Beleidsregels terrassen gemeente Waterland 2016

Geldend van 01-07-2016 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels terrassen gemeente Waterland 2016

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland, overwegende dat het wenselijk is om beleidsregels vast te stellen voor terrassen in de gemeente Waterland;

gelet op artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2:28a, vijfde lid, van de Algemeen Plaatselijke Verordening Waterland,

BESLUITEN:

vast te stellen de navolgende Beleidsregels terrassen gemeente Waterland 2016.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    de verordening: de Algemene Plaatselijke Verordening Waterland 2010;

  • b.

    het bevoegd gezag: bestuursorgaan dat bevoegd is tot het nemen van een besluit;

  • c.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland;

  • d.

    horecabedrijf: de voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt;

  • e.

    terras: een buiten de besloten ruimte van een inrichting deel van het horecabedrijf waar zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen een vergoeding dranken en/of spijsen voor directe consumptie worden verstrekt;

  • f.

    gevel: buitenmuur van een gebouw;

  • g.

    gevelterras: een terras direct gelegen aan de gevel van de bijbehorende horeca-inrichting;

  • h.

    eilandterras: een los van de gevel gelegen terras, voor of in de directe nabijheid van de betreffende horeca-inrichting;

  • i.

    vergunning: vergunning als bedoeld in artikel 2:28a, vijfde lid, van de verordening;

  • j.

    weg: weg, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Aanvragen om terrasvergunning als bedoeld in artikel 2:28a, vijfde lid, van de verordening, vallende binnen het grondgebied van de gemeente Waterland worden aan deze beleidsregels getoetst. Deze beleidsregels zijn van toepassing voor terrassen voor zover deze zich op de openbare weg of eigen grond bevinden.

Artikel 3. Bestemmingsplan

  • 1. Een aanvraag om terrasvergunning op de openbare weg of een aanvraag voor een terras op eigen grond dient te passen binnen de regels van het op het moment van de aanvraag vigerende bestemmingsplan.

  • 2. Indien een terras niet past binnen de regels van het vigerende bestemmingsplan wordt de vergunning geweigerd of wordt het terras niet bijgeschreven op de exploitatievergunning.

Artikel 4. Aanvragen om vergunning

  • 1. De vergunning moet schriftelijk, door middel van een standaard aanvraagformulier, worden aangevraagd. Op dit formulier zijn de indieningsvereisten aangegeven.

  • 2. Een aanvraag om vergunning wordt minimaal acht weken voor het aflopen van de geldigheidstermijn van de voorgaande vergunning of voorafgaande aan het startpunt van de exploitatie van het terras aangevraagd.

Artikel 5. Terraslocaties

  • 1. Terrassen kunnen zowel worden geplaatst op eigen grond als op grond van de gemeente. Voor het realiseren van een terras op gemeente grond heeft u een terrasvergunning nodig. Als u een terras op eigen grond wilt exploiteren dan wordt het terras geïntegreerd in de exploitatievergunning.

  • 2. Uitgangspunt is dat de terrassen voor de gevel geplaatst (gevelterras) moeten worden. Als er ruimte bestaat in de directe nabijheid van de horeca-inrichting kan hiervan worden afgeweken door het realiseren van een eilandterras.

  • 3. Er wordt geen terras toegestaan bij een niet-horecabedrijf.

Artikel 6. Verkeersveiligheid

  • 1. Alleen indien voor het (voetgangers) verkeer voldoende ruimte overblijft is plaatsing van een terras mogelijk.

  • 2. Bij locaties die al dan niet vanwege evenementen (tijdelijk) zijn afgesloten voor verkeer gelden de navolgende voorwaarden:

    • a.

      Een vrije doorgang voor hulpdiensten van tenminste 3,50 meter breed (één rijstrook) en 4,20 meter hoog moet gegarandeerd zijn. Incidenteel kan hiervan, ter beoordeling van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland, worden afgeweken.

    • b.

      Brandkranen en waterwinpunten dienen goed zichtbaar en vrij bereikbaar te zijn voor hulpverleningsdiensten.

  • 3. Bij locaties waar alleen eenrichtingsverkeer mogelijk is gelden de navolgende voorwaarden:

    • a.

      Een vrije doorgang voor hulpdiensten van tenminste 3,50 meter breed (één rijstrook) en 4,20 meter hoog moet gegarandeerd zijn. Incidenteel kan hiervan, ter beoordeling van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland, worden afgeweken.

    • b.

      Terrassen worden niet geplaatst op zodanige wijze, dat het zicht van verkeersdeelnemers wordt beperkt.

    • c.

      Het is niet toegestaan terrassen aan te brengen, die zich bevinden binnen een afstand van 3,0 meter van een kruising, in-of uitrit of hoek van de weg, dit i.v.m. de draaicirkels van voertuigen.

    • d.

      Er worden geen parkeervakken opgeofferd voor het aanbrengen van een terras.

    • e.

      Er worden geen terrassen aangebracht op voetgangersstroken en/of stoepen. Het college kan hiervan afwijken als blijkt dat er voor voetgangers voldoende veilige loopruimte overblijft op stoep of strook.

    • f.

      Brandkranen en waterwinpunten dienen goed zichtbaar en vrij bereikbaar te zijn voor hulpverleningsdiensten.

  • 4. Bij locaties waar tweerichtingsverkeer mogelijk is gelden de navolgende voorwaarden:

    • a.

      Een vrije doorgang voor hulpdiensten van tenminste 5,50 meter (twee rijstroken) breed en 4,20 meter hoog moet gegarandeerd zijn. Incidenteel kan hiervan, ter beoordeling van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland, worden afgeweken.

    • b.

      Terrassen mogen niet geplaatst worden op zodanige wijze, dat het zicht van verkeersdeelnemers wordt beperkt.

    • c.

      Het is niet toegestaan terrassen aan te brengen, die zich bevinden binnen een afstand van 3,0 meter van een kruising, in-of uitrit of hoek van de weg, dit i.v.m. de draaicirkels van voertuigen.

    • d.

      Er worden geen parkeervakken opgeofferd voor het aanbrengen van een terras.

    • e.

      Er worden geen terrassen aangebracht op voetgangersstroken en/of stoepen. Het college kan hiervan afwijken als blijkt dat er voor voetgangers voldoende veilige loopruimte overblijft op stoep of strook.

    • f.

      Brandkranen en waterwinpunten dienen goed zichtbaar en vrij bereikbaar te zijn voor hulpverleningsdiensten.

Artikel 7. Ander gebruik van de grond

Aan een vergunning worden voorschriften verbonden. Het terrasgedeelte of de terrasgedeelten kan/kunnen zonodig worden aangepast aan de opstelling van markten, braderieën en/of grootschalige evenementen.

Artikel 8. De vergunning

Op grond van artikel 1.5. van de verordening heeft de vergunning een persoonlijk karakter en is niet overdraagbaar. Dit houdt in dat wanneer er een wisseling van eigenaar optreedt er door de nieuwe eigenaar een nieuwe vergunning moet worden aangevraagd. De vergunning wordt in principe afgegeven voor een periode van vijf jaar. Het bevoegd gezag kan hiervan afwijken.

Artikel 9 Vergunningsvoorschriften

  • 1. Aan een vergunning worden voorschriften verbonden om overlast voor de woon- en leefomgeving zoveel mogelijk te beperken. Het is niet toegestaan een terras te exploiteren buiten de openingstijden van de horeca-inrichting.

    • a.

      Het zomer terrasseizoen omvat de periode 1 maart tot en met 31 oktober.

    • b.

      In de periode 1 november tot 1 maart is een winterterras mogelijk.

    • c.

      De openingstijden van de terrassen zijn in de zomerperiode van maandag tot en met donderdag van 10.00 - 23.00 uur en op vrijdag en zaterdag van 09.00 - 24.00 uur.

    • d.

      De openingstijden van de terrassen in de winterperiode zijn dagelijks van 10.00 - 17.00 uur.

    • e.

      De openingstijden voor een gevelterras zijn in de winterperiode van 10.00 - 23.00 uur.

    • f.

      Het is niet toegestaan om op het terras muziek ten gehore te (laten) brengen, anders dan met een ontheffing op grond van artikel 4.6 van de verordening.

    • g.

      Tafels, stoelen, parasols en ander terrasmeubilair moeten zijn opgeruimd en/of opgestapeld, eventuele afscherming ingeklapt en eventuele verlichting moet uit zijn de periode buiten de openingstijden.

    • h.

      De vergunninghouder moet ervoor zorgen dat het terras en de naaste omgeving daarvan vrij blijft van afval en andere onregelmatigheden afkomstig van of veroorzaakt door het gebruik van het terras.

    • i.

      Van de vergunninghouder wordt verwacht dat hij alles zal doen of nalaten wat redelijkerwijs gevergd kan worden om hinder en overlast, veroorzaakt door de op een terras aanwezige bezoekers, te voorkomen of beperken.

Artikel 10 Inrichting terras

  • 1. Het terrasmeubilair moet in de beschermde stads-en dorpsgezichten een authentieke uitstraling hebben, passend bij het historisch karakter van de locatie.

  • 2. De traditioneel vormgegeven parasols zijn in de beschermde stads- en dorpsgezichten gebroken wit, donkerrood, donkerblauw of donkergroen van kleur. Parasols mogen alleen worden geplaatst als deze een semipermanent karakter hebben, als afzonderlijk element herkenbaar blijven en makkelijk te verwijderen zijn.

  • 3. Voorzover parasols, terrasafscheidingen en vlonders direct of indirect met de grond verbonden zijn danwel direct of indirect steun vinden in of op de grond is sprake van een bouwwerk en zijn deze slechts toegestaan mits wordt voldaan aan de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO).

  • 4. Losse terrasschotten/afscheidingen/parasols en plantenbakken vinden geen directe of indirecte steun in/op de grond en zijn hiermee niet verbonden. Dit soort van afscheidingen zijn elementen die onderdeel uitmaken van een terras en zijn ook als zodanig makkelijk te verplaatsen.

  • 5. De maximale hoogte van een terrasafbakening mag 1,50 bedragen. Als terrasschotten worden aangebracht moeten deze aan de bovenzijde, minimaal 0,75 meter, bestaan uit transparant materiaal.

  • 6. Parasols mogen in uitgeklapte toestand de grenzen van het terras niet overschrijden.

  • 7. Voor het plaatsen van een zonnescherm/luifel boven de openbare weg is een omgevings-vergunning vereist, dit geldt ook voor een zonneluifel aan een monument.

  • 8. Terrasschotten mogen niet direct aansluiten aan een zonnescherm, zodat niet de indruk ontstaat dat er sprake is van een afgesloten lokaliteit.

  • 9. Alle vormen van terrasafbakeningen moeten voldoende zijn voorzien van reflectoren, waardoor het voor overige verkeersdeelnemers duidelijk is waar het terras eindigt en waar de (berijdbare) weg begint.

  • 10. Het is toegestaan vlonders te plaatsen ten behoeve van een terras. Het is niet toegestaan om vlonders te plaatsen op een trottoir of een als zodanig aangemerkte voetgangersstrook. De vlonders moeten voorzien zijn van deugdelijk reflectiemateriaal.

  • 11. Door middel van markeringen in de bestrating wordt de oppervlakte ten behoeve van het gebruik van het terras aangegeven. Deze markeringen worden door de gemeente aangebracht.

  • 12. De kosten voor het aanbrengen van de markering zijn voor rekening van de aanvrager.

  • 13. Voor aankleding en versiering van terrassen en het meubilair mogen geen licht brandbare materialen worden gebruikt, tenzij deze geïmpregneerd zijn met speciale brandvertragende middelen.

Artikel 11. Tijdelijke terrassen

Voor een tijdelijk terras of een tijdelijke terrasuitbreiding bij evenementen dient een afzonderlijke aanvraag te worden ingediend.

Artikel 12. Tarieven

  • 1. Voor een aanvraag terrasvergunning is in het kader van de Verordening op de heffing en invordering van leges een bedrag aan leges verschuldigd.

  • 2. Er wordt eveneens een bedrag in rekening gebracht voor het in gebruik nemen van gemeentegrond. Dit gebeurt op basis van de Verordening op de heffing en invordering van precariobelasting.

Artikel 13. Legalisatie

Als een situatie is geconstateerd die in strijd is met de in deze beleidsregels genoemde voorschriften wordt gekeken of legalisering van de situatie mogelijk is. Als dit het geval is, wordt de overtreder in de gelegenheid gesteld alsnog binnen een aangegeven termijn een verzoek voor een vergunning aan te vragen. Als legalisatie niet mogelijk is wordt overgegaan tot het gebruiken van sanctiemiddelen.

Artikel 14. Toezicht en handhaving

Op de naleving van deze beleidsregels wordt toegezien door toezichthouders van de gemeente. Indien een terras wordt geëxploiteerd zonder de benodigde vergunning of in strijd met de voorschriften uit de vergunning kunnen bestuursrechtelijke maatregelen worden opgelegd. In het Handhavingsuitvoeringsprogramma wordt beschreven hoe er tegen de overtredingen van de ze beleidsregels wordt opgetreden en welke sancties er aan de overtredingen gekoppeld zijn.

Artikel 15. Hardheidsclausule

In deze beleidsregels worden algemene regels geformuleerd die tot doel hebben te komen tot eeneffectieve en efficiënte behandeling van vergunningsaanvragen en de handhaving van deze regels.

Het bevoegd gezag handelt overeenkomstig deze beleidsregels, tenzij dat voor één of meer belanghebbende(n) gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zou zijn in verhouding tot de met deze beleidsregels te dienen doelen.

Artikel 16. Inwerkingtreding

Na bekendmaking treden deze beleidsregels in werking op 1 juli 2016.

Artikel 17. Overgangsbepaling

Bestaande terrassen die vóór de datum van inwerkingtreding van deze beleidsregels met terrasvergunning zijn geplaatst, hoeven bij ongewijzigde inrichting van dat terras niet te voldoen aan die onderdelen van deze beleidsregels waaraan hun bestaande terrasvergunning niet voldoet.

Indien de fysieke inrichting van het terras echter wijzigt of er vindt een wijziging in de exploitatie plaats, vindt toetsing van die wijziging plaats aan deze beleidsregels.

Artikel 18. Evaluatie

Deze beleidsregels zullen vóór 1 maart 2017 worden geëvalueerd. Hierin zal onderscheid worden gemaakt tussen de wijzigingen met betrekking tot de zomerperiode en het mogelijk maken van een winterterras.

Artikel 18. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Beleidsregels terrassen gemeente Waterland 2016.

Ondertekening

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft,
mr. N. van Ginkel MPM
algemeen directeur/gemeentesecretaris
L.M.B.C. Wagenaar-Kroon
burgemeester