Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening Wmo-raad gemeente Waterland 2009

Geldend van 23-10-2009 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening Wmo-raad gemeente Waterland 2009

De raad van de gemeente Waterland,

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

B E S L U I T :

Vast te stellen de Verordening Wmo-raad gemeente Waterland 2009.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Waterland, gehouden op 1 oktober 2009

De raad voornoemd,

De griffier, De voorzitter,

(Drs. E.G.H. Dijk) (Mr. E.F. Jongmans)

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

Artikel 1

In deze Verordening en de daarop gebaseerde nadere regelgeving wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet:

    Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

  • b.

    Cliënt:

    De persoon die een voorziening ontvangt ingevolge de aan de gemeente Waterland opgedragen Wet maatschappelijke ondersteuning, uit de doelgroep ouderen, lichamelijk gehandicapten, chronisch zieken, mensen met een verstandelijke beperking, mensen met een chronisch psychisch probleem, dan wel een psychosociaal probleem, gebruikers van maatschappelijke opvang en GGZ/OGGZ/verslavingszorg of gebruikers van welzijnsvoorzieningen en thuiszorg, die inwoner zijn van de gemeente Waterland.

  • c.

    Wmo-raad:

    Een door het college ingesteld adviesorgaan bestaande uit vertegenwoordigers van de verschillende doelgroepen van de Wmo. De Wmo-raad adviseert het college gevraagd en ongevraagd

    over het Wmo-beleid.

  • d.

    De gemeente:

    De gemeente Waterland.

  • e.

    College:

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland.

  • f.

    GGZ:

    Geestelijke gezondheidszorg.

  • g.

    OGGZ:

    Openbare geestelijke gezondheidszorg.

  • h.

    Burgerparticipatie:

    Het proces waarbij de mening van de burgers wordt betrokken bij de totstandkoming van het gemeentelijk beleid.

  • i.

    Wmo-beleidsplan:

    Het beleidsplan omvat het lokale, samenhangende Wmo-beleid gericht op mensen met beperkingen of problemen. Het plan geeft invulling aan de verantwoordelijkheid van de gemeente bij het versterken van de sociale samenhang, het voorkomen van problemen en het bevorderen van deelname aan het maatschappelijk verkeer van alle inwoners. De gemeente stelt op grond van de Wmo elke vier jaar een beleidsplan Wmo op.

  • j.

    Prestatievelden:

    In de Wmo worden 9 prestatievelden onderscheiden, waarop gemeentelijk beleid moet zijn ontwikkeld:

    • 1.

      Sociale samenhang en leefbaarheid

    • 2.

      Jeugdbeleid en opvoedingsondersteuning

    • 3.

      Informatie, advies en cliëntondersteuning

    • 4.

      Mantelzorgers en vrijwilligerswerk

    • 5.

      Bevorderen van deelname aan het maatschappelijke verkeer en zelfstandig functioneren met een beperking

    • 6.

      Verlenen van voorzieningen ten behoeve van het behouden en bevorderen van zelfstandig functioneren of deelname aan het maatschappelijk verkeer

    • 7.

      Maatschappelijke opvang (w.o. vrouwenopvang en huiselijk geweld)

    • 8.

      Bevorderen Openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ)

    • 9.

      Verslavingsbeleid

HOOFDSTUK 2 taak en DOELSTELLING

Artikel 2

De Wmo-raad is ingesteld om de burgerparticipatie voor de Wmo vorm te geven.

De Wmo-raad heeft tot doel de mening van zijn achterbannen te verwoorden door middel van het uitbrengen van gevraagde en ongevraagde adviezen aan het college, die betrekking hebben op het integrale Wmo-beleid.

Vertegenwoordigers van de doelgroepen geven gezamenlijk en geïntegreerd advies.

HOOFDSTUK 3 BEVOEGDHEDEN

Artikel 3

  • 1. De Wmo-raad heeft de bevoegdheid om het brede Wmo beleid van de gemeente, in het overleg met de desbetreffende ambtenaren en/of wethouders aan de orde te stellen.

  • 2. De Wmo-raad heeft het recht advies uit te brengen over alle aangelegenheden die het brede Wmo-beleid van de gemeente betreffen.

  • 3. De Wmo-raad heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen gebruik te maken van de deskundigheid uit de eigen gelederen.

Artikel 4

  • 1. De Wmo-raad wordt o.a. geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheid onderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages voor zover die betrekking hebben op de Wmo.

  • 2. De Wmo-raad krijgt spontaan en op verzoek tijdig alle informatie die het voor de uitoefening van zijn taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven nodig heeft, tenzij enig wettelijk

    voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.

Artikel 5

De Wmo-raad kan een huishoudelijk reglement opstellen.

Artikel 6

  • 1. Het college stelt de Wmo-raad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen over het beleid en evaluatie met betrekking tot het brede Wmo-beleid, dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. Indien het college om advies vraagt, wordt het advies schriftelijk binnen zes weken uitgebracht. De Wmo-raad vergadert minimaal éénmaal alvorens een advies uit te brengen.

  • 2. Alle adviezen, informatieverzoeken en verbetervoorstellen die schriftelijk door de Wmo-raad zijn verstrekt, worden door het college beoordeeld. Het college verzorgt binnen zes weken eenschriftelijke met redenen omklede reactie aan de Wmo-raad.

HOOFDSTUK 4 SAMENSTELLING EN BENOEMING

Artikel 7

  • 1. De Wmo-raad bestaat uit maximaal 10 leden, 9 leden die een doelgroep vertegenwoordigen en een onafhankelijk voorzitter.

  • 2. Het streven is om een vertegenwoordiger van de volgende groepen als lid te benoemen, die optreedt voor zijn achterban:

    • a.

      een vertegenwoordiger van de groep ouderen van 55 tot 75 jaar;

    • b.

      een vertegenwoordiger van de groep ouderen vanaf 75 jaar;

    • c.

      een vertegenwoordiger van de jeugd;

    • d.

      een vertegenwoordiger van de groep mensen met een lichamelijke functiebeperking;

    • e.

      een vertegenwoordiger van de groep mensen met een psychische beperking;

    • f.

      een vertegenwoordiger van de groep mensen met een verstandelijke beperking;

    • g.

      een vertegenwoordiger van de mantelzorgers/vrijwilligers;

    • h.

      een vertegenwoordiger van de diaconie/caritas;

    • i.

      een vertegenwoordiger van de kernraden.

  • 3. Indien niet voor elke doelgroep een vertegenwoordiger als lid kan worden benoemd bedraagt het aantal leden dat de doelgroepen vertegenwoordigt minimaal 5.

Artikel 8

  • 1. De leden van de Wmo-raad zijn inwoners van de gemeente Waterland.

    Indien er geen geschikte kandidaten beschikbaar zijn, kan dispensatie van dit wooncriterium worden verleend door het college en kan worden toegestaan dat er kandidaten worden benoemd die niet woonachtig zijn in de gemeente Waterland. Voorwaarde is wel dat de desbetreffende kandidaten een aantoonbare binding hebben met de Waterlandse samenleving.

  • 2. Leden kunnen een plaatsvervangend lid aanwijzen die hen bij verhindering vervangt.

Artikel 9

Uitgesloten van lidmaatschap zijn: collegeleden, (duo-)raadsleden van de gemeente Waterland, ambtenaren van de gemeente Waterland, leden van de Welzijnsraad en leden van de adviescommissie voor de bezwaarschriften van de gemeente Waterland.

Artikel 10

De leden en plaatsvervangende leden worden benoemd door het college.

Artikel 11

  • 1. Nieuwe leden worden benoemd door het college op voordracht van de Wmo-raad.

  • 2. De leden van de Wmo-raad zijn zelf verantwoordelijk voor hun opvolging

  • 3. De Wmo-raad is verantwoordelijk voor een tijdige voordracht van nieuwe leden van de Wmo-raad.

HOOFDSTUK 5 ZITTINGSDUUR EN BEEINDIGING LIDMAATSCHAP

Artikel 12

De zittingsduur van de leden is vier jaar. De leden zijn één keer herbenoembaar.

Artikel 13

  • 1.

    Het lidmaatschap eindigt indien het lid geen vertegenwoordiger meer is van één van de doelgroepen, zoals vermeld onder artikel 6, lid 2.

  • 2.

    Het lidmaatschap van de Wmo-raad eindigt indien het lid aftreedt.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de Wmo-raad eindigt indien de zittingsduur als bedoeld in artikel 12 is verlopen.

  • 4.

    In de gevallen, bedoeld in het eerste lid, kan het lid de functie blijven vervullen totdat in de vacature is voorzien, totdat de zittingsduur van 4 jaar is verstreken.

HOOFDSTUK 6 VERGADERINGEN

Artikel 14

  • 1. De Wmo-raad houdt reguliere en tussentijdse vergaderingen.

  • 2. De reguliere vergaderingen van de Wmo-raad vinden minimaal eenmaal per jaar plaats.

  • 3. Een vergadering als bedoeld in het eerste lid wordt minimaal vier weken voor het plaatsvinden van de vergadering bekendgemaakt.

  • 4. Indien nodig, ter beslissing aan de wethouder en de voorzitter, is de wethouder bij reguliere vergaderingen aanwezig.

  • 5. De leden van de Wmo-raad, evenals de betreffende wethouder, kunnen tot twee weken voor de vergadering, onderwerpen op de agenda voor de vergadering plaatsen.

  • 6. Bij de reguliere vergaderingen ondersteunt de ambtelijke secretaris de Wmo-raad.

  • 7. Op verzoek van een of meer leden van de Wmo-raad, kan er tussentijds een vergadering plaatsvinden. De voorzitter beslist of hiertoe aanleiding is.

  • 8. De tussentijdse vergaderingen worden op verzoek van de Wmo-raad bijgewoond door de wethouder met de portefeuille Wmo. De leden van de Wmo-raad, alsmede de betreffende wethouder, kunnen tot één week voor de vergadering, onderwerpen op de agenda voor de vergadering plaatsen.

Artikel 15

Indiening van onderwerpen voor de reguliere vergadering geschiedt schriftelijk bij de ambtelijk secretaris van de Wmo-raad. Deze informeert de voorzitter.

Artikel 16

  • 1. De voorzitter nodigt de leden uit voor een vergadering.

  • 2. De voorzitter stelt aan het begin van de vergadering de agenda vast.

Artikel 17

Aan de Wmo-raad wordt de mogelijkheid gegeven om in het gemeentehuis te vergaderen.

HOOFDSTUK 7 AMBTELIJK SECRETARIS

Artikel 18

De Wmo-raad wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris. De ondersteuning bestaat uit de taken zoals vermeld in artikel 20.

Artikel 19

  • 1.

    De ambtelijk secretaris is een beleidsmedewerker van de afdeling Zorg en Welzijn.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris heeft geen stemrecht.

Artikel 20

De secretaris draagt zorg voor:

  • a.

    verzending van uitnodigingen voor de reguliere vergaderingen,

  • b.

    verzending van de agenda en de vergaderstukken van de reguliere vergaderingen,

  • c.

    informatievoorziening ten behoeve van de leden van de Wmo-raad

  • d.

    verslaglegging van de reguliere vergaderingen

  • e.

    reservering van de vergaderruimte.

HOOFDSTUK 8 ADVIEZEN

Artikel 21

De adviezen van de Wmo-raad worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van de Wmo-raad. Op verzoek kan het minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.

Bij het staken van de stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

Artikel 22

De Wmo-raad kan het college gevraagd en ongevraagd adviseren over voorgenomen beleid en wijzigingen van bestaand beleid.

Artikel 23

Teneinde de Wmo-raad de gelegenheid te geven adequaat te adviseren verstrekt het college via de ambtelijk secretaris aan de leden van de Wmo-raad conceptbeleidsvoorstellen en verzoekt de Wmo-raad zo spoedig mogelijk maar uiterlijk binnen zes weken om een reactie.

Artikel 24

De adviezen van de Wmo-raad worden binnen zes weken op schrift aan het college verstrekt. Het college betrekt het advies van de Wmo-raad bij haar besluitvorming.

Artikel 25

  • 1. De Wmo-raad kan ter voorbereiding van zijn advies een hoorzitting houden om groepen of individuen te horen, die direct belang hebben bij het onderwerp.

  • 2. De Wmo-raad kan kamers instellen, die belast worden met de voorbereiding van adviezen over bepaalde onderwerpen.

Artikel 26

Het is de Wmo-raad niet toegestaan adviezen te geven over individuele zaken.

HOOFDSTUK 9 VERGOEDINGEN

Artikel 27

  • 1. De leden van de Wmo-raad komen in aanmerking voor een vergoeding gebaseerd op artikel 14, 1e lid van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden van het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties.

  • 2. De voorzitter ontvangt tweemaal de vergoeding als bedoeld in het eerste lid.

  • 2. Indien een lid zich laat vervangen ontvangt het plaatsvervangend lid de vergoeding.

Artikel 28

De vergoeding wordt voor maximaal 10 bijeenkomsten per jaar betaald.

HOOFDSTUK 10 SLOTBEPALINGEN

Artikel 29

Deze Verordening wordt aangehaald als Verordening Wmo-raad gemeente Waterland 2009.

Artikel 30

Deze verordening treedt in werking de dag na publicatie in “Ons Streekblad”.

Ondertekening

Behorend bij besluit 2009-124B d.d. 1 oktober 2009
De griffier, De voorzitter,
(Drs. E.G.H. Dijk) (Mr. E.F. Jongmans)