Reglement burgerlijke stand 2014

Geldend van 01-01-2014 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand 2014

Gemeenteblad 2013

Reglement burgerlijke stand 2014

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de concerndirecteur Dienstverlening van 17 december 2013, kenmerk 1255192;

overwegende, dat de kwaliteit van de huwelijksvoltrekkingen en de partnerschapsregistraties gewaarborgd wordt;

gelet op de artikelen 16, 16a en 16c, Boek I van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

besluit vast te stellen:

Reglement burgerlijke stand 2014  

Artikel 1 Er zijn in de gemeente Rotterdam:

  • a.

    ambtenaren van de burgerlijke stand, behorende tot de ambtenaren van Publiekszaken Rotterdam;

  • b.

    buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 2

Artikel 2 1.   De benoeming van ambtenaren en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt door het college van burgemeester en wethouders voor een bepaalde periode, te weten: a.   voor ambtenaren behorende tot Publiekszaken Rotterdam voor de periode dat zij onafgebroken bij Publiekszaken Rotterdam werkzaam zijn; b.   voor buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode, te weten:

1º. voor leden van het (deel)gemeentebestuur van Rotterdam en voor leden van de gebiedscommissies, voor de periode dat zij onafgebroken deel uitmaken van dit bestuur of deze gebiedscommissie;

2º. voor personen die verklaren per jaar ten minste twaalf huwelijken te voltrekken of partnerschappen te registreren, voor de periode van één jaar;

3º. voor personen, die in een andere gemeente beëdigd en benoemd zijn, voor de periode van één dag;

4º. voor personen die meerderjarig zijn en niet onder curatele staan, op verzoek van een bruidspaar voor de periode van één dag. 2.   Indien een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in het jaar voorafgaande aan de herbenoeming geen huwelijk heeft voltrokken of een partnerschap heeft geregistreerd, kan het college van burgemeester en wethouders besluiten een verzoek tot herbenoeming niet te honoreren.

Artikel 3

Artikel 3 De concerndirecteur dienstverlening is belast met de algemene en dagelijkse leiding van de bureaus van de burgerlijke stand. Artikel 41.   Onverminderd hetgeen daarover bij of krachtens Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek is bepaald, verrichten de ambtenaren en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun werkzaamheden in het gemeentehuis. 2.   Voor de toepassing van dit reglement worden als gemeentehuis aangemerkt alle huidige huizen der gemeente die door het college van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen.

3.Als huis der gemeente waar verbintenissen kunnen worden voltrokken geldt elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Rotterdam.

Artikel 4a

  • 1. Als locatie waar verbintenissen kunnen worden voltrokken geldt, naast het in gebruik zijnde gemeentehuis, iedere andere locatie binnen de gemeentegrens die geschikt is of geschikt te maken is voor zolang de daadwerkelijke verbintenis aldaar plaatsvindt, onder voorwaarden dat:

    • a.

      de locatie de toets van openbare orde en veiligheid en goede zeden moet kunnen doorstaan;

    • b.

      vanwege de zorg voor het voorkomen van overschrijding van de gemeentegrens de locatie zich bevindt op vaste grond (kadastraal bekend is), dan wel op een aan de wal gemeerd schip;

    • c.

      de eigenaar dan wel beheerder van de locatie schriftelijk toestemming heeft verleend;

    • d.

      de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en de overige aanwezigen is gewaarborgd;

    • e.

      er een nadrukkelijke scheiding tussen burgerlijke voltrekking vooraf en rest van de ceremonie is;

    • f.

      de verbintenis ongehinderd en ongestoord kan plaatsvinden;

    • g.

      de openbaarheid en toegankelijkheid van de locatie gewaarborgd zijn;

    • h.

      de locatie waar de verbintenis gaat plaatsvinden beschikt over een omgevingsvergunning voor brandveiligheidseisen, tenzij redelijkerwijs, gelet op de aard van de locatie en de omstandigheden waarbinnen de verbintenis plaatsvindt, dit niet kan worden verlangd. Bedoelde vergunning is in ieder geval niet van toepassing indien de verbintenis wordt gesloten in een particulier woonhuis;

    • i.

      de aanvrager verantwoordelijk is voor de inrichting van de gewenste locatie, conform de aan deze locatie te stellen eisen, zoals onder andere de aanwezigheid van een tafel, een stoel en een kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2. Wordt aan één van de in dit artikel gestelde voorwaarden niet voldaan, dan kan dat reden zijn om niet tot het voltrekken van de verbintenis over te gaan.

  • 3. In geval van schade of eventueel andere kosten, voortvloeiend uit het sluiten van een verbintenis op de uitgekozen locatie, is de aanvrager aansprakelijk.

  • 4. Verbintenissen op een bijzondere locatie dienen uiterlijk zes weken voor de datum van voltrekking schriftelijk te worden aangevraagd.

Artikel 5

Artikel 5 1.   De openingstijden van de stadswinkels zijn, met uitzondering van de openingstijden voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties, vermeld in de bij dit reglement behorende bijlage.

  • 2.

    De concerndirecteur dienstverlening stelt de openingstijden van de stadswinkels vast voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties. 3.   Op algemeen erkende feestdagen, bedoeld in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet, of daarmee gelijkgestelde dagen die door het college tevens zijn aangewezen als vrije dag voor het gemeentepersoneel, zijn de stadswinkels gesloten.

  • 4.

    De directeur publiekszaken kan, ten aanzien van de openingstijden van een stadswinkel, in verband met bijzondere omstandigheden andere openingstijden vaststellen voor de reguliere werkzaamheden. 5.   Op de dagen die gelijkgesteld zijn met de algemeen erkende feestdagen en die door het college van burgemeester en wethouders als vrije dagen zijn aangemerkt, zijn de stadswinkels geopend op door het college van burgemeester en wethouders te bepalen uren en locaties. 6.   Een door de directeur publiekszaken aan te wijzen stadswinkel zal op verzoek van een belanghebbende, gericht aan de directeur publiekszaken, worden geopend op die dagen en uren waarop de stadswinkel ingevolge de vorige leden van dit artikel gesloten is. Hiervoor moet worden aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de stadswinkel.

Artikel 6

Het Reglement burgerlijke stand 2012 wordt ingetrokken.

Artikel 7

Dit Reglement treedt in werking op 1 januari 2014, met dien verstande dat van benoeming van leden van de gebiedscommissie, als bedoeld in artikel 2, lid 1 b onder 1, pas na de instelling van die commissie sprake kan zijn.

Artikel 8

Artikel 8

Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement burgerlijke stand 2014.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 17 december 2013.

De secretaris, De burgemeester,

Ph. F. M. Raets A. Aboutaleb

Dit gemeenteblad is uitgegeven op 18 december 2013 en ligt op werkdagen van 8.30 tot 16.00 uur ter inzage bij het Kenniscentrum Bestuursdienst Rotterdam (KBR), locatie Stadswinkel Centrum, Coolsingel 40 (zijde Doelwater, tegenover hoofdbureau politie)

(Zie ook: www.bds.rotterdam.nl – Gemeentebladen)

Bijlage behorende bij artikel 5, eerste lid, van het Reglement burgerlijke stand 2014

De openingstijden van de balies van de stadswinkels en deelgemeenten met uitzondering van de openingstijden voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties, luiden als volgt:

Stadswinkel Centrum (Stadhuis), Coolsingel 40

Maandag, dinsdag, woensdag van 08.00 uur tot 16.00 uur.

Donderdag van 08.00 uur tot 13.30 uur.

Vrijdag van 08.00 uur tot 20.00 uur.

Charlois

Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur.

Dinsdag van 13.00 uur tot 20.00 uur.

Delfshaven

Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur.

Dinsdag van 12.00 uur tot 16.00 uur.

Avondopenstelling op dinsdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

 

Feijenoord

Maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur (van 12.00 uur tot 13.00 uur gesloten).

Donderdag van 13.00 uur tot 20.00 uur (van 16.00 uur tot 17.00 uur gesloten).

Hillegersberg-Schiebroek

Maandag gesloten.

Dinsdag tot en met vrijdag van 13.00 uur tot 16.00 uur op inloop geopend.

Dinsdag tot en met donderdag van 17.00 uur tot 19.30 uur.

Hoek van Holland

Maandag, woensdag, donderdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Dinsdag en vrijdag alleen open voor calamiteiten van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op woensdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

Hoogvliet

Maandag, woensdag, donderdag van 08.30 uur tot 15.00 uur.

Dinsdag van 12.30 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op dinsdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

Vrijdag gesloten met uitzondering van de VraagWijzer. De VraagWijzer is geopend van 08.30 uur tot 15.00 uur.

Kralingen-Crooswijk

Maandag van 11.00 uur tot 15.30 uur.

Dinsdag van 08.30 uur tot 15.30 uur.

Woensdag van 09.00 uur tot 15.30 uur.

Donderdag en vrijdag van 08.30 uur tot 15.30 uur.

Avondopenstelling op woensdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

Noord

Maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur.

Donderdag van 12.00 uur tot 16.00 uur.

Avondopenstelling donderdagavond 18.00 uur tot 20.00 uur.

Pernis

Dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 08.30 uur tot 12.30 uur.

Avondopenstelling op maandag van 15.00 uur tot 19.00 uur.

Prins Alexander

Maandag, dinsdag en woensdag van 08.00 uur tot 16.00 uur.

Donderdag van 08.00 uur tot 13.30 uur.

Vrijdag van 08.00 uur tot 20.00 uur.

Rozenburg

Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.30 uur tot 12.30 uur.

Woensdag van 08.30 uur tot 12.30 uur en van 13.30 uur tot 15.30 uur.

Avondopenstelling op woensdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

IJsselmonde

Maandag van 13.00 uur tot 20.00 uur.

Dinsdag, donderdag en vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur.

Woensdag van 09.00 uur tot 16.30 uur en van 18.00 uur tot 20.00 uur.

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand 2014

Algemeen

Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en het Besluit burgerlijke stand 1994 geven het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) de opdracht enkele onderwerpen betreffende de burgerlijke stand nader uit te werken. Dit Reglement burgerlijke stand 2014 regelt onder meer de benoeming, schorsing en het ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand (abs) en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (babs). De bevoegdheid tot benoeming, ontslag en schorsing van abs-en en babs-en heeft het college gemandateerd aan de concerndirecteur dienstverlening. Het Reglement burgerlijke stand 2014 regelt voorts de openingstijden van de balies van de stadswinkels en deelgemeenten. Artikelsgewijs

Artikel 1

In artikel 1 wordt het onderscheid gemaakt tussen ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd de ambtenaren werkzaam bij Publiekszaken Rotterdam.

Tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd leden van het gemeentebestuur en de gebiedscommissies, personen in dienst van Publiekszaken Rotterdam of personen in dienst van een andere gemeente. Daarnaast kan het college op verzoek van een bruidspaar iedere meerderjarige persoon die niet onder curatele staat tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 2Eerste lid, sub b

Voor het sluiten van huwelijken en geregistreerde partnerschappen zijn en worden in Rotterdam naast ambtenaren burgerlijke stand ook buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand benoemd.

Eerste lid, sub b, onderdeel 1

Hierin is geregeld dat leden van het (deel)gemeentebestuur van Rotterdam en de gebiedscommissies als babs worden benoemd voor de periode dat zij onafgebroken deel uitmaken van dit bestuur of deze gebiedscommissie.

Eerste lid, sub b, onderdeel 2

Dit onderdeel heeft betrekking op personen die verklaren per jaar minimaal twaalf huwelijken te voltrekken of partnerschappen te registreren. De benoemingstermijn voor deze personen bedraagt één jaar.

Eerste lid, sub b, onderdeel 3

Personen die reeds elders benoemd en beëdigd zijn kunnen voor één dag worden benoemd. Daarnaast is vereist dat deze personen regelmatig huwelijken voltrekken dan wel registreren.

Eerste lid, sub b, onderdeel 4

Personen kunnen op verzoek van een bruidspaar voor één dag benoemd worden. Deze personen moeten meerderjarig zijn en niet onder curatele staan. Met deze bepaling wordt voorkomen dat handelsonbekwame personen een huwelijk sluiten.

Tweede lidIn het Reglement is de mogelijkheid gecreëerd om een babs die zijn bevoegdheid gedurende het jaar voorafgaande aan herbenoeming niet heeft uitgeoefend, niet voor herbenoeming in aanmerking te laten komen. Artikel 3

Behoeft geen toelichting.

Artikel 4

Dit artikel geeft aan waar de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand wettelijk hun taken dienen uit te oefenen.

Algemeen wordt aangenomen dat een schip dat verankert ligt aan een kade en voor het overige voldoet aan de eisen van de wet- en regelgeving (openbaar toegankelijk, veilig, het hebben van een formeel adres etc.) als huis der gemeente kan worden aangewezen. Ook het huwen in een ommuurde tuin van een (land)huis is algemeen toegestaan. De openbare weg, een bos, park of in het veld kan slechts dan worden toegestaan indien de locatie ‘kadastraal’ bekend is. Er is dan zekerheid dat het tot de gemeente behoort. Anders bestaat bijvoorbeeld de mogelijkheid dat de bevoegdheid van de ambtenaar van de burgerlijke stand niet is te bepalen (denk daarbij aan gemeentegrensgebieden waarbij de vraag zich zou kunnen voordoen welke ambtenaar van welke gemeente bevoegd zou zijn). In dit kader gaat het om het tot stand komen van het rechtsfeit en niet om de ceremonie die daarbij doorgaans plaatsvindt.

Artikel 4a

Artikel 4a

Indien de gemeente zich beperkt tot de formeel-juridische kant van de huwelijksvoltrekking wordt een liberalisering van de plaatsen waar voltrekkingen zich kunnen afspelen bereikt. En de contractuele en financiële afwikkeling ten aanzien van de trouwlocatie ligt daar waar hij hoort, bij het bruidspaar. De gemeente blijft dan buiten deze administratieve en organisatorische zaken, anders dan het heffen van leges voor het trouwen op een ‘vrije locatie’. Hiermee wordt maximaal invulling gegeven aan het aspect van gastvrijheid / dienstverlening.

Geheel zonder voorschriften kan een huwelijksvoltrekking natuurlijk niet. Allereerst zijn er overwegingen van openbare orde / zeden. Ook aan de openbaarheid (cf. Burgerlijk Wetboek) en de toegankelijkheid van de locatie kunnen nadere eisen worden gesteld. Ook moet voorkomen worden dat de gemeente al te zeer verwikkeld raakt in commerciële belangen. Voorafgaand aan de voltrekking, in het aanvraagformulier voor aanwijzing van een locatie, zullen deze randvoorwaarden benoemd moeten zijn. Overigens zal het in overwegende mate gaan om het innemen van de overeenkomst in deze, die tussen eigenaar / beheerder van een locatie en het paar in kwestie is opgesteld.

In dit verband moet wel één specifiek geval nader worden belicht. De huwelijksvoltrekking in een Gods-/gebedshuis. Daarbij is het van belang te weten dat een huwelijk alleen betrekking heeft op de burgerlijke betrekkingen (als gevolg van de scheiding van Kerk en Staat) en dat wettelijk is bepaald dat geen godsdienstige plechtigheden mogen plaatsvinden voordat het huwelijk ten overstaan van een (B)ABS is voltrokken. Het is dan ook niet toegestaan een huwelijk/partnerschap te voltrekken in één ceremonie waarbij het huwelijk/partnerschap tevens wordt ingezegend door een kerk- of geloofgemeenschap. Er is nadrukkelijk een scheiding tussen burgerlijke voltrekking vooraf en rest van de ceremonie noodzakelijk.

Artikel 5

Het college heeft de bevoegdheid tot vaststelling van de openingstijden voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties geattribueerd aan de concerndirecteur dienstverlening.

Het streven is er op gericht de openingstijden van de stadswinkels te stroomlijnen dan wel te uniformeren. Uitgangspunt hierbij is dat een burger iedere avond voor enkele producten van Publiekszaken Rotterdam zoals reisdocumenten, rijbewijzen, uittreksels en aangiften van verhuizing, terecht kan. Daarbij is een goede spreiding over de stad een bijzonder aandachtspunt. Verder wordt gesteld dat voor bepaalde diensten en producten beperkte openingstijden of aangepaste service kan gelden. Op de avondopenstelling en de zaterdag is een beperkt aantal diensten en producten beschikbaar. Daarnaast kan een aantal diensten en producten slechts op afspraak aangevraagd worden.