Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR337308
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR337308/1
Regeling vervallen per 15-02-2018
BELEIDSREGEL UITDELINGSCRITERIA NIEUWE HAAGSE MARKT 2014
Geldend van 30-01-2014 t/m 14-02-2018
Intitulé
BELEIDSREGEL UITDELINGSCRITERIA NIEUWE HAAGSE MARKT 2014Aanleiding voor de beleidsregel
Gemeente Den Haag werkt momenteel aan de herinrichting van de Haagse Markt. Deze grootste onoverdekte markt in Europa is de trots van de stad, maar het aantal bezoekers loopt terug. Het is daarom hoog tijd om het terrein aan te pakken en de markt weer aantrekkelijk, schoon en veilig te maken, zowel voor de ondernemers als voor de consument. De gemeente en de brancheverenigingen CVAH en Vetra hebben op 15 juni 2011 een Convenant voor de vernieuwde Haagse markt gesloten, welk convenant op 8 september 2011 is vastgesteld door de gemeenteraad.
Het Convenant is op 18 juni 2013 grotendeels uitgewerkt in de Intentieverklaring tussen de CVAH en de gemeente. In de Intentieverklaring zijn nadere afspraken gemaakt over de herontwikkeling van de Haagse markt. De gemeenteraad heeft op 18 juli jl. besloten krediet ter beschikking te stellen voor de realisatie van de marktinstallatie: de kramen, kraamkappen en opslagunits. Deze marktinstallatie wordt tegelijk met de herinrichting door de gemeente gerealiseerd en wordt dus ook eigendom van de gemeente.
Na de herontwikkeling worden de vergunninghouders weer terug geplaatst op de markt. Het is daarbij niet mogelijk om iedereen op exact dezelfde plaats terug te plaatsen. Dit is het gevolg van het feit dat in de oude situatie de standplaatsen verschillende afmetingen hebben, en in de nieuwe situatie niet meer. Sommige vergunninghouders zullen in de nieuwe situatie een grotere standplaats krijgen en sommige een kleinere. Ook zijn de paden recht getrokken, waardoor het grondplan anders is dan het huidige. Om die reden is dan ook onvermijdelijk dat een aantal vergunninghouders op een andere plaats terecht komt en moest er dan ook gekozen worden voor een manier van indelen waar de meeste vergunninghouders zich in konden vinden. Aan de vergunninghouders is de keuze voorgelegd tussen twee wijzen van indeling waarbij gekozen is voor de regeling zoals nu vastgelegd. De regeling gaat uit van terugplaatsing van de vergunninghouders zo dicht mogelijk bij de huidige plek. De nieuwe standplaatsen worden daarbij op een bepaalde volgorde uitgedeeld.
Uitdelingscriteria
Volgorde van indelen
Stap 1: Kopkramen indelen zo dicht mogelijk bij de huidige kopkraam.
Stap 2: Grondplan huidige markt en nieuwe markt over elkaar leggen en doorprikken.
Stap 3: Indelen kramen die niet doorgeprikt kunnen worden in samenspraak met ondernemer, marktkamer en gemeente.
Voor- en nadelen
Voordelen:
- -
Een groot deel van de markthandelaren komt op dezelfde plek terug.
- -
De vergunninghouder blijft zoveel mogelijk in de omgeving staan van de mensen waar deze nu ook bij staat.
Nadelen
- -
Een aantal standplaatshouders kan niet terugkeren op de huidige plek.
- -
Als de vergunninghouder in de huidige situatie op verschillende plekken staat blijft dit zo.
- -
Wanneer de vergunninghouder op verschillende plekken staat kan hij geen gebruik maken van de opslagcontainer.
- -
Staat de vergunninghouder nu langs de Herman Costerstraat dan krijgt deze in de nieuwe indeling geen opslagruimte met uitzondering van de visrij.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl