Regeling vervallen per 22-12-2009

Keur Scheepvaartregeling Waterschap Rivierenland

Geldend van 01-03-2005 t/m 21-12-2009

Intitulé

Keur Scheepvaartregeling Waterschap Rivierenland

Het algemeen bestuur van Waterschap Rivierenland:

overwegende dat de Lingestoel, als rechtsvoorganger van het college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Rivierenland, op 8 mei 1991 door Provinciale Staten van de provincie Gelderland en op 20 februari 1992 door de provincie Zuid-Holland is aangewezen als nautisch beheerder van de vaarweg de Korne, de Linge vanaf de mond van de Korne tot de Arkelse Dam en het Kanaal van Steenenhoek behoudens de kruising daarvan met het Merwedekanaal;

overwegende dat het dagelijks bestuur van het hoogheemraadschap van de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden, als rechtsvoorganger van het college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Rivierenland, op 20 februari 1992 door Provinciale Staten van de provincie Zuid-Holland is aangewezen als nautisch beheerder;

dat op grond van artikel 42 van de Scheepvaartverkeerswet het stellen van regels ten aanzien van onderwerp waarin deze wet voorziet blijft gehandhaafd voor zover die regels niet in strijd zijn met de bij of krachtens die wet gestelde regels;

dat het gewenst is ten behoeve van de veiligheid van de scheepvaart, de instandhouding en bruikbaarheid van de vaarweg alsmede ter bescherming van de oevers aanvullende regels te stellen voor het scheepvaartverkeer;

dat het wenselijk is regels te stellen over de maximale lengte, breedte en diepgang van vaartuigen waarmee de vaarweg wordt bevaren;

dat het wenselijk is regels te stellen over de dagen en uren waarop bruggen en sluizen worden bediend;

dat het wenselijk is regels te stellen over het tijdelijk beperken van het schutten of de doorvaart in geval van bijzondere omstandigheden;

dat op grond van het bepaalde in artikel 78 van de Waterschapswet het algemeen bestuur de verordeningen maakt die het nodig oordeelt voor de behartiging van de taken die het waterschap zijn opgedragen;

gelezen het voorstel van 23 december 2004 van het college van dijkgraaf en heemraden van Waterschap Rivierenland;

gelet op de Waterschapswet en de Scheepvaartverkeerswet

B E S L U I T :

vast te stellen de Keur scheepvaartregeling Waterschap Rivierenland

Aanhef

Artikelen

Artikel 1  Toepassingsgebied

Deze verordening is van toepassing op de volgende wateren inclusief de oevers en de in de wateren bevindende werken:

  • a.

    de Korne, de Linge, het Kanaal van Steenenhoek, het inundatiekanaal bij Tiel en het verbindingskanaal tussen de Linge en het mr. G.H.J. Kuijkgemaal te Randwijk;

  • b.

    de Lage Boezemwateren van de Nederwaard (Het Nieuwe Waterschap, de Alblas, de Groep, de Nauwe Alblas, de Graafstroom en alle daarmee in open verbinding staande wateren);

  • c.

    de Lage Boezemwateren van de Overwaard (het Grote of Achterwaterschap, de Ammerse Boezem, de Ottolandse Vliet, de Kromme Elleboog, de Peursumse Vliet, de Giessen, de Noordeloos, de Smoutjesvliet, de Vliet, de Dwarsgang, de Schelluinse Vliet en alle daarmee in open verbinding staande wateren);

  • d.

    de Buiten Giessen, de Karnemelksloot, de voormalige Vluchthaven, de watergang ten zuiden van de Apollostraat,en de zijtak van de buiten Giessen gelegen ten noorden van het Peulenplein.

Artikel 2 Vaarverbod vaartuigen voortbewogen door mechanische kracht

  • Het is verboden de navolgende delen van de boezem te bevaren met een vaartuig voortbewogen door mechanische kracht:

  • 1. de Linge boven de mond van de Korne

  • 2. het verbindingskanaal tussen de Linge en het mr. G.J.H. Kuijkgemaal te Randwijk

  • 3. het Inundatiekanaal bij Tiel

  • 4. de Lage Boezemwateren van de Nederwaard (Het Nieuwe Waterschap, de Alblas, de Groep, de Nauwe Alblas, de Graafstroom en alle daarmee in open verbinding staande wateren);

  • 5. de Lage Boezemwateren van de Overwaard (het Grote of Achterwaterschap, de Ammerse Boezem, de Ottolandse Vliet, de Kromme Elleboog, de Peursumse Vliet, de Giessen, de Noordeloos, de Smoutjesvliet, de Vliet, de Dwarsgang, de Schelluinse Vliet en alle daarmee in open verbinding staande wateren).

Artikel 3 Maximale scheepvaartafmetingen

  • Het is verboden zich op de navolgende vaarwegen te bevinden met een vaartuig dat de hierna aangegeven afmetingen of diepgang overschrijdt:

  • a. de Linge beneden de verkeersbrug te Leerdam en het Kanaal van Steenenhoek:

    • maximale lengte: 60,00 meter

    • maximale breedte: 7,50  meter

    • maximale diepgang: 2,25  meter

  • b. de Linge boven de verkeersbrug te Leerdam tot aan de sluis bij Asperen:

    • maximale lengte: 47,00 meter

    • maximale breedte: 6,60  meter

    • maximale diepgang: 2,25  meter

  • c. van de sluis bij Asperen tot de vuilweer te Geldermalsen

    • maximale lengte: 47,00 meter

    • maximale breedte: 6,60  meter

    • maximale diepgang: 1,00  meter meer dan de peilschaal ter plaatse (benedenstrooms) van de sluizen aanwijst boven NAP

  • d. van de vuilweer te Geldermalsen tot de mond van de Korne en de Korne:

    • maximale lengte: 8,00 meter

    • maximale breedte: 3,00 meter

    • maximale diepgang: 0,80 meter

Artikel 4 Vaarverbod tussen zonsondergang en zonsopgang

Het is verboden de vaarweg boven de sluizen te Asperen en op het Kanaal van Steenenhoek tussen een halfuur na zonsondergang en een half uur voor zonsopgang te bevaren.

Artikel 5 Vaarverbod bij bepaalde waterstanden en ijsdiktes

  • 1. Bij een stand van NAP +1,20 of meer is het verboden te varen door de Gorinchemse Kanaalsluis.

  • 2. Bij een stand van NAP +1,40 of meer is het verboden te varen tussen Arkel en de verkeersbrug te Leerdam.

  • 3. Bij een stand van NAP +1,20 of meer is het verboden te varen tussen  de verkeersbrug te Leerdam en Geldermalsen.

  • 4. Bij een aaneengesloten ijslaag van oever tot oever met een dikte van 2 centimeter of meer is het verboden om te varen tussen de verkeersbrug te Leerdam en Geldermalsen.

  • 5. Bij een aaneengesloten ijslaag van oever tot oever met een dikte van 4 centimeter of meer is het verboden om te varen tussen Arkel en de verkeersbrug te Leerdam.

Artikel 6 Tijdelijke maatregelen

Het college van dijkgraaf en heemraden kan in geval van bijzondere omstandigheden het schutten of de doorvaart tijdelijk beperken of nader regelen.

Artikel 7 Bedieningstijden

Het college van dijkgraaf en heemraden stellen de bedieningstijden van bruggen en sluizen vast, voorzover daarin niet op andere wijze is voorzien.

Artikel 8 Mogelijkheid tot ontheffing

Het college van dijkgraaf en heemraden kan ontheffing verlenen van de in deze Keur gestelde verboden.

Artikel 9 Strafbepaling

  • 1. Overtreding van de bepalingen van deze Keur kan worden bestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of een geldboete tot ten hoogste het bedrag van de tweede categorie als genoemd in artikel 23 van het Wetboek van Strafrecht, al dan niet met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.

  • 2. Indien ten tijde van het plegen van de in het eerste lid genoemde overtreding nog geen jaar is verlopen, sedert een vroegere veroor­deling van de schuldige wegens gelijke overtreding onherroepelijk is geworden, kan hechtenis tot het dubbele van het gestelde maximum worden opgelegd.

Artikel 10 Aanwijzing

Het college van dijkgraaf en heemraden  wijst ambtenaren aan die zijn belast met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens deze Keur bepaalde.

Artikel 11  Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze keur treedt in werking met ingang van 1 maart 2005.

  • 2. De "Keur Scheepvaartregeling”, vastgesteld  op 29 september 2000 door de rechtsvoorganger van het algemeen bestuur van waterschap Rivierenland, de Verenigde Vergadering van waterschap van de Linge, wordt ingetrokken per 1 maart 2005.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als "Keur scheepvaartregeling Waterschap Rivierenland".

  • Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van Waterschap Rivierenland van 3 januari 2005.

  • de secretaris-directeur, drs. H.C. Jongmans.

  • de voorzitter, ir. G.N. Kok.

Toelichting artikel 7

Artikel 7

Het college is bevoegd om de bedieningstijden van sluizen en bruggen vast te stellen. Dit is op dit moment vastgesteld voor de schutsluis bij het Kolffgemaal, de Gorinchemse Kanaalsluis, de damsluis te Hardinxveld en de sluis aan de Middelkade te Alblasserdam.

In artikel 7 wordt bepaald dat het college dit bepaalt, voorzover niet op andere wijze is voorzien. Dit laatste is opgenomen in verband met de bevoegdheid van Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland om bedieningstijden vast te stellen.

In de Vaarwegenverordening Zuid-Holland wordt  in artikel 2.3.1. bepaalt dat Gedeputeerde Staten bedieningstijden kan vaststellen voor een sluis of een brug, niet zijnde een spoorbrug. Het gaat hier om de in de verordening genoemde vaarwegen in Zuid-Holland. Voor waterschap Rivierenland is onder andere van belang: het Merwedekanaal, gedeelte tussen de Lek te Vianen en de Boven Merwede te Gorinchem, inclusief de vaargeul door de Voorhaven van de Grote Merwede Sluis te Gorinchem en het Verbindingskanaal, tussen Merwedekanaal en de Linge te Arkel.