Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR404021
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR404021/1
Regeling vervallen per 01-01-2021
Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Woudrichem 2016
Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2020
Intitulé
Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Woudrichem 2016De raad van de gemeente Woudrichem,
gelezen het voorstel van het presidium d.d. 22 maart 2016,
gehoord het advies van de opiniërende vergadering van de raad d.d. 12 april 2016
besluit:
vast te stellen de
Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Woudrichem 2016
Hoofdstuk 1 Ambtelijke bijstand
Artikel 1 Verzoek om ambtelijke bijstand
-
1. Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:
- a.
feitelijke informatie van geringe omvang;
- b.
inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.
- a.
-
2. Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.
-
3. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.
-
4. De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Artikel 2 Verlenen ambtelijke bijstand
-
1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de secretaris ambtelijke bijstand aan een raadslid tenzij:
- a.
het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;
- b.
dit het belang van de gemeente kan schaden;
- a.
-
2. De secretaris beoordeelt of het verzoek om ambtelijke bijstand van het raadslid op grond van het eerste lid geweigerd wordt.
-
3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.
-
4. De secretaris verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek.
-
5. Indien (leden van) het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.
Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand
Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.
Artikel 4 Geschil over de verstrekte bijstand
-
1. Indien een raadslid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende ambtelijke bijstand kan hiervan mededeling worden gedaan aan de secretaris;
-
2. Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.
Artikel 5 Registreren van ambtelijke bijstand
De secretaris kan bepalen een register van de verleende ambtelijke bijstand bij te houden.
Hoofdstuk 2 Fractieondersteuningsbudget
Artikel 6 Fractievergoeding
-
1. De fracties zoals bedoeld in artikel 7 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage in de kosten voor het functioneren van de fractie.
-
2. De financiële bijdrage bedraagt per fractie € 250,-. Deze bijdrage wordt vóór 31 januari van het betreffende kalenderjaar verstrekt.
-
3. In afwijking van lid 2 wordt in het jaar waarin verkiezingen plaatsvinden de bijdrage vóór 31 januari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt de bijdrage verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Artikel 7 Besteding financiële vergoeding
-
1. Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken;
-
2. De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:
- a.
uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;
- b.
betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;
- c.
giften;
- d.
uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;
- e.
algemene opleidingen voor raads- en commissieleden tenzij deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers.
- a.
Artikel 8 Gevolgen wijziging fractie
-
1. Bij splitsing van een fractie wordt de vergoeding met ingang van het nieuwe kalenderjaar herzien en ontvangen de fracties de vergoeding waar zij conform artikel 6 recht op hebben.
-
2. Bij samenvoeging van fracties wordt de vergoeding met ingang van het nieuwe kalenderjaar herzien en ontvangt de fractie de vergoeding waar zij conform artikel 6 recht op heeft.
Artikel 9 Verantwoording en controle
De fracties zijn zelf verantwoordelijk dat de besteding van de bijdrage voldoet aan artikel 7. De raad of de voorzitter van de raad kunnen vragen om inzage in de verantwoording van één of meerdere fracties.
Hoofdstuk 3 Slotbepaling
Artikel 10 Citeerartikel
Deze verordening kan worden aangehaald als “De verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2016”.
Artikel 11 Inwerkingtreding
- 1.
Deze verordening treedt, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2016 in werking.
- 2.
Op dat tijdstip vervalt de “Verordening ambtelijke bijstand” zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 18 december 2012.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl