Verordening auditcommissie Zoeterwoude

Geldend van 01-01-2009 t/m heden

Intitulé

Verordening auditcommissie Zoeterwoude

Verordening auditcommissie Zoeterwoude

Besluit van de raad

Nummer: 08-58

De raad van de gemeente Zoeterwoude,

Gelezen het voorstel van het Presidium van 12 november 2008

Gelet op de artikelen 212 en 213 van de Gemeentewet,

Besluit:

  • 1.

    De Verordening auditcommissie Zoeterwoude vast te stellen.

  • 2.

    Als eerste leden te benoemen, voor de duur van de raadsperiode:

    • a.

      De heer J. Hulsbos, met als plaatsvervanger de heer W.J.C. Klein;

    • b.

      De heer C. den Ouden, met als plaatsvervanger de heer J.C.H. Haan;

    • c.

      De heer J. Hage, met als plaatsvervanger de heer H.O. van der Kooi.

Artikel 1: Instelling en begripsbepalingen

  • 1. Er is een auditcommissie

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      de commissie: de auditcommissie;

    • b.

      de raad: de gemeenteraad;

    • c.

      het college: het college van burgemeester en wethouders;

    • d.

      de accountant: de accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van deGemeentewet bedoelde jaarrekening;

    • e.

      de voorzitter: de voorzitter van de commissie;

    • f.

      het controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening.

Artikel 2: Taken en bevoegdheid

  • 1. De commissie heeft als taak de gemeenteraad te adviseren ten aanzien van alle activiteiten op het gebied van het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente, in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 2. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen de volgende taken met betrekking tot de controle door de accountant:

    • ·

      de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

    • ·

      het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende deopzet en uitvoering van de accountantscontrole;

    • ·

      een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountantmet de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaaldeonderwerpen;

    • ·

      een overlegplatform te zijn over het verslag van bevindingen van de accountant;

    • ·

      het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

    • ·

      het voorbereiden van de selectie van de accountant na afloop van het contract metde accountant;

    • De auditcommissie is ook een afstemmingsoverleg over de

      resultaten van de onderzoeken door accountant, rekenkamercommissie en college; Voorts houdt de commissie toezicht op de kwaliteit van de producten van de P&C-cyclus. De commissie adviseert de raad over de uitvoering en aanpassingen van de ter zake doende verordeningen en beleidsnota’s.

      De commissie controleert de verantwoording van de fractievergoedingen.

  • 3. De commissie heeft geen directe opdrachtgevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 3: Samenstelling en benoeming

  • 1. De commissie bestaat uit ten minste drie en ten hoogste vijf leden. Per fractie kan één raadslid worden voorgedragen om te worden benoemd in de commissie, en één plaatsvervanger. De plaatsvervanger kan een burgerraadslid zijn. De raad benoemt de leden en de plaatsvervangers.

  • 2. De commissie heeft drie adviseurs te weten de wethouder van financiën, het hoofd van de afdeling financiën/ICT en de gemeentesecretaris (dan wel diens plaatsvervanger).

  • 3. De griffier (of zijn plaatsvervanger) is secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.

  • 4. De commissie kan andere personen verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

Artikel 4: Zittingsduur

  • 1. De zittingsperiode van de (plv.) leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad, bij ontslag als lid van de raad of bij beëindiging van het burgerraadslidmaatschap.

  • 2. De raad kan een (plv.) lid tussentijds ontslaan.

  • 3. Een (plv.) lid kan te allen tijde ontslag nemen.

  • 4. Indien door een vacature het aantal leden onder het in artikel 3 lid 1 benoemde minimum is gekomen, voorziet de raad onverwijld in de ontstane vacature.

Artikel 5: Voorzitter

  • 1. De commissie kiest uit haar leden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen en het bevorderen van een heldere besluitvorming over de taken van de commissie. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie. De secretaris is belast met het opstellen van een verslag van de vergadering.

Artikel 6: Vergaderingen en verslaglegging

  • 1. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht.

  • 2. De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.

  • 3. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4. De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

Artikel 7: Informeren van de raad

  • 1. Besluiten van de auditcommissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen. Indien één van de leden van de auditcommissie dit wenst, wordt een minderheidsstandpunt bij een advies ter kennis gebracht aan de gemeenteraad.

  • 2. De auditcommissie kan slechts beraadslagen en besluiten, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3. Indien over een voorstel door geen van de leden stemming wordt verlangd, is het aangenomen.

  • 4. Bij het staken van de stemmen wordt de besluitvorming over het onderwerp uitgesteld tot de eerstvolgende vergadering waarin meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Staken de stemmen ook in die vergadering dan beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 8: Geheimhouding

  • 1. De auditcommissie kan in een besloten vergadering, op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van een hem overgelegde stukken geheimhouding opleggen. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen totdat de auditcommissie haar opheft.

  • 2. Indien de auditcommissie zich ter zake van het behandelde waarvoor een verplichting tot geheimhouding geldt tot de raad heeft gericht, wordt de geheimhouding in acht genomen totdat de raad haar opheft.

  • 3. Op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door de voorzitter van de auditcommissie, het college van burgemeester en wethouders, ieder ten aanzien van stukken die hij aan de auditcommissie overlegt. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat haar heeft opgelegd dan wel de gemeenteraad haar opheft.

  • 4. De auditcommissie kan op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, geheimhouding opleggen ten aanzien van stukken die zij aan het college, aan de raad of de leden van de raad overlegt. Het bepaalde in de artikelen 25 en 55 van de Gemeentewet is van toepassing.

  • 5. Indien omtrent stukken die zijn gericht aan de auditcommissie geheimhouding is opgelegd blijven deze onder berusting van de griffier in de hoedanigheid van secretaris van de auditcommissie. De secretaris verleent inzage aan de leden van de auditcommissie alsmede aan andere personen voor zover aan hen kennisgeving onder geheimhouding is toegestaan.

Artikel 9: Informeren van de raad

De commissie brengt na elke vergadering verslag uit aan de raad in de Voorronde van het Open Huis. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.

Artikel 10: Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening auditcommissie Zoeterwoude”.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 december 2008,
de griffier,
A.J. Niesthoven
de voorzitter,
E.G.E.M. Bloemen