Regeling vervallen per 31-10-2017

SUBSIDIEREGELING STIMULERINGSPREMIE GROTE SOCIALE HUURWONINGEN DEN HAAG 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 30-10-2017

Intitulé

SUBSIDIEREGELING STIMULERINGSPREMIE GROTE SOCIALE HUURWONINGEN DEN HAAG 2015

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS,

Overwegende dat:

-krachtens de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, en de Algemene wetbestuursrecht artikel 4:23, het bevoegd is tot de verstrekking van subsidies;

-het gewenst is ter invulling van de beleidsruimte van het college de Subsidieregeling stimuleringspremie grote sociale huurwoningen vast te stellen waarmee het belang om grote sociale huurwoningen vrij te maken voor grote huishoudens wordt benadrukt;

gelet op:

  • -

    Beleidsregel stimuleringspremie grote sociale huurwoningen, van kracht tot 31 december 2014 (RIS 260828);

  • -

    Verlenging aanpak doorstroming en scheefwonen (RIS 260907);

  • -

    artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014.\

Besluit:

I.Vast te stellen de bijgevoegde SUBSIDIEREGELING stimuleringspremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2015, luidend:

Subsidieregeling stimuleringspremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2015.

II.Dat dit besluit wordt gepubliceerd in het gemeenteblad van week 51 van 2014 en met ingang van 18 december 2014, inclusief toelichting en bijlagen, terug te vinden zal zijn op de site www.denhaag.nl/bestuurlijkestukken, onder risnummer 279678

III. Deze SUBSIDIEREGELING heeft een tijdelijk karakter en is van kracht tot en met 31 juli 2015.

Den Haag, 16 december 2014,

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris, de burgemeester,

mw. A.W.H. Bertram J.J. van Aartsen

Artikel 1:1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    bestand Woningbezit Sociale verhuurders Haaglanden (verder te noemen SVH): bestand met gegevens die zijn ontleend aan de aangeleverde bronnen van de leden van de SVH waaruit de berekende woonoppervlakte voor corporatiewoningen kan worden afgelezen. Dit bestand wordt jaarlijks geactualiseerd;

  • -

    groot huishouden: huishouden dat bestaat uit zes personen of meer, of vijf of meer personen bij een één-ouder gezin;

  • -

    grote sociale huurwoning: een corporatiewoning die minimaal bestaat uit vijf kamers, metminimaal 80m² woonoppervlakte, waarvan de subsidiabele huur is vastgesteld onder de huurprijsgrens;

  • -

    huurprijsgrens: de maximale huurprijs die voor sociale huurwoningen wordt gehanteerd. Onder de maximale huurprijs komt men, afhankelijk van het inkomen, in aanmerking voor huurtoeslag. Boven de maximale huurprijs betreft het vrije sector huurwoningen en komt men niet in aanmerking voor huurtoeslag. Per jaar wordt de huurprijsgrens aangepast. De huurprijsgrens voor 2015 ligt op € 710,68;

  • -

    klein huishouden: huishouden dat bestaat uit maximaal drie personen;

  • -

    medehuurder: degene binnen het huishouden die mede het huurcontract heeft ondertekend;

  • -

    Stadsgewest Haaglanden: Het Stadsgewest omvat negen gemeenten, te weten: Den Haag,Zoetermeer, Westland, Delft, Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar en Midden-Delfland. Per 1 januari 2015 zal het Stadsgewest waarschijnlijk ophouden te bestaan; over de nieuwe benaming van de regionale samenwerking die blijft bestaan is tot dusver nog geen duidelijkheid.

  • -

    subsidiabele huur: netto huur (kale huur) + subsidiabele servicekosten;

  • -

    subsidieaanvrager: degene binnen het huishouden op wiens naam het huurcontract staat van de te verlaten grote sociale huurwoning;

  • -

    woonoppervlakte: het totaal van vertrekken, zoals gedefinieerd in het woningwaarderingsstelsel. Vertrekken zijn: woonkamer, keuken, badkamer, doucheruimte, slaapkamer(s), zolderkamer indien

    bereikbaar via vaste trap en met ruime mate van daglichtaanwezigheid. Overige ruimten zijn: kelder, bijkeuken, hal, gang, wasruimte, bergruimte, schuur, ingebouwde kasten groter dan 2m², garage, zolder niet zijnde vertrek, en verkeersruimten. Deze ruimten worden niet meegeteld.

Artikel 1:2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 2:1 bedoelde activiteiten.

§ 2 De activiteiten en de doelgroep

Artikel 2:1. Activiteiten

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor het verlaten van een grote sociale huurwoning van een corporatie in Den Haag door een klein huishouden, met als doel de grote woning weer passend toe te laten wijzen door een corporatie aan een groot huishouden. Dit bevordert doorstroming in de sociale voorraad en kan scheefwonen (door kleine huishoudens in grote sociale huurwoningen) tegengaan.

Artikel 2:2. Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een klein huishouden die een grote sociale huurwoning in Den Haag verlaat en doorstroomt naar een andere woning in het Stadsgewest Haaglanden.

§ 3 De kosten van de subsidie

Artikel 3:1. Hoogte van de subsidie

De subsidie is een bedrag ineens van € 5.000,00 per subsidieaanvraag.

§ 4 Subsidieplafond en verdeling

Artikel 4:1. Subsidieplafond

  • 1. Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt voor de periode van 1 januari 2015 tot 1 juli 2015 een subsidieplafond van € 100.000,00.

  • 2. Het college kan de hoogte van het subsidieplafond binnen de in het eerste lid genoemde periode wijzigen.

Artikel 4:2. Wijze van verdeling

  • 1. Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij burgemeester en wethouders, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • 3. Indien het college van burgemeester en wethouders op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt, meer dan één aanvraag ontvangt, stelt het college de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

§ 5 Besluitvorming subsidie

Artikel 5:1. Aanvraag

  • 1.

    In afwijking van de op grond van artikel 8, tweede en derde lid, van de Algemene Subsidieverordening Den Haag 2014 over te leggen gegevens, legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    • a.

      een schriftelijke bevestiging door de corporatie van de huuropzegging, waarvan de datum niet meer dan drie weken ligt vóór de datum waarop de subsidieaanvraag is ingediend. De datum waarop het huurcontract eindigt mag niet meer dan twee maanden liggen na de datum waarop de subsidieaanvraag is ingediend.

    • b.

      de getekende koop/aanneemovereenkomst of het huurcontract van de andere woning in Stadsgewest Haaglanden; beiden moeten op naam staan van de subsidieaanvrager;

    • c.

      een identiteitsbewijs van de subsidieaanvrager;

    • d.

      een ondertekende verklaring door de corporatie, waarin wordt bevestigd dat:

      • -

        de corporatie kennis heeft genomen van de in te dienen subsidieaanvraag door desubsidieaanvrager;

      • -

        de subsidieaanvrager een grote sociale huurwoning in Den Haag verlaat;

      • -

        de corporatie haar uiterste best doet de grote woning weer passend toe te wijzen aan een groot huishouden.

  • 2.

    De aanvraag tot subsidieverlening is tevens een verzoek tot subsidievaststelling.

  • 3.

    Er kan maximaal één subsidieaanvraag worden ingediend per subsidieaanvrager per adres.

Artikel 5:2. Aanvraagtermijn

Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend tot 1 juli 2015; subsidieaanvragen die

na deze datum worden ingediend worden buiten behandeling gelaten.

Artikel 5:3. Aanvullende weigeringsgronden

1.Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 kan subsidieverlening worden geweigerd als:

  • a.

    de subsidieaanvrager of eventuele medehuurder al een uitkering heeft gekregen van € 5.000,00 op basis van de beleidsregel doorstroompremie scheefwonen of beleidsregel verhuiskostenpremie grote woningen;

  • b.

    uit het bestand “Woningbezit Sociale verhuurders Haaglanden” blijkt dat de achtergelaten woning geen grote sociale huurwoning is;

  • c.

    het geen klein huishouden betreft;

  • d.

    de achtergelaten woning conform opgave van de corporaties:

    • -

      op de nominatie staat voor sloop op het moment van aanvragen subsidie;

    • -

      ligt in een gebied dat is aangewezen als actiegebied, in de zin van artikel 3 van de Huisvestingsverordening 2015 gemeente Den Haag.

§ 6. Vaststelling subsidie

Artikel 6:1. Vaststelling

Indien de aanvraag tot subsidievaststelling past binnen §5 van deze subsidieregeling, wordt de subsidie vastgesteld en het subsidiebedrag uitbetaald aan de subsidieaanvrager.

§ 7. Slotbepaling

Artikel 7:1. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen afwijken van de artikelen 4 en 5 voor zover toepassing, gelet op het belang van volkshuisvestelijke gronden leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 7:2. Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2. Deze regeling vervalt op 31 juli 2015.

  • 3. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling stimuleringspremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2015.

Artikel 7:3. Bekendmaking

Deze regeling wordt bekendgemaakt door plaatsing in het Gemeenteblad binnen een week na het besluit tot vaststelling ervan.

Toelichting

Een terugblik

Op 18 januari 2012 werd de Haagse verhuisdoos gelanceerd. Een stimuleringspakket samengesteld met

woningcorporaties en marktpartijen om de lokale woningmarkt in Den Haag in beweging te brengen.In deze aanpak werd specifiek aandacht geschonken aan twee beleidsdoelgroepen: scheefwoners en grote

gezinnen die zijn aangewezen op een sociale huurwoning. Als onderdeel van de Haagse verhuisdoos werdsamen met corporaties een experiment doorstroming en scheefwonen gestart. Een aanpak waarbij Vestia,

Staedion en Haag Wonen een wooncoach in het leven riepen om scheefwoners en kleine gezinnen in grotesociale huurwoningen te verleiden tot een verhuizing. Onder andere werden onderstaande twee

stimuleringsregelingen in het leven geroepen:

1.Doorstroompremie scheefwonen: met als doel om schaarse huurwoningen, waarin huishoudens meteen inkomen ≥ € 43.000,00 wonen, vrij te spelen, waarna de woning passend kon worden toegewezenaan de doelgroep; Looptijd: tot 1 juli 2013.

2.Verhuiskostenpremie grote woningen: om schaarse woningen vrij te spelen, waarin kleine huishoudenswonen met een inkomen < € 43.000,00 wonen, waarna de woning passend kon worden toegewezen. Looptijd: tot 1 juli 2013;

De aanvragen voor de doorstroompremie en verhuiskostenpremie grote woningen kwamen de eerstemaanden gestaag binnen, maar in de maanden daarna was een stijgende lijn in het aantal aanvragen waarte nemen. Het aantal uitgekeerde premies oogde bescheiden, maar vanuit de wetenschap dat in 2012 en 2013 een beperkt aantal van resp. 157 en 214 grote huishoudens (van 5 of meer personen) een passende woning in Den Haag van een corporatie wisten te huren, is iedere vrijgespeelde grote sociale huurwoning in Den Haag zeer welkom.

Beleidsregel stimuleringspremie grote sociale huurwoningen

In samenspraak met corporaties werd in 2013 besloten het experiment doorstroming en scheefwonen te

verlengen tot eind 2014 (looptijd huidige prestatieafspraken met corporaties) of zolang het subsidiebudget

toereikend zou zijn. Corporaties continueerden hun inzet van wooncoaches, met als aanvullende afspraak dat gemeenten en corporaties gezamenlijk dit project en het vrijspelen van grote sociale huurwoningen stadsbreed onder de aandacht zouden brengen.

Om de doelmatigheid van beide regelingen uit de Haagse verhuisdoos te vergroten en het belang om grote sociale huurwoningen vrij, te spelen steviger te benadrukken, werd op 16 juli 2013 in het College van B&W besloten de gemeentelijke inzet te verlengen met een gecombineerde regeling: de stimuleringspremie grote sociale huurwoningen (RIS 260828). De doelgroep die voor de premie in aanmerking komt bleef ongewijzigd; kleine gezinnen in een grote sociale huurwoning en scheefwoners die een grote, betaalbare sociale huurwoning in Den Haag achterlaten.

De regeling werd ingezet met als doelstelling:

Een subsidie te verlenen aan een klein huishouden die een grote sociale huurwoning in Den Haagverlaat en doorstroomt naar een andere woning in het Stadsgewest Haaglanden, waarbij het doel is degrote woning weer passend, beneden de huurprijsgrens, toe te laten wijzen door een corporatie aan een groot huishouden.

Omdat corporaties zelf verantwoordelijk zijn voor de verhuur van hun woningen, betrokken wijwooncoaches nadrukkelijk in het voortraject van de subsidieaanvraag door ze een verklaring te latenafgeven waarin een aantal zaken door hen wordt bevestigd:

  • -

    dat de corporatie kennis heeft genomen van de in te dienen subsidieaanvraag door de subsidieaanvrager;

  • -

    dat de subsidieaanvrager een grote sociale huurwoning in Den Haag verlaat;

  • -

    dat de corporatie haar uiterste best doet de grote woning weer passend toe te wijzen aan een groothuishouden.

De afgelopen anderhalf jaar werden met deze stimuleringspremie in totaal 64 grote sociale huurwoningen in Den Haag vrijgespeeld. Een resultaat dat heeft bijgedragen stijgende slaagkansen voor grote huishoudens (van 6% naar 9% in 2013, bron: onderzoeksrapport verhuurbeleid sociale huursector Den Haag 2013, Gemeente Den Haag, afdeling PSO). Daarnaast zijn de wachtlijsten voor grote huishoudens met een urgentieverklaring teruggelopen.

Verlenging premie

Om de slaagkansen voor grote huishoudens verder te verbeteren en aan te sluiten bij de coalitiedoelstelling om de doorstroming in de sociale voorraad te verhogen en scheefwonen in de sociale voorraad tegen te gaan, wordt de stimuleringspremie grote sociale huurwoningen verlengd tot 31 juli 2015, of zolang het resterend subsidiebudget toereikend is.

Financiën

De middelen komen voort uit het nog resterende budget van € 100.000,- (RIS 260828).

Met deze middelen kunnen tot 31 juli 2015, 20 grote huurwoningen in de

sociale huursector worden vrijgespeeld.

Communicatie

Sober en doelmatig is het devies, waarbij gemeente en corporaties via reeds aanwezige

communicatiekanalen huurders en inwoners van Den Haag van de mogelijkheid op de hoogte brengen om

met behulp van een wooncoach en subsidie te verhuizen vanuit een grote sociale huurwoning.