Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR416114
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR416114/4
Regeling vervallen per 01-02-2022
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland houdende regels omtrent mandaat, volmacht en machtiging Mandaat, volmacht en machtigingregeling gemeente Waterland 2016
Geldend van 26-01-2018 t/m 15-06-2018
Intitulé
Mandaat, volmacht en machtigingregeling gemeente Waterland 2016Het college van burgemeester en wethouders van Waterland respectievelijk de burgemeester van Waterland, elk voor zover het hun bevoegdheden betreft,
overwegende dat het wenselijk is om redenen van doelmatigheid hun bevoegdheden die daarvoor in aanmerking komen, te mandateren of op te dragen aan medewerker afdelingshoofd,
gelet op artikel 168 jo. artikel 171 Gemeentewet en Afdeling 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht,
B E S L U I T :
vast te stellen de navolgende Mandaat, volmacht en machtigingregeling gemeente Waterland 2016.
MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGINGREGELING GEMEENTE WATERLAND 2016
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- a.
afdelingshoofd: geeft hiërarchisch leiding over de afdeling;
- b.
algemeen directeur/ gemeentesecretaris: persoon belast met de algehele leiding van de gemeentelijke organisatie zoals beschreven in de artikelen 100-106 Gemeentewet, tevens algemeen directeur van de ambtelijke organisatie;
- c.
bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester;
- d.
budgetbeheerder: de budgetbeheerder zoals beschreven in de Regeling budgethouders en beheerders gemeente waterland 2016;
- e.
budgethouder: de budgethouder zoals beschreven in de Regeling budgethouders en beheerders gemeente Waterland 2016;
- f.
burgemeester: de burgemeester van de gemeente Waterland;
- g.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland;
- h.
machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit als bedoeld in artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht (Awb), noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;
- i.
mandaat: het opdragen van de bevoegdheid aan iemand (de gemandateerde) om in naam van een bestuursorgaan (de mandaatverlener) besluiten in de zin van artikel 10:1 Awb te nemen en te ondertekenen;
- j.
medewerker: een binnen een afdeling werkzame medewerker, zijnde ambtenaar of extern ingehuurde (tijdelijke) krachten niet zijnde een ambtenaar, inclusief het afdelingshoofd;
- k.
milieudienst: zoals omschreven in de dienstverleningsovereenkomst met omgevingsdienst IJmond;
- l.
ondermandaat: de gemandateerde verleent op zijn beurt mandaat aan een ander. Voor het ondermandaat is de toestemming van de oorspronkelijke mandaatverlener noodzakelijk;
- m.
portefeuillehouder: de wethouder of burgemeester met een bepaalde portefeuille belast;
- n.
register: een bij dit besluit behorende bijlage waarin bevoegdheden zijn opgesomd die gemandateerd zijn of waarvoor volmacht of machtiging is verleend;
- o.
secretaris bezwaarschriftencommissie: de medewerker van de afdeling Algemene en Juridische Zaken dan wel een extern aangewezen persoon die belast is met de secretariswerkzaamheden voor de bezwaarschriftencommissie zoals bedoeld in artikel 7:13 Awb;
- p.
volmacht: de bevoegdheid om in naam van burgemeester en wethouders danwel in naam van de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
Artikel 2 Reikwijdte mandaat, volmacht en machtigingregister
-
1. Mandaat, volmacht en machtiging wordt verleend aan de bij dit besluit behorende bijlagen en daarin vermelde functionarissen voor de daarbij aangegeven bevoegdheden.
-
2. Van het mandaat, volmacht of machtiging mag uitsluitend gebruik worden gemaakt wanneer deze uitoefening van de bevoegdheid:
- a.
geschiedt in overeenstemming met wetten, verordeningen, goedgekeurde begrotingsposten of vastgestelde en toegekende budgetten, vastgestelde beleidsregels, richtlijnen van de gemeenteraad, het college, de burgemeester of de algemeen directeur/gemeentesecretaris;
- b.
past binnen de functie inhoud van de gemandateerde.
- a.
-
3. Onverminderd het bepaalde in artikel 10:3 Awb, legt de gemandateerde in de volgende gevallen de kwestie ter beoordeling aan het bestuursorgaan voor:
- a.
als er twijfel bestaat over de aard van de bevoegdheid;
- b.
als de schijn van vooringenomenheid kan worden gewekt;
- c.
bij een weigering of anderszins negatieve beslissing, tenzij nadrukkelijk anders bepaald is;
- d.
bij afwijking van een wettelijk verplicht advies;
- e.
als de ambtelijke adviezen bij de besluitvorming niet eensluidend zijn;
- f.
als het te nemen besluit voorzienbaar politieke gevolgen kan krijgen of als artikel 169 vierde lid Gemeentewet van toepassing is;
- g.
als er een bezwaarschrift op grond van artikel 7:1 Awb ingediend is;
- h.
de beslissing leidt tot een besluit van controversiële aard.
- a.
Artikel 3 Vervangingsregeling
-
1. Als mandaat, volmacht of machtiging aan een medewerker is verleend en deze afwezig is, wordt de gemandateerde bevoegdheid uitgeoefend door het afdelingshoofd van de betreffende afdeling.
-
2. Als mandaat, volmacht of machtiging aan een afdelingshoofd is verleend en deze afwezig is, wordt de gemandateerde bevoegdheid uitgeoefend door het plaatsvervangend afdelingshoofd.
-
3. Als mandaat, volmacht of machtiging aan een afdelingshoofd is verleend en geen van de plaatsvervangende afdelingshoofden aanwezig zijn, wordt de gemandateerde bevoegdheid uitgeoefend door een ander aanwezig afdelingshoofd.
-
4. Als de algemeen directeur/gemeentesecretaris afwezig is, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door het afdelingshoofd die dan optreedt als respectievelijk eerste, tweede of derde plaatsvervanger van de algemeen directeur/gemeentesecretaris.
-
5. Als de eerste, tweede en derde plaatsvervangende algemeen directeur/gemeentesecretaris en de algemeen directeur/gemeentesecretaris afwezig zijn, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door een aanwezig afdelingshoofd.
Artikel 4 Ondermandaat
-
1. De algemeen directeur/gemeentesecretaris kan de hem in mandaat, volmacht of machtiging verleende bevoegdheid in ondermandaat verlenen tenzij in het register deze mogelijkheid expliciet is uitgesloten.
-
2. Het afdelingshoofd kan de hem in mandaat, volmacht of machtiging verleende bevoegdheid in ondermandaat verlenen tenzij in het register deze mogelijkheid expliciet is uitgesloten. Voor verlening van het ondermandaat is toestemming van de algemeen directeur/gemeentesecretaris nodig.
-
3. Een besluit tot het verlenen, wijzigen en intrekken van ondermandaat wordt schriftelijk vastgelegd en opgenomen in een digitaal dossier.
-
4. De gemandateerde ziet erop toe dat het gebruik van het door hem verleende ondermandaat op een rechtmatige wijze plaatsvindt.
-
5. Bij ondermandaat als bedoeld in het eerste en tweede lid zijn de bepalingen van deze regeling onverkort van toepassing.
Artikel 5 Ondertekening
Een besluit dat in mandaat, volmacht of met machtiging is genomen namens het college, wordt als volgt ondertekend:
‘namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,’
of
‘namens de burgemeester van de gemeente Waterland’
gevolgd door handtekening, naam en functieaanduiding van de handelende gemandateerde.
Artikel 6 Elektronische handtekening
Het elektronisch plaatsen van een handtekening is mogelijk binnen de door het college nader te stellen regels.
Artikel 7 Overzicht van krachtens mandaat genomen besluiten
Ter uitvoering van artikel 10:6 Awb kan het bestuursorgaan of de algemeen directeur/gemeentesecretaris de mandataris verplichten tot het bijhouden van een besluitenlijst.
Artikel 8 Intrekking oude regeling
De Mandaatregeling gemeente Waterland 2010 wordt ingetrokken.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Artikel 10 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als Mandaat, volmacht en machtigingregeling gemeente Waterland 2016.
Ondertekening
Bijlage 1 Mandaat, volmacht en machtigingregister ‘Algemene bevoegdheden organisatie’ behorende bij artikel 2, eerste lid, van de ‘Mandaat, volmacht en machtigingregeling gemeente Waterland 2016’
Bijlage 2 Mandaat, volmacht en machtigingregister Afdeling Algemene en Juridische Zaken behorende bij artikel 2, eerste lid, van de ‘Mandaat, volmacht en machtigingregeling gemeente Waterland 2016’
Bijlage 3 Mandaat, volmacht en machtigingregister Afdeling Facilitaire Zaken behorende bij artikel 2, eerste lid, van de ‘Mandaat, volmacht en machtigingregeling gemeente Waterland 2016’
Bijlage 3: Mandaat, volmacht en machtigingregister Afdeling Facilitaire Zaken
Bijlage 4 Mandaat, volmacht en machtigingregister Afdeling Financiën behorende bij artikel 2, eerste lid, van de ‘Mandaat, volmacht en machtigingregeling gemeente Waterland 2016’
Bijlage 4: Mandaat, volmacht en machtigingregister Afdeling Financiën
Bijlage 5 Mandaat, volmacht en machtigingregister Afdeling Openbare Werken behorende bij artikel 2, eerste lid, van de ‘Mandaat, volmacht en machtigingregeling gemeente Waterland 2016’
Bijlage 5: Mandaat, volmacht en machtigingregister Afdeling Openbare Werken
Bijlage 6 Mandaat, volmacht en machtigingregister Afdeling Personeel & Organisatie behorende bij artikel 2, eerste lid, van de ‘Mandaat, volmacht en machtigingregeling gemeente Waterland 2016’
Bijlage 7 Mandaat, volmacht en machtigingregister Afdeling Publiekzaken behorende bij artikel 2, eerste lid, van de ‘Mandaat, volmacht en machtigingregeling gemeente Waterland 2016’
Bijlage 8 Mandaat, volmacht en machtigingregister Afdeling VROM behorende bij artikel 2, eerste lid, van de ‘Mandaat, volmacht en machtigingregeling gemeente Waterland 2016’
Bijlage 9 Mandaat, volmacht en machtigingregister Afdeling Zorg en Welzijn behorende bij artikel 2, eerste lid, van de ‘Mandaat, volmacht en machtigingregeling gemeente Waterland 2016’
Bijlage 10 Mandaat, volmacht en machtigingregister ´Externe mandaten´ behorende bij artikel 2, eerste lid, van de ‘Mandaat, volmacht en machtigingregeling gemeente Waterland 2016’
Bijlage 10: Mandaat, volmacht en machtigingregister externe mandaten
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl