Bijzondere subsidieverordening (kade)werk met (kavel)werk Wetterskip Fryslân

Geldend van 19-04-2016 t/m heden

Intitulé

Bijzondere subsidieverordening (kade)werk met (kavel)werk Wetterskip Fryslân.

Artikel 1 begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van Wetterskip Fryslân

  • b.

    Boezemkade: een regionale kering (boezemkade) in beheer bij Wetterskip Fryslân

  • c.

    Normhoogte: hoogte volgens de geldende normering

  • d.

    Aanleghoogte: normhoogte plus de te verwachten inklink en zetting

  • e.

    Standaard afmeting: zie onder toelichting de schets “doorsnede werk met werk kade”

  • f.

    Kavelwerk: particuliere werkzaamheden ter herinrichting van een perceel

Artikel 2 doelstelling

Deze verordening beoogt het combineren van kavelwerken met kadewerken.

Artikel 3 te subsidiëren activiteit

  • 1. De te subsidiëren activiteit betreft het op normhoogte en op standaard afmeting brengen van een boezemkade met grond afkomstig uit het perceel waarop de kade is gelegen.

  • 2. De te gebruiken grond voor het verbeteren (ophogen/verbreden) van de kade dient van een zodanige kwaliteit te zijn dat gebruik hiervan leidt tot een constructie van de kade die beantwoordt aan haar functie.

Artikel 4 procedure aanvragen subsidie

  • 1. Het aanvragen van subsidie in het kader van deze verordening dient te geschieden met inachtneming van het gestelde in de Algemene subsidieverordening Wetterskip Fryslân.

  • 2. Conform artikel 3.1 lid 2 van de Algemene subsidieverordening Wetterskip Fryslân wordt alleen een beschikking tot subsidievaststelling gegeven.

  • 3. Aanvrager wordt ontheffing verleend van het gestelde in artikel 5.1 Algemene subsidieverordening Wetterskip Fryslân.

  • 4. Bij een gehonoreerde aanvraag vindt er ook een behandeling plaats van een aanvraag voor een watervergunning voor de uit te voeren werken.

Artikel 5 bijdrage

  • 1. De bijdrage wordt berekend vanaf de huidige kruinhoogte tot en met de nieuwe, voorgeschreven, aanleghoogte.

  • 2. De bijdrage voor de eerste 25 centimeter ophoging bedraagt € 16,60 per strekkende meter. Vanaf 25 centimeter ophoging tot de maximale ophoging bedraagt de bijdrage € 2,21-, per 5 centimeter ophoging, per strekkende meter.

  • 3. De in dit artikel genoemde bedragen worden jaarlijks per 1 januari aangepast aan de hand van het door het CBS verstrekte GWW-indexcijfer (Grond-, weg- en waterbouw).

Artikel 6 weigeringsgronden

Ter aanvulling van de weigeringsgronden zoals genoemd in de Algemene subsidieverordening van Wetterskip Fryslân komen in ieder geval niet voor een bijdrage in aanmerking de werkzaamheden aan een kade:

  • 1.

    Waarvan de normhoogte meer dan 75 cm t.o.v. de achterliggende maaiveldhoogte bedraagt.

  • 2.

    Die deel uitmaakt van een kadeverbeteringsproject van Wetterskip Fryslân waarvan de uitvoering binnen twaalf maanden na de aanvraag wordt voorzien op basis van een door het dagelijks bestuur vastgestelde prioritering.

In aanvulling op artikel 1.4 Algemene subsidieverordening Wetterskip Fryslân (subsidieplafond) geldt dat het dagelijks bestuur aanvragen voor subsidies op basis van deze verordening afwijst bij overschrijding van het door het algemeen bestuur jaarlijks vastgestelde subsidieplafond.

Artikel 7 bevoegdheid tot nadere uitwerking

Het dagelijks bestuur is bevoegd om nadere regels te stellen ter praktische uitvoering van deze verordening.

Artikel 8 Citeertitel

Deze regeling kan aangehaald worden als de Bijzondere subsidieverordening (KADE)WERK MET (KAVEL)WERK

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2008.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van Wetterskip Fryslân d.d. 22 mei 2007 en gewijzigd bij besluit van het algemeen bestuur d.d. 16 december 2008 en 19 april 2016.

Ir. P.A.E. van Erkelens, dijkgraaf

ir. E.M. van der Kuil, secretaris-directeur

Toelichting op de bijzondere subsidieverordening (kade)werk met (kavel)werk

Algemene toelichting

Het uitvoeren van groot onderhoud aan boezemkaden is een reglementaire taak van Wetterskip Fryslân. Het Wetterskip voert die taak veelal zelf uit. Er zijn evenwel gevallen denkbaar waarin het efficiënt is dat tegelijkertijd met het uitvoeren van kavelwerken ook het werk aan de kade (op normhoogte brengen, herprofileren) door een ingeland wordt verricht. Deze Bijzondere subsidieverordening (kade)werk met (kavel)werk voorziet in de mogelijkheid dergelijke werkzaamheden met een bijdrage te ondersteunen.

Artikelsgewijze toelichting

In artikel 1 worden enige begrippen uit de verordening gedefinieerd, terwijl in artikel 2 de doelstelling van de regeling staat vermeld. Het doel is werk met werk te maken en te voorkomen dat percelen landbouwgrond binnen een relatief kort tijdsbestek twee keer ‘over de kop’ moeten.

In aanvulling op artikel 1 sub b. - begrip boezemkade (regionale kering), geldt dat “kaderingsluitende kaden” (hoge gronden), benoemd in het Waterbeheerplan, niet onder deze verordening vallen. Het gaat hier namelijk om natuurlijke hoogten die in principe voldoen aan de normhoogte.

In artikel 3 wordt uiteengezet welke activiteit subsidiabel is: het met grond uit het perceel waarop de waterkering is gelegen op normhoogte brengen van een boezemkade en deze ook overigens te dimensioneren volgens de standaarden van het waterschap (Zie onderstaande tekening).

Voorts is het van belang dat de te gebruiken grond voldoet aan die kwalificaties dat de constructie van de kaden van dusdanige sterkte is dat de kade voor langere duur haar functie als kering kan behouden. Het gebruik van veen zal dus niet tot een positieve beschikking leiden, terwijl dat voor klei in de regel wel het geval zal zijn.

De subsidieregeling heeft alleen betrekking op het ophogen van het grondlichaam; oeverconstructies worden buiten beschouwing gelaten.

In artikel 4 wordt verwezen naar de Algemene subsidieverordening.

Ten behoeve van een doelmatige werking van de verordening is er voor gekozen om geen afzonderlijk subsidieverleningsbesluit te nemen. Op basis van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Algemene subsidieverordening is dit namelijk het uitgangspunt. De reden om af te wijken op dit punt van de Awb en de Algemene subsidieverordening is dat deze Bijzondere subsidieverordening en die hierbij samenhangende voorwaarden niet zodanig ingewikkeld zijn dat een apart subsidie verleningsbesluit noodzakelijk is. Uiteraard vindt er wel controle plaats in hoeverre de kadewerken daadwerkelijk zijn uitgevoerd, alvorens de subsidie wordt verstrekt aan de aanvrager.

In lid 3 wordt geregeld dat de in art. 5.1 van de Algemene subsidieverordening vermelde stukken niet vergezeld ingezonden hoeven te worden met de aanvraag. De aard van de verordening maakt dit ook niet nodig.

In lid 4 wordt geregeld dat er bij een aanvraag voor een subsidie ook een watervergunning wordt aangevraagd. Voor aanleg of wijziging van een waterkering is namelijk, conform artikel 3.2 Keur Wetterskip Fryslân, een watervergunning vereist. Op het aanvraagformulier voor de subsidie staat ook vermeld dat aanvrager tevens een aanvraag indient voor een watervergunning.

Voor het verstrekken van de watervergunning als gevolg van de te subsidiëren activiteit worden er geen leges geheven. De activiteit betreft namelijk werken die anders Wetterskip Fryslân zelf zou hebben uitgevoerd in het kader van Oever- en kadewerken (O&K projecten). De tarieventabel van de legesverordening voorziet hierin.

In artikel 5 worden de bedragen genoemd die uitgekeerd worden.

De genoemde bedragen zijn inclusief het leveren van de grond (t.b.v. de ophoging), het frezen van de grasmat, het verwijderen en herplaatsen van de teelaarde en het inzaaien van de kade. Het waterschap betaalt tot de maat van de voorgeschreven aanleghoogte. Het waterschap betaalt geen gewassenschade en inkomens- en vermogensschade uit en de uit te keren bijdragen zijn inclusief BTW. De in dit artikel genoemde bedragen worden jaarlijks per 1 januari aangepast aan de hand van het door het CBS verstrekte GWW-indexcijfer.

In de algemene subsidieverordening van Wetterskip Fryslân staan een aantal algemene weigeringsgronden. Deze bijzondere subsidieregeling voegt daar nog een tweetal aan toe en wel in artikel 6. De eerste heeft betrekking op een situatie waarbij het verschil tussen het normprofiel en het achterliggende maaiveld meer dan 75 cm. bedraagt. In de visie van het waterschap is het dan niet meer acceptabel dat deze kade in het kader van “werk met werk” wordt opgehoogd. Grondverzet zal dan dusdanige proporties aannemen dat dit redelijkerwijs niet meer uit het perceel kan worden gehaald. Er zal dan ook gekozen moeten worden voor een projectmatige aanpak waarbij grond van elders wordt aangevoerd. De tweede weigeringsgrond heeft betrekking op het programma dat het waterschap zelf ontwikkelt. Wanneer binnen een jaar de planning van het waterschap voorziet in kadeherstel wordt geen subsidie verstrekt in het kader van werk met werk-situaties. Tot slot is een reden om een aanvraag voor subsidie af te wijzen bij overschrijding van het door het algemeen bestuur vastgestelde subsidieplafond.

In artikel 7 krijgt het dagelijks bestuur de bevoegdheid nadere regels te stellen ten einde te komen tot een praktische uitvoering van deze regeling. Daarbij moet onder meer worden gedacht aan standaardformulieren voor aan- en afmelding van de werkzaamheden en betalingsprocedures. In de algemene subsidieverordening is voorzien in een rapportage over de uitvoering van de regeling.

De artikelen 8 en 9 spreken voor zich.

afbeelding binnen de regeling

Indien mogelijk, qua toepasbaarheid bagger (lutum/humus gehalte) en wetgeving (bouwstoffenbesluit en milieuwetgeving) wordt de naastliggende boezemsloot, indien noodzakelijk, uitgebaggerd en de uitkomende grond verwerkt in het kadelichaam.