Beleidsregel ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Weststellingwerf

Geldend van 14-01-2016 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Weststellingwerf

Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst

Beleidsregel ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Weststellingwerf

De burgemeester van de gemeente Weststellingwerf

d.d. 4 januari 2016

Gelet op

Artikel 35 van de Drank- en Horecawet;

Overwegende dat het wenselijk is een beleidsregel vast te stellen voor de ontheffingsmogelijkheid die artikel 35 van de Drank- en Horecawet biedt;

Besluit

vast te stellen:

Beleidsregel ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Weststellingwerf

1. Inleiding

Op 16 juni 2014 is het Preventie- en handhavingsplan Drank- en horecawet (hierna preventie- en handhavingsplan) vastgesteld door de raad. Hier vloeit het Uitvoeringsprogramma Drank- en horecawet 2014-2015 (hierna uitvoeringsprogramma) uit voort. De gemeente Weststellingwerf zet hiermee in op een preventief beleid gericht op alcoholmatiging en bewustwording onder (vooral) jongeren en hun omgeving.

Tot op heden zijn nog geen regels vastgesteld waaraan aanvragen kunnen worden getoetst. Ontheffingsverzoeken ex. Artikel 35 Drank- en Horecawet worden dan ook vrijwel allemaal ingewilligd. In het kader van het gevoerde preventieve beleid is deze ‘automatische verlening’ niet wenselijk. Met deze beleidsregel wordt de mogelijkheid van artikel 35 lid 2 benut waarin is aangegeven dat een ontheffing onder beperkingen kan worden verleend en dat er voorschriften aan een ontheffing kunnen worden verbonden.

2. Wettelijke kader en voorschriften uit de DHW

Artikel 35 Drank- en Horecawet:

  • 1.

    De burgemeester kan ten aanzien van het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank op aanvraag ontheffing verlenen van het in artikel 3 voor de uitoefening van het horecabedrijf gestelde verbod, bij een in de beschikking aangewezen bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen, mits de verstrekking geschiedt onder onmiddellijke leiding van een persoon die:

    • a.

      de leeftijd van eenentwintig jaar heeft bereikt;

    • b.

      niet in enig opzicht van slecht levensgedrag is.

De naam van deze persoon staat op de ontheffing vermeld.

  • 2.

    Een ontheffing kan onder beperkingen worden verleend; aan een ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden.

  • 3.

    Ten aanzien van een ontheffing is artikel 31, eerste lid, onder a en c, van overeenkomstige toepassing.

  • 4.

    De ontheffing, of een afschrift daarvan, is ter plaatse aanwezig.

  • 5.

    Een burgemeester kan naar aanleiding van een aanvraag voor ontheffingen als bedoeld in dit artikel, voor jaarlijks terugkerende identieke bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard, besluiten één ontheffing te verlenen, mits de verstrekking van zwak-alcoholhoudende drank telkenmale geschiedt onder onmiddellijke leiding van dezelfde persoon.

  • 6.

    Met toepassing van artikel 28, eerste lid, laatste zinsnede, van de Dienstenwet is paragraaf 4.1.3.3. van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing op de aanvraag om een ontheffing als bedoeld in dit artikel.

3. Afbakening begrip‘bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard’

Bij de invulling van de term 'bijzondere gelegenheid' wordt aansluiting gezocht bij de begripsomschrijving van evenement in artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Weststellingwerf

4. Weigeringsgrond en voorschriften

  • 1.

    Een tapontheffing wordt niet verleend voor activiteiten die zich hoofdzakelijk richten op jongeren onder de leeftijd van 18 jaar.

  • 2.

    De leidinggevende is in het bezit van een Verklaring Sociale Hygiëne of een daaraan gelijkgesteld bewijsstuk.

  • 3.

    Barmedewerkers hebben minimaal de leeftijd van 18 jaar bereikt.

  • 4.

    Bij activiteiten waar een aanzienlijk -niet hoofdzakelijk of uitsluitend- aantal jongeren van beneden de leeftijd van 18 jaar worden verwacht, wordt gebruik gemaakt van een herkenningssysteem waarbij barmedewerkers eenvoudig een minderjarige kunnen herkennen.

5. Toelichting en informatie

Voorbeelden van activiteiten die zich hoofdzakelijk richten op jongeren onder de leeftijd van 18 jaar zijn schoolfeesten, kinderdisco’s, kinderbingo’s, etc. Bij de aanvraag moeten afzonderlijke activiteiten worden gespecificeerd. Tijdens een dorpsfeest worden bijvoorbeeld verschillende activiteiten georganiseerd, waarbij voorheen voor het gemak voor het totale dorpsfeest (alle activiteiten als geheel) een ontheffing werd aangevraagd. Dit is met deze beleidsregel niet meer mogelijk. De ontheffing zal worden geweigerd voor activiteiten die zich voornamelijk richten op kinderen en jongeren onder de 18 jaar. Het aanvraagformulier is hier op aangepast en is met deze beleidsregel vastgesteld.

Platform Nuchtere Fries kan helpen met de ondersteuning van grote evenementen. Deze ondersteuning kan bestaan uit het verstrekken van polsbandjes en bijvoorbeeld een ID-Reader waarmee de leeftijd snel kan worden vastgesteld. Bij de verlening van een ontheffing waarbij gebruik moet worden gemaakt van een herkenningssysteem ten aanzien van de leeftijd, zal de ontheffinghouder gewezen worden op de mogelijkheid van het verkrijgen van polsbandjes via het Platform Nuchtere Fries.

Bij elke ontheffing wordt een handreiking alcoholbeleid voor evenementenorganisatoren van Platform Nuchtere Fries bijgevoegd. Deze handreiking biedt de organisatoren handvatten om op een verantwoorde manier alcohol te schenken.

6. Slotbepalingen

Citeertitel

De beleidsregels worden aangehaald als: "Beleidsregel ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Weststellingwerf".

Inwerkingtreding

De "Beleidsregel ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Weststellingwerf" treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking.

Wolvega, 4 januari 2016

Vastgesteld door de burgemeester van Weststellingwerf.

De burgemeester.

G.van Klaveren