Regeling vervallen per 08-12-2012

Piketregeling gemeente Westerveld

Geldend van 10-10-2012 t/m 07-12-2012

Burgemeester en wethouders van de gemeente Westerveld;

overwegende:

dat het gewenst is ter uitvoering van artikel 3:3:1 van de CAR-UWO nadere regels vast te stellen;

dat het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerveld ter voorbereiding op de rampenbestrijding, alsmede ten behoeve van het verlenen van hulp en bijstand bij (dreigende) rampen en zware ongevallen in Drenthe een (intergemeentelijk) convenant heeft vastgesteld;

gelet op het verzoek van de ambtsgroep gemeentesecretarissen Drenthe d.d. 21 september 2011 inzake vaststelling van een Piketregeling Crisiscommunicatie;

dat het gewenst is eerder vastgestelde afzonderlijke piketregelingen samen te voegen tot één piketregeling;

gehoord de commissie voor Georganiseerd Overleg

besluiten:

vast te stellen de navolgende “piketregeling gemeente Westerveld”.

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze regeling wordt verstaan onder:

Piketdienst: Het binnen en buiten de normale werktijd bereikbaar en beschikbaar zijn voor werkzaamheden.

Piketmedewerker

De medewerker die door het college van burgemeester en wethouders is aangewezen, om zich zowel binnen als buiten de voor hem geldende reguliere werktijden ter beschikking te houden voor het verrichten van werkzaamheden die behoren bij de functie.

Piketdienstperiode:

Een aaneengesloten periode van een week (7 dagen x 24 uur) waarin de medewerker zowel binnen als buiten de reguliere werktijd verplicht is bereikbaar en beschikbaar te zijn om na oproep zo spoedig mogelijk de werkzaamheden te verrichten die behoren bij de functie.

Bereikbaarheid/beschikbaarheid: Van de dienstdoende piketmedewerker wordt verlangd dat hij of zij te allen tijde binnen 30 minuten na alarmering het proces opstart (zie procesomschrijving) en zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 1 uur na afroep, op de plaats van tewerkstelling aanwezig kan zijn (of overdraagt aan een piketmedewerker van of dichtbij de getroffen gemeente – zie procesomschrijving). De dienstdoende piketmedewerker dient te allen tijde met een mobiele telefoon bereikbaar te zijn. Voor de functionaris Crisiscommunicatie die op dat moment geen dienst heeft geldt wel een kans piket.

Plaats van tewerkstelling: Het gebouw, het gebouwencomplex of het terrein waar de piketmedewerker geacht wordt te verschijnen, aan te geven door de persoon/instantie die oproept.

Piketfuncties Voorlichterpool: Twee functies binnen de Voorlichterspool zijn vertegenwoordigd in de Piketpool: Teamleider Communicatie en Communicatieadviseur van de Burgemeester.

Potentieel: Hij /zij die door of vanwege de gemeente is aangewezen als potentieel piketfunctionaris (Crisiscommunicatie). Hij/zij neemt deel aan dezelfde opleidingen, oefeningen en bijeenkomsten als de piketfunctionarissen, maar heeft geen hard piket.

Opleidingsverplichting: Voor het deelnemen aan de piketpool Voorlichting (hard piket) en de inzet als sleutelfunctionaris of Liaison tijdens incidenten geldt als opleidingsverplichting de Piketpooltraining. Vereiste voor deelname aan deze Piketpooltraining is de Basistraining Crisiscommunicatie.

Hard piket: De functionaris (voorlichterspool) is verplicht bereikbaar en beschikbaar te zijn en zal, daartoe opgeroepen, tot inzet moeten overgaan.

Kans piket (voorlichterpool): De functionaris is niet formeel bereikbaar en beschikbaar, en wanneer deze wel bereikt wordt, kan hij/zij om hem/haar moverende redenen afzien van inzet.

Artikel 2 Aanwijzing piketmedewerkers

  • 1. Alle voor de piketdienst in aanmerking komende medewerkers worden door het college van

    burgemeester en wethouders aangewezen. Voor functionarissen binnen de Voorlichterpool

    geldt dat voor diegenen die voldoen aan het competentieprofiel voor de functie van Teamleider

    Communicatie en/of Communicatieadviseur van de Burgemeester.

  • 2. De in het 1ste lid bedoelde functionaris is verplicht deel te nemen aan de piketdienst.

  • 3. Bezwaren tegen de aanwijzing als bedoel in het 1ste lid dienen schriftelijk en met redenen omkleed bij het college te worden ingediend.

  • 4. Het college kan, indien hiervoor gegronde redenen aanwezig zijn, een als zodanig aangewezen functionaris ontheffen van de verplichting tot deelneming aan de piketdiensten.

Artikel 3 Rooster

  • 1. De piketdienst wordt bij toerbeurt verricht door functionarissen, op basis van een vooraf vastgesteld rooster.

  • 2. Het ruilen van diensten is mogelijk in onderling overleg.

Artikel 4 Geldelijke vergoedingen

  • 1. Voor het verrichten van piketdiensten, als bedoeld in deze regeling (met uitzondering van Kans piket voorlichterspool) wordt een geldelijke vergoeding toegekend.

  • 2. De hoogte van de vergoeding wordt vastgesteld conform de Bezoldigingsregeling 2012.

Artikel 5 Overwerk

  • 1. De piketmedewerker ontvangt voor werkzaamheden die worden verricht in het kader van de piketdienst, een overwerkvergoeding conform het gestelde in artikel 20 van de “Bezoldigingsverordening”.

  • 2. De duur van het overwerk wordt bepaald door het verschil tussen het tijdstip van oproep en het tijdstip waarop de werkzaamheden worden beëindigd, vermeerderd met de tijd die nodig is om terug te keren naar het huisadres.

  • 3. De in het 2e lid bedoelde duur bedraagt per oproep minimaal 30 minuten.

Artikel 6 Reiskosten

Het feitelijke aantal kilometers, gemaakt ten behoeve van de werkzaamheden in het kader van de piketdienst, wordt vergoed conform de “reisregeling gemeente Westerveld”.

Artikel 7 Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders kan, voor zover nodig, in individuele gevallen en ten

aanzien van een door hen aangewezen groep van functionarissen, in afwijking van de bij of krachtens

deze regeling gestelde regels besluiten, indien bijzondere omstandigheden daartoe aanleiding geven.

Artikel 8 Administratieve afhandeling

Tot het moment dat de Hulpverleningsdienst Drenthe de opdracht krijgt om de administratieve afhandeling van piketdiensten te verzorgen is de administratieve afhandeling aan de regiogemeenten zelf.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en kan worden aangehaald als de “Piketregeling gemeente Westerveld”.

  • 2.

    De “Piketregeling medewerker rampenbestrijding en crisismanagement “, zoals vastgesteld op 12 oktober 2010 en de “Piketdienstregeling Crisiscommunicatie“, zoals vastgesteld op 21 februari 2012, worden ingetrokken.

Aldus vastgesteld op 7 augustus 2012

Burgemeester en wethouders van de gemeente Westerveld,

secretaris, burgemeester,

N.L.J.J. Dusink, H. Jager