Regeling vervallen per 01-01-2014

Verordening op de heffing en invordering van leges 2013

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2013

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2013

De raad van de gemeente Zeewolde,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 4 september 2012;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

gehoord het Beraad d.d. 9 oktober 2012;

Besluit

vast te stellen de Verordening op de heffing en invordering van leges 2013.

Artikel 1. Begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot de eerste dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot de eerste dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4. Vrijstellingen

Leges worden, voor zover daarvoor niet reeds krachtens wettelijke bepalingen vrijstelling bestaat, niet geheven voor;

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    het afgeven van stukken, nodig voor ontvangst van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen;

  • e.

    het afgeven van beschikkingen op aanvragen en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

  • f.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikking of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverlening jegens de gemeente;

  • g.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikking of afschriften daarvan, houdende een beslissing op een aanvraag om subsidie uit de kas van de gemeente.

  • h.

    dienstverlening aan rijks- of provincieambtenaren, ambtenaren van hoogheemraadschappen of waterschappen in de uitoefening van hun functie.

Artikel 5. Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet .

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 4. Legesbedragen van minder dan € 5,00 worden niet in rekening gebracht.

Artikel 6. Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7. Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • -

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • -

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • -

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • -

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • -

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • -

      onderdeel 1.9 .1.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • -

      hoofdstuk 16 (kansspelen).

  • c.

    een tariefsverlaging betreffen;

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De Legesverordening 2012 vastgesteld bij raadsbesluit van 27 oktober 2011, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als 'Legesverordening 2013.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Zeewolde in zijn openbare vergadering van 1 november 2012.
de griffier, de voorzitter,
B.J. Schouten G.J. Gorter

Bijlage

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2013

Indeling tarieventabel

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijk basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

n.v.t.

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

Hoofdstuk 11

n.v.t.

Hoofdstuk 12

Leegstandswet

Hoofdstuk 13

n.v.t.

Hoofdstuk 14

standplaatsen

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16

Kansspelen

Hoofdstuk 17

n.v.t.

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20

Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

n.v.t.

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

n.v.t.

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

n.v.t.

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8

Andere tenaamstelling omgevingsvergunning

Hoofdstuk 9

n.v.t.

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Drank en horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5

n.v.t.

Hoofdstuk 6

Brandveiligheidverordening

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1. Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1. Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap met ceremonieel vertoon, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

1.1.1.1

Uitsluitend in het gemeentehuis op maandag en donderdag om 09.00 uur, in afwijking van 3.1 zonder ceremonieel vertoon (exclusief trouwboekje)

Kosteloos

1.1.1.2

Maandag tot en met vrijdag

tussen 09.00 en 16.00 uur (inclusief trouwboekje)

290,00

1.1.1.3

Op een zaterdag tussen 10.00 en 14.00 uur (inclusief trouwboekje)

525,00

1.1.2

Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap met ceremonieel vertoon, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

1.1.2.1

Uitsluitend in het gemeentehuis op maandag en donderdag om 09.00 uur in afwijking van 3.2 zonder ceremonieel vertoon (exclusief trouwboekje)

Kosteloos

1.1.2.2

Maandag tot en met vrijdag

tussen 09.00 en 16.00 uur (inclusief trouwboekje)

290,00

1.1.2.3

Op een zaterdag tussen 10.00 uur en 14.00 uur (inclusief trouwboekje)

525,00

1.1.3

Het tarief voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het burgerlijk wetboek (inclusief trouwboekje)

338,50

1.1.4

Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het Burgerlijk Wetboek (inclusief trouwboekje)

338,50

1.1.5

Het tarief ter zake van het verstrekken van een trouwboekje voor zover niet inclusief, of duplicaat van een reeds verstrekt trouwboekje bedraagt

30,00

1.1.6

Voor het verschaffen van één of meerdere getuigen bij de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap, per getuige

27,50

1.1.7

Voor het verkrijgen van een verklaring van huwelijksbevoegdheid geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.1.8

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van naspeuringen in de registers van de Burgerlijke stand, voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

25,00

1.1.9

Tot het verkrijgen van een uittreksel of afschrift uit de registers van de Burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

1.1.10

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.1.11

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap met ceremonieel vertoon wordt, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van een ruimte buiten het gemeentehuis verhoogd voor de locatie:

1.1.11.1

De Verbeelding te Zeewolde

50,00

1.1.11.2

De Eemhof te Zeewolde

100,00

1.1.11.3.

Erkemederstrand te Zeewolde

100,00

1.1.11.4.

De Harbour te Zeewolde

Geen

1.1.11.5.

Kaap Flevo

50,00

Hoofdstuk 2. Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

Tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen;

het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

1.2.1.2

Tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoelt in 1.2.1.1 (zakenpaspoort);

het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

1.2.1.3

Tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander worden behandeld (faciliteitenpaspoort);

het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

1.2.1.4

Tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK); het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

1.2.1.5

Tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met 13 jaar;

het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

1.2.2

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.5 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van;

het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

1.2.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag, anders dan door overmacht, niet compleet kan worden overgelegd en waarvoor door de gemeente een verklaring van vermissing wordt opgemaakt

25,00

Hoofdstuk 3. Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

37,05

1.3.2

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met het bedrag wat aan rijksleges wordt geheven.

Hoofdstuk 4. Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van onderdeel 1.4.3, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

Tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking;

mondeling

6,75

schriftelijk

10,75

bij aanvraag via het internet

5,00

1.4.2.2

Tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

per 100 verstrekkingen

512,50

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4.1 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

Tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking;

Mondeling

6,75

schriftelijk

10,75

1.4.4.2

Tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.2.1

per 100 verstrekkingen

512,50

1.4.5

Vervallen

1.4.6

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

25,00

1.4.7

Aan derden als bedoeld in het Reglement persoonsregistraties, niet commercieel werkend en zonder winstoogmerk kunnen verstrekkingen als bedoeld in onderdeel 1.4.1 kosteloos verstrekt worden

Hoofdstuk 5. n.v.t.

Hoofdstuk 6. Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

0,23

met een maximum per bericht van

4,50

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s, per pagina

0,23

met een maximum per bericht van

22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

4,50

1.6.1.3

indien de verstrekking bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking:

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

25,00

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

5,00

Hoofdstuk 7. Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.7.1.1

Een afschrift van de programmabegroting inclusief de meerjarenraming

73,50

1.7.1.2

Een afschrift van de productenraming

110,50

1.7.1.3

Een afschrift van de programmarekening

73,50

1.7.1.4

Voor het op aanvraag van belanghebbenden toezenden van stukken, welke aan de leden van de raad en/of commissie ter voorbereiding van de behandeling in een openbare vergadering worden gezonden, met uitzondering van de stukken zoals genoemd onder de artikelen 1.7.1.1, 1.7.1.2 en 1.7.1.3

1.7.1.4.1

Per raads- of commissievergadering

16,00

1.7.1.5

Tot het afsluiten van een abonnement per kalenderjaar voor de stukken zoals genoemd in artikel 1.7.1.4

1.7.1.5.1

Stukken ter behandeling in een raadsvergadering

43,50

1.7.1.5.2

Stukken ter behandeling in een commissievergadering

43,50

1.7.1.5.3

Een combinatie van de in de artikelen 1.7.5.1 en 1.7.5.2 genoemde stukken

81,50

1.7.1.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.6.1

Een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening inclusief toelichting

81,50

1.7.1.6.2

Een afschrift van de bouwverordening inclusief toelichting en nadere regelen

81,50

Hoofdstuk 8. Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.8.1.1

van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoelt in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

1.8.1.1.2

in formaat A3

1.8.1.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.1.2 en 1.20.1.3 of 1.20.1.4 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk gelden de tarieven zoals genoemd in artikel 1.8.1.1.5

1.8.1.1.4

vervallen

1.8.1.1.5

Voor het leveren van een kleuren of zwart-wit plot op papier op:

A4-formaat

2,00

A3-formaat

3,50

A2-formaat

5,25

A1-formaat

6,50

A0-formaat

9,50

1.8.1.1.6

Voor het leveren van een gescande kaart, tekening e.d: voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

23,50

1.8.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.2.1

Voor het leveren van een digitaal bestand:

bebouwd gebied per hectare met GBKN als ondergrond

36,00

landelijk gebied per hectare met GBKN als ondergrond

6,70

bebouwd gebied met matenplan of overzichtskaarten als ondergrond met een maximum van € 250,00

8,50

landelijk gebied met matenplan of overzichtskaarten als ondergrond met een maximum van € 250,00

2,50

1.8.2.2

Voor het leveren van een digitaal bestand GBKN met plusinformatie,

per hectare bebouwd gebied

45,00

per hectare landelijk gebied

8,00

per analoge nalevering

85,00

bij meerdere exemplaren van dezelfde kaart

10,00

Geen kortingen mogelijk

1.8.2.3

Voor het leveren van:

1.8.2.4

Een huisnummerkaart DORP per ha.

6,70

met een maximum van

230,00

1.8.2.5

Een huisnummerkaart BUITENGEBIED per ha.

1,00

met een maximum van

230,00

1.8.2.6

Een infokastkaart (deze zijn per product alleen in zijn geheel afneembaar)

127,50

1.8.2.7

Voor het leveren van overige digitale bestanden

(o.a. matenplannen per ha. met een minimale afname van 25 ha.)

1,00

1.8.2.8

Vaste kosten per aangevraagd product zoals genoemd in de artikelen 1.8.1.1.3, 1.8.1.1.4, 1.8.1.4, en 1.8.1.1.5

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

23,50

1.8.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om informatie uit het kadastraal register via kadaster online bedraagt:

a.de door het kadaster in rekening gebrachte kosten,

b.een toeslag voor het verstrekken van informatie uit en over de niet gemeentelijke beperkingen,

plus voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

23,50

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.4.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet Basisregistratie adressen en gebouwen;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

23,50

1.8.4.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

23,50

1.8.4.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

23,50

1.8.4.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

23,50

1.8.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

23,50

1.8.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

1.8.6.1

het gemeentelijke adressenbestand,

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

23,50

1.8.6.2

het relatiebestand adres kadastraal perceel;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

23,50

1.8.6.3

het adres coördinaten bestand;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

23,50

Hoofdstuk 9. Overige publiekszaken

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag wordt het tarief gehanteerd zoals dit door het Centraal Orgaan Omtrent het Gedrag (Covog) van het ministerie van Justitie jaarlijks wordt vastgesteld.

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

8,75

1.9.1.3

tot het verkrijgen van een attestatie de vita als bedoeld in artikel 19k van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

1.9.1.4

tot het legaliseren van een handtekening

8,75

Hoofdstuk 10. Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

25,00

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk het tarief zoals genoemd in art. 1.10.1 plus:

per pagina op papier van A4-formaat

0,27

per pagina op papier van een ander formaat

0,43

Hoofdstuk 11. n.v.t.

Hoofdstuk 12. Leegstandswet

1.12

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

Tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van een leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet

170,00

1.12.1.1

Indien advieskosten door een woningbouwvereniging of gelijkwaardige organisatie dient te worden ingewonnen wordt het tarief genoemd in artikel 1.12.1 verhoogd met

250,00

1.12.2

Tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van een leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet

50,00

Hoofdstuk 13. n.v.t.

Hoofdstuk 14. Standplaatsen

1.14.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.14.1.1

Tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in de Algemeen Plaatselijke Verordening, artikel 5:18, voor een standplaats op een voor het publiek toegankelijk terrein, niet zijnde een markt, voor een week of gedeelte daarvan

50,00

1.14.1.2

Voor vier weken of gedeelte daarvan, langer dan twee weken

100,00

1.14.1.3

Voor een jaar of gedeelte daarvan, langer dan 10 weken

100,00

1.14.1.4

Voor een beschikking tot het innemen van een vaste standplaats op een markt

50,00

Hoofdstuk 15. Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1.

Voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet, of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

25,00

1.15.2

Tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

52,50

1.15.3

Tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

52,50

Hoofdstuk 16. Kansspelen

1.16.1

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning voor kansspelautomaten als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen bedraagt:

a.per aanvraag

92,50

b.vermeerderd met een bedrag per kansspel- automaat

140,00

1.16.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.16.2.1

Tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

28,50

1.16.3

Het gestelde in 1.16.1 en 1.16.2 is van overeenkomstige toepassing indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden doch ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de in 1.16.1 en 1.16.2 vermelde tarieven naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd wordt.

Hoofdstuk 17. NVT

Hoofdstuk 18. Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet

230,00

1.18.1.1

Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het in 1.18.1 genoemde tarief per strekkende meter sleuf verhoogd met

2,15

1.18.1.2

Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het in 1.18.1 genoemde tarief per strekkende meter sleuf verhoogd met

2,15

1.18.1.3

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het in 1.18.1 genoemde tarief verhoogd met

525,00

1.18.1.4

Indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, wordt het in 1.18.1 genoemde tarief verhoogd met

525,00

1.18.1.5

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, wordt het tarief verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.1.6

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.2.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 19. Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

51,25

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de regeling voertuigen

51,25

1.19.3

Tot het verkrijgen van een gehandicapten - parkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen wegverkeer (BABW)

met een maximum van € 67,00 per twaalf maanden.

33,50

1.19.3.1

Tot het verkrijgen van een duplicaat van een gehandicapten - parkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

33,50

1.19.4

Voor het inrichten van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats, als bedoeld in artikel 26 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor het voertuig van de aanvrager. Vermindering is mogelijk indien het inkomen in het jaar van de aanvraag, niet hoger is dan de kwijtscheldingsnorm.

325,00

1.19.4.1

Voor het inrichten van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats, als bedoel in artikel 26 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor het voertuig van de aanvrager wanneer de aanvraag wordt afgewezen

51,25

1.19.4.2

Voor het wijzigen van een gehandicaptenparkeerplaats als gevolg van een kentekenwijziging

51,25

Hoofdstuk 20. Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het aanbrengen van een gedenkteken voor verkeersslachtoffers in openbaar gebied.

375,00

1.20.1.2

Voor het afgeven van een beschikking op een aanvraag, of elk ander in het belang van de aanvrager opgemaakt document, voor zover niet elders in de Legesverordening en/of tarieventabel genoemd;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

25,00

1.20.1.3

Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

25,00

1.20.1.4

Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen een tarief;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

25,00

1.20.1.4.1

vervolgens per pagina op papier van A4-formaat

0,27

1.20.1.4.2

of per pagina op papier van een ander formaat

0,43

1.20.2

Voor het doen van een aanvraag op grond van de Wet openbaarheid van bestuur bedraagt het tarief;

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

25,00

1.20.2.1

vervolgens per pagina op papier van A4-formaat

0,27

1.20.2.2

of per pagina op papier van een ander formaat

0,43

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ten behoeve van het afgeven van een compostsilo

17,50

1.20.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag ten behoeve van het verstrekken van een vervangende pas voor een ondergrondse afvalcontainer na vermissing bedraagt het tarief voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

25,00

Titel 2.

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1. Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2. n.v.t.

Hoofdstuk 3. Omgevingsvergunning*

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 1,8% van de bouwkosten met een minimum van

105,00

Extra welstandstoets

2.3.1.2

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1.1 wordt, in verband met een toetsing aan welstandscriteria, indien:

2.3.1.2.1

hierover het advies van de (plaatsvervangend) secretaris van de welstandscommissie is ingewonnen, verhoogd met:

32,50

2.3.1.2.2

hierover het advies van de welstandscommissie is ingewonnen verhoogd met 0,4% van de bouwkosten

met een minimumbedrag van

160,00

met een maximumbedrag van

6.715,00

2.3.1.2.3

Omtrent de wijziging van de omgevingsvergunning het advies van de (plaatsvervangend) secretaris van de welstandscommissie is ingewonnen, verhoogd met:

32,50

2.3.1.2.4

omtrent de wijziging van de omgevingsvergunning het advies van de welstandscommissie is ingewonnen, verhoogd met 0,4% van de meerdere bouwkosten

met een minimumbedrag van

190,00

met een maximumbedrag van

6.715,00

Beoordeling bodemrapport

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.1.3.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

235,00

2.3.1.3.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport: voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

24,00

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien bij de toepassing van regels in het bestemmingsplan een advies wordt ingewonnen van een agrarische deskundige.

1.250,00

2.3.1.5

n.v.t.

2.3.1.6

n.v.t.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

285,00

Beoordeling bodemrapport

2.3.2.2

Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.2 zelf toepassing vindt.

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1:

2.3.3.1

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

bij een bouwsom tot € 2.500,00

265,00

bij een bouwsom van €2.500,00 tot € 5.000,00

425,00

bij een bouwsom vanaf € 5.000,00

950,00

2.3.3.2

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

bij een bouwsom tot en met € 2.500,00

265,00

bij een bouwsom van € 2.500,00 tot en met € 5.000,00

425,00

bij een bouwsom vanaf € 5.000,00

950,00

2.3.3.3

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (projectafwijkingsbesluit)

2.3.3.3.1

bij een bouwsom tot en met €500.000,00

3150,00

2.3.3.3.2

bij een bouwsom vanaf € 500.000,00

5250,00

2.3.3.4

Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

950,00

2.3.3.5

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

950,00

2.3.3.6

Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

950,00

2.3.3.7

Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

950,00

2.3.3.8

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

950,00

2.3.3.9

Vervallen

2.3.3.10

Indien artikel 3.5, derde lid, van de Wabo wordt toegepast (doorbreken aanhouding)

950,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit.

2.3.4.1

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief

2.3.4.1.1

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

950,00

2.3.4.1.2

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

950,00

2.3.4.1.2.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, artikel 4, lid 8 van bijlage II van het BOR wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking voor evenementen):

265,00

2.3.4.1.3

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (projectafwijkingsbesluit):

3.150,00

2.3.4.1.4

Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

950,00

2.3.4.1.5

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

950,00

2.3.4.1.6

Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

950,00

2.3.4.1.7

Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

950,00

2.3.4.1.8

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

950,00

2.3.4.1.9

Indien artikel 3.3, derde lid, van de Wabo wordt toegepast (doorbreken aanhouding)

950,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken van bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

425,00

vermeerderd met een bedrag per m2 bruto vloeroppervlakte van

2.3.5.2

0 tot 100m2

3,50

2.3.5.3

Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 100 m2 tot 300 m2 wordt het onder 2.3.5.2 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van

1,75

2.3.5.4

Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 300 m2 tot 1000 m2 wordt het onder 2.3.5.3 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van

1,25

2.3.5.5

Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 1000 m2 tot 5000 m2 wordt het onder 2.3.5.4 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van

0,60

2.3.5.6

Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van meer dan 5000 m2 wordt het onder 2.3.5.5 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van

0,25

2.3.5.7

Op het moment dat een bouwwerk van rechthebbende/ gebruiker wisselt, dient de nieuwe rechthebbende/ gebruiker opnieuw een omgevingsvergunning aan te vragen. Voor het in behandeling nemen van deze aanvraag worden de hiervoor in aanmerking komende leges in rekening gebracht.

2.3.5.8

In afwijking van het bepaalde in de vorige volzin wordt, indien het bouwwerk voor wat betreft het gebruik geen wijzigingen ondergaat en er derhalve uitsluitend sprake is van een administratieve handeling, een tarief in rekening gebracht van

25,00

2.3.6

n.v.t.

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

190,00

2.3.7.2

Beoordeling bodemrapport

2.3.7.3

Indien ten behoeve van een omgevingvergunning krachtens een wettelijk voorschrift een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.7.3.1

Voor de beoordeling van de geschiktheid van de bodem als bouwlocatie aan de hand van een milieuhygiënisch bodemonderzoek (historisch, verkennend en/of nader onderzoek):

104,00

2.3.7.3.2

Voor de beoordeling van een archeologisch onderzoek:

75,00

2.3.7.4

n.v.t.

Aanleggen of veranderen weg

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

315,00

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.10.1

Voor 1 tot en met 5 bomen

36,00

2.3.10.2

Voor 6 tot en met 10 bomen

46,00

2.3.10.3

Voor 11 tot en met 25 bomen

82,00

2.3.10.4

Meer dan 25 bomen

111,00

2.3.11

Opslag van roerende zaken

2.3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening een omgevingsvergunning is vereist, bedraagt het tarief:

92,25

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

voor elk aan de aanvraag besteed kwartier

24,00

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitat en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoelt in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

voor elk aan de aanvraag besteed kwartier

24,00

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

voor elk aan de aanvraag besteed kwartier

24,00

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

voor elk aan de aanvraag besteed kwartier

24,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

voor elk aan de aanvraag besteed kwartier

24,00

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

2.3.15.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.3

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft;

2.3.16

Advies

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag dat door het adviesorgaan bij de gemeente in rekening wordt gebracht.

2.3.17

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.17.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

890,00

2.3.17.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag dat door het adviesorgaan bij de gemeente in rekening wordt gebracht

Hoofdstuk 4 n.v.t.

Hoofdstuk 5. Teruggaaf

2.5

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

2.5.1.1

indien de aanvraag binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan wordt ingetrokken bedraagt de teruggaaf:

80%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag na 4 weken na het in behandeling nemen doch vóór het verlenen van de vergunning, bedraagt de teruggaaf van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

50%

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 36 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

Van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

50%

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoelt in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

Van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges bedraagt de teruggaaf:

50%

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 30,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen.

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend

Hoofdstuk 6. n.v.t.

Hoofdstuk 7. Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

95,00

Hoofdstuk 8. Andere tenaamstelling omgevingsvergunning

2.8.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het op een andere naam stellen van een verleende omgevingsvergunning zoals bedoeld in dit hoofdstuk met uitzondering van onderdeel 2.3.5 van dit hoofdstuk (brandveiligheid) bedraagt:

100,00

Hoofdstuk 9. vervallen

Hoofdstuk 10. In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

180,00

2.10.1

Afronding

2.10.1.2

De leges als bedoeld in titel 2 worden afgerond op een veelvoud van

1,00

Titel 3.

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1. Drank en Horeca

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

3.1.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

520,00

3.1.2

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in (artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening)

105,00

3.1.3

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in (artikel 2:29, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening)

51,50

3.1.4

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet

51,50

3.1.5

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

51,50

3.1.6

een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet

51,50

3.1.7

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 

87,50

3.1.8

Indien de vergunning als bedoeld in dit hoofdstuk uitsluitend wordt aangevraagd in verband met het wijzigen van leidinggevende, dan bedraagt het tarief voor een vergunning

51,50

Hoofdstuk 2. Organiseren van evenementen

3.2.1

Tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2.25 van de Algemene Plaatselijke Verordening ten behoeve van het verkrijgen van een vergunning tot het houden van een evenement tot een bezoekersaantal van:

3.2.1.1

maximaal 500 bezoekers

105,00

3.2.1.2

van 501 tot 1000 bezoekers

205,00

3.2.1.3

van 1000 bezoekers of meer.

307,50

3.2.2

Indien voor het in artikel 13.3 een advies dient te worden gevraagd van de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) wordt de berekende leges verhoogd en doorberekend met de kosten die door GHOR in rekening worden gebracht

3.2.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.2.3.1

Tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2.25 van de Algemene Plaatselijke Verordening ten behoeve van het verkrijgen van een eenvoudige vergunning tot het houden van een evenement waarbij geen vooronderzoek nodig is

67,50

Hoofdstuk 3.Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.1.2:

3.3.1.1

voor een seksinrichting

2750,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

2750,00

3.3.2

Wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.2.1

voor een seksinrichting

540,00

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

540,00

Hoofdstuk 4. Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

400,00

3.4.1

Het verschuldigde bedrag op grond van artikel 3.4 wordt indien toetsing door derden noodzakelijk is verhoogd met het bedrag wat door die derden aan de gemeente in rekening gebrachte bedragen.

Hoofdstuk 5. n.v.t.

Hoofdstuk 6. Brandveiligheidverordening

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening

a.uitsluitend in de open lucht

102,50

b.geheel of gedeeltelijk overdekt

205,00

3.6.1

Indien er aanvullende vergunningen benodigd zijn voor het genoemde in artikel 3.6 a en b, dan bedraagt het tarief voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

25,00

Hoofdstuk 7. In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

25,00

3.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.7.1.1

Tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 2.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening ten behoeve van het tijdelijk aanwezig hebben van voorwerpen of stoffen, op aan of boven de weg

51,50

3.7.1.2

Tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2 of artikel 3 van de ligplaatsenregeling ten behoeve van het innemen of beschikbaar stellen van een ligplaats met een vaartuig.

51,50

3.7.2

Indien voor de afhandeling van een vergunningaanvraag advies wordt gevraagd aan het landelijk bureau BIBOB wordt het voor die vergunning berekende leges bedrag verhoogd met

512,50

Behoort bij raadsbesluit d.d. 1 november 2012.

de griffier,

B.J. Schouten