Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR383484
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR383484/1
Verordening Rechtspositie bestuursleden Waterschap Rivierenland 2015
Geldend van 06-01-2016 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 26-03-2015
Intitulé
Verordeni ng Rechtspositie bestuursleden W aterschap Rivierenland 2015Het algemeen bestuur van Waterschap Rivierenland;
op voordracht van het college van dijkgraaf en heemraden van 20 oktober 2015;
gelet op artikel 59 van de Waterschapswet en hoofdstuk 3 van het Waterschapsbesluit
BESLUIT:
Vast te stellen de Verordening Rechtspositie bestuursleden Waterschap Rivierenland 2015
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
waterschap: waterschap Rivierenland;
- b.
lid van het algemeen bestuur: lid van het algemeen bestuur van het waterschap, dat niet tevens lid is van het dagelijks bestuur van het waterschap;
- c.
lid van het dagelijks bestuur, lid van het dagelijks bestuur van het waterschap dat niet tevens dijkgraaf is van het waterschap;
- d.
burgerlid: een door een in het algemeen bestuur vertegenwoordigde fractie aangewezen lid van een adviescommissie, niet zijnde lid van het algemeen bestuur;
- e.
fractie: een in het algemeen bestuur zetelende belangengroepering of politieke partij;
- f.
fractietegemoetkoming: de krachtens deze verordening aan de fracties te verstrekken financiële bijdrage.
Hoofdstuk 2 Vergoedingen en tegemoetkomingen leden algemeen en dagelijks bestuur en burgerleden
Artikel 2 Telefoonkostenvergoeding
-
1. Een lid van het algemeen bestuur ontvangt een vergoeding in verband met telefoonkosten van € 100,00 (netto) per jaar.
-
2. Een lid van het dagelijks bestuur ontvangt een vergoeding voor telefoonkosten van € 40,00 (netto) per maand. Als gebruik wordt gemaakt van een (mobiele) telefoon, beschikbaar gesteld door het waterschap, wordt geen aparte vergoeding voor de telefoonkosten toegekend.
Artikel 3 Reiskostenvergoeding
Een lid van het algemeen bestuur, een lid van het dagelijks bestuur of een burgerlid kan de reis-en verblijfkosten declareren op basis van de regeling Reiskosten dienstreizen. Reizen in opdracht van de dienst, waarvan de kosten kunnen worden gedeclareerd, zijn in elk geval reizen naar vergaderingen en informele bijeenkomsten van het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur of de commissie waar het betreffende bestuurslid deel van uitmaakt en reizen naar bijeenkomsten, congressen, seminars, symposia, excursies en werkbezoeken welke functioneel zijn en in het belang van het waterschap.
Artikel 4 Bezoldiging en vergoedingen burgerleden
Aan een burgerlid wordt een vergoeding toegekend van € 87,54 per bijgewoonde commissievergadering of themabijeenkomst voor het algemeen bestuur.
Hoofdstuk 3 Fractietegemoetkoming
Artikel 5 Aanspraak op fractietegemoetkoming
De fracties in het algemeen bestuur hebben aanspraak op de fractietegemoetkoming, bedoeld in deze verordening.
Artikel 6 Hoogte van de fractietegemoetkoming
-
1. De maximale fractietegemoetkoming per kalenderjaar bedraagt € 750,00 per fractie en € 250,00 per lid van het algemeen bestuur en per lid van het algemeen bestuur dat deel uitmaakt van het dagelijks bestuur dat lid is van de fractie.
-
2. Een fractie bestaande uit één lid heeft geen recht op de vergoeding per lid. Een fractie bestaande uit meerdere leden heeft recht op een vergoeding per lid vanaf het tweede lid.
-
3. De fractietegemoetkoming wordt op declaratiebasis uitbetaald door overmaking op een schriftelijk door de fractie op te geven bankrekeningnummer.
Artikel 7 Gebruik van de fractietegemoetkoming
-
1. Fracties besteden de fractietegemoetkoming om de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol van het algemeen bestuur te versterken.
-
2. De fractietegemoetkoming wordt verstrekt ter vergoeding van:
- a.
vergaderkosten fractie, zoals onder meer huur vergaderlocatie, catering, materialen, administratieve ondersteuning en reiskosten;
- b.
betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen alleen ter vergoeding van diensten of goederen, geleverd ten behoeve van de fractie;
- c.
inhuren van externe adviseurs en externe onderzoeken, gerelateerd aan het waterschapswerk;
- d.
financiële en facilitaire ondersteuning bij uitwerken van initiatieven volksvertegenwoordigende rol;
- e.
opzetten en onderhouden van een website (inclusief social media);
- f.
organiseren bijeenkomsten (zaalhuur, consumpties, organisatie, publiciteit);
- g.
opstellen van een fractienieuwsbrief;
- h.
organiseren van fractie-excursies en werkbezoeken;
- i.
personele ondersteuning (secretarieel, organisatorisch, inhoudelijk, onderzoek, coaching).
- a.
Artikel 8 Wijziging fractievergoeding na verkiezingen
De fractietegemoetkoming wijzigt als het aantal zetels van een fractie wijzigt als gevolg van verkiezingen met ingang van de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van het nieuwe algemeen bestuur plaatsvindt.
Artikel 9 Wijziging fractievergoeding na splitsing van een fractie of samenvoeging van fracties
-
1. Bij splitsing van een fractie wordt - onder verrekening - de aan de oorspronkelijke fractie toekomende fractietegemoetkoming verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.
-
2. Bij samenvoeging van fracties wordt – onder verrekening – de aan de oorspronkelijke fracties toekomende fractietegemoetkoming verminderd tot de maximale fractietegemoetkoming die geldt voor één fractie.
Hoofdstuk 3 Slotbepalingen
Artikel 10 Intrekking
De Verordening Rechtspositie bestuursleden Waterschap Rivierenland, vastgesteld op 12 februari 2010, wordt ingetrokken met terugwerkende kracht tot en met 26 maart 2015.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking in het waterschapsblad en heeft terugwerkende kracht tot en met 26 maart 2015.
Artikel 12 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Rechtspositie bestuursleden Waterschap Rivierenland 2015.
Ondertekening
Toelichting op Verordening Rechtspositie bestuursleden Waterschap Rivierenland 2015
1. Algemeen
Sedert de invoering van de gewijzigde Waterschapswet en het daarbij behorende Waterschapsbesluit (2009) is een groot deel van de rechtspositionele bepalingen voor bestuursleden op landelijk niveau vastgesteld.
Bijzondere en waterschapsspecifieke regelingen zijn sindsdien zoveel mogelijk beperkt. In de afgelopen periode bleek echter dat er op twee onderdelen – reiskostenvergoeding en fractievergoeding – behoefte is aan een nadere duiding van de bestaande regels.
2. Artikelsgewijs
Artikel 3 – Reiskostenvergoeding
Voor de reiskostenvergoeding is het Waterschapsbesluit, artikelen 3.6 en 3.14, van toepassing, waarin respectievelijk voor leden van het algemeen bestuur en van het dagelijks bestuur wordt bepaald dat regelingen ten behoeve van ambtenaren van het waterschap ten aanzien van reis- en verblijfkosten en vergoeding van telefoonkosten van overeenkomstige toepassing zijn.
De vergoeding van reis- en verblijfkosten voor ambtenaren is geregeld in paragraaf 3.3 van de Sectorale Arbeidsvoorwaardenregelingen Waterschapspersoneel (SAW). Voor wat betreft dienstreizen wordt in artikel 3.3.7 SAW bepaald dat de ambtenaar recht heeft op een vergoeding voor reizen die hij in opdracht van de dienst maakt. De bepalingen van de SAW zijn nader uitgewerkt in de regeling Reiskosten dienstreizen, waarnaar in dit artikel wordt verwezen.
Overigens is in de SAW de vergoeding van telefoonkosten niet nader geregeld. Om die reden is voor bestuursleden in artikel 2 van deze verordening een nadere bepaling opgenomen, die overigens ongewijzigd is ten opzichte van de voorgaande verordening.
Artikel 7 – Gebruik van de fractietegemoetkoming
In deze verordening is het gebruik van de fractietegemoetkoming nader geregeld. Vergoeding vindt plaats op basis van declaraties.
De fractietegemoetkoming is tevens bedoeld ter bestrijding van reiskosten ten behoeve van bijeenkomsten die in het kader van deze bepaling worden gemaakt (fractievergaderingen etc.).
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl