Regeling vervallen per 01-01-2013

Verordening op de heffing en invordering van leges (Legesverordening 2008)

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2012

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges (Legesverordening 2008)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a.

dag:

de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b.

week:

een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c.

jaar:

het tijdvak dat loopt van n-de dag in een kalenderjaar tot en met (n-1)-de dag in het volgende kalenderjaar;

d.

kalenderjaar:

de periode van 1 januari tot en met 31 december;

e.

vaststelling van een bestemmingsplan:

vaststelling van een nieuw bestemmingsplan, herziening of gedeeltelijke aanpassing van een geldend bestemmingsplan.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges“ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

  • 1. Behoudens het bepaalde in het tweede lid worden de in de tarieventabel genoemde leges niet geheven voor:

    • a.

      bewijzen van onvermogen;

    • b.

      attestaties de vita tot ontvangst van aan Nederlandse ridderorden verbonden lijfrente, pensioen, wachtgeld of uitkeringen;

    • c.

      stukken, welke ingevolge wettelijke voorschriften kosteloos moeten worden afgegeven;

    • d.

      inlichtingen, opgaven, handelingen of stukken, verstrekt, verricht of afgegeven, met vergunning van het college van burgemeester en wethouders, uitsluitend voor een wetenschappelijk of filantropisch doel;

    • e.

      stukken als bedoeld in Hoofdstuk 2 van de tarieventabel ten behoeve van het Stadsgewest Haaglanden, van de provincie Zuid-Holland en van het Rijk, de raad van de gemeente 's- Gravenhage, de pers en bibliotheken, benodigd voor de uitoefening van hun taak;

    • f.

      stukken betreffende de commissies als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet ten behoeve van commissieleden;

    • g.

      stukken als bedoeld in onderdeel 1.1.2 van de tarieventabel, voorzover deze zijn opgemaakt ten behoeve van de voorlichting van het publiek;

    • h.

      raads- en commissiestukken ten behoeve van politieke partijen, die aan de laatst gehouden gemeenteraadsverkiezingen hebben deelgenomen, doch op grond van de verkiezingsuitslag geen zetel hebben verworven;

    • i.

      vervallen;

    • j.

      het in behandeling nemen van een aanvraag voor een voorrangsverklaring als bedoeld in het onderdeel 12.1.1 en voor de vergunning als bedoeld in onderdeel 12.1.2 van de tarieventabel ten behoeve van degenen, die ten gevolge van overheidsmaatregelen zijn gedwongen te verhuizen;

    • k.

      diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • 2. De vrijstellingen, opgenomen in onderdeel d van het eerste lid, zijn niet van toepassing op de inlichtingen, bedoeld in hoofdstuk 4 van de tarieventabel.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde. Voorzover in de tarieventabel uurtarieven zijn opgenomen, wordt op verzoek bij de aanvraag van de dienst een raming gegeven van het aantal met de dienstverlening gemoeide uren.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 4. Indien voorafgaand aan, dan wel volgend op een aanvraag om een omgevingsvergunning afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening inzake grondexploitatie is dan wel wordt toegepast, kunnen geen leges worden geheven voor al die diensten, die zijn opgenomen in de exploitatiebijdrage.

Artikel 6 Wijze van heffing en bekendmaking

  • 1. De leges worden geheven bij wege van schriftelijke kennisgeving, welke kan worden gesteld op het bewuste stuk waarvan de leges worden geheven.

  • 2. Het gevorderde bedrag wordt aan belastingschuldige bekendgemaakt door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving.

Artikel 7 Tijdstip van ontstaan van de belastingschuld en termijnen van betaling

  • 1. De leges zijn verschuldigd bij het aanvragen van een in deze verordening omschreven dienst met dien verstande dat de leges bedoeld in onderdeel 3.1 van de tarieventabel verschuldigd zijn na de huwelijksvoltrekking;

  • 2. De leges dienen gelijktijdig met de aanvraag voldaan te worden met dien verstande dat

    • a.

      indien de leges eerst achteraf kunnen worden vastgesteld, het verschuldigde bedrag voldaan dient te worden bij de afgifte van het gevraagde stuk, bij de verstrekking van de gevraagde inlichtingen of bij de mededeling omtrent het resultaat van het onderzoek en voor zoveel betreft de aanvraag of afgifte van de vergunningen, waarvoor het bedrag van de leges berekend wordt in verhouding tot een begroting van kosten, binnen twee weken na dagtekening van het aan de aanvrager terzake gezonden bericht omtrent het vastgestelde bedrag van de begroting;

    • b.

      de leges bedoeld in hoofdstuk 5 alsmede de onderdelen 3.1, 4.2.1, 10.1.1., 10.1.2, 14.1.4, 14.1.5,  14.1.5a, 14.1.6, 14.1.7, 18.1.1, 18.1.2, 18.2.1.1, 18.2.1.2, 18.3.1, 18.3.2, 18.7.4 en 18.7.10 van de tarieventabel voldaan dienen te worden binnen twee weken nadat het verschuldigde bedrag aan belastingplichtige ter kennis is gebracht.

  • 3. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het tweede lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 10 Intrekking/inwerkingtreding/citeerartikel

  • 1. De Legesverordening 1998, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluiten van 2 november 2006 (rb 151) en 14 december 2006 (rb 165 en 178), wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2008, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2008.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2008.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als Legesverordening 2008.

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2008

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.1.1

voor elk niet uitdrukkelijk in deze tarieventabel genoemd stuk, opgemaakt in het bijzonder belang van één of meer personen:

1.1.1.1

uitsluitend inhoudende een door of vanwege het gemeentebestuur af te geven verklaring of gunstige beschikking

€ 12,25

1.1.1.2

voor zover niet vallende onder onderdeel 1.1.1.1, voor elke bladzijde:

1.1.1.2.1

in formaat A4 of groter

€ 12,25

1.1.1.2.2

in kleiner formaat dan formaat A4

€ 8,85

1.1.2

voor fotokopieën of op overeenkomstige wijze gereproduceerde en niet bij de Dienst Openbare Bibliotheek berustende stukken, per bladzijde

€ 0,30

HOOFDSTUK 2 BESTUURSSTUKKEN

Programmabegroting

2.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van geheel gedrukte of op andere wijze vermenigvuldigde stukken:

2.1.1.

voor een programmabegroting omvattende het beleid op hoofdlijnen

€ 19,25

2.1.2

voor een afzonderlijke begroting, per bladzijde

€ 0,05

2.1.3

voor een concernrekening

€ 19,25

2.1.4

voor een afzonderlijke rekening, per bladzijde

€ 0,05

Raad-/commissiestukken

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

tot het verstrekken van:

2.2.1.1

afzonderlijke bladzijden van de Notulen of raadsvoorstellen, per bladzijde

€ 0,05

2.2.2

tot het afsluiten van:

2.2.2.1

vervallen

2.2.2.2

een jaarabonnement op de raadsvoorstellen, per kalenderjaar

€ 134,75

2.2.2.3

een jaarabonnement op alle commissiestukken van een commissie

€ 110,50

2.2.2.4

een jaarabonnement op:

2.2.2.4.1

de agenda van één commissie

€ 34,50

2.2.2.4.2

vervallen

2.2.2.4.3

de raadsagenda's

€ 52,75

2.2.2.4.4

de lijst van ingekomen stukken voor de raadsvergaderingen

€ 48,30

2.2.2.5

De abonnementen hebben betrekking op de periode 1 januari tot en met 31 december.

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van bij raads- en commissiestukken behorende tekeningen, per tekening

€ 1,10

2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van andere hiervoor in de onderdelen 2.1 tot en met 2.3 niet genoemde geheel gedrukte of op overeenkomstige wijze vervaardigde stukken, per bladzijde

€ 0,05

HOOFDSTUK 3 BURGERLIJKE STAND

Huwelijk

3.1

Het tarief bedraagt voor het, buiten de daarvoor overeenkomstig artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand van 23 april 1879, bestemde tijdstippen, voltrekken van een huwelijk, registratie van partnerschap of omzetting, als bedoeld in de artikelen 1:63; 1:80a, zesde lid, 1:77a en 1:80g Burgerlijk Wetboek op een door of namens burgemeester en wethouders vastgestelde wijze

€ 124,65

3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot reservering van een ruimte voor het voltrekken van een huwelijk, voor registratie van partnerschap, op een andere wijze als bedoeld onder 3.1 en buiten de daarvoor overeenkomstig artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand van 23 april 1879 bestemde tijdstippen en locaties:

3.2.1

voor de trouwzaal in het stadhuis (Spui 70) en op aangewezen stadsdeelkantoren:

3.2.1.1

op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag tot 18.00 uur

€ 283,45

3.2.1.2

op vrijdag tot 18.00 uur

€ 371,95

3.2.2

voor de trouwzaal in het Oude Stadhuis aan de Groenmarkt:

3.2.2.1

op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag tot 18.00 uur

€ 441,80

3.2.2.2

op vrijdag tot 18.00 uur

€ 481,75

3.2.2.3

op zaterdag tot 18.00 uur

€ 989,35

3.2.2.4

op zondag tot 18.00 uur

€ 1.154,30

3.2.2.5

op maandag t/m zondag, vanaf 18.00 uur, het in de onderdelen 3.2.2.1 tot en met 3.2.2.4 genoemde tarief vermeerderd met

€ 122,70

3.2.3

voor een locatie, die als “bijzonder huis” wordt aangemerkt

€ 241,85

3.2.4

voor een locatie buiten een van de hiervoor met name genoemde locaties:

3.2.4.1

op maandag tot en met vrijdag tot 18.00 uur

€ 379,10

3.2.4.2

op zaterdag tot 18.00 uur

€ 460,75

3.2.4.3

op zondag tot 18.00 uur

€ 492,55

3.2.4.4

op maandag t/m zondag, vanaf 18.00 uur, het in de onderdelen 3.2.4.1 en 3.2.4.3 genoemde tarief vermeerderd met

€ 122,70

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het voor een tweede en volgende keren verzetten van een reservering als bedoeld in de onderdelen 3.2 tot en met 3.2.4.3

€ 124,65

3.4

Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege ter beschikking stellen van getuigen voor huwelijken of partnerschapregistratie, per getuige

€ 21,60

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot eenmalige of permanente aanwijzing als trouwlocatie

€ 154,15

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een eenmalige benoeming als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

€ 154,15

Akten e.d.

3.7.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.7.1

voor een boekje met luxe omslag, waarin een uittreksel van een akte van huwelijk, van registratie van partnerschap of omzetting kan worden opgenomen, voor welk uittreksel een apart tarief is verschuldigd op grond van het Legesbesluit akten burgerlijke stand

€ 15,35

3.7.2

voor het verzorgen van een afschrift van of een uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand uit een andere gemeente in Nederland

€ 19,45

vermeerderd met de vooraf opgegeven kosten aan die gemeente te voldoen

3.7.3

voor een nasporing in de registers van de burgerlijke stand of in het samenlevingsregister, per half mens-uur

€ 53,10

3.7.4

voor het verstrekken van een afschrift of uittreksel uit het samenlevingsregister

€ 10,60

3.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879,72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969,36) of zoals dit besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Diversen burgerlijke stand

3.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

3.9.1

een besluit voor het stellen van een andere termijn voor begraving of crematie overeenkomstig artikel 17 van de Wet op de lijkbezorging

€ 73,30

3.9.2

een besluit voor het verlenen van een vergunning voor het opgraven overeenkomstig artikel 29 van de Wet op de lijkbezorging

€ 52,75

3.9.3

het verstrekken van laissez-passer voor lijken, als bedoeld in artikel 3 van de Overeenkomst van Straatsburg

€ 8,70

HOOFDSTUK 4 VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

€ 5,85

4.2.2

tot en met 4.2.2.7 vervallen

4.2.3

voor verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens via selectie of steekproef:

4.2.3.1

voor 5.000 verstrekkingen of minder

€ 910,25

4.2.3.2

voor elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan

€ 18,20

4.2.3.3

De legesbedragen in de onderdelen 4.2.3.1 en 4.2.3.2 worden vermeerderd met de kosten voor (re)productie, van de gegevensdrager, papier en transport volgens vooraf verstrekte opgave.

4.3

Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doornemen van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, voor ieder daaraan besteed mens-kwartier

€ 9,10

4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een door of namens het gemeentebestuur te ondertekenen of af te geven verklaring

€ 12,70

4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,27

Vestigingsregister

4.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.6.1

tot het verstrekken van gegevens uit het vestigingsregister per verstrekking buiten abonnement

€ 3,85

4.6.2

tot het verstrekken van een abonnement met een geldigheidsduur van één jaar:

voor verstrekkingen uit het vestigingsregister, welke worden verstrekt ten aanzien van met naam en/of adres aangeduide personen:

4.6.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 346,40

4.6.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 1.655,00

HOOFDSTUK 5 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING/OMGEVINGSVERGUNNING

Afdeling 1 Begripsomschrijvingen

5.1.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

 

5.1.1.1

bouwkosten:

 

 

de aannemingssom, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), echter inclusief omzetbelasting of voor zover de aannemingssom ontbreekt, een raming van de bouwkosten als bedoeld in het normblad 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is gewijzigd of vervangen waarbij van toepassing is het bepaalde onder 3.2 van dit normblad, inclusief omzetbelasting.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

5.1.1.2

sloopkosten:

 

 

de aannemingssom, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), echter inclusief omzetbelasting voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting inbegrepen.

Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

5.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

5.1.2

In dit hoofdstuk voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

5.1.3

In dit hoofdstuk voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Afdeling 1A Beoordeling beginseluitspraak

5.1A

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

5.1A.1.

om beoordeling van een beginseluitspraak

20%

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a van de Wabo voor dit project zouden worden vastgesteld.

Afdeling 2 Omgevingsvergunning

5.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in afdeling 2. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

5.2.1

Bouwactiviteiten

 

5.2.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 3,2%

 

 

van de bouwkosten van het uit te voeren bouwwerk, berekend over elk geheel bedrag van € 50,00 met een minimum van

€ 100,-

en een maximum van

€ 2.500.000

5.2.2

Aanlegactiviteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 178,30

 

5.2.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.2.1:

 

5.2.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)                                                    

 € 500,00

5.2.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)                                          

 € 500,00

5.2.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)                                                      

 1,65%

 

van de bouwkosten als bedoeld in onderdeel 5.2.1.1 met een maximum van                                                                                   

€ 8.000,00

5.2.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)                                                                                            

€ 500,00

5.2.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)                                                            

€ 500,00

 

 

 

5.2.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van  een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

5.2.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)                                                    

€ 500,00

5.2.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)                                          

€ 500,00

5.2.4.3

 

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt  toegepast (buitenplanse afwijking)

€ 500,00

5.2.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)                                                                                             

€ 500,00

5.2.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

€ 500,00

 

5.2.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

5.2.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

5.2.5.2

in geval van nieuwbouw

€ 524,04

5.2.5.3

in geval van bestaande bouw

€ 1.767,85

vermeerderd met, indien sprake is van

< 101 m2 bruto vloeroppervlak 

€ 215,15

101 – 500 m2 bruto vloeroppervlak

€ 2,15

per m2 bruto vloeroppervlak

501 – 5.000 m2 bruto vloeroppervlak

€ 1,64

per m2 bruto vloeroppervlak plus

€ 254,49

> 5.000 m2 bruto vloeroppervlak

€ 8.298,45

5.2.5.4

voor een aanvraag tot aanpassing van een verleende vergunning als bedoeld in 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo

€ 181,90

5.2.6

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

5.2.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

5.2.6.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,                                                                     

 

 

2,75%

 

van  de sloopkosten, berekend over elk geheel bedrag van € 50,00

 

 

met een minimum van:

€ 211,13

 

5.2.8

 

Uitweg/inrit

 

5.2.8.1

 

 

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van artikel 2.12 van de APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€ 227,45

 

5.2.9

 

Kappen

 

5.2.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van artikel 2.87 van de APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:                                                                                                    

€ 33,35

 

 

 

5.2.10

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

5.2.10.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in deze afdeling voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

5.2.10.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in deze afdeling voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

Afdeling 3 Teruggaaf

5.3.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- of sloopactiviteiten

 

5.3.1.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 5.2.1, 5.2.3.3 en 5.2.6 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

5.3.1.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van twee weken na het in behandeling nemen ervan:

75%

 

van de op grond van de onderdelen 5.2.1, 5.2.3.3 en 5.2.6 verschuldigde leges, met dien verstande dat ten minste het minimumbedrag verschuldigd blijft

 

5.3.1.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na de termijn van twee weken:

50%

 

van de op grond van de onderdelen 5.2.1, 5.2.3.3 en 5.2.6 verschuldigde leges, met dien verstande dat ten minste het minimumbedrag verschuldigd blijft;

 

5.3.2

Teruggaaf als gevolg van het niet-ontvankelijk verklaren van een aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- of sloopactiviteiten

 

5.3.2.1

Na het niet-ontvankelijk verklaren of buiten behandeling laten van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project, dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw - of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 5.2.1, 5.2.3.3 en 5.2.6, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

 

5.3.2.2

De teruggaaf bedraagt:

80%

 

van de op grond van onderdelen 5.2.1, 5.2.3.3 en 5.2.6 verschuldigde leges, met dien verstande dat ten minste het minimumbedrag verschuldigd blijft.

 

5.3.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren dan wel ongebruikt laten van een omgevingsvergunning voor bouw - of sloopactiviteiten

 

5.3.3.1

Na weigering of het ongebruikt laten van een omgevingsvergunning voor een project, dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw - of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 5.2.1, 5.2.3.3 en 5.2.6, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

 

5.3.3.2

De teruggaaf bedraagt:

50%

 

van de op grond van onderdelen 5.2.1, 5.2.3.3 en 5.2.6 verschuldigde leges,met dien verstande dat ten minste het minimumbedrag verschuldigd blijft.

 

5.3.3.3

Onderdeel 5.3.3.1 is van overeenkomstige toepassing wanneer artikel 2.21 van de Wabo wordt toegepast ten aanzien van een bouw- of sloopactiviteit (weigering terzake van één of meer van de aangevraagde activiteiten).

 

5.3.4

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor in gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

5.3.4.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor in gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid, als bedoeld in de onderdelen 5.2.5 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

5.3.4.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van twee weken na het in behandeling nemen ervan: 75%

 

 

van de op grond van de onderdelen 5.2.5 verschuldigde leges

 

5.3.4.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na de termijn van twee weken: 50%

 

 

van de op grond van de onderdelen 5.2.5 verschuldigde leges

 

5.3.5

Teruggaaf als gevolg van het niet-ontvankelijk verklaren van een aanvraag omgevingsvergunning voor in gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

5.3.5.1

Na het niet-ontvankelijk verklaren of buiten behandeling laten van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor in gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid als bedoeld in de onderdelen 5.2.5, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

5.3.5.1.1

De teruggaaf bedraagt: 75%

 

van de op grond van onderdelen 5.2.5 verschuldigde leges

 

Afdeling 4 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

5.4.1          

Een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning wordt voor de heffing van leges behandeld als een nieuwe aanvraag, met dien verstande dat enkel de bouw- of sloopkosten van de te wijzigen aspecten en onderdelen in aanmerking worden genomen. De leges voor de oorspronkelijke vergunning blijven verschuldigd en worden vermeerderd met de leges verschuldigd voor de aanvraag tot wijziging van de omgevingsvergunning.

 

Afdeling 5 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

5.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening

€ 178,30

 

Afdeling 6 Overschrijven omgevingsvergunning

5.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een bouwvergunning, als bedoeld in artikel 10.3 van de Bouwverordening gemeente Den Haag en omgevingsvergunningen, op naam van een ander dan degene op wiens naam de vergunning is gesteld

€ 31,45

5.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlengen van de termijn van instandhouding, als bedoeld in artikel 45 van de Woningwet

€ 31,45

Afdeling 7 Vermindering

5.7.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om beoordeling van een beginselaanvraag als bedoeld in afdeling 1A, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft en tussen beide aanvragen niet meer dan zes maanden zijn verstreken, worden de ter zake van de beoordeling van de beginselaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning als bedoeld in afdeling 2.

5.7.2

Indien de aanvraag om een beoordeling van een beginselaanvraag niet of niet binnen zes maanden gevolgd wordt door een aanvraag om een omgevingsvergunning, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, bestaat geen aanspraak op restitutie van de geheven leges.

HOOFDSTUK 6 WET BODEMBESCHERMING

6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

6.1.1

tot het verlenen van inzage in bescheiden die in het kader van de Wet bodembescherming opgemaakt worden

€ 23,73

6.1.2

tot het maken van fotokopieën van bescheiden als bedoeld in onderdeel 6.1.1, voor elke bladzijde of tekening:

6.1.2.1

in formaat A-4

€ 0,30

6.1.2.2

in formaat A-3

€ 0,50

HOOFDSTUK 7 HAAGS GEMEENTEARCHIEF

Onderzoek

7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het doen van een onderzoek door aan het Haags Gemeentearchief verbonden ambtenaren - met uitzondering van een onderzoek in de archieven, welke van het Rijk in bewaring zijn genomen - voor elk daaraan besteed kwartier

€ 16,56

Fotokopieën

7.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het vervaardigen van fotokopieën van bij het Haags Gemeentearchief berustende stukken, onder vermelding van de vindplaats van het origineel:

7.2.1.1

per kopie in formaat A4

€ 0,30

7.2.1.2

per kopie in formaat A3

€ 0,50

7.2.2

Voor een aanvraag welke schriftelijk wordt ingediend via de post, e-mail of fax dan wel mondeling via de telefoon worden de daarvoor ingevolge de onderdelen 7.2.1.1 en 7.2.1.2 in totaal verschuldigde bedragen verhoogd met een bedrag van

€ 6,27

voor de eerste kopie

€ 0,30

en voor elke volgende afdruk respectievelijk

€ 6,27

voor de eerste kopie

€ 0,50

en voor elke volgende afdruk (administratiekosten).

7.3

Vervallen

7.4

Vervallen

7.5

Vervallen

7.6

Vervallen

Bruiklenen

7.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het gereedmaken door het Haags Gemeentearchief van stukken ter verstrekking in bruikleen, voor elk daaraan besteed half mens-uur,

€ 16,68

vermeerderd met de materiaalkosten volgens vooraf verstrekte opgave.

Publicatie - en expositierechten

7.8

vervallen

7.9

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het openbaar maken van bij het Haags Gemeentearchief berustende film- en video-opnamen:

7.9.1

met een afspeelduur van 1-10 seconden, voor het geheel

€ 17,55

7.9.2

met een afspeelduur van meer dan 10 seconden, daarboven per seconde

€ 3,50

7.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het openbaar maken van bij het Haags Gemeentearchief berustende geluidsopnamen:

7.10.1

met een afspeelduur van 1-10 seconden, voor het geheel

€ 8,77

7.10.2

met een afspeelduur van meer dan 10 seconden, daarboven per seconde

€ 1,74

7.11

De in de onderdelen 7.2 tot en met 7.10.2 genoemde tarieven zijn niet van toepassing op stukken behorende tot archieven, welke van rijkswege in bewaring zijn genomen en waarvoor de rijksregeling geldt.

HOOFDSTUK 8 REISDOCUMENTEN

8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een aanvrager die als ingezetene is ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Den Haag:

 

8.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument vreemdelingen

 

€ 48,73

8.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld in onderdeel 8.1.1 (zakenpaspoort)

 

 

€ 48,73

8.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteiten-paspoort)

 

 

 

€ 48,73

8.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in de onderdelen 8.1.1, 8.1.2 en 8.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

 

 

€ 9,37

8.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in de onderdelen 8.1.1, 8.1.2 en 8.1.3

 

 

€ 21,86

8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag door een aanvrager die niet als ingezetene is ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Den Haag:

 

8.2.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument vreemdelingen

 

€ 58,55

8.2.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld in onderdeel 8.2.1 (zakenpaspoort)

 

 

€ 58,55

8.2.3

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument vreemdelingen aan personen jonger dan 16 jaar

 

 

€ 42,25

8.2.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in de onderdelen 8.2.1, 8.2.2 en 8.2.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

 

 

€ 9,37

8.2.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in de onderdelen 8.2.1, 8.2.2 en 8.2.3     

 

 

€ 21,86

8.3

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet door een aanvrager die als ingezetene is ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Den Haag:

 

8.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt

 

€ 30,00

8.3.2

in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 8.3.1

€ 40,05

8.4

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet door een aanvrager die niet als ingezetene is ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Den Haag:

 

8.4.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt

 

€ 30,00

8.4.2

in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 8.4.1

€ 49,60

8.5

Het tarief tot het verstrekken van een reisdocument wordt, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, naast de daarvoor verschuldigde leges verhoogd met

 

 

 

€ 35,80

8.6.1

De tarieven als genoemd in de onderdelen 8.1 tot en met 8.1.3, 8.2 tot en met 8.2.3 en 8.3 tot en met 8.4,2, worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

 

 

€ 45,90

8.6.2

Het tarief als genoemd in onderdeel 8.6.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in de onderdelen 8.1. tot en met 8.1.3 en 8.2. tot en met 8.2.3 en het bijschrijven van een of meer kinderen als bedoeld in onderdeel 8.1.4 en 8.2.4 slechts een keer per reisdocument berekend.

 

8.6.3

Het tarief als genoemd in onderdeel 8.1.5 en 8.2.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

 

 

€ 21,83

HOOFDSTUK 9 RIJBEWIJZEN

9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 45,25

9.2

Het tarief genoemd in onderdeel 9.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 33,50

9.3

Indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overlegd, wordt het tarief als bedoeld in onderdeel 9.1 verhoogd met

€ 35,80

HOOFDSTUK 10 WET OP DE KANSSPELEN

10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

10.1.1

voor een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in paragraaf 2 van titel Va van de Wet op de kansspelen

10.1.1.1

voor één of meer kansspelautomaten

€ 22,50

vermeerderd met het aantal kansspelautomaten

vermenigvuldigd met

€ 34,00

10.1.2

voor een vergunning op grond van artikel 3, eerste lid, van de Wet op de kansspelen

€ 62,78

10.1.3

vervallen

10.1.4

vervallen

HOOFDSTUK 11 DRANK- EN HORECAWET (vervallen)

HOOFDSTUK 12 HUISVESTING

12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

12.1.1

voor het verkrijgen van een voorrangsverklaring als bedoeld in artikel 18, van de Huisvestingsverordening stadsgewest Haaglanden

 

 

€ 67,25

12.1.2

voor een vergunning als bedoeld in artikel 7 van de Huisvestingswet

 

€ 39,17

12.1.3

voor een vergunning als bedoeld in artikel 15 van de Leegstandswet

 

€ 139,43

12.1.4

tot verlenging van een vergunning als bedoeld in artikel 15 van de Leegstandswet

 

€ 69,65

12.1.5

Vervallen

 

12.1.6

Vervallen

 

12.1.7

vervallen

 

12.1.8

Vervallen

 

12.1.9

voor een vergunning als bedoeld in artikel 60, eerste lid, van de Woningwet (woonvergunning)

 

€ 19,53

12.1.10

Vervallen

 

12.1.11

Vervallen

 

12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een beginseluitspraak in het kader van de vestiging van een hotel of kamerverhuurbedrijf (vestiging verblijfsinrichting), indien hiervoor vereist is een ontheffing als bedoeld in artikel 3 van de Leefmilieuverordening Recreatie-inrichtingen c.a., een vergunning als bedoeld in artikel 30 van de Huisvestingswet

 

 

 

 

 

 

€ 90,15

12.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

12.3.1

vervallen

 

12.3.2

tot het verkrijgen van een beginseluitspraak in het kader van artikel 33 van de Huisvestingswet

 

€ 90,15

12.3.3

tot het verkrijgen van toestemming tot onttrekking van woonruimte aan de woningvoorraad als bedoeld in artikel 30 van de Huisvestingswet, per zelfstandige woongelegenheid

 

€ 396,33

12.3.3.1

De op grond van het bepaalde in onderdeel 12.2 of in onderdeel 12.3.1 geheven leges worden in mindering gebracht op de leges die verschuldigd zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van toestemming als bedoeld in onderdeel 12.3.3.

 

12.3.4

vervallen

 

12.3.4.1

vervallen

 

 

HOOFDSTUK 13 VERKEER EN VERVOER

13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

13.1.1

voor een ontheffing op grond van artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

 

13.1.1.1

met een geldigheidsduur van ten hoogste 3 maanden

 € 65,84

13.1.1.2

met een geldigheidsduur langer dan 3 maanden

 € 125,58

13.1.1.3

voor een dag waarin het is toegestaan om met een vrachtauto de milieuzone binnen te rijden

 

€ 25,61

13.1.2

tot wijziging van een kenteken als opgenomen in de ontheffing als bedoeld in de onderdelen 13.1.1.1 en 13.1.1.2

 

€ 21,94

13.1.3

tot wijziging van het aantal voertuigen als opgenomen in de ontheffing als bedoeld in de onderdelen 13.1.1.1 en 13.1.1.2

 

€ 16,22

13.1.4

voor de afgifte van een bij de ontheffing behorende ontheffingskaart

 

€ 16,22

13.1.5

tot ontheffing voor het berijden met voertuigen van voetgangersgebieden, welke zijn voorzien van een flexibele afsluiting

 

 

€ 16,22

13.1.6

voor een ontheffing op grond van de Wegenverkeerswet met betrekking tot bepalingen van het Voertuigreglement

 

€ 43,37

13.1.7

voor de afgifte van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49, eerste lid, van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

 

 

€ 30,73

13.1.8

voor een mantelzorgvergunning

 € 61,32

13.2

De leges, geheven ingevolge de onderdelen 13.1.1.1, 13.1.1.2 en 13.1.2 worden, indien op de aanvraag afwijzend wordt beschikt, teruggegeven tot de helft van het terzake verschuldigde bedrag.

 

13.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

13.3.1

voor een vervangende parkeervergunning in de vorm van een pas

 

€ 3,59

13.3.2

voor een extra bezoekersparkeervergunning in de vorm van een pas

 

€ 3,59

 

HOOFDSTUK 14 APV-VERGUNNINGEN

14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

14.1.1

vervallen

14.1.2

vervallen

14.1.3

voor een ontheffing als bedoeld in artikel 5:7 van de Algemene Plaatselijke Verordening Den Haag

€ 202,80

14.1.4

voor een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Den Haag

€ 1.360,31

14.1.5

voor een tijdelijke vergunning, als bedoeld in artikel 2:28D van de Algemene Plaatselijke Verordening Den Haag, om verlenging daarvan, of tot omzetting daarvan in een vergunning zonder termijn

€ 1.360,31

14.1.5a

tot het muteren of bijschrijven van een beheerder op een APVvergunning horeca

€ 90,28

14.1.6

voor een ontheffing als bedoeld in artikel 2:29, vierde lid van de Algemene Plaatselijke Verordening Den Haag

€ 504,36

14.1.7

voor een ontheffing als bedoeld in artikel 2:29, vijfde lid van de Algemene Plaatselijke Verordening Den Haag

€ 108,90

14.1.8

vervallen

14.1.9

vervallen

14.1.10

vervallen

14.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 2:10, eerste lid van de APV

€ 232,79

tenzij het plaatsen, aanbrengen of hebben van de voorwerpen reeds is voorzien in een instemming ingevolge artikel 2:11 van de APV. In dat geval zijn de tarieven opgenomen in de artikelen 14.3.1 en 14.3.2 van de tarieventabel verschuldigd.

14.2.1

In afwijking van het bepaalde in onderdeel 14.2 van de tarieventabel bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning/toestemming/instemming voor het hebben onder, op, of boven voor de openbare dienst bestemde grond van:

14.2.2

een benzinepompinstallatie of dergelijke inrichting met toebehoren

€ 233,47

14.2.3

een kiosk

€ 130,30

14.2.4

een automaat of vitrine

€ 63,08

14.2.5

vervallen

14.2.6

een zitgelegenheid bij detailhandel in voedingsmiddelen

€ 156,27

14.2.7

vervallen

14.2.8

een verlichting in (straat)bomen

€ 306,03

14.2.9

fietsen, parasols, bloembakken, bloempotten, terrasafscheidingen en berging bij woon- en bedrijfsschepen binnen maximaal 3 meter vanuit de kaderand en binnen de lengte van het schip (kadevergunning)

€ 78,96

14.2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

14.2.10.1

het verkrijgen van een instemming als bedoeld in artikel 2:10A, eerste lid van de APV voor zover deze instemming niet gevolgd wordt door een aanvraag tot het verkrijgen van een instemming als bedoeld in artikel 2:11 van de APV

€ 351,98

14.2.10.2

het verkrijgen van een instemming als bedoeld in artikel 2:10A, tweede lid van de APV voor zover deze instemming niet gevolgd wordt door een aanvraag tot het verkrijgen van een instemming als bedoeld in artikel 2:11 van de APV

€ 47,27

14.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

14.3.1

het verkrijgen van een instemming als bedoeld in artikel 2:11, eerste lid van de APV

€ 590,95

14.3.2

het verkrijgen van een instemming als bedoeld in artikel 2:11, eerste lid van de APV

€ 2.528,80

indien er sprake is van werkzaamheden waarbij verkeersmaatregelen -gedurende spitsuren(op werkdagen tussen 07.00 en 09.30 uur en tussen 15.30 en 19.00 uur)oflanger dan vier aaneengesloten uren-op de rijbaan of aanliggende fietspaden noodzakelijk zijn op een hoofdroute, als aangegeven op de kaart behorende bij het collegebesluit van 9 maart 2004, RIS 114164 of zoals deze hoofdroute laatstelijk is gewijzigd of vervangen.

14.3.3

het verkrijgen van een instemming als bedoeld in artikel 2:11, tweede lid van de APV

€ 47,27

14.4

De geheven leges voor de aanvraag voor een vergunning als bedoeld in de onderdelen 14.2 tot en met 14.2.8 en 14.3.1 en 14.3.2 en 14.3.3 worden voor de helft teruggegeven in geval afwijzend op de aanvraag wordt beschikt, of de aanvraag tijdens de behandeling wordt ingetrokken.

Overschrijven vergunning

14.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging c.q. overschrijving op naam van een ander van een vergunning, als bedoeld in de onderdelen 14.2 tot en met 14.2.9, vijftig procent van de daar vermelde bedragen.

14.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

14.6.1

voor toestemming voor het laden en lossen van gevaarlijke stoffen en/of voorwerpen op grond van artikel 7 van bijlage 2 van het Reglement betreffende het vervoer over land van gevaarlijke stoffen

€ 90,09

14.6.2

voor een ontheffing van de toestemming als bedoeld onder 14.6.1

€ 90,09

14.7

vervallen

14.8

vervallen

14.9

voor een in dit hoofdstuk niet genoemde vergunning c.q. ontheffing op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening Den Haag

€ 63,08

HOOFDSTUK 15 BRANDWEER (vervallen)

HOOFDSTUK 16 HAVEN EN AMBULANTE HANDEL

16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

16.1.1

vervallen

16.1.2

voor een ligplaatsvergunning als bedoeld in artikel 4, derde lid, van de Verordening op de binnenwateren

€ 49,79

16.1.3

voor een verbouwing/vervanging van een schip, waarvoor reeds een vergunning als bedoeld in artikel 4, derde lid van de Verordening op de binnenwateren is verleend

€ 76,11

16.1.4

voor plaatsing van een terras op het water bij een woonschip op een vaste ligplaats (terrasvergunning) dan wel bij een horeca-inrichting

€ 49,79

16.1.5

vevallen

16.1.6

vervallen

16.1.7

vervallen

16.1.8

voor een inschrijving als opvolger in de zin van artikel 5, tweede lid, van het Marktreglement gemeente Den Haag 2004

€ 11,74

16.1.9

voor het toewijzen van een standplaats als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van het Marktreglement gemeente Den Haag 2004

€ 23,45

16.1.10

voor het inschrijven op de meeloperlijst en gegadigdenlijst als bedoeld in artikel 6, eerste en tweede lid, van het Marktreglement gemeente Den Haag 2004

€ 7,85

16.1.11

voor het verlengen van de inschrijving in de gegadigdenlijst als bedoeld in artikel 6, zesde lid, van het Marktreglement gemeente Den Haag 2004

€ 22,98

16.1.12

voor een ontheffing van het bepaalde in artikel 14, vierde lid, van het Marktreglement gemeente Den Haag 2004

€ 11,74

16.1.13

voor het bijschrijven van een vervanger als bedoeld in artikel 3, derde lid van het Marktreglement gemeente Den Haag 2004

€ 29,71

HOOFDSTUK 17 DIVERSEN

17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

17.1.1

voor het verstrekken van een lijst van de inrichtingen van openbaar en bijzonder onderwijs

€ 8,00

17.1.2

voor een legalisatie van een handtekening

€ 13,35

17.1.3

voor een attestatie de vita, voor zover niet zijnde een attestatie de vita als bedoeld in artikel 19k van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

€ 11,80

17.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

17.2.1.1

tot het verkrijgen van een schriftelijk bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens, per pagina

€ 0,23

met een maximum van

€ 4,50

17.2.1.2

tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in onderdeel 17.2.1 indien het op een andere gegevensdrager dan op papier wordt verstrekt

€ 4,50

17.2.1.3

tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in onderdeel 17.2.1.1, in afwijking van het aldaar opgenomen tarief,

€ 22,50

indien het bericht uit meer dan 100 pagina’s bestaat, of indien het bericht bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

17.2.1.4

van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

17.2.2

vervallen

17.2.3

vervallen

17.2.4

voor een toestemming als bedoeld in artikel 3, onderdeel c, artikel 4, onderdeel b, of artikel 5, onderdeel b, van het Besluit gebruik niet aangewezen Luchtvaartterreinen

€ 62,78

17.2.5

voor toestemming op grond van artikel 5 van de Regeling Valschermspringen 1982

€ 62,78

17.2.6

voor een duplicaat grafacte

€ 23,88

17.2.7

tot bemiddeling voor het doen verifiëren van documenten

€ 67,45

17.2.7.1

het in onderdeel 17.2.7 genoemde tarief wordt verhoogd met de hierna te noemen kosten die aan de gemeente Den Haag bij of krachtens de Rijkswet op de Consulaire tarieven in rekening worden gebracht:

17.2.7.1.1

voor de werkzaamheden door uitsluitend een consulaire ambtenaar

€ 140,20

17.2.7.1.2

voor de werkzaamheden met tussenkomst van een vertrouwenspersoon

€ 505,55

Bomenverordening 2005

17.3

vervallen

17.3.1

vervallen

Kabelwerkzaamheden

17.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding:

17.4.1

in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.3, vierde lid van de Telecommunicatiewet

€ 590,95

17.4.2

In afwijking van het vorige onderdeel bedraagt het tarief indien het gaat om werkzaamheden waarbij verkeersmaatregelen - gedurende spitsuren (op werkdagen tussen 07.00 en 09.30 uur en tussen 15.30 en 19.00 uur) of langer dan vier aaneengesloten uren - op de rijbaan of aanliggende fietspaden noodzakelijk zijn op de hoofdroute, als aangegeven op de kaart behorende bij het collegebesluit van 9 maart 2004, RIS 114164 of zoals deze hoofdroute laatstelijk is gewijzigd of vervangen

€ 2.528,80

17.4.3

in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 2, vierde lid en in artikel 3 van de Haagse Telecommunicatieverordening 2009

€ 47,27

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

17.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

17.5.1

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 12,14

Verordening Winkeltijden gemeente Den Haag 1996

17.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

17.6.1

voor een ontheffing als bedoeld in artikel 3 en/of 4 van de Verordening Winkeltijden gemeente Den Haag 2006, per winkel

€ 275,53

17.6.2

vervallen

17.6.3

voor een ontheffing op grond van artikel 6 van de Winkeltijdenwet 1996, per winkel

€ 137,43

Geschiktheidverklaring

17.7.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

17.7.1

tot het verkrijgen van een geschiktheidverklaring voor een prostitutiebedrijf als bedoeld in hoofdstuk 6A van de Bouwverordening gemeente Den Haag 1997

€ 326,21

17.7.2

Het in onderdeel 17.7.1 vermelde tarief wordt vermeerderd voor iedere werkruimte met

€ 326,21

17.7.3

Het op grond van de onderdelen 17.7.1 en 17.7.2 verschuldigde bedrag wordt voor elke op grond van de Bouwverordening verplichte bad- en toiletruimte of een combinatie ervan vermeerderd met

€ 326,21

17.7.4

Ingeval de inrichting van een prostitutiebedrijf wordt gewijzigd als gevolg waarvan de houder van de geschiktheidverklaring van het betreffende prostitutiebedrijf een nieuwe geschiktheidverklaring dient aan te vragen bedraagt het tarief van het in behandeling nemen van de nieuwe aanvraag

€ 326,21

 

vermeerderd met per nieuwe dan wel gewijzigde werkruimte

€ 326,21

17.7.5

Ingeval de inrichting van een prostitutiebedrijf wordt gewijzigd als gevolg waarvan de houder van de geschiktheidverklaring van het betreffende prostitutiebedrijf een nieuwe geschiktheidverklaring dient aan te vragen wordt het op grond van onderdeel 17.7.4 verschuldigde bedrag voor elke op grond van de Bouwverordening verplichte bad- en toiletruimte of een combinatie ervan vermeerderd met

€ 326,21

Bouwvergunningen onder het oude ruimtelijke ordeningsrecht (vóór de Wabo) vallend

17.8.1

Het bedrag van de bouwkosten van het uit te voeren bouwwerk, bedoeld in onderdeel

 

 

17.8.2, wordt vastgesteld op de aanneemsom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), echter inclusief omzetbelasting. Voor zover de aanneemsom ontbreekt, wordt het bedrag van de bouwkosten van het uit te voeren bouwwerk, bedoeld in onderdeel 17.8.2, vastgesteld op een raming van de bouwkosten als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is gewijzigd of vervangen waarbij van toepassing is het bepaalde onder 3.2 van dit normblad, inclusief omzetbelasting.

 

17.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de tweede fase, in het geval de aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 40, eerste lid van de Woningwet overeenkomstig artikel 56a van de Woningwet in twee fasen wordt ingediend

1,8%

 

van het overeenkomstig onderdeel 17.8.1 vastgestelde bedrag van de kosten van het uit te voeren bouwwerk, berekend over elk geheel bedrag van € 50,00 met een minimum van

€ 100,00

17.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de eerste fase en de tweede fase gezamenlijk maximaal

€ 2.500.000,-

HOOFDSTUK 18 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTRICHTLIJN

Horeca

18.1

Het tarief bestaat voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

18.1.1

voor een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 308,90

18.1.2

voor het op grond van artikel 30 van de Drank- en Horecawet wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van genoemde wet

€ 90,28

18.1.3

voor een vergunnning voor een terras

€ 156,27

18.1.4

tot het verkrijgen van een beginseluitspraak “horeca”

€ 150,00

Organiseren evenementen

18.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

18.2.1

voor een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Den Haag:

18.2.1.1

Indien het betreft grote evenementen als bedoeld in artikel 2:24, vierde lid van de Algemene Plaatselijke Verordening Den Haag

€ 504,36

18.2.1.2

Indien het betreft braderieën, circussen, wielerwedstrijden, festiviteiten rond watersportactiviteiten op zee (zoals surfwedstrijden, catamaranraces, powerboatraces en dergelijke), muziekoptredens (zoals popconcerten en dergelijke)

€ 315,56

Prostitutiebedrijven

18.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

18.3.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een prostitutiebedrijf als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening Den Haag

€ 1.346,40

18.3.2

tot het muteren of bijschrijven van een beheerder van een prostitutiebedrijf

€ 90,28

Splitsingsvergunning woonruimte

18.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

18.4.1

tot het verkrijgen van een beginseluitspraak in het kader van artikel 30 van de Huisvestingswet

€ 90,15

18.4.2

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet (splitsingsvergunning):

18.4.2.1

per te vormen appartementsrecht op een afzonderlijke woning

€ 659,95

18.4A

De op grond van het bepaalde in onderdeel 18.4.1 geheven leges worden in mindering gebracht op de leges die verschuldigd zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in onderdeel 18.4.2.

Leefmilieuverordening

18.5

tot en met 18.5.3 vervallen

Brandbeveiligingsverordening

18.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

18.6.1

voor een vergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Brandbeveiligingsverordening voor nieuwbouw

€ 524,04

18.6.2

voor een vergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Brandbeveiligingsverordening voor bestaande bouw

€ 1.767,85

vermeerderd met, indien sprake is van:

<101 m² bruto vloeroppervlak

€ 215,15

101 - 500 m² bruto vloeroppervlak

€ 2,15 per m² vloeroppervlak

501 - 5.000 m² bruto vloeroppervlak

€ 1,64 per m² vloeroppervlak plus € 254,49

>5000 m² vloeroppervlak

€ 8.298,45

18.6.3

voor een verzoek tot aanpassing van een verleende vergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a en b van de Brandbeveiligingsverordening

€ 181,90

Diversen

18.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

18.7.2

voor een vergunning voor een uitstalling van goederen en/of aanbiedingsborden bij verkooppunten van producten of diensten

 

€ 160,77

18.7.3

voor een vergunning voor de verkoop van vuurwerk als bedoeld in artikel 2:72 van de Algemene Plaatselijke Verordening Den Haag

 

 

€ 568,50

18.7.4

voor een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de Verordening op de Kansspelen

 

€ 597,10

18.7.5

voor een vergunning als bedoeld in artikel 4:16 van de Algemene Plaatselijke Verordening Den Haag

 

€ 202,80

18.7.6

voor een marktvergunning als bedoeld in de artikelen 5 en 6 van de Marktverordening gemeente Den Haag 2004

 € 16,18

18.7.7

voor een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 3 van de Straathandelverordening Den Haag

 

€ 25,01

18.7.8

voor een vergunning als bedoeld in de Verordening op de woning- en kamerbemiddelingsbureaus

 

€ 560,18

18.7.9

voor een ontheffing als bedoeld in artikel 7, tweede lid van de Verordening Winkeltijden gemeente Den Haag 2006, per winkel

 

 

€ 55,22

18.7.10

voor een in dit hoofdstuk niet genoemde vergunning c.q. ontheffing op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening Den Haag

 

 

€ 63,08