Regeling vervallen per 01-01-2018

Archiefverordening Wetterskip Fryslân

Geldend van 10-05-2005 t/m 31-12-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2004

Intitulé

Archiefverordening Wetterskip Fryslân

ARCHIEFVERORDENING WETTERSKIP FRYSLAN

Het algemeen bestuur van Wetterskip Fryslân, gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van Wetterskip Fryslân, gelet op artikelen 35, eerste lid, 36, 37, tweede lid, van de Archiefwet 1995

besluit vast te stellen de navolgende:

verordening betreffende de zorg van het dagelijks bestuur voor de archiefbescheiden van de waterschapsorganen, de aanwijzing van de archiefbewaarplaats, het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

I. ALGEMEEN

Artikel 1

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet

    de Archiefwet 1995;

  • b.

    waterschapsorganen

    de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1,onder b., van de wet, voor zover behorende tot het waterschap;

  • c.

    de archiefbewaarplaats

    de door het algemeen bestuur overeenkomstig artikel 36 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats;

  • d.

    de archivaris

    de overeenkomstig artikel 37 van de wet benoemde waterschapsarchivaris;

  • e.

    beheerder

    degene die ingevolge artikel 4 is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de waterschapsorganen die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht;

  • f.

    beheerseenheid

    een door het dagelijks bestuur als zodanig aan te wijzen organisatieonderdeel;

  • g.

    beheer

    de feitelijke werkzaamheden om de archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren;

  • h.

    zorg

    de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het beheer en de voorwaarden om goed beheer mogelijk te maken; bij waterschappen is het dagelijks bestuur verantwoordelijk voor de zorg;

  • i.

    informatiesysteem

    systeem van documentatie, procedures,apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd.

II. DE AANWIJZING VAN DE ARCHIEFBEWAARPLAATS

Artikel 2

Ingevolge artikel 36 van de wet zijn als archiefbewaarplaatsen aangewezen de archiefbewaarplaatsen in Leeuwarden (Tresoar) en in Dokkum (Streekarchivariaat NO-Friesland), voor de duur van één jaar na het vaststellen van deze verordening, en telkens daarna weer voor één jaar, na overleg met de provinciale inspecteur der archieven.

III. DE ZORG VAN HET DAGELIJKS BESTUUR VOOR DE ARCHIEFBESCHEIDEN

Artikel 3

Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het inrichten en instandhouden van een archiefbewaarplaats als bedoeld in artikel 2, alsmede voor voldoende en doelmatige archiefruimten.

Artikel 4

Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het aanwijzen van de beheerders.

Artikel 5

Het dagelijks bestuur draagt zorg voor de aanstelling van deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van de waterschapsarchiefbescheiden en documentaire verzamelingen.

Artikel 6

  • 1. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschiedt op zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden is gewaarborgd.

  • 2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 7

Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat jaarlijks op de waterschapsbegroting middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.

Artikel 8

Het dagelijks bestuur stelt voor het beheer van de archiefbescheiden van de waterschapsorganen die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht voorschriften vast.

Artikel 9

Het dagelijks bestuur doet tenminste éénmaal per twee jaar aan het algemeen bestuur verslag omtrent hetgeen het heeft verricht ter uitvoering van artikel 35 van de wet. Het legt daarbij over de verslagen die door de archivaris aan hem zijn uitgebracht in verband met het beheer en het toezicht, bedoeld in de artikelen 15 en 20.

IV. HET BEHEER VAN DE ARCHIEFBEWAARPLAATS

Artikel 10

Onder de bevelen van het dagelijks bestuur is de archivaris belast met het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden en documentaire verzamelingen.

Artikel 11

Hij is bevoegd om in de archiefbewaarplaats archiefbescheiden en documentatie op te nemen afkomstig van particuliere organisaties of personen indien dit voor de kennis van de lokale of regionale geschiedenis van belang kan worden geacht.

Artikel 12

Voorzover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, verricht de archivaris desgevraagd onderzoek in de door hem beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve van waterschapsorganen. Hij verstrekt daaruit op hun verzoek gegevens alsmede afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zonodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd.

Artikel 13

Voorzover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, is de archivaris bevoegd ten behoeve van derden onderzoek te doen in de archiefbewaarplaats berustende archieven en verzamelingen. Hij verstrekt daaruit aan een ieder die dat verzoekt afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zonodig door hem worden gecollationeerd en gelatiniseerd. Ten aanzien van deze werkzaamheden van de archivaris kan de secretaris-directeur nadere regels stellen.

Artikel 14

  • 1. De kosten voor het verstrekken van afbeeldingen, afschriften, uittreksels en bewerkingen van of uit archiefbescheiden die berusten in de archiefbewaarplaats alsmede voor onderzoekingen en andere werkzaamheden op verzoek van derden door of vanwege de archivaris verricht, worden aan de verzoeker in rekening gebracht volgens een door het algemeen bestuur bij verordening vastgesteld tarief. Alvorens de hier bedoelde werkzaamheden een aanvang nemen, wordt de verzoeker van dit tarief op de hoogte gesteld.

  • 2. Het dagelijks bestuur kan nadere regels stellen omtrent de raadpleging van de archiefbescheiden en het beheer van de ruimten waarin deze ter beschikking worden gesteld.

Artikel 15

De archivaris brengt tenminste eenmaal per twee jaar verslag uit aan de secretaris-directeur over het door hem gevoerde beheer van de archiefbewaarplaats. De secretaris-directeur brengt dit ter kennisneming aan het dagelijks bestuur.

V. TOEZICHT VAN DE ARCHIVARIS OP HET BEHEER VAN DE ARCHIEFBESCHEIDEN DIE NIET ZIJN OVERGEBRACHT NAAR DE ARCHIEFBEWAARPLAATS

Artikel 16

De archivaris ziet erop toe, dat het beheer van de archiefbescheiden, welke niet zijnovergebracht naar de archiefbewaarplaats, geschiedt overeenkomstig de bepalingen van de wet en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften.

Artikel 17

  • 1. De beheerders verstrekken aan de archivaris alle bescheiden en inlichtingen die voor een goede vervulling van zijn taak noodzakelijk zijn en verlenen de nodige medewerking om inzicht te verschaffen in de ordening en toegankelijkheid van de archiefbescheiden alsmede in de opzet en werking van hulpmiddelen en systemen waarin archiefbescheiden zijn opgenomen.

  • 2. De archivaris heeft, met inachtneming van de voorschriften ten aanzien van de beveiliging van geheimen, toegang tot de archiefbescheiden die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht en de ruimten waarin deze zich bevinden.

Artikel 18

De archivaris doet van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan de beheerders, alsmede, indien hij hiertoe aanleiding vindt, aan de secretaris-directeur. Hij geeft daarbij aan welke voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.

Artikel 19

De beheerder doet aan de archivaris tenminste tijdig mededeling van het voornemen tot:

  • a.

    opheffing, samenvoeging of splitsing van een beheerseenheid of overdracht van één of meer taken aan een andere beheerseenheid, overheidsorgaan of rechtspersoon;

  • b.

    bouw, verbouwing, inrichting, of verandering van inrichting en ingebruikneming van ruimten als archiefruimte;

  • c.

    verandering van de plaats van bewaring van niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden;

  • d.

    ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een informatiesysteem;

  • e.

    voorbereiding, invoering en wijziging van ordeningssystemen.

Artikel 20

De archivaris doet tenminste eenmaal per twee jaar verslag aan de secretaris-directeur betreffende de uitoefening van het toezicht. De secretaris-directeur brengt dit ter kennisneming aan het DB.

VI. SLOTBEPALINGEN

Artikel 21

Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2004.

Artikel 22

Deze verordening kan worden aangehaald als “Archiefverordening”.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van Wetterskip Fryslân d.d. 10-5-2005.

drs. P.L. Polhuis

secretaris-directeur

ir. P.A.E. van Erkelens

dijkgraaf