Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Zoetermeer houdende regels omtrent beslistermijn schuldhulpverlening (Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Zoetermeer 2021)

Geldend van 31-12-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Zoetermeer houdende regels omtrent beslistermijn schuldhulpverlening (Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Zoetermeer 2021)

De raad van de gemeente Zoetermeer;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 10 november 2020;

gelet op artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

gelet op artikel 4:13 van de Algemene wet bestuursrecht,

gezien het advies van de Commissie Samenleving;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Zoetermeer 2021

Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening

De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van maximaal 8 weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking twee weken na bekendmaking daarvan en werkt terug tot en met 1 januari 2021, tenzij over dit besluit een inleidend verzoek tot het houden van een referendum wordt gedaan.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Zoetermeer 2021.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 december 2020.

De voorzitter,

De griffier,

Toelichting

Algemeen

De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 zal gelden. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 239).

Artikelsgewijs

Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening

De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.

Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.

Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld. Een kortere beslistermijn vaststellen is wel toegestaan.

De beslistermijn is bepaald op acht (8) weken. Deze termijn sluit aan op de maximale termijn met betrekking tot de toegang onder de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening treedt in werking twee weken na bekendmaking daarvan en werkt terug tot en met 1 januari 2021, tenzij over dit besluit een inleidend verzoek tot het houden van een referendum wordt gedaan.

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Zoetermeer 2021”.