Regeling vervallen per 01-07-2014

Toewijzingscriteria kleine kernen gemeente Wijchen

Geldend van 05-12-2002 t/m 30-06-2014

Intitulé

Toewijzingscriteria kleine kernen gemeente Wijchen

Inleiding

Al vanaf 1992 is de gemeente betrokken geweest bij het toewijzen van een aantal nieuwbouwwoningen in haar gemeente. Dit was onder andere het geval bij de wijken Saltshof en Kerkeveld. Ook in 2001 was de gemeente betrokken bij het toewijzen van een aantal woningen. Ditmaal in de Lingert, het laatste deel van Kerkeveld. Het merendeel van de ingeschrevenen voor een woning in de Lingert hebben dit als positief ervaren.

Waarom toewijzingscriteria?

In de gemeente Wijchen vinden in de toekomst geen grootschalige nieuwbouwprojecten meer plaats zodat het opstellen van toewijzingscriteria minder zinvol lijkt. De vraag naar woningen in de kleine kernen is echter hoog en het aanbod is in verhouding klein. Daarnaast hebben de kleine kernen een grote aantrekkingskracht op mensen van ‘buiten’. De druk op de woningmarkt in deze kernen is dan ook hoog. De gemeente wil dan ook proberen om de eigen inwoners bij de uitgifte van bouwkavels maar ook bij goedkope nieuwbouwwoningen wat meer kans te geven. Daarvoor zijn eenduidige toewijzingscriteria nodig. Op basis van deze criteria scoort een aanvrager punten. Hoe hoger het aantal punten, des te groter de kans dat de aanvrager in aanmerking komt voor een woning dan wel een kavel. Bovendien kan de gemeente door deze toewijzingscriteria controleren of de woningen/kavels daadwerkelijk naar de beoogde doelgroep gaan. Die beoogde doelgroep wordt vooraf vastgesteld doordat voor ieder bouwplan volkshuisvestelijke doelen worden benoemd waarin wordt beschreven voor wie er gebouwd dient te worden. Dit betekent dat er in de toewijzingscriteria een onderscheid gemaakt moet worden tussen de starters op de woningmarkt en de doorstromers op de woningmarkt. Omdat niet ieder bouwplan eenduidig kan worden ingevuld kan het nodig zijn dat er aanvullende criteria worden opgesteld. Hierbij kan gedacht worden aan een leeftijdsgrens wanneer het plan met ouderenwoningen wordt ingevuld. Nadere invulling van de toewijzingscriteria kan dan per bouwplan worden vastgesteld door het College van B&W. Bijkomend voordeel van deze objectieve toewijzingscriteria is dat er geen loting meer hoeft plaats te vinden. Dit was tot nu toe het geval bij de uitgifte van bouwkavels in de kleine kernen. Bij de hieronder beschreven toewijzingscriteria wordt echter gewerkt met een puntensysteem waardoor loting overbodig wordt. Hierdoor wordt er bovendien niemand op voorhand uitgesloten. Iedereen die zich inschrijft voor een bouwkavel of woning maakt daar kans op al is de kans niet voor iedereen even groot.

Wat te doen met het nu geldende beleid?

Op dit moment wordt er bij de uitgifte van bouwkavels in de kleine kernen nog gebruik gemaakt van de “ Richtlijnen met betrekking tot de verkoop door de gemeente Wijchen van bouwterreinen voor particuliere woningbouw in de kernen Alverna/Balgoij, Batenburg, Bergharen, Hernen/Leur en Niftrik”. Door deze toewijzingscriteria komen een aantal bepalingen te vervallen of dienen te worden aangepast. Op dit moment moeten aanvragers zich gezamenlijk (als koppel) aanmelden voor een blok van twee. Wanneer de toewijzingslijst op basis van punten wordt gehanteerd worden zij op basis van deze lijst aan elkaar gekoppeld. In de richtlijnen worden echter ook een aantal bepalingen genoemd die niet met toewijzingscriteria zijn te ondervangen. Deze zijn dan ook bij dit stk opgenomen. Voor de burger zal er (in overleg met de afdeling Voorlichting) een overzichtelijk, leesbaar document worden opgesteld. Hierin staat dan alles beschreven met betrekking tot de koop van een bouwkavel dan wel toewijzing van nieuwbouwwoningen in de kleine kernen. Hierin zal ook worden opgenomen dat mensen die zich alleen inschrijven ook alleen moeten kopen en dat bij een stel dat zich aanmeldt voor een kavel of woning wordt bekeken wat hun individuele puntenscore is. Degene met de hoogste score wordt uiteindelijk in de toewijzingslijst opgenomen.

De relatie met de Huisvestingswet

Op dit moment wordt een wijziging van de Huisvestingswet voorbereid. De nieuwe wet zal, in tegenstelling tot de huidige, ook zien op privaatrechtelijke toewijzing van woningen en kavels en daarmee de publieke en private sturingsmogelijkheden duidelijker afbakenen.

De richtlijnen, die op dit moment gehanteerd worden, zien echter alleen toe op de toewijzing van bouwkavels in de kleine kernen. Omdat er de komende tijd ook een aantal projectmatige gebouwde woningen in de kleine kernen worden opgeleverd (die de gemeente wil toewijzen) is het nodig dat hiervoor beleid worden vastgesteld. Gezien de positieve reacties op de toewijzingscriteria die golden bij de toewijzing van woningen in de Lingert is besloten deze criteria ook te laten gelden bij de toewijzing van kavels en/of woningen in de kleine kernen. In de hier onderstaande toewijzingscriteria wordt echter niet meer gesproken van sociale dan wel economische bindingseisen omdat de gemeente hiermee het recht van vrijheid van vestiging, dat in de Huisvestingwet is opgenomen, doorkruist.

De toewijzingscriteria, die te lezen zijn op de nu volgende pagina’s, zijn gebaseerd op de toewijzingscriteria die eveneens zijn gehanteerd bij de toewijzing van woningen in de Lingert.

Hardheidsclausule Indien zich een situatie voordoet waarin deze criteria (of bepalingen) niet voorzien, of indien de toepassing tot een niet bedoelde hardheid leidt, kan door burgemeester en wethouders een afwijkende beslissing genomen worden

Starters

Onder starters worden personen verstaan die niet over zelfstandige woonruimte beschikken. Hierbij moet gedacht worden aan personen die nog thuiswonend zijn of op kamers wonen. In het geval van de starters wordt geadviseerd scores toe te kennen aan of afwegingen te maken ten aanzien van een aantal factoren die voor hen een rol spelen op de woningmarkt. Hierbij wordt uitgegaan van onderstaande factoren:

1

De huidige woonplaats van de starter. Een starter die woonachtig is in de desbetreffende kern gaat boven een starter die elders woonachtig is; een starter die in de gemeente Wijchen woonachtig is gaat boven een starter die elders woonachtig is; een starter die woonachtig is in de KAN regio gaat boven een starter die woonachtig is buiten de KAN regio.

2

De mate van zelfstandigheid. Personen die op kamers wonen, worden ook tot de categorie starters gerekend. Een persoon die een woning zoekt en nog bij zijn/haar ouders/verzorgers woont, krijgt echter voorrang op iemand die op kamers woont. Een persoon die op kamers woont beschikt nl. al in zekere zin over zelfstandige woonruimte en is derhalve niet zo urgent woningzoekende als iemand die nog bij zijn/haar ouders/verzorgers woont.

3

De inschrijfduur als starters zijnde. Bij deze factor gaat het erom hoelang een starter als inwoner geregistreerd staat in de gemeente Wijchen. Dit is eenvoudig na te gaan in de bestanden waar de afdeling volkshuisvesting toegang tot heeft. Degene die het langst ingeschreven staat, scoort het hoogst.

 

 

Bij het toekennen van scores moet aan de bovengenoemde factoren wel een wegingsfactor gegeven worden. Het telt namelijk zwaarder of een starter in de desbetreffende kern woonachtig is of elders dan het gegeven of iemand nog bij zijn/haar ouders/verzorgers woont of op kamers. Met dit in het achterhoofd is de volgende scorelijst samengesteld.

 

Categorie

score

A

Woonachtig in de desbetreffende kern

20

B

Woonachtig in de gemeente Wijchen

15

C

Woonachtig in de KAN regio maar niet de gemeente Wijchen of de kern

10

D

Woonachtig buiten de KAN regio

5

E

Woonachtig bij ouders/verzorgers

5

F

Woonachtig op kamers

3

Indien er meer gegadigden zijn met hetzelfde puntenaantal dan er woonruimte/bouwkavels toe te wijzen zijn, wordt gebruik gemaakt van de tijdsduur dat iemand als inwoner van de gemeente Wijchen ingeschreven staat. Degene die volgens het Bevolkingsregister het langst ingeschreven staat, scoort het hoogst.

Voor doorstromers worden de nu volgende criteria en de bijbehorende puntenverdeling gehanteerd.

Doorstromers

1A

De ligging van de vrijkomende woning. Een woning die vrijkomt in de desbetreffende kern gaat boven een woning die elders vrijkomt; een woning die vrijkomt in de gemeente Wijchen gaat boven een woning elders; een woning die in het KAN gebied vrijkomt gaat boven een woning die buiten het KAN gebied vrijkomt.

1B

Oud-Inwoners. Oud- inwoners die vertrokken zijn uit de desbetreffende kern gaan voor inwoners die een woning in of buiten Wijchen vrijmaken. Zij mogen echter niet langer dan 7 jaar weg zijn uit de desbetreffende kern. Deze termijn is dezelfde als die welke nu nog is opgenomen in de “ Richtlijnen met betrekking tot de verkoop door de gemeente Wijchen van bouwterreinen voor particuliere woningbouw in de kernen Alverna, Balgoij, Batenburg, Bergharen, Hernen/Leur en Niftrik ”.

2

Het type woning dat wordt achtergelaten. Een huurwoning gaat boven een koopwoning, een eengezinswoning gaat boven een meergezinswoning. Voor de huurwoning moet een huurspecificatie aan de gemeente worden overhandigd. De woning met de laagste kale huur scoort het hoogst. De woning met de hoogste kale huur scoort het laagst.

3

De koopwoning. Het vrijkomen van een goedkope koopwoning gaat boven het vrijkomen van een dure koopwoning. De WOZ waarde van iedere woning binnen de gemeente is bekend bij de afdeling financiën zodat dit een objectief gegeven blijft. De meest recente WOZ waardepeildatum is 01-01-1999. De woning met de laagste WOZ waarde scoort het hoogst. De woning met de hoogste WOZ waarde scoort het laagst.

 

 

Bij het toekennen van scores aan deze factoren moet er wel rekening mee worden gehouden dat de bovenstaande factoren ook een bepaalde weging in zich moeten hebben. Het telt namelijk zwaarder of iemand een huis in de gemeente Wijchen vrijmaakt of elders en of het gaat om een koopwoning die vrijkomt of een huurwoning. Gelet hierop is voor de toewijzing van woningen en de uitgifte van bouwkavels binnen de gemeente Wijchen de volgende scorelijst samengesteld.

 

Categorie

score

A

Het vrijmaken van een woning in de desbetreffende kern

20

B

Het vrijmaken van een woning in de gemeente Wijchen

15

C

Het vrijmaken van een woning in de KAN regio maar niet de gemeente Wijchen of de kern

10

D

Het vrijmaken van een woning buiten de KAN regio

3

E

Oud-Inwoner van de desbetreffende kern

3

F

Het vrijmaken van een huurwoning

6

G

Het vrijmaken van een koopwoning

5

Aan de hand van de scorelijst wordt een lijst gemaakt met aanvragers voor woonruimte/bouwkavels waarbij de hoogte van de score bepaalt of iemand in aanmerking komt voor een woning/kavel.

Overige gegadigden

Opgemerkt wordt dat als er bij de doorstromersgroep woningen resteren, deze worden toegevoegd aan de startersgroep. Omgekeerd geschiedt hetzelfde. Wanneer in de volkshuisvestelijke doelen van een plan is opgenomen dat kavels of woningen alleen worden toegewezen aan starters en hiervoor blijkt te weinig belangstelling te bestaan, komen de doorstromers aan bod. Omgekeerd geschiedt ook hier weer hetzelfde.

Sociale koopwoningen

Voor deze categorie woningen geldt dat de som van het belastbare inkomen van de aanvrager en (eventuele) partner over het jaar voorafgaande aan de inschrijving niet hoger mag zijn aan de dan geldende grens (in het jaar 2000 was dit ongeveer € 27.226,-). Bij teveel aanvragers krijgen de aanvragers uit de laagste inkomensklassen, die in aanmerking komen voor een koopsubsidie, de voorkeur.

Aanvullende bepalingen

Niet alle bepalingen uit de Richtlijnen die door de Raad in 1995 zijn vastgesteld zijn te ondervangen met toewijzingscriteria. Hieronder zijn de bepalingen opgesomd die tegelijkertijd met de toewijzingscriteria van toepassing zullen zijn bij de uitgifte van bouwkavels dan wel woningen in de kleine kernen van de gemeente Wijchen.

  • 1.

    Inschrijving

    • a.

      Inschrijving vindt plaats nadat voor dat plan of gebied daartoe middels een publicatie in het weekblad de Wegwijs, dan wel plaatsing op de internetpagina van de gemeente Wijchen de mogelijkheid geopend is; Geïnteresseerden melden zich aan bij de gemeente en krijgen een informatiepakket toegestuurd met daarin onder meer het inschrijfformulier

    • b.

      Inschrijvingen van personen die met elkaar in relatie staan en/of een economische een- heid vormen worden als 1 verzoek aangemerkt;

    • c.

      De inschrijving heeft niet tot gevolg het ontstaan van rechten of plichten over en weer, doch geeft uitsluitend de bij de inschrijver bestaande belangstelling aan;

    • d.

      Inschrijving vindt uitsluitend plaats door volledig ingevulde formulieren (dus met de eventueel benodigde aanvullende stukken) bij de gemeente. Op deze formulieren wordt door de gemeente de officiële stempel ‘ binnengekomen post’ gezet met de datum van die dag;

    • e.

      Het gebruik van een tussenpersoon komt voor eigen rekening van de inschrijver

    • f.

      Inschrijvingen die binnenkomen na de indieningstermijn worden niet meer in behandeling genomen.

    • g.

      De inschrijving wordt in behandeling genomen nadat de verzoeker een inschrijfbedrag van € 25,= heeft voldaan, welk bedrag dient ter vergoeding van de te maken administratie- kosten en derhalve niet aan de verzoeker zal worden gerestitueerd.

  • 2.

    Uitsluitingen ten aanzien van verkoop kavels

  • Geen bouwterrein voor particuliere woningbouw zal worden verkocht:

    • a.

      aan personen aan wie, of aan wiens partner, reeds bouwgrond door of in samenwerking (exploitatieovereenkomst) met de gemeente Wijchen in de gemeente Wijchen werd verkocht en na de bewoningsdatum nog geen 10 jaren zijn verstreken;

    • b.

      Aan personen aan wie, of aan wiens partner, ieder voor zich of gezamenlijk, reeds tweemaal grond in de gemeente Wijchen voor de bouw van een woning werd verkocht.

  • 3.

    Toewijzing woning of kavel

    • a.

      Zo spoedig mogelijk na sluiting van de termijn waarbinnen de formulieren konden worden ingezonden zal een lijst worden opgesteld waarbij aan elke inschrijver een volgnummer wordt toegekend.

    • b.

      Wanneer de lijst vastgesteld is door het college van Burgemeester en Wethouders kunnen de inschrijvers bellen naar de gemeente. Zij krijgen dan hun nummer te horen.

    • c.

      Indien het gaat om toewijzing van woningen dient de inschrijver, welke in aanmerking komt voor een woning, zich vervolgens te melden bij de makelaar waar de woningen in verkoop zijn. De makelaar laat aan de gemeente weten indien de verkoop niet doorgaat en de makelaar roept vervolgens de eerstvolgende kandidaat op de lijst op.

    • d.

      Indien het gaat om de verkoop van een kavel worden de inschrijvers in volgorde van hun toegekend volgnummer, aanvangend met nr 1, binnen een daarbij te stellen termijn in de gelegenheid gesteld een keus te maken uit de beschikbare kavels.

    • e.

      Na uitgifte van de beschikbare kavels/woningen blijft de toewijzingslijst op het betreffende plandeel van kracht, zodat bij niet doorgaan van koop of vervallen optie op een of meer kavels/woningen de toewijzing daarvan geschiedt op volgorde van die lijst.

    • f.

      De toewijzingslijst is uitsluitend geldend voor het aangegeven plandeel en geeft derhalve geen recht op toedeling van een kavel of woning in een volgend plandeel of een voorkeurspositie op de daarvoor nog op te stellen toewijzingslijst.

    • g.

      De plaats op de toewijzingslijst is strikt persoonlijk en niet overdraagbaar.

  • 4.

    Verkoop in bijzondere gevallen

  • Indien zeer bijzondere omstandigheden, gelegen in de persoon of leefomstandigheden van inschrijver, daartoe aanleiding geven, kunnen Burgemeester en Wethouders besluiten een kavel te verkopen of een woning toe te wijzen buiten de hiervoor omschreven procedure om.

  • 5.

    Toepassing bepalingen

  • Het college van Burgemeester en Wethouders besluit ten aan zien van zaken waarin het bovenstaande niet voorziet.

Ondertekening

Wijchen, 16 augustus 2002
Rbs. 28 november 2002