Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

Geldend van 07-01-2011 t/m 31-12-2011 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2011

De raad van de gemeente Waterland,

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

Gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

Besluit:

  • I.

    tot vaststelling van de volgende Verordening op de heffing en invordering van leges 2011:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een gehele dag wordt aangemerkt.

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de (n)e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de (n)e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    aanvragen en verzoeken waarvoor vrijstelling gelden uit hoofde van hogere wettelijke regelingen;

  • b.

    aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    inlichtingen, opgaven, handelingen of stukken, verstrekt, verricht of afgegeven, uitsluitend voor een aantoonbaar wetenschappelijk of filantropisch doel.

  • d.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • e.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

  • 3. In afwijking van artikel 4:90, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht, wordt in geval van contante betaling geen kwitantie afgegeven.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.1.6 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen)

      een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De Verordening op de heffing en invordering van leges 2010 van 17 december 2009,wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de heffing en invordering van leges 2011.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Waterland,

gehouden op 16 december 2010

De raad voornoemd,

De griffier,

drs. E.G.H. Dijk

De voorzitter,

mr. E.F. Jongmans

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2011.

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Tarief 2011

Tarief 2010

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1

maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 uur en 17.00 uur

€ 413,00

€ 410,00

1.1.1.2

maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 uur tot en met 20.00 uur en

zaterdag van 10.00 uur tot en met 17.00 uur

€ 494,00

€ 490,00

1.1.1.3

door het gemeentebestuur aangewezen roostervrije dagen tussen 10.00 uur

en 17.00 uur

€ 413,00

€ 410,00

1.1.1.4

andere tijden dan hiervoor genoemd en op een algemeen erkende feestdag gestelde dag

€ 766,00

€ 760,00

1.1.1.5

toeslag voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een locatie anders dan het gemeentehuis aan de Pierebaan 3, Monnickendam

€ 76,00

€ 75,00

1.1.2

Bovengenoemde kosten zijn ook verschuldigd in het geval er een ceremonie wordt verlangd bij het omzetten van partnerschapsregistratie in een huwelijk

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€ 20,40

€ 20,25

1.1.5.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

€ 27,05

26,85

1.1.5.3

een getuige van een huwelijk of registratie van een partnerschap per half uur per getuige

€ 40,50

nieuw

Kosteloze huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie kan uitsluitend op de locatie Pierebaan 3 op maandag en dinsdag om 9.00 uur.

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 40,50

€ 40,85

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.1.10

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

voor de afgifte van:

1.1.10.1

een lijkenpas

€ 20,40

€ 20,25

1.1.10.2

een besluit van de burgemeester waarbij een andere termijn gesteld is, dan die

genoemd in artikel 17 van de wet op de lijkbezorging

€ 20,40

€ 20,25

1.1.10.3

van een verlof tot toestemming voor het op- en herbegraven

€ 20,40

€ 20,25

1.1.11

Het tarief bedraagt per jaar voor de afgifte van inlichtingenmateriaal aangaande geboorten, huwelijks-/partnerschapsaangiften, huwelijken en partnerschaps-registraties

€ 263,00

€ 261,00

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Tarief 2011

Tarief 2010

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 52,10

€ 50,90

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 58,20

€ 56,90

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 52,10

€ 50,90

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 9,20

€ 8,95

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 20,90

€ 19,50

1.2.1.6

vervallen

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 9,20

€ 8,95

1.2.1.8

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 43,85

€ 42,85

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 45,00

€ 41,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 21,40

€ 19,50

1.2.5

Het tarief van een onderzoek ten aanzien van het niet kunnen vaststellen

van de identiteit bij de aanvraag van een nieuw reisdocument, daarbij gelet

op artikel 22 lid 4 PUN (Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland), bedraagt

€ 39,65

€ 39,35

1.2.6

Het tarief van een onderzoek van de vermissing van een reisdocument

binnen 12 maanden na afgifte van dat reisdocument, dat ter vervanging dient

van een eerder vermist reisdocument, bedraagt.

Bij toepassing van 1.2.6 wordt het tarief genoemd onder 1.2.5 niet toegepast

€ 59,15

€ 58,70

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Tarief 2011

Tarief 2010

1.3.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vernieuwen van een rijbewijs voor personen in de leeftijd van 70 jaar of ouder of voor personen waarbij ten gevolge van invaliditeit voor een aanvraag tot het vernieuwen van een rijbewijs een medische keuring vereist is

€ 34,00

€ 34,00

1.3.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot een eerste afgifte, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs niet behorend tot de personen genoemd in 1.3.1

€ 45,20

€ 44,90

1.3.3

Het tarief van een onderzoek ten aanzien van het niet kunnen vaststellen van de identiteit bij de aanvraag van een nieuw rijbewijs, daarbij gelet op artikel 49 Reglement rijbewijzen, bedraagt

€ 39,65

€ 39,35

1.3.4

Het tarief van een onderzoek van de vermissing van een rijbewijs binnen 12 maanden na afgifte van dat rijbewijs, dat ter vervanging dient van een eerder vermist rijbewijs, bedraagt

Bij toepassing van 1.3.4 wordt het tarief genoemd onder 1.3..3 niet toegepast.

Daarbij gelet op artikel 49 Reglement rijbewijzen

€ 59,70

€ 58,70

1.3.5

Voor een eigen geneeskundige verklaring voor een rijbewijs het tarief als

vermeld in de regeling tarieven Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen

1.3.6

Het tarief als genoemd in 1.3.1 en 1.3.2 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 33,50

€ 33,25

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Tarief 2011

Tarief 2010

1.4.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

tot verkrijging van gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie persoons-gegevens(GBA) van:

1.4.1.1

een bewijs van opneming in de gemeentelijke basis-administratie persoonsgegevens

€ 9,90

€ 9,80

1.4.1.2

het afgeven van een persoonslijst uit de gemeentelijke basisadministratie

€ 9,90

€ 9,80

1.4.1.3

het verstrekken van gegevens per verstrekking omtrent een persoon

€ 9,90

€ 9,80

1.4.1.4

ter zake van het op verzoek doornemen van een of

meer kaartverzamelingen of registers, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 41,20

€ 40,85

1.4.1.5

het afstemmen van gegevens dan wel het verstrekken van

periodieke gegevens op alternatieve media aan afnemers als bedoeld in de

Wet gemeentelijke basisadministratie

€ 24,95

€ 24,75

1.4.1.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,27

€ 2,27

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Tarief 2011

Tarief 2010

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 9,90

€ 9,80

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Tarief 2011

Tarief 2010

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,23

€ 0,23

met een maximum per bericht van

€ 4,50

€ 4,50

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 22,50

€ 22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 4,50

€ 4,50

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 22,50

€ 22,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

€ 4,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Tarief 2011

Tarief 2010

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting:

1.7.1.1.1

indien dit wordt afgehaald op het gemeentehuis

€ 21,15

€ 21,00

1.7.1.1.2

indien dit per post wordt toegezonden

€ 24,60

€ 20,40

1.7.1.2

een afschrift van de voorjaars- of najaarsnota of kadernota:

1.7.1.2.1

indien dit wordt afgehaald op het gemeentehuis

€ 16,50

€ 16,35

1.7.1.2.2

indien dit per post wordt toegezonden

€ 19,10

€ 18,95

1.7.1.3

een afschrift van een nota (onderwerp niet nader gespecificeerd):

1.7.1.3.1

indien dit wordt afgehaald op het gemeentehuis

€ 9,50

€ 9,40

1.7.1.3.2

indien dit per post wordt toegezonden

€ 12,20

€ 12,10

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van:

1.7.2.1

een afschrift van de raadsagenda en - voorstellen, met inbegrip van het verslag, bij jaarabonnement:

1.7.2.1.1

indien dit wordt afgehaald op het gemeentehuis

€ 24,60

€ 24,40

1.7.2.1.2

indien dit per post wordt toegezonden

€ 66,70

€ 66,15

1.7.2.2

een afschrift van de raadsagenda en - voorstellen, met inbegrip van het verslag, gemeentebegroting en jaarrekening, bij jaarabonnement

1.7.2.2.1

indien dit wordt afgehaald op het gemeentehuis

€ 51,55

€ 51,15

1.7.2.2.2

indien dit per post wordt toegezonden

€ 90,20

€ 89,50

1.7.2.3

een afschrift van één raadscommissie-agenda, en- voorstellen, met inbegrip van het verslag, bij jaarabonnement:

1.7.2.3.1

indien dit wordt afgehaald op het gemeentehuis

€ 35,20

€ 34,90

1.7.2.3.2

indien dit per post wordt toegezonden

€ 66,50

€ 66,00

1.7.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verstrekken van:

1.7.3.1

een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV):

1.7.3.1.1

per bladzijde

€ 0,35

€ 0,35

1.7.3.1.2

voor een geheel exemplaar

€ 21,00

€ 20,85

1.7.3.2

een afschrift van de Bouwverordening:

1.7.3.2.1

per bladzijde

€ 0,35

€ 0,35

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Tarief 2011

Tarief 2010

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 10,50

€ 10,40

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 10,50

€ 10,40

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 10,50

€ 10,40

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 10,50

€ 10,40

1.8.3

De tarieven voor het verstrekken van informatie namens het Kadaster zijn de tarieven zoals genoemd in de Regeling tarieven Kadaster

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Tarief 2011

Tarief 2010

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag;

het bedrag zoals die voor deze dienst geregeld is in de laatst vastgestelde Regeling leges en afdracht vergoeding verklaring omtrent het gedrag voor natuurlijke personen en rechtspersonen, dat uitvoering geeft aan artikel 39, tweede lid, van de Wet Justitiële gegevens.

1.9.2

tot het Nederlanderschap

de tarieven zoals deze zijn vastgesteld in het meest recente Tussentijds Bericht Nationaliteiten, dat uitvoering geeft aan artikel 9, eerste lid van het Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002

1.9.3

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 9,90

€ 9,80

1.9.4

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 4,75

€ 4,70

1.9.5

tot het waarmerken van een kopie van een officieel stuk (diploma’s en dergelijke)

€ 4,75

€ 4,70

1.9.6

voor het verstrekken van een bewijs van Nederlandschap, geen reispapier zijnde

€ 9,90

€ 9,80

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Tarief 2011

Tarief 2010

1.10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het door of vanwege de gemeente doen van een nasporing in, eventueel gevolgd door het geven van een of meer inlichtingen uit het archief van de gemeente, ongeacht het resultaat van die nasporing, een en ander voor zover deze diensten niet elders in deze verordening of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd:

voor elke nasporing met een tijdsbesteding van maximaal 15 minuten

Bovenstaande geldt niet voor archiefbescheiden ouder dan twintig jaar

€ 20,25

€ 18,80

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Tarief 2011

Tarief 2010

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

€ 15,60

€ 15,50

1.11.2

voor een voorrangsverklaring als bedoeld in artikel 2.5.1. van de

Huisvestingsverordening gemeente Waterland 2005

€ 30,25

€ 30,00

1.11.3

tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

€ 15,60

€ 15,50

1.11.4

tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet

€ 15,60

€ 15,50

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Tarief 2011

Tarief 2010

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 15,60

€ 15,50

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 15,60

€ 15,50

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Tarief 2011

Tarief 2010

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 90,05

€ 89,35

Hoofdstuk 14 Gereserveerd

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Tarief 2011

Tarief 2010

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 22,60

€ 22,40

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 11,30

€ 11,20

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€ 11,30

€ 11,20

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Tarief 2011

Tarief 2010

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

€ 56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten voor de eerste speelautomaat

€ 56,50

€ 56,50

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 34,--

€ 34,--

1.16.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer of gelijk aan vier jaar of voor onbepaalde tijd

€ 226,50

€ 226,50

1.16.1.4

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode langer of gelijk aan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

€ 226,50

€ 226,50

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 136,--

€ 136,--

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 22,65

€ 22,45

Hoofdstuk 17 Gereserveerd

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Tarief 2011

Tarief 2010

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 118,00

€ 116,90

1.18.2

Het in 1.18.1 genoemde bedrag wordt:

1.18.2.1

indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente,

andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk,

verhoogd met

€ 585,00

€ 580,00

1.18.2.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Het tarief bedoeld in onderdeel 18.1.1 wordt verminderd met de van de

melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor

beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande

dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Tarief 2011

Tarief 2010

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

Tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeertekens 1990, voor zover de aanvraag niet valt onder artikel 1.19.2.1 van deze tabel;

1.19.1.1

Inrij-ontheffing Marken voor 1 dag, verkrijgbaar bij parkeerwachter of gemeentehuis

€ 5,50

€ 5,50

1.19.1.2

Overige ontheffingen

€ 19,55

€ 19,40

1.19.1.3

Tot het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement

Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, voor zover noodzakelijk voor -en

direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 27,45

€ 27,25

1.19.1.4

Tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het

Voertuigreglement

€ 27,45

€ 27,25

1.19.1.5

Tot het verlenen van overige ontheffingen op grond van de

Wegenverkeerswetgeving

€ 19,55

€ 19,40

1.19.2.1

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) waarbij de aanvrager ter keuring is verschenen

€ 169,70

€ 168,35

1.19.2.2

tot het verkrijgen van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart ter vervanging van een versleten of geheel of ten dele onleesbare kaart

€ 33,45

€ 33,20

1.19.2.3

Het tarief van een onderzoek ten aanzien van het kunnen vaststellen of

betrokkene recht heeft op een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart bij

het verloren gaan of teniet gaan, daarbij gelet op artikel 52 lid 3 besluit

algemene bepalingen inzake het wegverkeer (BAWB)

€ 33,45

€ 33,20

1.19.2.4

Het tarief van een onderzoek ten aanzien van het kunnen vaststellen of betrokkene recht heeft op een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart bij het verloren gaan of teniet gaan, daarbij gelet op artikel 52 lid 3 besluit algemene bepalingen inzake het wegverkeer (BAWB), indien binnen 12 maanden na afgifte van de gehandicapten parkeerkaart dat ter vervanging dient van een eerder verloren gaan of tenietgegane kaart, bedraagt

Bij toepassing van 1.19.2.4 wordt het tarief genoemd onder 1.19.2.3 niet toegepast

€ 59,30

€ 58,85

1.19.2.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een verklaring

van geen bezwaar voor ballonvaart-of een helikopteropstijging of –landing op een niet-aangewezen luchtvaartterrein, op grond van de Luchtvaartwet

€ 208,00

€ 206,50

Hoofdstuk 20 Diversen

Tarief 2011

Tarief 2010

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing van de Algemene Plaatselijke Verordening Waterland ( APV ) als bedoeld in;

1.20.1.1.1

artikel 2.6, lid 4 van de APV Waterland (verspreiden van gedrukte stukken)

€ 42,00

€ 33,70

1.20.1.1.2

artikel 2.9, lid 3 van de APV Waterland (straatartiest)

€ 28,00

€ 22,40

1.20.1.1.3

artikel 2.23, lid 2 van de APV Waterland (bromfietsen, motorvoertuigen op het ijs)

€ 28,00

€ 22,40

1.20.1.1.4

artikel 2.30, lid 1 van de APV Waterland (afwijking sluitingstijden voor zover betrekking hebbend op een aanvraag)

€ 28,00

€ 24,40

1.20.1.1.5

artikel 2.45, lid 2 van de APV Waterland (betreden plantsoenen)

€ 28,00

€ 22,40

1.20.1.1.6

artikel 2,46, lid 2 van de APV Waterland (bootjes op de wal)

€ 28,00

€ 22,40

1.20.1.1.7

artikel 2.60, lid 3 van de APV Waterland (houden van hinderlijke of schadelijke dieren)

€ 42,00

€ 33,70

1.20.1.1.8

artikel 2.64, lid 5 van de APV Waterland (bijen)

€ 28,00

€ 22,40

1.20.1.1.9

artikel 2.67, lid 2 van de APV Waterland (verplichtingen m.b.t. verkoopregister)

€ 28,00

€ 22,40

1.20.1.1.10

artikel 3.7, lid 1a van de APV Waterland (tijdelijke afwijking sluitingstijden voor zover betrekking hebbend op een aanvraag)

€ 56,00

€ 44,80

1.20.1.1.11

artikel 4.6, lid 2 van de APV Waterland (overige geluidshinder)

€ 42,50

€ 33,95

1.20.1.1.12

artikel 12, lid 3 van de Bomenverordening Waterland 2010 (bestrijding boomziekten)

€ 42,00

€ 33,70

1.20.1.1.13

artikel 5.2, lid 4 van de APV Waterland (parkeren van voertuigen van autobedrijf e.d)

€ 280,00

€ 224,35

1.20.1.1.14

artikel 5.3, lid 2 van de APV Waterland (te koop aanbieden van voertuigen)

€ 56,00

€ 44,80

1.20.1.1.15

artikel 5.6, lid 2 van de APV Waterland (caravans e.d.)

€ 42,00

€ 33,70

1.20.1.1.16

artikel 5.7, lid 2 van de APV Waterland (parkeren van reclamevoertuigen)

€ 56,00

€ 44,80

1.20.1.1.17

artikel 5.8, lid 4 van de APV Waterland (parkeren van grote voertuigen)

€ 56,00

€ 44,80

1.20.1.1.18

artikel 5.11, lid 3 van de APV Waterland (aantasting groenvoorziening door voertuigen)

€ 56,00

€ 44,80

1.20.1.1.19

artikel 5.34, lid 2 van de APV Waterland (verbod vuur te stoken)

€ 56,00

€ 44,80

1.20.1.1.20

artikel 5.36, lid 3 van de APV Waterland (verboden plaatsen m.b.t. verstrooien van as)

€ 56,00

€ 44,80

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.2.1

tot het verkrijgen van een vergunning op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening Waterland ( APV ) als bedoeld in;

1.20.2.1.1

artikel 2.10a, lid 1 van de APV Waterland (bruikbaarheid van de weg)

€ 56,00

€ 44,95

1.20.2.1.2

artikel 2.9b, lid 1 van de APV Waterland (filmopnamen)

€175,-

nieuwe

1.20.2.1.3

artikel 2.28a, lid 1 van de APV Waterland (exploitatievergunning horecabedrijf)

€ 967,00

€ 967,00

1.20.2.1.4

artikel 2.28a, lid 5 van de APV Waterland (exploitatievergunning horecabedrijf)

€ 122,50

€ 97,50

1.20.2.1.5

artikel 2.39, lid 2 van de APV Waterland (toezicht op speelgelegenheden)

€ 690,00

€ 552,65

1.20.2.1.6

artikel 2.72, van de APV Waterland (ter beschikking stellen van vuurwerk)

€ 42,00

€ 33,70

1.20.2.1.7

artikel 5.13, lid 1 van de APV Waterland (inzamelen van geld of goederen)

€ 28,00

€ 22,45

1.20.2.1.8

artikel 5.15, lid 1 van de APV Waterland (venten e.d.) geldig voor één dag

€ 5,20

€ 4,15

1.20.2.1.8.1

artikel 5.15, lid 1 van de APV Waterland (venten e.d.) geldig gedurende meer dan één dag

€ 42,00

€ 34,05

1.20.2.1.9

artikel 5.18, lid 1 van de APV Waterland (standplaatsen)

€ 42,00

€ 34,05

1.20.2.1.10

artikel 5.24, lid 1 van de APV Waterland (voorwerpen op, in of boven openbaar water)

€ 56,00

€ 44,95

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.3.1

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.3.1.1

per pagina op papier van A4-formaat zwart/wit afgedrukt

€ 0,35

€ 0,35

1.20.3.1.2

per pagina op papier van A3-formaat zwart/wit afgedrukt

€ 0,70

€ 0,70

1.20.3.1.3

per pagina op papier van A4-formaat kleur afgedrukt

€ 1,05

€ 1,05

1.20.3.1.4

per pagina op papier van A3-formaat kleur afgedrukt

€ 1,45

€ 1,45

1.20.3.2

kaarten, tekeningen en dergelijke, al dan niet behorend bij de in onderdeel 1.1. genoemde stukken, dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of dergelijke:

1.20.3.2.1

op papier van A4-formaat zwart/wit afgedrukt niet op schaal

€ 14,70

€ 14,60

1.20.3.2.2

op papier van A3-formaat zwart/wit afgedrukt

€ 17,85

€ 17,70

1.20.3.2.3

op papier van A2-formaat zwart/wit afgedrukt

€ 19,95

€ 19,80

1.20.3.2.4

op papier van A1-formaat zwart/wit afgedrukt

€ 23,10

€ 22,90

1.20.3.2.5

op papier van A0-formaat zwart/wit afgedrukt

€ 25,20

€ 25,00

1.20.3.2.6

meerkosten afdruk op calque

€ 14,70

€ 14,60

1.20.4

Voor toezending, van door een belanghebbende gevraagde inlichtingen, vergunning e.d. is boven de in deze verordening genoemde leges tevens de onderstaande tarieven verschuldigd:

1.20.4.1

voor stukken met een totaal gewicht van 0 tot 20 gram

€ 0,50

€ 0,50

1.20.4.2

voor stukken met een totaal gewicht van 20 tot 50 gram

€ 1,05

€ 1,05

1.20.4.3

voor stukken met een totaal gewicht van 50 tot 100 gram

€ 1,30

€ 1,30

1.20.4.4

voor stukken met een totaal gewicht van 100 tot 250 gram

€ 1,80

€ 1,80

1.20.4.5

voor stukken met een totaal gewicht van 250 tot 500 gram

€ 2,60

€ 2,60

1.20.4.6

voor stukken met een totaal gewicht van 500 tot 3.000 gram

€ 3,45

€ 3,40

1.20.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

voor een beschikking, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een

andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 14,00

€ 13,90

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Tarief 2011

Tarief 2010

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie van de haalbaarheid van voorgenomen project in het kader van de Wabo

0,8 %

0,8 %

van de bouwkosten met een minimum van

en een maximum van

€ 190,--

€ 2.085,--

€ 190,-

€ 2.070,--

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

0,8 %

0,8 %

van de bouwkosten met een minimum van

en een maximum van

€ 190,--

€ 2.085,--

€ 190,--

€ 2.070,--

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Tarief 2011

Tarief 2010

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het bouwen van een bouwerk als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2,5%

2,5%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 190,--

€ 190,--

2.3.1.2

Welstandstoets

2.3.1.2.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief indien

voor een bouwplan het advies van een Welstandscommissie wordt gevraagd

€ 50,--

€ 50,--

plus

0,4%

0,4%

van de bouwkosten, met een maximum van:

€ 2.745,--

€ 2.725,--

2.3.1.2.2

Indien een bouwplan verschillende malen in voornoemde commissie moet worden behandeld, worden voor iedere extra bespreking de leges uit 2.3.1.2.1 steeds met verhoogd

20%

20%

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 272,--

€ 270,--

Het tarief in 2.3.1.3 wordt verhoogd met het eventuele bedrag dat een

externe adviseur de gemeente in rekening brengt.

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

50 %

50 %

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2,4%

2,4%

van de aanlegkosten, met een minimum van:

€ 190,--

€ 190,--

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een ruimtelijk plan als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

10 &

€ 100,--

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking als bedoeld in bijlage II van het Bor):

10 %

€ 100,--

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking, waarbij een Goede Ruimtelijke Onderbouwing noodzakelijk is):

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag

25 %

€ 2.000,--

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag

€25 %

€ 810,--

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag

25 %

€ 100,--

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag

25 %

€ 100,--

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag

25 %

€ 100,--

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

an het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag

25 %

€ 100,--

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 300,--

€ 100,-

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking als bedoeld in Bijlage II van het Bor):

€ 300,--

€ 100,-

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 2.000,--

€ 2.000,--

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 815,--

€ 810,--

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 300,--

€ 100,--

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

bedraagt het tarief het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

€ 100,-

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

bedraagt het tarief het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

€ 100,--

2.3.4.8

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.4.6 of 2.3.4.7 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

2.3.4.9

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 300,--

€ 100,--

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het in gebruik nemen of gebruiken van een bouwwerk met het oog op brandveilig gebruik (voorheen gebruiksvergunning) als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor:

2.3.5.1

inrichtingen met een oppervlakte tot en met 100 m2

€ 470,--

€ 465,--

2.3.5.2

inrichtingen met een oppervlakte van > 100 m2 en 500 m2

€ 470,--

€ 465,--

+ vanaf 100 m²

€ 1,20/m²

€ 1,20/m²

2.3.5.3

inrichtingen met een oppervlakte van > 500 m2 en 1.000 m2

€ 955,--

€ 945,--

+ vanaf 500 m²

€ 0,94/m²

€ 0,94/m²

2.3.5.4

inrichtingen met een oppervlakte van > 1.000 m2 en 2.000 m2

€ 1.425,--

€ 1.415,--

+ vanaf 1.000 m²

€ 0,63/m²

€ 0,63/m²

2.3.5.5

inrichtingen met een oppervlakte van meer dan 2.000 m2

€ 2.060,--

€ 2.045,--

+ vanaf 2.000 m²

€ 0,37/m²

€ 0,37/m²

Oppervlakte is gebruiksoppervlakte van de inrichting als bedoeld in NEN 2580 (hoogte boven vloerpeil 1,50 m ²

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het op enige wijze wijzigen van een monument met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo (rijksmonument), of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening ( provinciaal monument ) of de Monumentenverordening Waterland 2005 ( gemeentelijk monument ) aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 8 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een rijksmonument:

0,8%

0,8%

van de bouwkosten met een minimum van

€ 190,--

€ 190,--

2.3.6.1.2

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een provinciaal of gemeentelijk monument:

€ 150,--

€ 150,--

2.3.6.1.3

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 150,--

€ 150,--

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Waterland 2005 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel16 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 150,--

€ 150,--

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 190,--

€ 190,--

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

€ 190,--

€ 190,--

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

€ 190,--

€ 190,--

Aanleggen of veranderen weg

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 45,--

€ 45,--

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 45,--

€ 45,--

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.1 van de Bomenverordening Waterland 2006 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 110,--

€ 109,--

2.3.11

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 45,--

€ 44,55

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 45,--

€ 45,--

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 150,--

€ 150,--

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 150,--

€ 150,--

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 150,--

€ 150,--

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 150,--

€ 150,--

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 150,--

€ 150,--

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 150,--

€ 150,--

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

€ 150,--

€ 150,--

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 270,--

€ 270,--

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 270,--

€ 270,--

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 270,--

€ 270,--

Het tarief in 2.3.17.1 wordt verhoogd met het eventuele bedrag dat een

externe adviseur de gemeente in rekening brengt.

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 150,--

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven bedraagt het tarief het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

2.3.18.1.3

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

Hoofdstuk 4 Vermindering

Tarief 2011

Tarief 2010

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. Deze vermindering geldt alleen als de aanvraag binnen één jaar na de aanvraag om vooroverleg of beoordeling van de conceptaanvraag is ingediend.

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met het bouwen van een bouwwerk, adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.11, 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

10 %

10 %

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

15 %

15 %

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

20 %

20 %

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Tarief 2011

Tarief 2010

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 8 weken na het in behandeling nemen ervan

50%

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, doch tenminste

in rekening gebracht.

€ 110,00

€ 110,00

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken na het in behandeling nemen ervan

25%

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges doch tenminste

in rekening gebracht

€ 190,--

€ 190,--

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 8 weken na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, doch tenminste

in rekening gebracht

€ 190,--

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

25 %

25 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, doch tenminste

in rekening gebracht

€ 190,--

€ 190,--

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Geen teruggaaf legesdeel het bouwen van een bouwwerk, advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.11, 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

vervallen

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Tarief 2011

Tarief 2010

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 200,--

€ 200,--

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Tarief 2011

Tarief 2010

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 4.000,--

€ 4.000,--

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 4.000,--

€ 4.000,--

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9

vervallen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Tarief 2011

Tarief 2010

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 190,--

€ 190,--

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Tarief 2011

Tarief 2010

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen;

3.1.1

van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 790,--

€ 790,--

3.1.2

van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 105,--

€ 85,--

3.1.3

van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 47,00

€ 38,30

3.1.4

van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, lid 5 van de Drank- en Horecawet

€ 44,00

€ 35,05

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Tarief 2011

Tarief 2010

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25a, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning),

€ 42,00

€ 33,70

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23, lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 56,00

€ 44,95

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Tarief 2011

Tarief 2010

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.2.1, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening.

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€1.244,--

€ 995,--

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15. tweede lid van de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.2.1

voor een seksinrichting

€ 270,00

€ 217,25

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 15,50

€ 15,35

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

3.5

vervallen

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6

vervallen

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 76,60

€ 75,--

Behorend bij besluitnummer 152-6 van 16 december 2010

De raad voornoemd,

De griffier,

drs. E.G.H. Dijk

De voorzitter,

mr. E.F. Jongmans