het product, waaraan of
waarvoor de levering of prestatie is verricht, geen gebruik kon worden gemaakt wegens het
wegnemen van de gebreken in de geleverde zaken of prestaties.
-
6. Bij gehele of gedeeltelijke vervanging van de geleverde producten, begint voor het
vervangen deel de hiervoor vermelde periode opnieuw te lopen.
-
7. De leverancier blijft aansprakelijk voor de verborgen gebreken die eerst na voornoemde
periode blijken.
14. Aansprakelijkheid
-
1. Leverancier is aansprakelijk voor alle schade die door opdrachtgever of door derden wordt
geleden als gevolg van een gebrek in zijn product.
-
2. Leverancier is aansprakelijk voor alle schade die door opdrachtgever of door derden wordt
geleden als gevolg van handelen of nalaten van hemzelf, van zijn personeel of van degenen
die door hem bij de uitvoering van de overeenkomst zijn betrokken.
-
3. Leverancier vrijwaart opdrachtgever voor aanspraken van derden op vergoeding van schade
op grond van aansprakelijkheid zoals bedoeld in de vorige leden en zal op eerste verzoek
van opdrachtgever een schikking treffen met die derden, dan wel zich in recht, in plaats van
of gezamenlijk met opdrachtgever, een en ander ter beoordeling door opdrachtgever,
verweren tegen aanspraken als hiervoor bedoeld.
-
4. Voor de toepassing van dit artikel worden personeel en medewerkers van opdrachtgever
ook als derden aangemerkt.
-
5. Leverancier zal zich tegen de aansprakelijkheid als bedoeld in dit artikel genoegzaam
verzekeren en verleent opdrachtgever desgewenst inzage in de polis.
15. Geheimhouding
-
1. De leverancier garandeert geheimhouding tegenover derden van alle bedrijfsinformatie,
bijvoor-beeld inzake bedrijfsmiddelen, bedrijfsvoering en andere gegevens afkomstig van
de opdrachtgever, die op enigerlei wijze te zijner kennis is gekomen of gebracht.
-
2. Het is de leverancier niet toegestaan op de overeenkomst betrekking hebbende
bedrijfsinformatie te vermenigvuldigen of aan derden ter inzage te geven, anders dan
noodzakelijk in het kader van de uitvoering van de overeenkomst en na schriftelijke
goedkeuring van de opdrachtgever.
-
3. Alle door de opdrachtgever aan de leverancier in het kader van de overeenkomst ter
beschikking gestelde gegevens, documenten en overige bedrijfsinformatie blijven te allen
tijde eigendom van de opdrachtgever en dienen op eerste verzoek van de opdrachtgever of
uiterlijk bij levering te worden geretourneerd.
-
4. De leverancier zal de in dit artikel genoemde verplichtingen tevens opleggen aan personeel
en derden die door de leverancier bij de uitvoering van de overeenkomst zijn betrokken,
geheimhoudingsverklaringen te laten ondertekenen.
16. Ontbinding
-
1. De leverancier is van rechtswege in verzuim indien hij een verplichting uit hoofde van de
overeenkomst of van andere daaruit voortvloeiende overeenkomsten niet, niet tijdig of niet
naar behoren nakomt. Indien de leverancier enige verplichting uit hoofde van de overeenkomst
of van andere daaruit voortvloeiende overeenkomsten niet, niet tijdig of niet
behoorlijk nakomt alsmede in geval van faillissement, surseance van betaling of schuldsanering
en in geval van stillegging, liquidatie of overname of enige daarmee vergelijkbare
rechtstoestand van de onderneming van de leverancier, heeft de opdrachtgever het recht de
overeenkomst terstond (zonder ingebrekestelling) en zonder rechterlijke tussenkomst
eenzijdig geheel of gedeeltelijk te beëindigen door middel van een schriftelijke kennisgeving
aan de leverancier en/of betalingsverplichtingen op te schorten en/of uitvoering van
de overeenkomst geheel of gedeeltelijk voor rekening van de leverancier aan derden op te
dragen zonder dat de opdrachtgever tot enige schadevergoeding gehouden is, onverminderd
eventueel aan de opdrachtgever verder toekomende rechten, waaronder begrepen het recht
op volledige schadevergoeding.
-
2. Onverminderd alle andere rechten kan de opdrachtgever de overeenkomst geheel of
gedeeltelijk ontbinden, indien door de leverancier of een van zijn ondergeschikten of
vertegenwoordigers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon die
deel uitmaakt van de opdrachtgever als organisatie of aan een van haar organen, ondergeschikten
of vertegenwoordigers.
-
3. Onder verwijzing naar de wet Bibob kan de opdrachtgever deelnemingen aan aanbestedingen
weigeren of overeenkomsten inzake opdrachten ontbinden, zodra zich feiten
en omstandigheden voordoen die erop wijzen of redelijkerwijs doen vermoeden dat de
betrokken leverancier, of een door hem ingeschakelde derde, in relatie staat tot strafbare
feiten. Ontbinding op grond van dit artikel vrijwaart de opdrachtgever van alle door de leverancier
gemaakte of nog te maken kosten, van welke aard ook, terwijl de opdracht of de rest
daarvan door de opdrachtgever direct aan een derde partij gegund kan worden.
-
4. Ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven of deurwaarders exploot
aan de leverancier.
17. Wijziging van de voorwaarden
-
1. De opdrachtgever is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. De
wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van in werking treden.
-
2. De opdrachtgever zal de gewijzigde voorwaarden aan de leverancier toezenden. Indien
geen tijdstip van in werking treden is meegedeeld, treden de wijzigingen jegens de
leverancier in werking zodra de wijziging is meegedeeld, tenzij binnen 14 dagen na
inwerkingtreding respectievelijk mededeling als in dit artikel genoemd, de leverancier
schriftelijk aan de opdrachtgever heeft meegedeeld de wijziging(en) niet te aanvaarden.
Indien zulk een mededeling door de leverancier is gedaan, blijven de onderhavige
algemene voorwaarden op reeds gesloten overeenkomsten van toepassing.
-
3. Op nieuw aan te gane overeenkomsten worden de onderhavige algemene voorwaarden niet
meer geacht van toepassing te zijn. Het staat de opdrachtgever alsdan vrij zijn gewijzigde
algemene voorwaarden op nieuwe overeenkomsten van toepassing te verklaren.
18. Geschilbeslechting
-
1. Op deze algemene inkoopvoorwaarden is het Nederlands Recht van toepassing.
-
2. Elk geschil betreffende de totstandkoming, de uitleg of de uitvoering van een
overeenkomst, hetzij juridisch hetzij feitelijk, zal ter beslechting aan de bevoegde rechter in
het arrondissement waarin de organisatie van opdrachtgever is gevestigd worden
voorgelegd.
-
3. Partijen kunnen in afwijking van het gestelde in het voorgaande lid, overeenkomen dat een
geschil wordt onderworpen aan arbitrage of dat daarover bindend advies wordt gevraagd.
Hoofdstuk 2 Aanvullende voorwaarden inzake opdrachten en het aannemen van werk ten behoeve van de opdrachtgever.
19. Aanvullende definities
In deze aanvullende inkoopvoorwaarden wordt verstaan onder:
- •
materialen: zaken die worden verwerkt in de tot stand te brengen stoffelijke objecten,
ofwel worden gebruikt bij de uitvoering van het werk, met uitzondering van de te
gebruiken hulpmiddelen.
- •
installatie/montage hulpmiddelen: alle voertuigen, uitrustingsstukken, kranen,
steigerwerk en onderdelen daarvan, verbruiksartikelen en dergelijke, die de leverancier
gebruikt bij de uitvoering van de overeenkomst, uitgezonderd de zaken die verwerkt
dienen te worden in de tot stand te brengen stoffelijke objecten.
20. Toepasselijkheid
-
1. Deze aanvullende voorwaarden zijn van toepassing op alle aanvragen, aanbiedingen en
overeenkomsten met betrekking tot het uitvoeren van opdrachten en/of aannemen van werk
door leverancier. Naast deze aanvullende voorwaarden zijn de algemene
inkoopvoorwaarden van het waterschap Noorderzijlvest op vorenbedoelde aanvragen,
aanbiedingen en overeenkomsten van toepassing, tenzij hiervan in de aanvullende
voorwaarden of anderszins uitdrukkelijk of door de aard van de artikelen wordt afgeweken.
-
2. Voor de toepassing van deze voorwaarden dient men onder personeel van de leverancier
mede te verstaan derden die door de leverancier bij de uitvoering van de overeenkomst(en)
zijn betrokken.
21. Personeel, hulpmiddelen en materialen
-
1. Door de leverancier bij de uitvoering van de overeenkomst ingeschakeld personeel zal
voldoen aan de door de opdrachtgever gestelde bijzondere eisen en bij afwezigheid daarvan
aan de algemene eisen van vakbekwaamheid en deskundigheid.
-
2. Indien naar het oordeel van de opdrachtgever sprake is van onvoldoende gekwalificeerd
personeel is de opdrachtgever bevoegd om de verwijdering van dit personeel te gelasten en
is de leverancier verplicht tot onverwijlde vervanging, met inachtneming van het bepaalde
in het eerste lid van dit artikel.
-
3. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid tot inspectie en keuring van alle door de leverancier
bij de uitvoering van de overeenkomst te gebruiken materialen en hulpmiddelen en tot
identificatie van het personeel dat door de leverancier bij de uitvoering van de overeenkomst
wordt betrokken.
-
4 Indien de opdrachtgever de door de leverancier bij de uitvoering van de overeenkomst te
gebruiken materialen en uitrusting bij inspectie of keuring, als in het vorige lid bedoeld,
geheel of gedeeltelijk afkeurt, is de leverancier verplicht tot onverwijlde vervanging van de
afgekeurde materialen en uitrusting.
22. Zelfstandige functionerende machine (en installatie)
-
1. De leverancier is in het kader van de Europese Machinerichtlijn verantwoordelijk voor de
veiligheid van de machine als zijnde de fabrikant van de gehele machine. De opdrachtgever
aanvaardt derhalve geen enkele aansprakelijkheid voortvloeiend uit de niet correcte toepassing
van de Richtlijn, inclusief aansprakelijkheid op grond van artikel 8 lid 7 van de
Machinerichtlijn. De machine of installatie is het geheel van werktuigbouwkundig,
elektrotechnisch, besturingstechnisch en bouwkundig onderdelen dat is samengebouwd.
-
2. De leverancier dient de machine CE te markeren en te leveren met een verklaring II-A in
overeenstemming met de Machinerichtlijn. Met een II-B verklaring kan niet worden
volstaan.
-
3. De leverancier dient voor de ingebruikname de Verklaring, Bedieningshandleiding en een
kopie van het Technisch Constructie Dossier (TCD) aan de opdrachtgever te verstrekken.
23. Niet zelfstandige functionerende machine (installatie) of delen hiervan
-
1. De leverancier is in het kader van de Europese Machinerichtlijn verantwoordelijk voor de
veiligheid van de machine als zijnde de fabrikant van de machine. De opdrachtgever
aanvaardt derhalve geen enkele aansprakelijkheid voortvloeiend uit de niet correcte
toepassing van de Richtlijnen, inclusief aansprakelijkheid op grond van artikel 8 lid 7 van
de Machinerichtlijn.
-
2. De leverancier dient de machine CE te markeren en te leveren met een verklaring II-B in
overeenstemming met de Machinerichtlijn.
-
3. De leverancier dient voor montage de Verklaring, Montagehandleiding en Bedieningshandleiding
aan de opdrachtgever te verstrekken.
-
4. Elektrotechnische installaties die geen onderdeel uitmaken van een machine dient de
leverancier te leveren met een verklaring dat de installatie voldoet aan de NEN-EN-IEC
60204-1 en NEN-EN 60439 en 60529 normen.
Onder bedieningshandleiding wordt verstaan de voorschriften voor bediening, onderhoud en revisie van de
machine en onderdelen ervan. De bedieningshandleiding moet in de Nederlandse taal zijn opgesteld
In het Technisch Constructie Dossier (TCD) moet een risicoanalyse zijn opgenomen opgesteld volgens de
Machinerichtlijn en moet tenminste het volgende omvatten:
- -
beschrijving van het oorspronkelijke latente gevaar;
- -
beschrijving van de risicoreducerende maatregelen in het ontwerp;
- -
beschrijving van de risicoreducerende maatregelen door afscherming;
- -
beschrijving van de risicoreducerende maatregelen door informatie op de installatie;
- -
beschrijving van de risicoreducerende maatregelen door informatie in de bedieningshandleiding.
- -
24. Terrein en gebouwen van de opdrachtgever
-
1. De leverancier dient zich voordat met de uitvoering van de overeenkomst een aanvang
wordt gemaakt op de hoogte te stellen van de omstandigheden op het terrein en in de
gebouwen van de opdrachtgever waar de werkzaamheden moeten worden verricht.
-
2. Kosten van vertraging in de uitvoering van de overeenkomst veroorzaakt door
omstandigheden zoals hiervoor bedoeld zijn voor rekening en risico van de leverancier.
25. Werkzaamheden op het terrein/in de gebouwen van de opdrachtgever
-
1. De leverancier draagt er zorg voor dat zijn aanwezigheid en de aanwezigheid van zijn
personeel op het terrein en in de gebouwen van opdrachtgever geen belemmering vormen
voor de ongestoorde voortgang van de werkzaamheden van de opdrachtgever en derden.
-
2. De leverancier en zijn personeel dienen in het bezit te zijn van een door de opdrachtgever
ondertekende werkvergunning voordat hij met de werkzaamheden aanvangt.
-
3. De leverancier dient gesignaleerde gevaren en incidenten die zich voordoen onverwijld aan
de opdrachtgever te melden. (nieuw lid, het oude lid 3 is komen te vervallen)
26. Betaling
-
1. De opdrachtgever zal slechts betalen zodra het werk door de leverancier naar genoegen van
de opdrachtgever is opgeleverd en/of de opdracht naar genoegen door de leverancier is
uitgevoerd en nadat de leverancier op eerste verzoek van de opdrachtgever heeft aangetoond
dat deze het in het werk gestelde personeel en medewerkers het hun toekomende
heeft betaald.
-
2. De opdrachtgever heeft steeds het recht de door de leverancier ter zake van de verrichte
werkzaamheden verschuldigde sociale premies, BTW en loonbelasting inclusief premies
volksverzekering, waarvoor de opdrachtgever als eigenbouwer ingevolge de Wet Ketenaansprakelijkheid
hoofdelijk aansprakelijk zou kunnen zijn, aan leverancier te betalen door
storting op diens geblokkeerde rekening in de zin van de Wet Ketenaansprakelijkheid.
-
3. Onverminderd het in het vorige lid bepaalde is de opdrachtgever te allen tijde bevoegd de
in het vorige lid bedoelde bedragen aan premies volksverzekering van de aanneemsom in te
houden en namens de leverancier rechtstreeks aan betrokken bedrijfsvereniging respectievelijk
de ontvanger der directe belastingen te voldoen.
-
4. In de gevallen als bedoeld in de leden 2 en 3 van dit artikel, is de opdrachtgever door
betaling hiervan jegens leverancier gekweten, voor zover het deze bedragen betreft.
27. Verplichtingen van de leverancier
-
1. De leverancier is verantwoordelijk voor het zelfstandig en onder eigen verantwoordelijkheid
tot een goed einde brengen van de werkzaamheden met inachtneming van de
vigerende voorschriften inzake onder andere veiligheid en milieu en van de in de
werkvergunning omschreven voorschriften.
-
2. De leverancier dient voor het tot stand komen van de overeenkomst schriftelijk te melden
of de aangeboden en te leveren producten (milieu) gevaarlijke stoffen bevatten die vrij
kunnen komen tijdens het normale gebruik, alsook bij storingen, reparaties, onderhoud of
calamiteiten, het verwijderen, opslaan, storten, verplaatsen, afvoeren dan wel bij het
vernietigen aan het einde van de levensduur van de desbetreffende producten.
-
3. Indien dit het geval is, dient de leverancier bij de aflevering een duidelijke instructie te
voegen met preventieve maatregelen, hoe het vrijkomen dient te worden voorkomen.
Bovendien dient de leverancier de maatregelen te vermelden die getroffen dienen te worden
om de opdrachtgever en derden in geval van vrijkomen tegen deze stoffen te beschermen.
Personeel en medewerkers van de opdrachtgever worden ook als derden aangemerkt.
-
4. Het werk en/of opdracht dien(t)(en) goed en deugdelijk en naar de bepalingen van de
overeenkomst te worden uitgevoerd.
-
5. Gemachtigden van de leverancier zijn in beginsel tijdens de werkuren op het werkterrein
beschikbaar, waarbij hun afwezigheid, vervanging en bereikbaarheid wordt geregeld in
overleg met de opdrachtgever.
-
6. De leverancier dient te beschikken over een geldig inschrijvingsbewijs bij de bedrijfsvereniging
waarbij hij is ingeschreven en te beschikken over en vestigingsvergunning, voor
zover deze vereist is. Op eerste verzoek van de opdrachtgever dient de leverancier hem
voornoemde bescheiden te tonen.
-
7. De leverancier dient op eerste verzoek van de opdrachtgever aan deze een staat te
overhandigen, bevattende de naam, voorna(a)m(en), adres, woonplaats, geboortedatum en
-plaats, sofinummer en arbeidsvoorwaarden van alle personeel, dat door de leverancier van
week tot week in het werk is gesteld.
-
8. wel de manurenverantwoording van alle personeel, dat door de leverancier in het werk is
gesteld, ter inzage te verstrekken, volgens een door de opdrachtgever opgesteld model.
-
9. De leverancier dient al zijn verplichtingen jegens het door hem in het werk gestelde
personeel strikt na te komen.
-
10. De leverancier dient telkenmale op eerste verzoek van de opdrachtgever aan deze een
afschrift te verschaffen van de verklaringen inzake zijn betalingsgedrag bij de bedrijfsvereniging
en de ontvanger der directe belastingen.
-
11. De leverancier dient de opdrachtgever te vrijwaren van aansprakelijkheid jegens derden
wegens het niet naleven door de leverancier van zijn verplichtingen uit de overeenkomst,
dan wel ingevolge de wet.
-
12. De leverancier zal de overeenkomst naar de laatste maatstaven van de techniek zelfstandig
uitvoeren en is daarvoor ook verantwoordelijk.
-
13. Afval- en emballagemateriaal dient de leverancier na nakoming van zijn verplichtingen
mee te nemen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl