Regeling vervallen per 31-12-2022

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het dagelijks bestuur van de Werkorganisatie Duivenvoorde

Geldend van 25-01-2013 t/m 30-12-2022 met terugwerkende kracht vanaf 08-01-2013

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het dagelijks bestuur van de Werkorganisatie Duivenvoorde

Het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie Duivenvoorde;

Gelet op

Artikel 19 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie Duivenvoorde, de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeentewet;

Besluit

vast te stellen het REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN HET DAGELIJKS BESTUUR.

Artikel 1 Samenstelling

  • 1. Het dagelijks bestuur bestaat uit vier leden, te weten de voorzitter, de burgemeester van het college niet zijn de voorzitter en twee andere leden van het algemeen bestuur waarbij deze leden niet afkomstig van dezelfde gemeente mogen zijn.

  • 2. De voorzitter van de Werkorganisatie Duivenvoorde is voorzitter van het dagelijks bestuur.

  • 3. De overige leden van het dagelijks bestuur worden door en uit het algemeen bestuur aangewezen.

  • 4. Het algemeen bestuur wijst in de eerste vergadering van elke zittingsperiode de leden van het dagelijks bestuur aan.

  • 5. Indien tussentijds een plaats in het dagelijks bestuur vacant komt, wijst het algemeen bestuur een nieuw lid aan.

Artikel 2 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1. Het dagelijks bestuur regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2. Een lid van het dagelijks bestuur kan zich een ander lid van het algemeen bestuur afkomstig van hetzelfde college laten vervangen en de vervanger machtigen namens hem een stem uit te brengen.

  • 3. Het dagelijks bestuur regelt de vervanging van de voorzitter in geval van diens verhindering of ontstentenis.

Artikel 3 Frequentie en plaats van vergaderingen

  • 1. Het dagelijks bestuur vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of twee leden het nodig achten.

  • 2. Indien twee of meer leden een vergadering nodig achten verzoeken zij, onder opgave van redenen, aan de voorzitter deze bijeen te roepen.

  • 3. De vergaderingen worden in de regel in het gemeentehuis van Voorschoten of Wassenaar gehouden.

Artikel 4 Agenda

Voor elke vergadering wordt door een lid van de directie aan de leden van het dagelijks bestuur een agenda toegezonden.

Artikel 5 Verslaglegging

  • 1.

    Een lid van de directie draagt zorg voor het verslag van de vergadering.

  • 2.

    Het verslag bevat tenminste:

    • a.

      de namen van de afwezige leden;

    • b.

      de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    • c.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • d.

      een formulering van de door het dagelijks bestuur genomen besluiten;

    • e.

      een zakelijke samenvatting van eventuele tijdens de vergadering gevoerde besprekingen met derden.

  • 3.

    Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het dagelijks bestuur daar om vraagt.

  • 4.

    Het verslag wordt zo spoedig mogelijk na de vergadering ter kennis gebracht van de ambtelijke organisatie, de colleges van burgemeester en wethouders van Voorschoten en Wassenaar, de gemeenteraden van Voorschoten en Wassenaar en de pers.

  • 5.

    Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

Artikel 6 Stemmingen

  • 1. Het dagelijks bestuur neemt zijn besluiten bij volstrekte meerderheid van stemmen.

  • 2. Ieder lid van het dagelijks bestuur heeft een stem.

  • 3. Indien de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4. Indien geen van de leden van het dagelijks bestuur bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 5. Indien een lid van het dagelijks bestuur bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het zesde lid wordt toegepast.

    • a.

      Indien een lid van het dagelijks bestuur dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd met gesloten en ongetekende briefjes.

    • b.

      Indien daarbij de stemming beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

    • c.

      Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, dan heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

  • 6. .

    • a.

      nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd met gesloten en ongetekende briefjes.

    • b.

      Indien daarbij de stemming beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

    • c.

      de volstrekte meerderheid is verkregen, dan heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

Artikel 7 Openbare vergadering

  • 1. Het dagelijks bestuur kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2. De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 8 Parafenbesluiten

  • 1. Een parafenbesluit is een besluit dat buiten de vergadering van het dagelijks bestuur tot stand komt door middel van een concept besluit, waarop binnen een circulatietermijn van vijf werkdagen door geen van de leden van het dagelijks bestuur is aangegeven dat bespreking in een vergadering is gewenst en waarop binnen die circulatietermijn door ten minste drie leden van het dagelijks bestuur voor akkoord is geparafeerd.

  • 2. Direct na het plaatsen van de laatste paraaf dateert een lid van de directie het parafenbesluit.

  • 3. Het parafenbesluit wordt geacht te zijn genomen op de datum van de dagtekening van het directielid.

  • 4. Het directielid verstrekt elk lid van het dagelijks bestuur een kopie van het genomen parafenbesluit.

  • 5. Voor zover de aard en de inhoud van de besluiten zich daartegen niet verzetten, draagt een lid van de directie zorg voor spoedige toezending van de parafenbesluiten aan het algemeen bestuur en voor openbaarmaking alsmede bekendmaking van de parafenbesluiten.

Artikel 9 Verantwoordings- en informatieplicht

  • 1. Gelet op artikel 28 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie Duivenvoorde verschaft het dagelijks bestuur zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen drie maanden, aan het algemeen bestuur schriftelijk gevraagde inlichtingen, waarvan het verstrekken niet in strijd is met de wet dan wel met het algemeen belang.

  • 2. Het dagelijks bestuur verschaft aan het algemeen bestuur alle inlichtingen die voor een juiste beoordeling van het door het algemeen bestuur gevoerde en te voeren beleid nodig zijn.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

In geval van twijfel omtrent de toepassing of uitleg van enige bepaling van dit reglement, alsmede in gevallen waarin het niet voorziet, beslist het dagelijks bestuur.

Artikel 11 Aanhaling

Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement van orde voor de vergaderingen van het dagelijks bestuur”, afgekort “RvO DB”.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 8 januari 2013.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur op 8 januari 2013,
de concerndirectie, de voorzitter,