Regeling vervallen per 12-09-2017

Subsidieregeling Semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer Den Haag 2015

Geldend van 04-11-2014 t/m 11-09-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-11-2014

Intitulé

Subsidieregeling Semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer Den Haag 2015

§ 1 Algemene bepalingen

Artikel 1:1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    Elektrisch voertuig: volledig elektrisch personen– of bedrijfsvoertuig met minimaal drie wielen, of een Plugin Hybride motorvoertuig met minimaal drie wielen en een actieradius van tenminste 20 volledig elektrisch aangedreven kilometers, dat is voorzien van een Europese typegoedkeuring en in het kader van de Wegenverkeerswet is toegestaan op de snelweg;

  • -

    Erkend installateur: een installateur van oplaadpunten die is aangesloten bij de brancheorganisatie UNETO-VNI;

  • -

    Erkend veiligheidskenmerk: voor laagspanningsinstallaties NEN1010, oplaadmodi voor elektrische voertuigen IEC61851 en oplaadstekkers IEC62196;

  • -

    Interoperabiliteit: de oplaadpunten moeten in staat zijn tot onderlinge communicatie. Dat betekent dat alle oplaadpunten van hetzelfde type stekker en oplaadpas gebruik maken (Type 2, Mode 3);

  • -

    Locatie: adres waar een semiopenbaar oplaadpunt wordt gerealiseerd;

  • -

    Oplaadpunt: voorziening waarmee een elektrisch voertuig veilig kan worden opgeladen, met één of twee uitgangen, en waarbij de stroom door de gebruiker kan worden in- en uitgeschakeld. Hierbij geldt dat één oplaadpunt met twee uitgangen geldt als twee oplaadpunten;

  • -

    Semiopenbaar oplaadpunt: een oplaadpunt dat wordt geplaatst op een parkeerplaats met een geldende, functionele en herkenbare bestemming voor het laten parkeren van voertuigen van derden die niet bij de subsidieaanvrager in dienst zijn waarbij het oplaadpunt op vaststaande tijden of de hele dag zonder voorafgaande afspraak of bestelling toegankelijk is voor derden. Het oplaadpunt wordt geplaatst op grond, in privé-eigendom of in erfpacht.

Artikel 1:2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 2:1 bedoelde activiteiten.

§ 2 De activiteiten en de doelgroep

Artikel 2:1. Activiteiten

  • 1. Burgemeester en wethouderskunnen op aanvraag een subsidie verstrekken voor de aanschaf en installatie van een semiopenbaar oplaadpunt, met een maximum van vier semiopenbare oplaadpunten per locatie.

  • 2. Om voor een subsidie op basis van deze subsidieregeling in aanmerking te komen, dient het oplaadpunt aan de volgende criteria te voldoen:

    • a.

      het oplaadpunt wordt aangelegd binnen het grondgebied van de gemeente Den Haag;

    • b.

      het oplaadpunt is voorzien van een door Nederland erkend veiligheidskenmerk;

    • c.

      het oplaadpunt wordt geplaatst door een erkend installateur;

    • d.

      het oplaadpunt is toegankelijk voor Menneke-stekker (Type 2), en communicatieprotocol mode 3;

    • e.

      het oplaadpunt voldoet aan landelijke interoperabiliteit.

  • 3. Indien door een aanvrager voor meerdere locaties een aanvraag wordt ingediend, dient de afstand tussen de locaties, hemelsbreed gemeten, minimaal 100 meter te bedragen.

Artikel 2:2. Doelgroep

Subsidie op grond van deze subsidieregeling kan uitsluitend worden aangevraagd door rechtspersonen die:

  • a.

    eigenaar of erfpachter zijn van grond binnen het grondgebied van de gemeente Den Haag waarop het oplaadpunt wordt gerealiseerd, en;

  • b.

    beschikken over drie of meer parkeerplekken op het terrein waarop het oplaadpunt wordt gerealiseerd. Daarbij mogen deze parkeerplekken niet ‘belemmerd’ zijn, in die zin dat ze niet constant in gebruik zijn door bijvoorbeeld bedrijfswagens.

§ 3 De kosten en de subsidie

Artikel 3:1. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De subsidiabele kosten voor de installatie van een semiopenbaar oplaadpunt bestaan uit:

    • a.

      de aanschaf van het oplaadpunt;

    • b.

      aanpassingen in de meterkast;

    • c.

      aanleg van de bedrading;

    • d.

      manuren voor het aanleggen van de bedrading, het installeren en het gebruiksklaar makenvan het oplaadpunt.

  • 2.

    Slechts kosten die op factuurbasis zullen worden voldaan, zijn subsidiabel.

  • 3.

    Subsidie wordt verstrekt voor kosten exclusief BTW.

  • 4.

    Installatie en plaatsing van oplaadpunten nadat de subsidieregeling in werking is getreden maar vóórdat een subsidieverleningsbesluit is genomen geschiedt voor risico van de aanvrager.

Artikel 3:2. Hoogte van de subsidie

  • 1. De subsidie voor de aanschaf en installatie van het eerste semiopenbaar oplaadpunt op een locatie bedraagt maximaal € 2.000,00.

  • 2. Per extra oplaadpunt op of nabij de in het eerste lid vermelde locatie van het eerste semiopenbaar oplaadpunt wordt een subsidie van maximaal € 1.000,00 verstrekt, met een maximum van vier oplaadpunten totaal.

  • 3. De subsidie bedraagt nooit meer dan 50% van het totaalbedrag van de aanschaf en installatie van het oplaadpunt/de oplaadpunten.

§ 4 Subsidieplafond en verdeling

Artikel 4:1 Subsidieplafond

  • 1. Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt voor de periode van 1 november 2014 tot en met 31 oktober 2015 een subsidieplafond van € 125.000,-

  • 2. Aanvragen voor subsidieverlening kunnen worden ingediend tot 31 oktober 2015.

  • 3. Burgemeester en wethouders kunnen de hoogte van het subsidieplafond binnen de in het eerste lid genoemde periode wijzigen.

Artikel 4:2. Wijze van verdeling

  • 1. Subsidie wordt verleend op volgorde van ontvangst van volledig ingediende aanvragen. Wanneer de aanvrager in de gelegenheid is gesteld de aanvraag om subsidie aan te vullen, geldt de dag waarop die aanvraag is aangevuld als datum van ontvangst van de volledig ingediende aanvraag.

  • 2. Indien subsidieaanvragen een gelijke ontvangstdatum hebben en gezamenlijk het subsidiebudget, zoals vermeld bij vaststelling van deze subsidieregeling, overschrijden, wordt per loting beslist.

§ 5 Besluitvorming subsidie

Artikel 5:1. Aanvraag

In afwijking van de op grond van artikel 8, tweede en derde lid, van de Algemene subsidieverordening

Den Haag 2014 over te leggen gegevens, legt de aanvrager de in het aanvraagformulier subsidieverlening Subsidieregeling semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer Den Haag 2015 aangegeven gegevens over.

Artikel 5:2. Beslistermijn

Burgemeester en wethouders beslissen, in afwijking van artikel 10, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, binnen acht weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.

Artikel 5:3. Aanvullende weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 kan subsidieverlening worden geweigerd als:

  • 1.

    het oplaadpunt is aangeschaft en/of geïnstalleerd voor de inwerkingtreding van deze subsidieregeling;

  • 2.

    de subsidieaanvrager reeds een subsidie voor de aanschaf en installatie van een semiopenbaar oplaadpunt heeft ontvangen;

  • 3.

    niet wordt voldaan aan het bepaalde in deze subsidieregeling;

  • 4.

    de subsidieaanvrager een rechtspersoon is die geen de-minimisverklaring kan overleggen.

§ 6. Verplichtingen, verantwoording, vaststelling en voorschot

Artikel 6:1. Verplichtingen

Onverminderd de artikelen 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 15 tot en met 18 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:

  • a.

    de subsidieontvanger spant zich er voor in dat het oplaadpunt uitsluitend wordt gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • b.

    de parkeerplaats waar het oplaadpunt wordt geplaatst, heeft als geldende, functionele en herkenbare bestemming het parkeren van voertuigen door derden die hun voertuig op de parkeerplaats kunnen parkeren;

  • c.

    het semiopenbare oplaadpunt is in ieder geval op werkdagen gedurende de periode die is gelegen tussen 08.00 uur en 18.00 uur zonder voorafgaande afspraak of bestelling toegankelijk voor derden, òf dagelijks gedurende een periode van minimaal 12 aaneengesloten uren;

  • d.

    de subsidieontvanger gaat ermee akkoord dat de locatie van het semiopenbare oplaadpunt wordt opgenomen op www.oplaadpalen.nl, www.denhaag.nl en andere websites;

  • e.

    het oplaadpunt moet binnen drie maanden na het subsidieverleningsbesluit zijn aangelegd en operationeel zijn;

  • f.

    de subsidieontvanger meldt aan de gemeente het moment waarop het oplaadpunt beschikbaar komt voor derden;

  • g.

    de subsidieontvanger zorgt ervoor dat het oplaadpunt in ieder geval tot drie jaar na de dagtekening van de beschikking tot subsidievaststelling in werking is;

  • h.

    de subsidieontvanger doet onverwijld mededeling aan de subsidieverstrekker van de omstandigheid dat de subsidieontvanger verwacht niet aan de verplichtingen te kunnen voldoen, zoals gesteld in deze subsidieregeling, de beschikking tot subsidieverlening of andere vereisten.

  • i.

    Op het semiopenbare oplaadpunt wordt het door burgemeester en wethouders vastgestelde compacte logo ‘vrede en recht’ van de gemeente Den Haag vermeld met de vermelding dat het oplaadpunt is mogelijk gemaakt door de gemeente Den Haag.

Artikel 6:2. Ambtshalve vaststelling

  • 1. Ingevolge artikel 19, tweede lid van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 stellen burgemeester en wethouders de subsidies ambtshalve vast indien aanvrager binnen vier maanden na het besluit tot subsidieverlening de volgende gegevens heeft ingestuurd:

    • a.

      een kopie/scan van de factuur van de aanschaf en installatie van het oplaadpunt;

    • b.

      een kopie/scan van het betalingsbewijs van de factuur als benoemd onder b. (rekening afschrift of kwitantie van het volledige bedrag, d.w.z. de aanbetaling en de restbetaling);

    • c.

      facturen voor overig gemaakte kosten die deel uitmaken van het aangevraagde subsidiebedrag;

    • d.

      een de-minimusverklaring;

    • e.

      een foto van het oplaadpunt met de omgeving.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen een andere dan in het eerste lid genoemde termijn stellen indien daarvoor gegronde redenen zijn.

  • 3. De ambtshalve vaststelling vindt plaats binnen acht weken na indiening van de gegevens genoemd in het eerste lid.

§ 7. Slotbepalingen

Artikel 7:1. Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 november 2014.

  • 3. Deze subsidieregeling vervalt op 15 augustus 2016.

  • 4. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: “Subsidieregeling semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer Den Haag 2015”.

Artikel 7:2. Bekendmaking

Deze regeling wordt bekendgemaakt door plaatsing in het Gemeenteblad binnen een week na het besluit tot vaststelling ervan.

Toelichting bij Subsidieregeling semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer Den Haag 2014-2015

Achtergrond en aanleiding

De gemeente Den Haag moet binnen het NSL in 2015 voldoen aan de normen voor de luchtkwaliteit. Hiervoor is in 2009 het Actieplan luchtkwaliteit 2007-2015 vastgesteld. Eén van de maatregelen uit dit actieplan is het stimuleren van het gebruik van duurzame voertuigen, waaronder elektrische auto’s. Met deze subsidieregeling wenst de gemeente Den Haag de aanleg van oplaadpunten voor elektrische auto’s te stimuleren. Immers een goede laadinfrastructuur is een voorwaarde om elektrisch te kunnen rijden. Met de regeling kunnen semiopenbare oplaadpunten worden gerealiseerd.

Semiopenbare laadpunten zijn laadpunten in bijvoorbeeld parkeergarages en op particuliere parkeerterreinen bij supermarkten of bij bedrijven in woongebieden die voor bewoners toegankelijk zijn. Uit gesprekken met eigenaren en beheerders van dergelijk parkeerterreinen blijkt dat een financiële bijdrage van de gemeente een stimulans zal zijn voor het realiseren van dergelijke laadpunten.

Opzet van de regeling

De subsidie is bedoeld voor rechtspersonen in Den Haag die drie of meer ‘niet belemmerde’ parkeerplaatsen tot hun beschikking hebben en daar één of meer oplaadpunten voor elektrisch vervoer willen realiseren. Dat de parkeerplaatsen niet belemmerd moeten zijn betekent dat zij niet constant in gebruik mogen zijn door de aanvrager zelf, omdat daar het grootste deel van de tijd bijvoorbeeld bedrijfswagens geparkeerd staan.

Het te realiseren oplaadpunt betreft een voorziening waarmee een elektrische auto veilig kan worden opgeladen en heeft één of twee ‘stopcontacten’. De stroom moet door de gebruiker kunnen worden in- en uitgeschakeld. Tevens moet het oplaadpunt ‘interoperabel’ zijn. Dit betekent dat een oplaadpunt moet voldoen aan een voorgeschreven uniformiteit zodat iedereen uit Nederland (en Europa) met een standaard stekker en oplaadpas er gebruik van kan maken.

Looptijd van de regeling

De regeling treedt in werking op 1 november 2014 en is een vervolg op de Subsidieregeling semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer die loopt tot 31 oktober 2014. Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend tot en met 31 oktober 2015 of zoveel eerder dan dat het ter beschikking gestelde budget niet meer toereikend is.

Hoogte van de subsidie

De hoogte van subsidie is 50% van de aanschafkosten van het laadpunt met een maximum van € 2000.

Het totale budget wordt vastgesteld op € 125.000,- te dekken uit de middelen voor het bestaande NSL project openbare laadpalen.

Wanneer wordt subsidie verstrekt?

Om te garanderen dat het oplaadpunt op een veilige manier door gebruikers met een standaard laadpasje en een standaard stekker kan worden gebruikt dient het oplaadpunt minimaal aan de volgende criteria te voldoen:

  • a.

    het oplaadpunt wordt aangelegd binnen het grondgebied van de gemeente Den Haag;

  • b.

    het oplaadpunt is voorzien van een door Nederland erkend veiligheidskenmerk;

  • c.

    het oplaadpunt wordt geplaatst door een erkend installateur;

  • d.

    het oplaadpunt is toegankelijk voor Menneke-stekker (Type 2), en communicatieprotocol mode 3;

  • e.

    het oplaadpunt voldoet aan landelijke interoperabiliteit.

Procedurele aspecten van de regeling

De subsidie wordt vóór het realiseren van het oplaadpunt aangevraagd bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag. De benodigde formulieren worden via www.denhaag.nl/subsidies ter beschikking gesteld. Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de het college van burgemeester en wethouders. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget. Indienen van een subsidieaanvraag kan per post of per mail.

Burgemeester en wethouders

Centraal Subsidiebureau

Postbus 16106

2500 BC Den Haag

E-mailadres: subsidies@denhaag.nl

Rechtspersonen moeten een kopie uittreksel KvK met datum inschrijving in het register overleggen.

De de-minimisverklaring is nodig omdat de staatssteunregels in het EG-verdrag (artikelen 87 en 88) beperkingen stellen aan overheden als zij steun willen verlenen aan ondernemingen. Met de de-minimisverklaring kan de gemeente Den Haag nagaan of het voordeel dat een onderneming door deze de-minimissteun krijgt, past binnen de voorwaarden die de Europese staatssteunregels stellen. Er zal voor deze subsidie met name getoetst worden aan de volgende staatssteunregelingen:

  • 1)

    de uitzondering voor lage subsidiebedragen ook wel de-minimissteun genoemd (Verordening (EG)

    nr. 1998/2006 van de Commissie van 15 december 2006), en;

  • 2)

    de Algemene groepsvrijstelling onderdeel milieu. (Verordening (EG) nr. 800/2008 van de Europese

    Commissie van 6 augustus 2008).

Steun die aan deze verordeningen voldoen mogen door de gemeente worden verstrekt.

Aanvrager moet na maximaal na vier maanden een de benodigde gegevens inleveren om tot een vaststelling van de subsidie te komen.

Gemeente Den Haag neemt uiterlijk binnen acht weken na indiening van de noodzakelijk aan te leveren gegevens ambtshalve een vaststellingsbesluit. Gestreefd wordt om deze termijn enkele dagen tot weken te laten bedragen.