Regeling vervallen per 13-10-2020

Nieuwe Algemene Inkoopvoorwaarden voor Leveringen en Diensten van de gemeente Woerden 2013

Geldend van 24-10-2013 t/m 12-10-2020

Intitulé

Nieuwe Algemene Inkoopvoorwaarden voor Leveringen en Diensten van de gemeente Woerden 2013

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woerden;

besluit;

vast te stellen de "Algemene Inkoopvoorwaarden voor Leveringen en Diensten van de gemeente Woerden 2013"

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Definities

Aflevering:

het verschaffen van het bezit van de Goederen aan de Opdrachtgever

 

Diensten (Dienst):

de door de Opdrachtnemer te verrichten werkzaamheden ten behoeve van een specifieke behoefte van de Opdrachtgever, niet zijnde werken of Leveringen

 

Goederen:

alle zaken en alle vermogensrechten in de zin van artikel 3:1 Burgerlijk Wetboek

 

Leveringen (Levering):

de door de Opdrachtnemer op basis van de Overeenkomst ten behoeve van de Opdrachtgever te leveren Goederen

 

Offerte:

een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek

 

Offerteaanvraag:

een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de Opdrachtgever voor te verrichten Prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet en de Europese aanbestedingsrichtlijnen 2004/17/EG en 2004/18/EG of een uitnodiging tot het doen van een aanbieding

 

Opdrachtgever:

 

de gemeente Woerden, zetelende te Blekerijlaan 14 te 3447 GR Woerden

 

Opdrachtnemer:

de in de Overeenkomst genoemde wederpartij van de Opdrachtgever

 

Overeenkomst:

al hetgeen tussen de Opdrachtgever en de Opdrachtnemer is overeengekomen, inclusief daarbij behorende bijlagen

 

Partijen (Partij):

de Opdrachtgever en/of de Opdrachtnemer

 

Personeel van Opdrachtnemer:

de door de Opdrachtnemer voor de uitvoering van de Overeenkomst in te schakelen personeelsleden of andere hulppersonen die krachtens de Overeenkomst onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zullen zijn

 

Prestatie(s):

de te verrichten Leveringen en/of Diensten

 

Schriftelijk(e):

per e-mail, fax of brief

Stadhuis:

adres Blekerijlaan 14 te Woerden

Werkdag:

kalenderdagen behoudens weekenden, algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3 lid 1 Algemene termijnenwet en plaatselijke feestdagen

 

Artikel 2 Toepasselijkheid

2.1. Deze algemene inkoopvoorwaarden hebben betrekking op en zijn van toepassing op de Offerteaanvraag en alle Overeenkomsten die Opdrachtgever aangaat, waaronder Overeenkomsten met betrekking tot Leveringen en Diensten.

2.2. Van deze algemene inkoopvoorwaarden kan slechts worden afgeweken, indien Partijen dit uitdrukkelijk Schriftelijk met elkaar zijn overeengekomen.

2.3. Indien een bepaling van deze algemene inkoopvoorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van kracht blijven en treden Partijen in overleg teneinde een nieuwe bepaling (of bepalingen) ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling(en) overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht worden gen

omen.

2.4. De toepasselijkheid van voorwaarden van Opdrachtnemer wordt hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen.

2.5. De Opdrachtnemer met wie eenmaal op de onderhavige algemene inkoopvoorwaarden werd gecontracteerd, stemt in met toepasselijkheid van deze voorwaarden op latere Overeenkomsten tussen hem en de Opdrachtgever.

Artikel 3 Offerte, opdracht en totstandkoming Overeenkomst

3.1. De Opdrachtgever kan een Offerteaanvraag intrekken of wijzigen voor zover dit mogelijk is binnen de geldende Nederlandse en Europese jurisprudentie en wet- en regelgeving. De Opdrachtgever zal geen kosten of schade vergoeden die hiermee samenhangen, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

3.2. De Offerte van de Opdrachtnemer heeft een gestanddoeningstermijn van negentig (90) dagen of zoveel langer of korter als in de Offerteaanvraag is vermeld. De gestanddoeningstermijn vangt aan op de dag waarop de inschrijvingstermijn sluit of op de dag die wordt vermeld in de Offerteaanvraag.

3.3. Een Overeenkomst komt tot stand nadat de Opdrachtgever een expliciete Schriftelijke aanvaarding van de Offerte van de Opdrachtnemer heeft verzonden aan de Opdrachtnemer. De Schriftelijke aanvaarding geldt enkel als aanvaarding, indien daaraan een besluit ten grondslag ligt als bedoeld in artikel 160, eerste lid aanhef en onder e van de Gemeentewet dat is genomen door of namens het college van burgemeester en wethouders en de aanvaarding ondertekend is door de burgemeester of een ander waaraan op grond van het bepaalde in artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet de vertegenwoordiging van de Opdrachtgever is opgedragen. Op eerste verzoek van de Opdrachtnemer legt de Opdrachtgever een kopie van dit besluit over.

3.4. Een voornemen tot gunning houdt geen aanvaarding in zoals bedoeld in het voorgaande lid of in de zin van artikel 6:217 eerste lid Burgerlijk Wetboek.

3.5. Alle handelingen die de Opdrachtnemer verricht voorafgaand aan de totstandkoming van de Overeenkomst zijn voor rekening en risico van de Opdrachtnemer.

Artikel 4 Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Duurzaamheid

4.1. Opdrachtnemer dient zich te houden aan de in Nederland gangbare normen en waarden op

sociaal-maatschappelijk gebied, waaronder mede, doch niet uitsluitend, wordt begrepen de normen en waarden met betrekking tot het uitsluiten van discriminatie van werknemers of

(toe-)leveranciers, gebruikmaking van kinderarbeid, ontoereikende arbeidsomstandigheden of andere onethische praktijken en de eventueel in de Offerteaanvraag gespecificeerde verdere expliciete normen, eisen en wensen van de Opdrachtgever op sociaal-maatschappelijk gebied.

4.2. Opdrachtnemer dient in zijn bedrijfsvoering actief een verminderde belasting van het milieu na te streven.

Artikel 5 Milieugevaarlijke stoffen

5.1. De Opdrachtnemer dient voor het tot stand komen van de Overeenkomst Schriftelijk te melden of de aangeboden en te leveren Goederen milieugevaarlijke stoffen bevatten, die vrij kunnen komen zowel tijdens het normale gebruik, alsook bij storingen, reparaties, onderhoud of calamiteiten, het verwijderen, opslaan, storten, verplaatsen, afvoeren, dan wel vernietigen aan het einde van de levensduur van de desbetreffende Goederen.

5.2. Indien hetgeen is beschreven in artikel 5.1. zich voordoet, dient de Opdrachtnemer uiterlijk bij de Aflevering een duidelijke instructie te voegen met preventieve maatregelen hoe het vrijkomen dient te worden voorkomen. Bovendien dient de Opdrachtnemer voorafgaand aan of bij de Aflevering de maatregelen te vermelden die getroffen dienen te worden om personeel en medewerkers van Opdrachtgever in geval van vrijkomen van deze milieugevaarlijke stoffen te beschermen.

Hoofdstuk 2 Uitvoering Overeenkomst

Artikel 6 Algemene verplichtingen Opdrachtnemer

6.1. De Opdrachtnemer zal zijn verplichtingen voortvloeiend uit de Overeenkomst in nauwe samenwerking met de Opdrachtgever nakomen, onverminderd de eigen verantwoordelijkheid van de Opdrachtnemer.

6.2. De Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever op de hoogte houden van de uitvoering van de Overeenkomst en desgevraagd inlichtingen geven. De Opdrachtnemer is onder meer, doch niet uitsluitend, verplicht om de Opdrachtgever direct Schriftelijk in te lichten over feiten en omstandigheden die kunnen leiden tot vertraging in de nakoming of waarmee in de Overeenkomst geen rekening is gehouden.

6.3. Slechts met voorafgaande Schriftelijke goedkeuring van de Opdrachtgever, kan de Opdrachtnemer de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden overdragen of uitbesteden, dan wel gebruik te maken van ingeleende of ter beschikking gestelde arbeidskrachten. De Opdrachtgever is gerechtigd aan deze toestemming voorwaarden te verbinden.

6.4. In het geval dat de Opdrachtnemer de uitvoering van één of meer verplichtingen uitbesteedt aan een derde overeenkomstig met het bepaalde in artikel 6.3., zal de Opdrachtnemer volledig verantwoordelijk blijven voor de juiste uitvoering van die verplichtingen. Alle kosten en uitgaven met betrekking tot de uitbesteding zijn voor rekening van de Opdrachtnemer.

6.5. De Opdrachtnemer garandeert ter zake van de Overeenkomst dat de Opdrachtnemer of Personeel van Opdrachtnemer of een met de Opdrachtnemer verbonden rechtspersoon en de onder hen werkzame personen niet betrokken zijn of zijn geweest bij overleg of afspraken met andere ondernemingen op een wijze die strijdig zou kunnen zijn met bepalingen van de Mededingingswet of artikelen 101 en 102 Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, waaronder:

  • 1.

    prijsvorming;

  • 2.

    het afstemmen van Offerten; en/of

  • 3.

    verdeling van werkzaamheden.

 

6.6. De opdrachtnemer vrijwaart de Opdrachtgever voor strafrechtelijke boetes en bestuurlijke sancties (als bedoeld in artikel 5:2, eerste lid aanhef en onder a van de Algemene wet bestuursrecht, het eventuele kostenverhaal daaronder begrepen) die verband houden met de Overeenkomst en die de Opdrachtnemer of de Opdrachtgever krijgt opgelegd. De boetes en/of bestuurlijke sancties dienen te wijten te zijn aan schuld en/of nalatigheid van de Opdrachtnemer.

 

6.7. De Opdrachtnemer zal bij de uitvoering van de Overeenkomst alle van toepassing zijnde voorschriften bij of krachtens de wet gesteld naleven en de Overeenkomsten die de Opdrachtgever met derden heeft gesloten, voor zover deze Overeenkomsten bekend zijn bij de Opdrachtnemer, in acht nemen. Indien de Opdrachtnemer genoodzaakt is om contact op te nemen met derden, zal de Opdrachtnemer dit eerst voorleggen aan de Opdrachtgever.

 

6.8. De Opdrachtnemer draagt zelf de verantwoordelijkheid om de door hem ingeschakelde derden te informeren over de afspraken die gelden tussen de Opdrachtnemer en de Opdrachtgever bij de uitvoering van de Overeenkomst.

 

6.9. Slechts voor zover de Opdrachtnemer expliciet en Schriftelijk is gemachtigd door de Opdrachtgever zal de Opdrachtnemer optreden als gemachtigde van de Opdrachtgever. Eventuele gevolgen die door het in strijd handelen met het bepaalde in de voorgaande zin zijn ontstaan, komen voor rekening en risico van de Opdrachtnemer.

Artikel 7 Algemene verplichtingen Opdrachtgever

7.1. De Opdrachtgever zal op verzoek van de Opdrachtnemer alle inlichtingen en gegevens verstrekken voor zover die nodig zijn om de Overeenkomst naar behoren uit te voeren.

7.2. De Opdrachtgever zal zich inspannen zoals een goed Opdrachtgever betaamt en zal zich indien nodig inspannen om haar medewerking, waaronder publiekrechtelijke medewerking, te verlenen die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 8 Kwaliteit, keuring en garantie

8.1. De Opdrachtnemer garandeert dat de geleverde Prestaties voldoen aan de Overeenkomst, aan de algemeen geldende normen en aan de voorschriften die bij of krachtens wet of verdrag gelden met betrekking tot, doch niet uitsluitend, veiligheid, gezondheid en milieu.

8.2. De Opdrachtgever is gerechtigd om de Prestaties te keuren en de Opdrachtnemer verleent waar nodig zijn medewerking. Indien de Opdrachtgever bepaalde Prestaties Schriftelijk heeft goedgekeurd, vervalt het recht zoals genoemd in de voorgaande zin ten aanzien van die Prestaties.

Artikel 9 Geheimhouding

9.1. Opdrachtnemer verplicht zich om al wat bij de uitvoering van de Overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken - inclusief via kanalen van sociale media - of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt. De verplichting tot geheimhouding blijft ook na beëindiging van de Overeenkomst onverminderd van kracht.

9.2. Opdrachtnemer zal de onder hen werkzame personen en door hen ingeschakelde derden verplichten deze geheimhoudingsplicht na te leven. De Opdrachtnemer is verplicht om op eerste verzoek van de Opdrachtgever Personeel van Opdrachtnemer een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen.

9.3. Opdrachtgever heeft het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door de Opdrachtnemer de Overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.

9.4. De Opdrachtnemer is bij iedere overtreding van de verplichting tot geheimhouding als bedoeld in dit artikel 9 een direct opeisbare en niet voor verrekening vatbare boete verschuldigd aan Opdrachtgever van € 30.000,00 per overtreding, onverminderd het recht van de Opdrachtgever om naast de boete een volledige schadevergoeding te vorderen. Het bedrag van de boete wordt door de Opdrachtnemer direct betaald na vaststelling van de overtreding van dit artikel 9 en mededeling daarvan door de Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer.

9.5. De Opdrachtnemer in zijn hoedanigheid van bewerker in de zin van de Wet Bescherming Persoonsgegevens draagt zorg voor een correcte naleving van de geldende privacy regelgeving. De Opdrachtgever heeft steeds het recht om te verifiëren of de Opdrachtnemer zich houdt aan de verplichtingen op grond van de geldende regelgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens en de Opdrachtnemer zal hieraan zijn volledige medewerking verlenen.

Artikel 10 Intellectueel eigendom

10.1. Alle (aanspraken op) intellectuele eigendomsrechten (IE-rechten) met betrekking tot enig resultaat voortvloeiende uit de Overeenkomst, berusten bij de Opdrachtgever, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen. De Opdrachtnemer draagt deze (aanspraken op)

IE-rechten - voor zover nodig - om niet over aan de Opdrachtgever. De Opdrachtnemer zal op eerste verzoek kosteloos meewerken aan het formaliseren van de overdracht.

10.2. Onder resultaat als bedoeld in het eerste lid van dit artikel, wordt verstaan al hetgeen in het kader van de Overeenkomst tot stand wordt gebracht ongeacht of de Opdrachtnemer daarbij gebruik maakt van enige bijdrage van de Opdrachtgever en/of derden.

10.3. De Opdrachtnemer doet voor zover mogelijk afstand van alle eventuele persoonlijkheidsrechten op in het kader van de Overeenkomst tot stand gebrachte auteursrechtelijke werken.

10.4. Tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen, behoudt of verkrijgt de Opdrachtnemer geen gebruiksrecht met betrekking tot enig resultaat van de Overeenkomst.

10.5. De Opdrachtgever behoudt zich uitdrukkelijk het auteursrecht voor met betrekking tot ieder in het kader van de Overeenkomst aan Opdrachtnemer openbaar gemaakt werk. De Opdrachtnemer erkent dit voorbehoud.

10.6. De Opdrachtnemer garandeert dat de gekochte Goederen en toebehoren alsmede de geleverde Diensten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen die aan het vrije gebruik daarvan door de Opdrachtgever in de weg zouden kunnen staan, zoals octrooirechten, merkrechten, modelrechten of auteursrechten en vrijwaart de Opdrachtgever tegen alle aanspraken van derden dienaangaande.

10.7. In het geval van aanspraken van derden zal de Opdrachtnemer alles in het werk stellen om in overleg met de Opdrachtgever te bewerkstelligen dat de Opdrachtgever het ongestoorde gebruik van het geleverde zal kunnen voortzetten.

10.8. In het geval van aanspraken van derden waarvoor de hierboven genoemde vrijwaringverplichting geldt, zal de Opdrachtnemer alle schade en kosten van de Opdrachtgever vergoeden inclusief proceskosten, waaronder tevens begrepen redelijke advocaatkosten voor het voeren van gerechtelijke procedures.

Artikel 11 Wijziging Overeenkomst

11.1. De Opdrachtgever is bevoegd om de Overeenkomst Schriftelijk te wijzigen en/of aan te vullen, na overleg met en instemming van de Opdrachtnemer over de gevolgen van de wijziging of aanvulling.

11.2. De Opdrachtnemer zal niet zonder Schriftelijke toestemming of Schriftelijk verzoek van de Opdrachtgever enige wijziging aanbrengen in de (specificaties van) de Overeenkomst.

11.3. In dit kader blijven Partijen binnen de grenzen van de redelijkheid en billijkheid.

Artikel 12 Uitrusting en materialen

12.1. De Opdrachtnemer zal voor eigen rekening en risico zorg dragen voor alle bij de uitvoering van de Overeenkomst te gebruiken - niet van de Opdrachtgever afkomstige - materialen en uitrusting (waaronder gereedschappen), tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

Voor gebruik van materialen en uitrusting (waaronder gereedschappen) van de Opdrachtgever is voorafgaande Schriftelijke toestemming van Opdrachtgever noodzakelijk.

12.2. De Opdrachtnemer is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de deugdelijkheid van de gebruikte Goederen, materialen en uitrusting en dient deze voor eigen rekening en risico te verzekeren, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

Artikel 13 Tijdstip van nakoming

13.1. De Opdrachtnemer is van rechtswege in verzuim nadat de fatale termijn(en) of termijnen voor de uitvoering van de desbetreffende Prestaties, zoals vermeld in de Overeenkomst, zijn verstreken en de desbetreffende Prestaties niet of niet volledig zijn uitgevoerd.

13.2. De Opdrachtnemer stelt de Opdrachtgever (behoudens in geval een levertijd geldt als een fatale termijn) Schriftelijk tijdig en met opgaaf van redenen in kennis van een eventuele vertraging en de maatregelen die de Opdrachtnemer zal treffen om de vertraging, zoveel mogelijk te beperken.

Artikel 14 Niet toerekenbare tekortkoming/overmacht

14.1. Indien een van de Partijen de verplichtingen uit de Overeenkomst en/of deze algemene inkoopvoorwaarden als gevolg van een niet toerekenbare tekortkoming (overmacht) geheel of gedeeltelijk niet kan nakomen, wordt de uitvoering van de Overeenkomst opgeschort voor de duur dat niet kan worden nagekomen zonder dat Partijen ten opzichte van elkaar tot schadevergoeding zijn verplicht.

14.2. De Partij die zich op niet toerekenbare tekortkoming beroept dient dit Schriftelijk aan de andere Partij kenbaar te maken binnen vierentwintig (24) uur na het intreden van de overmachtsituatie. De eerstgenoemde Partij dient het beroep op een niet toerekenbare tekortkoming tegenover de wederpartij met bewijs te staven.

14.3. Gebeurtenissen als stakingen en werkonderbrekingen, ziekte van personeel vormen geen aanleiding tot een beroep op niet toerekenbare tekortkoming, evenmin als wanprestatie van toeleveranciers of anderen van wie Opdrachtnemer Goederen en/of Diensten betrekt.

 

Artikel 15 Garantie, aansprakelijkheid en verzekering

15.1. De Opdrachtnemer garandeert dat gedurende de duur van de Overeenkomst en de eventueel overeengekomen garantietermijn en overeenkomstig de eisen en specificaties in de Offerteaanvraag, inclusief bijlagen of andere aanbestedingsstukken:

  • a.

    de door of namens hem te verlenen Diensten op vakbekwame wijze en ononderbroken worden uitgevoerd;

  • b.

    de door of namens hem geleverde Diensten en/of Goederen de gevraagde eigenschappen bevatten en voldoen aan de overeengekomen specificaties en volledig geschikt te zijn voor de door de Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer kenbaar gemaakte doeleinden;

  • c.

    het Personeel van Opdrachtnemer voldoet en blijft voldoen aan de kwaliteitseisen ten aanzien van opleiding, deskundigheid en ervaring.

 

15.2. De Opdrachtnemer is aansprakelijk voor alle kosten en schade, die voor de Opdrachtgever het gevolg zijn van enige tekortkoming van de Opdrachtnemer in de nakoming van zijn verplichtingen alsmede voor alle schade welke door de Opdrachtnemer, het Personeel van Opdrachtnemer, door hem ingeschakelde personen en vennootschappen en/of door tekortkomingen in door hem geleverde Diensten en/of Goederen wordt toegebracht. De Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever te dier zake vrijwaren voor alle nadelige gevolgen in verband met aanspraken van derden.

 

15.3. De aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer wordt beperkt tot ten hoogste driemaal de waarde van de Overeenkomst, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de kant van de Opdrachtnemer.

 

15.4. Indien de Overeenkomst een garantietermijn noemt, wordt hiermee een termijn bedoeld waarbinnen de Opdrachtnemer verplicht is kosteloos zorg te dragen voor herstel van tekortkomingen of voor herlevering of heruitvoering, zulks ter keuze van de Opdrachtgever, ongeacht de oorzaak van de tekortkoming en onverminderd de aansprakelijkheid overigens van de Opdrachtnemer ingevolge de Overeenkomst.

 

15.5. Indien de Overeenkomst geen garantie(termijn) noemt, geldt een garantietermijn van één (1) jaar na levering.

 

15.6. De Opdrachtnemer is verplicht de op naam van de Opdrachtgever gestelde garantiebewijzen of garantiecertificaten bij levering aan de Opdrachtgever te overhandigen.

 

15.7. Indien op grond van dit artikel 15 (onderdelen van) geleverde Diensten en/of Goederen zijn vervangen, hersteld of gewijzigd, zal ten opzichte van die (onderdelen van) geleverde Diensten en/of Goederen de volle garantietermijn gelden vanaf het moment dat herstel en/of levering opnieuw heeft plaatsgevonden.

 

15.8. De Opdrachtnemer zal vanaf het aangaan van de Overeenkomst adequaat verzekerd zijn voor de risico’s van aansprakelijkheid die voortvloeien uit en verband houden met de uitvoering van de Overeenkomst en zal zich adequaat verzekerd houden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst.

 

15.9. De Opdrachtnemer is verplicht de te leveren Goederen naar behoren tegen alle mogelijke risico's (waaronder brand en diefstal) en voor eigen rekening te verzekeren en verzekerd te houden, tot het tijdstip waarop de Levering, conform de bepalingen van deze algemene inkoopvoorwaarden, is voltooid.

 

15.10. De Opdrachtnemer zal het verzekerd bedrag en de polisvoorwaarden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst niet ten nadele van de Opdrachtgever wijzigen, tenzij de Opdrachtgever hiervoor haar expliciete en Schriftelijke toestemming heeft gegeven.

15.11. Eventuele verzekeringen die noodzakelijk zijn in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst en waarover de Opdrachtnemer nog niet beschikt, zal de Opdrachtnemer afsluiten ten minste voor de periode van de uitvoering van de Overeenkomst.

15.12. De Opdrachtnemer garandeert dat voor een periode van ten minste vijf (5) jaar of een termijn die Schriftelijk is overeengekomen na Aflevering van de Goederen, onderdelen van de Goederen kunnen worden geleverd.

 

Artikel 16 Boete

16.1. Indien niet binnen de overeengekomen dan wel verlengde termijn de volledige verrichting van de Prestaties is geaccepteerd die aan de Overeenkomst beantwoordt, dan wel een andere Prestatie ter voldoening is aangeboden en geaccepteerd, is de Opdrachtnemer aan Opdrachtgever na verloop van een daartoe gestelde termijn, zonder rechterlijke tussenkomst, ingebrekestelling of aanmaning, een boete verschuldigd van 1% van de totale prijs dan wel maximale prijs (inclusief BTW), die met de Overeenkomst is gemoeid voor elke kalenderdag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximumboete van 10% van de totale dan wel maximale prijs (inclusief BTW) die met de Overeenkomst is gemoeid. Indien nakoming anders dan door overmacht blijvend onmogelijk is geworden, is de maximumboete onmiddellijk in haar geheel verschuldigd.

16.2. De boete komt Opdrachtgever toe onverminderd alle andere rechten of vorderingen, daaronder mede maar niet uitsluitend begrepen:

  • .

    haar vordering tot nakoming van de overige overeengekomen verplichtingen;

  • .

    haar recht om de Prestaties na ingebrekestelling voor rekening van Opdrachtnemer door een derde te laten verrichten;

  • .

    haar recht op schadevergoeding, voor zover de schade het bedrag van de boete te boven gaat.

 

16.3. De boete kan worden verrekend met de door Opdrachtgever verschuldigde betalingen, ongeacht of de vordering tot betaling daarvan op een derde is overgegaan.

 

Artikel 17 Toepasselijk recht en geschillen

17.1. Op deze algemene inkoopvoorwaarden en de Overeenkomsten, alsmede op de totstandkoming en de interpretatie daarvan, is Nederlands recht van toepassing.

17.2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods) wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

17.3. Geschillen tussen Partijen met betrekking tot de algemene Inkoopvoorwaarden, de Offerteaanvraag, de procedure zoals beschreven in de Offerteaanvraag, de totstandkoming van de Overeenkomst of de uitvoering van de Overeenkomst, zullen zoveel mogelijk door middel van een goed overleg of door voorlegging aan een bij de NMI geregistreerde mediator tot een oplossing getracht te worden gebracht.

17.4. Indien Partijen niet middels mediation tot een oplossing komen, of in gevallen van spoedeisendheid, dan is elk der Partijen gerechtigd om het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de Opdrachtgever gevestigd is, tenzij Partijen alsnog arbitrage of bindend advies overeenkomen.

Hoofdstuk 3 Financiële bepalingen

Artikel 18 Prijzen, meerwerk en minder werk

18.1. De Opdrachtnemer zal de Overeenkomst uitvoeren tegen de in zijn Offerte en/of in de Overeenkomst genoemde prijzen/tarieven in Euro’s exclusief omzetbelasting (BTW).

18.2. De overeengekomen prijzen/tarieven zijn inclusief alle kosten en rechten, transport

(-verzekering), verpakkingen, reis- en verblijfkosten, keuringen, beproevingen, certificaten, gebruiksaanwijzingen, personeelskosten en alle andere kosten van op- en/of Aflevering.

18.3. De overeengekomen prijs/het tarief is vast voor de duur van de Overeenkomst, tenzij (in voorkomend geval) de Offerteaanvraag de omstandigheden vermelden die tot prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze bepaalt waarop de aanpassing plaatsvindt. Wijziging van de overeengekomen prijs/het tarief vindt daarbij in dat geval slechts plaats na Schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever.

18.4. Meerwerk zal door de Opdrachtnemer slechts in behandeling worden genomen nadat de inhoud en het budget Schriftelijk zijn overeengekomen met de Opdrachtgever.

18.5. Verrekening van meerwerk of minder werk vindt plaats tegen maximaal de tarieven zoals opgenomen in de Offerte en/of in de Overeenkomst, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

18.6. Voor zover prijzen en tarieven van meerwerk of minder werk niet in de Offerte en/of in de Overeenkomst zijn opgenomen, verplicht de Opdrachtnemer zich ertoe voor meerwerk en minder werk uitsluitend marktconforme tarieven aan te bieden.

Artikel 19 Facturering, betaling en voorschot

19.1. Op de factuur vermeldt de Opdrachtnemer:

  • .

    de wettelijke vereisten waaraan de factuur moet voldoen:

  • naam, adres, postcode, woonplaats, bank/gironummer en de benodigde IBAN- en BIC-gegevens, BTW nummer, KvK-nummer;

  • .

    factuurdatum;

  • .

    het factuuradres van de Opdrachtnemer;

  • .

    een omschrijving van de gefactureerde Diensten en/of Goederen en (in geval van Diensten) een gespecificeerde werkstaat;

  • .

    het totale factuurbedrag inclusief en exclusief BTW; en

  • .

    eventuele nadere eisen in overleg met de Opdrachtgever.

 

De plicht tot betaling van de factuur ontstaat niet eerder dan het moment waarop de factuur voldoet aan de hiervoor genoemde vermeldingen.

19.2. Facturen worden per post verstuurd naar het factuuradres zoals

vermeld in de Overeenkomst t.a.v. de crediteurenadministratie. Indien de Opdrachtgever te kennen geeft dat zij facturen digitaal wenst te ontvangen (e-facturatie), zal Opdrachtnemer hier onverwijld aan meewerken.

19.3. Onverminderd het in artikel 19.1. bepaalde, betaalt de Opdrachtgever de onbetwiste facturen van de Opdrachtnemer binnen dertig (30) dagen na ontvangst van de factuur, tenzij anders is overeengekomen.

19.4. Betaling kan niet worden opgevat als enige erkenning van de Opdrachtgever van de deugdelijkheid van de geleverde Goederen en/of Diensten en ontslaat de Opdrachtnemer niet van enige aansprakelijkheid ter zake.

19.5. Indien de Goederen of Diensten niet beantwoorden aan de Overeenkomst is de Opdrachtgever bevoegd om de betaling naar rato van de tekortkoming geheel of gedeeltelijk op te schorten.

19.6. Overschrijding van (een) betalingstermijn(en) door de Opdrachtgever of niet-betaling door de Opdrachtgever van (een) fact(u)ur(en) op grond van vermoede inhoudelijke onjuistheid van die fact(u)ur(en) of van ondeugdelijkheid van de gefactureerde Prestaties, geeft de Opdrachtnemer niet het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten c.q. te beëindigen.

19.7. Om nakoming van de verplichtingen van de Ondernemer zeker te stellen, is Opdrachtgever ingeval van gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling bevoegd te verlangen, dat Opdrachtnemer een onvoorwaardelijke en onherroepelijk bankgarantie afgeeft door een Opdrachtgever acceptabele bankinstelling.

19.8. Indien de Opdrachtnemer niet onverwijld gehoor geeft aan een verzoek om een bankgarantie

als in het zevende lid bedoeld, is de Opdrachtgever bevoegd de Overeenkomst te ontbinden,

onverminderd haar recht op schade vergoeding. De kosten van de bankgarantie zijn voor

rekening van Opdrachtnemer.

Artikel 20 Cessieverbod en verrekening

20.1. Het is de Opdrachtnemer verboden, zonder voorafgaande Schriftelijke toestemming, om zijn vorderingen en/of rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst op Opdrachtgever over te dragen aan derden.

20.2. De Opdrachtgever is steeds bevoegd al hetgeen de Opdrachtgever verschuldigd is aan de Opdrachtnemer, te verrekenen met hetgeen de Opdrachtnemer onder voorwaarde of tijdsbepaling aan Opdrachtgever verschuldigd is. De Opdrachtnemer is tot enige verrekening slechts bevoegd na Schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever.

 

 

Hoofdstuk 4 Bepalingen betreffende de acceptatie en Leveringen van Goederen en Diensten

Artikel 21 Beoordeling en acceptatieBeoordeling en acceptatie

21.1. De Opdrachtgever beoordeelt, al dan niet door inschakeling/met behulp van derden, de (resultaten van de) Diensten en/of het functioneren van de Goederen binnen een termijn van 14 (veertien) dagen na Levering. Indien de Opdrachtgever de (resultaten van de) Diensten en/of de Goederen als voldoende beoordeelt, accepteert de Opdrachtgever deze door middel van een Schriftelijke kennisgeving aan de Opdrachtnemer.

21.2. Indien de Opdrachtgever dat noodzakelijk acht, kan zij na kennisgeving aan de Opdrachtnemer de acceptatietermijn schriftelijk verlengen met nogmaals veertien (14) dagen. Indien de Opdrachtgever zich niet binnen een termijn van veertien (14) dagen na Levering over de beoordeling heeft uitgelaten en evenmin de acceptatietermijn heeft verlengd, worden de (resultaten van de) Diensten en/of de Goederen geacht door de Opdrachtgever te zijn geaccepteerd.

21.3. Indien de beoordeling door de Opdrachtgever gebreken in de (resultaten van de) Diensten en/of de Goederen aan het licht brengt, gelden de (resultaten van de) Diensten en/of de Goederen als niet geaccepteerd en zal de Opdrachtnemer deze gebreken kosteloos en zo spoedig mogelijk herstellen, waarna de (resultaten van de) Diensten en/of de Goederen aan een tweede beoordeling onderworpen zullen worden. Als gebreken aan het licht zijn gebracht geldt dat ook het overige deel van de (resultaten van de) Diensten en/of de Goederen dat niet is aangetast door de gebreken, niet wordt geaccepteerd.

21.4. De procedure van de beoordeling door de Opdrachtgever als beschreven in dit artikel 21 zal worden herhaald totdat de (resultaten van de) Diensten en/of de Goederen zijn geaccepteerd, met dien verstande dat als de tweede beoordeling nog immer gebreken aan het licht brengt, de opdrachtgever het recht heeft - niettegenstaande haar recht om schadevergoeding te

eisen - om, naar haar eigen keuze:

  • 1.

    van de Opdrachtnemer te verlangen om kosteloos zijn herstelactiviteiten voort te zetten;

  • 2.

    voor rekening van de Opdrachtnemer zelf maatregelen te nemen of de noodzakelijke diensten van een derde te betrekken voor het herstel van de gebreken;

  • 3.

    de overeenkomst en eventueel daarmee verbonden overeenkomsten (geheel of gedeeltelijk) te ontbinden, waarbij de Opdrachtgever generlei vergoeding aan de Opdrachtnemer verschuldigd zal zijn; of

  • 4.

    alleen een deel van de (resultaten van de) Diensten en/of Goederen te accepteren, welke gedeeltelijke acceptatie zal resulteren in een verhoudingsgewijze lagere vergoeding onder de Overeenkomst.

 

Artikel 22 Leveringen

22.1. De Opdrachtnemer is verplicht de te leveren Goederen en/of Diensten (met inbegrip van alle bijbehorende documentatie, waaronder alle tekeningen, handleidingen, bedienings-, onderhouds- en installatiehandboeken, alsmede eventuele kwaliteitskeurmerken of

-certificaten, opgesteld zoveel mogelijk in de Nederlandse taal) te leveren op de overeengekomen leverdatum, of -data, of binnen de overeengekomen leveringstermijn(en) van de Goederen of de uitvoeringsdatum van de Diensten. Levering is niet eerder geacht te zijn uitgevoerd en/of voltooid dan op het moment dat de Opdrachtgever ook alle bijbehorende documentatie naar genoegen heeft ontvangen.

22.2. Tenzij Schriftelijk een andere tijd of plaats is overeengekomen, geschiedt de Aflevering uitsluitend op Werkdagen tijdens de openingsuren van het Stadhuis, op het Stadhuis. De Opdrachtnemer dient zijn vervoerder hiervan op de hoogte te stellen.

22.3. Levering geldt slechts als voltooid indien het overeengekomene geheel overeenkomstig de overeenkomst door de Opdrachtnemer is afgeleverd.

Artikel 23 Verpakking en transport

23.1. De Opdrachtnemer draagt zorg voor een deugdelijke wijze van verpakking, beveiliging en vervoer van de Goederen, dat deze in een goede staat de plaats van Aflevering bereiken en het lossen daar veilig kan plaatsvinden. De Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het naleven van de Nederlandse, Europese en internationale voorschriften met betrekking tot verpakkingen. Eventuele (transport)schade is voor rekening en risico van de Opdrachtnemer.

23.2. De Opdrachtnemer neemt alle verpakkingen kosteloos terug, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

Artikel 24 Overdracht van eigendom en risico

24.1. Personeel van de Opdrachtnemer, alsmede door de Opdrachtnemer ingeschakelde derden werken, ook op locaties van de Opdrachtgever, voor rekening en risico van de Opdrachtnemer. Zaken van de Opdrachtnemer zijn, ook op locaties van de Opdrachtgever, voor rekening en risico van de Opdrachtnemer.

24.2. De (resultaten van de) Diensten en/of Goederen zijn tot het moment van acceptatie als bedoeld in artikel 21 van deze algemene inkoopvoorwaarden voor rekening en risico van de Opdrachtnemer.

24.3. Indien door de Opdrachtgever enige betaling wordt gedaan vóór acceptatie gaat de eigendom van de aan die betaling toe te rekenen (resultaten van de) Diensten en/of Goederen op het moment van betaling over op de Opdrachtgever.

Artikel 25 Personeel van Opdrachtnemer

25.1. Voor zover Diensten worden verricht ten kantore en/of in de openbare ruimte van de Opdrachtgever, zijn de Opdrachtnemer, Personeel van Opdrachtnemer en de door de Opdrachtnemer ingeschakelde derden gehouden de vastgestelde huisregels voor dat kantoor/gebouw en/of die openbare ruimte na te leven.

25.2. Indien de Opdrachtgever gedurende de uitvoering van de Overeenkomst van oordeel is dat Personeel van Opdrachtnemer niet functioneert in het belang van de goede uitvoering van de Overeenkomst en/of wegens omstandigheden zijn werkzaamheden niet kan voortzetten, dan heeft de Opdrachtgever het recht de desbetreffende persoon door de Opdrachtnemer te laten vervangen.

25.3. Voor de vervanging van Personeel van Opdrachtnemer is voorafgaande Schriftelijke toestemming vereist van de Opdrachtgever, tenzij directe vervanging van Personeel van Opdrachtnemer noodzakelijk is. In dat laatste geval kan worden volstaan met mondelinge toestemming van de Opdrachtgever. Uitgangspunt daarbij is dat personen beschikbaar worden gesteld die een vergelijkbare deskundigheid, opleiding en ervaring hebben (conform het vereiste in de Offerteaanvraag). Indien Opdrachtnemer kan aantonen dat aan dat uitgangspunt wordt voldaan, zal Opdrachtgever zijn toestemming slechts onthouden in geval van zwaarwegende belangen tegen de vervanging.

25.4. Vervanging van Personeel van Opdrachtnemer wordt op een korte termijn - doch uiterlijk binnen twee weken of zoveel korter als noodzakelijk - door de Opdrachtnemer voorzien. Eventuele kosten die gepaard gaan met vervanging komen voor rekening van de Opdrachtnemer en de Opdrachtnemer kan geen financiële aanspraken ontlenen aan de vervanging van Personeel van Opdrachtnemer.

25.5. De Opdrachtnemer staat ervoor in dat het Personeel van Opdrachtnemer gerechtigd is om in Nederland arbeid te verrichten dan wel Diensten te verrichten.

25.6. De Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor en aansprakelijk voor de nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen uit de belastingwetgeving en de sociale zekerheidswetgeving, waaronder begrepen verplichtingen die verband houden met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). De Opdrachtnemer vrijwaart de Opdrachtgever tegen alle aanspraken ter zake. De Opdrachtnemer zal - indien wettelijk vereist dan wel door de Opdrachtgever wordt vereist - met een G-rekening werken. Indien de Opdrachtgever geconfronteerd wordt met een naheffing, worden deze kosten één op één verhaald op de Opdrachtnemer.

Hoofdstuk 5 Einde Overeenkomst

Artikel 26 Opzegging

26.1. De Opdrachtgever is gerechtigd de Overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn zoals bepaald in de Overeenkomst. Indien geen opzegtermijn in de Overeenkomst is opgenomen, en evenmin een opzegtermijn voor Opdrachtgever uit de wet voortvloeit, kan de Opdrachtgever de Overeenkomst opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn, mede gelet op de duur van de Overeenkomst.

Artikel 27 Ontbinding

27.1. Opdrachtgever heeft het recht de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien:

  • 1.

    artikel 6.5 algemene inkoopvoorwaarden wordt geschonden;

  • 2.

    de Opdrachtnemer een besluit tot ontbinding van de rechtspersoon of onderneming heeft genomen;

  • 3.

    de zeggenschap van de Opdrachtnemer bij een ander komt te rusten dan ten tijde van het sluiten van deze Overeenkomst;

  • 4.

    ten aanzien van de Opdrachtnemer faillissement is aangevraagd dan wel uitgesproken of, al dan niet voorlopig, surséance van betaling is aangevraagd of verleend;

  • 5.

    de Opdrachtnemer fuseert, splitst of op enigerlei wijze (een deel van) zijn bedrijf overdraagt;

  • 6.

    artikel 13.1 van de algemene inkoopvoorwaarden van toepassing is.

 

27.2. Elke ontbinding als bedoeld in het eerste lid dient terstond door middel van een aangetekend schrijven te geschieden.

 

27.3. De Opdrachtgever is geen is vergoeding verschuldigd aan de Opdrachtnemer voor de Prestaties die niet door Opdrachtnemer zijn verricht. Eventuele aan de Opdrachtnemer verrichte onverschuldigde betalingen, betaalt de Opdrachtnemer terug aan de Opdrachtgever, vermeerderd met wettelijke rente vanaf de dag waarop dit is betaald.

Artikel 28 Vernietiging

28.1. Indien één van de Partijen zich beroept op vernietiging door middel van een buitengerechtelijke verklaring, dient dit te geschieden met een aangetekend schrijven.

 

Ondertekening

Aldus vastgesteld door teammanager Juridische en Facilitaire Zaken namens burgemeester en wethouders op 21 oktober 2013
Rosalie van den Hoven-Buise
Teammanager Juridische en Facilitaire Zaken